De film Sherlock Holmes heeft Avatar verdrongen van de eerste plaats in de Amerikaanse box office. De prent over de bekende speurneus bracht op zijn eerste dag, 25 december, 17,3 miljoen euro in het laatje. Dat is een record voor een film die opende op kerstdag.
Sherlock Holmes, met Robert Downey Jr. als de gelijknamige detective en Jude Law als rechterhand Watson, is bij ons voor het eerst te zien op 6 januari.
Guy Ritchie, de ex-man van Madonna, slaagde er als regisseur in om Holmes van een Victoriaanse detective om te toveren tot een hedendaagse superheld.
27-12-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
25-12-2009
Avatar: James Camerons nieuwste film.
Tientallen jaren droomt James 'Titanic' Cameron al van 'Avatar'. Voor die ambitieuze film ontwikkelde hij een nieuwe camera en bedacht hij een nieuwe planeet met een nieuw volk met een nieuwe taal. In het straatbeeld duiken sinds kort over heel de wereld blauwe wezens op. Dat is de schuld van één man: de regisseur James Cameron.
Sinds eind de jaren 1970 droomde James Cameron al van Avatar. Hij had net Star wars gezien en wilde ook een eigen universum creëren. Halfweg de jaren 1990 schreef hij uiteindelijk een mini-script van tachtig bladzijden over een soldaat die ronddwaalt op een planeet, die bewoond wordt door blauwe reuzenwezens en waar mensen niet kunnen overleven. De mensen ontwikkelen dan maar 'avatars': omhulsels waarin ze kunnen worden gedownload. Een mooi idee. Enig probleem: de technologie was toen nog niet wat ze nu is, en dus was de film zoniet onmogelijk te maken, dan toch waanzinnig duur. Geen enkele studio wilde meestappen in dat verhaal. Cameron maakte dan maar Titanic, met de gekende gevolgen: de toen duurste film aller tijden bracht liefst 1,8 miljard dollar in het laatje. De zelfverklaarde 'King of the world' James Cameron verdween daarop uit Hollywood. Hij ging duiken, maakte documentaires, trok de wereld rond. Voor de buitenwereld leek het alsof Cameron van het leven profiteerde. Maar Cameron was niet aan het uitbollen. In zijn hoofd was hij nog steeds bezig met Avatar. En dankzij het geld van Titanicnoemt, kon Cameron zich heel wat uitspattingen veroorloven.
Duiken
In de zomer van 2000 nodigde hij een groep mensen uit om met hem te duiken in Micronesië, in de buurt van gezonken Japanse oorlogsschepen. Een van hen was de onderwatercameraman Vincent Pace. Aan hem vroeg Cameron een nieuw soort camera te ontwikkelen. Pace stemde in en maakte met de hulp van Sony een lichte digitale camera waarmee 3D-beelden in hoge resolutie konden worden geschoten.
James Cameron testte de camera uit in zijn documentaire uit 2003: Ghosts of the Abyss. Het was een succes. Later ontwikkelden Cameron en zijn crew een manier om als het ware te filmen in een virtueel gecreëerde wereld: acteurs werden zo, terwijl ze speelden, in een virtuele wereld geplakt. Een complex systeem dat zelfs de toplui bij Fox niet helemaal begrepen, zo gaven ze toe in interviews.
Cameron was klaar om zijn film te maken. Avatar werd online zelfs aangekondigd als de eerste 3D-film van de nieuwe generatie. Enig probleem: er waren niet voldoende zalen die 3D-films konden afspelen om van Avatareen echte topper te maken. En dus stelde James Cameron zijn technologie ter beschikking van enkele collega's, om zo een toevloed aan 3D-films te creëren. Onder meer Robert Rodriguez filmde met Spy kids in 3D. Cameron stapte in 2005 ook zelf naar bioscoopuitbaters en overtuigde hen ervan dat 3D de toekomst is.
Cameron begon te schaven aan zijn verhaal. Avatargaat nu over de oorlog tussen de mens, die de aarde moest verlaten wegens geen grondstoffen meer, en de Na'vi, een stam op de planeet Pandora. De onbekende acteur Sam Worthington is een soldaat die in een Avatar geladen wordt en verliefd wordt op een Na'vi-prinses. Cameron heeft tijdens het productieproces niets aan het toeval overgelaten. Hij is perfectionistisch. Voor Titanicwachtte hij naar verluidt wekenlang op de perfecte zonsondergang. Voor Avatar werkte hij samen met een taalkundige. Het duurde enkele maanden voor de grammatica van de taal die de Na'vi spreken ontwikkeld was. De taalkundige gaf de cast daarna les en hij greep ook in tijdens het draaien, wanneer een acteur of actrice een Na'vi-woord verkeerd uitsprak. 'Cameron is een intense man', aldus de taalkundige aan Wired Magazine. 'Hij zei me niet alleen een nieuwe taal te ontwikken. Hij ging echt in discussie met me over de grammatica.'
Encyclopedie
Cameron bedacht een nieuwe planeet met een nieuwe fauna en flora. Daarvoor werkte hij samen met een plantkundige. De ontwikkeling van die eigen wereld ging ver. Zo ver zelfs dat een team van schrijvers met alle informatie over Avatar en Pandora een encyclopedie samenstelde van 350 bladzijden, Pandorapediagenaamd.
Maar wat mag dat alles kosten? De laatste maanden doken steeds meer geruchten op over de waanzinnige kostprijs van Avatar.
The New York Times sprak van meer dan 500 miljoen dollar. Producent Fox corrigeerde dat bedrag: 237 miljoen dollar productiekosten plus 150 miljoen dollar voor promotie. Qua productiekosten is dat maar net minder dan de 258 miljoen dollar voor Pirates of the Caribbean: At world's end, de duurste film aller tijden.
De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen. Wordt het top of flop? Zij die - delen van - de film al zagen, zijn laaiend enthousiast. Collega-regisseurs Ridley Scott (Gladiator, Blade Runner) en Jon Favreau (Iron Man) zijn fans en de actrice Sigourney Weaver zei aan The Guardian: 'Ik herinner me dat ik het script las en dacht: ik vind het geweldig, maar hoe zal hij dat ooit kunnen klaarspelen? Veel van wat je in deze film ziet, is nooit eerder vertoond - vliegende bergen! Voor een hele generatie filmliefhebbers zal deze film de bioscoopverwachtingen veranderen. Voor blockbusters legt deze film de lat erg hoog. Wat zeg ik: de lat wordt weggegooid.'
Op de wereldpremière in Londen werd James Camerons 'Avatar' op stormachtig applaus onthaald. Ook zijn leading lady Sigourney Weaver straalt.
James Cameron is een tevreden man. Het ziet ernaar uit dat de man twaalf jaar na Titanic eindelijk weer een superkaskraker op zijn palmares kan schrijven. Dat hoopt ook de filmmaatschappij 20th Century Fox. En dertig jaar nadat ze wereldberoemd werd als astronaute Ellen Ripley in Alien, staat Sigourney Weaver weer helemaal in de belangstelling met haar rol als de wetenschapster Grace Augustine in Avatar.
Op de première maakte u grapjes over een vervolg. Hoe zit het daar nu écht mee?
Cameron: 'Op de set maakten we al grapjes over een vervolg. Avatar tien jaar later, waarin Jake inmiddels vet en lui op een sofa ligt en aan zijn prinses Neytiri vraagt hem een biertje te halen, waarop ze hem toesnauwt dat hij dat zelf maar moet doen. (lacht)Alle gekheid op een stokje: het heeft vijf jaar en miljoenen dollars gekost om het volledige Avatar-universum te creëren. Het zou dan ook logisch zijn om dit als een potentiële start van een franchise of een saga te zien waarin elke film een hoofdstuk is. Ik heb het hele schema al klaar, maar ik heb nog geen scenario's geschreven. De intentie is er alleszins. Of er meer Avatar-films komen, hangt af van hoe de eerste film het doet aan de kassa.'
Je kunt niet naast de ecologische boodschap kijken. Waarom moest die er zo dik opliggen?
Cameron: 'Ik vind niet dat we de toeschouwer die milieuboodschap door de strot duwen. Het gaat meer om emoties die de toeschouwers voelen als de bulldozers oprukken en de prachtige wereld van prinses Neyteri en haar Na'vi-volk vernietigd wordt. Als die grote levenswilg neervalt, reageer je niet met je verstand, maar met je hart. Dat wou ik bereiken: dat de mensen die milieuboodschap voelen, niet dat ze erover nadenken. Helemaal het tegenovergestelde van bijvoorbeeld de klimaatfilm An incovenient truth waarin Al Gore goochelt met grafieken en cijfers. Avatar is in de eerste plaats een avonturenfilm, dat stond bij mij voorop.'
Weaver: 'Ik heb de voorbije jaren meegewerkt aan projecten rond de oceanen, en ik vind het erg dat in Kopenhagen zo weinig verteld werd over de schade die de oceanen oplopen door de vervuiling. Ik wou dat we Avatar aan de wereldleiders hadden kunnen tonen.'
'Nu, ik denk dat veel gezinnen de film zullen zien en erover zullen praten. Kinderen en tieners zullen eisen dat hun ouders er iets aan doen, omdat zij de wereld erven. Dus ik ben voorzichtig optimistisch dat er toch iets zal veranderen.''
Sigourney Weaver, Joel David Moore, James Cameron en Sam Wortington op de set van Avatar
Avatar' is baanbrekend op het vlak van 3D-film. Maar veel bioscoopzalen hebben nog geen 3D-projectoren. Is de gewone versie van Avatar dan wel de moeite?
Cameron: 'Ik vind van wel, 3D is gewoon een toegevoegde waarde, niet meer of minder. Ook in de gewone versie blijft het verhaal overeind, en zijn de kleuren indrukwekkend. Ik wou 3D niet als een gimmick gebruiken waarbij er voortdurend dingen op de toeschouwer afkomen. Het zou jammer zijn dat de mensen er twee uur en veertig minuten lang aan herinnerd worden dat ze zich in een cinema bevinden. Ik wil dat ze meegaan naar de wondere wereld van Pandora. Maar natuurlijk loont het de moeite om een paar euro's meer te betalen om de 3D-versie te zien, al is dat een keuze die de toeschouwer zelf moet maken. Ik maak in elk geval al mijn toekomstige films in 3D. Ik hoop dat andere serieuze filmmakers mijn voorbeeld zullen volgen.'
Regie: James Cameron Cast: Sam Worthington, Sigourney Weaver, Michelle Rodriguez,... Duur: 166 minuten Genre: Actie, Science-Fiction, Thriller
25-12-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
22-12-2009
Interview Jan Verheyen & Jef Geeraerts naar aanleiding van Dossier K.
In de politiethriller Dossier K. - de opvolger van De Zaak Alzheimer - trekken speurders Vincke en Verstuyft de Albanese onderwereld in. Een exclusief dubbelgesprek met auteur Jef Geeraerts (79) en regisseur Jan Verheyen (46) over bloedwraak, wolvenjachten en de erfenis van Erik Van Looy.
'Bloed zal gewassen worden in bloed.' 'Een gezworen eed mag nooit worden ingetrokken.' 'De vrouw is een zak die men zijn hele leven meesleurt.' Het zijn geen quotes uit een congres voor neonazi's, maar zinnen uit de zogeheten Kanun, de eeuwenoude canon van het Noord-Albanese gewoonterecht. Die deed tot begin deze eeuw dienst als wetboek om onder meer vetes en geschillen mee te beslechten en is volgens insiders in bepaalde Albanese kringen nog steeds in zwang.
Die Kanun inspireerde schrijver Jef Geeraerts in 2002 tot de misdaadroman Dossier K., die - weliswaar met nogal wat ingrijpende veranderingen - nu ook werd verfilmd als opvolger van Erik Van Looys megahit De Zaak Alzheimer. Het speurdersduo Vincke (Koen De Bouw) en Verstuyft (Werner De Smedt) krijgt het deze keer niet alleen aan de stok met Albanese clans die in Antwerpen een vete uitvechten, maar ondervindt ook intern de nodige tegenkanting. Onder impuls van procureur Bracke (Jappe Claes) en majoor De Keyzer (Filip Peeters) zou de gerechtelijke politie de zaak immers het liefst zonder hun bemoeienissen oplossen. Zullen Vincke en Verstuyft er toch in slagen om het gespuis te klissen en het bloedvergieten te stoppen? Of krijgt de jonge Albanees Nazim Tahir (Blerim Destani) vrij spel om zijn wraakexpeditie na de moord op zijn vader te voltooien?
De antwoorden worden u nu niet geserveerd door Erik Van Looy. Die schreef samen met zijn De Zaak Alzheimer-kompaan Carl Joos wel opnieuw het scenario, maar diende als regisseur in extremis te passen wegens zijn exclusiviteitscontract met Woestijnvis. Van Looy werd eind augustus 2008 vervangen door Jan Verheyen, die met Vermist (2007) eerder al in het politiegenre mocht oefenen.
De vraag is of Dossier K. - zes jaar na de hype rond De Zaak Alzheimer - opnieuw een schot in de roos wordt.
Kenden jullie elkaar voor deze film?
Jef Geeraerts
: Ik kende Jan enkel van op tv. Onze eerste ontmoeting was in een restaurant om het scenario te bespreken. En om er dertien flagrante fouten uit te halen. (Lacht)
Jan Verheyen
: Na het voorgerecht waren we er wel al uit. Jef vertelde me toen dat hij uit de eerste versie van De Zaak Alzheimer zelfs achttien fouten had gehaald. Blijkbaar was het een goede oefening voor hem geweest om te weten hoe een sterk filmscenario ineensteekt. Bovendien wist hij dat de producenten zijn vertrouwen niet zouden beschamen.
Geeraerts
: Naar het schijnt zijn schrijvers lastige mensen. De film moet altijd perfect hun boek volgen, maar daar ben ik het niet mee eens. Een film heeft zijn eigen logica en ritme. Het voornaamste is dat het verhaal klopt en dat het vooruitgaat. Robert Redford zei ooit: 'Als je een boek verfilmt, zijn drie dingen van belang: de actie, de actie en de actie.' En daar mankeert het niet aan in Dossier K. Bovendien zie je dat de Albanezen in de film effectief met wapens kunnen omgaan. Ook dat vond ik belangrijk. Je moet in de personages kunnen geloven.
Verheyen
: Ik wil er wel bij vermelden dat het acteurs zijn en geen echte gangsters. De zoon van de Gabaclan met zijn litteken is in zijn geboorteland bijvoorbeeld een stand-up-comedian. En onze wreker van dienst - Blerim Tezani - is een professionele acteur die in Duitsland woont en zelfs al in Amerikaanse films met Bill Murray en Robert Duvall heeft gespeeld.
Wat waren die flagrante fouten dan?
Geeraerts
: Neem die wolvenjacht in het begin. In het eerste scenario stond dat de jager de wolf lokt met een kip aan een stokje. Dat is natuurlijk belachelijk. Uiteindelijk heeft Jan er een schaap van gemaakt. In het boek gaat hij gewoon op de loer liggen en wacht hij tot de wolf het struikgewas verlaat. Maar bon: met een schaap kan ik leven en mijn jagersvrienden nog onder ogen komen. (Lacht)
De bodycount ligt behoorlijk hoog in 'Dossier K.'.
Geeraerts
: Hoger dan in mijn boek. Maar dat was in De Zaak Alzheimer en in de tv-reeks Diamant ook al zo. Als het klopt, kan het mij niet schelen. Wat ik ook een goede aanpassing vind, is de parallelmontage in het begin, waarin er tussen Albanië en Antwerpen gezapt wordt. Ik wist meteen dat het goed zat toen ik dat zag, zoals ik ook meteen overtuigd was door de beginscène van De Zaak Alzheimer, waarin Jan Decleir van de trein stapt met zijn koffer.
Heb je nooit de drang gevoeld om toch eens over de schouder van Jan Verheyen te loeren?
Geeraerts
: Vanaf het moment dat de cineast eraan begint, bemoei ik mij er geen seconde meer mee. Ik wil niet de schoonmoeder uithangen. Ik heb verschillende keren de set bezocht, maar ik denk niet dat ik één opmerking heb gemaakt. Ik kan toch moeilijk van mijn oren maken en zeggen: 'Doe dat shot eens opnieuw.' Ik voelde gewoon dat Jan alles met zorg dirigeerde. Bovendien: moest ik toen nog met opmerkingen afgekomen zijn, zou dat betekenen dat ik ze eerder niet had opgemerkt en ik ben nog altijd niet seniel. (Lacht)
Verheyen
: Dit is mijn derde Vlaamse boekverfilming na Alles Moet Weg van Tom Lanoye en Los van Tom Naegels, en Jef was de meest discrete observator van de drie. Tom Lanoye was indertijd zeer betrokken omdat het zijn eerste romanverfilming was en Tom Naegels was vooral bezorgd omdat het om een autobiografisch boek ging.
'Dossier K.' is gepubliceerd in 2002, maar geschreven in 1994, toen de Albanese maffia het Antwerpse Falconplein in handen had. Daar is in de film wel geen sprake van.
Verheyen
: Omdat we het verhaal naar nu hebben verplaatst. We hebben de cel misdaad gevraagd waar de Albanezen nu zoal uithangen en blijkbaar hebben ze zich meer verspreid en zijn ze discreter dan toen.
Geeraerts
: Het Falconplein is tegenwoordig zo dood als een pier. In de jaren 90 waren de Albanezen almachtig in het portiers- en prostitutiemilieu en dus ook overmoedig. Ze keken niet op een kogel meer of minder. Maar wat wil je? Ze kwamen rechtstreeks uit de oorlog en hadden nooit iets anders gekend dan doden of gedood worden. Het leven heeft voor hen geen enkele waarde.
Waar haalde je die info?
Geeraerts
: Ik sta goed bij de Antwerpse politie en de cel Belgrado die de Albanese onderwereld in het oog houdt. Toen ik het boek schreef, heeft de commissaris me op het bestaan van de Kanun gewezen, een oude codex uit het Noorden van Albanië die naar verluidt ginds in de bergstreken nog steeds wordt gebruikt. Ik heb dat boek in Engelse vertaling bij een New Yorkse uitgeverij kunnen bestellen en heb het op twee dagen uitgelezen. Bij de meeste wetteksten val je na 5 minuten in slaap, maar de Kanun leest als een roman. Er staan praktische regels in over hoe je een erf afbakent of wat je moet doen met een waakhond. Maar er staan ook prachtige, lyrische zinnen in, plus hele passages over bloedwraak. Vooral dat laatste inspireerde me, want wraak is en blijft een universeel thema.
Maar rechtstreeks contact met Albanezen had je niet?
Geeraerts: De politie raadde het me af. Die commissaris zei ook: 'Ze liegen toch altijd.' Dat is misschien een politiereflex, maar er zit wel een grond van waarheid in.
Verheyen
: (Schatert)
De Albanezen zullen het graag horen. Is dat niet racistisch?
Verheyen
: Ik geef toe dat ik enige schroom had toen ik aan de film begon, omdat de Albanezen nog maar eens als gangsters opgevoerd worden. Alleen schetsen we een genuanceerd beeld. We tonen ook hun familieleven en hun rijke rituelen. Het zijn geen karikaturen. Bovendien is het hoofdpersonage Nazim een complexe persoonlijkheid, wiens motivatie om zich te wreken je perfect kunt begrijpen. De Albanezen die hebben meegewerkt, zijn allemaal vertrouwd met de Kanun en waren erg tevreden met de film. In de meeste Hollywoodfilms worden ze afgeschilderd als stereotiepe bad guys zonder achtergrond. 'Hier zijn we tenminste mensen van vlees en bloed', zeiden ze. Trouwens, met dat kwalijke imago zitten de meesten niet in. Ze zijn er zelfs trots op. Ze hebben maar twee dingen om hun internationaal bestaansrecht op te baseren. Moeder Teresa en de maffia. (Lacht)
Geeraerts
: Vroeger zat ik vaak in een café naast de Munt in Brussel en daar is de uitbater - blijkbaar een Albanees - me ooit komen vertellen hoe goed ik het Albanese milieu in het boek had getroffen. 'Alles wat u schrijft, is juist', verzekerde hij me. Van priester Staf Nimmegeers, die de Brusselse Albanezen goed kent, heb ik trouwens hetzelfde compliment gekregen. Hoe kan er dan sprake zijn van racisme?
De Albanese scènes zijn wel in Kosovo en Noord-Spanje gedraaid.
Verheyen
: Vlaamse acteurs als Albanezen casten, is belachelijk en dus zijn we bij ons, maar ook in Pristina naar echte Albanezen op zoek gegaan. Alleen werd draaien ter plekke ons door iedereen afgeraden. In de hoofdstad Tirana valt het naar verluidt nog mee, maar daarbuiten is er nauwelijks sprake van enig centraal gezag. Laat ons eerlijk zijn: Albanië en Kosovo zijn echt wel de kneusjes van de Europese klas. Misdaad is er bijna een neutrale carrièreoptie en als je ginds rondloopt, begrijp je ook waarom. Het is er zo armoedig dat misdaad voor velen de enige hoop is op een beter leven.
'Dossier K.' kost 4 miljoen euro, ongeveer hetzelfde als 'De Zaak Alzheimer'. Rust er geen enorme druk op je schouders aangezien 'De Zaak Alzheimer' met 750.000 toeschouwers een enorme hit was én bijna unaniem lovende kritieken kreeg?
Verheyen
: Ik zou liegen als ik zeg dat er geen druk is en ik hoop op minstens 400.000 tickets - nog altijd enorm veel naar Vlaamse normen. Ik zou in elk geval niet graag de Joel Schumacher zijn die de franchise om zeep helpt zoals die dat met Batman heeft gedaan. (Lacht) Langs de andere kant is Dossier K. me als een rijpe vrucht in de schoot gevallen. Het script was af toen ik het van Erik overnam, plus: het budget was er. Met De Zaak Alzheimer had ik bovendien een fantastisch voorbeeld én een enorm verkoopargument. Heel wat mensen zaten al op Dossier K. te wachten. Hoe had ik dan 'neen' kunnen zeggen?
Geeraerts: Ik voel dat er opnieuw veel volk zal komen kijken. Het is ook een goede film. Minstens zo goed als De Zaak Alzheimer, zal ik er maar diplomatisch aan toevoegen. En dat meen ik ook.
Verheyen
: Ik heb De Zaak Alzheimer goed bestudeerd voor ik aan Dossier K. begon. Ik wilde wel een zekere continuïteit, maar tegelijk was het de bedoeling er een film met een eigen, wat grimmigere look van te maken. Vandaar dat ik Eastern Promises, de Jason Bournefilms en Heat nog eens heb bekeken. Als je dan toch referenties nodig hebt, kun je maar beter de beste kiezen.
Wat vond Erik Van Looy er van?
Verheyen
: Hij vond de film uitstekend en wellicht had hij hem zelf graag gemaakt. Erik is natuurlijk enorm betrokken geweest bij het project, zowel bij het scenario als bij de montage . Als ik twijfels had, kon ik altijd bij hem terecht. We zijn van twee uur en een half naar twee uur gegaan en dan is alle hulp welkom.
Zijn er nog Vincke en Verstuyft-films in de maak?
Geeraerts
: Producent Erwin Provoost heeft een optie op alle boeken over Vincke en Verstuyft en onlangs begon hij tegen mij over nog een volgende film. Wanneer die er komt of welk boek het wordt? Daarover wordt wellicht volgend jaar pas beslist.Ik zou graag hebben dat het Double-Face wordt, over de jacht op een seriemoordenaar.
Slotvraag: komt die Amerikaanse remake van Alzheimer er nog?
Geeraerts
: Bah neen. Als die Amerikanen komen, des te beter. Maar ik maak me allang geen illusies meer. (Lacht)
Dossier K speelt sinds 9 december 2009 in de Kinepolis-bioscopen.
Regisseur: Jan Verheyen Cast: Koen De Bouw, Werner De Smedt, Hilde De Baerdemaeker, Filip Peeters,... Genre: Thriller Duur: 2 uur
22-12-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
01-07-2009
Prettige vakantie
Beste filmfreaks,
Mijn blog bestaat nu ongeveer 1 jaar. Het idee om jullie te voorzien van het meest recente filmnieuws is er gekomen omdat ik, als filmfan, op zoek ging naar filmsites waar de filmsterren zelf aan het woord worden gelaten, om inzicht te krijgen waarom zij kiezen voor een bepaalde film, en hoe acteurs/actrices zich voorbereiden op een bepaalde rol.
Mijn zoektocht om hieromtrent een Nederlandstalige site te vinden was echter tevergeefs, vandaar het idee om zelf een blog te maken met allerlei filmnieuwtjes. Gezien ik spijtig genoeg niet in de mogelijkheid was om pakweg Julia Roberts of Al Pacino te interviewen, ging ik op het wordwide web op zoek naar artikels die boeiend genoeg zijn om op mijn site te plaatsen, bij voorkeur ook artikels die je niet zo gemakkelijk op andere bekende filmsites zal lezen. Van het idee om een eigen filmsite te maken hebben jullie nu gedurende 1 jaar het resultaat kunnen zien, en ik hoop dan ook dat het tot nu toe een beetje is meegevallen.
Mijn de zomervakantie in zicht heb ik besloten om er voorlopig een punt achter te zetten, dit echter niet zonder jullie nog een overzicht te hebben gegeven van welke blockbusters jullie de komende maanden nog mogen verwachten(zie artikel Wilkinson American Movie Day).
Ik wens de trouwe lezers van mijn page dan ook een prettige vakantie toe, geniet van het hopelijk (mooie) weer, en maak er nog een leuke filmzomer van.
01-07-2009 om 19:46
geschreven door Patje007
30-06-2009
Wilkinson American Movie Day
Wat: 12 Avant-Premières
Aanraders:
* Public enemies: Regie: Michael Mann Cast: Johnny Depp, Christian Bale, Marion Cotillard Genre: Drama
Plot: In de regiestoel zoals gezegd Michael Mann, een van de beste regisseurs ter wereld met een subliem gevoel voor ritme, opbouw en pakkende beelden. Voor zijn camera heeft hij heeft opnieuw twee absolute filmsterren ontboden. Na Robert De Niro en Al Pacino in Heat, Tom Cruise en Jamie Foxx in Collateral, staan nu Johnny Depp (Pirates of the Carribean) en Christian Bale (Batman, Terminator) tegenover elkaar. Aan hun zijde, nog meer uitzonderlijk talent: Billy Cudrup (Watchmen) en Marion Cotillard (La Môme). Public Enemies vertelt het verhaal van John Dillinger (rol van Johnny Depp) die op de hielen wordt gezeten door Melvin Pulvis, een meedogenloze politieagent. Aan het begin van de 20e eeuw zaaide Dillinger flink wat chaos door de best bewaakte banken van de VS te overvallen. Zijn arrogantie, zijn charisma en zijn bespottelijk toontje maken dat de overheid hem al snel tot Public Enemy n°1 bombardeert.
* Taking of Pelham 123: Regie: Tony Scott Cast: Denzel Washington, John Travolta Genre: Actie, thriller
Plot: In The Taking of Pelham 1 2 3 speelt Denzel Washington de rol van Walter Garber die bij de verkeerscentrale van de New Yorkse metro werkt. Zijn routinedag verandert in chaos door een gewaagde misdaad: de kaping van een metrotrein. John Travolta vertolkt de rol van Ryder, het meesterbrein achter de kaping. Als leider van een zwaar gewapende bende van vier dreigt hij de passagiers van de trein te doden tenzij binnen het uur een grote som losgeld betaald wordt. Terwijl de spanning groeit, wendt Garber zijn kennis van het metrosysteem aan om te proberen Ryder te slim af te zijn en de gijzelaars te redden. Er is echter één raadsel dat Garber niet kan oplossen: zelfs als de dieven het geld krijgen, hoe zijn ze dan van plan te ontsnappen ?
* Flawless: Regie: Michael Radford Cast: Demi Moore, Michael Caine, Joss Ackland Genre: Drama
Plot: London, de jaren '60. Een gepensioneerde Britse dief (Michael Caine) besluit weer wat leven in zijn saaie bestaan te brengen. Hij sluit een overeenkomst met een Amerikaanse dame (Demi Moore) en begint met het opzetten van een meesterlijke diamantenroof.
* Passengers: Regie: Rodrigo Garcia Cast: Anne Hathaway, Patrick Wilson Genre: Thriller, drama
Plot: Na een vliegtuigcrash, wordt Claire Summers (Anne Hathaway) aangewezen om de vijf overlevenden te begeleiden. Sommige van hen beweren dat het ongeluk is veroorzaakt door een explosie, maar de luchtvaartmaatschappij ontkent dat. Een van de overlevenden is Eric (Patrick Wilson) en Claire ontdekt dat ze speciale gevoelens voor hem heeft. Net als hun professionele relatie overgaat in een romance, verdwijnen de overige overlevenden en Claire beseft dat Eric haar laatste hoop is.
* Personal effects: Regie: David Hollander Cast: Ashton Kutcher, Michelle Pfeifferr, Kathy Bates Genre: Drama
Plot: De film is gebaseerd op een novelle van Rick Moody (The Ice Storm) die samen met David Hollander ook het scenario schreef. Kutcher speelt Andrew, een jonge worstelaar die zich niet meer kan concentreren op zijn sport. Hij is letterlijk geobsedeerd door de moordzaak rond zijn tweelingzus. In een opvangcentrum waar hij samen met zijn moeder (de altijd briljante Kathy Bates) naartoe gaat, ontmoet hij Linda (Michelle Pfeiffer), wiens man ook vermoord werd. Psychologisch gebroken, wacht ze op het verdict. Ze voelt zich begrepen noch gesteund door het gerecht. Deze twee door het leven getekende zielen worden bijna vanzelfsprekend naar elkaar getrokken.
Andere films: Hannah Montana: The movie(komedie met Miley Cyrus en Emily Osment, Management(Romantische komedie met Jennifer Anniston en Steve Zahn), The haunting in Connecticut(Horrorfilm met Virginia Madsen en Kyle Gallner), Towelhead(Drama met Summer Bishil, Chris Messina en Aaron Eckhart), Year one(komedie met Jack Black, Michael Cera en Oliver Platt), Angus, Thongs and perfect Snogging(komedie met Georgia Groome en Aaron Johnson) en Brüno(komedie met Sacha Baron Cohen)
Wanneer: 4 juli 2009
Waar: 5 bioscopen: Metropolis Antwerpen Kinepolis Gent UGC de Brouckère Brussel Kinepolis Luik Imagix Bergen
Website(volledig programma + uurregeling): wamd.be
30-06-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
29-06-2009
200 miljoen voor Transformers.
De tweede Transformers-film 'Transformers: Revenge of The Fallen' heeft in de eerste vijf dagen meer dan 200 miljoen dollar opgebracht. Met een recette van 201,2 miljoen dollar komt de blockbuster zowaar dicht in de buurt bij het vorig jaar door 'The Dark Knight' gevestigde 5 dagen-record van 203,8 miljoen dollar.
Daarnaast heeft de robot-film ook buiten Amerika volle zalen getrokken; in de rest van de wereld bracht het actiespektakel van Michael Bay 186,1 miljoen dollar op, waardoor de teller binnen vijf dagen al op 387,3 miljoen staat. Hiermee is de film, die een budget van 300 miljoen had, al uit de kosten.
De 186,1 miljoen dollar-recette voor buiten Amerika is zowaar meer dan wat 'The Dark Knight' buiten Amerika opbracht in de eerste vijf dagen, maar hier moet 'Revenge of The Fallen' toch drie andere films voor zich laten: zowel de derde Spider-man als de derde Pirates Of The Caribbean-film hadden in 2007 een nog grotere vijf dagen-opbrengst, evenals de vijfde Harry Potter-film 'Harry Potter & The Order Of The Phoenix'.
Een extra factor die de opbrengsten van 'The Dark Knight' en 'Transformers: Revenge of The Fallen' hoger uit doet vallen is het feit dat kaartjes voor Imax-Theaters duurder zijn. Beide films hebben scènes die speciaal met Imax-camera's gefilmd zijn en daardoor in deze theaters het best tot hun recht komen. Dit zorgt voor veel extra bezoekers die bereid zijn meer geld neer te leggen voor een bioscoopkaartje.
Opvallend is wel dat 'Transformers: Revenge of The Fallen' zeker in Amerika matig tot zwakke recensies krijgt. De film is dus duidelijk bestand tegen slechte kritieken.
29-06-2009 om 18:33
geschreven door Patje007
24-06-2009
Interview met Megan Fox naar aanleiding van Transformers 2.
In Transformers 2: Revenge of the Fallen kwijt Megan Fox, de donkere schoonheid uit Tennessee, zich opnieuw uitstekend van haar taak. In hotpants voorover buigen, in slow motion naar de jonge held Shia LaBeouf toelopen en vooral heel verleidelijk kijken. Ze werd net voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot meest sexy vrouw van de planeet.
Moest je voor deze film nieuwe dingen bijleren over autos? Megan Fox: Voor de eerste film liet regisseur Michael Bay me naar zijn studio komen. Ik moest van hem doen alsof ik aan zijn Ferrari werkte. Zoals een echte mecanicien. Hij maakte er een videotape van. Maar eerlijk gezegd, sinds dat moment ben ik nog niet veel verder geraakt in mijn kennis over autos. Ik weet nog altijd niets van wagens.
Hoe was het om een tweede keer met Michael te werken? Megan Fox: Heel boeiend. Michael is wel ruw met zijn acteurs. Met opzet. Maar dat komt omdat hij een heel gepassioneerde regisseur is.»
In Transformers 2 wordt er nogal wat opgeblazen en voor het liefdesverhaal is er niet zo heel veel plaats. Zien jongens liever destructieve toestanden dan romantiek? Megan Fox: Je moet in ieder geval een romantisch element in zon film hebben, want anders is het enkel non stop robotgeweld. Er moet ook nog iets anders gebeuren, zodat je toch nog deel uitmaakt van iets dat echt of geloofwaardig is. Maar de liefdesscènes zijn heel erg braafjes. Ze zijn zelfs geschikt voor kinderen, en in de VS wil dat toch wat zeggen (lacht).
Hoe ga je om met het enorme succes ? Megan Fox: Ik denk niet dat je ooit voorbereid kan zijn op al die aandacht. Maar het hoort nu eenmaal bij de job. Misschien is het niet het leukste deel van de job, maar door dit werk heb ik toch ook al heel veel leuke dingen meegemaakt die normaal nooit voor mijn weggelegd zouden zijn.
Jij werd uitgeroepen tot mooiste vrouw van de planeet? Wat denk je dan? Megan Fox: De eerste film was zo succesvol dat ik plots een bekende werd voor mensen die me nooit eerder gezien hadden. En dan gebeuren zon dingen.
Maar vind je dat vervelend? Werkt dat beperkend? Megan Fox: Het is niet beperkend. Je wordt er beschaamd door. Heb je ooit al eens een compliment gekregen waar je moeilijk tegen kon ? Houd dat beeld vast en stel je voor dat het voortdurend gebeurt, bijna elk moment van de dag. Het is niet dat je daar wel of niet mee akkoord gaat, alleen voel je je er heel oncomfortabel bij. Ik weet niet hoe ik op zoiets moet reageren. Wat zou jij doen als iemand jou de meest sexy man ter wereld noemde?
Je stelt je heel open op tegenover de pers. Ooit spijt gehad van iets dat je gezegd hebt? Megan Fox: Dat zou in de toekomst best kunnen. Ik heb alleen maar goede bedoelingen wanneer ik interviews doe. Maar als de pers mijn woorden verdraait, verhindert mij dat om heel open en eerlijk te zijn. Toch wil ik blijven proberen om open te zijn. Toen ik opgroeide, had ik een hekel aan het lezen van al die bullshit-interviews. Men probeert op televisie al te vaak imagos te creëren die compleet fake en gefabriceerd zijn. Ik wil niet fake overkomen.
Zo heb je een uitspraak gedaan over het gebruik van drug. Was dat een boodschap voor je fans? Megan Fox: Ik had het enkel over de legalisatie van marihuana, want ik vind dat dit in de VS zou moeten gebeuren. Als alcohol legaal is, dan begrijp ik niet waarom er een verbod moet zijn op marihuana. Dat was alles wat ik wilde zeggen. Maar het werd meteen voorgesteld alsof ik naar clubs ga om cocaïne te gebruiken.»
U zei ook dat u bang was van Hollywood. Megan Fox: Ik had het toen waarschijnlijk over de werking van Hollywood, over de Hollywood-lifestyle. Omdat je er voortdurend blootgesteld wordt aan overijverige paparazzi en andere societyspotters. Eens mensen teveel te weten komen over je privéleven, is er geen mysterie meer. En dan hebben ze geen reden meer om naar een van je films te gaan kijken. Het is bijna onmogelijk om dat te vermijden in het huidige Hollywood. Dat verklaart waarom er bijna geen filmsterren meer zijn zoals in de jaren 40 en 50. Echte filmsterren zijn een uitstervend ras.
24-06-2009 om 20:09
geschreven door Patje007
23-06-2009
Cameron Diaz krijgt ster.
Cameron Diaz heeft een ster gekregen op de Hollywood Walk Of Fame. Gisteren was de plechtigheid waarbij Diaz op rituele wijze bij de ster mocht knielen en de fotografen geestige kiekjes maakten. Ze is de 2.368e persoon die deze eer te beurt valt.
In een interview met The Hollywood Reporter zei Diaz, een tikkeltje filosofisch: Het lijkt me heerlijk als mensen straks massaal over me heen lopen! Het is ook een mooie plek waarop mensen beseffen dat acteurs eigenlijk geen sterren zijn we hangen niet ergens hoog in de lucht, maar staan gewoon op de grond als ieder ander mens.
In een interview met het tijdschrift OK! vertelt Diaz dat ze de ster opdraagt aan haar beide ouders, aan wie zij zegt te danken dat ze dit prachtige leven mag leiden.
Andere sterren die bij de onthulling aanwezig waren, waren onder andere Tom Cruise, Katie Holmes, Lucy Liu, Danny Boyle, en Nick Cassavetes.
23-06-2009 om 20:10
geschreven door Patje007
Interview met Tyrese Gibson over âTransformers2.
Tyrese Gibson (1978) is in Transformers: Revenge of the Fallen te zien als sergeant Epps, een rol die hij ook in het eerste deel speelde. Als acteur is Tyrese ook bekend van onder meer 2Fast 2Furious en Death Race, en daarnaast is hij ook al jaren actief als R&B-zanger. Ter promotie van Transformers: Revenge of the Fallen bezocht hij Amsterdam. En de Hollandse hoofdstad beviel Tyrese goed... Ik ben hier nu voor de derde keer en ik vind dit een geweldige stad! Ik drink nooit, ik rook nooit en ik ga nooit naar de hoeren, dus dat is allemaal niet voor mij, maar ik vind de gebouwen en de grachten gewoon mooi. En wat ik het vreemdst vind, dat zijn die raar gevormde pisbakken?! Je kunt de druppels gewoon zien vallen, dat is bizar. Stel je voor, dat je met een meisje over straat loopt en net als je zegt dat je van haar houdt hoor je achter je ineens iemand pissen, haha!
Ik ben gisteren wel op de Wallen geweest om te proberen opnames te maken voor mijn nieuwe videoclip. Ik wist alleen helemaal niet dat je die meiden achter de ramen helemaal niet mag filmen! Ik heb ook fotos van mezelf op de Wallen online gezet op mijn Twitterpagina, Tyrese4Real. En die wordt gevolgd door 130.000 fans!
Hoe is het om met de Transformers te acteren? Tyrese Gibson: Als fan was het wel heel bizar om met Optimus Prime te acteren. Hoe ben ik van fan die naar de tekenfilm keek uitgegroeid tot iemand die in gesprek is met de leider van de Autobots??? Met Transformers is het net zoals met comic book-films. Alle betrokkenen zijn zelf altijd fan geweest. Ik ben echt opgegroeid met Transformers. Ik keek altijd naar de tekenfilms en ik heb nu zelf een tattoeage laten zetten met het Autobots-logo! Dat heb ik tijdens de opnames van het tweede deel laten doen, tot woede van Michael Bay: dat leverde immers problemen op met de continuïteit. Hoe kon je dat nu middenin de opnames doen? zei hij. Maar het was niet zon probleem: omdat ik hartstikke donker ben is het amper te zien.
Toen ik de film zag was ik net zo onder de indruk als alle andere toeschouwers, ik kon gewoon niet geloven dat ik in die film zat! En na afloop was ik helemaal op, ik wilde gewoon een dutje doen. Er zit namelijk wel zoveel energie in de film, en zoveel visuele effecten om op je in te laten werken.
Had je zelf een favoriete Transformer? Tyrese Gibson: Optimus Prime, absoluut. Dat was een soort vaderfiguur voor een hoop kinderen, waaronder ikzelf. Ik groeide op zonder vader in de buurt, Optimus Prime was de enige mannenstem die je bij ons in huis hoorde. Daarnaast leerde hij je problemen op te lossen en beslissingen te maken. En ik heb er veel aan gehad, en ik ben nog steeds erg dankbaar dat ik zo ver ben gekomen; ik ben opgegroeid in een ghetto in Watts vlakbij Compton, en nu reis ik van Tokyo naar Rome, Madrid, Wenen en Amsterdam.
Je zit in een film met Autobots, Decepticons, explosies, Megan Fox en andere special effects. Hoe zorg je er dan als acteur voor dat mensen jou nog zien? Tyrese Gibson: Megan Fox is het beste wat je daar noemt. Zij is het beste van de film. Ze is de meest sexy vrouw die er is.
Hoe beviel je samenwerking met regisseur Michael Bay? Tyrese Gibson: Michael Bay improviseert een hoop, en hij verandert vaak teksten op het laatste moment. Dat is een uitdaging, maar soms wordt je daar als acteur knap nerveus van. Nadat ik de hele avond mijn teksten had geleerd kreeg ik dan de volgende ochtend twee bladzijden met nieuwe teksten, en dan zegt Michael: Leer ze maar even, we filmen het over tien minuten. En het zijn moeilijke teksten ook nog: We are alpha two seven three degrees nine minutes north latitude.... Maar je moet het goed doen, want anders gaat hij schreeuwen!
Was deze film moeilijker om te maken dan de eerste? Tyrese Gibson: Niet moeilijker, maar er was wel veel meer druk. Toen we de eerste maakten wisten we niet dat het zon groot succes zou worden. Dit keer wisten we dat er een groot publiek op af zou komen, en wij zagen het als onze verantwoordelijkheid om al die mensen die de eerste gezien hebben niet teleur te stellen.
Is het wel leuk om zon relatief kleine rol te spelen na grotere rollen gedaan te hebben? Tyrese Gibson: Deze film is een staaltje teamwerk. Shia en Megan zijn de hoofdrolspelers, en de rest van de cast, waaronder ik en Josh, zijn accessoires. Maar ik ben wel de enige donkere acteur in deze film, dus alle donkere bioscoopkijkers die de film zien zullen zich met mij identificeren. Net zoals Latinos zich met Ramon Rodriguez zullen identificeren. Het is tof dat we in de film zitten maar het is veel belangrijker om een goed voorbeeld neer te zetten voor de jonge kijkers.
Daarnaast moest Shia volgens mij vijfenhalve maand lang elke dag werken, nou ik ben blij dat ik dat niet hoefde! Ik denk dat ik in totaal twee maanden gewerkt heb. Maar Megan en Shia, die hadden nooit een pauze.
Jij had vooral scènes met Josh Duhamel, hoe was jullie samenwerking? Tyrese Gibson: Erg goed, hij is een geweldige vent. Ik heb hem een beetje uit zijn stulp gelokt, hij kan nogal gesloten zijn. Dus ik daagde hem uit om te dansen en om gek te doen. Ik zei tegen hem: Wat heeft het voor zin om een rijke acteur te zijn en getrouwd te zijn met Fergie als je niet kunt genieten? Zij is nu vast ergens aan het feesten, doe het dan zelf ook!, en daarna kwam hij helemaal los.
Je kondigde een paar weken terug aan dat je een duet hebt opgenomen met Jewel voor de film, maar het is nergens te horen. Is het nog op tijd afgekomen? Tyrese Gibson: Het was te laat opgenomen om nog in de film of op de soundtrack te komen, dus dat is niet gelukt. Tot teleurstelling van de fans: die schreven nog brieven naar Michael Bay en naar de studio, maar het kon niet meer. We brengen het duet zelf uit via iTunes, getiteld Make It Last. Daarnaast heb ik een nieuw lied getiteld Mayhem Take Me Away European Remix. Je kunt het gratis downloaden van Zshare. Ik heb het hier in Amsterdam ten gehore gebracht in Jimmy Woo.
Heb je trouwens al van Mayhem gehoord? Dat is mijn eigen comic. Normaal is een comic een succes als ze er wereldwijd tienduizend van verkopen, hiervan zijn er in drie weken al tienduizend verkocht in de voorverkoop via één online-winkel! Er stond hier gisteren een fan genaamd Alina voor het hotel en ik heb haar meteen tot de verantwoordelijke persoon benoemd om Mayhem in Amsterdam en omgeving te distribueren.
Over comics gesproken... Wanneer gaan jij en je goede maat John Singleton nou eindelijk die lang geleden aangekondigde comic book-verfilming van Luke Cage: Powerman maken? Tyrese Gibson: Dat gaat nog heel lang duren voordat die gemaakt wordt om eerlijk te zijn. Ik heb vrij recent een meeting gehad over die film en het is me duidelijk gemaakt dat die op de lange baan geschoven is. Als die al gemaakt gaat worden dan is het ook nog niet eens zeker dat ik de hoofdrol zal spelen.
En ook al is Singleton niet meer verbonden aan de A-Team-speelfilm, ben jij nog wel in de running voor de rol van B.A.? Tyrese Gibson: Jullie doen wel je huiswerk zeg! We zullen zien, ik zou dolgraag B.A. Baracus spelen. Ik ben een grote fan van de oude serie. Ik heb nog geen auditie gedaan maar Mr.T, als u dit leest, ik zou u dolgraag spelen!!
Transformers 2: Revenge of the fallen speelt vanaf 24 juni 2009 in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Michael Bay Cast: Shia LaBeouf, Megan Fox, Isabel Lucas, Rainn Wilson, Josh Duhamel Genre: Actie Duur: 148 minuten
'The Proposal', de nieuwste romantische komedie met Sandra Bullock, heeft een sterk weekend achter de rug. De film bracht de voorbije dagen het meeste op in de Amerikaanse bioscoopzalen. Voor het eerst in tien jaar prijkt Bullock weer op nummer één in de box-office.
Meer dan 24,5 miljoen euro bracht de film dit weekend in het laatje. 'In een zomer die bol staat van de vervolgverhalen, is dit een originele film', aldus Walt Disney-baas Mark Zoradi toen men hem om een verklaring voor de cijfers vroeg.
Het is van 1999 geleden dat Sandra Bullock de box office nog eens had aangevoerd.
22-06-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
21-06-2009
Interview met Ramon Rodriguez over Transformers 2.
Met zijn rol als Leo in 'Transformers: Revenge Of The Fallen' is Ramon Rodriguez in één klap wereldberoemd. En sinds de opnames van deze film leeft de van oorsprong Puerto-Ricaanse New-Yorker in een grote roes; hij kan gewoonweg niet geloven wat hem overkomt.
Je zit in een film met Autobots, Decepticons, Explosies, Megan Fox en andere special effects. Hoe zorg je er dan als acteur voor dat mensen jou nog zien? Ramon Rodriguez: Dan moet je veel onnozele dingen doen, zoals Leo doet! Hij haalt echt de raarste streken uit. Maar Shia zei hierover tegen me aan het begin van de opnames: Maak je geen zorgen, elke keer als we samen met een robot in een scène zitten kijkt er toch niemand naar ons.
Hoe ben je in het acteursbestaan gerold? Ramon Rodriguez: Ik speelde 'college' basketbal, en van daaruit speelde ik in een reclamespotje voor Nike. Dat leidde weer tot filmrollen. Ik deed een paar kleine rolletjes, maar ik kreeg een geweldige rol in het vierde en vijfde seizoen van 'The Wire', dat was mijn doorbraak. Het is één van de beste tv-series ooit.
Hoe verliep je auditie voor de rol van Leo in 'Transformers'? Ramon Rodriguez: Dat was een hele ongewone auditie. Ik had in New York een screentest gedaan, die regisseur Michael Bay had gezien, en daarop mocht ik auditie komen doen in zijn kantoor in Santa Monica. Negentig minuten lang liet hij me rennen, springen en duiken in zijn kantoor; ik moest me verstoppen achter zijn meubels en bureau, en doen alsof ik met Optimus Prime en Bumblebee aan het acteren was! Ik dacht bij mezelf: ik word gek, dit is de mafste auditie die iemand ooit gedaan heeft?! Na afloop was ik bekaf. Hij wilde duidelijk zien dat ik de rol fysiek aankon. Zijn eerste vraag was ook aan mij: Ben je een atleet?, en ik heb vrij lang basketbal gespeeld dus dat ben ik wel. Tijdens de film was het al net zo maf: Het is behoorlijk raar als je met een paal of een tennisbal moet acteren.
Hoe was het wat dat betreft om met de reuzetransformer Devastator te acteren? Ramon Rodriguez: Voor hem hadden ze geen paal ofzo, omdat die gewoon te hoog was. Maar het belangrijkste bij het acteren met een denkbeeldige Transformer is je ooglijn. Dus spraken John Turturro en ik een punt in de lucht af waar we allebei naar keken. De scène waarin wij vluchten voor Devastator vind ik erg grappig, daarin vraagt John aan mij :Heb je ooit Gunfight at the O.K. Corral gezien? Waarop ik als Leo antwoord: Nee, is dat goed of slecht?, waarna John zegt Iedereen ging dood.
De samenwerking met John Turturro is je dus goed bevallen? Ramon Rodriguez: Dat was geweldig! Hij is zo'n toffe gast. We zijn ook allebei New Yorkers en we spelen allebei basketbal, dus we hebben een soortgelijke jeugd gehad. Daar komt nog bij dat we net samen de film 'Taking of Pelham 1-2-3' gefilmd hadden, dus we hadden al een band.
Jouw personage Leo heeft een eigen site met complottheoriëen, geloof jij daar zelf ook in? Ramon Rodriguez: Absoluut, iedereen zou zichzelf wat vaker vragen moeten stellen over zaken rondom de overheid en de politiek, en gewoon over alles wat je leest. Wat mij zo aanspreekt aan Leo is dat hij onverstoorbaar op zoek is naar de waarheid. Het grappige is dat hij bang wordt als hij met die werkelijkheid, de Transformers, wordt geïntroduceerd. Hij lijkt zo kalm en beheerst, totdat het erop aankomt. Dat maakt hem tot een grappig personage. Michael Bay zei tegen mij over Leo: Je moet je voorstellen dat Leo het publiek is. Iedereen in de film heeft de Transformers al gezien behalve Leo.
En je mocht in deze film naar een 'college'. Althans, dat was wel heel erg Michael Bay's idee van een universiteitscampus, niet?? Ramon Rodriguez: Ja, dat is het zeker. Dat hebben we gefilmd op Princeton, en als dat er in het echt net zo uit zou zien als in de film dan zou iedereen daar wel naar toe willen. Ik heb op meerdere colleges geweest en geen enkele daarvan zag er zo uit! Er liepen alleen maar fotomodellen rond; Braziliaanse modellen, Italiaanse modellen, belachelijk gewoon! Ik dacht Dit is hoe de universiteit in de hemel eruit zou zien. We maakten er ook de hele tijd grappen over tegen Michael.
Hoe bevalt het circus rondom de wereldpremière en deze promotietournee ? Ramon Rodriguez: Dat kan ik pas echt op me in laten werken als het achter de rug is. We zijn nu op een promotietournee rond de wereld die wel zwaar is maar wel heel gaaf; ik kom op plaatsen terecht waarvan ik nooit gedroomd had dat ik er ooit nog eens een keer zou zijn. Ook met de opnames; we hebben in Egypte en Jordanië gefilmd, ik wist niet wat ik meemaakte! Het is een geweldige ervaring. Deze hele promotietrip is als het ware één grote wijnproeverij voor mij, waarbij ik een beetje van allerlei steden en landen kan proeven; Tokyo, Rome, Madrid, Wenen, nu Amsterdam, daarna Londen.
Was je voorbereid op wat er ging gebeuren, al deze gekte en de hectische opnames? Ramon Rodriguez: Shia en Megan zeiden vooraf tegen me Dit gaat een trip worden zoals je er nog nooit één hebt meegemaakt en ze hadden gelijk. Ik hoorde vooraf ook allerlei verhalen over Michael Bay, maar ik vond hem eigenlijk wel grappig; hij maakte me vaak aan het lachen. Ik kom uit New York, ik heb veel rare mensen meegemaakt en zo iemand is hij niet. We zijn met een film bezig en hij wil dat dat gewoon goed gedaan wordt, hij is als het ware de generaal die het leger aanvoert.
Maar tegelijk is hij ook een groot kind dat links en rechts alles opblaast. En dat kan knap gevaarlijk zijn voor de acteurs, want die ontploffingen gebeuren echt ontzettend dicht bij je! Maar je moet hem gewoon vertrouwen en denken: Oké, ik ben nu in de handen van Michael Bay.
Bij de vorige film werden Megan Fox en Rachael Taylor geïntroduceerd aan het grote publiek; de één werd een superster, de ander niet. Hebben jij en Isabel Lucas, de nieuwe personages in deze film, daarbij stilgestaan? Ramon Rodriguez: We hebben het daar niet over gehad. We waren ons er wel van bewust dat wij de nieuwe personages waren, maar we werden erg vriendelijk welkom geheten door de rest van de crew. Met name Shia maar ook Megan en Michael waren erg hartelijk. Je doet mee aan een vervolg, waarbij bijna iedereen elkaar nog van de eerste film kent, dus dan is het fijn als je zo opgevangen wordt. We zijn ook allemaal erg goede vrienden geworden. Gelukkig maar, want we hebben wel zes maanden gefilmd in totaal; dan kun je maar beter goed opschieten met elkaar. En het gaat er echt niet bij elke film zo aan toe.
Werden je vrienden jaloers toen je ze vertelde dat je met Megan Fox ging acteren? Ramon Rodriguez: Nou, ze vonden het gaver dat ik in Transformers ging spelen, want als kind waren we allemaal Transformers-fans. Ze vonden het fantastisch voor me. Het is een kinderdroom die uitkomt. Maar toen ik eenmaal aan de opnames begonnen was wilden ze wel allemaal weten hoe Megan in het echt was.
Wat heb je hierna in de planning staan? Ramon Rodriguez: Ik ben al drie jaar met een eigen scenario bezig dus ik hoop daar wat mee te kunnen doen. Het is een drama over een vader en zoon en hun band met salsamuziek
Had je zelf nog een favoriete Transformer? Ramon Rodriguez: Jazeker, Optimus Prime. Hij was de leider, de Quarterback van de groep. Hij was mijn held. Toen ik de rol had ging ik thuis bij moeder mijn oude speelgoed doorzoeken, op zoek naar mijn Transformers. En er zaten nog een aantal van die oude bij, toen ze nog half van ijzer waren!
21-06-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
20-06-2009
Interview met John Turturro over Transformers 2.
John Turturro (1957) duikt al sinds medio jaren tachtig met regelmaat op in de films van gerenomeerde regisseurs als de gebroeders Joel en Ethan Coen of Spike Lee. Soms laat hij de kwaliteitsfilm even voor wat hij is en doet hij rollen in onvervalste mega-blockbusters als bijvoorbeeld Transformers. Ook in het vervolg op deze megaklapper uit 2007 is John van de partij. In Transformers: Revenge Of The Fallen speelt hij wederom de rol van de driftige maar kleinzerige CIA-Agent Simmons.
In de eerste Transformers was Agent Simmons werkzaam voor Sector Seven, een geheime afdeling van de overheid die zich bezighoudt met buitenaards leven. In Transformers: Revenge Of The Fallen is Sector Seven opgedoekt en moet agent Simmons op een andere manier aan de kost komen
John Turturro en Shia LaBeouf
Komt Agent Simmons er in deze film nog erger vanaf dan in het eerste deel? John Torturro: Wie heeft je dat verteld?! De producer zeker, haha! Agent Simmons heeft zijn droom nooit opgegeven. Hij denkt te weten wat er aan de hand is, alleen niemand gelooft hem. Daarom werkt hij nu in de lunchroom van zijn moeder maar daarna gaat hij met Shia, Megan en Ramon op pad om de wereld te redden. Sector Seven bestaat ook niet meer maar hij heeft informatie en bestanden die van pas kunnen komen. Het idee dat Simmons nu in de broodjeszaak van zijn moeder werkt komt voort uit een soort achtergrondverhaal dat ik met Michael Bay over hem verzon: dat hij echt een kneus is die nog bij zijn moeder woont. Zij komt maar heel even in de film voor maar het is meteen duidelijk dat zij de baas is.
Heb je zelf ooit in een lunchroom gewerkt? John Torturro: Alleen als afwasser, maar ik maakte geen broodjes. Dat was één van mijn eerste baantjes toen ik nog op de middelbare school zat, ik werkte toen soms ook voor mijn vader die aannemer was. Ik denk dat ik toen heel goed heb leren afwassen. Later werk ik barman en volgens mij ben ik daarin ook heel goed geworden.
Draagt Agent Simmons nog steeds zijn Sector Seven-vestje? John Torturro: Nee, in deze film draag ik een leren vliegeniersjas die ik gebruik als vermomming om het Ruimtevaart Museum in te komen; ik steel de jas daar van één van de poppen.
Maar daarna verplaatst de film zich naar de woestijn, dan is een leren jas toch niet echt handig? John Torturro: Daarom koos ik er juist voor, het is een geweldig nieuwe manier om dun te blijven! Maar ik heb ook allerlei vermommingen, want ik ben tenslotte een spion. Ik heb een zak bij me waar steeds nieuwe dingen uit komen! Nee, we hebben veel lol gehad bij de opnames en het verhaal is dit keer naar mijn mening veel consistenter dan het eerste deel, zowel qua humor als qua actie.
Heb je zelf dit keer ook meer actiescènes? John Torturro: Zeker, daar was ik in de vorige film niet echt aan toegekomen. Ik speel ook een grotere rol in de tweede helft van de film.
Je schrijft ook filmgeschiedenis door als één van de eerste acteurs ooit een piramide op te rennen?! John Torturro: Ik oefende daarvoor op een neppiramide in Los Angeles en dat was al moeilijk genoeg! Maar het is wel gaaf! Ik begrijp waarom ze mensen niet de piramides op laten lopen, je hebt erosie en mensen laten hun afval achter, en die piramides zijn echt iets bijzonders om te zien. Tot aan de opnames had ik ze alleen in documentaires en in boeken gezien. Zeker als kind van een aannemer kan ik gewoon niet geloven hoe perfect ze gebouwd zijn.
Hoe is Michael Bay als regisseur op de set? John Torturro: Ik kan goed met hem overweg, anders zou ik hier niet zijn. We veranderen van alles de hele tijd; dit soort films draaien echt om de actie, dus voor de humor moet je echt je best doen alles in balans te houden. Michael werk ontzettend hard en zit vol met ideeën. Mijn personage is gebaseerd op hem, alleen weet hij dat niet, haha.
Waarom zei je Ja tegen de eerste Transformers? John Torturro: Mijn oudste zoon kende het speelgoed nog en zei tegen me dat ik niet eens het script moest lezen maar het gewoon moest doen. Ze bleken er voor open te staan om echt het personage met mij te ontwikkelen dus ik wilde het proberen. Ik mocht ook zelf dingen aandragen; zo kwam ik met het idee voor de scène waarin Agent Simmons in zijn ondergoed staat. Ik bedacht dat het wel interessant zou zijn om te zien wat voor onderbroeken hij draagt.
Niet alles dat ik voor het eerste deel gefilmd heb is uiteindelijk in de film terecht gekomen, en er zaten wat scènes tussen het gesneuvelde materiaal die ik er graag in had gehad. Maar dat hoort bij films maken. Voor het vervolg zei ik dan ook dat ik het zou doen mits ik een wat grotere rol zou krijgen. Ook al haalden niet al mijn scènes de film, ik heb wel veel lol gehad met Michael, Shia en Megan. En in dit vervolg ook met Ramon Rodriguez, met wie ik eveneens al eerder had samengewerkt (bij de opnames van de film The Taking Of Pelham 1-2-3 ).
Moet je dan niet beter luisteren naar wat je oudste zoon zegt over de scripts die je aangeboden krijgt? John Torturro: Nou, hij heeft me anders ook aardig wat goedbetaalde rollen afgeraden! Maar toen hij me eens een grote rol afraadde stelde hij me voor in plaats daarvan een toneelstuk te gaan doen, dus de jongen heeft wel smaak. Ik heb met mijn zoons alleen dat hun smaak om de paar jaar verandert: dan neem je een rol aan omdat het iets is wat ze gaaf vinden als ze twaalf zijn, en drie jaar later vragen ze je dan waarom je die film gedaan hebt?! Ik probeer te variëren in de rollen die ik doe. En als ik lichaamsbeweging nodig heb speel ik in een toneelstuk. De filmindustrie is wel veranderd, er zijn nu alleen nog maar hele grote en hele kleine films. Vroeger kon je rondkomen van middelgrote films, maar die zijn er niet meer.
In de eerste film kon je het niet echt goed vinden met de Autobots. Hoe zit dat in het vervolg? John Torturro: Dat is nog steeds een beetje zo, maar Simmons is nu iets meer geïnteresseerd in wat er aan de hand is. Ook doe ik ditmaal misschien wel de stem van één van de nieuwe Transformers. Ik weet niet of de scène de film haalt, maar ik heb zelf ook een mini-speelgoed-Transformer in mijn zak die ik op een gegeven moment tevoorschijn haal. Althans, ze zeggen dat het speelgoed is maar wij weten wel beter!
Je hebt ook al enkele films geregisseerd, wil je daar mee verder gaan? John Torturro: De laatste film die ik regisseerde, Romance And Cigarettes, was mij erg goed bevallen. Ik hoop volgend jaar een film op te kunnen nemen in Napels in Italië.. Die zal gebaseerd zijn op een toneelstuk waar ik in heb gespeeld getiteld These Ghosts. Het is een mooi en ook romantisch spookverhaal, dat lijkt op de oude Italiaanse film Miracolo a Milano uit 1951. Het heeft een soort magisch realisme. Althans dat is mijn bedoeling.
20-06-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
17-06-2009
State of Play: interview met regisseur Kevin Macdonald.
Kevin Macdonald won een Oscar voor zijn terreurdocumentaire One Day in September, scoorde een onverhoopte hit met zijn Idi Amin-biopic The Last King of Scotland en levert met de complotthriller State of Play ook deze keer een onderhoudende mix van politiek, suspense en journalistiek af. 'Corrupte politici gaan een gouden tijdperk tegemoet.'
Russell Crowe speelt de hoofdrol in deze politieke thriller, gebaseerd op de gelijknamige alombejubelde BBC-miniserie uit 2003 en kruipt daarvoor in de huid van de eigengereide onderzoeksjournalist Cal McAffrey die, samen met zijn jonge collega Della (Rachel McAdams), op zoek gaat naar de waarheid omtrent de moord op de maîtresse van een aanstormend toppoliticus (Ben Affleck).
Genoeg stof voor discussie dus. Vooral ook omdat Crowe ooit beweerde een rothekel te hebben aan journalisten - zeker wanneer die over zijn privé-escapades berichten - maar er nu zelf een vertolkt in eenfilm die bovendien ondubbelzinnig hommage brengt aan het journalistieke metier. Russel Crowe moest in State of Play in extremis Brad Pitt vervangen die net voor de opnames afhaakte?
De Schotse regisseur Kevin Macdonald (41) is een boeiende gesprekspartner. Zo bewees de kleinzoon van de Britse filmgigant Emeric Pressburger eerder al een neus te hebben voor de mengeling van feit en fictie, en politiek en journalistiek. De bewijzen vind je in zijn Oscarwinnende documentaire One Day in September (1999) over de Palestijnse terreuraanslag tijdens de Olympische Spelen van München 1972, in zijn funky pseudobiopic The Last King of Scotland (2006) over de Oegandese dictator Idi Amin, of in State of Play, een naar Washington DC getransponeerde dossierthriller over de machinaties binnen het politieke bedrijf en de emancipatorische rol van de geschreven pers.
Was het lastig om Russell Crowe te overtuigen aangezien hij niet de eerste keuze was en dan nog een journalist moest spelen? Kevin Macdonald: Een van de eerste dingen die hij zei, was dat hij journalisten haatte. Gelukkig is zijn personage meer een verbeten sukkel dan een heroïsche reporter wat hij - zoals zoveel filmsterren - een contradictio in terminis vond. Bovendien groeide zijn respect voor het beroep aanzienlijk toen hij samen met The Washington Post-veteraan R.B. Brenner de film voorbereidde, en dankzij hem inzag dat er ook journalisten zijn die het hun democratische plicht vinden om het publiek correct te informeren.
Heeft je eigen journalistieke achtergrond geholpen? Kevin Macdonald: Die moet je niet overschatten. Ik heb wat gefreelancet en een boek over mijn opa geschreven omdat ik in de filmbranche niet meteen werk vond. Het ging me eigenlijk altijd meer om het plezier ergens de waarheid van te achterhalen dan om een echte journalistieke roeping. Ik heb wel altijd een zwak gehad voor journalistenfilms. State of Play is dan ook opgevat als een hedendaagse versie van All the President's Men, en misschien is het wel de laatste film over de geschreven pers, nu het internet en de commercie de rol van de kritische krantenjournalistiek alsmaar verder uithollen. Kwaliteitskranten zijn onontbeerlijk binnen een gezonde democratie en het ziet er dus naar uit dat corrupte politici een gouden tijdperk tegemoet gaan. (Lacht) Dat was trouwens de reden waarom Brad Pitt de film oorspronkelijk wilde maken.
Wat is er fout gelopen? Kevin Macdonald: We waren het eens over de insteek, maar hij was niet tevreden over het personage van Cal McCaffrey. Hij vond zichzelf niet passen als de slonzige deadlinejunkie die geen meisje kan versieren - wat zijn integriteit onderstreept. Ik respecteer zijn beslissing, die achteraf trouwens de juiste bleek.
'State of Play' is je eerste Hollywoodfilm. Had je nog voldoende vrijheid? Kevin Macdonald: Verbazend veel zelfs. Eén keer heb ik een bezorgd telefoontje gekregen van de studio omdat een van de personages een kettingroker bleek. Sjoemelende politici en moordende gangsters waren geen probleem. Maar roken in een Hollywoodfilm? Het moest niet gekker worden. (Lacht) Gelukkig heb ik geen enkele peuk digitaal moeten verwijderen. Zelfs over mijn final cut heb ik niet langer moeten discussiëren dan bij mijn documentaires.
Het moet toch anders werken zijn geweest? Kevin Macdonald: Deels wel. The Last King of Scotland was mijn eerste fictiefilm, maar voelde nog altijd aan als een documentaire - aangezien we in Oeganda hebben gedraaid met een kleine crew en zonder filmsterren. Voor State of Play moest ik voor het eerst met studiobobo's en filmsterren onderhandelen over draaischema's, contractvoorwaarden, decors en noem maar op. Er ging veel meer tijd verloren aan zaken die niets met de film te maken hadden, maar zoiets went wel. Ik mag trouwens niet klagen. Ik heb een dure, karaktergedreven film voor volwassenen mogen maken, wat in deze tijden van kleutercinema en superheldenbullshit een zeldzaam privilege is.
Helpt het dat je de kleinzoon bent van Emeric Pressburger, die samen met Michael Powell klassiekers als 'Black Narcissus', 'The Red Shoes' en 'A Matter of Life and Death' maakte? Kevin Macdonald: Een directe invloed is er niet. Mijn grootvader maakte opera-achtige fantasiefilms, terwijl ik door realisme gedreven word. Maar als je een politieke thriller over Washington DC maakt - een milieu dat al zo vaak in beeld is gebracht - helpt het om een frisse, originele invalshoek te vinden. In die zin blijft het werk van Powell en Pressburger met hun fantastische decors en geweldige shots wél inspirerend, net als de politieke ondertoon die ze in hun films stopten, hoe kunstig en abstract die ook waren.
State of play speelt vanaf vandaag in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Kevin Macdonald Cast: Russell Crowe, Ben Affleck, Rachel McAdams, Helen Mirren Genre: Thriller Duur: 132 minuten
17-06-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
15-06-2009
Angelina Jolie terug in Wanted 2.
Angelina Jolie zal terugkeren in Wanted 2. Dat heeft regisseur Timur Bekmabetov, die eerder Wanted (2008) maakte, onthuld. Volgens de Russische filmmaker zullen de werkzaamheden voor de film nog deze zomer van start gaan. Dit meldt de filmwebsite Superhero Hype. Dit is opmerkelijk, omdat de rol van Jolie in de eerste film tot een wel zeer definitief eind komt. Blijkbaar heeft de 47-jarige regisseur een manier gevonden om Jolies Wesley Gibson uit de dood te doen herrijzen.
In juli zullen we beginnen met voorbereidingen voor de film, zegt Bekmabetov. In de late herfst of vroege winter zullen we beginnen met filmen. We zullen werken op locaties in Noord-Amerika, India, en Rusland.
Wie er verder nog aan de film zullen meewerken is nog niet bekend, maar de regisseur hoopt dat de Russische acteur Konstantin Khabenskiy, The Exterminator, weer van de partij zal zijn. Ook mogen verwachten dat hoofdrolspeler James McAvoy weer zijn opwachting zal maken. verder zal er een hele reeks aan nieuwe personages worden geïntroduceerd. Naar verluid zal deze sequel, waarvoor de verwachtingen zeer hoog gespannen zijn, een budget hebben van maar liefst $150 miljoen.
15-06-2009 om 20:03
geschreven door Patje007
Sandra Bullock is rom-coms zat.
Sandra Bullock heeft genoeg van romantische komedies. Dat zei zij in een interview in de Amerikaanse krant USA Today. De 44-jarige actrice, die sinds While You Were Sleeping uit 1995 eigenlijk bijna alleen maar rom-coms heeft gemaakt, vindt dat het tijd wordt voor iets anders. Dit is met name omdat Bullock vindt dat de films uit dit genre steeds minder worden. Ze zijn niet leuk meer, niet grappig. Ze worden niet meer goed voor vrouwen geschreven. Het is eigenlijk allemaal rommel. Ik heb de laatste goede gemaakt (doelend op The Proposal). Ik ben er klaar mee.
Wel geeft de bevallige actrice toe dat ze meermalen nee heeft gezegd tegen het aanbod voor The Proposal, haar nieuwste en dus blijkbaar laatste rom-com, die op datum van 17 juni 2009 in première gaat in de Kinepolis-bioscopen. Toen zei iemand tegen mij Luister eens, je kunt geen nee zeggen als je het script nog niet gelezen hebt. Lees het eerst, dan kan je daarna altijd nog zeggen dat je het niet doet. Opmerkelijk genoeg vond ik het script interessant.
Dit is waarschijnlijk voornamelijk omdat mevrouw Bullock nu eens niet de lieve, schattige hoofdrol hoefde te spelen. Leuk doen en aardig zijn is niet leuk, niet grappig. Ik vond het fantastisch om in deze film een echte bitch te spelen. Dat zijn altijd de beter geschreven rollen. Het was een hele opluchting.
In The Proposal, speelt Sandra Bullock een overheersende carrièrevrouw speelt die haar mannelijke assistent (Ryan Reynolds) dwingt met haar te trouwen zodat zij haar Amerikaanse verblijfsvergunning kan behouden.
Regie: Anne Fletcher Cast: Sandra Bullock, Ryan Reynolds, Mary Steenburgen, Craig T. Nelson Genre: Komedie, romantisch Duur: 107 minuten
15-06-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
12-06-2009
Harrison Ford bestbetaalde acteur.
Harrison Ford is de bestbetaalde acteur van het afgelopen jaar. Dat meldt het Amerikaanse lifestyle magazine Forbes. Met een totaal inkomen van ruim $66 miljoen stond hij $10 miljoen boven de nummer twee, Adam Sandler. Forbes berekende de inkomens van de 100 bestbetaalde acteurs over de periode van juni 2008 tot juni 2009.
Het financiële succes van Ford is op zich opmerkelijk, aangezien hij vorig jaar maar in twee films te zien is geweest. Eén daarvan was Crossing Over, die wereldwijd een zeer magere $1 miljoen opbracht. De absolute kaskraker voor Ford was Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. Ondanks het feit dat vele fans deze film afschilderden als een absolute misser, bracht deze toch een allesoverdonderende $800 miljoen) op.
Ford is, op zn zachtst gezegd, een tijdje weggeweest van de lijst van topverdieners. Tussen 2000 en 2008 was hij slechts in vier films te zien, die allemaal niet fantastisch voor de bioscoopkassas waren What Lies Beneath, uit 2000 en daarmee de oudste van de vier, had met een matige $155 miljoen de hoogste opbrengst, maar met een geschat budget van $90 miljoen is dat niet om over naar huis te schrijven.
Op de tweede plaats in de lijst van Forbes staat zoals gezegd Adam Sandler met $55 miljoen. Op drie staat, niet echt verrassend, Will Smith (die vorig jaar nog op nummer één stond), die ondanks zijn matige hit Seven Pounds nog kon teren op zijn succes uit 2008, Hancock de films brachten samen $800 miljoen op. Op vier staat, wel verrassend, Eddie Murphy met $40 miljoen. Dat is voornamelijk vanwege de draak Meet Dave, een film die zo abominabel is dat Murphy weigerde op te komen draven op de première of verdere promotie te doen. Op vijf staat Ben Stiller, met $14 miljoen, en dat is wel verrassend met twee films in de top 25 van grootste blockbusters, Madagascar: Escape 2 Africa en Tropic Thunder, zou je toch verwachten dat hij hoger zou zijn geëindigd.
12-06-2009 om 19:48
geschreven door Patje007
11-06-2009
Politiefilm voor Verhoeven.
Paul Verhoeven is samen met scenarist Ed Neumeier bezig met het script voor een thriller over de politie in Los Angeles getiteld Black & White & Red All Over. Dat heeft Neumeier zelf laten weten aan de Australische website Moviehole. De scriptschrijver heeft al meerdere malen succesvol samengewerkt met Verhoeven: Neumeier schreef de scenarios van Starship Troopers en ook van RoboCop, de enige film uit Verhoevens repertoire die in de buurt komt van een politiefilm.Black & White & Red All Over gaat volgens Neumeier over Los Angeles, het politiekorps van L.A., een huwelijk, een echtscheiding en een bankoverval.
Voor Neumeier zou een hernieuwde samenwerking met Verhoeven zeer gunstig zijn; de carrière van de scenarist is na Starship Troopers in het slop geraakt. Sindsdien heeft hij naast het scenario voor Anacondas alleen nog de scripts geschreven voor de twee vervolgen op Starship Troopers, die alleen op video zijn uitgekomen. Het derde deel regisseerde hij ook zelf.
Onlangs werd bekend dat Verhoeven in Amerika een thriller over een gestoorde draagmoeder gaat regisseren, die The Surrogate gaat heten. Daarnaast wil Nederlands meest succesvolle filmmaker ook in Duitsland aan de slag gaan met een film getiteld De Hartstochten van Johanna, dat zich in het Berlijn van de jaren twintig afspeelt.
11-06-2009 om 19:36
geschreven door Patje007
10-06-2009
Geen reunie Diesel & Cohen.
De geplande reünie van actiester Vin Diesel met regisseur Rob Cohen gaat toch niet door. Het tweetal dat samen de actiefilms xXx en The Fast & The Furious maakte zou samen een nieuwe xXx-film op gaan nemen getiteld xXx: The Return of Xander Cage. Cohen gaat in plaats daarvan een actiefilm maken die zich in de middeleeuwen afspeelt. Deze gaat Medieval heten. Dat meldt het Amerikaanse filmvakblad Variety.
Het was een moeilijke beslissing zo vertelt Cohen over zijn keuze. Ik heb Vin dit weekend gebeld en zei hem dat ik hoop dat ze op me zullen wachten met het maken van de nieuwe xXx, maar dat ik niet boos zou worden als ze een andere geschikte regisseur voor de film zouden vinden. Ik kon deze kans echter niet laten schieten. Cohen heeft namelijk een grote interesse voor oude culturen. Daarom zei hij ook ja tegen de derde Mummy-film The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor, die hij vorig jaar uitbracht. Voordat Cohen filmmaker werd was hij student aan de prestigeuze universiteit van Harvard, waar hij culturele antropologie studeerde.
Medieval zou een soort van Magnificent Seven-achtige film moeten worden met krijgers van allerlei verschillende culturen die bij elkaar komen in Europa. Aanvankelijk zou Terminator Salvation-regisseur McG de film willen gaan regisseren, maar in plaats daarvan gaat hij nu optreden als producent.
xXx: The Return of Xander Cage gaat waarschijnlijk vrij binnenkort al gefilmd worden, maar vooralsnog is er geen regisseur voor de film. Ironisch detail is dat zowel Cohen als Diesel tot voor kort zeiden dat ze nooit vervolgfilms wilden maken, en nu hadden ze er bijna samen één gemaakt.
10-06-2009 om 20:04
geschreven door Patje007
Wie is wie in 'Terminator Salvation'?
Met de komst van Terminator Salvation is de meest beruchte robot uit het science fictiongenre weer terug op het witte doek. De film speelt zich af in 2018, wanneer de oorlog tussen de machines en de laatst overgebleven mensen in alle hevigheid is losgebarsten. De door Arnold Schwarzenegger gespeelde T-800 is aan het begin van deze film nog niet uitgevonden, dus verwacht niet dat de Governator zelf al te veel in beeld zal zijn. Maar daar staat wel een hoop tegenover: deze vierde Terminator-film bevat meerder hoofdpersonages. Twee daarvan waren ook in eerdere Terminator-films te zien, maar de meeste zijn nieuw. En als het aan de makers van Terminator Salvation ligt maken ze hierna nog twee films rondom John Connor en zijn verzet, dus het zou zomaar kunnen dat deze nieuwe personages de komende jaren nog een paar keer op zullen duiken. Maar wie zijn al deze nieuwe helden dan? Tijd voor een introductie.
Christian Bale is John Connor John Connor is de leider van het menselijk verzet tegen de machines van Skynet. Al van jongs af aan is hij opgeleid door zijn moeder Sarah (Linda Hamilton) om een goede strateeg, militair leider, en wapenexpert te zijn. Zij is immers al in 1984 ingeseind door Kyle Reese, een verzetsstrijder die terug in de tijd is gestuurd om Sarah te redden van een moordende Terminator (Arnold Schwarzenegger). Ook bij Reese kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en na een zwoele avond mag hij zich de vader van John Connor noemen. En zo is John dus verwekt door een man die, als hij geboren wordt, zelf nog in de toekomst geboren moet worden. zoals John zelf zegt in Terminator 2: Judgment Day: It messes with your head (Je wordt er gek van).
Terminator Salvation is de eerste film waarin John wordt gespeeld door Christian Bale. Hier zien we hem voor het eerst als volwassen man, in volle fysieke glorie als een keiharde soldaat bij de rebellen van Tech-Com. Hoewel hij eerst nog wordt tegengewerkt door de opperbevelhebber van de rebellen, General Ashdown, zal hij uiteindelijk door zijn charisma, vernuft, en kennis van de Terminators de leiding nemen over Tech-Com. Hiermee is de voorspelling van zijn moeder dan eindelijk bewaarheid geworden.
Sam Worthington is Marcus Wright Marcus Wright is een crimineel die ter dood is veroordeeld. Enkele uren voor de dodelijke injectie zal worden toegediend, wordt hij benaderd door Dr. Serena Kogan (Helena Bonham Carter), die zelf lijdt aan een terminale vorm van kanker. Zij is specialist in genetische manipulatie en bionische upgrades van het menselijk lichaam. Zij wil nog één grote ontdekking doen voordat zij overlijdt, en vraagt Marcus zijn lichaam beschikbaar te stellen voor dit medische experiment. Hoewel ze hem geen details mag vertellen, stemt hij toe. Zijn laatste herinnering is dat hij wordt afgevoerd richting executiekamer. Dan komt hij weer bij. Het is een stormachtige avond, en hij weet niet waar hij is. De wereld lijkt te zijn vergaan. Dan komt hij verzetsstrijders tegen, en blijkt dat de mensheid is aangevallen door angstaanjagende robots. Nog steeds is hij er niet achter wat er met hem is gebeurd. Hij is bovenmenselijk sterk, snel, en taai. Zou er dit een gevolg zijn van het experiment? John Connor, ondertussen, weet niet wat hij met Marcus aan moet. Is dit een ware verzetsstrijder, of is hij een handlanger van Skynet? Voor Marcus is de zoektocht naar zijn ware ik minstens zo moeilijk en zelfs pijnlijk.
De mysterieuze Marcus wordt gespeeld door de hiervoor nog onbekende Australiër Sam Worthington. De jonge Aussie werd aan regisseur McG aangeraden door niemand minder dan Terminator-regisseur James Cameron zelf! Worthington had namelijk al de hoofdrol in Avatar, Camerons eerste nieuwe film sinds Titanic uit 1998, en de filmmaker vond het zon geschikte kerel dat hij tegen McG zei Die moet je hebben, en zo geschiede.
Moon Bloodgood is Blair Williams Blair Williams is een geharde pilote die als geen ander de reusachtige A-10 Thunderbolt gevechtsvliegtuigen van Tech-Com weet te besturen. Tijdens een routinemissie stuit ze op een vrachtvliegtuig van Skynet vol met menselijke gevangenen. Ze probeert het luchtschip neer te halen, maar wordt zelf uitgeschakeld en landt ze ergens in een verlaten woestijngebied. Als ze bezig is zich los te snijden uit haar parachute komt Marcus Wright aangelopen. Het is voor beiden duidelijk dat Marcus geen idee heeft wat er aan de hand is, maar dat de twee desondanks doorgewinterde krijgers zijn. Ze besluiten met elkaar naar het dichtstbijzijnde commandocentrum van Tech-Com te trekken, want Marcus beweert dat hij belangrijke informatie heeft voor ene John Connor. Gaandeweg blijkt steeds meer dat Marcus over bijzondere, bovenmenselijke krachten beschikt. Ondanks zijn zorg voor haar weet Blair niet wat ze met hem aan moet: is deze Marcus wel te vertrouwen? Of is hij een wolf in schaapskleren, gestuurd door Skynet, die haar alleen maar gebruikt om in de buurt te komen van de opperbevelhebbers van Tech-Com om ze daarna uit te schakelen? Dit stelt haar voor een pijnlijk dilemma: kiest ze voor de veiligheid van Tech-Com, desnoods als dat het leven kost van Marcus, of neemt ze het risico om hem te vertrouwen en brengt ze hem naar John Connor?
Anton Yelchin is Kyle Reese Kyle Reese is een tiener die in het post-apocalyptische Los Angeles van 2018 probeert te overleven, samen met het jonge meisje Star. Via een krakkemikkige radio proberen Kyle en Star op de hoogte te blijven van de instructies die het verzet uitzendt. Soms hoort Kyle daarbij de stem van zijn grote held voorbij komen, namelijk die van verzetsheld John Connor. Iedereen die de oorspronkelijke Terminator uit 1984 heeft gezien weet dat Kyle Reese, in die film gespeeld door de ruige Michael Biehn, later de vader van John Connor zal worden. Wanneer Kyle en Star tussen de ruines van Los Angeles de zonderling ronddolende Marcus tegenkomen proberen Kyle en Star hem te helpen. De haatliefde verhouding die Kyle met deze man uit het verleden krijgt wordt langzaamaan een vriendschap en deze zal de jonge Kyle uiteindelijk wel eens in contact kunnen brengen met het verzet. Reese wordt hier gespeeld door de jonge Anton Yelchin, een acteur van Russische origine. Een paar weken voor de première van Terminator Salvation dook Yelchin ook al op in Star Trek als Enterprise-bemanningslid Chekov.
Christian Bale en Anton Yelchin
Common is Barnes Barnes is in het verzet de rechterhand van John Connor. De man is een gedegen vechter die zelf zijn mannetje weet te staan, maar hij volgt de bevelen van Connor altijd op, zelfs als hij daarvoor het advies van nog hogere verzetsstrijders in de wind moet slaan. Barnes wordt gespeeld door de uit Chicago afkomstige Lonnie Rashid Lynn, die beter bekend is onder de naam Common. Deze maakte in 1992 al op twintigjarige leeftijd zijn debuut met het album Can I Borrow A Dollar en werd eind jaren negentig bekend met zijn derde album One Day itll all make sense. In 2008 verscheen alweer zijn achtste album, Universal Mind Control, maar het ziet er naar uit dat Common het wat kalmer aan moet gaan doen op muziekgebied: het gaat namelijk erg hard met zijn filmcarrière, zo hard dat hij wellicht binnenkort geen tijd meer heeft voor muziek. Na rolletjes in de actiefilm Smokin Aces en het misdaadepos American Gangster volgde een bijrol als wapensmid in Wanted en nu dan Terminator Salvation. Daarnaast is hij de voornaamste kandidaat om straks de iconische rol van B.B. Baracus van Mr. T over te nemen in de speelfilmversie van The A-Team.
Bryce Dallas Howard is Kate Connor Kate Connor is de vrouw van John Connor. Zij werkt in het verzet als hoofddokter. Ook al is zij hoogzwanger, toch gaat zij onverbeten door met haar werk. Kate lijkt een gevoelige vrouw maar is behoorlijk gehard door haar leven in het verzet. En als haar man een besluit neemt staat Kate pal achter haar man, hoe hard hij soms ook kan zijn. Mevrouw Connor werd in het vorige deel uit de reeks, Terminator 3: Rise of The Machines uit 2003, nog gespeeld door Claire Danes, maar deze is in deze film ingeruild voor Bryce Dallas Howard. Ook al is Kate in deze film vele jaren ouder dan in de vorige film, toch is Bryce Dallas twee jaar jonger (!) dan Claire. En daarnaast heeft ze ook een opvallende Andre haarkleur, want Danes mag dan wel donkerblond zijn, Howard is daarentegen een onvervalste redhead. Die kleur heeft ze van haar vader Ron Howard, die natuurlijk zelf één van s werelds succesvolste regisseurs is.
Michael Ironside is General Ashdown General Ashdown is de opperbevelhebber van de verzetstroepen van Tech-Com, die het opnemen tegen de kwade machines van Skynet. Zij zijn de laatste hoop der mensheid, en hebben onlangs een frequentie weten te bemachtigen waarmee zij de robots van Skynet voor korte tijd uit kunnen schakelen. Ashdown is van plan hiermee de genadeslag toe te brengen aan Skynet, en bereidt een grootschalig bombardement voor op de fabrieken waar de Terminators worden gemaakt. Helaas is, ook voor Ashdown, niets zo makkelijk als het lijkt. Michael Ironside is geen onbekende van het sci-fi genre. Zo speelde hij eerder in Starship Troopers (1997) van Paul Verhoeven, en eerder in Total Recall (1990), ook van Verhoeven. In Total Recall zagen we in de hoofdrol ene Arnold Schwarzenegger die, zoals we weten, ook het een en ander met de Terminator-films te maken heeft gehad.
10-06-2009 om 00:00
geschreven door Patje007
08-06-2009
James Bond als vader van een vampier.
Pierce Brosnan, volgens kenners nog steeds de populairste James Bond na Sean Connery, zal in een romantisch drama de vader spelen van Robert Pattinson, de sympathieke vampierenheld uit 'Twilight'.
Pierce Brosnan
De film kreeg de 'Remember Me' mee, en wordt geregisseerd door Allen Coulter. Ook American Beauty-acteur Chris Cooper en Lost-ster Emilie de Ravin zijn van de partij. Robert Pattinson vertolkt het hoofdpersonage, een jongeman die geschokt is door de zelfmoord van zijn broer en de scheiding van zijn ouders. Uiteindelijk komt hij een vrouw tegen met een donker verleden maar een enorme levensdrang.
Chris Cooper
Op 15 juni beginnen de opnames in New York, onmiddellijk daarna vervoegt Pattinson de cast van 'Unbound Captives', een drama met Hugh Jackman en Rachel Weisz. Wat Pierce Brosnan betreft : hij ronde net de opnames af van 'The Ghost', de nieuwe van Roman Polanski.