Iets meer dan de helft van de moeders wil een origineel en verrassend geschenk ontvangen op Moederdag. Maar ondanks de vraag naar originaliteit blijven ook de vaste klassiekers scoren, dat heeft het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) vandaag meegedeeld. Ook blijkt lingerie het goed te doen, meldt Unizo.
Zondag 8 mei worden mama's naar jaarlijkse gewoonte gehuldigd. Het NSZ ging daarom luisteren bij 200 moeders, 200 mannen die hun partner of moeder met een cadeau verrassen en 248 handelaars. Daaruit blijkt dat 52 procent van de vrouwen een origineel en verrassend moederdagsgeschenk wil krijgen.
Geen bloemen De bevraagde moeders verwachten niet alleen van hun kinderen, maar ook van hun echtgenoten een creatief geschenk. "Liefst dus geen bloemen, huishoudspullen of juwelen voor deze moeders. Toch worden net deze items door hun partner het meest gekocht", constateerde het NSZ. Bloemen (54 procent) en een restaurantbezoek (30 procent) blijven de onbetwiste cadeautoppers, gevolgd door kleding, juwelen en parfum (16 procent), huishoudapparaten (15 procent) en cultuurproducten (9 procent).
Klassieke mannen Mannen krijgen graag een klassiek geschenk, zoals een das of een boek, op Vaderdag. "Zij gaan er vanuit dat vrouwlief ook graag zo'n klassieker ontvangt", legt het NSZ uit. Een opvallende trend dit jaar is wel dat er meer ontbijt- en picknickmanden worden besteld. Vrijetijdsketen Fun stelde vast dat kookboeken de absolute nummer één zijn voor Moederdag, net zoals boekenbonnen. De online mediashop eci.be deed dezelfde vaststelling. De kookboeken van Jeroen Meus en Piet Huysentruyt vliegen daar over de virtuele toonbank.
Unie voor Zelfstandige Ondernemers (Unizo) merkt ook dat de verkoop van lingerie en kledij sterk is gestegen door Moederdag. Het gaat hier om een duidelijke meeromzet van 20 procent, zegt de organisatie vandaag na een rondvraag bij haar leden in de week voor Moederdag. Volgens Dirk Verwilghen van de federatie voor lingeriespeciaalzaken kopen vooral jongeren lingerie. "Veel lingeriezaken beschikken via de computer over de naam en maten van de vrouw in kwestie, waardoor het vinden van de juiste maat makkelijker is", klinkt het.
Kledij Ook voor de zelfstandige moderetail is Moederdag een topperiode. Vrouwen kopen ofwel nieuwe kledij voor het feestje op moederdag zelf, of ze krijgen nieuwe kledij als geschenk, luidt het. En ook de omzet in de bloemensector stijgt in deze periode. "De drie dagen voor Moederdag brengen evenveel op als een gewone maandomzet", aldus Marijke Walbers, secretaris van de Koninklijke Unie van de hedendaagse floristen van België.
"Een typisch last minute geschenk is een bon voor de sauna", vertelt Els Verfaille, secretaris van de Sauna Vereniging België (SVB), dan weer. "De omzet stijgt ook duidelijk, maar een piekmoment zoals bij Valentijn is het niet." (belga/ep)
|