
'Het is niet strafbaar, wel
verwijtbaar.' Karel Schampers, directeur van het Frans-Halsmuseum in het Nederlandse Haarlem, verwijt de Oostendse mevrouw Luck dat zij de kunstwereld decennia heeft laten speuren naar een onvindbaar gewaand kunstwerk. Eentje dat zij ruim dertig jaar bezat.
Op het stilleven staat een Chinese vaas met tulpen, lelies, een iris en een anjer. Gesigneerd Judith Molenaer. Oftewel de Nederlandse Judith Leyster, die in 1633 de eerste meesterschilderes in de westerse wereld werd. Het schilderij is altijd in privéhanden geweest. De huidige eigenares kocht het in de jaren zeventig bij een kunsthandel in Oostende voor omgerekend vijfhonderd euro.
Mevrouw Luck - haar voornaam wordt niet vrijgegeven - meldde zich in augustus in het Frans-Halsmuseum in Haarlem, de toenmalige woonplaats van Leyster. Donderdag deed de Oostendse kunstverzamelaarster haar 'biecht' in de Nederlandse talkshow
De wereld draait door. Ze heeft altijd geweten welk waardevol kunstwerk boven haar schouw hing, gaf ze toe.
Na 350 jaar opnieuw te zienAlleen wachtte ze 'het juiste moment' af om ermee naar buiten te komen. 'Ik vreesde dat het schilderij niet meer van mij zou zijn, zodra ik het nieuws bekendmaakte.' Luck vindt het nu het juiste moment, omdat de vierhonderdste geboortedag van Judith Leyster (1609-1660) gevierd wordt met onder meer een tentoonstelling in het Frans-Halsmuseum. Daar zal nu ook het gepenseelde bloempotje voor het eerst in 350 jaar in het openbaar worden getoond.
De Nederlandse kunsthandelaar Willem Baars schat dat de waarde van het doek 'naar een bedrag met zes nullen' gaat. 'Het vernis is weliswaar een beetje vergeeld, maar de conditie waarin het schilderij verkeert, is fantastisch. Dat is belangrijk bij zeventiende-eeuwse werken.'
Leyster liet maar een beperkt oeuvre na. Van haar hand waren slechts achttien schilderijen bekend. In een boedelinventaris die in 1668 werd opgemaakt na het overlijden van echtgenoot Jan Miense Molenaer, werd verwezen naar nummer 19:
Blompotje van juffrouw Molenaer.
'We wisten dat het er was, maar het was nog nergens gezien', zegt de directeur van het Frans-Halsmuseum, Karel Schampers. 'En dan duikt dat schilderij op.
Out of the blue.' Is de museumbaas niet kwaad op mevrouw Luck omdat ze zolang zweeg? 'Het begint te zakken.'
Parel in huisDe Oostendse laat zich niet van de wijs brengen: 'Ik hoop dat je het me vergeeft, maar als je kwaliteit van dit werk bekijkt, zul je me begrijpen. Het is een parel in huis.'
Vanaf vandaag tot minstens 9 mei volgend jaar hangt die parel in het Frans-Halsmuseum. Luck ontwijkt de vraag of ze het doek zal verkopen. 'Ik ben blij dat het voorlopig in bruikleen naar het museum gaat.' (nieuwsblad Wim Dehandschutter)