Wedstrijden op Facebook en andere netwerksites zijn niet altijd even onschuldig.
(Van de standaard redacteur) 'Win het huis van 500.000 euro! Wat moet je hiervoor doen? Word lid van deze groep en nodig twintig vrienden uit om uw kans te verhogen.' Meer moet je er niet voor doen. Het fotootje op de Facebookpagina voorspelt een leven als god in Zuid-Frankrijk. Met één muisklik maak je kans op deze droom.
Gisterenavond hadden al 136.000 Facebookgebruikers zich geregistreerd in deze groep. Dat is een heel pak meer dan de 53 leden van de Facebookgroep 'Wie gelooft er niets van Win het huis van 500.000 euro,'. Nochtans is de kans groot dat net die sceptici gelijk hebben.
De federale politie waarschuwde gisteren met een persbericht voor dergelijke praktijken op Facebook. 'Wanneer bepaalde groepen een auto of een woning verloten, is het belangrijk om zich de vraag te stellen: is het te mooi om waar te zijn', waarschuwt de politie. 'Als dat zo is, dan gaat het meestal om fraude.'
'Vaak zijn dergelijke Facebookwedstrijden maar een voorwendsel om aan je gegevens te geraken', zegt Luc Beirens, diensthoofd van de Federal Computer Crime Unit. 'De organisatoren van de wedstrijd kunnen je gegevens lezen omdat er tussen de leden van dezelfde groep minder privacybeperkingen zijn.'
'Voor de organisator zijn deze privégegevens geld waard. Hij kan ze verkopen aan adressenjagers, firma's die gespecialiseerd zijn in directe mailing. Zij houden de gegevens in categorieën bij. Malafide ondernemers die op zoek zijn naar de categorie goedgelovig,, kunnen de mensen uit deze lijst contacteren. Want wie één keer aan een dergelijke wedstrijd deelneemt, doet dat misschien ook wel een tweede keer. Vandaar dat je waarschijnlijk meer spamberichten in je mailbox zal vinden nadat je aan een Facebookwedstrijd hebt deelgenomen.'
De federale politie geeft enkele tips:
Wie heeft de groep opgericht op Facebook? Zoek via Google de naam van de oprichter op, en kijk of die nog nergens anders als oplichter wordt vermeld.
Welke informatie stelt men ter beschikking? Elke organisatie of onderneming moet essentiële gegevens publiceren, zoals telefoonnummer en contactadres.
Heeft de groep een geheimzinnig karakter? Wanneer men de indruk wekt dat enkel leden van de groep het 'voorrecht' krijgen om te genieten van een bepaald kansspel, dan is dat verdacht.
Wees zeer argwanend wanneer men persoonlijke of financiële informatie vraagt.
|