Thuis
Pech met de wagen komt altijd op een slecht moment. Daarom kunt u er beter goed op voorbereid zijn. Wie een bijstandsverzekering neemt, raakt doorgaans snel uit de puree. Wie zonder rijdt, moet improviseren.
Eén op de drie pechgevallen gebeurt gewoon thuis. U krijgt uw wagen niet aan de praat door een probleem met de batterij bijvoorbeeld. Indien u een bijstandsverzekering hebt afgesloten, kan u in zo'n geval steeds een beroep doen op professionele hulp.
Vaak kan u het probleem echter ook zelf oplossen. Een stel startkabels kan wonderen doen bij startproblemen, maar steeds minder mensen hebben zo'n kabels in huis of weten hoe ze te gebruiken. Dat merken pechverhelpers ook aan de cijfers. Zo waren batterijproblemen vorig jaar goed voor 30 procent van alle tussenkomsten, een pak meer dan veertig jaar geleden.
Op de weg
Andere koek wordt het wanneer uw op de baan bent en met pech aan de kant moet. Probeer uw wagen in elk geval zo ver mogelijk langs de kant of op de berm te parkeren.
Eens de wagen stilstaat, moet u ervoor zorgen dat er niemand anders tegenop knalt. Om ongevallen te vermijden, bent u verplicht een gevarendriehoek te plaatsen en de vier knipperlichten te doen branden. Op autosnelwegen plaatst u de gevarendriehoek op een afstand van minstens 100 meter, op andere wegen geldt een afstand van 30 meter.
Op plaatsen waar de afstand van 30 meter niet kan in acht genomen worden, mag de gevaarsdriehoek natuurlijk op een kleinere afstand en eventueel zelfs op het voertuig geplaatst worden.
Ook aan uw eigen veiligheid wordt gedacht, want sinds februari 2007 bent u verplicht een fluoveiligheidsjasje aan te trekken wanneer u op de auto(snel)weg uit de wagen stapt. Deze regel geldt trouwens alleen voor de bestuurder, niet voor de passagiers. Op plaatsen waar u wel mag parkeren, is zo'n hesje niet verplicht.
Ook de passagiers stappen best uit en gaan een eind van de auto verwijderd staan, bij voorkeur achter een vangrail als die er is.
Praatpalen
Heeft u pech op de snelweg, dan kunt u best de oranje praatpalen gebruiken. Via zo'n praatpaal komt u in verbinding met een telefooncentrale van de wegpolitie, die indien nodig de wegenwacht of hulpdiensten kan waarschuwen. Dankzij de positie van de praatpaal weet de wegpolitie ook meteen exact waar ze u kunnen vinden.
De praatpalen staan om de twee kilometer opgesteld. U moet dus maximaal 1 kilometer lopen om er een te vinden. Om de 100 meter tonen kleine bordjes welke richting u moet uitlopen om de dichtstbijzijnde praatpaal te vinden.
Steek in elk geval nooit de snelweg over om een praatpaal van de andere rijrichting te gebruiken. In dat geval zal de wegenwacht trouwens ook aan de verkeerde kant van de snelweg aankomen.
Bijstand
Heeft u pech op een weg zonder praatpalen, neem dan telefonisch contact op met de maatschappij waar u een bijstandsverzekering hebt afgesloten. Programmeer het nummer in uw gsm, zo bespaart u heel wat tijd.
Zo'n verzekering is doorgaans inclusief pechverhelping in binnen- en buitenland. Afhankelijk van het type verzekering dat u hebt afgesloten, zijn de sleepkosten al dan niet voor uw rekening. Als u geen verzekering hebt afgesloten, dan bent u op uzelf aangewezen en moet u zelf de wegenwacht en/of takeldienst bellen.
Buitenland
Ook in het buitenland kan uw auto het laten afweten. Natuurlijk bent u daar verder van huis, maar de stappen die u moet volgen, zijn grotendeels dezelfde als zou u pech hebben in België. Op een buitenlandse autosnelweg gebruikt u best ook de praatpalen, op een andere weg telefoneert u.
Vergeet het landnummer +32 niet voor het nummer te toetsen. De maatschappij waar u een bijstandsverzekering hebt afgesloten, werkt samen met buitenlandse bedrijven. Die zullen dan de wegenwacht sturen om u uit de nood te helpen.
Wie geen verzekering heeft, kan de ordediensten verwittigen. (standaard)
Top-vijf
Tot slot maakte de automobilistenvereniging VAB in 2008 naar aanleiding van haar veertigjarig bestaan een lijstje van de meest voorkomende autopech.
1. Batterij (30%)
2. Lekke band (16%)
3. Electriciteit (14%)
4. Brandstofsysteem (7%)
5. Motor (5%)
|