Wie herinnert zich niet de scène waarin Bridget Jones zich klaarmaakt voor de boekvoorstelling van Kafka's motorbike en ze twijfelt of ze haar minuscule string moet aantrekken of haar reusachtige, huidskleurige, corrigerende omaonderbroek? Die laatste maakt de kans groter dat ze in het bed van Daniel Cleaver belandt, de eerste zou er sexier uitzien als de avond gaat zoals gehoopt.

Anno 2011 had dat existentiële dilemma zich niet gesteld. Dan had Bridget simpelweg haar felroze, sexy tanga met schattig strikje aangetrokken die op de koop toe haar buik plat duwt. En dan had Daniel nooit geweten dat ze -- letterlijk -- een geheimpje met zich meedroeg en haar gestroomlijnde lichaam eigenlijk te danken was aan een stukje stevige stof. (Dat zou hij pas in de slaapkamer ontdekken.)

Shapewear of corrigerende lingerie is namelijk hot. Letterlijk -- vergeet oubollig en huidskleur, er zijn nu ook felle kleurtjes en motiefjes beschikbaar, want sexy shapewear is niet langer een contradictio in terminis -- en figuurlijk. Het is niet langer gênant om te zeggen dat je wat hulp nodig hebt om er goed uit te zien in die ene strakke jurk die je anders nooit zou aantrekken. De kans is namelijk groot dat je vriendin/collega/kennis zelf ook een corrigerende slip heeft.

Hoe komt het nu dat iets wat je in normale omstandigheden liever niet in het daglicht toont ineens een hype wordt? En dat Goedele Liekens zelfs sans gêne voor de camera van Goedele op dinsdag haar korte, blauwe jurkje omhoog trekt om haar corrigerende jurkje te tonen dat maakt dat 'je geen vetrollen meer ziet en alles mooi strak zit'?

Spanx op de rode loper
Zoals zo vaak met trends speelt Hollywood daar een niet onbelangrijk (vet-)rolletje in. In Tinseltown spelen Spanx, een populair Amerikaans merk van corrigerende shortjes, al lang de (onzichtbare) hoofdrol op de rode loper. De bedenkster ervan, Sara Blakely, was zo slim bij de lancering van haar merk een mand vol broekjes naar Oprah Winfrey te sturen. Winfrey, wier gewicht op en neer gaat als een op hol geslagen lift, was meteen fan en maakte er een item over in haar show. Gevolg: iedereen wilde een paar en de grootste Hollywoodsterren waren zelfs niet beschaamd toe te geven dat ze niet zonder Spanx onder hun galajurk naar buiten komen.

Zo bekende Gwyneth Paltrow dat ze na de geboorte van haar dochter Apple twee exemplaren over elkaar droeg om er presentabel uit te zien op de rode loper. Andere fans zijn Jessica Alba, Reese Witherspoon, Gwen Stefani, Katie Holmes en Katherine Heigl. Je kan je afvragen waarom zij in 's hemelsnaam een corrigerende slip nodig hebben en welke onbestaande kwabjes die dan moet verdoezelen, maar zoals bedenkster Blakely aan de Britse krant The Guardian vertelde: 'Het gaat er niet om dat je er magerder uitziet, het gaat er om dat je er gestroomlijnd uitziet.' Misschien de reden waarom Madonna een volledige outfit uit Spanx-materiaal liet maken voor haar Live Earth-optreden in 2007.
De trend waaide al snel over naar het Verenigd Koninkrijk waar Trinny en Susannah de vrouwen in hun programma's in 'magic knickers' (magische onderbroeken, nvdr.) staken. Ze ontwikkelden zelfs een eigen lijn corrigerende shapewear met het Belgische Cette en waren niet te beroerd er zélf voor te poseren.

Op 29 april werd er door de Britse en andere pers haast meer aandacht besteed aan Pippa's derrière en of ze al dan niet een corrigerende onderbroek droeg in haar nauwsluitende zeemeerminnenjurk, dan aan oudere zus en bruid Kate die die dag met een prins trouwde. (Zelf wijt Pippa haar stevige bips aan pilates.)
Ook in ons land is shapewear niet langer taboe bij de doorsnee-BV. Dankzij Goedele Liekens weten we dat 'al die jonge madammen op VTM' corrigerende slipjes dragen en Véronique De Kock, het gezicht, of beter lijf, van Triumph in België, bekende tijdens een debat georganiseerd door de lingeriefabrikant dat ze niet meer zonder kan en haar shapewear elke dag draagt.

Retro korset
Als zelfs grote sterren ervoor uitkomen dat ze wat hulp kunnen gebruiken om hun lichaam dat elke dag minstens twee uur in de fitness doorbrengt te verfraaien, ligt het voor ons gewone vrouwen al iets makkelijker de stap te zetten. 'Dankzij Dita von Teese en haar voorliefde voor de onderbroek met hoge taille werd die opnieuw aannemelijk voor veel vrouwen. Iets wat vaak in de media wordt gezien, slaat na een tijdje aan', zei styliste Lien Degol tijdens het Triumph-debat. Maar in het geval van Dita von Teese is er nog meer aan de hand. Zij past namelijk in de hele retrorevival.

Na de uitwaaierende fiftiesjurken van voorbije winter is het deze winter namelijk de beurt aan retro lingerie. Zo viert Triumph zijn honderdvijfentwintigste verjaardag met de Vintage Collection. Die is geïnspireerd op ontwerpen uit het verleden, waaronder korsetten en puntbeha's. En de slip met hoge taille duikt al een seizoen of drie opnieuw op in verschillende collecties. De Mad Men-madness heeft nu dus ook ons ondergoed bereikt.
Welke vrouw droomt niet van het zandloperfiguur van Joan Holloway? Dat heeft ze te danken aan een stevige bh met kegelvormige cups en een gaine die alles mooi onder controle houdt. Ondergoed gaf de vrouwen in de jaren vijftig al een gestroomlijnd zandloperfiguur, dat weet iedereen die in een vintagewinkel al eens een korset uit die tijd heeft gepast. En vrouwelijke rondingen zijn weer gewild sinds vorige winter, toen voluptueuze modellen als Laetitia Casta defileerden voor Louis Vuitton.

Die revival van het übervrouwelijke lichaam is niet nieuw. Ze kwam er ook tijdens de jaren dertig, toen de wereld in een wereldwijde economische crisis zat en vrouwen er opnieuw vrouwelijk en glamoureus moesten uitzien na de garçonnelook van de jaren twintig. Na WO II zorgde Christian Dior er met zijn New Look voor dat vrouwen opnieuw een smalle taille, bredere heupen en een boezem moesten hebben. Het is trouwens bewezen dat in tijden van recessie de verkoop van rode lipstick en lingerie de hoogte in schiet. Volgens Caroline le Grelle, modeconsultant voor Eurovet dat het Parijse Salon International de la Lingerie organiseert, is de retrolingerierevival dan ook een voorbode dat de economische recessie voorbij is. 'De fifties waren een naoorlogse periode. Vrouwen hadden net moeilijke jaren doorstaan en wilden zich opnieuw amuseren. Wij hebben ons niet door een oorlog, maar door een economische crisis geworsteld. We willen dat alles vergeten en plezier maken. Vandaar die retrorevival.' Met het corrigerende Retro Sensation-jurkje van Triumph maak je dus niet alleen furore in je strakke jurk, je maakt ook nog eens een statement.

Zelfzeker in je onderbroek
Maar er is nog een reden waarom bij Triumph en Veritas de corrigerende lingerie zo vlot verkocht wordt dat sommige lijnen zelfs tijdelijk uitverkocht zijn: wij vrouwen zelf. Volgens een enquête van GfK voor Triumph, uitgevoerd bij negenhonderdvijftig Belgische vrouwen, wil maar liefst 87 procent iets aan haar figuur veranderen. Bij tieners en twintigers loopt dat zelfs op tot 94 procent. Het meest ontevreden zijn we over onze buik (53 procent) die we ook het belangrijkste lichaamsdeel vinden (39 procent). 53 procent van ons zou bovendien graag een maatje minder willen. Dat proberen we door te sporten (33 procent), te diëten (24 procent), of corrigerend ondergoed te dragen (22 procent). Carine Van den Broeck, product manager van Triumph, ziet die onzekerheid dan ook als een van de redenen van het succes van shapewear: 'Vrouwen vragen zélf om corrigerend ondergoed. Ze zijn onzekerder over hun lichaam geworden, maar zodra ze shapewear aantrekken, voelen ze zich onmiddellijk zelfzekerder. Ze gaan stralen. Maar corrigerend ondergoed is niet zaligmakend: je moet om gezond te blijven meer bewegen en gezond eten.'
Hoewel een corrigerende slip dus wel je muffin top verbergt, blijf je toch beter van de echte muffins weg.

Tips van professionals
Als je corrigerende lingerie koopt, vraag dan gerust advies aan de verkoopsters. Het winkelpersoneel van Triumph en Veritas is alvast opgeleid om je te helpen: niet iedereen staat namelijk met alles. Voor de ene vrouw is een corrigerend shortje de oplossing, voor de andere een jurkje. Met deze tips kom je ook al een stap verder:
- Carine Van den Broeck, product manager van Triumph: 'Kies de juiste maat: als je een maatje te klein gaat, rek je de stof te ver uit en snijden de naden en randen in je huid. Dat zit niet comfortabel en oogt niet mooi. Ook bij een maatje te groot krijg je nooit het gewenste silhouet.'
- Carine Van den Broeck: 'Trek shapewear nooit over je hoofd aan. Omdat de stof niet helemaal meerekt, kan je vast raken in je topje. Rol je jurkje, topje of de broekspijpen van je slipje op, stap er in en trek het tot op je heupen. Rol het verder omhoog tot het goed zit.'
- Judith Vanoost, marketiwww.triumph.com/beng manager van Veritas: 'Gebruik geen bodylotion op de plek waar de zelfklevende strip van een corrigerend jurkje zit. De strip kan zich dan niet aan je huid hechten omdat het oppervlak te vettig is en dus zal het jurkje omhoog kruipen.'
- Judith Vanoost: 'Is je corrigerende ondergoed elektrisch geladen? Verstuif er wat haarlak over en het probleem is opgelost.'
- Carine Van den Broeck: 'Lingerie was je het liefst met de hand. Steek je het toch in de wasmachine? Stop het dan in een lingeriezakje.'(Franciska Bosmans,foto Primma Donna, nieuwsblad)

Verkoopinfo:
Lou: www.lou-paris.com Maidenform: www.maidenform.com Marie Jo: www.mariejo.com Prima Donna: www.primadonna.com Sloggi: www.sloggi.com Triumph: www.triumph.com/be