Supermarktketens zouden afspraken hebben gemaakt over de prijs van Nutella.
De afspraken over de prijs van Nutella zijn onderzocht door het auditoraat van de Raad voor de Mededinging. Het verslag erover is overgemaakt aan de Raad zelf. Die moet bepalen of de feiten ernstig genoeg zijn om tot sancties over te gaan. Het auditoraat heeft vastgesteld dat de drie grote supermarktketens Carrefour, Delhaize en Colruyt vanaf 2002 met Nutella-fabrikant Ferrero afspraken maakten over de verkoopprijs in de winkel.
Dat is verboden, omdat op die manier de normale concurrentie wordt uitgeschakeld. Dergelijke afspraken werken in het voordeel van de verkoper en de fabrikant, maar in het nadeel van de consument. Die betaalt meer dan strikt nodig.
De afspraken hadden betrekking op Nutella-chocoladepasta en snoepwaren van Ferrero. Vooral op de markt van chocoladepasta is Nutella dominant aanwezig. De afspraken hielden in dat de prijs systematisch werd verhoogd.
Ook zou er gevoelige commerciële informatie' zijn uitgewisseld. In het kader van het onderzoek zijn er in mei 2008 huiszoekingen uitgevoerd door een vijftigtal speurders.
De betrokken supermarktketens waren gisteren karig met commentaar. Carrefour-woordvoerster Julie Stordiau noch Hans Michiels van Delhaize kon informatie geven omdat de zaak nog hangende is.
Financieel directeur Wim Biesemans van Colruyt zegt dat de prijzen in de winkels autonoom' worden bepaald, niet in samenspraak met de fabrikant. Afspraken maken zou in strijd zijn met onze strategie om de laagste prijzen te hanteren.'
Alleen voor sommige promoties kan het gebeuren dat Colruyt hetzelfde prijsniveau als de concurrentie hanteert, zegt Biesemans. De conclusie dat Colruyt ten onrechte in het onderzoek betrokken is, wil Biesemans nu echter nog niet trekken. We gaan eerst een analyse ten gronde maken van het verslag', zegt hij. (standaard)
|