Ex-sommelier Hof Van Cleve werpt zich op het internet
Hij was drie jaar sommelier bij Peter Goossens en diens Hof van Cleve, maar uiteindelijk won het internet het van het restaurantleven. Daar heeft Martijn Soen nu een bijzonder idee gelanceerd: een soort Facebook louter voor liefhebbers van lekker eten.
Het verhaal begon bij zijn ex-werkgever, de van tv bekende chef Peter Goossens van sterrenrestaurant Hof van Cleve. Als ik het met hem over Facebook had, zei hij dat hij daar geen tijd voor had', glimlacht Martijn Soen. Hij vond het zelfs een beetje kinderachtig. Dat vond ik jammer, want het internet leek me zo veel mogelijkheden te bieden om een nieuw publiek te bereiken.'
Rond eten en drinken Toen Soen in april Hof van Cleve verliet, bleef hij in zijn hoofd goochelen met de woorden internet en restaurant. Hij kwam terecht bij Stephen Lernout zoon van en begon samen met hem ideeën te ontwikkelen. Dat leidde tot Foodboxers. Op Facebook bereik je heel veel mensen, ook zij die niet tot je doelpubliek behoren. Daarom probeer ik nu een gemeenschap op te bouwen louter en alleen rond mensen die echt in eten en drinken geïnteresseerd zijn.'
Het verschil tussen Foodboxers en een gewone website? Je moet op Foodboxers een profiel aanmaken en dan kan je, net zoals bij Twitter bijvoorbeeld, kiezen wie je wil volgen. Je kiest van wie of wat je info wil ontvangen.'
Abonnement op recepten In een eerste fase hoopt Soen zoveel mogelijk bedrijven en restaurants warm te maken om zich op Foodboxers in te schrijven. Hoe meer hoe beter, want dat maakt het voor het grote publiek interessant om ook op Foodboxers te gaan zitten. Zo kan je je dan bijvoorbeeld abonneren op nieuwe recepten van je favoriete restaurant.
De site staat nu nog niet helemaal op punt', waarschuwt Soen. Het is de bedoeling om er ook een reservatiesysteem voor restaurants aan toe te voegen en een sms-systeem. Zo kan je als restaurant je klanten op de hoogte brengen van het lunchmenu van die dag.' Met die extra functies wil Soen een verschil maken met informatieve restaurantwebsites als Resto.be.
En is Peter Goossens al overstag gegaan? Absoluut', lacht Soen. Hij heeft al een profiel aangemaakt en heeft ook al een bericht gepost. Het zou leuk zijn mocht hij voor Foodboxers een soort Lance Armstrong kunnen zijn. Want het is Armstrong die uiteindelijk iedereen aan het twitteren heeft gekregen.' (standaard)
|