Amerikaanse critici hebben het Irakdrama 'The hurt locker' uitgeroepen tot beste film. Regisseur Kathryn Bigelow mocht tijdens de Critic's Choice Awards ook de Award voor beste regisseur afhalen. 'Inglourious basterds' en 'Avatar' waren de grote winnaars. "Het is fantastisch om deze prijs te winnen, maar de erkenning moet ook gaan naar de mannen en vrouwen die nog steeds in Irak zijn vandaag", aldus Bigelow.
Scène uit The 'Hurt Locker'
De cast van 'Inglourious basterds' kreeg de prijs voor beste ensemble. Christoph Waltz mocht de Award voor beste acteur afhalen en regisseur Tarantino werd bekroond voor beste origineel scenario.
'Avatar' werd verkozen als beste actiefilm en kreeg ook talrijke prijzen in technische categorieën, zoals die voor de beste geluidseffecten. Meryl Streep en Sandra Bullock mochten op het podium komen voor de prijs van beste actrice, respectievelijk voor 'Julie & Julia' en 'The blind side'.
16-01-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
14-01-2010
Tom Hanks gaat weer regisseren.
Tom Hanks gaat weer regisseren. In 1996 maakte hij zijn eerste speelfilm met That Thing You Do!. In de komedie Larry Crowne zal hij tevens de hoofdrol spelen, naast Julia Roberts. Zij waren al eerder samen te zien in Charlie Wilsons War (2007).
Julia Roberts en Tom Hanks in Charlie Wilson's War
Hanks heeft ook het scenario van Larry Crowne voor zijn rekening genomen. Het vertelt het verhaal van Crowne, een carrièreman van middelbare leeftijd die worstelt met alle uitdagingen die hiermee gepaard gaan. Hanks geeft zelf de laatste jaren al in interviews aan dat dit ook een van de grootste uitdagingen is van zijn eigen dagelijks leven. Hanks is geen groentje als het gaat om regisseren. Hij maakte eerder al afleveringen van enkele televisieseries, waaronder van Band of Brothers, over de Amerikaanse parachutisten van Easy Company, die hij ook produceerde. Deze ontstond na de samenwerking van Hanks met Steven Spielberg bij de speelfilm Saving Private Ryan.
14-01-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
13-01-2010
Clooney-tegenspeelster was bloednerveus.
In Up in the air probeert vakman Ryan Bingham (George Clooney), gespecialiseerd in 'het geven van adviezen tijdens een carriéreovergang'(wat er op neer komt dat Ryan om de haverklap mensen uit hun functie ontslaat), twee doelen in zijn leven te bereiken, namelijk: 1 miljoen airmiles verzamelen - omdat hij als een blok is gevallen voor de wereld van de luchtvaart - en proberen om een baan te krijgen bij een geheimzinnig managementbedrijf, genaamd 'Myth Tech'.
Actrice Anna Kendrick vond het ontzettend eng om in de film 'Up In The Air' samen met George Clooney te acteren. Voorafgaand aan de filmopnames was de 24-jarige actrice dan ook doodnerveus: "Ik was doodsbang, en wie zou dat niet zijn? We hebben het hier wel over George Clooney en dat is één van de grootste sterren in de hele wereld. Je moet wel gek zijn als je niet in elk geval een beetje door hem geïntimideerd zou voelen", aldus Kendrick. Het is ironisch dat Anna zelf zo nerveus was, want in 'Up In The Air' speelt zij juist een pedante consultant die eerder te veel George Clooney een flinke uitbrander geeft. Dat was wel raar om te spelen, zo bekent Anna: "Het was een memorabele dag toen we dat opnamen. Het was nog knap moeilijk maar vooral heel erg leuk! Het komt niet vaak voor dat je George Clooney ervan langs mag geven!"
Uiteindelijk bleken de opnames met Clooney erg mee te vallen voor Anna: "George is erg slim en gevoelig en ik weet zeker dat hij kon merken dat ik nerveus was. Hij is zich ervan bewust dat hij die uitwerking op mensen kan hebben en hij deed zijn best me op mijn gemak te stellen. Hij moedigde me aan om hem in de maling te nemen, waarna hij me voor gek zette en ik hem weer terug pakte". En zo kwam het uiteindelijk toch nog helemaal goed tussen Anna en George: "Ik weet dat iedereen het zegt maar het is waar: niemand is zo aardig als George en ik vond het geweldig om met hem te werken"aldus een trotse Anna.
Up in the air speelt vanaf 20 januari 2010 in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Jason Reitman Cast: George Clooney, Anna Kendrick Jason Bateman Duur: 109 minuten Genre: Komedie
13-01-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
12-01-2010
Spider-man 4 zonder Tobey Maguire.
De nieuwe 'Spider-Man'-film zal gemaakt worden zonder de oorspronkelijke hoofdrolspelers Tobey Maguire en Kirsten Dunst en zonder regisseur Sam Raimi. Dat meldt filmstudio Sony Pictures. De beslissing viel nadat Sony's Columbia Pictures de release van het vierde deel in de blockbuster-reeks al had uitgesteld tot de zomer van 2012.
Columbia Pictures meldt dat de superheld in de nieuwe film opnieuw op de schoolbanken terechtkomt. Het scenario wordt geschreven door James Vanderbilt, die ook al films als 'Zodiac' en 'The Rundown' op zijn palmares mocht schrijven.
Wie de hoofdrollen en het regiewerk voor hun rekening zullen nemen is nog niet bekend. De productie is in handen van 'Spider-Man'-veteranen Laura Ziskin en Avi Arad van Marvel Studios.
De drie 'Spider-Man'-films met Tobey Maguire in de hoofdrol waren stuk voor stuk blockbusters, goed voor een omzet van meer dan 2 miljard euro wereldwijd.
12-01-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
08-01-2010
Sam Mendes regisseert de nieuwe James Bond.
Voor de nieuwe Bondfilm kruipt Daniel Craig voor de derde keer in de rol van de Britse geheimagent. De vorige Bondfilm 'Quantum of Solace' kreeg vaak de kritiek dat er te weinig verhaal en te veel actie in voorkwam. Om dit te voorkomen zou de acteur expliciet gevraagd hebben om Sam Mendes als regisseur.
De 23ste James Bondfilm zou eind 2011 moeten uitkomen en de opnames zouden deze zomer beginnen. Mendes, getrouwd met actrice Kate Winslet, regisseerde eerder Revolutionary Road, Jarhead en American Beauty. Voor deze laatste film ontving hij in 2000 een Oscar voor Beste Regie.
08-01-2010 om 22:14
geschreven door Patje007
07-01-2010
Guy Ritchie, Robert Downey Jr. en Jude Law over Sherlock Holmes.
Sherlock Holmes lijkt op Robert Downey Jr, zijn trouwe Dr. Watson op Jude Law. Toch in de verfilming van Guy Ritchie, die voor zijn 'Sherlock Holmes' teruggreep naar de boeken van Arthur Conan Doyle. Puriteinse fans van Sherlock Holmes zullen waarschijnlijk steigeren als ze zien wat Guy Ritchie, de Britse regisseur van gespierde gangsterfilms als Lock, stock and two smoking barrels, met hun detective heeft aangevangen. Zijn deerstalker(type hoed dat wordt gedragen op plattelandsgebieden) werd vervangen door een bolhoed en het legendarische 'Elementary, my dear Watson ', waarmee Holmes Dr. Watson fijntjes diets maakt hoe simpel speurwerk wel is, werd resoluut uit het scenario geschrapt.
Terecht: die typische 'Holmesismen' zijn een Hollywooduitvinding. Robert Downey Jr. loopt er als Holmes meer als een landloper dan als een lord bij en frequenteert illegale bokskampen. Dr. Watson, vroeger het ietwat sullige klankbord van Holmes, is in de versie van Ritchie en co. een intelligente kerel met de trekken van Jude Law. De Engelse tabloids doopten Law-als-Watson meteen 'Hotson'.
Guy Ritchie: 'Ik heb de relatie tussen Holmes en Watson steeds als een gelijk partnerschap bekeken. Veeleer zoals Butch en Sundance. Dat ligt ook meer in de lijn van Arthur Conan Doyles boeken.'
Jude Law: 'Ik wist dat deze film een andere kijk op Watson zou brengen dan de oudere Holmes-films. Gelukkig vroegen ze me niet om tien kilo bij te komen en over m'n voeten te struikelen, maar wel om Watson met wat meer pit te spelen.'
Is deze Sherlock Holmes dan de meest accurate verfilming van wat Conan Doyle schreef? Ritchie: 'Ik heb alle boeken gelezen, maar nog nooit een verfilming gezien. Ik had dus geen last van visuele vervuiling, door andere films. Mijn beeld van Holmes kwam uit mijn verbeelding. Voor mij voelt het dus wel aan alsof ik al mijn creatieve munitie rechtstreeks bij Conan Doyle heb gehaald.'
Robert Downey Jr.: 'We hebben wel degelijk veel details uit de boeken van Conan Doyle overgenomen. Dat was een interessante manier om het originele werk te eren, en de film tegelijkertijd onderhoudend te houden - zonder het verhaal té zwaar te maken.'
Al die authenticiteit ten spijt is de grote vijand van Sherlock Holmes in deze film niet professor Moriarty. Was het geen risico om hem niet als vijand te nemen? Ritchie: 'We vonden dat hij niet paste in het verhaal van deze film. Die gaat over het occulte, en dat paste niet bij zijn personage. Wat uiteraard de ruimte laat om hem later nog op te voeren.'
De relatie tussen Holmes en Watson doet soms denken aan die van een oud getrouwd stel. Hoe hebben jullie die chemie tussen hen gecreëerd? Downey Jr.: 'Het is best grappig dat iedereen het over Jude en mij heeft alsof we eigenlijk beter samen romantische komedies zouden maken. Maar deze film is geen komedie, al is het wel een soort liefdesverhaal. Ik denk dat je het eerder moet bekijken alsof Holmes en Watson verschillende aspecten zijn van één universeel herkenbaar personage. En blijkbaar zijn we erin geslaagd om die yin en yang duidelijk naar voren te brengen.'
Er zit heel wat actie in de film, wat we ook niet meteen met de detective associëren. Downey Jr.: 'Dat was dapper van Guy. De film begint met een gevechtsscène. Als die de mist was ingegaan, zou de rest van de film tegen die slechte eerste indruk hebben moeten opboksen. Maar het is perfect uitgedraaid en ik denk dat de scène de toon zet voor de hele film. De gevechtsscènes vergden heel wat voorbereiding. Bovendien doet Guy aan jiujitsu, maar we zijn er toch in geslaagd om enigszins overeen te komen (Downey Jr. doet zelf aan kung fu) Ik denk dat het resultaat er mag zijn, en niet alleen omdat mijn buikspieren mooi belicht werden.'
Sherlock Holmes wordt beschouwd als het archetype van de Engelse gentleman. Hoe komt dat? Ritchie: 'Ik vermoed dat het aan de tijdsperiode ligt waarin hij rondloopt: Holmes is een karikatuur van die Victoriaanse tijd. Maar tegelijkertijd is Conan Doyle erin geslaagd om er een driedimensionaal personage met gebreken van te maken. Omdat hij ook egoïstisch, arrogant en depressief is, trekt hij ons aan. Ondanks zijn buitengewone intelligentie is hij menselijk, en daardoor houdt hij het al zo lang vol. Hij is niet anders dan onze hedendaagse helden.'
Die Victoriaanse periode wordt mooi weergegeven. Law: 'We hebben op locatie gefilmd, maar de decorafdeling liet de historische plekken nóg echter lijken.'
Ritchie: 'Ik ben het gewoon om zelf decors te timmeren omdat ik tot nu toe enkel lowbudgetprojecten heb gedaan. En nu zag ik anderen die fantastische steden bouwen. Het was een hele opluchting dat ze iets hebben kunnen afleveren dat op mij in elk geval erg authentiek overkomt.'
'Sherlock Holmes' is je eerste blockbuster. Waarom koos je net dit project voor je eerste Hollywoodfilm? Ritchie: 'Ik had het werk nodig. (lacht)En ik wilde al een tijdje grote projecten doen en deze film leek me daar ideaal voor. Hij heeft een erg Engelse identiteit en er zit Amerikaans geld achter. Het was een veilige overgang: Amerikaanse spierkracht, maar in essentie door en door Engels.'
Sherlock Holmes speelt sinds 6 januari 2010 in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Guy Ritchie Cast: Robert Downey Jr., Jude Law, Rachel McAdams Duur: 128 minuten Genre: Actie, thriller
07-01-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
06-01-2010
Andy Garcia: Van 'The Mean Season' tot 'City Island'.
De Amerikaans-Cubaanse acteur Andy Garcia is intussen 53 jaar oud, maar uitbollen doet hij geenszins. In zijn nieuwste film, de familiekomedie City Island, staat hij op de credits als producer en hoofdacteur. Een gesprek met de acteur over zijn drukbezette carrière.
In City Island vertolkt Garcia de rol van een Italiaanse cipier die voor zijn Joodse echtgenote verbergt dat hij een volwassen zoon uit een vroegere relatie heeft. Maar ook vrouwlief en zijn twee kinderen blijken geheimen te hebben.
Uw personage Vince werkt in een gevangenis, maar droomt ervan om acteur te worden. Is de lange rij waarin hij voor een screentest moet aanschuiven typerend voor de job? Andy Garcia: «Ik heb nooit in zon lange rij moeten aanschuiven (lacht). Maar wanneer je een auditie doet, staan er altijd meerdere kandidaten te wachten. Soms drie, soms tien. Wat je in de film ziet, is een open auditie. En daar kan de rij heel lang worden, al hebben we hier waarschijnlijk wat overdreven om de situatie grappiger te maken.»
Is zon auditie geen zenuwslopende ervaring voor de kandidaten? Andy Garcia: «Een jonge acteur weet nooit wat hij tijdens die audities kan verwachten. En de mensen die zoiets organiseren, houden vaak weinig of geen rekening met de gevoelens van de kandidaten. Soms zijn ze best vriendelijk, maar meestal willen ze iets anders doen of hebben ze er geen zin in. Voor ze een kandidaat goed bekeken hebben, roepen ze al: de volgende. Enorm oncomfortabel. Tegen de tijd dat je het klappen van de zweep kent, heb je veel vreselijke situaties meegemaakt. Enfin, das toch mijn ervaring geweest.»
Is het als beginnende acteur lastig om te kiezen tussen rollen? Zoals voor The Untouchables, waar u moest kiezen tussen de rol van een politieman en die van gangster. Andy Garcia: «The Untouchables was al zeer apart, meer een privilege dan iets anders. Ze zijn toen naar mij gekomen omdat ze echt geïnteresseerd waren in mij. In het begin van mijn loopbaan was ik al blij dat ik aan een auditie mocht meedoen. Ik had geen agent die me kon representeren of zo, dat was een heel frustrerende periode want mijn carrière ging gewoon niet vooruit. Maar ik besefte dat ik de dingen verkeerd had aangepakt. Ik vertel mijn kinderen nu dat ze zich altijd goed moeten voorbereiden. Want de tijd die je krijgt om jezelf te bewijzen, moet je grijpen. Je moet op een zeer beleefde manier de kamer opeisen en de aanwezigen dwingen om naar jou te kijken.»
Was 8 Million Ways to Die van Hal Ashby uw doorbraak? Andy Garcia: «Ik zou ja zeggen, maar net voor die film had ik The mean Season gedaan. Het was de eerste film die ik deed waarbij ik deel uitmaakte van het verhaal. Er zat eindelijk wat vlees aan die rol, ik speelde eens iets anders dan een kelner. Na die film begon ik wat aandacht te krijgen en werd ik gevraagd voor televisie, maar dat heb ik geweigerd. In de jaren 80 was het gevaarlijk om televisie te doen, omdat je dan niet meer kon terugkeren naar de film. Ondanks het feit dat ik het geld broodnodig had, besloot ik te wachten. Toen kreeg ik het aanbod van 8 Million Ways to Die. Maar eigenlijk wilden ze me niet: ze vonden me een te aardige jongeman die geen machoboef kon spelen. Ik zei echter tegen mijn agent: Loods me binnen, ik ken die gangster die in de straten opgroeide. Ik kan hem spelen. Vertrouw me. Ik ben dan voor de auditie in karakter binnengekomen. Ik speelde hem als het ware van het moment dat ik mijn huis verliet. Want ik vreesde dat de beleefde jongeman die ze in het begin zouden zien, mij al onmiddellijk de das zou omdoen. En het lukte: ik kreeg de rol. Mijn vertolking viel toen op bij de mensen uit de industrie, waarna ik een telefoontje kreeg van Art Linson en Brian De Palma voor de rol van gangster Frank Nitti in The Untouchables.»
Die u uiteindelijk niet gespeeld heeft Andy Garcia: «Inderdaad. Ik las het script en zei tegen Art en Brian: Neen, das geen rol voor mij. Maar die andere kerel, politieman George Stone, die wil ik spelen. Ze reageerden verbaasd en wilden me de rol niet geven, maar stonden me wel een auditie toe. Daarna waren ze overtuigd. Eigenlijk was het logisch dat ik George Stone speelde: ik ben ook de zoon van een immigrant, en heb ook tegen vooroordelen moeten vechten. Ik probeerde ook iets van mijn leven te maken. De rol was als een spiegel voor mijn eigen leven. De mensen van The Untouchables wisten dat uiteraard niet, maar ik wel. Ik kon me met hem identificeren, wat je eigenlijk met elke rol moet doen. En dat doe ik nog altijd, ook met Vince in City Island.»
City Island speelt sinds vandaag in de Kinepolis-bioscopen
Regie: Raymond de Felitta Cast: Andy Garcia, Julianna Margulies Duur: 100 minuten Genre: Komedie
06-01-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
05-01-2010
Avatar overtreft alle verwachtingen.
Het verkoopsucces van Avatar, de langverwachte film van James Cameron overtreft alle verwachtingen. Niet alleen bracht de film wereldwijd al meer dan een miljard dollar op, ook in België loopt het storm voor het driedimensionale sciencefiction-verhaal. De film loopt nog maar een goeie twee weken in de zalen en er zijn al meer dan 600.000 Belgen naar de kaskraker gaan kijken.
Volgens Anthony Callebout van 20th Century Fox België was Avatar de grootste film van 2009. Het blijft uitkijken hoeveel records er nu nog gaan sneuvelen.
05-01-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
03-01-2010
Regisseur Jim Sheridan over het drama Brothers.
De Ierse regisseur Jim Sheridan kreeg Oscarnominaties voor My left foot, In the Name of the Father en In America. In Brothers - zijn zevende film met in de hoofdrollen Jake Gyllenhaal, Nathalie Portman en Tobey Maguire - biedt de jongere broer van een vermiste militair steun aan zijn schoonzus en haar kinderen. De film is een remake van het gelijknamige Deense drama uit 2004.
Jim Sheridan, Jake Gyllenhaal en Tobey Maguire op de set van Brothers
Waarom koos je ervoor om dit verhaal te verfilmen? Jim Sheridan: Omdat ik zelf ook een redelijk lastige relatie heb met mijn eigen broers. Ik was bezig met een scenario over opgroeien in Dublin, waarin broers een centrale rol speelden, maar we kregen dat project niet van de grond. Toen zag ik de Deense film van Susanne Bier en ik dacht dat ik er wel een remake van kon maken zonder het compleet te verknallen. In Amerika hadden er maar weinig het origineel gezien en ik vond dat het verhaal de moeite waard was om aan meer mensen te vertellen. Brothers behandelt een heftig onderwerp. Het gaat namelijk over wat je doet als je zelfmoordneigingen hebt, en of je het leven boven de dood moet verkiezen.
Hoe verschilt jouw versie met het origineel? Jim Sheridan: Sommige films zijn niet geschikt voor een remake, andere wel. Iedere regisseur legt zijn eigen DNA-structuur in zijn werk. De films van Susanne Bier gaan over ongepaste, bijna immorele liefde. Geen illegale liefde, maar wel liefde binnen een gespannen situatie. Mijn verhalen gaan meer over familie, over hoe een gezin leert een gezin te zijn. In die zin verschillen de films van elkaar en ik hoop dat ze allebei hun bestaansrecht hebben.
Hoe komt het dat al jouw films in zekere zin over familie gaan? Jim Sheridan: Waarschijnlijk omdat ik zelf nooit echt een gezinssituatie heb gekend. Vanaf mijn twaalfde verhuurden mijn ouders namelijk kamers aan anderen, met wie ik natuurlijk ook te maken kreeg. Zo kwam ik al vroeg in contact met drinkende jongemannen die meisjes op hun kamers ontvingen. Het was alsof ik daardoor te snel opgroeide. En naar mijn mening gaan films ofwel over de liefde die je hebt ofwel over de liefde die je zoekt. Regisseurs zoeken vaak naar een emotie die ze zelf nooit hebben gehad, of ze geven juist de liefde door waar ze zelf vol van zijn.
Hoe ben je tot de rolverdeling in Brothers gekomen? Jim Sheridan: Er wordt me vaker gevraagd hoe ik mijn films cast en dan weet ik alleen te antwoorden: "Ik heb de acteurs ontmoet, ik vond ze aardig en ze waren geschikt voor de rol. Dus waarom niet?" Ik had de beschikking over geweldige acteurs. Jake Gyllenhaal en Tobey Maguire lijken zo enorm op twee broers. En Natalie Portman is een goede actrice, maar ze had nog nooit een moederrol gespeeld dus het werd wel tijd dat zij een volwassen rol kreeg. Deze drie acteurs zitten in een bepaalde jongvolwassen leeftijd waarop je trouwt en kinderen krijgt. Brothers vertelt geen coming-of-age-verhaal maar een married-age-verhaal
Het is moeilijk om Jake Gyllenhaal als een ex-gevangene te zien... Jim Sheridan: Jake is een charismatische jongen, dus je kunt moeilijk een hekel aan hem hebben. Hij stelde ook voor een scène in de gevangenis te schieten, om hem in dat opzicht direct geloofwaardig te maken. Maar dat zat niet in het origineel. Ik vond het interessanter om te laten zien dat Tobey hem niet toelacht na zijn vrijlating. Dan ga je je als kijker afvragen: "Waarom lacht hij niet als zijn arme broertje net uit de gevangenis komt?" Dat soort kleine details maken voor mij het fundamentele verschil.
Denk je dat Brothers kansen maakt bij de Oscars? Jim Sheridan: Die vraag kan ik niet beantwoorden. Het probleem is dat het origineel zo goed is, dat je daar als remake moeilijk overheen kunt. Als dat lukt, maken we wel een kleine kans. Nu hebben in Amerika relatief weinig mensen de Deense film gezien, maar alle filmcritici natuurlijk wel. En je kunt moeilijk vragen om een recensent die het origineel niet kent. Maar misschien vinden ze mijn remake bijna net zo goed als de film van Susanne Bier. Dat moeten we afwachten.
Brothers speelt sinds 23 december 2009 in de Kinepolis-bioscopen en wordt u geserveerd binnen het cinémanie-concept.
Regie: Jim Sheridan Cast: Natalie Portman, Jake Gyllenhaal en Tobey Maguire Duur: 101 minuten Genre: drama
03-01-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
02-01-2010
Beste wensen.
Hello filmfreaks,
Allereerst wil ik iedereen een gelukkig en gezond 2010 toewensen, een jaar waarin al jullie dromen mogen uitkomen, en last but not least een fantastisch filmjaar.
Trouwe bezoekers van mijn filmblog zullen reeds gemerkt hebben dat mijn blog sinds kort opnieuw regelmatig wordt aangevuld met actuele filminformatie. Het is mijn bedoeling om dit op regelmatige basis te blijven doen. Het doel van deze site blijft echter hetzelfde: jullie van achtergrondinformatie te voorzien, dit als aanvulling bij de reeds op verschillende sites terug te vinden informatie over films. De nadruk zal hierbij steeds liggen op interviews met filmsterren, dit om de desbetreffende filmsterren dichter bij u, de trouwe bezoeker van mijn site, te brengen.
Rest me voorlopig enkel nog te zeggen dat het komende filmjaar er alvast veelbelovend uitziet. Hierbij een overzicht van de mogelijke blockbusters dewelke deze en volgende maand uitkomen.
6 januari 2010: Sherlock Holmes, de nieuwste film van Guy Richie, met Robert Downey Jr. en Jude Law 27 januari 2010: The road, een thriller van John Hillcoat met oa. Viggo Mortensen en Charlize Theron.
3 februari 2010: Up in the air van Jason Reitman met oa. George Clooney. 10 februari 2010: The book of Eli, een actiefilm met Gary Oldman en Denzel Washington 10 februari 2010: Edge of Darkness van Martin Campbell(Casino Royale) met Mel Gibson 17 februari 2010: Ivictus, de nieuwe film van Clint Eastwood over Nelson Mandela met Morgan Freeman en Matt Damon 24 februari 2010: Shutter Island, de nieuwste Scorsese, met Leonardo DiCaprio.
02-01-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
30-12-2009
De 10 kaskrakers van 2009.
1. Harry Potter and the Half-Blood Prince - 929.359.401 dollar.
Net zoals zijn voorgangers er steeds in slaagden de eerste of tweede plaats weg te kapen in het wereldwijde jaaroverzicht, stelde ook de zesde Harry Potter-film niet teleur. Toch bewijst de film dat een groter productiebudget, 250 miljoen dollar, niet garant staat voor betere verkoopcijfers. Harry Potter and the Order of the Phoenix kostte slechts 150 miljoen dollar en leverde wereldwijd 938.212.738 dollar op. Ook bij de andere films lagen de productiekosten steeds tussen 100 en 150 miljoen dollar.
2. Ice Age: Dawn of the Dinosaurs - 883.718.521 dollar.
Knappe cijfers voor deze derde Ice Age-film! Zijn jongere broertje Ice Age (2002) en Ice Age: The Meltdown (2006) haalden immers respectievelijk 383.257.136 dollar en 655.388.158 dollar. Over een sterke evolutie gesproken
3. Transformers: Revenge of the Fallen - 834.857.937 dollar.
Een iets minder grote stijging stellen we vast bij de Transformers. De eerste film in 2007 was goed voor 709.709.780 dollar. Zou de populariteit van Megan Fox nu al aan het dalen zijn?
4. 2012 - 734.249.842 dollar.
Roland Emmerich, regisseur en producer van 2012, kan opgelucht ademhalen. Zijn vorige film 10.000 B.C. (2008) deed het met een wereldwijd verkoopsresultaat van 269.784.201 dollar niet zo goed.
5. Up - 683.004.164 dollar.
Pixar mag tevreden zijn over zijn recentste animatiefilm. De verkoopscijfers halen voorlopig niet de records van Finding Nemo (2003 - 864.625.978 dollar) of The Lion King (1994 783.841.776 dollar), maar Up doet het in elk geval wel alvast beter dan The Incredibles (2004 631.442.092 dollar) en Monsters, Inc. (2001 525.366.597 dollar).
6. The Twilight Saga: New Moon - 662.430.961 dollar.
Ook de hele entourage rond de Twilight-films waagt zich hoogstwaarschijnlijk aan een sprongetje. Aangezien de eerste film 384.997.808 dollar opleverde en de tweede film nog steeds in de cinemazalen loopt, is een verdubbeling van de verkoopscijfers niet ondenkbaar
7. Avatar - 615.168.000 dollar.
Laat u vooral niet misleiden door deze voorlopige zevende plaats. Avatar is pas uit sinds 16 december en dat betekent dat dit bedrag op de teller staat na minder dan 14 dagen. Pittig detail: in de voorbije 20 jaar is er slechts één film die 1,5 miljard dollar overschreden heeft en dat is Titanic (1997) met 1.842.879.955 dollar. Daarmee laat Cameron de anderen ver achter zich. De tweede plaats gaat immers naar The Lord of the Rings: The Return of the King (2003 - 1.119.110.941 dollar), de derde naar Pirates of the Caribbean: Dead Mans Chest (2006 - 1.066.179.725 dollar).
8. Angels & Demons - 485.930.816 dollar.
Als Ron Howard, regisseur en producer van Angels & Demons en The Da Vinci Code (2006), gehoopt had het succes van de eerste film te evenaren, dan lacht hij nu waarschijnlijk lichtjes groen. Deze verkoopscijfers liggen immers een stuk onder 758.239.851 dollar die The Da Vinci Code opleverde.
9. The Hangover - 459.422.896 dollar.
De regisseur en producer van The Hangover, Todd Phillips, zal wel een gat in de lucht springen. Voor hem is het zijn eerste grote succes. Films als Road Trip (2000 119.754.278 dollar) en Starsky & Hutch (2004 170.268.750 dollar) deden het weliswaar niet extreem slecht, maar zitten toch ver onder de verkoopscijfers van The Hangover.
10. Night at the Museum: Battle of the Smithsonian - 412.685.061 dollar.
Deze film leverde iets minder op dan zijn voorganger in 2006 (574.480.841 dollar), maar doet het toch nog bijzonder goed voor meer van hetzelfde.
30-12-2009 om 19:23
geschreven door Patje007
29-12-2009
Interview Meryl Streep naar aanleiding van de release van It's complicated.
Een prijzenmagneet is ze altijd geweest, nu ze ook veel volk naar de bioscoop lokt, verzuipt Meryl Streep (60) in het werk. 'Dit is niet het leven dat ik wil leiden.' Met die woorden trekt ze een streep onder 2009.
De glossy noemt Meryl Streep Amerika's grootste actrice en onderzoekt hoe ze niet enkel korte metten maakt met het idee dat er in Hollywood geen leven is voor actrices boven de veertig, maar ook hoe ze op haar zestigste alsnog uitgroeit tot regelrechte 'box office queen'. De musical Mamma Mia! bracht 601 miljoen dollar op, The Devil Wears Prada 324 miljoen. De teller van Julie and Julia staat voorlopig op 121 miljoen. Nicole Kidman noch Julia Roberts konden daar in het voorbije jaar aan tippen.
Streeps star power moet nu It's complicated aan volle zalen helpen. 'Blijkt dat ik een beetje een slet ben', grapt de actrice in deze brave romantische komedie over seks met je ex. Ze speelt een succesvolle vrouw die tien jaar na de scheiding een affaire heeft met haar hertrouwde ex (Alec Baldwin) en tegelijk het hof wordt gemaakt door haar architect (Steve Martin). Steve Martin, de grijsharige komiek met een betere reputatie dan zijn filmografie (The Pink panthersequels, Cheaper by the dozen) wettigt, schuift mee aan tafel voor het interview. Meryl Streep is moe, dus wordt het werk verdeeld.
Hebt u tijdens uw lange carrière ooit zo in de schijnwerpers gestaan?
Meryl Streep: 'Zwijg, ik heb op 2,5 jaar in zeven films gespeeld. Die films hebben ik-weet-niet-hoeveel miljoenen opgebracht. Ik heb nooit eerder zo hard gewerkt. Zelfs toen ik nog mooi, jong en sterk was, liep het zo'n vaart niet. Zeven films draaien stelt niets voor vergeleken bij zeven films verkopen. Om al die films te promoten ben ik minstens twee keer de aarde rondgereisd. Ook dat heb ik nooit eerder meegemaakt. Vooral dat marketingwerk was loodzwaar. Ik ben geen moment uit de publieke belangstelling geweest. En dit is niet het leven dat ik wil leiden. Zo'n leven heb ik nooit nagestreefd.'
Juist of fout? Jullie hebben beiden zoveel metiér dat 'It's complicated' nauwelijks nog een uitdaging vormt.
Streep: 'Was dat maar waar. Ik ervaar het spel niet zo heel erg anders dan vroeger. De hoofdbrekens van gisteren zijn die van vandaag. Zou ik het zo verwoorden? Is dit grappig? Kan ik deze zinnen zo bekken dat ze steek houden? Kan ik met mijn creativiteit nog iets toevoegen aan de scène of niet? Ik ken het doel nu: proberen je personage authenticiteit mee te geven. Ook in een komische rol! Er is altijd een band met de werkelijkheid. Maar het is niet omdat je het doel kent, dat je het ook bereikt.'
Steve Martin: 'Vergeleken bij Meryl ben ik een amateur. Maar me dunkt dat je er goed aan doet om telkens met een wit blad te beginnen. Als acteur moet je de tekst er laten uitrollen alsof je hem ter plaatse verzint.'
Streep: 'Zo is dat. Veel of geen ervaring, op die manier is een personage spelen altijd spannend en een beetje beangstigend.
Dertig jaar geleden speelde u ook al de helft van een gescheiden koppel. U hield aan 'Kramer vs Kramer' een Oscar voor beste bijrol over. Is het beroep van actrice sindsdien veel veranderd?
Martin: 'Het is makkelijker geworden om je brood te verdienen. Er is veel meer werk, vooral dankzij de vele tv-series. Maar het is veel moeilijker om je van de rest te onderscheiden. Een ster worden is nu lastiger. Toen er maar vijf sterren waren, was het niet moeilijk om anders te zijn. Wij hadden het voordeel dat er nog veel terrein onbetreden was. Mijn geluk is geweest dat ik als een van de eersten in grote komedies voor een breed publiek speelde.'
Streep: 'Steve zegt zinnige dingen. Acteren is een gerespecteerde beroepskeuze geworden. Vroeger keek men raar op als je te kennen gaf je brood te willen verdienen met spelen. Vandaag zijn er massa's studenten die weloverwogen kiezen voor een opleiding tot acteur. Boven de massa uitsteken is een stuk moeilijker geworden. Het jong geweld moet hard werken voordat men ze ziet staan. Voor jonge vrouwen komt daar nog eens bij dat ze menen er op een bepaalde manier te moeten uitzien.'
Actrices werden dertig jaar geleden ook verondersteld om goed voor de dag te komen.
Streep: 'Misschien wel, maar dat was op gezette tijden. Vandaag ben je nooit gerust. De nieuws- en entertainmentwereld kent geen dooie momenten meer. Het circus draait 24 uur op 24, zeven dagen per week. Er is een overaanbod aan websites die elke zucht analyseren en aan evenementen waarop jan en alleman je fotografeert.'
Martin: 'Weet je wat het keerpunt was? Toen de box-officecijfers verhuisden van de economie- naar de cultuurpagina's.'
Streep: 'Ik herinner het me als de dag van gisteren. Vroeger telde de film; hoeveel mensen er gingen kijken, was bijkomstig.'
Vandaag noemt 'Vanity Fair' u de nieuwe box-office queen. De cijfers liegen niet. Wat verandert dat voor u?
Streep: 'Mijn marktwaarde is gestegen (lacht). Maar ik wil verder gaan op de fixatie op de box office. Als die mentaliteit en vigeur was geweest ten tijde van Sophie's choice (Streep won in 1983 een Oscar voor haar vertolking van Sophie, een overlevende van het concentratiekamp in Auschwitz-Birkenau), had ik nooit de carrière kunnen uitbouwen waarop ik nu mag terugblikken. Ik heb nooit eerder meegespeeld in films die in de top tien staan. Dat was de ver-van-mijn-bed-show.'
Martin: 'Mag ik opmerken dat films veel geld kosten en dus ook een beetje geld moeten opbrengen? Daar kan je gewoon niet onderuit.'
Streep: 'Tegenwoordig kan je goedkoop films maken.'
Martin: 'Niet als je weet hoeveel de huur van mijn trailer bedraagt. (lacht) Ik hou niet van low-budgetfilms. Sommige low-budgetfilms zijn echt wel goed. Maar als er niemand naar gaat kijken, dan is het in mijn ogen verloren moeite.'
Streep: 'Frozen River van Courtney Hunt met Melissa Leo is een ijzersterke film maar wie heeft 'm gezien? De goedkope film kreeg geen algemene release. Hoe duurder een film, hoe meer men blijft investeren om de film tot bij het publiek te brengen. Maar ik wil niet doemdenken. Film blijft een kunst en in het aanbod zit nog altijd heel wat interessants.'
Een van de verdiensten van 'It's complicated' is dat het de romantische komedie bevrijdt van het idee dat alleen de liefdesperikelen van jong volk het publiek kunnen boeien. Of had u uw personage liever in bed zien duiken met een 25-jarige bink?
Streep: 'Vraag je nu of ik geïnteresseerd ben in een wip met iemand die 25 jaar jonger is? Dat ben ik hoegenaamd niet. Het idee van een 25-jarige bink in mijn bed is intimiderend en gruwelijk. Wat een nachtmerrie. Uiteraard kiest mijn personage voor iemand met substantie, iemand die al geleefd heeft. (zucht) Iemand voor wie pijn, geluk, teleurstelling en de dingen des leven niet nieuw zijn: dát is aantrekkelijk.'
'Seksscènes en liefdestaferelen met personages van middelbare leeftijd of ouder zijn inderdaad niet courant. Maar waarom eigenlijk? Vanwaar het idee dat je er op een bepaalde manier moet uitzien en jong genoeg moet zijn om de liefde te ervaren? Dat is toch belachelijk. We hebben het geluk dat we in It's complicated echte mensen met authentieke emoties mogen spelen.'
It's complicated speelt sinds 23 december 2009 in de Kinepolis-bioscopen.
Avatar bezorgt Amerikaanse bioscopen recordweekend.
De bioscopen in de VS hebben een recordweekend achter de rug, grotendeels te danken aan de driedimensionale science-fictionfilm Avatar. De Amerikaanse box office sloot het kerstweekend af met 278 miljoen dollar aan inkomsten, het hoogste cijfer ooit.
Dat blijkt uit een eerste schatting van de studio's. Het vorige record dateert van juli 2008, toen er in één weekend voor 261 miljoen dollar aan bioscoopinkomsten werden geboekt, met als publiekstrekker "The Dark Knight".
Avatar, dat het tweede weekend in de zalen loopt in Noord-Amerika, bracht tijdens de kerstdagen 75 miljoen dollar op. Eerder brak het reeds het record van de december-releases. De totale opbrengst bedraagt al 212,3 miljoen dollar in Noord-Amerika en 467,9 miljoen dollar wereldwijd. Avatar is de langverwachte opvolger van Titanic-regisseur James Cameron. De film maakt gebruik van revolutionaire 3D-technieken.
Op de tweede plaats dit weekend stond "Sherlock Holmes" van de Britse regisseur Guy Ritchie. De film bracht in Noord-Amerika 65,4 miljoen dollar in het laatje.
Voor de eerste keer liggen de jaarinkomsten uit bioscooptickets in de VS boven de 10 miljard dollar. Het recordcijfer is zowel te danken aan succesfilms in 3D, maar ook aan hogere ticketprijzen.
28-12-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
27-12-2009
Sherlock Holmes neemt uitstekende start.
De film Sherlock Holmes heeft Avatar verdrongen van de eerste plaats in de Amerikaanse box office. De prent over de bekende speurneus bracht op zijn eerste dag, 25 december, 17,3 miljoen euro in het laatje. Dat is een record voor een film die opende op kerstdag.
Sherlock Holmes, met Robert Downey Jr. als de gelijknamige detective en Jude Law als rechterhand Watson, is bij ons voor het eerst te zien op 6 januari.
Guy Ritchie, de ex-man van Madonna, slaagde er als regisseur in om Holmes van een Victoriaanse detective om te toveren tot een hedendaagse superheld.
27-12-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
25-12-2009
Avatar: James Camerons nieuwste film.
Tientallen jaren droomt James 'Titanic' Cameron al van 'Avatar'. Voor die ambitieuze film ontwikkelde hij een nieuwe camera en bedacht hij een nieuwe planeet met een nieuw volk met een nieuwe taal. In het straatbeeld duiken sinds kort over heel de wereld blauwe wezens op. Dat is de schuld van één man: de regisseur James Cameron.
Sinds eind de jaren 1970 droomde James Cameron al van Avatar. Hij had net Star wars gezien en wilde ook een eigen universum creëren. Halfweg de jaren 1990 schreef hij uiteindelijk een mini-script van tachtig bladzijden over een soldaat die ronddwaalt op een planeet, die bewoond wordt door blauwe reuzenwezens en waar mensen niet kunnen overleven. De mensen ontwikkelen dan maar 'avatars': omhulsels waarin ze kunnen worden gedownload. Een mooi idee. Enig probleem: de technologie was toen nog niet wat ze nu is, en dus was de film zoniet onmogelijk te maken, dan toch waanzinnig duur. Geen enkele studio wilde meestappen in dat verhaal. Cameron maakte dan maar Titanic, met de gekende gevolgen: de toen duurste film aller tijden bracht liefst 1,8 miljard dollar in het laatje. De zelfverklaarde 'King of the world' James Cameron verdween daarop uit Hollywood. Hij ging duiken, maakte documentaires, trok de wereld rond. Voor de buitenwereld leek het alsof Cameron van het leven profiteerde. Maar Cameron was niet aan het uitbollen. In zijn hoofd was hij nog steeds bezig met Avatar. En dankzij het geld van Titanicnoemt, kon Cameron zich heel wat uitspattingen veroorloven.
Duiken
In de zomer van 2000 nodigde hij een groep mensen uit om met hem te duiken in Micronesië, in de buurt van gezonken Japanse oorlogsschepen. Een van hen was de onderwatercameraman Vincent Pace. Aan hem vroeg Cameron een nieuw soort camera te ontwikkelen. Pace stemde in en maakte met de hulp van Sony een lichte digitale camera waarmee 3D-beelden in hoge resolutie konden worden geschoten.
James Cameron testte de camera uit in zijn documentaire uit 2003: Ghosts of the Abyss. Het was een succes. Later ontwikkelden Cameron en zijn crew een manier om als het ware te filmen in een virtueel gecreëerde wereld: acteurs werden zo, terwijl ze speelden, in een virtuele wereld geplakt. Een complex systeem dat zelfs de toplui bij Fox niet helemaal begrepen, zo gaven ze toe in interviews.
Cameron was klaar om zijn film te maken. Avatar werd online zelfs aangekondigd als de eerste 3D-film van de nieuwe generatie. Enig probleem: er waren niet voldoende zalen die 3D-films konden afspelen om van Avatareen echte topper te maken. En dus stelde James Cameron zijn technologie ter beschikking van enkele collega's, om zo een toevloed aan 3D-films te creëren. Onder meer Robert Rodriguez filmde met Spy kids in 3D. Cameron stapte in 2005 ook zelf naar bioscoopuitbaters en overtuigde hen ervan dat 3D de toekomst is.
Cameron begon te schaven aan zijn verhaal. Avatargaat nu over de oorlog tussen de mens, die de aarde moest verlaten wegens geen grondstoffen meer, en de Na'vi, een stam op de planeet Pandora. De onbekende acteur Sam Worthington is een soldaat die in een Avatar geladen wordt en verliefd wordt op een Na'vi-prinses. Cameron heeft tijdens het productieproces niets aan het toeval overgelaten. Hij is perfectionistisch. Voor Titanicwachtte hij naar verluidt wekenlang op de perfecte zonsondergang. Voor Avatar werkte hij samen met een taalkundige. Het duurde enkele maanden voor de grammatica van de taal die de Na'vi spreken ontwikkeld was. De taalkundige gaf de cast daarna les en hij greep ook in tijdens het draaien, wanneer een acteur of actrice een Na'vi-woord verkeerd uitsprak. 'Cameron is een intense man', aldus de taalkundige aan Wired Magazine. 'Hij zei me niet alleen een nieuwe taal te ontwikken. Hij ging echt in discussie met me over de grammatica.'
Encyclopedie
Cameron bedacht een nieuwe planeet met een nieuwe fauna en flora. Daarvoor werkte hij samen met een plantkundige. De ontwikkeling van die eigen wereld ging ver. Zo ver zelfs dat een team van schrijvers met alle informatie over Avatar en Pandora een encyclopedie samenstelde van 350 bladzijden, Pandorapediagenaamd.
Maar wat mag dat alles kosten? De laatste maanden doken steeds meer geruchten op over de waanzinnige kostprijs van Avatar.
The New York Times sprak van meer dan 500 miljoen dollar. Producent Fox corrigeerde dat bedrag: 237 miljoen dollar productiekosten plus 150 miljoen dollar voor promotie. Qua productiekosten is dat maar net minder dan de 258 miljoen dollar voor Pirates of the Caribbean: At world's end, de duurste film aller tijden.
De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen. Wordt het top of flop? Zij die - delen van - de film al zagen, zijn laaiend enthousiast. Collega-regisseurs Ridley Scott (Gladiator, Blade Runner) en Jon Favreau (Iron Man) zijn fans en de actrice Sigourney Weaver zei aan The Guardian: 'Ik herinner me dat ik het script las en dacht: ik vind het geweldig, maar hoe zal hij dat ooit kunnen klaarspelen? Veel van wat je in deze film ziet, is nooit eerder vertoond - vliegende bergen! Voor een hele generatie filmliefhebbers zal deze film de bioscoopverwachtingen veranderen. Voor blockbusters legt deze film de lat erg hoog. Wat zeg ik: de lat wordt weggegooid.'
Op de wereldpremière in Londen werd James Camerons 'Avatar' op stormachtig applaus onthaald. Ook zijn leading lady Sigourney Weaver straalt.
James Cameron is een tevreden man. Het ziet ernaar uit dat de man twaalf jaar na Titanic eindelijk weer een superkaskraker op zijn palmares kan schrijven. Dat hoopt ook de filmmaatschappij 20th Century Fox. En dertig jaar nadat ze wereldberoemd werd als astronaute Ellen Ripley in Alien, staat Sigourney Weaver weer helemaal in de belangstelling met haar rol als de wetenschapster Grace Augustine in Avatar.
Op de première maakte u grapjes over een vervolg. Hoe zit het daar nu écht mee?
Cameron: 'Op de set maakten we al grapjes over een vervolg. Avatar tien jaar later, waarin Jake inmiddels vet en lui op een sofa ligt en aan zijn prinses Neytiri vraagt hem een biertje te halen, waarop ze hem toesnauwt dat hij dat zelf maar moet doen. (lacht)Alle gekheid op een stokje: het heeft vijf jaar en miljoenen dollars gekost om het volledige Avatar-universum te creëren. Het zou dan ook logisch zijn om dit als een potentiële start van een franchise of een saga te zien waarin elke film een hoofdstuk is. Ik heb het hele schema al klaar, maar ik heb nog geen scenario's geschreven. De intentie is er alleszins. Of er meer Avatar-films komen, hangt af van hoe de eerste film het doet aan de kassa.'
Je kunt niet naast de ecologische boodschap kijken. Waarom moest die er zo dik opliggen?
Cameron: 'Ik vind niet dat we de toeschouwer die milieuboodschap door de strot duwen. Het gaat meer om emoties die de toeschouwers voelen als de bulldozers oprukken en de prachtige wereld van prinses Neyteri en haar Na'vi-volk vernietigd wordt. Als die grote levenswilg neervalt, reageer je niet met je verstand, maar met je hart. Dat wou ik bereiken: dat de mensen die milieuboodschap voelen, niet dat ze erover nadenken. Helemaal het tegenovergestelde van bijvoorbeeld de klimaatfilm An incovenient truth waarin Al Gore goochelt met grafieken en cijfers. Avatar is in de eerste plaats een avonturenfilm, dat stond bij mij voorop.'
Weaver: 'Ik heb de voorbije jaren meegewerkt aan projecten rond de oceanen, en ik vind het erg dat in Kopenhagen zo weinig verteld werd over de schade die de oceanen oplopen door de vervuiling. Ik wou dat we Avatar aan de wereldleiders hadden kunnen tonen.'
'Nu, ik denk dat veel gezinnen de film zullen zien en erover zullen praten. Kinderen en tieners zullen eisen dat hun ouders er iets aan doen, omdat zij de wereld erven. Dus ik ben voorzichtig optimistisch dat er toch iets zal veranderen.''
Sigourney Weaver, Joel David Moore, James Cameron en Sam Wortington op de set van Avatar
Avatar' is baanbrekend op het vlak van 3D-film. Maar veel bioscoopzalen hebben nog geen 3D-projectoren. Is de gewone versie van Avatar dan wel de moeite?
Cameron: 'Ik vind van wel, 3D is gewoon een toegevoegde waarde, niet meer of minder. Ook in de gewone versie blijft het verhaal overeind, en zijn de kleuren indrukwekkend. Ik wou 3D niet als een gimmick gebruiken waarbij er voortdurend dingen op de toeschouwer afkomen. Het zou jammer zijn dat de mensen er twee uur en veertig minuten lang aan herinnerd worden dat ze zich in een cinema bevinden. Ik wil dat ze meegaan naar de wondere wereld van Pandora. Maar natuurlijk loont het de moeite om een paar euro's meer te betalen om de 3D-versie te zien, al is dat een keuze die de toeschouwer zelf moet maken. Ik maak in elk geval al mijn toekomstige films in 3D. Ik hoop dat andere serieuze filmmakers mijn voorbeeld zullen volgen.'
Regie: James Cameron Cast: Sam Worthington, Sigourney Weaver, Michelle Rodriguez,... Duur: 166 minuten Genre: Actie, Science-Fiction, Thriller
25-12-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
22-12-2009
Interview Jan Verheyen & Jef Geeraerts naar aanleiding van Dossier K.
In de politiethriller Dossier K. - de opvolger van De Zaak Alzheimer - trekken speurders Vincke en Verstuyft de Albanese onderwereld in. Een exclusief dubbelgesprek met auteur Jef Geeraerts (79) en regisseur Jan Verheyen (46) over bloedwraak, wolvenjachten en de erfenis van Erik Van Looy.
'Bloed zal gewassen worden in bloed.' 'Een gezworen eed mag nooit worden ingetrokken.' 'De vrouw is een zak die men zijn hele leven meesleurt.' Het zijn geen quotes uit een congres voor neonazi's, maar zinnen uit de zogeheten Kanun, de eeuwenoude canon van het Noord-Albanese gewoonterecht. Die deed tot begin deze eeuw dienst als wetboek om onder meer vetes en geschillen mee te beslechten en is volgens insiders in bepaalde Albanese kringen nog steeds in zwang.
Die Kanun inspireerde schrijver Jef Geeraerts in 2002 tot de misdaadroman Dossier K., die - weliswaar met nogal wat ingrijpende veranderingen - nu ook werd verfilmd als opvolger van Erik Van Looys megahit De Zaak Alzheimer. Het speurdersduo Vincke (Koen De Bouw) en Verstuyft (Werner De Smedt) krijgt het deze keer niet alleen aan de stok met Albanese clans die in Antwerpen een vete uitvechten, maar ondervindt ook intern de nodige tegenkanting. Onder impuls van procureur Bracke (Jappe Claes) en majoor De Keyzer (Filip Peeters) zou de gerechtelijke politie de zaak immers het liefst zonder hun bemoeienissen oplossen. Zullen Vincke en Verstuyft er toch in slagen om het gespuis te klissen en het bloedvergieten te stoppen? Of krijgt de jonge Albanees Nazim Tahir (Blerim Destani) vrij spel om zijn wraakexpeditie na de moord op zijn vader te voltooien?
De antwoorden worden u nu niet geserveerd door Erik Van Looy. Die schreef samen met zijn De Zaak Alzheimer-kompaan Carl Joos wel opnieuw het scenario, maar diende als regisseur in extremis te passen wegens zijn exclusiviteitscontract met Woestijnvis. Van Looy werd eind augustus 2008 vervangen door Jan Verheyen, die met Vermist (2007) eerder al in het politiegenre mocht oefenen.
De vraag is of Dossier K. - zes jaar na de hype rond De Zaak Alzheimer - opnieuw een schot in de roos wordt.
Kenden jullie elkaar voor deze film?
Jef Geeraerts
: Ik kende Jan enkel van op tv. Onze eerste ontmoeting was in een restaurant om het scenario te bespreken. En om er dertien flagrante fouten uit te halen. (Lacht)
Jan Verheyen
: Na het voorgerecht waren we er wel al uit. Jef vertelde me toen dat hij uit de eerste versie van De Zaak Alzheimer zelfs achttien fouten had gehaald. Blijkbaar was het een goede oefening voor hem geweest om te weten hoe een sterk filmscenario ineensteekt. Bovendien wist hij dat de producenten zijn vertrouwen niet zouden beschamen.
Geeraerts
: Naar het schijnt zijn schrijvers lastige mensen. De film moet altijd perfect hun boek volgen, maar daar ben ik het niet mee eens. Een film heeft zijn eigen logica en ritme. Het voornaamste is dat het verhaal klopt en dat het vooruitgaat. Robert Redford zei ooit: 'Als je een boek verfilmt, zijn drie dingen van belang: de actie, de actie en de actie.' En daar mankeert het niet aan in Dossier K. Bovendien zie je dat de Albanezen in de film effectief met wapens kunnen omgaan. Ook dat vond ik belangrijk. Je moet in de personages kunnen geloven.
Verheyen
: Ik wil er wel bij vermelden dat het acteurs zijn en geen echte gangsters. De zoon van de Gabaclan met zijn litteken is in zijn geboorteland bijvoorbeeld een stand-up-comedian. En onze wreker van dienst - Blerim Tezani - is een professionele acteur die in Duitsland woont en zelfs al in Amerikaanse films met Bill Murray en Robert Duvall heeft gespeeld.
Wat waren die flagrante fouten dan?
Geeraerts
: Neem die wolvenjacht in het begin. In het eerste scenario stond dat de jager de wolf lokt met een kip aan een stokje. Dat is natuurlijk belachelijk. Uiteindelijk heeft Jan er een schaap van gemaakt. In het boek gaat hij gewoon op de loer liggen en wacht hij tot de wolf het struikgewas verlaat. Maar bon: met een schaap kan ik leven en mijn jagersvrienden nog onder ogen komen. (Lacht)
De bodycount ligt behoorlijk hoog in 'Dossier K.'.
Geeraerts
: Hoger dan in mijn boek. Maar dat was in De Zaak Alzheimer en in de tv-reeks Diamant ook al zo. Als het klopt, kan het mij niet schelen. Wat ik ook een goede aanpassing vind, is de parallelmontage in het begin, waarin er tussen Albanië en Antwerpen gezapt wordt. Ik wist meteen dat het goed zat toen ik dat zag, zoals ik ook meteen overtuigd was door de beginscène van De Zaak Alzheimer, waarin Jan Decleir van de trein stapt met zijn koffer.
Heb je nooit de drang gevoeld om toch eens over de schouder van Jan Verheyen te loeren?
Geeraerts
: Vanaf het moment dat de cineast eraan begint, bemoei ik mij er geen seconde meer mee. Ik wil niet de schoonmoeder uithangen. Ik heb verschillende keren de set bezocht, maar ik denk niet dat ik één opmerking heb gemaakt. Ik kan toch moeilijk van mijn oren maken en zeggen: 'Doe dat shot eens opnieuw.' Ik voelde gewoon dat Jan alles met zorg dirigeerde. Bovendien: moest ik toen nog met opmerkingen afgekomen zijn, zou dat betekenen dat ik ze eerder niet had opgemerkt en ik ben nog altijd niet seniel. (Lacht)
Verheyen
: Dit is mijn derde Vlaamse boekverfilming na Alles Moet Weg van Tom Lanoye en Los van Tom Naegels, en Jef was de meest discrete observator van de drie. Tom Lanoye was indertijd zeer betrokken omdat het zijn eerste romanverfilming was en Tom Naegels was vooral bezorgd omdat het om een autobiografisch boek ging.
'Dossier K.' is gepubliceerd in 2002, maar geschreven in 1994, toen de Albanese maffia het Antwerpse Falconplein in handen had. Daar is in de film wel geen sprake van.
Verheyen
: Omdat we het verhaal naar nu hebben verplaatst. We hebben de cel misdaad gevraagd waar de Albanezen nu zoal uithangen en blijkbaar hebben ze zich meer verspreid en zijn ze discreter dan toen.
Geeraerts
: Het Falconplein is tegenwoordig zo dood als een pier. In de jaren 90 waren de Albanezen almachtig in het portiers- en prostitutiemilieu en dus ook overmoedig. Ze keken niet op een kogel meer of minder. Maar wat wil je? Ze kwamen rechtstreeks uit de oorlog en hadden nooit iets anders gekend dan doden of gedood worden. Het leven heeft voor hen geen enkele waarde.
Waar haalde je die info?
Geeraerts
: Ik sta goed bij de Antwerpse politie en de cel Belgrado die de Albanese onderwereld in het oog houdt. Toen ik het boek schreef, heeft de commissaris me op het bestaan van de Kanun gewezen, een oude codex uit het Noorden van Albanië die naar verluidt ginds in de bergstreken nog steeds wordt gebruikt. Ik heb dat boek in Engelse vertaling bij een New Yorkse uitgeverij kunnen bestellen en heb het op twee dagen uitgelezen. Bij de meeste wetteksten val je na 5 minuten in slaap, maar de Kanun leest als een roman. Er staan praktische regels in over hoe je een erf afbakent of wat je moet doen met een waakhond. Maar er staan ook prachtige, lyrische zinnen in, plus hele passages over bloedwraak. Vooral dat laatste inspireerde me, want wraak is en blijft een universeel thema.
Maar rechtstreeks contact met Albanezen had je niet?
Geeraerts: De politie raadde het me af. Die commissaris zei ook: 'Ze liegen toch altijd.' Dat is misschien een politiereflex, maar er zit wel een grond van waarheid in.
Verheyen
: (Schatert)
De Albanezen zullen het graag horen. Is dat niet racistisch?
Verheyen
: Ik geef toe dat ik enige schroom had toen ik aan de film begon, omdat de Albanezen nog maar eens als gangsters opgevoerd worden. Alleen schetsen we een genuanceerd beeld. We tonen ook hun familieleven en hun rijke rituelen. Het zijn geen karikaturen. Bovendien is het hoofdpersonage Nazim een complexe persoonlijkheid, wiens motivatie om zich te wreken je perfect kunt begrijpen. De Albanezen die hebben meegewerkt, zijn allemaal vertrouwd met de Kanun en waren erg tevreden met de film. In de meeste Hollywoodfilms worden ze afgeschilderd als stereotiepe bad guys zonder achtergrond. 'Hier zijn we tenminste mensen van vlees en bloed', zeiden ze. Trouwens, met dat kwalijke imago zitten de meesten niet in. Ze zijn er zelfs trots op. Ze hebben maar twee dingen om hun internationaal bestaansrecht op te baseren. Moeder Teresa en de maffia. (Lacht)
Geeraerts
: Vroeger zat ik vaak in een café naast de Munt in Brussel en daar is de uitbater - blijkbaar een Albanees - me ooit komen vertellen hoe goed ik het Albanese milieu in het boek had getroffen. 'Alles wat u schrijft, is juist', verzekerde hij me. Van priester Staf Nimmegeers, die de Brusselse Albanezen goed kent, heb ik trouwens hetzelfde compliment gekregen. Hoe kan er dan sprake zijn van racisme?
De Albanese scènes zijn wel in Kosovo en Noord-Spanje gedraaid.
Verheyen
: Vlaamse acteurs als Albanezen casten, is belachelijk en dus zijn we bij ons, maar ook in Pristina naar echte Albanezen op zoek gegaan. Alleen werd draaien ter plekke ons door iedereen afgeraden. In de hoofdstad Tirana valt het naar verluidt nog mee, maar daarbuiten is er nauwelijks sprake van enig centraal gezag. Laat ons eerlijk zijn: Albanië en Kosovo zijn echt wel de kneusjes van de Europese klas. Misdaad is er bijna een neutrale carrièreoptie en als je ginds rondloopt, begrijp je ook waarom. Het is er zo armoedig dat misdaad voor velen de enige hoop is op een beter leven.
'Dossier K.' kost 4 miljoen euro, ongeveer hetzelfde als 'De Zaak Alzheimer'. Rust er geen enorme druk op je schouders aangezien 'De Zaak Alzheimer' met 750.000 toeschouwers een enorme hit was én bijna unaniem lovende kritieken kreeg?
Verheyen
: Ik zou liegen als ik zeg dat er geen druk is en ik hoop op minstens 400.000 tickets - nog altijd enorm veel naar Vlaamse normen. Ik zou in elk geval niet graag de Joel Schumacher zijn die de franchise om zeep helpt zoals die dat met Batman heeft gedaan. (Lacht) Langs de andere kant is Dossier K. me als een rijpe vrucht in de schoot gevallen. Het script was af toen ik het van Erik overnam, plus: het budget was er. Met De Zaak Alzheimer had ik bovendien een fantastisch voorbeeld én een enorm verkoopargument. Heel wat mensen zaten al op Dossier K. te wachten. Hoe had ik dan 'neen' kunnen zeggen?
Geeraerts: Ik voel dat er opnieuw veel volk zal komen kijken. Het is ook een goede film. Minstens zo goed als De Zaak Alzheimer, zal ik er maar diplomatisch aan toevoegen. En dat meen ik ook.
Verheyen
: Ik heb De Zaak Alzheimer goed bestudeerd voor ik aan Dossier K. begon. Ik wilde wel een zekere continuïteit, maar tegelijk was het de bedoeling er een film met een eigen, wat grimmigere look van te maken. Vandaar dat ik Eastern Promises, de Jason Bournefilms en Heat nog eens heb bekeken. Als je dan toch referenties nodig hebt, kun je maar beter de beste kiezen.
Wat vond Erik Van Looy er van?
Verheyen
: Hij vond de film uitstekend en wellicht had hij hem zelf graag gemaakt. Erik is natuurlijk enorm betrokken geweest bij het project, zowel bij het scenario als bij de montage . Als ik twijfels had, kon ik altijd bij hem terecht. We zijn van twee uur en een half naar twee uur gegaan en dan is alle hulp welkom.
Zijn er nog Vincke en Verstuyft-films in de maak?
Geeraerts
: Producent Erwin Provoost heeft een optie op alle boeken over Vincke en Verstuyft en onlangs begon hij tegen mij over nog een volgende film. Wanneer die er komt of welk boek het wordt? Daarover wordt wellicht volgend jaar pas beslist.Ik zou graag hebben dat het Double-Face wordt, over de jacht op een seriemoordenaar.
Slotvraag: komt die Amerikaanse remake van Alzheimer er nog?
Geeraerts
: Bah neen. Als die Amerikanen komen, des te beter. Maar ik maak me allang geen illusies meer. (Lacht)
Dossier K speelt sinds 9 december 2009 in de Kinepolis-bioscopen.
Regisseur: Jan Verheyen Cast: Koen De Bouw, Werner De Smedt, Hilde De Baerdemaeker, Filip Peeters,... Genre: Thriller Duur: 2 uur
22-12-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
01-07-2009
Prettige vakantie
Beste filmfreaks,
Mijn blog bestaat nu ongeveer 1 jaar. Het idee om jullie te voorzien van het meest recente filmnieuws is er gekomen omdat ik, als filmfan, op zoek ging naar filmsites waar de filmsterren zelf aan het woord worden gelaten, om inzicht te krijgen waarom zij kiezen voor een bepaalde film, en hoe acteurs/actrices zich voorbereiden op een bepaalde rol.
Mijn zoektocht om hieromtrent een Nederlandstalige site te vinden was echter tevergeefs, vandaar het idee om zelf een blog te maken met allerlei filmnieuwtjes. Gezien ik spijtig genoeg niet in de mogelijkheid was om pakweg Julia Roberts of Al Pacino te interviewen, ging ik op het wordwide web op zoek naar artikels die boeiend genoeg zijn om op mijn site te plaatsen, bij voorkeur ook artikels die je niet zo gemakkelijk op andere bekende filmsites zal lezen. Van het idee om een eigen filmsite te maken hebben jullie nu gedurende 1 jaar het resultaat kunnen zien, en ik hoop dan ook dat het tot nu toe een beetje is meegevallen.
Mijn de zomervakantie in zicht heb ik besloten om er voorlopig een punt achter te zetten, dit echter niet zonder jullie nog een overzicht te hebben gegeven van welke blockbusters jullie de komende maanden nog mogen verwachten(zie artikel Wilkinson American Movie Day).
Ik wens de trouwe lezers van mijn page dan ook een prettige vakantie toe, geniet van het hopelijk (mooie) weer, en maak er nog een leuke filmzomer van.
01-07-2009 om 19:46
geschreven door Patje007
30-06-2009
Wilkinson American Movie Day
Wat: 12 Avant-Premières
Aanraders:
* Public enemies: Regie: Michael Mann Cast: Johnny Depp, Christian Bale, Marion Cotillard Genre: Drama
Plot: In de regiestoel zoals gezegd Michael Mann, een van de beste regisseurs ter wereld met een subliem gevoel voor ritme, opbouw en pakkende beelden. Voor zijn camera heeft hij heeft opnieuw twee absolute filmsterren ontboden. Na Robert De Niro en Al Pacino in Heat, Tom Cruise en Jamie Foxx in Collateral, staan nu Johnny Depp (Pirates of the Carribean) en Christian Bale (Batman, Terminator) tegenover elkaar. Aan hun zijde, nog meer uitzonderlijk talent: Billy Cudrup (Watchmen) en Marion Cotillard (La Môme). Public Enemies vertelt het verhaal van John Dillinger (rol van Johnny Depp) die op de hielen wordt gezeten door Melvin Pulvis, een meedogenloze politieagent. Aan het begin van de 20e eeuw zaaide Dillinger flink wat chaos door de best bewaakte banken van de VS te overvallen. Zijn arrogantie, zijn charisma en zijn bespottelijk toontje maken dat de overheid hem al snel tot Public Enemy n°1 bombardeert.
* Taking of Pelham 123: Regie: Tony Scott Cast: Denzel Washington, John Travolta Genre: Actie, thriller
Plot: In The Taking of Pelham 1 2 3 speelt Denzel Washington de rol van Walter Garber die bij de verkeerscentrale van de New Yorkse metro werkt. Zijn routinedag verandert in chaos door een gewaagde misdaad: de kaping van een metrotrein. John Travolta vertolkt de rol van Ryder, het meesterbrein achter de kaping. Als leider van een zwaar gewapende bende van vier dreigt hij de passagiers van de trein te doden tenzij binnen het uur een grote som losgeld betaald wordt. Terwijl de spanning groeit, wendt Garber zijn kennis van het metrosysteem aan om te proberen Ryder te slim af te zijn en de gijzelaars te redden. Er is echter één raadsel dat Garber niet kan oplossen: zelfs als de dieven het geld krijgen, hoe zijn ze dan van plan te ontsnappen ?
* Flawless: Regie: Michael Radford Cast: Demi Moore, Michael Caine, Joss Ackland Genre: Drama
Plot: London, de jaren '60. Een gepensioneerde Britse dief (Michael Caine) besluit weer wat leven in zijn saaie bestaan te brengen. Hij sluit een overeenkomst met een Amerikaanse dame (Demi Moore) en begint met het opzetten van een meesterlijke diamantenroof.
* Passengers: Regie: Rodrigo Garcia Cast: Anne Hathaway, Patrick Wilson Genre: Thriller, drama
Plot: Na een vliegtuigcrash, wordt Claire Summers (Anne Hathaway) aangewezen om de vijf overlevenden te begeleiden. Sommige van hen beweren dat het ongeluk is veroorzaakt door een explosie, maar de luchtvaartmaatschappij ontkent dat. Een van de overlevenden is Eric (Patrick Wilson) en Claire ontdekt dat ze speciale gevoelens voor hem heeft. Net als hun professionele relatie overgaat in een romance, verdwijnen de overige overlevenden en Claire beseft dat Eric haar laatste hoop is.
* Personal effects: Regie: David Hollander Cast: Ashton Kutcher, Michelle Pfeifferr, Kathy Bates Genre: Drama
Plot: De film is gebaseerd op een novelle van Rick Moody (The Ice Storm) die samen met David Hollander ook het scenario schreef. Kutcher speelt Andrew, een jonge worstelaar die zich niet meer kan concentreren op zijn sport. Hij is letterlijk geobsedeerd door de moordzaak rond zijn tweelingzus. In een opvangcentrum waar hij samen met zijn moeder (de altijd briljante Kathy Bates) naartoe gaat, ontmoet hij Linda (Michelle Pfeiffer), wiens man ook vermoord werd. Psychologisch gebroken, wacht ze op het verdict. Ze voelt zich begrepen noch gesteund door het gerecht. Deze twee door het leven getekende zielen worden bijna vanzelfsprekend naar elkaar getrokken.
Andere films: Hannah Montana: The movie(komedie met Miley Cyrus en Emily Osment, Management(Romantische komedie met Jennifer Anniston en Steve Zahn), The haunting in Connecticut(Horrorfilm met Virginia Madsen en Kyle Gallner), Towelhead(Drama met Summer Bishil, Chris Messina en Aaron Eckhart), Year one(komedie met Jack Black, Michael Cera en Oliver Platt), Angus, Thongs and perfect Snogging(komedie met Georgia Groome en Aaron Johnson) en Brüno(komedie met Sacha Baron Cohen)
Wanneer: 4 juli 2009
Waar: 5 bioscopen: Metropolis Antwerpen Kinepolis Gent UGC de Brouckère Brussel Kinepolis Luik Imagix Bergen
Website(volledig programma + uurregeling): wamd.be
30-06-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
29-06-2009
200 miljoen voor Transformers.
De tweede Transformers-film 'Transformers: Revenge of The Fallen' heeft in de eerste vijf dagen meer dan 200 miljoen dollar opgebracht. Met een recette van 201,2 miljoen dollar komt de blockbuster zowaar dicht in de buurt bij het vorig jaar door 'The Dark Knight' gevestigde 5 dagen-record van 203,8 miljoen dollar.
Daarnaast heeft de robot-film ook buiten Amerika volle zalen getrokken; in de rest van de wereld bracht het actiespektakel van Michael Bay 186,1 miljoen dollar op, waardoor de teller binnen vijf dagen al op 387,3 miljoen staat. Hiermee is de film, die een budget van 300 miljoen had, al uit de kosten.
De 186,1 miljoen dollar-recette voor buiten Amerika is zowaar meer dan wat 'The Dark Knight' buiten Amerika opbracht in de eerste vijf dagen, maar hier moet 'Revenge of The Fallen' toch drie andere films voor zich laten: zowel de derde Spider-man als de derde Pirates Of The Caribbean-film hadden in 2007 een nog grotere vijf dagen-opbrengst, evenals de vijfde Harry Potter-film 'Harry Potter & The Order Of The Phoenix'.
Een extra factor die de opbrengsten van 'The Dark Knight' en 'Transformers: Revenge of The Fallen' hoger uit doet vallen is het feit dat kaartjes voor Imax-Theaters duurder zijn. Beide films hebben scènes die speciaal met Imax-camera's gefilmd zijn en daardoor in deze theaters het best tot hun recht komen. Dit zorgt voor veel extra bezoekers die bereid zijn meer geld neer te leggen voor een bioscoopkaartje.
Opvallend is wel dat 'Transformers: Revenge of The Fallen' zeker in Amerika matig tot zwakke recensies krijgt. De film is dus duidelijk bestand tegen slechte kritieken.
29-06-2009 om 18:33
geschreven door Patje007
24-06-2009
Interview met Megan Fox naar aanleiding van Transformers 2.
In Transformers 2: Revenge of the Fallen kwijt Megan Fox, de donkere schoonheid uit Tennessee, zich opnieuw uitstekend van haar taak. In hotpants voorover buigen, in slow motion naar de jonge held Shia LaBeouf toelopen en vooral heel verleidelijk kijken. Ze werd net voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot meest sexy vrouw van de planeet.
Moest je voor deze film nieuwe dingen bijleren over autos? Megan Fox: Voor de eerste film liet regisseur Michael Bay me naar zijn studio komen. Ik moest van hem doen alsof ik aan zijn Ferrari werkte. Zoals een echte mecanicien. Hij maakte er een videotape van. Maar eerlijk gezegd, sinds dat moment ben ik nog niet veel verder geraakt in mijn kennis over autos. Ik weet nog altijd niets van wagens.
Hoe was het om een tweede keer met Michael te werken? Megan Fox: Heel boeiend. Michael is wel ruw met zijn acteurs. Met opzet. Maar dat komt omdat hij een heel gepassioneerde regisseur is.»
In Transformers 2 wordt er nogal wat opgeblazen en voor het liefdesverhaal is er niet zo heel veel plaats. Zien jongens liever destructieve toestanden dan romantiek? Megan Fox: Je moet in ieder geval een romantisch element in zon film hebben, want anders is het enkel non stop robotgeweld. Er moet ook nog iets anders gebeuren, zodat je toch nog deel uitmaakt van iets dat echt of geloofwaardig is. Maar de liefdesscènes zijn heel erg braafjes. Ze zijn zelfs geschikt voor kinderen, en in de VS wil dat toch wat zeggen (lacht).
Hoe ga je om met het enorme succes ? Megan Fox: Ik denk niet dat je ooit voorbereid kan zijn op al die aandacht. Maar het hoort nu eenmaal bij de job. Misschien is het niet het leukste deel van de job, maar door dit werk heb ik toch ook al heel veel leuke dingen meegemaakt die normaal nooit voor mijn weggelegd zouden zijn.
Jij werd uitgeroepen tot mooiste vrouw van de planeet? Wat denk je dan? Megan Fox: De eerste film was zo succesvol dat ik plots een bekende werd voor mensen die me nooit eerder gezien hadden. En dan gebeuren zon dingen.
Maar vind je dat vervelend? Werkt dat beperkend? Megan Fox: Het is niet beperkend. Je wordt er beschaamd door. Heb je ooit al eens een compliment gekregen waar je moeilijk tegen kon ? Houd dat beeld vast en stel je voor dat het voortdurend gebeurt, bijna elk moment van de dag. Het is niet dat je daar wel of niet mee akkoord gaat, alleen voel je je er heel oncomfortabel bij. Ik weet niet hoe ik op zoiets moet reageren. Wat zou jij doen als iemand jou de meest sexy man ter wereld noemde?
Je stelt je heel open op tegenover de pers. Ooit spijt gehad van iets dat je gezegd hebt? Megan Fox: Dat zou in de toekomst best kunnen. Ik heb alleen maar goede bedoelingen wanneer ik interviews doe. Maar als de pers mijn woorden verdraait, verhindert mij dat om heel open en eerlijk te zijn. Toch wil ik blijven proberen om open te zijn. Toen ik opgroeide, had ik een hekel aan het lezen van al die bullshit-interviews. Men probeert op televisie al te vaak imagos te creëren die compleet fake en gefabriceerd zijn. Ik wil niet fake overkomen.
Zo heb je een uitspraak gedaan over het gebruik van drug. Was dat een boodschap voor je fans? Megan Fox: Ik had het enkel over de legalisatie van marihuana, want ik vind dat dit in de VS zou moeten gebeuren. Als alcohol legaal is, dan begrijp ik niet waarom er een verbod moet zijn op marihuana. Dat was alles wat ik wilde zeggen. Maar het werd meteen voorgesteld alsof ik naar clubs ga om cocaïne te gebruiken.»
U zei ook dat u bang was van Hollywood. Megan Fox: Ik had het toen waarschijnlijk over de werking van Hollywood, over de Hollywood-lifestyle. Omdat je er voortdurend blootgesteld wordt aan overijverige paparazzi en andere societyspotters. Eens mensen teveel te weten komen over je privéleven, is er geen mysterie meer. En dan hebben ze geen reden meer om naar een van je films te gaan kijken. Het is bijna onmogelijk om dat te vermijden in het huidige Hollywood. Dat verklaart waarom er bijna geen filmsterren meer zijn zoals in de jaren 40 en 50. Echte filmsterren zijn een uitstervend ras.