Kinderen dwingen te leren schrijven en lezen als ze nog maar in de kleuterklas zitten,
doet meer kwaad dan goed, waarschuwt de Amerikaanse pedagoge Lilian Katz in de Britse krant Times. "Uiteindelijk doen ze het slechter op school dan leerlingen die hun verbeelding mochten laten werken."
De kinderen scoorden wél hoger op de tests als ze vijf waren. Vier jaar later was dat effect verdwenen. Kinderen die in het eerste leerjaar nog alles moesten leren, werden meer gestimuleerd, dan die die het al konden.
"Ouders moeten niet proberen hun kinderen te hard te pushen",waarschuwt Katz. "Dat beschadigt de ontwikkeling van het kind op lange termijn." Ook ziet ze problemen bij kinderen die op hun zesde niet hebben geleerd hoe te interageren met andere mensen. "Zij blijven hun hele leven eenzaten", vreest ze.
Het grootste probleem ligt echter bij de scholen zelf, volgens Katz. "Ze belonen passiviteit en zijn saai. Ze verwachten dat kinderen vanalles leren door informatie aan te bieden die niet in een context wordt geplaatst'. Kinderen zouden moeten een omgeving verkennen en allerlei vragen stellen." edp
|