In het peper- en zouthuisje proberen leerlingen een 'conflict' uit te praten.
Donderdag 29 maart kreeg het peper- en zouthuisje in Knokke-Heist koninklijk bezoek. Kinderen worden gepest op school. En voelen zich daardoor slecht en wantrouwen de anderen. Ruzies uitpraten met klasgenoten is soms moeilijk.
Hoe gaan scholen daar mee om? In de Sint-Jansschool in Knokke-Heist is het peper- en zouthuisje op de speelplaats de remedie. Met dit antipest-project won de school vorig jaar de Paolaprijs.
Contract Alle leerlingen tekenen een 'contract' waarin ze verklaren dat ze tegen pesten zijn», zegt directeur Marc Moeyaert. Dat doen de leerlingen in het kader van hun Pest Actie Plan (PAP). De leraren bouwden op de speelplaats een 'Peper- en zouthuisje'. Daaraan hangt een kastje met een peper- en zoutstel. «Peper en zout vormen een onafscheidelijk duo», legt Marc Moeyaert uit. «Het is de bedoeling dat kinderen die ruzie hebben het onder elkaar weer goedmaken. De ene leerling nodigt de andere uit om het conflict uit te praten in het huisje, door een peper- of zoutvat te geven. Als de andere weigert, komt een leraar ter hulp. Het 'Peper- en zouthuisje' leert kinderen dus hoe ze zelf het initiatief kunnen nemen om ruzies uit te praten.
PAP-lepel Aan het huisje hangt ook nog een tweede kastje: het 'EHBP-kastje' of 'Eerste Hulp Bij Pestgevallen'. Daarin zit een 'PAP-lepel', maar die dient alleen voor noodgevallen. Wanneer een leerling vindt dat hij gepest wordt, mag hij de lepel meenemen naar de klas, zegt de directeur. «Dat is het signaal dat hij een probleem heeft».
Stappenplan In de klas start dan de 'pestprocedure'. Daarin zijn zeven stappen: Spreek met de gepeste leerling en de pester afzonderlijk, daarna met beiden. Breng alle leraren op de hoogte. Breng de ouders van beide partijen op de hoogte. Laat de leerlingen in het 'Peper- en zouthuisje', bijvoorbeeld onder leiding van de zorgcoördinator, het probleem bespreken. Sanctioneer de pester, bijvoorbeeld door hem een werkje te laten maken over een jeugdboek rond het thema 'pesten'. Organiseer een klassengesprek. Volg de situatie verder op. Met dit project is de Sint-Jansschool de eerste laureaat van de; Koningin Paolaprijs voor het Onderwijs 2005-2006 voor de Vlaamse Gemeenschap. klasse
|