De juiste geuren doen kopen én harder werken. Nadat Kinepolis als eerste geurtjes in zijn filmzalen wil verstuiven, kan ook de werkplek niet achter blijven. Citroengeuren bijvoorbeeld doen je harder doen werken en nemen heel wat concentratieproblemen weg.
Prikkelen Je koopt makkelijker een huis als de keuken naar appeltaart geurt en er bloemen op tafel staan. De geur van versgebakken brood in de supermarkt, doet brood kopen. Makelaars en reclamejongens zijn er al langer achter dat geuren je zintuigen prikkelen. Zelfs in de seksuele opwinding en wederzijdse aantrekking, speelt onze neus een rol. Zo wordt een vrouw die naar een lekkere kruidengeur ruikt, gemiddeld zes jaar jonger geschat.
Ik ruik seks Geen seksuele aantrekking zonder de juiste geur. Feromonen zijn signaalstoffen die ons lichaam aanmaakt om stiekem andere individuen mee te manipuleren. Ze dienen in de eerste plaats om aantrekkelijke exemplaren van de andere sekse, te lokken. Feromonen worden vanaf de puberteit afgescheiden door zweetklieren onder de oksels en in de schaamstreek.
Kantoor Niet enkel tussen individuen werken geuren, ze beïnvloeden ons dagelijks leven. Omdat we ons daar niet meteen van bewust zijn, staat geurmarketing nog maar in de kinderschoenen. Op de werkplek is er nog meer werk aan de winkel.
Minder tikfouten Anders is het in Japan. Een onderzoek toonde ginds aan dat in administratieve functies tot 21 procent minder tikfouten worden gemaakt wanneer citroengeur wordt verspreid. Een relaxerende geur zoals lavendel aan het einde van de werkdag helpt mensen ontspannen naar huis te gaan.
Namiddagdip Werkgevers weten wat te doen: door met geur te spelen, verhoogt de productiviteit én de motivatie van het personeel. Zo zou pepermunt helpen tegen de namiddagdip of citroen tegen stress.
Airco Geurtjes verspreiden kan subtiel door de airco of het luchtverversingssysteem. Voor het zover is, kunnen werknemers alvast oefenen met een druppeltje etherische olie op een zakdoekje. (lvl)
|