Zit je agenda overvol en zie je door het bos de bomen niet meer? Enkele tips voor een efficiëntere dagindeling!
Vergaderingen, mails beantwoorden, lunches met collegas, de kinderen van de creche ophalen, nog snel even je vriendin opbellen om haar dat recept voor die heerlijke taart te vragen... Je agenda zit vaak zo vol, dat je al zenuwachtig wordt als je er naar kijkt. Dat is nergens voor nodig, zolang je je houdt aan deze tips!
Ken jezelf Ben jij een ochtendmens? Begin je werkdag dan met de moeilijkste taken. Dat bespaart heel wat zorgen én tijd! Ben jij iemand die na de lunch bruist van de energie? Dan is dat het moment voor die ene opdracht waar je zo tegenop kijkt.
E-mail Tussendoor je e-mails beantwoorden neemt meer tijd in beslag dan je denkt. Plan momenten in je agenda om er aandacht aan te besteden.
Ruimte Om stress te voorkomen, laat je in je agenda ruimte over. Die momenten gebruik je wanneer iets anders loopt dan verwacht. Loopt alles volgens planning? Dan heb je even tijd om te ontspannen of alvast iets te doen wat morgen zou moeten gebeuren.
Agenda-moment Plan ook agenda-momenten in. Dat zijn de momenten waarop je naar je agenda kijkt en evalueert wat er is gedaan, wat er nog moet gebeuren en wat anders aangepakt moet worden. Plan in elk geval elke ochtend een kwartier in om je agenda te bekijken, elke middag om te evalueren hoe het gaat en aan het einde van de dag om te kijken hoe het gegaan is en hoe je het de volgende dag gaat organiseren.
Wat is jouw tip om je agenda efficiënt in te delen? (Yunomi)
|