Interview met Daniel Craig n.a.v. de komende release van 'The Girl with the Dragon Tattoo'.
Zijn naam is straks voor de derde keer Bond, James Bond. Maar eerst kruipt Daniel Craig nog in de huid van Mikael Blomkvist, een onverschrokken reporter die met hulp van de hacker Lisbeth Salander op zoek gaat naar een verdwenen meisje.
De journaliste die Daniel Craig vraagt of hij alweer elke dag naar de gym gaat, om zich voor te bereiden op de nieuwe Bondfilm 'Skyfall', krijgt een sarcastisch antwoord. 'Wat ben ik blij dat je dat vraagt. (zucht) Sorry, ik weet niet wat ik hierop moet antwoorden. Het maakt deel uit van de fucking job, dat is alles. Ze betalen me goed om te doen alsof ik James Bond ben.'
'Maar je hebt hier zo'n lelijke blauwe plek', zegt ze terwijl ze naar zijn arm wijst. Hij grinnikt. 'Geen idee wanneer dat gebeurd is. Vast uit bed gevallen.'
'The Girl with the Dragon Tattoo is David Finchers verfilming van Stieg Larssons eerste Millennium-boek. Daarin speelt Craig de journalist Mikael Blomkvist, in een paar scènes in een zeer onflatterende pyjama- broek.
Eigenlijk speelt u in deze film tweede viool, na een meisje nog wel. Wilde u eens niet de held zijn? Daniel Craig: Ik zie het zoals Blomkvist het zelf ziet. Die man zit goed in zijn vel: hij hoeft niemand op zijn gezicht te slaan om te bewijzen dat hij een echte man is. Hij is taai en vasthoudend in zijn werk, het soort onderzoeker die zijn voet tussen de deur plant en niet meer weggaat. Dus heeft hij er geen problemen mee om Lisbeth Salander af en toe de leiding te laten nemen. Ze houden elkaar in evenwicht: zij redt hem, maar ze zou een wraakengel worden als hij haar niet tegenhield. Hij laat haar toe om mens te blijven.
U speelde hem echt als een onverschrokken reporter? Daniel Craig: Dat is onvermijdelijk, Larsson heeft hem zo geschreven. Ik heb wel een paar jour- nalistieke helden aan wie ik meteen dacht - Anna Politkovskaja, Robert Fisk. Ik zag Blomkvist als een idealistische journalist met heel uitgesproken morele principes. Maar ook iemand met een ge- zond ego. David en ik dachten dat hij waarschijnlijk een van die journalisten is die nét iets te graag op tv komen. Zo iemand heeft vijanden, zelfs onder zijn collega's, die hem dan smalend staan op te wachten aan de rechtbank. Hij is hoogmoedig geweest: hij heeft zijn feiten niet gecheckt en daardoor is hij veroordeeld wegens laster.
Daniel Craig en Rooney Mara op de première van 'The Girl with the Dragon Tattoo in New-York dd. 14/12/2011
In het boek zitten veel meer seksscènes. Daniel Craig:(droog)We hadden geen tijd om alle seksscènes uit het boek op te nemen. De man is een echt konijn in het boek, met elke vrouw die hij ontmoet, ligt hij binnen de tien minuten in bed. We wilden het een béétje realistisch houden. (lacht)Het zou een ander soort Zweedse film geworden zijn, anders.
Hij zit in pyjamabroek achter zijn computer en hij laat zijn leesbril op een onnozele manier hangen... Daniel Craig:(geeft de interviewer een erg doordringende blik)Dat doe ik zelf. Als kind heb ik ooit een erg coole man gezien in de Caraïben, die zijn bril zo van zijn oor liet hangen, en daar was ik van onder de indruk. Veel mensen met een leesbril doen er gekke dingen mee, zoals hem in hun haar stoppen en dan vergeten. En David vond dat ik het ook in de film moest doen.
Maar er staat genoeg over hem in het boek om mee aan de slag te gaan. Blomkvist maakt voort- durend boterhammen voor mensen, hij drinkt sloten koffie... Er is een zekere huiselijkheid aan hem. En hij is een jongen, zoals de meeste mannen. Sprak hij uit ervaring. (lacht)De meeste mannen blijven jongens. Zijn eerlijkheid beviel me. Hij is niet een van die mannen die zelf overal scharrels heeft, maar eist dat zijn vriendinnen trouw blijven. Hij gebruikt niemand. Dat maakt zijn relatie met Lisbeth zo hart- brekend: hij heeft een heel volwassen, onthechte houding in zijn relaties, maar zij wordt verliefd. Dat is hard.
Rooney Mara en Daniel Craig in 'The Girl with the Dragon Tattoo'
U wilde Blomkvist dus wat minder heldhaftig maken? Daniel Craig: Ik ben het in grote trekken eens met David: heldenmoed in films is meestal propa- ganda. Soms is het goede propaganda hoor, maar ik vind het interessanter om de zwakke plek te vinden in heldhaftigheid. Ik weet niet of je ooit mensen hebt geïnterviewd die echt iets heroïsch hebben gedaan, die spreken daar meestal niet zo graag over, toch? Dat is de realiteit van heldhaf- tigheid: het is eng, héél erg eng.
U trok op uw zestiende naar Londen om acteur te worden. Was er ooit een plan B? Daniel Craig: Acteren is het enige wat ik ooit heb willen doen. Ik zou ook totaal mislukt zijn als ik iets anders probeerde. Maar ik heb ook makkelijk praten. Ik ben recht van de toneelschool in een film van Warner Bros gestapt en de ene job bracht de andere mee.
U speelt soms nog theater en u speelde in 'Road to perdition' van Sam Mendes, die ook graag theater maakt. Was hij uw keuze als regisseur voor de volgende Bond-film? Daniel Craig: Ik mag graag denken dat ik Sam aan boord heb gebracht, ja. De intellectuele uitleg zou nu zijn dat hij een fantastische regisseur is - dat is hij, vooral met acteurs - en dat hij met zijn achtergrond in het theater een andere gevoeligheid aan Bond zal geven. Maar eigenlijk is het veel simpeler: ik weet dat Sam een gigantische fan van Bond is, dus doe ik hem er een plezier mee en de film ook, want hij kent het personage door en door.'
Daniel Craig en Robin Wright in 'The Girl with the Dragon Tattoo'
Hoe was het trouwens om in 'Tintin' te spelen, in motion capture? Daniel Craig: Eerste en laatste keer. Het was grappig om te doen, maar het is een onnozele manier om je brood te verdienen, zo'n spacepyjama aantrekken en de bewegingen voor een scherm overdoen. We hebben wel veel gelachen. Andy Serkis(kapitein Haddock) en Jamie Bell(Kuifje) houden van een grap. Steven Spielberg was ook in een opperbest humeur, je zag dat dit een jongensdroom van hem was. Maar ik heb die scènes twee jaar geleden opgenomen, ze zitten al ver in mijn geheugen. Toen ik de film zag, herkende ik mezelf ook niet in Sakharine; ik heb meer zitten te kijken hoe mooi de 3D- effecten in die film zijn.
Is het belangrijk om ook films als 'Dragon tattoo' te doen? Daniel Craig: Belangrijk? David Fincher biedt me een rol aan, dus ik zeg: Graag! Wat wil je dat ik doe? Desnoods veeg ik de vloer wel., Ik vind hem echt een van de beste regisseurs ter wereld. Van alle levende regisseurs komt hij het dichtst bij Hitchcock. Hij maakt spannende, mooi gemaakte en goed geacteerde thrillers, wat niet meer gebeurd is sinds the big manhet deed.
Nazisme, mishandeling van vrouwen... het is wel een donkere thriller. Kunt u dat 's avonds gemakkelijk van u afzetten? Daniel Craig: Ik heb nooit problemen om de film achter me te laten op het einde van de opname- dag. Acteurs die dat beweren, zijn aan het koketteren. Komaan, je hebt dvd's gezien met extra's: filmen is saai. Je zit de hele dag te wachten, af en toe mag je iets doen. De emotionele scènes zijn niet moeilijk: daarvoor ben je acteur geworden, die geven je weer energie. De echt moeilijke stukjes, dat is een deur openen en een kamer binnenlopen, dertig keer na elkaar, en het natuurlijk houden.
David Fincher is daar berucht om: zijn vele takes. Verbeteren die nu echt het acteren? Daniel Craig: Het kan alle kanten uitgaan. Je kunt het zo vaak doen dat je het slechter begint te doen, en dan opeens toch goed; of je kunt het steeds beter doen. Er is geen vaste regel. Maar vaak neemt het wel de intensiteit uit de prestatie. Een van de moeilijkste dingen aan acteren is niét acteren; als je iets zo vaak moet overdoen, komt er een moment dat je denkt: fuck this. En vaak is dat de opname waarin je nét natuurlijk genoeg bent. Ik zit daar niet mee: als het veertig keer moet worden overgedaan, dan is dat maar zo. Waarvoor zit ik daar anders? Je komt niet om te feesten, maar om te werken.
Zo'n folterscène ondergaan is toch geen werk dat een mens vaak wil doen? Daniel Craig: Zag het er pijnlijk uit? Goed! Het viel opvallend goed mee, al was ik echt vast- gebonden. Ik was voortdurend op mijn hoede dat de crew er vandoor zou gaan zonder me los te maken, dan hing ik daar nu nog. Dat soort practical jokes moeten kunnen, op een filmset. Iemand die zich aan het concentreren is voor een belangrijke scène, moet je met rust laten. Maar alle andere momenten: fair game!'
Release: 18 januari 2012
Regie: David Fincher Cast: Rooney Mara, Daniel Craig, Robin Wright Genre: Thriller, drama Duur: 158 minuten
15-01-2012 om 15:02
geschreven door Patje007
14-01-2012
Vooruitblik 'Seeking Justice'.
Release: 18 januari 2012
Regie: Roger Donaldson Cast: Nicolas Cage, Guy Pearce, January Jones Genre: Politiefilm Duur: 108 minuten
Inhoud: Wanneer de vrouw van Nick Gerard(rol van Nicolas Cage) slachtoffer is geworden van een ernstige misdaad, besluit hij aan te kloppen bij een organisatie in de onderwereld. Met behulp van hun diensten wil hij wraak nemen op de daders.
Trailer:
14-01-2012 om 17:13
geschreven door Patje007
Driemaal te zien in de bioscoop: Michael Fassbender.
Drie films op amper veertien dagen tijd, niemand beheerst de bioscopen dezer dagen zo opvallend als Michael Fassbender. Hoe wijd zijn talent reikt, demonstreert hij vanaf deze week met 'Jane Eyre' en 'Shame'.
Voor de groeiende schare fans van Michael Fassbender kon 2012 niet beter beginnen. Sinds vorige week neemt de acteur de rol van psychoanalyse-pionier Carl Gustav Jung voor zijn rekening in David Cronenbergs 'A dangerous Method' en nu komen daar nog twee films bij.
De ene, 'Shame', voert Fassbender op als een New Yorkse zakenman die zijn seksverslaving niet onder controle krijgt. De andere, 'Jane Eyre', is een verfilming van de gelijknamige gothisch-romantische klassieker van Charlotte Brontë over een eigenzinnige jonge vrouw die midden 19de eeuw gouvernante wordt bij een man met een donker geheim.
Later dit jaar mogen we Fassbender trouwens nog twee keer in de cinema verwachten. In Steven Soderberghs wraakthriller 'Haywire' vertolkt hij "a nice little part"(zijn woorden) als een voormalige MI6-agent die freelancer is geworden, in Ridley Scotts sf-spektakel 'Prometheus' duikt hij het 'Alien'- universum in.
Lang niet kwaad voor een 34-jarige Ier(weliswaar geboren in Heidelberg) die twee jaar geleden nog een goed bewaard geheim was. Zijn rol als Britse soldaat in Tarantinos 'Inglourious basterds' en vooral zijn verbluffende vertolking als IRA-hongerstaker Bobby Sanders in 'Hunger' hebben van hem echter een snel rijzende ster gemaakt. "Hij straalt een intelligentie, een intensiteit en een mannelijkheid uit die je zelden vindt in een hoofdacteur", vindt Cary Fukunaga, de regisseur van 'Jane Eyre'.
Had je de roman van Brontë gelezen voor ja aan de film begon? Michael Fassbender: Ja, omdat ik een paar jaar geleden auditie deed voor een rol in een verfilming van Jean Rhys' boek "Wide Sargasso Sea", waarin hij de voorgeschiedenis van 'Jane Eyre' vertelt. Mijn moeder en zus zijn bovendien altijd al enorme fans geweest van de roman. Ik kan me hun discussies nog levendig herinneren. Een van de redenen waarom ik op het aanbod ben ingegaan was om te zien wat ze van mijn Rochester zouden vinden.
Begrijp je waarom het boek tot de verbeelding blijft spreken? Michael Fassbender: Absoluut. Het is een tijdloos verhaal met geweldige personages en complexe emoties. Hoe ze moeten knokken voor de liefde en uiteindelijk elkaar genezen. Dat was mijn visie op Rochester, als iemand die zijn verleden en schuldgevoelens als een ongeneeslijke wonde met zich meedraagt. Dankzij Jane geneest hij.
Keira Knightley en Michael Fassbender in 'A Dangerous Method'
'Jane Eyre' is pas de tweede film van regisseur Cary Fukunaga, net zoals 'Shame' pas de tweede film van regisseur Steve McQueen is. Kan je ze vergelijken? Michael Fassbender: Ze hebben allebei een diep inzicht in hoe mensen functioneren. Ze kunnen een verhaal vertellen. En ze hebben geen schrik om risicos te nemen.
'Shame' is je tweede film met McQueen. Was de ervaring anders dan bij 'Hunger'? Michael Fassbender: Ja en nee. We hebben maar weinig woorden meer nodig om te communi- ceren en ik vertrouw Steve blindelings. Wat we in 'Shame' voor elkaar kregen, was automatisch duidelijker en beter dan in 'Hunger'. Het opmerkelijke aan Steve is hoeveel passie hij teweeg brengt bij mensen. Ik had het al bij 'Hunger' gezien maar ik dacht dat het misschien anders zou zijn bij 'Shame'. Dat verhaal speelt zich namelijk af in New York, wat betekent dat we met Ame- rikaanse crewleden werkten. Maar het effect was precies hetzelfde, ook al werden die mensen het minimum betaald. Niemand wou Steve ontgoochelen.
Voor 'Hunger' moest je jezelf onderwerpen aan een gruwelijk dieet. Dat werd je alvast bespaard. Michael Fassbender: Vergis je niet, 'Shame' was een pak zwaarder dan 'Hunger'. Ik moest mezelf elke dag opnieuw onderwerpen aan verschrikkelijke emoties en dat kruipt in je kleren. In het geval van 'Hunger' was het gewoon een kwestie van tien weken lang 900 calorieën per dag eten. Dat volstond. Ik werd echt van mijn stuk gebracht door 'Shame', door het idee waar mijn personage voor staat, de manier waarop hij omgaat met de mensen om zich heen. Hoe moeilijk intimiteit is voor sommige mensen.
Hoe komt het dat we je plots zoveel na elkaar te zien krijgen? Michael Fassbender: Het is een combinatie van releasedata die verschoven zijn en het feit dat ik 20 maanden aan een stuk gewerkt heb, tussen november 2009 en juli vorig jaar. Eind augustus heb ik een lange trip gemaakt met de motorfiets, samen met mijn vader en een goeie vriend die ik al lang niet meer gezien had. Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Bosnië, Kroatië, Monte- negro, van Dubrovnik met de ferry naar Bari, vandaar naar Sicilië en zo door Italië naar Venetië. Net op tijd voor het filmfestival om 'A dangerous Method' en 'Shame' aan de wereld voor te stellen.
Heb je met opzet niet eerder een beetje vakantie genomen? Wou je na 'Hunger' het ijzer smeden terwijl het heet was? Michael Fassbender: Zo kan je het stellen. Acteren is een krankzinnig beroep. Er zijn zoveel goeie films die nooit gemaakt worden en goeie acteurs die we nooit te zien krijgen. Als je een kans krijgt, kan je die dus maar beter grijpen. Het blijft ook altijd oppassen. Als je voor het eerst een beetje succes hebt, word je snel verleid door de bijverschijnselen. De aandacht en de gratis spulletjes.
Je zei ooit dat je na 'Band of brothers' dwaas reageerde. Is dat wat je toen bedoelde? Michaël Fassbender: Ik ging ervan uit dat mijn carrière gelanceerd was na 'Band of brothers'. Een vrij belangrijke rol in een tv-serie van Tom Hanks en Steven Spielberg, ik dacht dat mijn schaapjes op het droge waren. Waarna er helemaal geen aanbiedingen binnen liepen. (lachje) Een jaar lang. Die ervaring heeft me geleerd dat dit vak compleet onvoorspelbaar is. En dat het verstandiger is om niet meteen al je geld uit te geven. (lacht)
'A Dangerous Method' speelt sinds 4 januari 2012 in de bioscopen, 'Jane Eyre' en 'Shame' sinds 11 januari 2011.
14-01-2012 om 13:39
geschreven door Patje007
Rooney Mara moest lijden voor rol in 'The Girl with the Dragon Tattoo'.
Actrice Rooney Mara moest voor haar rol in de film 'The Girl with the
Dragon Tattoo'naar eigen zeggen vreselijk lijden. Regisseur David Fincher vroeg heel wat van de jonge actrice voor de
ver- filming van het gelijknamige populaire boek.
Rooney Mara: Hij (David Fincher) zei tegen het casting bureau dat ze me goed moesten
waar- schuwen. Dat ik me ervan bewust moest zijn dat als ik de rol kreeg, ik mijn
hele leven zou moeten veranderen. Ik moest gaan roken en heel erg op mezelf zijn
een jaar lang.
En dat was nog niet alles, zo ontdekte de actrice toen ze in de film ging
spelen, melden verschillen- de Amerikaanse media.
Rooney Mara: Ik moest helemaal naakt zijn,
verschrikkelijke verkrachtingen naspelen en motor leren rijden. Het was heel
veel voor me. Daarna moest ik me nog laten piercen en zelfs mijn wenk- brauwen
afscheren.
'The Girl with the Dragon Tattoo' speelt vanaf 18 januari 2012 in de bioscopen.
14-01-2012 om 00:00
geschreven door Patje007
Tags:Rooney Mara, Liesbeth Salander, The Girl with the Dragon Tattoo
12-01-2012
Rihanna over haar personage in 'Battleship'.
'Battleship', een film gebaseerd op het spel Zeeslag, gaat over een internationale oorlogsvloot die het moet opnemen tegen buitenaardse wezens.
Hieronder vindt je, naast twee trailers van de film, een video waarin zangeres Rihanna je meeneemt achter de schermen van 'Battleship', waarbij ze ook meer uitleg geeft over haar personage. Ze vertelt ons meer over haar rol als stoere chick en geeft toe dat ze al die wapens stiekem toch wel erg leuk vindt.
'Battleship' speelt vanaf 18 april 2012 in de bioscopen.
Trailer 1:
Trailer 2:
Achter de schermen van 'Battleship':
12-01-2012 om 00:00
geschreven door Patje007
Kiefer Sutherland bevestigt 24-film.
Kiefer Sutherland heeft bevestigd dat er binnenkort een film komt rond de actiereeks '24'. 'Ik ben nu nog bezig aan de opnames van mijn nieuwe reeks 'Touch', maar daarna, ergens in april, starten we met de film', vertelt Sutherland.
Kiefer Sutherland
'Ik ben echt opgewonden over het script dat we hebben. Het gaat door op het verhaal van de serie en speelt zich zes maanden na de laatste aflevering af.'
Voor de film laten de makers het real time-principe, dat de reeks zo bekend maakte, vallen. 'In een project dat twee uur zal duren is dat niet doenbaar.'
De film zou in 2013 in de zalen moeten komen.
12-01-2012 om 00:00
geschreven door Patje007
11-01-2012
Soderbergh strikt Blake Lively, Jude Law en Channing Tatum.
Sinds Steven Soderbergh aankondigde dat hij van plan is met vervroegd pensioen te gaan, lijkt de regisseur het drukker dan ooit te hebben. Voor zijn nieuwe film 'The Side Effects' heeft hij een cast verzameld bestaande uit Blake Lively, Jude Law en opnieuw Channing Tatum. Deze laatste is dit jaar immers ook te zien in de Soderberghs films 'Haywire' en 'Magic Mike'.
Steven Soderbergh Channing Tatum
In de psychologische thriller 'The Side Effects' speelt Blake Lively(The Town) een vrouw die naar de medicijnen grijpt om haar angsten te onderdrukken voor de naderende vrijlating van haar man(rol van Channing Tatum). Jude Law neemt de rol van psychiater op zich.
Blake Lively Jude Law
Nadat hij uit de productie van 'The Man from U.N.C.L.E.' stapte om budgettaire redenen, ging Steven Soderbergh op zoek naar een vervangend project. 'The Side Effects', eerder aangekon- digd als 'The Bitter Pill', werd geschreven door Scott Z. Burns, die ook al met Soderbergh werkte aan 'The Informant!' en 'Contagion'.
De opnames van 'The Side Effects' moeten in april van start gaan en de première zal in 2013 plaatsvinden
11-01-2012 om 17:34
geschreven door Patje007
Exclusief op Moviefacts: bekijk de eerste 5 minuten van 'Haywire'.
Nog meer nieuws over regisseur Steven Soderberg. Recent zijn namelijk de eerste 5 minuten van de actiefilm 'Haywire' vrijgegeven.
De makers van 'Haywire' hebben de eerste scène van de film verspreid. Hoofdrolspeelster Gina Carano speelt een soort vrouwelijke Jason Bourne, die haar mannetje moet staan in een geweld- dadige knokpartij met Channing Tatum.
Gina Carano
In 'Haywire' staat Mallory Kane(rol van Gina Carano) centraal. Ze is een getrainde vechters- baas, gespecialiseerd in het uitvoeren van gevaarlijke missies. Wanneer ze tijdens een op- dracht voor dood wordt achtergelaten, slaat ze op de vlucht. Ze wil wraak en zoekt uit wie haar verraden heeft.
Naast Carano en Tatum bestaat de indrukwekkende cast uit Ewan McGregor, Michael Fass- bender, Michael Douglas, Antonio Banderas en Bill Paxton. 'Haywire' werd, zoals gezegd, geregisseerd door Oscarwinnaar Steven Soderbergh en wordt op 20 januari 2012 in de Ame- rikaanse bioscopen verwacht.Wanneer de film bij ons uitkomt is nog onbekend.
11-01-2012 om 00:00
geschreven door Patje007
Tags:Haywire
10-01-2012
Brad Pitt verkozen tot beste acteur op de New York Film Critics Circles Awards.
Jetsetkoppel Angelina Jolie en Brad Pitt liep maandag over de rode loper van de New York Film Critics Circle Awards. Brad Pitt werd bekroond tot beste acteur van het afgelopen jaar, dit voor zijn rollen in 'The Tree of Life en 'Moneyball'.
10-01-2012 om 17:03
geschreven door Patje007
Anne Hathaway niet geïntimideerd door voorgangers.
Anne Hathaway ziet voorgaande Catwoman-actrices niet als een bedreiging. De
actrice treedt in de nieuwe Batman-film 'The Dark Night Rises' in de voetsporen
van onder anderen Michelle Pfeiffer en Halle Barry, maar voelt zich niet
geïntimideerd. "De films hiervoor hebben geen in- vloed op onze versie", zegt ze
in een interview met de Amerikaanse krant Los Angeles Times.
Anne Hathaway
Hathaway is de
zesde actrice die in de huid van Catwoman kruipt. Julie Newmar, Eartha Kitt en
Lee Meriwether waren in de jaren zestig te zien als de kwaadaardige kat in de
tv-serie Batman. "Het heeft geen invloed op me. Elke Catwoman komt immers tot
leven in een andere versie van Gotham City. Dat geldt ook voor de stripboeken."
Regisseur Christopher Nolan heeft volgens de actrice de strakst georganiseerde
set die ze ooit heeft meegemaakt. "Voor de crew is het daarom heerlijk om je
best te doen." Ook Nolan is blij met Hathaway als zijn katvrouw. "Ze is zeer
getalenteerd en acteert heel na- tuurlijk, waardoor ze geweldig is in de film."
Anne Hathaway als Catwoman in 'The Dark Knight Rises'.
De
29-jarige Hathaway is vanaf 25 juli 2012 in de bioscopen te zien in 'The Dark Knight
Rises'.
10-01-2012 om 16:55
geschreven door Patje007
Bekijk hier de eerste Oscar-trailer.
De eerste trailer voor de 84ste editie van de Academy Awards staat online. In het promofilmpje passeren een reeks Hollywoodsterren de revue waaronder Josh Duhamel (mét snor!) en zijn voormalige 'Transformers'-tegenspeelster Megan Fox.
Duhamel en Fox zijn op zoek naar de host van de avond, Billy Crystal. De twee slagen er met de hulp van onder andere Robin Williams uiteindelijk in om de man op te sporen.
"We wilden het dit jaar een beetje anders aanpakken in plaats van een traditioneel filmpje", aldus Christina Kounelias, Chief Marketing van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences. "De trailer toont hoe opgewonden iedereen is om Billy opnieuw in het team te hebben."
Het is de negende keer dat Crystal de presentatie van de Oscars voor zijn rekening mag nemen. De Oscarnominaties worden op 24 januari bekend gemaakt. De awardshow vindt op 26 januari plaats in Los Angeles.
10-01-2012 om 12:16
geschreven door Patje007
Viggo Mortensen in de huid van Freud.
Laat je hoofdrolspeler je vlak voor de opnames in de steek? Eén adres: Viggo Mortensen. Je krijgt er meteen ook een uitstekende vertolking bij, toont hij alweer in 'A dangerous method'.
Het verklaart meteen waarom regisseur David Cronenberg voor de rol van Freud een beroep deed op Viggo Mortensen(53), bekend van 'The road' en vooral van zijn vertolking als Aragorn in de 'Lord of the rings'-films. Net als in Peter Jacksons trilogie was de acteur trouwens eerste vervanger. Oorspronkelijk was het de bedoeling van Christoph Waltz de rol zou spelen. Meer nog, de Duitse acteur bleef bij Cronenberg aandringen dat hij de geschikte keuze was, onder meer omdat zijn grootvader ooit leerling was geweest van Freud.
Niet onbelangrijk was dat Waltz na zijn succesrol als Jodenjager in "Inglourious basterds" garant stond voor een aanzienlijke Duitse financiering. Toen Waltz ter elfder ure besloot om 'A dangerous method' te laten schieten en in "Water for elephants" de rol van een gehate circusdirecteur op zich te nemen, zag Cronenberg het grootste deel van dat Duitse geld ook in rook opgaan. De productie bleef gelukkig nipt overeind en bovendien kon de Canadese regisseur terugvallen op zijn goeie vriend Mortensen, met wie hij eerder 'A history of violence' en 'Eastern promises' draaide.
'A Dangerous Method' vertelt het verhaal van de vriendschap tussen Freud, de grondlegger van de psy- choanalyse, en zijn belangrijkste leerling Carl Gustav Jung(en over de verboden liefde tussen Jung en zijn belangrijkste patiënte Sabina Spielrein).
Voel je een bepaalde druk als je een historisch personage speelt waar iedereen een beeld van heeft? Viggo Mortensen: De druk is niet groter dan bij een andere rol. Ik geniet er wel van om zon historische figuur te spelen. Ik vond het bijvoorbeeld heel aangenaam om de trappen af te wan- delen van het huis in Wenen waar Freud decennia lang gewoond heeft met zijn gezin. Al zijn patiënten hebben die trappen gebruikt. En om dan de lange wandelingen te maken die Freud elke ochtend maakte om over allerlei dingen na te denken, langs de tuinen van het Slot Belve- dere. Heel aangenaam. Ik ben er een paar keer naartoe gegaan voor we aan de opnames be- gonnen, één keer in de winter en een tweede keer in de vroege lente, om gewoon te worden aan de ambiance, de geluiden en geuren.
Keira Knightley in 'A Dangerous Method'
Had je dan zoveel tijd om je voor te bereiden? Je moest toch in allerijl invallen? Viggo Mortensen: Ik had natuurlijk het liefst nog meer tijd gehad maar ik heb geprobeerd om er tijdens onze opnamedagen in Duitsland occasioneel tussenuit te glippen. Ik heb ook zijn ge- boorteplaats in Tsjechië bezocht. En veel boekenwinkels.
Dit is je derde film met David Cronenberg maar in vergelijking met 'A history of violence' en 'Eastern promises' hoefde je geen stunt- of vechtwerk te verrichten. Doe je dit liever? Viggo Mortensen: Niet noodzakelijk. Het is gewoon een andere manier van werken. In die vorige films ging het vooral om niet-verbale communicatie, om gebaren en reacties. En gelukkig is Cronenberg een meester op het vlak van nuances, van observeren wat acteurs doen. In 'A dangerous method' zijn de woorden de gebaren, niet alleen bij Freud maar ook bij Jung. De rol heeft natuurlijk ook een fysieke kant. Ik heb bijvoorbeeld nauwgezet bestudeerd hoe Freud op een stoel zat, hoe hij sigaren rookte, welke sigaren dat waren, hoe zijn stem klonk. Hij was een man die niet gehaast sprak maar wel onophoudelijk en gepolijst. Maar het waren vooral de woorden die het werk moesten doen. Daar liggen de waarheid en de leugens van dit verhaal. Hoe meer problemen ze hebben, hoe meer ze praten. En hoe meer ze praten, hoe minder ze zeggen over hun ware gevoelens.
Hoe sta je tegenover psychoanalyse? Is de discipline voorbijgestreefd? Viggo Mortensen: Die vraag maakt eigenlijk niets meer uit. Eenmaal Freud die deur geopend had, kon niemand hem nog sluiten. Of ze het nu beseffen of niet, de manier waarop mensen praten over zichzelf, hun familie, hun jeugd en hun visie op de wereld is ingrijpend beïnvloed door Freuds ge- dachtegoed. Hij heeft de mensheid veranderd. Cinema is op min of meer hetzelfde moment ontstaan als psychoanalyse en je kunt je die kunstvorm niet voorstellen zonder psychoanalytische kant. De verhalen, de vertolkingen, de regie, de scenarios, alles heeft met psychoanalyse te maken. Zelfs bij slechte films.
Iedereen die dat wil, kan de briefwisseling tussen Freud en Spielrein lezen. De corresponden- tie tussen Jung en Spielrein wordt echter grotendeels geheim gehouden. Wat moeten we daar- achter zoeken? Viggo Mortensen: Het heeft te maken met de families. De erfgenamen van Freud zagen er geen graten in om alle brieven vrij te geven, terwijl de Jung-familie veel meer terughoudend blijkt. De reden zal wel zijn dat ze geen bijzonder vleiend beeld schetsen van Jung en de precieze aard van de relatie tussen hem en Spielrein aan het licht brengen. Ik veroordeel de familie zeker niet. Ik begrijp dat ze gehecht zijn aan hun privacy. Maar het neemt niet weg dat ik nieuwsgierig ben wat er in die brieven staat.
10-01-2012 om 00:00
geschreven door Patje007
Tags:A Dangerous Method, Viggo Mortensen
09-01-2012
William en Kate bij première 'War Horse'.
Prins William en zijn vrouw Kate Middleton verschenen zondag op de rode loper van de première van 'War Horse'. De film van Steven Spielberg moet bij de uitreiking van de Oscars hoge ogen gaan gooien.
'War Horse' speelt vanaf 1 februari 2012 in de bioscopen.
09-01-2012 om 16:56
geschreven door Patje007
Voormalige 24-actrice in Star Trek-sequel
Entertainment Weekly komt met het nieuws dat de voormalige 24-actrice Nazneen Contractor gecast is voor J.J. Abrams aankomende(voorlopig nog titelloze) Star Trek sequel. Ze zal de rol van de vrouw van Noel Clarke's personage voor haar rekening nemen.
Nazneen Contractor
Contractor sluit zich aan bij o.a. John Cho, Simon Pegg, Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Karl Urban, Anton Yelchin, Alice Eve, Peter Weller en Benedict Cumberbatch. Het scenario voor de sequel komt van Roberto Orci, Alex Kurtzman en Damon Lindelof.
De opnames van de film zouden binnenkort van start gaan. De Amerikaanse bioscooprelease staat gepland voor 17 mei 2013.
Abrams eerste Star Trek uit 2009 bracht wereldwijd $385.7 miljoen in het laatje.
09-01-2012 om 13:48
geschreven door Patje007
2012, het jaar van de blockbusters.
2012 belooft een goed jaar te worden voor de blockbusters uit Hollywood. Vooral prequels, sequels en andere vervolgfilms lijken garant te staan voor succes in de cinemazalen. Tijd voor enkele trailers.
De grote studio's kiezen ook volgend jaar voor dezelfde succesformule: gevestigde namen als Peter Jackson en Christopher Nolan nemen plaats in de regiestoel, beschikken over een groot budget en mogen dat spenderen aan nog spectaculairdere vervolgfilms.
The Hobbit
Het eerste deel van de prequel op Lord Of The Rings komt pas eind december 2012 in de zalen, maar aan de trailer te zien bevat het opnieuw alle elementen die van de trilogie zo'n succes maak- ten. Het verhaal van Bilbo Balings speelt zich in een andere uithoek van Midden-Aarde af, maar Gandalf is opnieuw van de partij om elfen, dwergen en andere hobbits te begeleiden bij hun quees- te waar het gezelschap moet afrekenen met orken, trollen en zelfs een draak.
Batman: The Dark KnightRises
The Dark Knight, de Batmanfilm die in 2008 uitkwam, zal tot het einde der tijden in ieders geheu- gen blijven dankzij de glansrol die Heath Ledger neerzette als The Joker. Zijn jammerlijk overlijden zorgt er wel voor dat in de nieuwe prent over de superheld uit Gotham City een nieuwe schurk op- duikt, Bane genaamd. Tom Hardy won voor die rol 30 kilogram aan spiermassa, maar ook Christian Bale dook voor zijn laatste rol als Bruce Wayne het krachthonk in.
Vanaf 25 juli 2012 in de bioscopen.
The Wrath of the Titans
Clash of the Titans bracht in 2010 meer dan 400 miljoen euro op en dus vond Warner Bros het tijd voor een vervolg. Ondanks de negatieve kritieken mag Sam Worthington opnieuw in de huid van de Griekse held Perseus kruipen, net zoals Liam Neeson en Ralph Fiennes oppergoden Zeus en Hades voor hun rekening nemen. Ditmaal is het Jonathan Liebesman die instaat voor de regie, maar ook hij maakt van de strijd tussen de Perseus en de Titanen een filmepos vol actie- en vechtscènes. Vanaf 28 maart 2012 in de bioscopen.
Men in Black 3
Will Smith en Tommy Lee Jones zijn na tien jaar eindelijk terug om de wereld te beschermen tegen aanvallen van outer space. Ditmaal geraken agenten J en K verstrikt in een teletijdmachi- ne en krijgen we hun jongere versies uit 1969 te zien. Benieuwd of de aliens de hippies van Wood-stock aanvallen, dan moet je zeker gaan kijken naar de derde Men In Black. Bij ons komt de film(in 3D) vanaf 23 mei 2012 in de zalen.
En verder:
Naast deze vervolgfilms proberen ook de blockbusters Prometheus(mei 2012) en Titanic 3D(4 april 2012) eerstkomende maanden de cinemazalen te veroveren.
09-01-2012 om 13:04
geschreven door Patje007
07-01-2012
Welkom in mijn digitale filmwereld.
Hello filmfreaks,
De begingeneriek van de eerste Mission: Impossible-film(1996) betekent het startsein dat jullie vanaf eerstkomende maandag op moviefacts opnieuw terecht kunnen voor het meest recente filmnieuws, dit met steeds één gedachte in het achterhoofd: een poging doen om de filmsterren dichter bij jullie te brengen onder de vorm van interviews, filmweetjes, carrière-overzichten en trailers. Uiteraard mag een blik op het huidige en toekomstige filmaanbod hierin niet ontbreken.
Groetjes, en tot maandag.
07-01-2012 om 17:44
geschreven door Patje007
01-01-2012
Gelukkig Nieuwjaar.
.
01-01-2012 om 00:00
geschreven door Patje007
24-12-2011
Prettige feestdagen !!!
Met het voorgaande interview met Robert Downey Jr., dit naar aanleiding van de release van de film 'Sherlock Holmes: a game of shadows', houdt Moviefacts het, voor wat dit jaar betreft, voor bekeken.
Hopelijk hebben jullie, filmfreaks, een beetje kunnen genieten van mijn poging om de filmsterren dichter bij jullie te brengen, dit in de vorm van interviews en up-to-date-filmnieuws.
Moviefacts wenst jullie hierbij dan ook prettige feestdagen en een fantastisch nieuwjaar. 'May the force be with you', om het met een beroemde filmquote te zeggen. Verder uiteraard een ongelofelijk filmjaar toegewenst, en dat al jullie wensen mogen uitkomen.
In de hieropvolgende filmpjes wordt een beeld gegeven van hoe Mr. Bean de kerstdagen zoal doorbrengt. Gezien er ook twee Mr. Bean-films werden gemaakt(Mr. Bean en Mr. Bean's Holi- day) is dit typetje ook een beetje een filmheld.
Groetjes, en tot volgend jaar.
Video 1:
Video 2:
Video 3:
24-12-2011 om 20:37
geschreven door Patje007
Interview met Robert Downey Jr. n.a.v. de komende release van 'Sherlock Holmes: A game of shadows'.
Robert Downey Jr. is een beest op de set maar lost in de tweede Sherlock Holmes-film de grootste raadsels op met zijn verstand. Dat blijkt uit interviews met de makers en de cast van de film.
Downey Jr. kroop twee jaar geleden voor het eerst in de huid van de beroemde Engelse detective, die tot leven kwam in de boeken van de Schot Arthur Conan Doyle in de laat 19de-eeuw.
Vanaf 28 december 2011 is het tweede deel van de film, 'A Game of Shadows', te zien in de Vlaamse bioscopen. ''Een pittige opdracht'', vertelde de hoofdpersoon in een recent interview.
Robert Downey Jr.: De formule werkt, blijkt uit het succes van de eerste film. Het publiek omarmde de actiescènes en het klikte tussen mij en Jude Law, die de rol van Dr. John Watson invult. Alles klopte, zelfs van de slechteriken werd gehouden.'Wat moet je dan in deel 2 gaan doen? We hebben de mouwen opgestroopt en getracht een overtreffende trap te maken. In deel 2 is ons blikveld verruimd, zonder te veel af te wijken van het gedachtegoed van Sir Arthur Conan Doyle. Sherlock blijft deze keer niet in Londen, zijn avonturen beleeft hij op diverse plaatsen in Europa, met een zinderende finale in Zwitser- land.
De tweede detective-film van regisseur Guy Ritchie behelst minder puzzels dan zijn voorganger. De filmmaker heeft zijn hoofdpersonage wat meer speelsheid gegeven. Downey Jr heeft in Sher- lock Holmes 2 wel iets weg van Johnny Depp in Pirates of the Carribean.
Jude Law en Robert Downey Jr.
Robert Downey Jr.: Daar kan ik me iets bij voorstellen(knikt instemmend). De verhaallijn is wat complexer geworden en mijn karakter heeft meer lagen gekregen. In het eerste deel jagen de twee een mysterie na en hebben ze veel lol. Er vinden koddige situaties plaats. In de nieuwe film zit meer vaart, je moet wat beter opletten.
Hoewel Downey Jr zich in A Game of Shadows van meer kanten laat zien, betekent dat niet dat deze film hem ook meer plezier opleverde.
Robert Downey Jr.: Integendeel eigenlijk. Er stond voor mij meer druk op. In dit deel heb ik met meer personages te maken, zoals mijn broer(gespeeld door Stephen Fry), een zigeunerin, een nieuwe vijand en bijna alles personages uit deel 1. Er zijn meer figuren die mijn aandacht opzuigen, daar denk je constant over na.
Noomi Rapace, Robert Downey Jr. en Jude Law
Noomi Rapace, die de vrouwelijke hoofdrol speelt, noemt Downey Jr. een beest op de set.
Robert Downey Jr.: Zegt ze dat? Zij houdt er van om stoten uit te delen. Incasseren doet ze ook zonder te mauwen. Denk nou niet dat we elkaar in elkaar stonden te beuken alsof het een echte boksring was. Ik wil er maar mee zeggen dat schoonheid bedriegt. Haar aantrekkelijke voorkomen is een fijn laagje over een potentiële vechtmachine.
Regisseur Guy Ritchie begrijpt de opmerking van Rapace.
Guy Ritchie: Robert is dagelijks anderhalf uur met een vorm van kung fu bezig. Hij is geen agressieveling, maar ik zou geen ruzie met hem maken.
Scène uit 'Sherlock Holmes: a game of shadows'
De Sherlock Holmes uit de boeken lost zijn gevechten op met zijn hersenen. De held uit de film- variant anno 2011 gebruikt regelmatig zijn vuisten om dichterbij de oplossing van een raadsel te komen.
Robert Downey Jr.: Iets meer misschien, maar zijn vindingrijkheid blijft de sleutel tot het succes. Waar in andere sequels de climax vaak eindigt met een serie van explosies en bombarie, lost Sher- lock de puzzel op in zijn bovenkamer.
24-12-2011 om 16:17
geschreven door Patje007
22-12-2011
Martin Scorsese stelt voor: 'Hugo'.
Wie had ooit gedacht dat de grote Martin Scorsese, de maker van 'Taxi Driver' en 'Raging Bull', een film voor kinderen zou maken. Maar 'Hugo'(3D) als een kinderfilm omschrijven, is bijna af- breukdoen aan zijn enorme kwaliteiten. De film spreekt eigenlijk de volwassene in het kind aan, en niet andersom.
'Hugo' is gebaseerd op het geïllustreerde jeugdboek 'The Invention of Hugo Cabret' van Brian Selznick en verhaalt wat er gebeurt wanneer in 1931 een eenzame jongen(rol van Asa Butter- field), die achter de muren van de Gare Montparnasse in Parijs huist en daar de reizigers ob- serveert, botst op Papa Georges(rol van Sir Ben Kingsley), de eigenaar van een speelgoed- winkel in een dode hoek van het station. Georges oogstte jaren eerder succes als de grote filmpionier Georges Méliès, maar wil geen woord meer horen over zijn vorig leven als cineast. Een gesprek met regisseur Martin Scorsese over zijn filmsprookje:
Is Hugo uw liefdesverklaring aan de cinema, meneer Scorsese? Martin Scorsese: Ja, maar deze film gaat toch eerst en vooral over mensen. En dan meer specifiek over kinderen. En over tijd: dat is ook een heel belangrijk aspect van de film. Je hebt aan de ene kant de jonge Hugo en aan de andere kant de oude Georges. En Georges kijkt verbitterd en met spijt naar het kind, naar het verleden. Maar door het kind gaat zijn wereld weer open en zal hij niet langer blind zijn tegenover zijn hart. Georges verbrandde de meeste van zijn films. Zijn vrouw verstopte echter de foto's zonder dat hij het wist. Omdat hij die ook verbrand zou hebben. Het vernietigen van je werk is nog het enige wat je kan doen, wanneer je zo geobsedeerd bent door wat je gecreëerd hebt. Wanneer zulke mensen bankroet gaan hebben ze maar één reactie: 'Vergeet het. Verbrand alles'. Want waarom zou je die herinneringen nog willen meedragen. Je hebt je leven gehad.
Had u onmiddellijk aan Sir Ben Kingsley gedacht voor de rol van Méliès? Martin Scorsese: Toen we naar een foto van Melies keken, was er geen enkele twijfel dat hij een rol voor Ben was. Ben schiep een loopje dat de indruk geeft van verslagenheid. Van de hele postuur van Méliès lees je af dat hij gebukt gaat onder verlies. En zeggen dat deze man zo levendig geweest is. Hij had 500 films gemaakt, tot 3 per week en een heel nieuwe kunstvorm uitgevonden. Maar plots verloor hij al zijn geld, moest hij zijn films verbranden en diende hij plaats te nemen achter de toog van een speelgoedwinkel in Gare Montparnasse.
Scène uit 'Hugo'
De film speelt zich af in 1931... Martin Scorsese: We laten geen bordje zien met 1931 op. Omdat het niet belangrijk is. Want wat die kinderen zijn, wat ze nodig hebben, en waar ze naar zoeken, is hedendaags, universeel en niet gebonden aan tijd en plaats. Kinderen gedragen zich altijd als kinderen, wanneer ook.
Dat mag dan niet zo belangrijk zijn, u verwijst wel veel naar Jean Renoir, een regisseur die groot werd in de jaren 30. Martin Scorsese: Dat klopt.(Scorsese begint sneller te praten). Weet je dat Renoir ook in de film zit? Letterlijk. Ik weet niet of je het gezien hebt, maar ik toon een heel snelle clip van zijn eerst film met die vrouw die achterwaarts in de boom springt. Maar er zijn ook twee stukjes muziek in de film die nog voor WO I opgenomen werden. Ik kende die stukjes uit La Grande Illusion van Renoir. Het eerste is Frou-Frou waarmee die film begint en dat meegezongen wordt door Jean Gabin. Het origineel hebben we gebruikt in die scène met ma- dame Emelie, monsieur Frick en de honden. Het tweede stukje muziek heet Si tu veux Marguerite en werd gezongen in het gevangenenkamp in La Grande Ilusion. Dat liedje speel ik in Hugo wanneer de stationsinspecteur eindelijk naar Lisette en de bloemen- winkel gaat. Dat liedje was destijds heel beroemd. En dan heb je die shots van de machinist en zijn vriend met de sigaret op de trein. Dat is natuurlijk Renoirs La Bête Humaine. Het zijn zelfs dezelfde camerahoeken. Toen we die scene opnamen, vond ik dat we er iets mee moesten doen. Oké, olie op het gezicht, Jean Gabin, La Bête Humaine. Perfect(lacht)We waren net een bende kinderen.
Scène uit 'Hugo' Ongeacht de referenties naar Renoir en Jean Vigo, voelt de film vrij Hitchcockiaans aan, met die Rear Window-achtige taferelen. Martin Scorsese: Tja, Hugo observeert van achter die muren. Maar je hebt eigenlijk de hele tijd Hitchcock. Maar ook Powell en Pressburger. En de geluidsmontage komt van David Lean. Die Britse geluidsmontage vind ik fantastisch.
Had u voor Hugo een bepaald publiek voor ogen? Martin Scorsese: Hij was oorspronkelijk bedoeld voor jonge kinderen. Maar toen we aan het project begonnen, evolueerde het tot dit. Dat betekent dat kinderen van 8 en 9 jaar hem zeker kunnen bekijken, maar dat hij perfect is voor kinderen van 10 en 11 jaar. Maar het is eigenlijk vooral een film voor iedereen tot 98 jaar. Ik weet eigenlijk niet of ik de film alleen voor kinderen had kunnen maken. Er zijn immers zo- veel mogelijkheiden die schrijver Brian Selznick en scenarist John Logan in het verhaal hebben gestoken. Je krijgt constant de kans om je te verliezen in de verbeelding van een kind. Maar dat is iets wat ik nu wel heel goed ken. Ik heb de laatste 12 jaar geleefd, met een kind - mijn jongste dochter. Ik zag haar elke dag. Dat was niet het geval met mijn oudste dochters toen ik een twin- tiger en dertiger was. Vroeger zou ik nooit geloofd hebben dat ik elke dag met een kind zou kunnen doorbrengen(lacht). Maar ik ging helemaal mee in de verbeelding van mijn dochter. Hopelijk maakt het ook heel wat creativiteit vrij.
Identificeert u zich meer met filmmaker Melies dan met de jongen? Martin Scorsese: Neen, ik denk dat ik me met beiden identificeer. Ik hoop echter dat ik me niet hoef te identificeren met het droevige deel van het leven van Méliès. Ik ben dat deel intussen al voorbij want ik denk dat ik nu op mijn 69ste ouder ben dan hij toen hij in de speelgoedwinkel werkte.
Hoe voelt dat aan? Martin Scorsese: Ik realiseerde het me pas toen ik aan de film werkte. Och, ik heb veel geluk gehad. Mensen zien mijn films en praten erover. Je weet nooit hoe alles kan lopen. Ik had dood kunnen zijn. En je weet ook nooit hoe mensen je films ontvangen.
Scène uit 'Hugo'
Op welk vlak herkende u zichzelf in de jongen? Martin Scorsese: Ik herkende zijn eenzaamheid en isolatie. Als kind had ik astma, en mocht ik nergens naartoe. Dan begin je zoals Hugo te observeren. Het was moeilijk voor mij op straat. Daar waren alle kinderen een pak harder dan ik. Maar ik leerde mezelf op zo'n manier inpassen dat ik door veel kinderen beschermd werd. Vooral de sterkste jongens(lacht). Maar het bleef toch nog een heel brutale bedoening. Ik heb dingen gezien die gewoon krankzinnig waren. Ik kon gelukkig ook terecht in de kerk. Dat was de plaats om te ontsnappen aan de appartementen met drie kamers waar de buren constant aan het ruziën en vechten waren. Daar had je een vrede en sereniteit die je nergens anders vond. Je luisterde dan naar de litanieën die je naar een andere we- reld konden voeren.
Regie: Martin Scorsese Cast: Chloë Moretz, Asa Butterfield, Jude Law, Ben Kingsley Genre: Avontuur Duur: 126 minuten