Winkelen moet snel gaan
Hoeveel uurtjes per week trek jij naar de supermarkt? Als we het onderzoek van Carrefour mogen geloven, dwalen we gemiddeld één uurtje per week tussen de rekken. Zaterdagochtend is het drukste winkelmoment. Daarbij spenderen we meestal tussen de 50 en 100 euro.
Onderzoek 28.496 mensen namen deel aan de enquête via websites en tv-bladen. Het onderzoek wilde het consumentengedrag in supermarkt bekijken. Blijkt dat de gemiddelde Belg graag naar het warenhuis afzakt, maar er toch vaart achter wil zetten. 65 procent werkt de boodschappen in minder dan een uurtje af, 17,5 procent heeft minder dan een halfuurtje nodig en 6,9 procent neemt zijn tijd met anderhalf uur. Vier op de tien heeft dan nog niet alles mee en moet twee of drie keer naar dezelfde winkel.
Bedrag Gezinnen spenderen heel wat meer in het warenhuis. Nogal logisch, terwijl vrijgezellen toekomen met minder dan 200 euro per maand, volstaat datzelfde bedrag slechts voor één op de tien gezinnen. Het bedrag ligt gevoelig hoger, voor 15 procent wordt meer dan 601 euro per maand neergelegd.
Kwaliteit Al daalt de koopkracht gevoelig, naar de prijs wordt in de supermarkt niet altijd gekeken. Verse en kwaliteitsvolle waren primeren op de prijs. 53 procent kijkt daarbij wel eerst naar de winkelfolders. Blijkt ook dat dames gevoeliger zijn voor reclame of door het gezeur van de kinderen. Ouderen spenderen meer tijd aan prijsvergelijkingen.
Parking Waarom trekken we steeds naar die bepaalde winkel? Vriendelijkheid en bekwaamheid van het personeel zijn belangrijk, maar ook de parkingmogelijkheden spelen mee. 86 procent komt met de wagen.
Toekomst Als het van de consumenten afhangt, hoopt een meerderheid dat in de toekomst de centra langer en later open blijven. Zes op de tien droomt ook van een automatisch registratiesysteem dat meteen de hele inhoudsprijs van het winkelwagentje meegeeft. (lvl)
|