Als je dagelijks door informatie overspoeld wordt, hoe zie je dan nog door de bomen het bos? Wetenschappers van Xerox hebben na onderzoek een aantal eenvoudige methodes uitgedokterd om de overvloedige informatie te beheren en je tijd de baas te blijven.
1. Blaas even uit. Het is van essentieel belang om jezelf regelmatig een pauze te gunnen. Enkele minuten het kantoor verlaten of de benen strekken verhoogt de productiviteit.
2. Optimaliseer je tijdsbesteding. Probeer je vergaderingen zoveel mogelijk op dezelfde dag te plannen, zodat je de andere dagen kunt gebruiken voor informatieverwerking.
3. Maak een back-up van je gegevens. Bewaar beter te veel informatie dan helemaal geen.
4. Ruim je bureau op. Klasseer of gooi papieren meteen weg nadat je ze hebt gekregen. Scan en archiveer documenten elektronisch om kantoorruimte te besparen. Verwijder onnodige mappen op je computer en gebruik een zoekmachine zoals Google Desktop om informatie op te snorren.
5. Handel meteen. Vaak verlies je tijd door meerdere keren terug te komen op de verwerking van dezelfde informatie. Doe dat liever meteen na ontvangst en klasseer de informatie daarna in een map of verwijder ze.
6. Negeer gratis aanbiedingen. Onnodige e-mails en ongevraagde aanbiedingen hebben wel degelijk een kostprijs. Beheer je facturen en rekeningen online en meld je af voor ongevraagde telefoontjes en reclame.
7. Ga mobiel. Gebruik een gsm of pda met e-mailfunctie om de uren die je buiten je kantoor doorbrengt productiever te maken. Als je de hele dag door e-mails leest, kan je beter anticiperen en kleine taken uitvoeren zodra ze zich voordoen, in plaats van naderhand een massa e-mails in één keer te moeten sorteren en verwerken. (jobat) Wordt vervolgd. (6 manieren om te tonen dat je het druk hebt).
|