Daniel Craig(44) vond het weinig zin hebben zichzelf een Zweeds accent aan te meten voor zijn rol in 'The Girl With the Dragon Tattoo'.
Het verhaal speelt zich af in Zweden en regisseur David Fincher wilde graag dat al zijn acteurs een tikkeltje exotisch Scandinavisch klonken.
Zover wilde Craig echter niet gaan.
Daniel Craig
Daniel Craig: Ik heb al snel besloten niet te veel stil te staan bij het accent van mijn personage.
In de film, gebaseerd op het eerste Millennium-boek van de overleden auteur Stieg Larsson, speelt Craig een Zweedse journalist die een moordzaak op moet lossen. Veel van zijn tegenspelers spreken met een Zweeds accent, hij spreekt echter vlekkeloos Engels alsof hij James Bond speelt.
Daniel Craig: Er zit een scène in de film waarin mijn personage vanuit Zweden naar Londen reist en daar een Zweedse ontmoet die inmiddels jaren in Groot-Brittannië woont. Moet ik dan ineens Zweeds met haar gaan spreken, of heeft zij geen accent meer en ik nog wel?
Daarnaast zegt Craig veel Zweden te kennen die vrijwel accentloos Engels spreken.
Daniel Craig: Sommigen daarvan hebben een paar jaar in Groot-Brittannië of de Verenigde Staten gewoond en hebben zelfs een Cockney-accent of een Texaanse tongval ontwikkeld.
Fincher, bekend van films als 'Se7en', 'Fight Club' en 'The Social Network', vond die accenten wel handig voor de plaatsbepaling, maar geen halszaak.
David Fincher: Het gaat erom dat een acteur zich op zijn gemak voelt en goed kan spelen. De rest is bijzaak. En Daniel heeft gelijk, veel Zweden spreken fantastisch Engels. Ik had tijdens de opnames een Zweedse chauffeur die net klonk alsof hij uit Los Angeles kwam. Toen ik hem vroeg waar hij Engels had leren spreken, antwoordde hij doodleuk: South Park.
Alleen voor Stellan Skarsgaard was het geen probleem om met een onvervalst Zweeds accent te kunnen spreken. "Nu hoefde ik eens niet wekenlang in de leer bij een spraakcoach", lacht de Zweedse acteur.
'The Girl With the Dragon Tattoo' draait vanaf morgen in de Vlaamse bioscoopen.
17-01-2012 om 18:33
geschreven door Patje007
Nieuw in de bioscopen vanaf 18/01/2012: 'Sleeping Beauty'.
Sleeping Beauty is een spannend erotisch sprookje over de studente Lucy(rol van Emily Browning) die verzeild raakt in een mysterieuze en verborgen wereld vol prostitutie, waar haar specialiteit de 'Sleeping Beauty chamber' is. Hierbij laat Lucy zich verdoven en kunnen klanten met haar doen wat ze willen. Deze ontwikkelingen hebben op den duur invloed op haar dagelijkse leven en zodra ze erachter komt wat er tijdens haar slaap precies met haar gebeurt wil ze er een einde aan maken.
'Sleeping Beauty' is het regiedebuut van schrijfster Julia Leigh
17-01-2012 om 18:23
geschreven door Patje007
16-01-2012
Favorieten nemen Golden Globes mee naar huis.
'The Artist', Meryl Streep, George Clooney en 'Kuifje' in 3D van Steven Spielberg zijn zondag- avond de grote winnaars geworden van de 69ste Golden Globes.
'The Artist', een film van Michel Hazanavicius was met zes nominaties een van de favorieten van de avond, en haalde zijn eerste award binnen dankzij de muziek van Ludovic Bource. Hazanavicius greep wel naast de Golden Globe voor beste scenario (die ging naar Woody Allen voor 'Midnight in Paris'), maar won wel nog de prijs voor beste komedie/musical en voor beste acteur in een komedie/musical (Jean Dujardin). The Artist is met drie beeldjes de grootste winnaar van de avond.
Michel Hazanavicius had met de film The Artist de meeste nominaties voor de Golden Globes en verzilverde alvast de nominatie voor beste muziek.
De 82-jarige Canadese acteur Christopher Plummer was de eerste artiest van de avond die een prijs ontving, voor zijn rol in 'Beginners'. Bij de andere laureaten van het eerste deel van de avond waren onder meer Michelle Williams, beste actrice in een komedie voor 'My Week with Marilyn', en Steven Spielberg, wiens bewerking van 'Kuifje' de prijs voor beste animatiefilm in de wacht sleepte. Zangeres Madonna won dan weer de award voor beste lied, voor het nummer Masterpiece uit de film W.E.
Kate Winslet poseert met de Golden Globe die ze ontving vanwege haar rol in 'Mildred Pierce'.
Meryl Streep bevestigde haar favorietenrol en kaapte de prijs voor beste actrice in een drama- tische film weg, voor haar prachtige vertolking van Margaret Thatcher in The Iron Lady. George Clooney haalde dan weer de prijs voor beste acteur in een dramatische film binnen voor zijn rol in The Descendants. Martin Scorsese werd de beste regisseur.
De film 'A Separation' van de Iraniër Asghar Farhadi heeft zondag op de 69ste Golden Globes de award voor "beste niet-Engelstalige film" gewonnen. De Belgische broeders Dardenne, die met 'Le Gamin au Vélo' eveneens genomineerd waren voor de prijs, zagen de award aan hun neus voorbijgaan. Steven Spielberg
De andere kanshebbers voor de award waren Pedro Almodovar en zijn laatste film 'La Piel que habito' (The Skin I live in), 'The Flowers of War' van de Chinees Zhang Yimou en 'In the Land of Blood and Honey' van Angelina Jolie, die een film in het Bosnisch draaide. 'Le Gamin au Vélo' won eerder al de Grand Prix op het Filmfestival van Cannes en de European Award voor beste scenario.
De belangrijkste winnaars
Beste dramatische film: "The Descendants", van Alexander Payne Beste muzikale comedie of comedie: "The Artist", van Michel Hazanavicius Beste regisseur: Martin Scorsese ("Hugo Cabret") Beste scenario: Woody Allen ("Midnight In Paris") Beste acteur in dramatische film: George Clooney ("The Descendants")
George Clooney
Beste actrice in dramatische film: Meryl Streep ("The Iron Lady") Beste actrice in een comedie of muzikale komedie: Michelle Williams ("My Week With Marilyn") Beste acteur in een comedie of muzikale komedie: Jean Dujardin ("The Artist") Beste actrice in een bijrol: Octavia Spencer ("The Help") Beste acteur in een bijrol: Christopher Plummer ("Beginners") Beste niet-Engelstalige film: "A Separation" (Iran) Beste animatiefilm: Tintin (Kuifje)
Voor een volledige lijst van de winnaars klik hier.
Nicole Kidman zou het afschuwelijk vinden als er ooit een film wordt gemaakt over haar leven.
De 44-jarige actrice is binnenkort te zien in een film als journaliste Martha Gellhorn, maar hoopt dat later niemand haar zal vertolken.
Nicole Kidman
"Alsjeblieft niet zeg", zegt ze tegen het Amerikaanse entertainmentprogramma Access Hollywood. "Ik hou van de privacy van mijn leven en zorg er ook voor dat dat zo blijft." Dat ze haar leven 'zo privé en stil mogelijk' houdt komt volgens Kidman ook haar acteerprestaties ten goede.
De film 'Hemingway & Gellhorn' gaat over journaliste Martha Gellhorn en schrijver Ernest Heming- way, die een relatie met elkaar hadden. De rolprent wordt dit voorjaar uitgezonden op de Ameri- kaanse kabelzender HBO. De rol van Hemingway wordt vertolkt door Clive Owen.
15-01-2012 om 15:27
geschreven door Patje007
Interview met Daniel Craig n.a.v. de komende release van 'The Girl with the Dragon Tattoo'.
Zijn naam is straks voor de derde keer Bond, James Bond. Maar eerst kruipt Daniel Craig nog in de huid van Mikael Blomkvist, een onverschrokken reporter die met hulp van de hacker Lisbeth Salander op zoek gaat naar een verdwenen meisje.
De journaliste die Daniel Craig vraagt of hij alweer elke dag naar de gym gaat, om zich voor te bereiden op de nieuwe Bondfilm 'Skyfall', krijgt een sarcastisch antwoord. 'Wat ben ik blij dat je dat vraagt. (zucht) Sorry, ik weet niet wat ik hierop moet antwoorden. Het maakt deel uit van de fucking job, dat is alles. Ze betalen me goed om te doen alsof ik James Bond ben.'
'Maar je hebt hier zo'n lelijke blauwe plek', zegt ze terwijl ze naar zijn arm wijst. Hij grinnikt. 'Geen idee wanneer dat gebeurd is. Vast uit bed gevallen.'
'The Girl with the Dragon Tattoo is David Finchers verfilming van Stieg Larssons eerste Millennium-boek. Daarin speelt Craig de journalist Mikael Blomkvist, in een paar scènes in een zeer onflatterende pyjama- broek.
Eigenlijk speelt u in deze film tweede viool, na een meisje nog wel. Wilde u eens niet de held zijn? Daniel Craig: Ik zie het zoals Blomkvist het zelf ziet. Die man zit goed in zijn vel: hij hoeft niemand op zijn gezicht te slaan om te bewijzen dat hij een echte man is. Hij is taai en vasthoudend in zijn werk, het soort onderzoeker die zijn voet tussen de deur plant en niet meer weggaat. Dus heeft hij er geen problemen mee om Lisbeth Salander af en toe de leiding te laten nemen. Ze houden elkaar in evenwicht: zij redt hem, maar ze zou een wraakengel worden als hij haar niet tegenhield. Hij laat haar toe om mens te blijven.
U speelde hem echt als een onverschrokken reporter? Daniel Craig: Dat is onvermijdelijk, Larsson heeft hem zo geschreven. Ik heb wel een paar jour- nalistieke helden aan wie ik meteen dacht - Anna Politkovskaja, Robert Fisk. Ik zag Blomkvist als een idealistische journalist met heel uitgesproken morele principes. Maar ook iemand met een ge- zond ego. David en ik dachten dat hij waarschijnlijk een van die journalisten is die nét iets te graag op tv komen. Zo iemand heeft vijanden, zelfs onder zijn collega's, die hem dan smalend staan op te wachten aan de rechtbank. Hij is hoogmoedig geweest: hij heeft zijn feiten niet gecheckt en daardoor is hij veroordeeld wegens laster.
Daniel Craig en Rooney Mara op de première van 'The Girl with the Dragon Tattoo in New-York dd. 14/12/2011
In het boek zitten veel meer seksscènes. Daniel Craig:(droog)We hadden geen tijd om alle seksscènes uit het boek op te nemen. De man is een echt konijn in het boek, met elke vrouw die hij ontmoet, ligt hij binnen de tien minuten in bed. We wilden het een béétje realistisch houden. (lacht)Het zou een ander soort Zweedse film geworden zijn, anders.
Hij zit in pyjamabroek achter zijn computer en hij laat zijn leesbril op een onnozele manier hangen... Daniel Craig:(geeft de interviewer een erg doordringende blik)Dat doe ik zelf. Als kind heb ik ooit een erg coole man gezien in de Caraïben, die zijn bril zo van zijn oor liet hangen, en daar was ik van onder de indruk. Veel mensen met een leesbril doen er gekke dingen mee, zoals hem in hun haar stoppen en dan vergeten. En David vond dat ik het ook in de film moest doen.
Maar er staat genoeg over hem in het boek om mee aan de slag te gaan. Blomkvist maakt voort- durend boterhammen voor mensen, hij drinkt sloten koffie... Er is een zekere huiselijkheid aan hem. En hij is een jongen, zoals de meeste mannen. Sprak hij uit ervaring. (lacht)De meeste mannen blijven jongens. Zijn eerlijkheid beviel me. Hij is niet een van die mannen die zelf overal scharrels heeft, maar eist dat zijn vriendinnen trouw blijven. Hij gebruikt niemand. Dat maakt zijn relatie met Lisbeth zo hart- brekend: hij heeft een heel volwassen, onthechte houding in zijn relaties, maar zij wordt verliefd. Dat is hard.
Rooney Mara en Daniel Craig in 'The Girl with the Dragon Tattoo'
U wilde Blomkvist dus wat minder heldhaftig maken? Daniel Craig: Ik ben het in grote trekken eens met David: heldenmoed in films is meestal propa- ganda. Soms is het goede propaganda hoor, maar ik vind het interessanter om de zwakke plek te vinden in heldhaftigheid. Ik weet niet of je ooit mensen hebt geïnterviewd die echt iets heroïsch hebben gedaan, die spreken daar meestal niet zo graag over, toch? Dat is de realiteit van heldhaf- tigheid: het is eng, héél erg eng.
U trok op uw zestiende naar Londen om acteur te worden. Was er ooit een plan B? Daniel Craig: Acteren is het enige wat ik ooit heb willen doen. Ik zou ook totaal mislukt zijn als ik iets anders probeerde. Maar ik heb ook makkelijk praten. Ik ben recht van de toneelschool in een film van Warner Bros gestapt en de ene job bracht de andere mee.
U speelt soms nog theater en u speelde in 'Road to perdition' van Sam Mendes, die ook graag theater maakt. Was hij uw keuze als regisseur voor de volgende Bond-film? Daniel Craig: Ik mag graag denken dat ik Sam aan boord heb gebracht, ja. De intellectuele uitleg zou nu zijn dat hij een fantastische regisseur is - dat is hij, vooral met acteurs - en dat hij met zijn achtergrond in het theater een andere gevoeligheid aan Bond zal geven. Maar eigenlijk is het veel simpeler: ik weet dat Sam een gigantische fan van Bond is, dus doe ik hem er een plezier mee en de film ook, want hij kent het personage door en door.'
Daniel Craig en Robin Wright in 'The Girl with the Dragon Tattoo'
Hoe was het trouwens om in 'Tintin' te spelen, in motion capture? Daniel Craig: Eerste en laatste keer. Het was grappig om te doen, maar het is een onnozele manier om je brood te verdienen, zo'n spacepyjama aantrekken en de bewegingen voor een scherm overdoen. We hebben wel veel gelachen. Andy Serkis(kapitein Haddock) en Jamie Bell(Kuifje) houden van een grap. Steven Spielberg was ook in een opperbest humeur, je zag dat dit een jongensdroom van hem was. Maar ik heb die scènes twee jaar geleden opgenomen, ze zitten al ver in mijn geheugen. Toen ik de film zag, herkende ik mezelf ook niet in Sakharine; ik heb meer zitten te kijken hoe mooi de 3D- effecten in die film zijn.
Is het belangrijk om ook films als 'Dragon tattoo' te doen? Daniel Craig: Belangrijk? David Fincher biedt me een rol aan, dus ik zeg: Graag! Wat wil je dat ik doe? Desnoods veeg ik de vloer wel., Ik vind hem echt een van de beste regisseurs ter wereld. Van alle levende regisseurs komt hij het dichtst bij Hitchcock. Hij maakt spannende, mooi gemaakte en goed geacteerde thrillers, wat niet meer gebeurd is sinds the big manhet deed.
Nazisme, mishandeling van vrouwen... het is wel een donkere thriller. Kunt u dat 's avonds gemakkelijk van u afzetten? Daniel Craig: Ik heb nooit problemen om de film achter me te laten op het einde van de opname- dag. Acteurs die dat beweren, zijn aan het koketteren. Komaan, je hebt dvd's gezien met extra's: filmen is saai. Je zit de hele dag te wachten, af en toe mag je iets doen. De emotionele scènes zijn niet moeilijk: daarvoor ben je acteur geworden, die geven je weer energie. De echt moeilijke stukjes, dat is een deur openen en een kamer binnenlopen, dertig keer na elkaar, en het natuurlijk houden.
David Fincher is daar berucht om: zijn vele takes. Verbeteren die nu echt het acteren? Daniel Craig: Het kan alle kanten uitgaan. Je kunt het zo vaak doen dat je het slechter begint te doen, en dan opeens toch goed; of je kunt het steeds beter doen. Er is geen vaste regel. Maar vaak neemt het wel de intensiteit uit de prestatie. Een van de moeilijkste dingen aan acteren is niét acteren; als je iets zo vaak moet overdoen, komt er een moment dat je denkt: fuck this. En vaak is dat de opname waarin je nét natuurlijk genoeg bent. Ik zit daar niet mee: als het veertig keer moet worden overgedaan, dan is dat maar zo. Waarvoor zit ik daar anders? Je komt niet om te feesten, maar om te werken.
Zo'n folterscène ondergaan is toch geen werk dat een mens vaak wil doen? Daniel Craig: Zag het er pijnlijk uit? Goed! Het viel opvallend goed mee, al was ik echt vast- gebonden. Ik was voortdurend op mijn hoede dat de crew er vandoor zou gaan zonder me los te maken, dan hing ik daar nu nog. Dat soort practical jokes moeten kunnen, op een filmset. Iemand die zich aan het concentreren is voor een belangrijke scène, moet je met rust laten. Maar alle andere momenten: fair game!'
Release: 18 januari 2012
Regie: David Fincher Cast: Rooney Mara, Daniel Craig, Robin Wright Genre: Thriller, drama Duur: 158 minuten
15-01-2012 om 15:02
geschreven door Patje007
14-01-2012
Vooruitblik 'Seeking Justice'.
Release: 18 januari 2012
Regie: Roger Donaldson Cast: Nicolas Cage, Guy Pearce, January Jones Genre: Politiefilm Duur: 108 minuten
Inhoud: Wanneer de vrouw van Nick Gerard(rol van Nicolas Cage) slachtoffer is geworden van een ernstige misdaad, besluit hij aan te kloppen bij een organisatie in de onderwereld. Met behulp van hun diensten wil hij wraak nemen op de daders.
Trailer:
14-01-2012 om 17:13
geschreven door Patje007
Driemaal te zien in de bioscoop: Michael Fassbender.
Drie films op amper veertien dagen tijd, niemand beheerst de bioscopen dezer dagen zo opvallend als Michael Fassbender. Hoe wijd zijn talent reikt, demonstreert hij vanaf deze week met 'Jane Eyre' en 'Shame'.
Voor de groeiende schare fans van Michael Fassbender kon 2012 niet beter beginnen. Sinds vorige week neemt de acteur de rol van psychoanalyse-pionier Carl Gustav Jung voor zijn rekening in David Cronenbergs 'A dangerous Method' en nu komen daar nog twee films bij.
De ene, 'Shame', voert Fassbender op als een New Yorkse zakenman die zijn seksverslaving niet onder controle krijgt. De andere, 'Jane Eyre', is een verfilming van de gelijknamige gothisch-romantische klassieker van Charlotte Brontë over een eigenzinnige jonge vrouw die midden 19de eeuw gouvernante wordt bij een man met een donker geheim.
Later dit jaar mogen we Fassbender trouwens nog twee keer in de cinema verwachten. In Steven Soderberghs wraakthriller 'Haywire' vertolkt hij "a nice little part"(zijn woorden) als een voormalige MI6-agent die freelancer is geworden, in Ridley Scotts sf-spektakel 'Prometheus' duikt hij het 'Alien'- universum in.
Lang niet kwaad voor een 34-jarige Ier(weliswaar geboren in Heidelberg) die twee jaar geleden nog een goed bewaard geheim was. Zijn rol als Britse soldaat in Tarantinos 'Inglourious basterds' en vooral zijn verbluffende vertolking als IRA-hongerstaker Bobby Sanders in 'Hunger' hebben van hem echter een snel rijzende ster gemaakt. "Hij straalt een intelligentie, een intensiteit en een mannelijkheid uit die je zelden vindt in een hoofdacteur", vindt Cary Fukunaga, de regisseur van 'Jane Eyre'.
Had je de roman van Brontë gelezen voor ja aan de film begon? Michael Fassbender: Ja, omdat ik een paar jaar geleden auditie deed voor een rol in een verfilming van Jean Rhys' boek "Wide Sargasso Sea", waarin hij de voorgeschiedenis van 'Jane Eyre' vertelt. Mijn moeder en zus zijn bovendien altijd al enorme fans geweest van de roman. Ik kan me hun discussies nog levendig herinneren. Een van de redenen waarom ik op het aanbod ben ingegaan was om te zien wat ze van mijn Rochester zouden vinden.
Begrijp je waarom het boek tot de verbeelding blijft spreken? Michael Fassbender: Absoluut. Het is een tijdloos verhaal met geweldige personages en complexe emoties. Hoe ze moeten knokken voor de liefde en uiteindelijk elkaar genezen. Dat was mijn visie op Rochester, als iemand die zijn verleden en schuldgevoelens als een ongeneeslijke wonde met zich meedraagt. Dankzij Jane geneest hij.
Keira Knightley en Michael Fassbender in 'A Dangerous Method'
'Jane Eyre' is pas de tweede film van regisseur Cary Fukunaga, net zoals 'Shame' pas de tweede film van regisseur Steve McQueen is. Kan je ze vergelijken? Michael Fassbender: Ze hebben allebei een diep inzicht in hoe mensen functioneren. Ze kunnen een verhaal vertellen. En ze hebben geen schrik om risicos te nemen.
'Shame' is je tweede film met McQueen. Was de ervaring anders dan bij 'Hunger'? Michael Fassbender: Ja en nee. We hebben maar weinig woorden meer nodig om te communi- ceren en ik vertrouw Steve blindelings. Wat we in 'Shame' voor elkaar kregen, was automatisch duidelijker en beter dan in 'Hunger'. Het opmerkelijke aan Steve is hoeveel passie hij teweeg brengt bij mensen. Ik had het al bij 'Hunger' gezien maar ik dacht dat het misschien anders zou zijn bij 'Shame'. Dat verhaal speelt zich namelijk af in New York, wat betekent dat we met Ame- rikaanse crewleden werkten. Maar het effect was precies hetzelfde, ook al werden die mensen het minimum betaald. Niemand wou Steve ontgoochelen.
Voor 'Hunger' moest je jezelf onderwerpen aan een gruwelijk dieet. Dat werd je alvast bespaard. Michael Fassbender: Vergis je niet, 'Shame' was een pak zwaarder dan 'Hunger'. Ik moest mezelf elke dag opnieuw onderwerpen aan verschrikkelijke emoties en dat kruipt in je kleren. In het geval van 'Hunger' was het gewoon een kwestie van tien weken lang 900 calorieën per dag eten. Dat volstond. Ik werd echt van mijn stuk gebracht door 'Shame', door het idee waar mijn personage voor staat, de manier waarop hij omgaat met de mensen om zich heen. Hoe moeilijk intimiteit is voor sommige mensen.
Hoe komt het dat we je plots zoveel na elkaar te zien krijgen? Michael Fassbender: Het is een combinatie van releasedata die verschoven zijn en het feit dat ik 20 maanden aan een stuk gewerkt heb, tussen november 2009 en juli vorig jaar. Eind augustus heb ik een lange trip gemaakt met de motorfiets, samen met mijn vader en een goeie vriend die ik al lang niet meer gezien had. Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Bosnië, Kroatië, Monte- negro, van Dubrovnik met de ferry naar Bari, vandaar naar Sicilië en zo door Italië naar Venetië. Net op tijd voor het filmfestival om 'A dangerous Method' en 'Shame' aan de wereld voor te stellen.
Heb je met opzet niet eerder een beetje vakantie genomen? Wou je na 'Hunger' het ijzer smeden terwijl het heet was? Michael Fassbender: Zo kan je het stellen. Acteren is een krankzinnig beroep. Er zijn zoveel goeie films die nooit gemaakt worden en goeie acteurs die we nooit te zien krijgen. Als je een kans krijgt, kan je die dus maar beter grijpen. Het blijft ook altijd oppassen. Als je voor het eerst een beetje succes hebt, word je snel verleid door de bijverschijnselen. De aandacht en de gratis spulletjes.
Je zei ooit dat je na 'Band of brothers' dwaas reageerde. Is dat wat je toen bedoelde? Michaël Fassbender: Ik ging ervan uit dat mijn carrière gelanceerd was na 'Band of brothers'. Een vrij belangrijke rol in een tv-serie van Tom Hanks en Steven Spielberg, ik dacht dat mijn schaapjes op het droge waren. Waarna er helemaal geen aanbiedingen binnen liepen. (lachje) Een jaar lang. Die ervaring heeft me geleerd dat dit vak compleet onvoorspelbaar is. En dat het verstandiger is om niet meteen al je geld uit te geven. (lacht)
'A Dangerous Method' speelt sinds 4 januari 2012 in de bioscopen, 'Jane Eyre' en 'Shame' sinds 11 januari 2011.
14-01-2012 om 13:39
geschreven door Patje007
Rooney Mara moest lijden voor rol in 'The Girl with the Dragon Tattoo'.
Actrice Rooney Mara moest voor haar rol in de film 'The Girl with the
Dragon Tattoo'naar eigen zeggen vreselijk lijden. Regisseur David Fincher vroeg heel wat van de jonge actrice voor de
ver- filming van het gelijknamige populaire boek.
Rooney Mara: Hij (David Fincher) zei tegen het casting bureau dat ze me goed moesten
waar- schuwen. Dat ik me ervan bewust moest zijn dat als ik de rol kreeg, ik mijn
hele leven zou moeten veranderen. Ik moest gaan roken en heel erg op mezelf zijn
een jaar lang.
En dat was nog niet alles, zo ontdekte de actrice toen ze in de film ging
spelen, melden verschillen- de Amerikaanse media.
Rooney Mara: Ik moest helemaal naakt zijn,
verschrikkelijke verkrachtingen naspelen en motor leren rijden. Het was heel
veel voor me. Daarna moest ik me nog laten piercen en zelfs mijn wenk- brauwen
afscheren.
'The Girl with the Dragon Tattoo' speelt vanaf 18 januari 2012 in de bioscopen.
14-01-2012 om 00:00
geschreven door Patje007
Tags:Rooney Mara, Liesbeth Salander, The Girl with the Dragon Tattoo
12-01-2012
Rihanna over haar personage in 'Battleship'.
'Battleship', een film gebaseerd op het spel Zeeslag, gaat over een internationale oorlogsvloot die het moet opnemen tegen buitenaardse wezens.
Hieronder vindt je, naast twee trailers van de film, een video waarin zangeres Rihanna je meeneemt achter de schermen van 'Battleship', waarbij ze ook meer uitleg geeft over haar personage. Ze vertelt ons meer over haar rol als stoere chick en geeft toe dat ze al die wapens stiekem toch wel erg leuk vindt.
'Battleship' speelt vanaf 18 april 2012 in de bioscopen.
Trailer 1:
Trailer 2:
Achter de schermen van 'Battleship':
12-01-2012 om 00:00
geschreven door Patje007
Kiefer Sutherland bevestigt 24-film.
Kiefer Sutherland heeft bevestigd dat er binnenkort een film komt rond de actiereeks '24'. 'Ik ben nu nog bezig aan de opnames van mijn nieuwe reeks 'Touch', maar daarna, ergens in april, starten we met de film', vertelt Sutherland.
Kiefer Sutherland
'Ik ben echt opgewonden over het script dat we hebben. Het gaat door op het verhaal van de serie en speelt zich zes maanden na de laatste aflevering af.'
Voor de film laten de makers het real time-principe, dat de reeks zo bekend maakte, vallen. 'In een project dat twee uur zal duren is dat niet doenbaar.'
De film zou in 2013 in de zalen moeten komen.
12-01-2012 om 00:00
geschreven door Patje007
11-01-2012
Soderbergh strikt Blake Lively, Jude Law en Channing Tatum.
Sinds Steven Soderbergh aankondigde dat hij van plan is met vervroegd pensioen te gaan, lijkt de regisseur het drukker dan ooit te hebben. Voor zijn nieuwe film 'The Side Effects' heeft hij een cast verzameld bestaande uit Blake Lively, Jude Law en opnieuw Channing Tatum. Deze laatste is dit jaar immers ook te zien in de Soderberghs films 'Haywire' en 'Magic Mike'.
Steven Soderbergh Channing Tatum
In de psychologische thriller 'The Side Effects' speelt Blake Lively(The Town) een vrouw die naar de medicijnen grijpt om haar angsten te onderdrukken voor de naderende vrijlating van haar man(rol van Channing Tatum). Jude Law neemt de rol van psychiater op zich.
Blake Lively Jude Law
Nadat hij uit de productie van 'The Man from U.N.C.L.E.' stapte om budgettaire redenen, ging Steven Soderbergh op zoek naar een vervangend project. 'The Side Effects', eerder aangekon- digd als 'The Bitter Pill', werd geschreven door Scott Z. Burns, die ook al met Soderbergh werkte aan 'The Informant!' en 'Contagion'.
De opnames van 'The Side Effects' moeten in april van start gaan en de première zal in 2013 plaatsvinden
11-01-2012 om 17:34
geschreven door Patje007
Exclusief op Moviefacts: bekijk de eerste 5 minuten van 'Haywire'.
Nog meer nieuws over regisseur Steven Soderberg. Recent zijn namelijk de eerste 5 minuten van de actiefilm 'Haywire' vrijgegeven.
De makers van 'Haywire' hebben de eerste scène van de film verspreid. Hoofdrolspeelster Gina Carano speelt een soort vrouwelijke Jason Bourne, die haar mannetje moet staan in een geweld- dadige knokpartij met Channing Tatum.
Gina Carano
In 'Haywire' staat Mallory Kane(rol van Gina Carano) centraal. Ze is een getrainde vechters- baas, gespecialiseerd in het uitvoeren van gevaarlijke missies. Wanneer ze tijdens een op- dracht voor dood wordt achtergelaten, slaat ze op de vlucht. Ze wil wraak en zoekt uit wie haar verraden heeft.
Naast Carano en Tatum bestaat de indrukwekkende cast uit Ewan McGregor, Michael Fass- bender, Michael Douglas, Antonio Banderas en Bill Paxton. 'Haywire' werd, zoals gezegd, geregisseerd door Oscarwinnaar Steven Soderbergh en wordt op 20 januari 2012 in de Ame- rikaanse bioscopen verwacht.Wanneer de film bij ons uitkomt is nog onbekend.
11-01-2012 om 00:00
geschreven door Patje007
Tags:Haywire
10-01-2012
Brad Pitt verkozen tot beste acteur op de New York Film Critics Circles Awards.
Jetsetkoppel Angelina Jolie en Brad Pitt liep maandag over de rode loper van de New York Film Critics Circle Awards. Brad Pitt werd bekroond tot beste acteur van het afgelopen jaar, dit voor zijn rollen in 'The Tree of Life en 'Moneyball'.
10-01-2012 om 17:03
geschreven door Patje007
Anne Hathaway niet geïntimideerd door voorgangers.
Anne Hathaway ziet voorgaande Catwoman-actrices niet als een bedreiging. De
actrice treedt in de nieuwe Batman-film 'The Dark Night Rises' in de voetsporen
van onder anderen Michelle Pfeiffer en Halle Barry, maar voelt zich niet
geïntimideerd. "De films hiervoor hebben geen in- vloed op onze versie", zegt ze
in een interview met de Amerikaanse krant Los Angeles Times.
Anne Hathaway
Hathaway is de
zesde actrice die in de huid van Catwoman kruipt. Julie Newmar, Eartha Kitt en
Lee Meriwether waren in de jaren zestig te zien als de kwaadaardige kat in de
tv-serie Batman. "Het heeft geen invloed op me. Elke Catwoman komt immers tot
leven in een andere versie van Gotham City. Dat geldt ook voor de stripboeken."
Regisseur Christopher Nolan heeft volgens de actrice de strakst georganiseerde
set die ze ooit heeft meegemaakt. "Voor de crew is het daarom heerlijk om je
best te doen." Ook Nolan is blij met Hathaway als zijn katvrouw. "Ze is zeer
getalenteerd en acteert heel na- tuurlijk, waardoor ze geweldig is in de film."
Anne Hathaway als Catwoman in 'The Dark Knight Rises'.
De
29-jarige Hathaway is vanaf 25 juli 2012 in de bioscopen te zien in 'The Dark Knight
Rises'.
10-01-2012 om 16:55
geschreven door Patje007
Bekijk hier de eerste Oscar-trailer.
De eerste trailer voor de 84ste editie van de Academy Awards staat online. In het promofilmpje passeren een reeks Hollywoodsterren de revue waaronder Josh Duhamel (mét snor!) en zijn voormalige 'Transformers'-tegenspeelster Megan Fox.
Duhamel en Fox zijn op zoek naar de host van de avond, Billy Crystal. De twee slagen er met de hulp van onder andere Robin Williams uiteindelijk in om de man op te sporen.
"We wilden het dit jaar een beetje anders aanpakken in plaats van een traditioneel filmpje", aldus Christina Kounelias, Chief Marketing van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences. "De trailer toont hoe opgewonden iedereen is om Billy opnieuw in het team te hebben."
Het is de negende keer dat Crystal de presentatie van de Oscars voor zijn rekening mag nemen. De Oscarnominaties worden op 24 januari bekend gemaakt. De awardshow vindt op 26 januari plaats in Los Angeles.
10-01-2012 om 12:16
geschreven door Patje007
Viggo Mortensen in de huid van Freud.
Laat je hoofdrolspeler je vlak voor de opnames in de steek? Eén adres: Viggo Mortensen. Je krijgt er meteen ook een uitstekende vertolking bij, toont hij alweer in 'A dangerous method'.
Het verklaart meteen waarom regisseur David Cronenberg voor de rol van Freud een beroep deed op Viggo Mortensen(53), bekend van 'The road' en vooral van zijn vertolking als Aragorn in de 'Lord of the rings'-films. Net als in Peter Jacksons trilogie was de acteur trouwens eerste vervanger. Oorspronkelijk was het de bedoeling van Christoph Waltz de rol zou spelen. Meer nog, de Duitse acteur bleef bij Cronenberg aandringen dat hij de geschikte keuze was, onder meer omdat zijn grootvader ooit leerling was geweest van Freud.
Niet onbelangrijk was dat Waltz na zijn succesrol als Jodenjager in "Inglourious basterds" garant stond voor een aanzienlijke Duitse financiering. Toen Waltz ter elfder ure besloot om 'A dangerous method' te laten schieten en in "Water for elephants" de rol van een gehate circusdirecteur op zich te nemen, zag Cronenberg het grootste deel van dat Duitse geld ook in rook opgaan. De productie bleef gelukkig nipt overeind en bovendien kon de Canadese regisseur terugvallen op zijn goeie vriend Mortensen, met wie hij eerder 'A history of violence' en 'Eastern promises' draaide.
'A Dangerous Method' vertelt het verhaal van de vriendschap tussen Freud, de grondlegger van de psy- choanalyse, en zijn belangrijkste leerling Carl Gustav Jung(en over de verboden liefde tussen Jung en zijn belangrijkste patiënte Sabina Spielrein).
Voel je een bepaalde druk als je een historisch personage speelt waar iedereen een beeld van heeft? Viggo Mortensen: De druk is niet groter dan bij een andere rol. Ik geniet er wel van om zon historische figuur te spelen. Ik vond het bijvoorbeeld heel aangenaam om de trappen af te wan- delen van het huis in Wenen waar Freud decennia lang gewoond heeft met zijn gezin. Al zijn patiënten hebben die trappen gebruikt. En om dan de lange wandelingen te maken die Freud elke ochtend maakte om over allerlei dingen na te denken, langs de tuinen van het Slot Belve- dere. Heel aangenaam. Ik ben er een paar keer naartoe gegaan voor we aan de opnames be- gonnen, één keer in de winter en een tweede keer in de vroege lente, om gewoon te worden aan de ambiance, de geluiden en geuren.
Keira Knightley in 'A Dangerous Method'
Had je dan zoveel tijd om je voor te bereiden? Je moest toch in allerijl invallen? Viggo Mortensen: Ik had natuurlijk het liefst nog meer tijd gehad maar ik heb geprobeerd om er tijdens onze opnamedagen in Duitsland occasioneel tussenuit te glippen. Ik heb ook zijn ge- boorteplaats in Tsjechië bezocht. En veel boekenwinkels.
Dit is je derde film met David Cronenberg maar in vergelijking met 'A history of violence' en 'Eastern promises' hoefde je geen stunt- of vechtwerk te verrichten. Doe je dit liever? Viggo Mortensen: Niet noodzakelijk. Het is gewoon een andere manier van werken. In die vorige films ging het vooral om niet-verbale communicatie, om gebaren en reacties. En gelukkig is Cronenberg een meester op het vlak van nuances, van observeren wat acteurs doen. In 'A dangerous method' zijn de woorden de gebaren, niet alleen bij Freud maar ook bij Jung. De rol heeft natuurlijk ook een fysieke kant. Ik heb bijvoorbeeld nauwgezet bestudeerd hoe Freud op een stoel zat, hoe hij sigaren rookte, welke sigaren dat waren, hoe zijn stem klonk. Hij was een man die niet gehaast sprak maar wel onophoudelijk en gepolijst. Maar het waren vooral de woorden die het werk moesten doen. Daar liggen de waarheid en de leugens van dit verhaal. Hoe meer problemen ze hebben, hoe meer ze praten. En hoe meer ze praten, hoe minder ze zeggen over hun ware gevoelens.
Hoe sta je tegenover psychoanalyse? Is de discipline voorbijgestreefd? Viggo Mortensen: Die vraag maakt eigenlijk niets meer uit. Eenmaal Freud die deur geopend had, kon niemand hem nog sluiten. Of ze het nu beseffen of niet, de manier waarop mensen praten over zichzelf, hun familie, hun jeugd en hun visie op de wereld is ingrijpend beïnvloed door Freuds ge- dachtegoed. Hij heeft de mensheid veranderd. Cinema is op min of meer hetzelfde moment ontstaan als psychoanalyse en je kunt je die kunstvorm niet voorstellen zonder psychoanalytische kant. De verhalen, de vertolkingen, de regie, de scenarios, alles heeft met psychoanalyse te maken. Zelfs bij slechte films.
Iedereen die dat wil, kan de briefwisseling tussen Freud en Spielrein lezen. De corresponden- tie tussen Jung en Spielrein wordt echter grotendeels geheim gehouden. Wat moeten we daar- achter zoeken? Viggo Mortensen: Het heeft te maken met de families. De erfgenamen van Freud zagen er geen graten in om alle brieven vrij te geven, terwijl de Jung-familie veel meer terughoudend blijkt. De reden zal wel zijn dat ze geen bijzonder vleiend beeld schetsen van Jung en de precieze aard van de relatie tussen hem en Spielrein aan het licht brengen. Ik veroordeel de familie zeker niet. Ik begrijp dat ze gehecht zijn aan hun privacy. Maar het neemt niet weg dat ik nieuwsgierig ben wat er in die brieven staat.
10-01-2012 om 00:00
geschreven door Patje007
Tags:A Dangerous Method, Viggo Mortensen
09-01-2012
William en Kate bij première 'War Horse'.
Prins William en zijn vrouw Kate Middleton verschenen zondag op de rode loper van de première van 'War Horse'. De film van Steven Spielberg moet bij de uitreiking van de Oscars hoge ogen gaan gooien.
'War Horse' speelt vanaf 1 februari 2012 in de bioscopen.
09-01-2012 om 16:56
geschreven door Patje007
Voormalige 24-actrice in Star Trek-sequel
Entertainment Weekly komt met het nieuws dat de voormalige 24-actrice Nazneen Contractor gecast is voor J.J. Abrams aankomende(voorlopig nog titelloze) Star Trek sequel. Ze zal de rol van de vrouw van Noel Clarke's personage voor haar rekening nemen.
Nazneen Contractor
Contractor sluit zich aan bij o.a. John Cho, Simon Pegg, Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Karl Urban, Anton Yelchin, Alice Eve, Peter Weller en Benedict Cumberbatch. Het scenario voor de sequel komt van Roberto Orci, Alex Kurtzman en Damon Lindelof.
De opnames van de film zouden binnenkort van start gaan. De Amerikaanse bioscooprelease staat gepland voor 17 mei 2013.
Abrams eerste Star Trek uit 2009 bracht wereldwijd $385.7 miljoen in het laatje.
09-01-2012 om 13:48
geschreven door Patje007
2012, het jaar van de blockbusters.
2012 belooft een goed jaar te worden voor de blockbusters uit Hollywood. Vooral prequels, sequels en andere vervolgfilms lijken garant te staan voor succes in de cinemazalen. Tijd voor enkele trailers.
De grote studio's kiezen ook volgend jaar voor dezelfde succesformule: gevestigde namen als Peter Jackson en Christopher Nolan nemen plaats in de regiestoel, beschikken over een groot budget en mogen dat spenderen aan nog spectaculairdere vervolgfilms.
The Hobbit
Het eerste deel van de prequel op Lord Of The Rings komt pas eind december 2012 in de zalen, maar aan de trailer te zien bevat het opnieuw alle elementen die van de trilogie zo'n succes maak- ten. Het verhaal van Bilbo Balings speelt zich in een andere uithoek van Midden-Aarde af, maar Gandalf is opnieuw van de partij om elfen, dwergen en andere hobbits te begeleiden bij hun quees- te waar het gezelschap moet afrekenen met orken, trollen en zelfs een draak.
Batman: The Dark KnightRises
The Dark Knight, de Batmanfilm die in 2008 uitkwam, zal tot het einde der tijden in ieders geheu- gen blijven dankzij de glansrol die Heath Ledger neerzette als The Joker. Zijn jammerlijk overlijden zorgt er wel voor dat in de nieuwe prent over de superheld uit Gotham City een nieuwe schurk op- duikt, Bane genaamd. Tom Hardy won voor die rol 30 kilogram aan spiermassa, maar ook Christian Bale dook voor zijn laatste rol als Bruce Wayne het krachthonk in.
Vanaf 25 juli 2012 in de bioscopen.
The Wrath of the Titans
Clash of the Titans bracht in 2010 meer dan 400 miljoen euro op en dus vond Warner Bros het tijd voor een vervolg. Ondanks de negatieve kritieken mag Sam Worthington opnieuw in de huid van de Griekse held Perseus kruipen, net zoals Liam Neeson en Ralph Fiennes oppergoden Zeus en Hades voor hun rekening nemen. Ditmaal is het Jonathan Liebesman die instaat voor de regie, maar ook hij maakt van de strijd tussen de Perseus en de Titanen een filmepos vol actie- en vechtscènes. Vanaf 28 maart 2012 in de bioscopen.
Men in Black 3
Will Smith en Tommy Lee Jones zijn na tien jaar eindelijk terug om de wereld te beschermen tegen aanvallen van outer space. Ditmaal geraken agenten J en K verstrikt in een teletijdmachi- ne en krijgen we hun jongere versies uit 1969 te zien. Benieuwd of de aliens de hippies van Wood-stock aanvallen, dan moet je zeker gaan kijken naar de derde Men In Black. Bij ons komt de film(in 3D) vanaf 23 mei 2012 in de zalen.
En verder:
Naast deze vervolgfilms proberen ook de blockbusters Prometheus(mei 2012) en Titanic 3D(4 april 2012) eerstkomende maanden de cinemazalen te veroveren.
09-01-2012 om 13:04
geschreven door Patje007
07-01-2012
Welkom in mijn digitale filmwereld.
Hello filmfreaks,
De begingeneriek van de eerste Mission: Impossible-film(1996) betekent het startsein dat jullie vanaf eerstkomende maandag op moviefacts opnieuw terecht kunnen voor het meest recente filmnieuws, dit met steeds één gedachte in het achterhoofd: een poging doen om de filmsterren dichter bij jullie te brengen onder de vorm van interviews, filmweetjes, carrière-overzichten en trailers. Uiteraard mag een blik op het huidige en toekomstige filmaanbod hierin niet ontbreken.