Zoeken in blog

"Allerlei linken"

Google maps

Google nieuws

Google vertalen

Den Bosrand


Routeplanner

fietsen in Oost-Vlaanderen

Vertalen met AltaVista

Vertalen met Google

Bureaublad achtergrond
Archiefkast

Recepten zoekmachine
 
Zandstorm creatief atelier


Verstuur één kaartje

Infolijn
schoolvakantie's

Millenniumschool

Take my hand

Lucky-Birds

ABC gezondheid

Tuinadvies

Kruiden

"Gastronomisch plezier"

 
Degustation

 Dôme

Het gebaar

 Eric Fernez

Kruidenmolen

 In de Wulf

"Kranten"

Nieuwsblad

Het laatste nieuws

Gazet van Antwerpen

De zondag

De standaard
"Vrouwenblad"

Libelle

Flair

Nina

Plusmagazine

Story

Lili
Archief per maand
  • 12-2024
  • 09-2019
  • 05-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 12-2018
  • 09-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 04-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 09-2005
  • 07-2005
  • 01-2005
  • 01-2004
  • 01-2003
    Betoverend veelzijdig

    01-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Negen hindernissen voor de glorie
    Expert licht parcours grote steeple-chase van Vlaanderen toe.
    Waregem Koerse omvat acht hindernis- of drafrennen, met als hoogtepunt de Grote Steeple-Chase van Vlaanderen. Tijdens die wedstrijd moeten in ruim drie ronden over een afstand van 4.600 meter negen verschillende hindernissen enkele keren bedwongen worden. Jan Van den Broecke, adjunct-secretaris van de Koninklijke Waregemse Koersevereniging, legt uit waarop jockeys en paarden bij elke hindernis moeten letten. 

    De Haag
    De eerste hindernis, 1,3 meter breed en 1,3 meter hoog. Een klassieker. Niet te zwaar om nemen, maar tegelijk niet te onderschatten omdat de Haag in een bocht ligt en iedereen daar al tegen een hoge snelheid positie probeert in te nemen. Het is er een zenuwachtig gedoe om snel vooraan te kunnen zitten. Een must, want het parcours in de hippodroom is heel technisch door het aantal hindernissen en de snelle opeenvolging ervan.

    De muur
    Een berm aarde met daarop een haag. Ruim drie meter breed en anderhalve meter hoog, maar in principe vormt de Muur geen moeilijke hindernis. Jockeys moeten er hier wel rekening mee houden dat ze net uit een bocht komen, want dat kan wel eens problemen veroorzaken. Een hindernis die er enkel wat vreemd uitziet door de aanwezigheid van de berm.



    De dubbelsprong
    vroeger moesten de paarden hier over twee hagen van ruim een meter hoog springen met daartussen afstand van amper 21 meter. De hindernis is de voorbije jaren  gereduceerd tot één haag, deels onder druk  van dierenrechtenorganistie Gaia. We zijn het echter nog altijd niet eens met Gaia
    want de dubbelsprong bracht vroeger net de snelheid naar beneden tijdens de koers, wat de veiligheid van de paarden ten goede komt. De dubbelsprong - de naam wordt enkel nog behouden omwille van de symboliek - is een eenvoudige hindernis geworden omdat de haag op een recht stuk piste ligt, al krijgt de koers hier stilaan wel zijn beslag.

    De oxer
    Een heel imposante haag van ruim 3 meter breed en 1,4 meter hoog, maar die makkelijker springt dan ze lijkt omdat de haag schuin oplopend geschoren is. Het moeilijke in deze hindernis zit hem vooral in de landing, die zich een halve meter lager bevindt dan de afzet. De jockeys moeten tijdens de sprong zo ver mogelijk achteraan zitten om hun paard te ondersteunen en te ontlasten. Een noodzaak om te vermijden dat het dier tijdens de landing door zijn voorbenen zakt. Veel jockeys komen deze hindernis vooraf te voet verkennen om niet voor onaangename verras-singen komen te staan. Even vooraf oefenen met een paard is hier ten strengste verboden.




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



     Eigen hoekje

    't Blogkrantje

    Place2beyvette

    Yvi magazine

    Yvi pagina

    Intro

    Medium 4 you


    "Uit Kuurne"

    Centrumschool

     

    Go santiago


    Mordekoi

    Marc van Roosje




    "Vrije tijd"

    Motel-Saint-Michel

    Le CLos domange
    (Igé)


    Het boerderijleven
    voor kinderen

    Warandehof

    Pieterkenshoeve

    Reutelhoeve

    't Klein Gerigt

    Wilgenhof

    Populierenhoeve

    Schraevenacker

    Klein Burkelhof

    Hof de Abeeleboom

    De Bouwhoeve

    Predikerhof
     
    Jos theys boerderij

    Hageland

    Wambashoeve


    Het Weidehof

    "Franse streken"

    Vakantiestreken in frankrijk

    1/Savoie mont blanc maurienne

    2/Aube en champagne

    3/Ardeche

    4/Aubergne

    5/ De Jura

    Archief per maand
  • 12-2024
  • 09-2019
  • 05-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 12-2018
  • 09-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 04-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 09-2005
  • 07-2005
  • 01-2005
  • 01-2004
  • 01-2003


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs