Vlakke rit: 181,50 km vertrek om 12.55 en aankomst omstreeks 17.15uur in Barcelona.
In de zesde Touretappe zal de grens worden overgestoken. Nu wordt Spanje aangedaan als er gereden wordt van Girona naar Barcelona. De kans dat er een echte sprinter aan het feest gaat in de Catalaanse hoofdstad is niet echt groot want er wordt namelijk gefinisht op de Montjuich. De vraag is wat er gaat gebeuren in deze Spaanse etappe voordat er op vrijdag de bergen in getrokken wordt.
Gerona (of Girona in het Catalaans) is de hoofdstad van de gelijknamige Spaanse regio in Catalonië met ongeveer 90 duizend inwoners. Het staat voornamelijk bekend om zijn universiteit en het historische gedeelte is gebouwd op de heuvel Caputxins. Er liggen ook twee rivieren door de stad, de Ter en de Onyar. Bezienswaardigheden in de stad zijn de Arabische badhuizen en de Kathedraal van Gerona. Er wonen ook flink wat Amerikaanse wielrenners in de stad, die het als hun Europese uitvalsbasis zien om te trainen en te wonen.
Parcours Vanuit Gerona gaat het de hele dag op en af. Er staan dan in totaal ook vijf bergjes op het programma die meetellen voor de bergprijs. In de eerste zestig kilometer liggen de Côte de Sant Feliu de Guixols (2 km, 5.4%) en de Côte de Tossa de Mar (3.8 km, 4.2%). Deze twee zijn beide van vierde categorie. Daarna volgen twee cols van derde categorie. De Côte de Sant Vicenc de Montalt ligt na 98 kilometer (3.3 km, 5.2%), na 110 kilometer volgt dan de Collsacreu (4.1 km, 5.2%).
Met nog 22 kilometer te gaan ligt ook nog een lastig bergje van vierde categorie. De Côte de la Conreria kan een belangrijk punt zijn in deze rit. Het heuveltje is 4.7 kilometer lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 4.5 procent. Daarna volgt een korte afdaling naar bijna zeeniveau en volgt het laatste stuk naar Barcelona.
In Barcelona wordt dan gefinisht op de Alto de Montjuïc. Deze berg was tijdens de Olympische Spelen in '92 de thuishaven. Op twee kilometer van de meet begint de beklimming van deze heuvel in het centrum van de stad met een stuk van 6,6 procent over vijfhonderd meter. Daarna vlakt het wat af, maar blijft het wel geleidelijk omhoog lopen.
|