Op een meisjesschool staan meisjes minder bloot aan sociale wenselijkheid, en scoren ze beter.
 |
Dat meisjes tegenwoordig beter presteren op school dan jongens is al in veel landen aangetoond. In Engeland is daar nog een conclusie bijgekomen: meisjes op een meisjesschool doen het beter in de klas dan leeftijdsgenoten op gemengde scholen. Van de meisjes op meisjesscholen haalde 56,7 procent bij de examens een onderscheiding. Bij de meisjes op gemengde scholen was dit 48,9 procent. Het onderzoek werd uitgevoerd door de onafhankelijke organisatie Girls' School Association. JongensinstitutenNochtans raken ook in Engeland de oude niet-gemengde scholen steeds meer gemend. Opvallend daarbij is dat het vooral meisjesscholen zijn die jongens toelieten, want de bekendste niet-gemengde scholen zoals Eton en Winchester zijn dan nog altijd 'boys only'. Co-educatieTegenstanders van de co-educatiegolf spraken al eerder de vrees uit dat meisjes in de aanwezigheid van jongens minder geneigd zijn om hun mening te geven en zich vaak timide en teruggetrokken opstellen. Nu geven de cijfers aan dat ze in elk geval wat hun prestaties betreft beter af zijn zonder jongens. Niet-sociaal gestuurde keuzesOok in ons land werd al veel onderzoek verricht naar de materie, vooral omdat scholen sinds een aantal jaren een inschrijving niet mogen weigeren op basis van geslacht. Uit die onderzoeken bleek ook al dat meisjes beter scoren op niet-gemengde scholen, waar ze vaker voor studies als wiskunde en wetenschappen kiezen. In gemengde scholen gebeurt dit minder door de sociale wenselijkheid. Voor jongens geldt het omgekeerde: zij presteren beter op gemende scholen. (belga/edp)
|