De redactie heet u welkom op de Crespoblog. Ons credo: het bewaren van de goeie smaak! We geven onze commentaar, met een serieuze korrel zout en zijn behoorlijk maatschappij -en mediakritisch. Alles komt aan bod... Humor, epicurisme, een bourgondische aanpak en visie, fait-divers, nieuws zowel lokaal als (inter)nationaal,...
03-12-2009
Circuitdoop KRK-Racing, Zolder
Dankzij de vriendelijke mensen van het Circuit Zolder, Exqui Sport en KRK-Racing mocht de Crespoblog redactie deelnemen aan een heuse circuitdoop. Thuram kon door een druk werkschema niet deelnemen. Vandaar dat Crespo zich gewillig opofferde om als copiloot te fungeren. Goeie vriend, én man-on-the-inside Witte droeg bij tot de stijlvolle ontvangst en gaf terloops nuttige info en tips.
Een kleine introductie tot de KRK-Racing-stal:
Het team begint dit jaar al aan zijn tweede seizoen en zet twee Dodge Vipers in voor het Belgian GT Championship. Eentje voor Koen Wauters en Jeffrey Van Hooydonk en eentje voor Raf Vanthoor en Kris Wauters. KRK staat eigenlijk voor Koen, Raf en Kris, de oprichters van dit ambitieuze racingteam.
De andere leden doen misschien niet meteen een belletje rinkelen, dus stellen we ze even voor:
- Raf Vanthoor, eigenaar van het Berghoff potten- en pannen imperium. Eén van de rijkste Limburgers op de planeet, maar al bij al een heel gewone selfmade man, begonnen met casserollen te maken van oude sigarenbandjes en nu CEO van het gekende merk. Zijn 'zuineke' Laurens werd vorig jaar trouwens erg verdienstelijk de wereldkampioen F3 op 18-jarige leeftijd, mede gesponsord door VW Belgium. Laurenske wordt trouwens ook getipt als volgende Belg in de F1, zij het niet dat nét dat kleine beetje voorspraak hem mankeert.
- Jeffrey Van Hooydonk - de vlaamse Stig, en hij die het laatst dicht bij de F1 gestaan heeft, edoch close but no cigar.
De Clouseautjes kent u vast wel, maar we hebben nog enkele details die u misschien nog niet wist van deze spring-in-'t velden:
Koen Wauters' favoriete speelgoed tegenwoordig: Audi R8 V10, de eerste V10 in Belgie geleverd, wit van kleur en zijn broer Kris Wauters,
fan van alles wat BMW M is, tegenwoordig fiere bestuurder van een recente M5 (the most marvellous, etc)
De bolides die ter beschikking stonden van deze sponsordag - circuitdoop waren de prachtige KRK-karren: twee spiksplinternieuwe Dodge Viper GT3's, voorzien van een V10 motor, 8punt2 liter. Dat alles is goed voor zo'n slordige 612 paardjes, en dat hebben we geweten.
Dat het circuit er vrij glad bijlag liet Jeffrey Van Hooydonk, de uitverkoren piloot, niet aan zijn hart komen. Vlot duwde hij the pedal to the metal, na een kleine ja-knik van de pitmaster. Bij het uitrijden van de pitlane, die Van Hooydonk duidelijk als de binnenkant van zijn nauw aansluitend coureurskostummeke kent, trok hij meteen hard op tot in de eerste bocht. Het eind tot de sterrenwachtbocht werd in no time overbrugd en iets verder dook de beroemde kanaalbocht al op. Even alles geven tot in de Lucien Bianchibocht, vol in de remmen en een lekker recht stuk gas geven tot in de kleine chicane. Op dit rechte stuk circuit merkte uw dienaar pas echt op waar hij mee te maken had: een beest onder de 'hood'. Piloot Jeffrey nam de flauwste (maar toch een plezante) kronkel van de hoop, de Butte, met een degelijke snelheid om uiteindelijk over te gaan in de Terlamenbocht. Opnieuw een kort stukje tot in de Bolderberghaarspeldbocht. En ik die dacht dat wij soms laat in de remmen gingen! Eens de Jochen Rindt bocht voorbij liet Jeffrey alle paarden los en tijdens de tweede lap kregen we wat concurrentie uit onverwachte hoek: een mini, met achter het stuur Laurens Vanthoor, een BMW en een niet-nader-bepaald crossmachien. Van Hooydonk liet dit niet aan zijn hart komen en stak met zienbaar gemak en een overschot aan stuurmanskunsten de rest voorbij.
Enkele randbemerkingen: - Het enige nadeel van dit hele spektakel was de korte duur. Van mij mocht Jeffrey gerust nog een rondje of tien gereden hebben. Desalniettemin ben ik erg dankbaar deze ervaring rijker geworden te zijn. Ik zou het dan ook aanraden aan iedere petrolhead, die ooit kans krijgt om dit te doen. - Respec voor elke piloot die deelneemt in dit gemotoriseerd circus. Het is duidelijk dat je moet beschikken over ijzeren zenuwen, een goeie conditie en een geboren aanleg om overweg te kunnen met stuur en al dan niet sequentiële versnellingspook. Ook de broertjes Wauters zijn mede dankzij deze ervaring enorm in mijn achtig gestegen. - Een dankwoord is hier op zijn plaats, aan het adres van de organisatoren, maar ook en niet in het minst aan mijn goede vriend Thuram, die zijn sportstoel gewillig afstond aan zijn spitsbroeder.