Campagne; afvalarm winkelen, vermijd wegwerpzakjes en win fantastische prijzen start op 22 september 'dag van de klant'.
Wist u dat er voor de productie van één plastic wegwerpzakje 2 cl aardolie nodig is? U vindt dat niet veel? Bedenk dan wel dat de ruim 10 miljoen inwoners van België jaarlijks tot voor kort meer dan 3 miljard van die zakjes gebruikten
goed voor een verbruik van 60 miljoen liter aardolie. Lange tijd vonden we het heel normaal om in de winkel gratis plasticzakken te krijgen. Zo werden er in België elk jaar drie miljard polyethyleenzakken verspreid, goed voor 15.000 ton plastic. Dit komt overeen met gemiddeld 157 zakken per persoon per jaar. Tegenover een gemiddelde levensduur van de plasticzak van 20 minuten, staat een afbraaktijd van één tot vier eeuwen.
Genoeg redenen om een herbruikbare winkeltas te gebruiken of een andere oplossing te overwegen: een mand of plooibox, een fietstas, een rugzak, een trolley, een winkelwagentje of stoffen tas.
De Provincie West-Vlaanderen lanceert daarom, i.s.m. alle West-Vlaamse afvalintercommunales (Ivbo, Ivoo, Mirom, Ivvo, Ivio en Imog) en de lokale besturen, een grootse campagne rond afvalarm winkelen onder de slogan "Vermijd wegwerpzakjes en win fantastische prijzen".
De campagne start op de dag van de klant op 22 september 2007, duurt 8 weken en loopt ten einde op 17 november 2007.
Met deze campagne wordt voornamelijk het gebruik van een herbruikbare tas in de kijker gezet. Minder wegwerpzakjes betekent immers minder aardolie, minder CO2 en minder afval. Met een kleine voorraad duurzame tassen op strategische plaatsen, worden wegwerp- of betalende verpakkingen weldra een herinnering aan het verleden.
|