Reclamemakers proberen ons er weer van te overtuigen moeder te plezieren met een strijkijzer, stofzuiger of een ander huishoudtoestel. 'Het meest foute wat je kan doen, is een vrouw een cadeau geven dat aan werken doet denken. Als ze die nodig hebben, kopen vrouwen die zelf wel', zegt trendwatcher Nathalie Bekx. 'Het belangrijkste dat een vrouw van vandaag wil, is tijd. Tijd met haar man, en dingen die haar tijd doen besparen. De moderne vrouwen hebben een hectisch leven: ze willen moeder en echtgenote zijn, tegelijk aan hun carrière werken en een goede buurvrouw en vriendin zijn. Al wat hen tijd kan doen besparen appreciëren ze dus. Samen met wat wellness.'

Picknickmand

Volgens een onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) is een moederdaggeschenk bijzonder belangrijk. Op een enkele uitzondering na hoopt élke vrouw op een attentie, blijkt uit een onderzoek bij vaders, moeders en handelaars van het NSZ. 'Moeders met kleine kinderen kijken vooral uit naar de knutselwerkjes die de kinderen op school maakten', zegt voorzitster Christine Mattheeuws. 'Eigenlijk stellen ze die het meest op prijs. Daarnaast hopen ze toch ook dat manlief met een originele verrassing komt.'

Maar die lijkt dat totaal niet van plan. Uit een rondvraag bij de handelaars leert Mattheeuws dat het alweer bloemen (54 procent), een etentje (30 procent), of zelfs een huishoudapparaat (15 procent wordt), ondanks alle banbliksems over dit soort clichégeschenken.

De vrijetijdsketen Fun hield een enquête bij zijn klanten en merkte daar dat kookboeken dit jaar dé favoriet zijn, gevolgd door cadeaubonnen. Volgens Christine Mattheeuws zijn ontbijt- en picknickmanden in opmars. Steeds meer handelaars bieden die aan. Als ze tot een gezellig moment met het hele gezin leiden, zijn ze een zeer gegeerd geschenk.'

Mannen hebben er volgens Mattheeuws helemaal geen probleem mee dat ze zo weinig origineel zijn: 'Voor Vaderdag krijgen zij vaak een das, een boek of een restaurantbezoek, en zij hebben er dus geen last mee om zelf evenzeer bij de clichés te blijven. Mannen gaan ook heel doelgericht shoppen. Ze hebben iets in hun hoofd, gaan naar de winkel, en kopen het. Vrouwen gaan altijd nog wat langer rondkijken en nadenken of ze niet iets beters vinden. En hopen dat hun man even lang over het cadeau broedt als zijzelf.' (BartMoerman  nieuwsblad)