campagnetekst: Geen nieuws... goed nieuws? Word Vredesjournalist!
Ook dit jaar neemt de Vlaamse Vredesweek een actueel thema op de korrel. In 2008 willen wij immers het maatschappelijke debat op gang trekken rond de wijze waarop de media en vrede met elkaar zijn gelinkt. Zoals steeds vertrekken wij vanuit enkele vaststellingen in de wereld rondom ons. Vanuit die vaststellingen formuleren wij een aantal ideeën hoe volgens ons de media - en ons omgaan ermee - kunnen bijdragen tot een grotere vrede. En om dit alles kracht bij te zetten, formuleren wij ook zoals altijd concrete verwachtingen naar alle factoren in het veld.
In functie van de Vlaamse Vredesweek - van vrijdag 26 september 2008 tot en met zondag 5 oktober 2008 - verdiepen de verschillende Vredesweek-partners zich in de rol van àlle mediaspelers ter bevordering van conflicthantering. Zij hebben de factoren bestudeerd die de rol van journalisten, mediabedrijven, toehoorders en organisaties positief dan wel negatief beïnvloeden. Hierbij kijken we naar de lokale Belgische context, maar eveneens naar de situatie in verschillende conflictgebieden elders ter wereld. Ze hadden niet alleen oog voor de rol van de zogenaamde klassieke media zoals radio, TV en de geschreven pers. Ze stonden eveneens stil bij de participatieve media (vb. Youtube) en de revolutie in het medialandschap. Ze bekeken ook de mogelijkheden en de uitdagingen die deze snelveranderende media met zich meebrengen en dit vooral met betrekking op de verslaggeving over oorlog en vrede.
Vanuit de Vlaamse Vredesweek zullen we een aantal belangrijke evoluties van dichterbij bekijken zoals nieuwe vormen van participatieve media; we denken dan aan vormen van burgerjournalistiek, maar ook aan de bewegingsmedia en hun mogelijke constructieve rol bij vredesopbouw-initiatieven in conflictgebieden. We zullen eveneens aandacht besteden aan het thema van de journalistieke (on)afhankelijkheid en de problematiek van persvrijheid.
|