Het gebeurt wel eens dat de stroom in je woning volledig uitvalt. Dat kan verschillende redenen hebben. Alvorens hulp in te roepen, eerst de electrische binneninstalatie checken. Zo voorkom je nutteloze verplaatsingskosten van een technicus.
Vraag eerst aan je buren of ook zij een stroompanne hebben.
(ja) Verwittig Eandis op het nummer 078 35 35 00 (storingen en defecten). Het betreft waarschijnlijk een defect op het middenspanningsnet (als een ganse wijk of regio geen stroom meer heeft) of op het laagspanningsnet (als heel je straat zonder stroom zit).
(neen) Voer volgende testen uit: Stap 1:
Kijk na of er geen zekeringen uitliggen of defect zijn op het verdeelbord. Ontkoppel de eventueel defecte toestellen. Leg de uitgevallen zekering terug in of vervang ze als ze defect is. Belangrijk voor de brandveiligheid: herstel nooit zelf zekeringen! Indien er geen zekeringen uitliggen, ga verder met stap 2. Stap 2:
Schakel de hoofdschakelaar uit en weer aan. Indien er nog geen stroom is, ga verder met stap 3.
Stap 3: Schakel de differentieelschakelaar(s) of verliesstroomschakelaar uit en weer aan. Indien er nog geen stroom is, ga verder met stap 4. Stap 4: Schakel de differentieelschakelaar of verliesstroomschakelaar en alle zekeringen uit. Schakel de differentieelschakelaar of verliesstroomschakelaar terug in. Schakel nu de zekeringen één voor één opnieuw in tot je de fout gevonden hebt (de differentieelschakelaar of verliesstroomschakelaar slaat uit).
De zekering die een fout geeft, laat je uitgeschakeld. Wellicht is een defect toestel de oorzaak van het stroomverlies. Dat toestel laat je best zo vlug mogelijk vervangen. Zoniet, laat de leidingen nazien door een vakman.
Indien je na deze tests nog steeds geen stroom hebt in je woning, verwittig dan Eandis op het nummer 078 35 35 00. Dit nummer is 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar. Je betaalt geen verplaatsingskosten behalve als het om een defecte zekering gaat.
|