Je zal het maar meemaken: de zon geeft het beste van zichzelf, een regenwolk is in de verste verte niet te bespeuren, je hebt verschrikkelijk veel zin om te fietsen maar ... net dan laat dat stalen ros je in de steek ... Wat nu gedaan?
De lekke band Een lekke band: dé klassiekerin het pechlijstje. Een klein stukje glas, een steentje op de verkeerde plaats of een vervallen fietspad dat een stootlek veroorzaakt. Meer is niet nodig om je te voet te stellen. En dan beginnen de problemen. Je kan natuurlijk proberen om een ervaren wielertoerist te laten stoppen maar als je het gepaste materiaal bij hebt, moet het toch zeker lukken.
Met de drie bandenlichters 'lepel' je de buitenband langs één kant van de velg. Controleer natuurlijk wel eerst of er geen grote scheur inzit want als dat het geval is, zal je na de reparatie ook niet meer ver raken. Haal de binnenband eruit, controleer of de oorzaak van de ellende niet meer in de buitenband zit, pomp de reservebinnenband een klein beetje op en breng hem tussen de velg en de buitenband.
Daarna komt het moeilijkste: de buitenband weer op zijn plaats krijgen en over de velg leggen. Begin bij het ventieltje en ga zo stap voor stap langs het wiel om de cirkel rond te maken. Als dat gelukt is kan je de armspieren trainen met het fietspompje. Spaakbreuk Er zijn nog wel een aantal dingen die fout kunnen lopen. Je wiel kan een spaakbreuk oplopen. Als dat wiel er dan niet als een ei uitziet, kan je gerust verder. Probeer de spaak er gewoon volledig uit te halen of plooi hem rond één van z'n collega's zodat hij ergens blijft haperen. Noodoplossingen Daarnaast zijn er nog twee initiële onderdelen die het beter niet begeven: de remkabels en de ketting. Gebeurt het wel dan kort je beter de route wat in. Maar er zijn noodoplossingen . Voor beide euvels.
Een kapotte ketting kan je desnoods nog voor eventjes herstellen door er een schakeltje uit te halen maar dan heb je speciaal gereedschap nodig. Toch moet je sowieso na de rit zo snel mogelijk een nieuwe ketting laten monteren. Tegen een doorgetrokken remkabel heb je geen verhaal: die herstel je niet meer. Het voordeel van remmen is natuurlijk dat je er twee hebt dus je kan uit nood nog wel rijden. Let wel op dat de kapotte remkabel nergens kan in verstrikken en zo een valpartij veroorzaken.
Zeker meenemen! Wat is dus onontbeerlijk in je fietstas? Bandenlichters, een intacte binnenband en pompje kunnen je al aardig op weg helpen. Tegenwoordig zijn er ook heel wat producenten die handige en compacte gereed schapskist verkopen. Gemakkelijk en het neemt nauwelijks plaats in. Het kan ook nuttig zijn om een vod of zeepje mee te nemen want aan de fiets prutsen, dat levert gitzwarte handen op.
Voorkomen beter dan genezen Het hoeft niet gezegd maar we doen het toch: een regelmatige check-up van je tweewieler is geen overbodige luxe. Een kleine reparatie kan je heel wat ellende besparen. Neem nu die buitenbanden. Als je vooraf ziet dat ze hun beste tijd gehad hebben, hoef je niet te schrikken dat je onderweg opeens langs de kant staat. Dus voorkomen geldt ook hier beter dan genezen.
|