Mannen zeggen graag dat ze thuis de broek dragen, maar waarschijnlijk hebben ze deze niet zelf gekocht. Een onderzoek van het ondergoedmerk Debenhams toont aan dat mannen slechts 17 jaar van hun leven hun eigen ondergoed kopen. De rest van de tijd gebeurt dat door hun moeder en hun vrouw. Strak ondergoed is het populairst bij mannen tussen 19 en 26 jaar, daarna wordt overgeschakeld op boxershorts (tot 33 jaar) en 'y-fronts'.
Vrouwen versieren Mannen die zelf nieuw ondergoed gaan kopen doen dat meestal in het begin van een nieuwe relatie. "Mannen die meer dan 31 paar onderbroeken per jaar kopen zijn of wanhopig aan het proberen een vrouw te versieren, of hun huidig lief is niet 'de ware", concludeert Rob Faucherbrand van Debenhams.
"Omgekeerd, als een man al zijn onderbroeken door zijn vrouw of vriendin laat kiezen, is de relatie zeker in een stabiele fase."
Piek op 23 De piek in de aankopen van ondergoed door de mannen zelf, is rond de leeftijd van 23 jaar. De aankopen dalen geleidelijk in de jaren daarna om nul te bereiken op hun 33ste. Dan heeft de gemiddelde man een stabiele relatie, met een vrouw die ook zijn ondergoed uitkiest.
Tussen de 38ste en 40ste verjaardag kopen mannen weer vaker hun eigen ondergoed, wellicht omdat het een periode van echtscheidingen, relatiebreuken én nieuwe veroveringen is.
Kort daarna zakt het koopgedrag van de mannen weer dramatisch ineen om op hun 44ste weer 'nul' te bereiken. Na die leeftijd blijven mannen weg van ondergoed: omdat ze het aan hun nieuwe partner overlaten, of omdat ze het nut van nieuw ondergoed niet meer inzien.
Symbool mannelijkheid "Vreemd toch", zegt Faucherbrand, "dat zelfs machomannen hét onderdeel van hun mannelijkheid, hun onderbroek, aan vrouwen overlaten. Dat hebben feministen nog nooit aangeklaagd. Het gaat duidelijk niet om wie de broeken draagt, maar om wie ze koopt!" (edp)
|