Fair Game speelt vanaf 10 november 2010 in de Kinepolis-bioscopen
Regie: Doug Liman Cast: Sean Penn, Naomi Watts Genre: Actie, thriller, drama Duur: 104 minuten
06-11-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
05-11-2010
Om de twee jaar een nieuwe Bond-film!
Na de aanvraag tot faillissement gisteren wil MGM nu een doorstart maken die de legendarische studio weer op de kaart moet zetten. Als alles goed gaat, starten in februari de opnames van het langverwachte The Hobbit. Daarna zal MGM zich weer gaan toeleggen op de James Bond-franchise.
Volgens MovieWeb wil MGM de 23ste Bondfilm in november 2012 in de bioscoop brengen. De filmstudio zal op zoek gaan naar een partner om de film te financieren. Als alles volgens plan verloopt mogen we ons vanaf dan om de twee jaar aan een nieuwe Bondfilm verwachten. Een ambitieus plan dus.
EON Productions, het Brits filmproductiebedrijf dat sinds 1962 de James Bond-films produceert en eerder dit jaar Bond 23 in de koelkast plaatste na de aanhoudende financiële problemen bij MGM, heeft nog niet gereageerd op het nieuws. Na de heropstanding van MGM zullen gesprekken met EON wellicht niet lang uitblijven.
05-11-2010 om 17:27
geschreven door Patje007
Acteur Shia LaBeouf over Wall Street: Money Never Sleeps.
Gordon Gekko(Michael Douglas) is na zijn lange gevangenisstraf niet langer de koning van Wall Street, maar een outsider. Shia LaBeouf speelt de ambitieuze belegger Jake Moore die verloofd is met Winnie (Carey Mulligan), de dochter van Gekko. Na zijn succes in de twee Transformers-film en Dusturbia voelt LaBeouf zich net als Gekko een outsider, maar dan in het acteervak.
Shia LaBeouf, Josh Brolin en Michael Douglas
Je bent te zien naast grootheden Josh Brolin en Michael Douglas. Hoe was het om met ze samen te werken? Shia LaBeouf: Het was een pittige uitdaging. Ooit speelde ik een scholier die moeite had met geometrie en nu handel ik in aandelen. Het was moeilijk om geloofwaardig over te komen als man die op hoog niveau met miljarden handelt. Ik heb me van tevoren goed ingelezen om me met Brolin en Douglas te kunnen meten. Ik vond het fijn om tegen Brolin te zeggen: "Nee, je hebt ongelijk". Toch wil ik een outsider blijven zodat ik me dan zal blijven bewijzen. Wanneer je op je lauweren gaat rusten dan ga je dood als acteur.
Carey Mulligan is in het echte leven je vriendin en kreeg een Oscarnominatie voor haar hoofdrol in An Education. Wat vind je van haar acteerprestaties? Shia LaBeouf: Ze zet een dijk van een acteerprestatie neer in An Education. Toen ze werd gecast als Winnie in Wall Street had ik haar nog nooit ontmoet. Oliver Stone gaf me de DVD en zei dat Carey geweldig was. Wanneer ze bijvoorbeeld huilt en er lopen ineens drie tranen over haar wangen, dan kan ze dat meerdere keren voor elkaar krijgen en heel natuurlijk over laten komen. Ze is de meest talentvolle acteur uit de cast.
Shia LaBeouf en Carey Mulligan
Wall Street gaat over hebzucht als oorzaak van de financiële crisis. Wat betekent geld voor jou? Shia LaBeouf: Het is vervelend om geen geld te hebben, maar ook om er juist veel van te hebben. Geld creëert mogelijkheden, maar het kan je ook ongelukkig maken. Mijn ouders waren arm en ik kan ze nu geld geven zodat ze kunnen deelnemen aan het sociale leven. Geld maakt dan wel gelukkig. Het was moeilijk om geen geld te hebben en in een multiculturele buurt (Echo Park) te wonen waar ik geen vrienden had. Waardoor is de financiële crisis volgens jou uitgebroken? Shia LaBeouf: Toen ik de rol in Wall Street kreeg wilde ik graag weten wat de kracht van de dollar is. Oliver heeft me duidelijk gemaakt wat die rol is. In de financiële wereld werken goede mensen met goede ideeën, maar de uitvoering is duidelijk mislukt. De Amerikaanse samenleving is gebaseerd op de waarheden van bureaucraten die je zonder ze vragen te stellen, gaat geloven.
Amerikanen moeten weer de waarheid horen. Ik ben ook eerlijk over mijn vorige films. Transformers 2 was niet mijn beste film, maar wel commercieel succesvol. Ik ben niet trots op die film en ik zou het nu niet meer doen.
Vind je het dan niet moeilijk om na Wall Street Transformers 3 te maken? Shia LaBeouf: Verstandelijk haat ik dat ik weer naar Transformers terugkeer. Maar het kind in mij houdt er juist van. Ik was niet blij met deel twee. En als de derde film niet beter is dan zijn voorgangers, dan hebben we gefaald.
05-11-2010 om 17:01
geschreven door Patje007
04-11-2010
Al Pacino in de geldproblemen.
Al Pacino, Susan Sarandon en Eva Green(Casino Royale) starten aankomende lente met de opnames van de nieuwe thriller Arbitrage.
Pacino speelt een hedgefondsmagnaat wiens zakenbeleid hem ernstig in de problemen heeft gebracht. Wanhopig probeert hij daarom zijn handelsbedrijf te verkopen aan een grote bank voordat zijn fraudepraktijken aan het licht komen. Alles lijkt goed te gaan totdat Pacino een grote fout begaat en gedwongen wordt hulp te vragen bij de verkeerde types.
Het is niet bekend welke rollen Susan Sarandon en Eva Green zullen vervullen. De regie is in handen van Nicholas Jarecki die eerder de documentaire Tyson en de Bret Easton Ellis-verfilming The Informers produceerde. De opnames zullen plaatsvinden in New York.
Eerst zullen de producenten echter de financiering voor het project binnen moeten slepen. Maar met deze sterrencast, de recente economische ontwikkelingen en het redelijke succes van Wall Street: Money Never Sleeps zal dat geen probleem moeten zijn voor de makers.
04-11-2010 om 20:10
geschreven door Patje007
03-11-2010
Filmstudio Metro-Goldwyn-Mayer is failliet.
De legendarische Amerikaanse filmstudio Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) heeft het faillissement aangevraagd. De studio die de wereld onder meer Ben-Hur, James Bond en Tom & Jerry schonk, is bezweken onder de schuldenlast. Een overnamebod van concurrent Lions Gate werd afgewezen.
MGM heeft wel de intentie om een doorstart te maken. Onder bescherming van de Amerikaanse faillissements- wetgeving wil het bedrijf de 4 miljard dollar aan schulden afbouwen. De bekendste films die bij MGM nog gepland staan, zijn een nieuwe James Bond-film en The Hobbit, de prequel op de succesvolle Lord Of The Rings-films.
De opnames van die films zouden begin volgend jaar starten.
03-11-2010 om 21:40
geschreven door Patje007
02-11-2010
'The American'.
The American speelt vanaf 27 oktober 2010 in de Kinepolis-bioscopen
Regie: Anton Corbijn Cast: George Clooney, Bruce Altman, Thekla Reuten Genre: Thriller, drama Duur: 105 minuten
02-11-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
01-11-2010
Julia Roberts is na de kroostjaren terug in de spotlights met Eat Pray Love.
Julia Roberts is helemaal terug met het romantische drama Eat pray love. 'Het is soms een hele onderneming om mijn acteercarrière te combineren met mijn gezin, maar het lukt wonderwel', zegt ze. 'Ik ben een echte geluksvogel.'
De koningin van de romantische komedies wil ze niet meer zijn, maar met een gage van 20 miljoen dollar per film is Julia Roberts (43) nog altijd een van de best betaalde actrices in Hollywood. Na successen als Pretty Woman, Runaway bride, Erin Brokovich en Notting Hill trouwde ze acht jaar geleden en kreeg ze drie kinderen. Met Eat pray love draagt ze voor het eerst in jaren weer volledig een film.
Daarin speelt Roberts de schrijfster Liz Gilbert die zichzelf na een pijnlijke echtscheiding een jaar gunt om op zoek te gaan naar geluk en zichzelf, achtereenvolgens in Italië, India en Indonesië. Een gesprek met de rijzige actrice vanuit Rome, waar ze de avond voordien de galapremière bijwoonde. De geruchten gaan dat ze zich achter de schermen als een onmogelijke diva gedroeg, en tijdens dit gesprek reageert ze inderdaad een paar keer geïrriteerd. Maar telkens ze haar beroemde brede glimlach te voorschijn tovert, lijkt de diva ver weg. 'Tja, die lach, veel mensen spreken me daarover aan', zegt ze. 'Maar dat is de verdienste van mijn ouders. Ik heb die mond van hen meegekregen, net als mijn ogen en oren.'
Het gelijknamige boek van Elizabeth Gilbert is een bestseller over de hele wereld. Wat trok jou aan in het boek? Julia Roberts: 'Het is vooral heel erg herkenbaar. Het is een grappig boek, maar ook eerlijk en het is intelligent geschreven. Liz is een geweldige vrouw die zichzelf niet spaart en zich ook zeker niet verontschuldigt voor zichzelf. Ze heeft grote vragen over de zin van het leven en ze weet ook wel dat ze fout op fout maakt. Ze stelt zichzelf volledig open en ik denk dat dat heel veel mensen aanspreekt.
Ben je zelf ook zon boekenwurm? Julia Roberts: 'Het ontbreekt me vaak aan tijd. Maar ik kan diep geraakt worden door letters op papier, of dat nu fictie of poëzie is. Als ik bijvoorbeeld Leaves of Grass lees, van Walt Whitman, dan kan ik helemaal weg- zweven. Dat iemand zo mooi kan schrijven, dat vind ik geweldig knap'.
Herkende u zichzelf in Liz Gilbert, die na een midlifecrisis een spirituele reis naar haar innerlijke zelf begint? Julia Roberts: 'Midlifecrisis? Really? Het was nochtans de bedoeling dat ik er 35 uitzag in de film. (lacht)Ik heb natuurlijk ook mijn momenten van vertwijfeling gehad, maar ik heb op mijn twintigste al een break genomen en heb twee jaar de wereld rondgereisd, onder andere in Italië. Een periode waarin ik enorm veel maturiteit opgedaan heb. Ik kan me dus wel inleven in het verhaal van Liz Gilbert, en vooral door de manier waarop ze het neergeschreven heeft. Die enorme paniek en verwarring die haar overvalt, de wanhopige manier waarop ze eindelijk alles eens op een rijtje probeert te zetten... Neem bijvoorbeeld die scène waarin ze in de badkamer zit te huilen en zich tot God richt. Er gebeurt zoveel tegelijk in haar hoofd. Het was een heel intense rol.'
Zij reist achtereenvolgens naar Rome, naar een ashram in Indonesië en naar Bali om innerlijke rust te vinden. Welke drie plaatsen waren in uw leven bepalend op uw reis naar geluk? Julia Roberts: 'Ik ben dol op Ierland, want ik heb daar heel dierbare vrienden wonen en de natuur is er prachtig. Italië ook, ik ben hier al vele keren geweest. En dan zou ik India zeggen, maar dan heb ik net zoals Liz drie I's en dat is een beetje melig. Dus doe maar Nieuw-Mexico, waar ik een groot deel van het jaar met mijn gezin woon.'
De film gaat ook over de momenten die een mens volledig kunnen veranderen. Wat zijn die beslissende momenten voor jou geweest? Julia Roberts: 'Dat zijn er meerdere, het krijgen van mijn kinderen bijvoorbeeld. Maar als ik naar mijn werk kijk, dan is dat wel toen ik als actrice begon. Toen ik halverwege de twintig was, kreeg ik veel rollen aangeboden, maar het waren allemaal dingen waarvan ik wist: als ik deze richting uitga, dan beland ik in een hokje waar ik nooit meer uitkom. Maar ik zat in een positie waarin ik het me niet kon veroorloven om zomaar rollen te weigeren. Toen kwam het script voor Steel Magnolias voorbij. Dat was het moment dat ik wist dat ik op de goede weg zat, qua carrière. Dat voelde super.' Klopt het verhaal dat u zich bekeerd heeft tot het hindoeïsme? Julia Roberts: (zucht) 'Ach, dat is zo'n ongelukkig gesprek geweest waarin mijn woorden verkeerd geïnterpreteerd zijn en... (zwijgt)Ik ga er verder niet over praten. Godsdienst is een te kostbaar onderwerp om hier in een paar zinnen af te haspelen. Misschien kunnen we beter praten over de mooie mannen in de film.' (lacht) Javier Bardem is je tegenspeler, veel vrouwen zullen jaloers op je zijn. Hoe was het om met hem te werken? Julia Roberts: 'Dat was een grote verrassing. Ik vond hem altijd iets mysterieus hebben, en ook heel stoer. Maar als je hem wat beter kent, merk je dat hij vooral heel grappig is, en heel luchtig. Hij kreeg met het grootste gemak iedereen aan het lachen op de set. Ik heb erg genoten van zijn gezelschap en onze samenwerking.'
Javier Bardem In de film wordt er ongelooflijk veel gekookt én net zoveel gegeten. Is koken een hobby van je? Julia Roberts: 'Ik ben geen fanatieke kokkin. Ik vind het wel leuk om heel veel verschillende dingen te koken als er een feestdag is of zo. Dan ga ik ook helemaal los, met vijf verschillende groentes en zelfgebakken brood en taarten. Dan ben ik dagen bezig, maar ik doe het niet zo vaak. Ik weet wel hoe je een bevroren kalkoen moet ontdooien, zoals in de film: je moet er koud water overheen spoelen! Goede tip toch?' In een van de leukste scènes zit u een heel bord spaghetti naar binnen te zwelgen. Julia Roberts: 'Ja, dat is ook een van mijn favoriete scènes. Ik zal je zeggen: ik heb tijdens deze filmopnames véél moeten eten. Kommen spaghetti's en hopen pizza's. Gelukkig zag het eten er niet alleen heerlijk uit, het wás ook lekker. Daar ben ik de regisseur nog altijd dankbaar voor. Soms zijn er wel tien takes nodig voor een filmscène helemaal ingeblikt is, dus als je mij één stuk pizza ziet eten, propte ik in werkelijkheid zeven pizza's naar binnen. Ik ben tijdens onze draai- periode in Rome zeker vier kilo bijgekomen.'
Had u daar geen problemen mee? In Hollywood maken veel actrices van elke gram te veel een drama. Julia Roberts: 'Je kunt niet een hele dag eten zonder aan te komen. Dat was mijn job, dus ik at en ik werd dikker. Maar daarna gingen we filmen in India en kon ik een wijde tuniek aantrekken. (lacht)Dus zo erg was het niet.' U hebt de voorbije jaren nog wel enkele films gemaakt, maar 'Eat love pray' wordt als uw grote comeback aangekondigd. Was u niet bang uw plaats aan de top te verliezen? De concurrentie is groot. Julia Roberts: 'Is dat zo?'
U weet toch ook wel dat er tientallen jonge actrices staan te trappelen om uw plaats in te nemen. Julia Roberts: Ik ben niet competitief ingesteld. Ik gun iedereen het daglicht in de ogen. Het is al zo moeilijk om een goede film te maken, dus iedereen die daarin slaagt kan op mijn enthousiasme en steun rekenen, man of vrouw. Weet je, toen ik 26 was, was ik volgens sommigen al aan mijn vijfde comeback toe, dus dat is een beetje onnozel. Ik ben daar allemaal niet mee bezig.'
Wat doe je in je vrije tijd als je niét aan het acteren bent? Julia Roberts: 'Nou, ik heb drie kinderen, dus dat is druk genoeg. En ik ben heel erg handig. Ik ben graag een beetje aan het klussen in en om het huis. Dat verwacht niemand van me, maar dat vind ik dus heel erg leuk om te doen.'
Julia Roberts op de première van Eat Pray Love aan het Ziegfeld Theatre(New-York) dd. 10/08/2010
Eat, Pray, Love is typisch zon film die je met vriendinnen en veel popcorn gaat kijken. Doe je dat zelf ook? Julia Roberts: 'Nee, niet echt. Mijn man Danny en ik gaan vaak met een bevriend stel op pad, ook naar de bioscoop. De laatste film waar we heen zijn geweest is The American van Anton Corbijn, en met George Clooney. Ik vond de film geweldig en George ook! Maar ik ga nooit met zon meidenclubje naar de film. We gaan wel vaak met een groep vrouwen lunchen, dat dan weer wel! De film is voorzien van een pakkende soundtrack. Waar luister je zelf naar? Julia Roberts: 'Ik ben al jaren een grote fan van de Dave Matthews Band. En Lady Gaga vind ik super. Wat kan die meid zingen! Ik ben geobsedeerd door die vleesjurk die ze droeg, ik mag toch hopen dat dat geprepareerd of gekookt was of zo...'
U bent een liefhebbende moeder en tegelijkertijd een grote Hollywoodster. Hoe houdt u die twee levens uit elkaar? U hebt het bijvoorbeeld niet zo begrepen op paparazzi. Julia Roberts:(fel)'Als jij iemand kent die wel van paparazzi houdt, mag je me die gerust eens komen voorstellen. Daar zou ik wel eens een gesprek mee willen voeren.' (pauzeert even)'Het is redelijk gemakkelijk om die twee werelden uit elkaar te houden. Het is fijn dat ik een job heb waarbij ik mijn kinderen kan meenemen naar de set. En het is zeker fijn dat ik op het moment dat ik aan kinderen begon, al lang genoeg gewerkt had om me lange vakanties te kunnen permitteren. Ik heb de luxe dat ik heel veel tijd thuis met mijn gezin kan doorbrengen. Moeder zijn gaat me steeds beter af. Ik zorg graag voor mijn kinderen.'
'Ik besef ook écht dat het een luxe is. Ik heb vriendinnen die na zes weken bevallingsverlof al opnieuw moesten gaan werken. Pijnlijk. Dat heb ik nooit moeten doen. Ik ben een geluksvogel dat ik zolang thuis kan blijven als ik wil.'
Beseffen uw kinderen dat u een beroemde filmster bent? Julia Roberts: 'Niet echt eigenlijk, al begint de tweeling het wel in de gaten te hebben dat het niet klopt dat mensen een foto van mij willen maken als we boodschappen aan het doen zijn. Toen we van de lucht- haven wegreden, vond mijn dochter ook dat ik erg leek op de vrouw die op de affiches stond. Alleen vond ze dat die vrouw wittere tanden had.' (lacht)
'Maar weet je, filmster, dat is zo'n vreemd begrip. De waarde die mensen aan dat woord hechten, is aangeleerd. Ik kan mijn kinderen vertellen dat ik in de supermarkt werk, en dat zou hetzelfde betekenen voor hen. In films spelen is ook maar een job.'
U werpt zich de jongste jaren ook op als een echte milieuactiviste. Omdat u moeder geworden bent? Julia Roberts: 'Dat heeft mijn gevoel voor verantwoordelijkheid zeker verhoogd, maar het bewustzijn en de passie voor het milieu waren er daarvoor ook al, hoor. Ik wil niet belerend overkomen, maar ik denk echt dat we dit probleem allemaal samen moeten aanpakken. Zo zie ik het. Iedereen moet zijn steentje bijdragen, want anders krijgen we te maken met een hoop ellende. En een hoop gesmolten ijs.' (lachje)
Wat staat er na deze film op het programma? Julia Roberts: 'Ik heb net een film gedraaid met Tom Hanks waarvoor hij ook het scenario schreef. We hebben ons geweldig geamuseerd. Nu ga ik een lekker lange vakantie nemen. En (kijkt me uitdagend aan)me voorbereiden op een volgende comeback.'
Denkt u al aan een volgende stap in uw carrière? De trend is: actrices die gaan regisseren. Julia Roberts: 'Oh neen, nooit! Ik heb absoluut geen zin om zo hard te werken. Regisseren is een vreselijke job, ik zou het niet aankunnen. Hoewel, ik geef nu ook al de hele dag door aanwijzingen aan mijn kinderen: Sta op, ga zitten, wees stil, eet je groenten op! Dat is ook beetje regisseur spelen.'
Eat Pray Love speelt sinds 6 oktober 2010 in de Kinepolis-bioscopen
Regie: Ryan Murphy Cast: Julia Roberts, Javier Bardem, Richard Jenkins Genre: Drama Duur: 133 minuten
01-11-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
31-10-2010
Amerikaanse filmregisseur George Hickenlooper overleden.
Enkele weken voor het bioscoopdebuut van zijn jongste film 'Casino Jack' is in Denver de Amerikaanse regisseur George Hickenlooper overleden. Dat bericht de New York Times, die zich baseert op zijn woordvoerster. De filmmaker is voor zover bekend een natuurlijke dood gestorven. Hickenlooper was 47 jaar.
Zijn jongste speelfilm speelt zich af in de wereld van de Amerikaanse lobbyisten. 'Casino Jack', met in de hoofdrollen Kevin Spacey en Kelly Preston, kende recent bijval op het internationaal filmfestival van Toronto.
Hickenlooper maakte ook filmdocumentaires. Met 'Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse' over de productie van het Vietnam-epos 'Apocalype Now' won hij een Emmy. Nog van zijn hand is 'Factory Girl', een biografisch portret van Edie Sedgwick, een model van Andy Warhol.
31-10-2010 om 17:52
geschreven door Patje007
Morgen interview met Julia Roberts naar aanleiding van Eat Pray Love.
Julia Roberts op de uitreiking van de Oscar voor beste actrice in een hoofdrol voor de film Erin Brockovich dd. 25/03/2001.
31-10-2010 om 16:31
geschreven door Patje007
30-10-2010
Oliver Stone over Wall Street: Money Never Sleeps.
In 1987 was Wall Street een enorme hit voor regisseur Oliver Stone. 23 jaar later keert hij terug naar de gehaaide wereld van de effectenbeurs met Wall Street: Money Never Sleeps. Een gesprek met Oliver Stone over zijn nieuwe film, de personages en de acteurs: Waarom wilde je een vervolg op Wall Street maken? Oliver Stone: Omdat de beurs instortte in 2008 en het een fascinerend verhaal is. In 1987 kon ik door Platoon eigenlijk alles maken wat ik wilde. En ik zei: "Waarom doen we geen zakenfilm?" Dat was een nieuw genre, dat alweer vergeten was. In de jaren '50 hadden Robert Wise en andere regisseurs dat gedaan, maar sindsdien niet meer. Het was dan ook fantastisch om het te introduceren. En toen deed die film het goed, en met de jaren werd het steeds populairder. Nu is het mijn eerste franchise door wat er in 2008 is gebeurd. Ik dook er opnieuw in.
Michael Douglas, Oliver Stone en Shia LaBeouf
Gordon Gekko, het personage gespeeld door Michael Douglas, werd een soort cultfiguur voor de jonge mannen op Wall Street. Oliver Stone: Ja, inderdaad. Dat werd hij. Gekko was gebaseerd op een slechterik die ik ken. Maar in de nieuwe film is hij een meer ambivalent persoon. Aan het begin van de film is hij platzak, net vrijgelaten uit de gevangenis. Hij heeft niks; zijn dochter wil niet met hem praten, zijn oudste zoon heeft zelfmoord gepleegd. Zijn leven is een puinhoop. Daarom is het interessant om te zien hoe hij zich terug in het systeem worstelt, omdat hij oud is. Hij heeft afgedaan. De tijden zijn veranderd.
Maar maak je met zo'n verhaal een slechterik niet te sympathiek? Oliver Stone: Ik wilde niet bankiers en hufters eren, omdat ze zoveel geld hebben binnengehaald. Die mensen zijn niet interessant voor mij, en ook niet voor het publiek. Je moet een manier vinden om het te doen. De financiële crisis presenteerde een nieuw idee, een nieuwe manier om dit allemaal te onderzoeken. Daarom introduceerden we ook Gekko's dochter, Carey Mulligan, die volledig van hem vervreemd is. Shia speelt een goede jongen; hij is niet zoals Charlie Sheen uit de eerste film. Hij is meer een idealistische investeringbankier. Josh Brolin en Frank Langella spelen interessante personages. We hebben vijf verschillende strijdkrachten in dit verhaal. Het is een meer ingewikkelde film geworden dan de eerste. Maar ik vind ze allebei geweldig. Ik denk dat beide films elkaar complementeren
Als filmmaker heb je een lange staat van dienst en word je enorm gerespecteerd. Zijn jonge acteurs als Shia LaBeouf niet enigszins geïntimideerd door jou? Oliver Stone: De eerste keer dat ik Shia's wenkbrauwen zag en die met de mijne vergeleek, zei ik: "Ik heb grotere wenkbrauwen. F*ck niet met mij. Ik heb Scarface geschreven". En dat vond hij geweldig. Hij zei: "Prima, ik f*ck niet met jou. Jij hebt Scarface geschreven." Nee hoor, ik heb enorm van Shia genoten. Hij deed me denken aan een jonge Tom Cruise in Born on the Fourth of July. Hij heeft ook dezelfde rechtdoorzee energie. Shia gaat ervoor, net als Cruise destijds. Shia is erg sympathiek. Ik vond Disturbia en Eagle Eye leuk. Ik denk dat hij meer grote rollen zal spelen en hoop dat hij een grote ster wordt, en niet zomaar een jongen die alleen maar van een Transformer wegrent.
Je hebt nu twee films gemaakt over de aandelenmarkt, maar over Hollywood heb je nog nooit een film gemaakt, terwijl cynisme en hebberigheid daar net zo'n grote rol spelen als op Wall Street. Zou je daar nooit een film over kunnen maken? Oliver Stone: Dat zou ik zeker kunnen. Alleen refereren die films vaak teveel naar zichzelf. Maar ik was dol op The Player. En ik vond The Bad and the Beautiful geweldig. Ze zijn vermakelijk, maar niet iedereen begrijpt die films. What Just Happened? met Robert De Niro was erg grappig, maar niemand ging er naartoe. Het was teveel een film voor ingewijden, waardoor het niemand iets kon schelen.
30-10-2010 om 13:39
geschreven door Patje007
29-10-2010
The Social Network, het verhaal achter de hype.
Je moet echt lef hebben om van de uitvinding van Facebook een film te maken. Tenslotte gaat het over iets abstracts, uitgevonden door saaie computernerds met een zeer beperkt sociaal leven. Maar verrassend genoeg is The Social Network een van de boeiendste films van het jaar geworden. Een gesprek met scenarist Aaron Sorkin en acteurs Andrew Garfield en Justin Timberlake.
Hoe zullen Zuckerberg en co zich voelen wanneer ze deze film zien? Aaron Sorkin: «Ik kan uiteraard niet voor hen spreken. In de film is het personage van Mark Zuckerberg de eerste 115 minuten een antiheld en de laatste 5 minuten een tragische held. Ik denk dat je hem op het einde toch zou willen omhelzen. Maar dat is cinema... Nu, wat de echte personen aangaat: ik denk dat niemand graag heeft dat het slechtste van wat hij op zijn 19de deed in een Hollywood-film opduikt. Ze zullen zich waarschijnlijk op zijn minst wat ongemakkelijk voelen.»
Jesse Eisenberg
Hoe is jullie relatie met Faceboek ? Aaron Sorkin: «Ik ben heel slecht met technologie en ik ben nooit fel bezig geweest met het internet. Ik heb dit script geschreven omwille van de eeuwenoude themas, niet omwille van Facebook. Toen ik mijn contract tekende, wist ik eigenlijk niet wat Facebook nu juist was. Ik heb dan gedurende mijn research een pagina gehad, maar na het afwerken van mijn script ben ik ermee gestopt.»
Andrew Garfield: «Ik heb dezelfde relatie met Facebook als andere jonge mensen van mijn leeftijd. Ik hou er wel van, maar ik haat het ook. Het eist veel te veel van mijn energie en tijd.»
Justin Timberlake: «Ik heb geen persoonlijke Facebook-pagina en ik Twitter ook niet. Ik zoek mijn vrienden op via rechtstreeks contact. Ik ben eigenlijk een dinosaurus, want op Facebook zou ik me totaal verloren voelen.»
Justin, als ster van de muziekwereld speel jij de Napster-uitvinder. Ironisch? Justin Timberlake: «Het is inderdaad ironisch dat ik hem speel. Ik herinner me nog de hoorzittingen over Napster en ik besefte toen dat het een fenomeen was dat het medium van de moderne muziek veranderde. Maar eerlijk gezegd laat het me wat koud. Ik hou bijvoorbeeld nog steeds van touren. Moest ik een album uitbrengen en ze zouden het op Napster gezet hebben, dan zou dat zeker een reden geweest zijn om te touren. Maar verder gaat het bij mij niet.»
Justin Timberlake
Topregisseur David Fincher is naar verluidt veeleisend en gefocust op het beeld. Verliep de samenwerking vlot? Aaron Sorkin: «David staat inderdaad bekend om zijn visuele stijl, terwijl ik eerder bekend sta voor audiovisuele werken. Met wat aanpassingen zou The Social Network zelfs bijna een luisterspel op de radio kunnen worden. David voegde bij de film een visuele stijl toe die niet botste met de taal. Toen ik de acteurs bezig zag, was ik nog meer tevreden. David deed tot 90 takes, niet omdat er iets verkeerd was, maar omdat hij mijn werk en dat van de acteurs wilde perfectioneren. Bij de acteurs wilde hij vooral de taal die ik geproduceerd had op de meeste normale manier uit de acteurs horen vloeien. Bovendien weet David zijn mensen altijd aan te moedigen. Na de 100ste take zegt hij: Absolutely great! Perfect! Lets do it again!»
Andrew Garfield: «Zijn visuele stijl is uniek en specifiek. Maar toch vind ik het indrukwekkend dat hij vooral gefocust is op wat het verhaal drijft. Ik mocht ook dingen in vraag stellen.»
Justin Timberlake: «Hij is de meest intelligente persoon die ik ooit ontmoet heb. Hij kent de personages door en door en gaat tot op het bot. Met 90 takes van een shot word je als acteur soms duizelig. Maar hij blijft gefocust. En ondanks het feit dat hij bekend staat als een visuele beeldenstormer, houdt hij ervan om met acteurs te werken. Je verveelt je dus nooit bij zoveel takes. Je slaapt ook beter na de job, want je weet dat je alles gegeven hebt.»
The Social Network speelt sinds 27 oktober 2010 in de Kinepolis-bioscopen
Regie: David Fincher Cast: Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Andrew Garfield Genre: drama Duur: 120 minuten
29-10-2010 om 16:16
geschreven door Patje007
28-10-2010
Nieuwe Batmanfilm heet The Dark Knight Rises.
Regisseur Christopher Nolan heeft de titel van zijn nieuwe Batmanproject bekendgemaakt. De opvolger van "The Dark Knight", met wijlen Heath Ledger in een van de hoofdrollen, wordt "The Dark Knight Rises". Dat meldt het vakblad Variety.
Ook deze Batmanprent wordt niet opgenomen in 3D. Nolan zal naar verluidt opnieuw met IMAX-camera's werken, zoals in "The Dark Knight". David Goyer en Nolans broer, Jonathan, werken aan het scenario. Welke slechterik ditmaal het leven van Batman zuur zal maken, is nog niet bekend. Het wordt alleszins niet de Riddler, zoals sommige fans op het internet suggereerden.
De release van "The Dark Knight Rises" is gepland voor 2012.
28-10-2010 om 20:54
geschreven door Patje007
Dossier wereldsterren: deel 3: interview met Mark Wahlberg.
Als tiener snoof, dealde en roofde hij. Op zijn 21ste prijkte hij als rapper bovenaan de hitparade en als ondergoedmodel op affiches. Anno 2007 heeft hij een Oscarnominatie op zak en rijgt hij de filmhits(Shooter, The Departed) aaneen. De Amerikaanse droom volgens Mark Wahlberg:
Jeugddelinquent, ondergoedmodel, zanger, tv-producer en acteur: Mark Wahlberg is ongelooflijk veelzijdig al heeft het weinig gescheeld of hij was nooit verder dan de Boston State Prison geraakt. In zijn wonderjaren schuimde the artist formerly known as Marky Mark namelijk al dealend en jattend de mean streets en gevangenissen van Boston af. Op zijn 39ste woont Wahlberg - al jaren clean, hardwerkend en godvrezend - in een luxevilla in Beverly Hills waar er dan ook geen wanted-posters met zijn jongensachtige kop aan de muur hangen, maar stills uit de beste films van zijn onderhand redelijk imposante acteercarrière.
Hoogtepunten daaruit: P.T. Andersons porno-epos Boogie Nights, David O. Russells Desert Storm-satire Three Kings, de turbulente blockbuster The Perfect Storm en de succesvolle remake van de heistmovie The Italian Job. Ruim voldoende hits dus om van Wahlberg, ondanks zijn schimmige verleden en zijn weinig verbijsterende looks, een van Tinseltowns meest betrouwbare leading men te maken.
Mark Wahlberg en Joaquin Phoenix in We Own the Night.
Wat zijn status en sérieux betreft, ziet ook de toekomst er voor Wahlberg uitstekend uit. Zijn bijrol van vuilbekkende politie-inspecteur in Martin Scorseses The Departed leverde hem in 2007 zijn eerste Oscarnominatie op en met Shooter - de wraakthriller van Antoine 'Training Day' Fuqua - bewijst hij ook als ouderwetse actieheld zijn mannetje te kunnen staan. Geef toe: geen onaardige prestaties voor een high school drop-out die als 16-jarige bij een roofoverval ooit iemands oog uitstak, en een aanzienlijk strafblad heeft.
In 'Shooter', een actiethriller waarin je achternagezeten wordt door de flikken voor iets wat je niet gedaan hebt, neem je het recht in eigen handen. Herkenbaar? Mark Wahlberg: Niet meer. Ik beschouw mezelf als een realistische pacifist. Het zou een perfecte wereld zijn mochten we alle wapens kunnen verbieden, maar we weten allemaal dat dat nooit het geval zal zijn. Als we proberen de bestaande wapens in handen te krijgen van mensen die het goed menen en die wapens énkel gebruiken om zichzelf te beschermen, dan zijn we al een flink eind op weg. Zelf heb ik allang geen wapen meer. Het risico dat je kinderen zichzelf wat aandoen als die dingen in huis rondslingeren, is veel te groot. Dat zou ik mezelf nooit vergeven.
Mark Wahlberg in Shooter
Hoe ben je eigenlijk acteur geworden? Mark Wahlberg: Dankzij Danny de Vito. Oorspronkelijk was ik helemaal niet in acteren geïnteresseerd. Zeker niet toen mijn muziekcarrière vlot liep. Maar Danny de Vito - met wie ik samenspeelde in Renaissance Man - heeft me overtuigd van mijn talent en mijn filmpassie aangewakkerd. Ik ben zielsgelukkig dat ik ondertussen zoveel kansen heb gekregen om mezelf als acteur te bewijzen. Ik heb al doende kunnen leren van de besten, en van elke rol probeer ik zoveel mogelijk op te steken.
Je hebt een indrukwekkend palmares als acteur. En dat voor een ex-bajesklant. Mark Wahlberg: Ik dank God elke dag voor de kansen die hij me gegeven heeft, en noem hem zonder verpinken mijn redder. Ik geloof in God, en in het feit dat je later beoordeeld zult worden op basis van je daden. Dat brengt me als zondaar zonder weerga natuurlijk in een lastig parket, maar ik kan alleen maar hopen dat God ook een filmliefhebber is.
Hoe gelovig ben je? Mark Wahlberg: Ik bid elke dag en ga elke zondag naar de mis, zelfs als ik aan het draaien ben.
Is dat inzicht er van de ene dag op de andere gekomen? Mark Wahlberg: Nee. Ik heb me definitief tot God gewend toen ik vooraan in de twintig was. Nadat ik in de gevangenis had gezeten en mijn broer Donnie (indertijd leadzanger van de populaire boysband New Kids on the Block) mijn zangcarrière had helpen lanceren, begon ik vrij snel succes te hebben met Marky Mark and The Funky Bunch. Maar het zootje begon gewoon opnieuw: liegen, high worden, in het rond neuken... Het is dan pas dat ik God beloofd heb: 'Genoeg gerotzooid. Ik ga een gezond en stabiel leven leiden.' Sindsdien ben ik niet meer hervallen.
Hoe ben je eigenlijk in de gevangenis beland? Mark Wahlberg: Tussen mijn dertiende en mijn vijftiende had ik een serieuze cocaïneverslaving. En als 16-jarige heb ik 45 dagen van mijn twee jaar celstraf uitgezeten in een gevangenis voor volwassenen. Dat was het keerpunt in mijn leven. Op mijn 11ste heb ik de school ingeruild voor de straat. Ik stond op, ritselde, dealde drugs en overviel mensen. Ik was gewoon tuig. Ik had opgesloten moeten worden en ze hadden de sleutel moeten weggooien. Als ik terugblik, moet ik dan ook heel hard lachen om mijn ouwe ik. Ik was zo arrogant om te denken dat ik thetoughest kid in town was. Nu weet ik dat zoiets totaal geen belang heeft.
Als 16-jarige beland je niet zomaar in een gevangenis voor volwassenen. Mag ik vragen wat je uitgevreten had? Mark Wahlberg: In 1988 heb ik in Boston een Vietnamese vluchteling overvallen die uit een drogisterij kwam. Er ontstond een vechtpartij en daarbij heb ik met een mes zijn oog geraakt. Ik ben daar niet trots op. Veel van mijn oude vrienden zitten trouwens nog altijd in de gevangenis. Een aantal anderen zijn dood.
Hoe is het zover kunnen komen? Mark Wahlberg: We waren arm, woonden in een ruige buurt en mijn moeder stond er alleen voor om negen kinderen op te voeden, wat simpelweg onmogelijk was. Nochtans is ze altijd bezorgd en streng voor me geweest. Nog steeds trouwens. Toen ik vorig jaar een acteerprijs kreeg, liet ik haar per limousine ophalen, maar doordat ik de chauffeur het verkeerde adres had gegeven, miste ze de ceremonie. Razend was ze. 'Wie denk je wel dat je bent?', schreeuwde ze. 'Een filmster of zo? Je bent niéts.' Als mijn moeder boos is en die Ierse-katholieke furie komt boven, lijkt ze sprekend op James Cagney. (lacht)
De meesten onder ons blikken met nostalgie terug op hun jeugd. Jij dus helemaal niet? Mark Wahlberg: Natuurlijk heb ik aan dat zondige leven ook lol beleefd. In het begin - ik was toen 12 - gingen we bijvoorbeeld vaak met vrienden naar de betere buurten van de stad. We namen eerst de bus en keerden daarna met de fietsen terug die we ginds gestolen hadden. En verder heb ik ook tientallen keren dezelfde auto van mijn buurman gejat zonder dat hij ooit in de gaten kreeg dat ik het was. Ik jatte hem 's morgens en parkeerde hem 's avonds terug voor zijn stoep zodat hij hem zeker terugvond en ik hem de dag erop gewoon opnieuw kon pikken. Op de duur beschouwde ik die auto zelfs als mijn persoonlijk vervoersmiddel. (gniffelt) Maar wees gerust: dat ligt allemaal achter me. Vandaag probeer ik iets terug te doen met de Mark Wahlberg Foundation die sociale projecten ondersteunt, buurtfeestjes oganiseert en jeugddelinquenten op het rechte pad helpt.
Dat 'Entourage' - de populaire tv-serie die je produceert en die op jouw eigen leven en entourage is gebaseerd - zo kleurrijk en saillant is, is duidelijk geen toeval. Mark Wahlberg: Nee. Vince de acteur ben ik zelf. Ari, zijn manager, is mijn agent. Johnny Drama is mijn neef die ooit mijn Marky Mark-workoutvideo choreografeerde. En E is mijn rechterhand en vertrouwensman Eric. Bepaalde personen wachten nog om door de reeks onsterfelijk te worden gemaakt, maar ik spaar hen bewust op aangezien mijn leven ondertussen lang niet meer zo kleurrijk en chaotisch is als toen. Ik ben zelfs zo saai geworden dat de schrijvers van de reeks hun inspiratie ondertussen elders moeten halen, wat ik eigenlijk wel een geruststellende gedachte vind. Ik ben zo gelukkig dat ik tegenwoordig opsta op het uur waarop ik vroeger ging slapen. Vroeger deed ik alles 's nachts; nu overdag. Ik sta op om halfzeven, speel wat golf, ga naar de fitness, breng de kinderen naar school. En om halfnegen sta ik in de keuken.
Scène uit Four Brothers
28-10-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
12-09-2010
Gouden Leeuw voor 'Somewhere' van Sofia Coppola.
De 39-jarige Sofia Coppola heeft zaterdag op het filmfestival van Venetië de Gouden Leeuw gekregen voor haar film 'Somewhere'.
De dochter van regisseur Francis Ford Coppola was met 'Somewhere' aan haar zesde film toe. Ze beschrijft er de innerlijke leegte van een Hollywoodster in.
Stephen Dorff speelt de rol van protagonist Johnny Marco wiens leven glamoureus zou moeten zijn, maar dat in wezen oppervlakkig is. Zijn leven verandert wanneer zijn 11-jarige dochter Chloe, vertolkt door Ellen Fanning, bij hem komt wonen.
Coppola, ook bekend van 'Lost in Translation', haalde het van 23 concurrenten.
De Zilveren Leeuw voor de beste regie was voor de Spanjaard Álex de la Iglesia voor zijn 'Balada triste de trompeta'. Zoals verwacht kreeg de Amerikaan Vincent Gallo de prijs voor de beste acteur voor zijn rol in 'Essential Killing' van de Pool Jerzy Skolimowski. De rolprent sleepte ook de Speciale Prijs van de Jury in de wacht.
De vrouwelijke evenknie van Gallo was de Griekse Ariane Labed uit 'Attenberg' van de Griekse filmmaakster Athina Rachel Tsangari. De Amerikaanse producent en regisseur Monte Hellman (78) ontving een Speciale Gouden Leeuw voor zijn hele oeuvre.
12-09-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
11-09-2010
The Last Airbender: interview met Jackson Rathbone.
Als vampier Jasper in de Twilight-serie komt er nooit veel uit hem, maar in het echte leven kletst Jackson Rathbone honderduit.
Jij had al een band met de filmgeschiedenis? Jackson Rathbone: Acteur Basil Rathbone is mijn opas achterneef of zoiets en hij staat bekend als één van de beste zwaardvechters in de filmgeschiedenis. Het was daarom wel even slikken dat ik het in The Last Airbender moet opnemen tegen al die krijgers terwijl mijn personage Sokka alleen maar een boemerang heeft! Gelukkig zie je hoe hij groeit en ondanks die ene boemerang toch staat zijn mannetje staat. In de volgende film krijgt hij een zwaard en dan kan ik eindelijk in de voetsporen treden van Basil."
Jackson Rathbone in The Last Airbender
Wat is de vreemdste plek waar je herkend bent? Jackson Rathbone: In mijn eigen huis is het al vreemd! Ik ben ook nooit het type geweest dat de hort opgaat naar nachtclubs of winkelcentra. Ik heb een kleine, hechte vriendengroep in Texas waar ik veel mee optrek. De reden dat ik ging acteren kwam omdat ik merkte dat alle mooie meiden actrices waren. Dus ik ging naar het toneel en toen werd ik verliefd op het vak zelf. Inmiddels heeft het me naar fantastische kansen geleid. Zowel met deze film als met Twilight heb ik ontzettende mazzel gehad. En in beide werk ik samen met andere jonge mensen die ook met beide benen op de grond staan. Daarnaast hou ik mijn vriendenkring gewoon klein."
Klopte dat je een ongeluk op de Twilight-set had? Jackson Rathbone: Ik ging na The Last Airbender, waar ik veel kung fu training had gedaan, meteen door naar Twilight. We hebben daar veel gepraat over cameravechten, waarbij je elkaar nooit echt raakt, maar Kellan Lutz raakte zo opgefokt dat hij contact maakte met de zijkant van mijn hoofd. Ik was een beetje beduusd, maar deed nog vijf takes voordat ik ging zitten en toen werd alles een beetje wazig om me heen. De producenten schrokken zich te pletter, want die maakten zich natuurlijk zorgen om hun centen, haha! Dus ik werd voor controle naar het ziekenhuis gestuurd maar het was allemaal in orde dus de volgende dag kon ik gewoon weer verder."
Scène uit Eclipse Hoe vond je het werken met greenscreen? Jackson Rathbone: Het maken van The Last Airbender was een goede combinatie van locatieopnames in Groenland en gigantische decors in de filmstudio. Het was erg bijzonder om in Groenland te zijn. We hebben in de plaatselijke bioscoop Raiders of the Lost Ark vertoond en dat was erg cool. Toen regisseur M. Night Shyamalan hoorde dat ik gitaar speel, regelde hij een optreden voor me in de plaatselijke kroeg. We zaten daar echt midden in het leven van die mensen. Daarna gingen we de studio in en moesten we onze fantasie gebruiken. De eerste scène met Appa was best moeilijk om te doen, want ik moest hem steken en dat deed ik in het luchtledige omdat er verder niks was. Night had me wel wat fotos gegeven hoe het er uit zou gaan zien, maar ik had geen idee hoever ik mijn speer kon bewegen, of ik Appa pijn deed of maar een beetje een duwtje gaf. Dat soort dingen moesten we echt uitvogelen."
Scène uit The Last Airbender
11-09-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
09-09-2010
Dossier wereldsterren: deel 2: interview met Keira Knightley.
Een jeugdzonde met grote gevolgen: zo zou je ook Keira Knightleys drievoudige deelname aan 'Pirates of the Caribbean' kunnen zien. Maar het is vooral het onderwerp van 'Atonement', een film uit 2007. 'Eindelijk een volwassen rol.'
Keira Knightley kreeg het de jongste jaren wel heel zwaar te verduren. The Daily Mail spande begin 2007 de kroon door bij een artikel over een meisje dat gestorven was aan anorexia, een foto van Knightley in bikini af te drukken. Vergezeld van een getuigenis van de moeder van het meisje, volgens wie 'haar dochter misschien nog zou leven als foto's zoals deze afgedrukt werden met een waarschuwing'.
Knightley klaagde de tabloid aan voor smaad en won, maar het kwaad was geschied. Toen ze indertijd op het festival van Venetië Atonement kwam voorstellen, mocht ze opnieuw vragen pareren over haar verdacht slanke lijntje. Toegegeven: Knightley is niet bepaald een rubensiaanse verschijning, maar in vergelijking met veel van haar ultradunne collega's ziet ze er heel gezond uit. Ook al probeerde ze het niet aan haar hart te laten komen, de maat was vol en de heldin uit Pirates of the Caribbean besloot de blockbusters voortaan links te laten liggen. Een keuze die wij alleen maar kunnen toejuichen, want nu kan ze eindelijk ophouden haar talent te verspillen en zich aan het interessantere werk gaan wijden. Zoals Atonement, de verfilming van Ian McEwans bestseller over een schrijfster uit de jaren 30, die door haar op hol geslagen fantasie het leven van haar oudere zus en haar minnaar verwoest.
Uw moeder is schrijfster. Heeft dat invloed gehad op uw beslissing om in 'Atonement' mee te spelen? Keira Knightley: Niet echt, al heb ik het boek wel van haar cadeau gekregen toen het pas verschenen was. Ik had nooit de tijd gevonden om eraan te beginnen en dus heb ik eerst het script gelezen. Daar kreeg ik de tranen van in de ogen, dus ben ik ook het boek beginnen lezen. Een heel bijzonder verhaal, en voor een acteur een godsgeschenk omdat je er eigenlijk weinig werk in moet steken. Alles staat al op papier; elke situatie wordt door de ogen van elk personage geschetst.
Het nadeel van zo'n bestseller is wel dat je moet opboksen tegen het idee dat al die lezers al hebben van het boek en de personages. Keira Knightley: Dat klopt en het is moeilijk om je daarover geen zorgen te maken. Je denkt voortdurend dat iedereen je slecht zal vinden omdat je totaal anders bent dan de persoon die ze zich hadden voorgesteld tijdens het lezen. Uiteindelijk kan je niet anders dan je daarbij neerleggen en verder werken.
Volgens Joe Wright, die u ook al regisseerde in 'Pride and Prejudice', was u helemaal klaar voor een film als 'Atonement'. Had u ook dat gevoel? Keira Knightley: Ik heb nooit dat gevoel. Elke keer als iemand me een script in handen stopt, slaat de schrik me om het hart. Dan denk ik dat ik er niets van zal bakken en dat ze maar beter iemand anders kunnen inhuren. Daarna ebt die angst een beetje weg en overtuig ik mezelf dat het een gezonde uitdaging zal zijn. Als ik op mijn bek ga, so be it. Het zou erger zijn om het niet eens te proberen.
Keira Knightley in Pride and Prejudice
Hebt u echt niet meer zelfvertrouwen? Keira Knightley: Het zal wel niet zo dramatisch zijn als ik nu laat uitschijnen en ik sta wel steviger in mijn schoenen dan vroeger. Maar ik blijf enorm kritisch voor mezelf. En eigenlijk kijk ik er ook niet naar uit om ooit volledig op mijn kunnen te vertrouwen. Ik hou niet van acteurs die blaken van zelfvertrouwen. Ik wil acteurs zien die hun grenzen verleggen en zichzelf in situaties dwingen waar ze zich niet op hun gemak voelen. Zelfvertrouwen is volgens mij geen grote troef in dit vak. Al kan het natuurlijk geen kwaad om je toch een beetje zeker te voelen van jezelf (lacht).
De film speelt in de jaren 30, toen de hele upper class rondliep alsof ze een bezemsteel in de kont had. Was u niet bang om houterig te lijken? Keira Knightley: Is dat niet wat alle critici sowieso van me zeggen, dat ik acteer als een marionet? (lacht) Nee, ik keek ernaar uit om me in die periode te verdiepen. Acteurs speelden toen in een stijl die compleet verdwenen is. Ik heb me vooral laten inspireren door de vertolking van Celia Johnson in Brief Encounter van David Lean, met een scheut Deborah Kerr erbij.
De acteerwereld is beginnen te veranderen in de jaren 60, met de naturalistische manier van spelen - die trouwens niet echt natuurlijk is, want het gaat veel trager dan het echte leven. In de jaren 40 ging het er helemaal anders toe en het was een hele ervaring om in het acteertempo van die tijd te stappen. De acteurs praatten alsof ze machinegeweren afvuurden. Dat typische Britse accent is ook zo goed als verloren gegaan. Ik denk dat je het enkel nog vindt bij hoogbejaarde mensen. Ik vond het enorm boeiend, ook al omdat je zo weinig de kans krijgt om daar nog mee te werken. De meeste regisseurs houden er liever hun vingers van af uit schrik dat ze het publiek zullen vervreemden.
Joe Wright wou u ook voor deze rol omdat hij vond dat u dringend eens een echte vrouw moest spelen, een seksueel volwassen personage. Tot nog toe had u alleen meisjes gespeeld, vond hij. Heeft hij gelijk? Keira Knightley: Toch wel, al is het ergens logisch dat ik tot nog toe alleen meisjes heb gespeeld. Ik ben nog altijd maar 25. Ik was 16 toen ik Bend It Like Beckham maakte en 17 toen Pirates of the Caribbean zich aandiende. Ik speelde met andere woorden rollen die geschikt waren voor iemand van mijn leeftijd. Ik ga nu niet beweren dat ik me plots zo veel volwassener of vrouwelijker voel, maar ik had zeker zin om eens in de schoenen van een rijpere vrouw te gaan staan. Iemand die zeker is van zichzelf, die niet in een overgangsfase zit zoals Elizabeth Bennet in Prideand Prejudice. Cecilia Tallis, mijn personage in Atonement, weet wat haar plaats is in de wereld en tracht om te gaan met de onverklaarbare emoties die ze voelt
Hebt u het acteervak en het publieke leven dat ermee gepaard gaat inmiddels een beetje onder de knie? Keira Knightley: Het begint te lukken. Het probleem was dat ik nooit had gedacht aan een filmcarrière. Toen ik besloot actrice te worden, had ik een duidelijk pad voor ogen. Ik zou mijn studies afwerken, naar de universiteit gaan, een opleiding drama volgen, een jaar bij de Royal Shakespeare Company spelen en met een beetje geluk zou ik een plaatsje vinden bij een toneelgezelschap zoals Out of Joint. Om maar te zeggen hoe onnozel het is om een carrièreplanning op te stellen (lachje). Al van kindsbeen af wou ik deel uitmaken van het theater, het milieu van mijn ouders. Het is een ongelooflijk opwindende wereld om in op te groeien.
Scène uit The Duchess
Als filmacteur word je veel sneller een beroemdheid dan op de planken. Hoe wen je daaraan? Keira Knightley: Je houdt je voor dat het erbij hoort. Al blijft het heel vreemd dat mensen je aanstaren. Het is een vorm van levende krankzinnigheid. Je loopt op straat en je hebt voortdurend het gevoel dat iemand je volgt en dat je naam gefluisterd wordt. Bij andere mensen wil dat zeggen dat ze rijp zijn voor de psychiater, maar in mijn geval is het werkelijkheid (lachje). Heel bizar. Ik zou ook liegen als ik zei dat het me niets doet. Ik ben dol op acteren, maar het zou pas echt een droomjob zijn als je anoniem kon blijven. Dat kan iedereen wel begrijpen, denk ik. Maar de realiteit is dat ik mijn anonimiteit kwijt ben, dat het de prijs is die ik moet betalen om te kunnen doen wat ik graag doe. De dag dat het me te veel wordt, kan ik er maar beter mee kappen.
Scène uit King Arthur
Hoe blijf je nuchter onder alle aandacht? Keira Knightley: Ik weet maar al te goed dat je zo goed bent als de mensen om je heen. Je oogst wat je zaait en er is geen enkele reden om onaardig te zijn tegen anderen. Het is maar een baan. Ik krijg goed betaald om lastig te worden gevallen door de pers. Maar mijn familie is een andere zaak. Het promoten van je films hoort bij je werk. Maar je moet uitkijken dat je jezelf niet in de vingers snijdt. Zodra je jezelf promoot als een product, denken sommige media dat ze je bezitten. Als het te erg wordt, stop ik met acteren. Ik zou alleen niet weten wat ik dan zou moeten doen, haha!
Waarom doe je vaak kostuumdramas? Keira Knightley: Het ligt voor de hand dat veel meer verhalen zich in het verleden afspelen dan in het heden, want dat duurt al veel langer. Verder vind ik de mensen die kostuumdramas maken leuk om mee te werken en vaak hebben historische films interessantere vrouwenrollen.
Wat trok jou aan in de film The Duchess? Keira Knightley: De film gaat over iemand die heel eenzaam is en tegelijkertijd de behoefte heeft om in het middelpunt van de belangstelling te staan, omdat ze thuis die aandacht niet krijgt. Die tegenstelling trok me erg aan. Ik was niet op mijn gemak toen ik aan de film begon. Ik was onzeker of ik de rol kon spelen, maar dat was goed, want dat is Georgiana ook. Ze probeert het iedereen naar de zin te maken. Maar ik heb inmiddels geleerd dat je nooit alles goed kunt doen en dat dat ook helemaal niet erg is.
Scène uit The Duchess
Welke andere historische dames zou je nog wel eens willen spelen?
Keira Knightley: Joséphine Bonapartes vriendin Thérésa Tallien, met wie ze tijdens de revolutie in de gevangenis zat. Thérésa was fantastisch. Ze liep door de regen omdat ze wist dat haar jurk dan zou gaan plakken en haar lichaam goed te zien zou zijn.
Wat zijn de voor- en nadelen van beroemd zijn?
Keira Knightley: Het nadeel is dat ik nooit heb kunnen experimenteren. De zorgeloosheid, die andere tieners hadden, heb ik gemist. Ik kon niet ladderzat op mijn smoel gaan, omdat ik vanaf mijn achttiende overal werd gevolgd door cameras. Het voordeel is dat je interessante mensen ontmoet en de hele wereld over reist.
Keira Knightley in The Jacket
09-09-2010 om 19:52
geschreven door Patje007
08-09-2010
The Last Airbender: Interview met M. Night Shyamalan.
M. Night Shyamalan werd ooit als de grote belofte van Hollywood binnengehaald, stelde met zijn laatste films teleur, maar gaat lekker door met doen wat hij leuk vindt.
Regisseur-scenarioschrijver M. Night Shyamalan werd bekend met zijn derde geesteskind The Sixth Sense (1999) en leek daarna geen films meer te kunnen maken zonder een verrassende wending in het verhaal. Een standaardtrucje werd het bijna en zowel de bezoekers als de filmcritici haakten af, maar nu komt Shyamalan met een nieuwe verrassing: voor het eerst in zijn loopbaan heeft hij het verhaal niet zelf bedacht! In plaats daarvan bewerkte hij de animatieserie Avatar: The Last Airbender van Nickelodeon, die om begrijpelijke redenen het eerste woord in de titel kwijt is geraakt.
Wat trok je aan in die animatieserie? M. Night Shyamalan: De meeste van mijn films zijn verbonden met dingen waar kinderen in geloven en dit lag in het verlengde daarvan. Toen ik jong was, waren mijn twee favoriete filmgenres martial arts en horror. Het fijne van martial arts is dat het naast knokken ook om de filosofie gaat. Het is geweldig dat op die manier het amusement een diepere boodschap heeft. Daarnaast ben ik nog steeds dol op thrillers en zal ik die ook altijd blijven maken. The Last Airbender wordt aan het einde een soort opera door de emotie die in de actie zit. Als we de tweede of zelfs derde film mogen maken, hoop ik daar meer mee te kunnen doen. Ik verheug me er nu al op dat het verhaal grimmiger wordt en de personages ouder. Als ik nu bijvoorbeeld al kijk naar Nicola (Nicola Peltz, de vijftienjarige actrice die Katara speelt): die is tijdens de opnames letterlijk een paar centimeter gegroeid!
Was je niet bang voor de fans van de tv-serie? M. Night Shyamalan: De film en de tv-serie bestaan naast elkaar, het zijn echt twee verschillende dingen. Maar ik begrijp de ophef wel, want dat had ik zelf met X-Men: Hoe kunnen ze die slechterik nu zo veranderen! En meer van dat. Er zullen altijd verschillen zijn en Michael Dante DiMartino en Bryan Konietzko (de twee bedenkers van de tv-serie) wilden het ook grimmiger maken, dus die waren het er helemaal mee eens. Inmiddels hebben we onze film al ettelijke keren vertoond en de fans snappen het gelukkig. Bijvoorbeeld dat we de namen een beetje anders uitspreken, of de karakters wat hebben aangepast. De enige die niet is veranderd, is Appa. De andere personages hebben we realistischer proberen te maken, maar die grote bizon kan nu eenmaal vliegen
Om tot een film van anderhalf uur te komen, moest je heel wat schrappen in het verhaal, maar wat wilde je er per se in houden? M. Night Shyamalan: In de dertiende aflevering van de tv-serie zit het gevecht van de blauwe geest. Dat vind ik heel filmisch en het bleek ook een favoriet van Dante en Bryan te zijn, dus die scène moest in de film komen. Het andere moment is als prinses Azula van haar vader de opdracht krijgt achter ze aan te gaan, want dat is zon mooi moment. Toen ik het zag, dacht ik: Ik moet zien wat hierna gebeurt! Dat is zon sterke afsluiting dat ik het ook in de film heb gebruikt. Uiteraard waren er meer dingen die ik erin wilde, maar deze twee stonden boven aan mijn lijst.
Voel je een druk om te scoren? M. Night Shyamalan: Ik ga thuis een kamer in, doe de deur achter me dicht en dan is er geen invloed van wat iedereen hoopt en zegt. The Sixth Sense kwam in hetzelfde jaar uit als Being John Malkovich, The Matrix, American Beauty: allemaal originele films. Nu zie je die veel minder, dus ik heb mazzel dat ik veel eigen films heb kunnen schrijven. Maar je voelt altijd een druk, want iedere film moet voor mij mooi en fantastisch zijn. Het zijn dus niet alleen de verwachtingen van anderen, maar ook van mezelf. Er is altijd een druk om je best te doen.
Meestal verfilmt Shyamalan zijn eigen verhalen. Tot nu toe was de enige uitzondering zijn scenario voor Stuart Little (1999), dat door een ander werd geregisseerd. Op 27 oktober 2010 komt de film Devil in de bioscoop, waarvoor Shyamalan het verhaal bedacht en verder alleen de productie op zich nam.
Waarom schreef je voor Devil alleen het scenario? M. Night Shyamalan: De Engelse misdaadschrijfster Agatha Christie is mijn heldin, want zij heeft in haar leven tachtig boeken weten te produceren. Ik zal al blij zijn als ik veertig verhalen kan vertellen. Ik heb vaak een idee en dan komt daar weer een ander idee uit voort en zo door. Ik heb hele schriften vol geschreven met allerlei ideeën voor verhalen. Ik leg er steeds eentje aan de kant en ga dan verder met een andere. Want die ene doe ik later wel, denk ik dan. Totdat ik besef: Ik ga daar nooit tijd voor hebben. Zo kwam ik op het idee voor een soort The Twilight Zone-serie, waarbij ik het verhaal bedenk en jonge talenten een kans geef ermee aan de haal te gaan. De eerste daarvan is Devil en ik had veel plezier bij het produceren. Het voelde als mijn film maar het was toch anders, want het was andermans interpretatie van mijn idee. We gaan er in ieder geval drie maken en dan zien we wel hoe het verder gaat. We hebben het aan publiek laten zien en dat gilde op de juiste momenten. Dat ik dit keer de regie niet heb gedaan, vind ik helemaal niet erg. Dat kan een volgende keer wel weer.
The Last Airbender speelt sinds 28 juli 2010 in de Kinepolis-bioscopen.
Regisseur: M. Night Shyamalan Cast: Dev Patel, Jackson Rathbone Duur: 103 minuten Genre: Actiefilm, avonturenfilm
08-09-2010 om 16:44
geschreven door Patje007
Morgen deel 2 in het dossier wereldsterren: interview met Keira Knighley.
Keira Knightley
08-09-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
06-09-2010
The killer inside me: Regisseur Michael Winterbottom doet stof opwaaien met geweldscènes.
Casey Affleck speelt in The killer inside me een beminnelijke hulpsheriff die op walgelijke wijze een vrouw vermoordt. Iedereen verwachtte de daaropvolgende discussie over geweld, behalve de regisseur Michael Winterbottom.
Op zijn dunne gympjes ziet Michael Winterbottom er een stuk jongensachtiger uit dan 49. De Britse regisseur filmt als een bezetene, vaak twee titels per jaar, van historische films als Tristram Shandy tot mengvormen van fictie en documentaire (The road to Guantánamo).
Grote Hollywoodnamen als Angelina Jolie willen om zijn passie graag met hem werken, desnoods tegen een fractie van hun normale gage. Voor zijn recentste film The killer inside me strikte Winterbottom Casey Affleck, Jessica Alba en Kate Hudson. Hoezee! Of toch niet, want tijdens de eerste voorstelling, tijdens het filmfestival Sundance in januari, riepen mensen 'walgelijk!' voor ze de zaal uitstormden. De killer uit de titel van de film is Lou Ford, een hulpsheriff die twee vrouwen met de blote vuist vermoordt - minutenlange scènes die Winterbottom volledig laat zien. Michael Winterbottom
Zijn verklaringen over de film zijn sinds het ontstaan van de heisa geëvolueerd van een verbaasde, bijna onverschillige reactie tot het iets gepolijstere: 'Toen ik het boek las, was ik geschokt door het expliciete geweld erin. Maar ik werd er ook erg door ontroerd. Ik vind het een sterk boek. Ik vind Jim Thompson een groot schrijver (hij schreef ook de boeken die leidden tot de films The getaway, Coup de torchonenThe grifters). Nadat ik het gelezen had, voelde ik me gelouterd. Het is immers ook een moreel boek: het geweld is er niet om je op te winden of om te tonen op welke inventieve manieren je iemand om zeep kunt helpen. Het is er om je te choqueren, zoals geweld hoort te doen.'
'Stephen King heeft eens gezegd dat er niets is wat Thompson niet durfde fantaseren, niets wat hij niet durfde opschrijven en niets wat hij niet durfde publiceren. Zijn wereld is erg melodramatisch en erg overtrokken, en dat bevalt me wel. Hij wil shakespeareaanse tragedies schrijven. Als een lijk met een afgehakt hoofd wordt gevonden, schrijft hij niet over het onderzoek, maar over de emoties die met het doden en onderzoeken gepaard gaan. Dat is veel confronterender dan de boeken van zijn concurrenten.'
Zijn we ook niet gechoqueerd omdat Jessica Alba en Kate Hudson vermoord worden, twee meisjes die we 'kennen' uit de roddelpers? Michael Winterbottom: 'Waarschijnlijk wel. Een horrorfilm waar allemaal nobele onbekenden worden afgeslacht, heeft absoluut niet zoveel impact. Dat maakt het alleen maar vreselijker: is het dan oké om onbekenden te verminken, maar niet om bekende mensen als Jessica en Kate te vermoorden?'
Vindt u dat de mensen die de film afkeuren, overreageren? Michael Winterbottom: 'Tijdens de eerste publieksvertoning riep een vrouw dit is walgelijk,. Dat haalde de pers, maar na de laatste voorstelling hoorde ik al mensen die zeiden: ik had verwacht dat het erger zou zijn,. Het enige wat ik niet begrijp, zijn mensen die het voorstellen alsof ik dat geweld propageer. Ik toon het geweld van Lou Ford in al zijn walgelijkheid, hoe kan iemand dan denken dat ik dat goedkeur?'
'Voor mij persoonlijk is het meest choquerende de intimiteit van de moord. Ford vermoordt een vrouw van wie hij houdt en ze weigert om terug te vechten. Die tederheid maakt het onverteerbaar. Thompson wíl dat je al die dingen voelt. Lou Ford vernietigt iedereen die van hem houdt, omdat hij zichzelf haat. Hij weet dat hij verknipt is en in de schaduw van zijn vader leeft, een gewelddadige man voor wie hij angst en walging voelde. Maar hij woont nog steeds in zijn vaders huis, leest zijn boeken en luistert naar zijn platen. Hij heeft niet de kracht om zijn vaders invloed met wortel en tak uit te roeien.'
U creëert natuurlijk ook verkeerde verwachtingen met de jolige countrymuziek op de klankband. Michael Winterbottom: 'De film is uiteraard de film van Lou Ford. Hij is de verteller en komt in elke scène voor. En hij praat niet over de duistere dingen waar hij bang voor is, wel over goede manieren. De muziek die je dan hoort, past bij zijn imago van beleefde, vrolijke, jonge hulpsheriff. In het huis van zijn vader luistert hij naar donkere operamuziek. Die splitsing tussen zijn publieke en zijn privépersoon verwerkt Thompson ook in zijn beschrijving van de plekken, op een manier die je in een film veel moeilijker kunt tonen. Het grote marktplein met het bureau van de sheriff is het officiële gezicht van het stadje, waar verder van alles kan - zolang het maar achter gesloten deuren is.'
Jessica Alba is een interessante keuze voor Joyce, de prostituee, de minnares en het slachtoffer van Lou. Michael Winterbottom: 'Eerst tekende Casey, wat een enorme meevaller was voor de film. Dan zochten we actrices om zijn minnares en zijn verloofde te spelen. De scène waarin Lou Ford Joyce ontmoet is cruciaal. Ze is erg knap, maar hij is niet van plan iets met haar te beginnen, tot ze hem slaat en hij ontdekt dat ze opgewonden wordt als hij terugslaat. Haar reactie maakt een heleboel slapende honden wakker. Daarom heb ik Jessica gekozen: omdat ze het soort meisje kan zijn van wie je gelooft dat ze iemands duistere instincten oproept. En daarom koos ik Kate als de verloofde, omdat je van haar kunt geloven dat ze veeleer verzorgend en moederlijk is.'
Zit er eigenlijk een lijn in uw films? Michael Winterbottom: 'Ik denk dat we het er wel eens over kunnen zijn: er is geen gemeenschappelijke deler. Als je altijd weer verhalen vertelt over vier mensen in een sociale woning in het noorden van Engeland, dan zullen die er hetzelfde uitzien (een verwijzing naar Ken Loach), Maar als je een film maakt over Afghanistan in 2000 en daarna over Texas in de jaren zestig, dan zullen die er vanzelfsprekend anders uitzien. Om eerlijk te zijn: ook Kens films zien er elke keer anders uit, alleen blijft hij in dezelfde wereld. Voor mij is het een opluchting dat ik met iets nieuws aan de slag mag gaan.'
Stond een film noir al lang op uw verlanglijstje? Michael Winterbottom: 'Niet bepaald, en ik heb de conventies van het genre ook niet willen gebruiken, omdat Thompson zo'n eigen stijl heeft, zo eerlijk en ongekunsteld schrijft. Ik probeerde iets te maken wat even ver van de gebruikelijke film noir staat als Thompsons boeken van die van Raymond Chandler of Dashiel Hammett. Dus heb ik bewust géén bekende films noirs bekeken in de aanloop naar de opnamen. Net zoals ik de eerdere verfilming van het boek, met Stacey Keach, niet heb willen zien. Ik wilde de film niet vermoorden met een overdosis stijl.'
The Killer Inside Me speelt sinds 18/08/2010 in de Kinepolis-bioscopen.
06-09-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
05-09-2010
De filmtoppers van het najaar.
Het was een redelijk magere filmzomer met enkel 'Toy Story3' en 'Inception' als uitschieters, maar het najaar belooft druk te worden voor de filmliefhebber. Wij pikten er voor u tien toekomstige kaskrakers uit.
1 WALL STREET: MONEY NEVER SLEEPS Drieëntwintig jaar na Wall Street herneemt Michael Douglas in deze sequel zijn Oscar-winnende rol als één van de meest beruchte schurken uit de filmgeschiedenis, Gordon Gekko. Na een jarenlange gevangenisstraf probeert hij zich opnieuw in de maatschappij te integreren. Hij zoekt hulp bij zijn dochter Winnie en haar verloofde Jacob (Shia LaBeouf). Maar is de vroegere koning van Wall Street wel te vertrouwen? 22 september?
2 EAT PRAY LOVE Julia Roberts maakt eindelijk écht werk van haar comeback in Eat pray love. Daarin vertolkt ze de succesvolle Amerikaanse schrijfster Liz Gilbert die zich na een pijnlijke echtscheiding een sabbatjaar gunt om zichzelf te herbronnen. Achtereenvolgens ontdekt ze in Rome de geneugten van het lekker tafelen en de kracht van het gebed in India en vindt ze onverwacht innerlijke rust en ware liefde in Bali. Met ook nog Javier Bardem. 6 oktober ?
3 ZOT VAN A Jan Verheyen zorgt voor dé Vlaamse romantische komedie van het jaar met een sterrencast om niet a maar u tegen te zeggen: Veerle Baetens, Koen De Graeve, Kevin Janssens, Joke Devycnk, Kürt Rogiers, Axel Daeseleire.... Gebaseerd op de Hollandse kaskraker Alles is liefde. 20 oktober?
4 PARANORMAL ACTIVITY 2 Een klein jaar geleden groeide Paranormal activity uit tot een cultsucces. De horrorfilm over een koppel dat geconfronteerd wordt met paranormale gebeurtenissen werd gedraaid met een budget van amper 15.000 dollar en bracht wereldwijd bijna 200 miljoen dollar op. Het tweede deel (dat iets meer mocht kosten) belooft opnieuw schokkende taferelen. 20 oktober?
5 LEGEND OF THE GUARDIANS Fantasy-3D-animatiefilm voor het hele gezin rond de jonge uil Sören. Die is helemaal in de ban van zijn vaders grootse verhalen over de Bewaarders van GaHoole, een mythische groep van gevleugelde helden die in een grote veldslag hebben gestreden om alle uilen te redden van de kwaadaardige Volmaakte Strijders. Sören droomt ervan zich ooit bij zijn helden te voegen. 20 oktober
6 THE SOCIAL NETWORK Harvardstudent en computergenie Mark Zuckerberg vindt in de herfst van 2003 Facebook uit. Amper zes jaar en 500 miljoen vrienden (en onvermijdelijk ook enkele vijanden) later is Zuckerberg de jongste miljardair ooit. Maar samen met het geld bieden ook persoonlijke en juridische complicaties zich aan. Met onder meer Justin Timberlake en Andrew Garfield (de nieuwe Spider-Man). 27 oktober?
7 DESPICABLE ME De door en door gemene misdadiger Gru, uitgerust met een arsenaal aan wapens met krimp- en vriesstralen, broedt op zijn ultieme plan: de maan stelen. Maar dan moet hij zich ontfermen over drie eigenwijze weesmeisjes die dadelijk in hem zien wat niemand anders ooit in hem zag: een mogelijke papa. Bijzonder leuke 3D-animatiefilm, met in de originele versie de stem van Steve Carrell. 27 oktober?
8 FAIR GAME Politieke thriller, gebaseerd op het leven van CIA-agente Valerie Plane, met Sean Penn en Naomi Watts in de hoofdrollen. Valerie en haar echtgenoot Joe raken verwikkeld in een controverse rond een vermeend nucleair programma van Irak. Na achttien jaar trouwe dienst moet Valerie alles op alles zetten om haar reputatie, carrière en huwelijk te redden. 4 november?
9 HARRY POTTER EN DE RELIEKEN DES DOODS DEEL 1 De Harry Pottersaga loopt stilaan ten einde. Het zevende boek is in twee delen verfilmd. In deel 1 beginnen Harry, Ron en Hermelien aan een wanhopige zoektocht naar de Griezelementen die het geheim van de onsterfelijkheid van aartsvijand Voldemort bevatten. Donkere Krachten dreigen hen uit elkaar te drijven. De eerste Potterfilm in 3D, en ongetwijfeld weer een enorm kassucces. 17 november?
10 RAPUNZEL Walt Disney brengt na Princess and the frogg opnieuw een met de hand getekende animatiefilm uit. Wanneer Flynn Rider, de meest gezochte bandiet in het koninkrijk, zich gaat verschuilen in een mysterieuze toren, wordt hij gevangen genomen door Rapunzel, een mooie en pittige tiener die in de toren gevangen zit. Het meisje met magisch goudblond haar van wel 20 meter lang is al jaren op zoek naar een manier om uit de toren te ontsnappen en ze gooit het op een akkoordje met de knappe dief.