Mode is geen glamour en glitter, op zoek naar modenieuws en nieuwe trends.
 |
Twintig jaar lang reist de Tieltse Veerle Windels de aardbol rond, op zoek naar mode-nieuws en nieuwe trends. Modeshows in Parijs, Milaan en New York bijwonen in het ge-zelschap van beroemdheden en ontwerpers als Gerard Wathelet of Karl Lagerfeld inter-viewen, het leven van mode-journaliste,Veerle Windels zal menig fashionista hemel op aarde lijken.
Veerle Windels volgt vooral de prêt-à-porter in de damesmode. 'Daarvoor ga ik naar de beurzen in Parijs, Milaan en New York. Deze steden ken ik ondertussen al beter dan pakweg Brussel en ze hebben elk hun eigen charme. In Parijs is de mode avantgarde en stellen nieuwe, jonge ontwerpers hun collecties voor op originele locaties. Milaan is dan weer een luxewereld, de stad van de winkels groot als tempels waar mode business is. In New York is mode zowel talent als business. Avant-garde zul je er niet vinden, de mode is er meer braaf, klassiek en gericht op de verkoop.
Veerle doorprikt meteen de ballon. De modewereld is geen glamour of glitter. Het is keihard werken, in eerste instantie voor de ontwerpers. Na vier jaar zwoegen op de academie moeten ze vervolgens zien door te breken. Ook voor ook voor modejournalisten is een modeweek keihard werken. 'In Parijs blijf ik drie dagen. Op die korte tijd moet veel werk verzet worden: ontwerpers interviewen, beurzen aflopen, stoffen bekijken, bedrijven opzoeken. Bovendien is het niet gemakkelijk om een interview te versieren. België is een kleine markt en bijgevolg worden Belgische journalisten niet altijd als belangrijk beschouwd, wat frustrerend is. Vooral in Parijs en Milaan is dit het geval, in New York staan ze dan weer wel voor België open. Veerle ondervond in de afgelopen twee decennia dat mode vooral een sociaal fenomeen is. 'Mode toont hoe de maatschappij evolueert. Het mooiste voorbeeld daarvan is Coco Chanel. In de jaren 1910-1915, toen vrouwen langejurken droegen, was zij de eerste om de mannelijke toer op te gaan, haar haren te knippen en een broek aan te trekken. Een voorbeeld dat elke vrouw eindelijk volgde. Omgekeerd wordt in de mode momenteel zichtbaar dat man zijn zachte kant mag tonen.
De recentste herencollecties volgen deze trend met zachte stoffen en pastelkleuren. Een andere evolutie die in de mode merkbaar is, is de drang naar luxe. Die is tegenwoordig immens, een handtas van Vuitton wordt als prioriteit gesteld.' Zelf blijft Veerle er behoorlijk nuchter bij. Om de modeweken bij te wonen, heb ik een specifieke garderobe maar als ik met mijn kinderen naar zee ga, draag ik doodgewone sandalen en com-fortabele kledij.
Ik zal ook nooit een persoon om zijn kledij beoordelen, mode is niet wat iemand draagt.(I.C)
|