De Vlaamse acteur Filip Peeters, bekend uit Loft, vertolkt momenteel een hoofdrol in de Duitse film Tannöd, de verfilming van de meest verkochte Duitse thriller van 2007.
Tannöd" wordt beschouwd als een topfilm. Met een budget van 4 miljoen euro zit de Duitse productie een half miljoen boven het budget van "Loft". Julia Jentsch, die voor haar rol in "Sophie Scholl" (2005) de Zilveren Beer voor beste actrice won in Berlijn, is een van Filip Peeters tegenspeelsters. Regisseuse van dienst is Bettina Oberli, wier debuutfilm "Late bloomers" (2006) is uitgegroeid tot de meest succesvolle film in Zwitserland in dertig jaar.
04-12-2008 om 19:46
geschreven door Patje007
03-12-2008
Johnny Depp doet Dante.
Johnny Depp en zijn productiebedrijfje Infinitum Nihil hebben de rechten gekocht voor de verfilming van het boek In the Hand of Dante van Nick Tosches. Depp is in elk geval producent en zal misschien ook de hoofdrol voor zijn rekening nemen. Het gaat hier weer om zo'n typisch afwijkend project van een man die overduidelijk geen zin heeft om zich tot blockbusters te beperken.
Het boek beschrijft de totstandkoming van Dante's beroemde epische gedicht La Divina Commedia in de 14e eeuw, en ook hoe het oorspronkelijke manuscript zeven eeuwen later in handen valt van Maffiosi die er kwaad mee in de zin hebben. Tosches zelf speelt ook een rol in het boek waarin feiten en fictie behendig door elkaar worden gegoocheld.
Depp werkt momenteel onder regie van Tim Burton aan Alice in Wonderland, waarin hij the Mad Hatter speelt. De opnamen voor zijn gangsterfilm Public Enemies zijn afgerond. De film komt in de zomer van 2009 uit.
03-12-2008 om 20:25
geschreven door Patje007
01-12-2008
Special Oorlogswinter: deel 2: Regisseur Martin Koolhoven over 'Oorlogswinter'
Martin Koolhoven brak in 1999 door met de veelbekroonde Telefilm Suzy Q. Oorlogswinter is zijn zevende speelfilm, na Amnesia, De grot, Het zuiden, Het schnitzelparadijs, Knetter en 'n beetje verliefd. Koolhoven: "Ik wilde een grootse, emotioneel meeslepende film maken over een jongen in de oorlog. Een jongen die graag volwassen wil worden. Maar als dat gebeurt, is het de vraag of hij daar zo blij mee is."
Waarom wilde je Oorlogswinter verfilmen? Iedere regisseur moet zich volgens mij een keer aan een oorlogsfilm wagen. Ik vind het interessant als de nieuwe generatie Nederlandse filmmakers naar de oorlog kijkt. Die hebben er, denk ik, een andere kijk op. Oorlogswinter herinnerde ik me uit mijn jeugd. In de zomer van 2002 heb ik het opnieuw gelezen tijdens een vakantie in Noorwegen. Dat doe ik vaker. Een boek of film, die ooit grote indruk maakte, nog eens lezen of bekijken. De ene keer is dat een teleurstelling, de andere keer een meevaller. Oorlogswinter las ik in één nacht uit. De volgende ochtend heb ik Els Vandervorst gebeld en gevraagd achter de rechten aan te gaan.
Wat is de aantrekkingskracht van een oorlogsfilm? Interessant voor speelfilms zijn situaties op het scherpst van de snede. In de recente Nederlandse geschiedenis is de Tweede Wereldoorlog de ideale achtergrond voor een meeslepende film. Ik vind het mooi verhalen te verfilmen die net wat groter zijn, met een mythische of tragedieachtige kwaliteit. Zoals de western ook een setting is die van zichzelf al zo'n soort uitvergroting heeft. Als je geen fantasiewereld wil creëren, kom je als Nederlander dan op de Tweede Wereldoorlog uit. Het mooie van een oorlogsfilm is dat het de geur van realisme heeft, terwijl je er meer mee kunt doen.
Wat sprak je aan in het boek? De eerste keer het avontuur, de spanning. Dat maakte als jongetje indruk op me. Het is een beetje het dubbele van het boek. Terlouw schreef het om aan de jeugd te vertellen hoe verschrikkelijk de Tweede Wereldoorlog was, maar iedereen die ik er over sprak herinnerde zich vooral een spannend jongensboek. Wat me ook aansprak is dat het verhaal zich in de winter afspeelt. Het is natuurlijk een oneigenlijke reden, maar ik wilde heel graag een film in de sneeuw maken. Ik wilde de Hongerwinter laten zien zoals ik hem nog niet eerder heb gezien.
Het verschil tussen het boek en de film is groot. Diverse personages zijn verdwenen, het verhaal en de emoties zijn aangescherpt. Terwijl het boek vrij breedspraking is, heeft de film weinig dialoog. Waarom die keuzes? Bij de meeste Nederlandse historische films blijf je op afstand door de stijl en het taalgebruik. Je gelooft het, maar het komt niet dichtbij. Het lijkt wel een rare Nederlandse wet dat je historische drama's ouderwets moet verfilmen. Ik wilde het anders aanpakken. In your face, op de huid. Een veel modernere aanpak dus dan je meestal ziet. Daardoor krijgt de film ook meer urgentie. Ook de sneeuw helpt. Oorlogswinter refereert daardoor visueel niet aan andere oorlogsfilms. Alles wat me deed denken aan oude oorlogsfilms, moest eruit. Ik heb voor een hybride taal gekozen. Niet te populair, maar ook niet gedateerd. Belegen woorden en archaïsche uitdrukkingen stonden bij mij op de besmette lijst. Een goed voorbeeld is Michiel die tegen zijn vader zegt: 'Moet ik zeker ook met ze slijmen?'. Waarschijnlijk geen taalgebruik uit 1945, maar het kan. Daardoor krijg je het gevoel van een eigentijds verhaal en niet een geschiedenisles. In de dialogen heb ik voortdurend geschrapt. Als filmmaker wil ik verhalen steeds visueler vertellen. Dat is een proces van de laatste jaren. Door al die elementen - de cameravoering, de taal, de muziek ook - word je in de film gezogen en raak je betrokken bij wat er gebeurt.
Waarom ga je nauwelijks in op de historische achtergrond? Omdat ik denk dat de kijkers die al kennen. Ook de jongeren. Wie een kaartje koopt, heeft over de film gelezen en komt de bioscoop dus binnen met achtergrondkennis. Die weet al iets over de Tweede Wereldoorlog, het verzet en de Hongerwinter. Ik wil niets uitleggen wat het publiek al weet. Als oom Ben een visje meeneemt, merk je aan Michiels reactie dat hij voor het eerst sinds lang weer zoiets eet. Explicieter hoeft het van mij niet. De emoties die je met de jongen beleeft, vind ik belangrijker. Dat je geraakt wordt door zijn verhaal. Dat is waar film goed in is. Film kan je, meer nog dan andere verhalende kunstvormen, dicht bij een personage brengen, laten meemaken wat hij meemaakt. En dat maakt je volgens mij een rijker mens.
Wat is het thema van de film? Het verlies van onschuld. Een jongen komt in een snelkookpan terecht. Aan het begin van de film wil hij volwassen worden, aan het einde is hij volwassen, maar is het de vraag of hij daar zo blij mee is. Dat is de lijn die ik interessant vond. Die is iets anders dan het boek, waar het meer gaat om verantwoordelijkheden nemen. Dat zit natuurlijk ook in de film, maar volwassen worden, het verlies van onschuld is het hoofdthema.
De film draait om Michiel, het hoofdpersonage. Wat voor jongen had je in je hoofd? Een jongen in de puberteit, maar nog jong genoeg om onschuld uit te stralen. Je moet geloven dat Michiel aan het begin van de film nog kan spelen met zijn vriendje en aan het einde harde beslissingen durft te nemen. Tijdens castings zag ik veel jongens die net te oud of te jong waren. Het bijzondere is dat een draaiperiode ook een snelkookpan is. Martijn was bij de start van de opnamen nog een jongetje, maar tijdens het draaien is hij, net als Michiel, fysiek en mentaal enorm gegroeid. Daar hebben we gebruik van gemaakt.
Hoe heb je Martijn gevonden? Voor de rol van Michiel hebben we honderden jongens getest. De hoofdrolspeler moest overeind blijven tegenover ervaren acteurs. Ik heb de knoop bij de andere rollen ook pas definitief doorgehakt toen we Martijn hadden gekozen. Want zij moesten bij hem passen. Toen Martijn naar de casting kwam, had hij nog geen ervaring. Hij had zich net aangemeld bij een Rotterdamse jeugdtheatergroep en had twee maanden lessen gevolgd. Toch sprong hij er direct uit. Hij was heel goed bij een paar improvisatie-oefeningen. En hij kende absoluut geen schaamte. Dat is belangrijk bij film en heel bijzonder voor een jongen van zijn leeftijd. Martijn heeft weinig ervaring, maar veel talent en hij pikt aanwijzingen heel snel op. Met emotionele scènes had hij geen enkel probleem. Dat is knap. Hij kan ook heel goed kijken. Daar hebben acteurs met tien jaar ervaring vaak nog moeite mee. We hebben dicht op zijn huid gedraaid, zodat je echt in zijn hoofd kruipt.
Had je andere kandidaten achter de hand? Nee, want er was niemand die bij hem in de buurt kwam. Daarom vroegen we hem steeds terug. Dat was voor hem natuurlijk zenuwslopend. Met Martijn ben ik erg blij. Hij pakt aanwijzingen snel op, waardoor hij tijdens het draaien alleen maar beter werd. Martijn is een intelligente, gevoelige en open jongen. Dat is ook wat ik zocht. Iemand bij wie je recht naar binnen kunt kijken. Bij wie je ziet wat hij denkt en voelt.
Had je voor de andere rollen vooraf al acteurs in je hoofd? Bij de meeste films wel, deze keer alleen Anneke Blok. De andere acteurs heb ik bij de casting gekozen. Daarbij kreeg ik van de producenten gelukkig de vrije hand. Er hoefden geen bekende Nederlanders in voor de publiciteit. Het verhaal en de jongen spelen de hoofdrol. Om dan in bijrollen bekende namen te casten, heeft geen zin. Ik heb gewoon gekozen voor de beste acteurs. Jamie Campbell Bower hebben we in Engeland gecast. Ook hij was de beste die we zagen. Al is het natuurlijk een leuk detail dat hij met Tim Burton en Johnny Depp op de set stond van Sweeney Todd. En hij is ook te zien in RocknRolla van Guy Ritchie.
Hoe kwamen jullie voor de opnames in Litouwen terecht? Ik wilde sneeuw hebben en het landschap moest eruit zien als Nederland. Dat vonden we in het oosten van Litouwen, bij de Russische grens. Een streek die is uitgepolderd en daardoor met zijn weilanden veel op Nederland lijkt. We hebben er bijna de helft van de film gedraaid, de andere helft hebben we hier gefilmd.
Hoe was het om in Litouwen te filmen? Vreemd. Je merkt er toch dat je in een oud-communistisch land werkt. Dat levert een bepaalde mentaliteit op. En de omvang van de crew was gigantisch. Je had er chauffeurs om de chauffeurs te rijden. Wij zijn gewend om met zo weinig mogelijk mensen te werken, daar stonden voortdurend honderd man om me heen. Ook bij een eenvoudige scène van Michiel die door het bos loopt. Mensen voor de verwarming, paardenverzorgers, strontscheppers. En dan werkten ze nog met minder mensen dan ze gewend zijn. Tijdens het communisme was er een levendige filmindustrie. Die is in elkaar gestort, maar er worden nu wel Russische en Amerikaanse producties gedraaid. Ik zag in de studio nog foto's hangen van Thekla Reuten en Rutger Hauer.
Hoe is het je gelukt om componist Pino Donaggio te strikken? Ik ben al fan van hem sinds ik als puber zijn muziek hoorde in films van Brian De Palma. Wat me bij Pino Donaggio vooral aanspreekt is de lyriek en pathos. Daarvoor moet je denk ik uit het land van de opera komen. Alleen Italianen weten met een paar akkoorden zo'n emotie op te roepen. Dat gevoel zocht ik ook voor Oorlogswinter. Dat het gelukt is hem te overtuigen, is ongelofelijk. Hij vertelde me laatst welke regisseurs hij heeft afgezegd omdat hij te druk is. Dat waren grote namen. Ik heb hem gewoon het scenario opgestuurd en dat vond hij mooi. Bij onze eerste ontmoeting vertelde ik wat ik met de muziek wilde. De hele film draait om de jongen, het thema is verlies van onschuld. Zo kwam ik op het idee het thema muzikaal te laten vertolken door een jongenssopraan. Dat vond hij een prachtige vondst en was voor hem de inspiratie voor de soundtrack. De eerste keer dat hij me iets liet horen, was geweldig. Ik herkende het als echte Pino Donaggio-muziek, maar het past tegelijk perfect bij mijn film.
01-12-2008 om 20:41
geschreven door Patje007
30-11-2008
Special Oorlogswinter: deel 1: de plot.
Regie: Martin Koolhoven Genre: oorlog, avontuur Tijdsduur: 100 minuten
Acteurs: Martijn Lakemeier, Melody Klaver, Jamie Campbell Bower, Anneke Blok, Tygo Gernandt, Raymond Thiry, Yorik van Wageningen, Dan van Husen, Gerard Jan Rijnders
Het is de ijskoude winter van 1944/1945. Nederland is bedekt met een dik pak sneeuw. De Tweede Wereldoorlog is nog in volle gang. In het westen van Nederland heerst grote honger, waardoor veel mensen naar het oosten trekken om daar voedsel te vinden voor hun gezinnen. In een dorpje in de buurt van Zwolle woont de veertienjarige Michiel, die niet kan wachten tot hij iets kan betekenen in het verzet. Dit tot ergernis van zijn vader, die als burgemeester vooral bezig is om escalaties in het dorp te voorkomen. Als zijn buurjongen Dirk, die meedoet aan een overval op het munitiedepot, aan Michiel vraagt of hij een brief aan iemand wil bezorgen als het mis gaat, voelt hij zich eindelijk serieus genomen. De overval blijkt verraden, Dirk wordt opgepakt en degene bij wie hij de brief moet bezorgen, is doodgeschoten door de Duitsers. Michiel moet uitgaan van zijn eigen kracht. Hij leert al snel dat goed en kwaad dicht bij elkaar liggen. Dat oorlog misschien spannend lijkt, maar vooral ook gruwelijk is. Met zijn eenzaamheid groeit ook zijn onafhankelijkheid. Als een volwassen man moet hij zijn eigen beslissingen nemen. Die laatste oorlogsmaanden zal hij zijn hele leven met zich meedragen. Hij zal nooit meer dezelfde zijn.
Weetjes: De film is een verfilming is van het succesvolle kinderboek Oorlogswinter uit 1972 van ex-politucus en schrijver Jan Terlouw. Voor Martijn Lakemeier, die de rol van Michiel vertolkt, is dit zijn speelfilmdebuut. De film speelt vanaf 3 december in de Kinepolis-bioscopen. Een trailer vindt je in de linkerkolom van mijn blog. Er is ook een zeer mooie website van de film namelijk www.oorlogswinterdefilm.nl
30-11-2008 om 00:00
geschreven door Patje007
29-11-2008
Los in de prijzen op filmfestival Caïro
Los, de film van Jan Verheyen, is in de prijzen gevallen op het Internationaal Filmfestival van Caïro. De film, die is gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Naegels, won de prijs voor het Beste Scenario. Ook regisseur Verheyen zelf viel in de prijzen. Hij kreeg de Zilveren Piramide voor Beste Regisseur.
Jan Verheyen was zelf op het filmfestival aanwezig om de prijzen in ontvangst te nemen. Los werd samen met zeventien andere speelfilms voorgesteld in de Internationale Competitie. De film kreeg eerder al positieve kritieken op de filmfestivals van Montréal, waar de film in première ging, van Hamburg, Utrecht en Namen.
Onder andere Charlize Theron, Alicia Silverstone, Kurt Russel, Stuart Townsend en Los-actrice Sana Mouziane zijn te gast op het 38ste Internationale Filmfestival van Caïro. Omar Sharif is de erevoorzitter van het festival.
29-11-2008 om 15:07
geschreven door Patje007
27-11-2008
Interview met Kristen Stewart uit Twilight
Hello filmfans,
Op het Wordwide Web vond ik recent een interview met de beeldschone Kristen Stewartuitde romantische thriller Twilight. Stewart speelt het tienermeisje Bella Swan. Zij is altijd een beetje anders geweest dan haar leeftijdsgenoten op de middelbare school. Wanneer haar moeder hertrouwt en Bella bij haar vader gaat wonen ontmoet ze de mysterieuze Edward Cullen. Haar leven zal nooit meer hetzelfde zijn.
Was je je bewust van de grootte van Twilight toen je er aan begon? En had je de boeken van tevoren gelezen?
K.S.: Nee, ik had nog nooit van Twilight gehoord. Ik kreeg het script toegestuurd en in het volgende weekend deed ik auditie. Ik werkte destijds ook aan een andere film en ik had weinig tijd om me voor te bereiden. Ik heb het boek gelezen, nadat ik de rol heb gekregen.
Zou je de rol hebben aangenomen, als je het boek niet goed vond?
K.S.: Nee. Hoewel ik de rol al had geaccepteerd, voordat ik het boek had gelezen. Ik vond het script al geweldig. Toen ik het boek had gelezen, besefte ik hoe slim het script alle belangrijke elementen uit het boek gebruikt. Er zit geen enkel fragment in het boek, waarbij ik denk: hadden ze die maar in de film verwerkt.
Ben je inmiddels gewend geraakt aan de duizenden gillende fans die jouw naam of de naam van jouw personage (Bella) schreeuwen?
K.S.: Ik begrijp dat fans zo in de fantasiewereld van Twilight opgaan. Ik voel namelijk hetzelfde. Het is trouwens niet zo dat ik enorm bekend ben. We kunnen nu nog steeds ergens gaan lunchen en zonder dat iemand mij herkent.
Hoe ga je met de druk om die fans op je leggen om aan het beeld te voldoen die zij hebben van Bella?
K.S.: Ik vind het juist een uitdaging om aan de verwachtingen te voldoen. Ik vind het doodnormaal dat fans zo reageren. Als iemand anders Bella zou spelen, zou ik ook zoiets hebben van: laat maar eens zien wat je kan.
Dat gaat veranderen, wanneer de film overal ter wereld in première gaat...
K.S.: De meeste films die ik maak, bereiken een klein publiek. Ik vind het fantastisch, dat ik een deel uitmaak van een film die in potentie een groot publiek kan bereiken. Dat is toch een belangrijke reden waarom iemand acteur wordt.
Je hebt met grote acteurs gewerkt. Wie heeft jou geïnspireerd of wie bewonder je?
K.S.: Het is inspirerend om jonge acteurs te zien die met dezelfde passie acteren als jij. Zoals Emile Hirsch met wie ik in Into the Wild speelde en mijn tegenspelers uit Twilight, Robert Pattinson en Nikki Reed. Ik heb veel geleerd van Sean Penn (Into the Wild) en Jodie Foster(Panic Room). Deze twee iconische filmmakers die trouw blijven aan hun idealen zijn mensen die ik enorm bewonder.
Ik heb gehoord van Twilight
-regisseur Catherine Hardwicke dat je de actiescènes erg cool vond om te spelen.
K.S.: Ja, die waren super. Het leuke aan die scènes was, dat we weinig green screen gebruikten tijdens de opnames. Dit betekent dat ik echt in bomen moest klimmen.
Dus toen je tijdens die helikopter shot hoog in de boom zat...?
K.S.: Nee, dat was ik niet. Ik wilde die scène dolgraag spelen, maar contractueel mocht dat niet. De stuntvrouw die voor mij in de plaats in de boom zat, was bevestigd aan draden, dus het was best veilig geweest. Jammer genoeg dachten de mensen van de verzekering daar anders over.
Herken je jezelf in Bella?
K.S.: Natuurlijk projecteer ik veel van mijn persoonlijkheid op haar. Je beleeft het verhaal door haar ogen. Ik verschil ook in een aantal punten. Zo laat zij zich eerder gaan. Ik denk eerst hard na, voordat ik me mee laat slepen.
Vind jij Bella een goed rolmodel voor meisjes?
K.S.: Ze bezit fundamentele kwaliteiten die belangrijk zijn om te laten zien aan meisjes. Je zou denken dat haar grote liefde, de vampier Edward (Robert Pattinson), de perfecte man is die goed voor haar zorgt. Maar zij is niet op zoek naar iemand die voor haar zorgt. Ze is een sterk personage dat extreme keuzes maakt en zich vrijwillig laat meeslepen door Edward. Feministen zullen waarschijnlijk, nadat ze de film hebben gezien, denken: ze moet alles opgeven om met hem verder te kunnen leven. Ik vind juist dat ze hier bewust voor kiest. Tegelijkertijd is Bella ook een traditioneel meisje dat gered moet worden. Ze is een vrij gecompliceerd personage.
Ben je ervan bewust, dat je in een potentiële filmserie speelt? En dat je meer verantwoordelijkheid draagt, dan bij andere films?
K.S.: Ja, ik denk het wel. Maar ik heb er geen moeite als de film flopt omdat mensen mij niet leuk zouden vinden. Ik vind het wel een vreemde gedachte dat ik de fans van de boeken verschrikkelijk kan teleurstellen. Maar aan het einde van de rit vind ik het belangrijker het gevoel te hebben dat ik trouw ben aan de boeken.
Je werkt al vanaf jonge leeftijd in de filmbusiness. Had je net als Jodie Foster of Natalie Portman een tijdje wat anders willen doen? Bijvoorbeeld naar school gaan?
K.S.: Ik was niet klaar voor school. Ik heb problemen met autoriteiten. Ik vind het vervelend wanneer iemand zegt welk boek ik moet lezen, of dat ik een scriptie op een bepaalde tijd moet inleveren. Ik leef namelijk al een behoorlijk gestructureerd leven, want het maken van films is alsof je in het leger bent. Ze vertellen wat je moet doen, wat je moet eten en wanneer je moet slapen. Het enige wat ik zelf kon bepalen, was mijn onderwijs. Ik volgde cursussen en meldde me aan voor toelatingsexamens voor de universiteit, maar ik was vaak zo druk met het leren van een rol, dat school er vaak bij inschoot. Ik denk dat acteren op dit moment voor mij de beste manier van leven is.
Twilight draait vanaf 26 november 2008 in de Kinepolis-bioscopen.
27-11-2008 om 20:47
geschreven door Patje007
23-11-2008
Aanrader: Body of lies
Hello filmfreakies,
Het doet me plezier dat ik jullie nog eens een film kan aanraden waarbij het 2 uur echt genieten is, namelijk Body of lies, de nieuwe thriller van Ridley Scott(American Gangster, Gladiator) met in de hoofdrollen Russell Crowe en Leonardo DiCaprio.
De titel Body of Lies verwijst enerzijds naar het web van leugens dat in de war on terror gebruikt wordt om de tegenstander te misleiden en te manipuleren. Maar het is anderzijds ook een concrete verwijzing naar de lijken die op een bepaald moment gebruikt worden om een terreuraanslag te faken. Kortom, wie of wat kan men eigenlijk nog vertrouwen?
Vertrouwen is levensnoodzakelijk voor CIA-agent Roger Ferris (rol van Leonardo DiCaprio), die in het kader van de war on terror actief is in het Midden-Oosten. Hij is dé man van het terrein. Hij spreekt Arabisch en is ook vertrouwd met de lokale zeden en gewoonten. Hij kan dus ook informanten ronselen en beoordelen op hun betrouwbaarheid en hun nuttigheid. Maar minstens even belangrijk is het feit dat hij ook wel van die regio houdt. Dat is alvast één zaak die hem van zijn rechtstreekse baas, Ed Hoffman (rol van Russell Crowe) onderscheidt. "Nobody likes the Middle East, buddy. There's nothing here to like", schampert die op een bepaald moment, waarop Ferris meteen reageert dat dit soort houding misschien de kern van het probleem raakt.
Voor Body of Lies kon Ridley Scott gebruik maken van het gelijknamige boek van de Amerikaanse journalist David Ignatius, die jarenlang de CIA en meer bepaald het Midden-Oosten gecoverd heeft. Daardoor is deze film meer dan zomaar een spannende, hedendaagse spionagethriller, maar ook een fascinerend, zij het ook wel geromantiseerd relaas van het veldwerk van zo'n CIA-agent in de even exotische als levensgevaarlijke omgeving van het Midden-Oosten.
Een golf dodelijke bomaanslagen in Europa maakt duidelijk dat er sprake is van een nieuw, uiterst efficiënt en ongrijpbaar terreurnetwerk. De CIA meent te weten dat ene Al-Saleem de leider is, maar slaagt er niet in de man te lokaliseren. Dat is in essentie de opdracht van CIA-agent Roger Ferris. Hij staat stelselmatig in contact met zijn overste Ed Hoffman, die vanop het thuisfront met alle technologische hoogstandjes van de moderne spionage het overzicht behoudt. Ferris ziet en hoort, voelt en ruikt de realiteit van het Midden-Oosten, terwijl Hoffman de virtuele werkelijkheid van zijn monitorschermen afleest.
Beide mannen kunnen niet zonder elkaar, maar kunnen ze elkaar wel vertrouwen? Ferris heeft het moeilijk met het cynisme en de arrogantie van z'n baas, voor wie een mensenleven van geen tel is, vermits al zijn beslissingen in het teken staan van de national security. Dat doel heiligt alle middelen. Van zijn kant vraagt Ed Hoffman zich af of zijn CIA-agent op het terrein wel bereid is om altijd en overal tot het uiterste te gaan. Tijdens één van hun talrijke woordenwisselingen waarschuwt hij Ferris om zich niet tegen hem te keren, want dan zou hij zich meteen ook tegen Amerika keren! Het antwoord van Ferris is veelbetekenend: "Be careful calling yourself America, Ed."
Tot hier de plot van de film. Body of lies is naar mijn mening niet alleen een spannende film, de acteerprestaties(vooral dan van Leonardo DiCaprio en Russell Crowe) zijn ook nog eens meer dan overtuigend, waardoor de nieuwe van Ridley Scott, naar mijn mening, een echte aanrader kan genoemd worden.
Regisseur: Ridley Scott
cast: Russell Crowe, Leonardo DiCaprio, Golshifteh Farahani, Simon McBurney, Mark Strong, Ali Suliman
Duur: 2u08 Genre: Thriller, drama
23-11-2008 om 00:00
geschreven door Patje007
22-11-2008
Guillermo del Toro verfilmt 'The Hobbit'
Het is even stil geweest rond de regisseur, maar momenteel is del Toro volop aan het werk aan de verfilming van 'The Hobbit', het alombekende boek van Tolkien. Del Toro is vooral bekend van de 'Hellboy' films en het misschien iets minder bekende 'El Laberinto del Fauno'. Peter Jackson deed het hem al voor met de verfilming van 'The Lord of the Rings', ook een adaptatie van de trilogie van Tolkien. Jackson had hiermee ongelooflijk veel succes. Het zal een ganse opgave zijn voor del Toro om dat werk te evenaren.
'The Hobbit' zal verfilmd worden in twee delen, waarvan het eerste deel de zalen moet veroveren in 2011. Deel twee is voorzien voor het jaar daarop. Del Toro heeft in ieder geval grootse plannen op het gebied van de special effects. De grootste uitdaging zal zijn om 'Smaug', het wezen in de Hobbit, tot leven te brengen op het witte doek. Diegenen die bekend zijn met de creaturen uit del Toro's films, mogen ervan uitgaan dat hij ook hier weer puik werk zal leveren. Zal del Toro Peter Jackson's succes kunnen evenaren? Het is alvast nog even geduldig afwachten!
22-11-2008 om 18:53
geschreven door Patje007
Special The Changeling: Deel 2: Interview met Angelina Jolie.
Dat Angelina Jolie er niet alleen goed uitziet maar ook daadwerkelijk kan acteren, daar was vrijwel iedereen al van overtuigd. Ook de laatste sceptici zullen definitief toegeven na het zien van 'The Changeling'. Hierin speelt zij een vrouw wiens kind op een dag verdwijnt. Maanden later meent de politie haar zoontje weer gevonden te hebben, maar als Christine hem weer ziet is ze er van overtuigd dat het haar kind helemaal niet is. De film, die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, is helemaal gesitueerd in het Los Angeles van eind jaren twintig.
Dinsdag 20 mei 2008 ging de film in première op het Filmfestival van Cannes en voorafgaand daaraan sprak Angelina over de film tegen de pers.
Regie van de film was in handen van Clint Eastwood en Angelina is de eerste om toe te geven dat het zijn regie is die verantwoordelijk is geweest voor haar sterke spel.
Wat heeft u opgestoken van de samenwerking met Eastwood? Ik wil nooit meer met een andere regisseur samenwerken! Voor de rest van mijn leven niet! Dit was voor mij de beste acteerervaring ooit, niemand verschijnt op de set met zulke duidelijke keuzes en maakt zo makkelijk beslissingen als Clint. Dat maakt het belachelijk makkelijk om met hem te werken! Hij is zo respectvol naar elk crewlid toe, en hij denkt zoveel aan anderen.
Een jaar geleden speelde u in de film 'A Mighty Heart': een film met een vergelijkbaar onderwerp als 'The Changeling' (hierin speelde Angelina een vrouw wiens man in Afghanistan gekidnapt wordt). Hoe voelde het om weer zo'n rol te spelen? Aanvankelijk was ik terughoudend om deze rol aan te nemen, maar toen ik het script ging lezen vond ik het verhaal zo intrigerend! Christine Collins is weliswaar niet zo uitgeproken en fel als Marianne Pearl of ikzelf, maar ik leefde wel helemaal met haar mee. Elke keer als ze weer een tegenslag had overwonnen dacht ik tijdens het lezen: "Goed zo meid!". Ik kan me ook niks ergers voorstellen dan een kind verliezen en niet weten wat er mee gebeurd is. Ik kon me ook goed in de rol inleven omdat Christine veel van mijn moeder weg had. Zij was vlak voor de opnames overleden. Zij waren beide fel, maar toch verlegen tegelijkertijd.
Is 'The Changeling' een feministische film? Zo'n sterke vrouw in de jaren twintig, dat was toen toch op zijn minst ongebruikelijk niet? Het was goed dat Clint regisseerde anders had het makkelijk zo'n feministisch verhaal kunnen worden, en dat was niet de bedoeling. Het maakt wel deel uit van het verhaal, maar het is niet de hoofdmoot. Ik vind dat 'The Changeling' ook best een mannenfilm is geworden.
22-11-2008 om 18:29
geschreven door Patje007
Special The Changeling: Deel 1: Interview met Clint Eastwood
Voormalige actieheld Clint Eastwood vond zichzelf in de herfst van zijn leven opnieuw uit als regisseur van meeslepende beklemmende drama's als 'Million Dollar Baby' en 'Mystic River'. Vervolgens maakte hij 'Flags Of Our Fathers' en 'Letters From Iwo Jima', twee Tweede Wereldoorlog-films over de strijd op het Japanse eiland Iwo Jima, die respectievelijk de amerikaanse kant en de Japanse kant belichten. Al deze films werden juichend ontvangen. Zijn nieuwste film 'The Changeling' is echter zo mogelijk misschien nog wel indrukwekkender dan zijn andere recente films.
Op het Filmfestival van Cannes beleefde de film op 20 mei 2008 haar wereldpremiére. De legendarische regisseur sprak daar vooraf over zijn nieuwe film.
'The Changeling' speelt zich af in het Los Angeles van eind jaren twintig. Het verhaal vertelt over Christine Collins, een alleenstaande moeder wiens zoontje Walter op een dag verdwijnt. Na een aantal maanden zegt de politie dat ze hem teruggevonden hebben, maar als zij het kind ziet is zij ervan overtuigd dat deze jongen niet haar zoon is.
Volgens Clint is 'The Changeling' een studie naar menselijke karaktereigenschappen: Christine gaat maar door, wat er ook gebeurt. De politie werkt haar tegen, ze komt in een inrichting terecht, maar toch geeft ze niet op.
Hoe krijgt u zulke geweldige prestaties uit uw acteurs? Ik behandel ze zoals ik zelf behandeld wilde worden als acteur. Ik heb met veel verschillende regisseurs samengewerkt, sommige waren goed, maar sommigen hadden geen idee wat ze deden.
Het verhaal van 'The Changeling' is een waargebeurd verhaal - hoe bent u er in geslaagd dit weer te geven? Alle documentatie over Christine Collins was er nog. Zoals je het in de film ziet is zoals het gebeurd is. Het enige wat we nog steeds niet zeker weten is of de jongen die zich als Walter voordeed zelf met dat idee was gekomen of dat de politie hem daartoe aanzette.
Het is anders niet helemaal authentiek: in het begin van de film wordt een radio aangezet, en die doet het meteen. Dat duurde in die tijd toch heel lang? Ja, dat klopt, die buizen moesten eerst opwarmen enzo. Dat is inderdaad een creatieve vrijheid die ik mij gepermitteerd heb, gewoon omdat ik de kijkers niet minutenlang wilden vervelen met een opwarmende radio, haha!
Er lijkt een terugkerend patroon in uw films dat de waarheid steeds boven water gehaald moet worden? Ja. De waarheid is het grootste goed dat we hebben op deze planeet. Dat maakt die zo interessant voor mij.
Er is ook een terugkerend patroon wat betreft kinderen die gruwelijke dingen overkomen, dat zagen we ook al in Mystic River? Inderdaad. maar dat is toch ook het ergste wat er kan gebeuren?! In Mystic River ging het om het verlies van onschuld, over een kind wiens leven verwoest wordt door wat hij op jonge leeftijd meemaakt, in deze film is het anders maar er is inderdaad een overeenkomst.
Heeft u een advies voor beginnende filmmakers Tegen aspirant-filmmakers en ook acteurs wil ik zeggen: Altijd door blijven gaan! Ook als ze de deur in je gezicht dicht smijten!
22-11-2008 om 18:23
geschreven door Patje007
18-11-2008
Interview met Leonarde Di Caprio naar aanleiding van de release van Body of Lies.
In de nieuwste film van Ridley Scott, de thriller Body of lies, speelt Leonardo Di Capriode rol van CIA-agent Roger Ferris die in de jacht op een terroristenleider moet infiltreren in de wereld van illegale financiering en wanhopige martelaars. Hij wordt vanaf het thuisfront geholpen door CIA veteraan Ed Hoffman, een rol van Russell Crowe.
Net als Blood Diamond bevat ook Body of lies naast entertainment ook een politiek element. Is het belangrijk voor jou dat een film een politieke boodschap heeft? Leonardo: Nou, het komt niet vaak voor dat je een script vindt, dat zowel politiek relevant als goed is, en ook nog een regisseur heeft van het kaliber van Ridley Scott. Ik word aangetrokken door dit soort verhalen, omdat ik het belangrijk vind om films te maken waarin het publiek elementen van de hedendaagse samenleving herkent. Het belangrijkste criterium is echter of ik denk dat de film het publiek zal vermaken. Als dat niet het geval is, maakt het niet uit of er een goede politieke boodschap in zit. Die zal dan niet toch aankomen.
Body of lies is een politieke film, maar kiest niet echt een kant. Ik heb niet het gevoel dat de film het publiek manipuleert. Volgens mij geeft hij een goed beeld van de verstandhouding tussen Verenigde Staten en de rest van de wereld, als het aankomt op de strijd tegen terrorisme. En dat fascineerde me. Body of lies is realistisch en intelligent. Ik hou van dit soort films, maar je komt ze maar weinig tegen.
Kun je iets vertellen over de heftige opnames van Body of lies? Ik heb gelezen dat je problemen had met het stof in Marokko...
Leonardo: Dat is mijn 'grote' rampverhaal: "Leo had problemen met stof". (lacht) Nee, volgens mij bedoel je een specifieke martelscène. Het ging meer om de emotionele voorbereiding op die scène dan om al het stof. We wilden laten zien wat er werkelijk zou gebeuren als een CIA-agent met een hoog moreel besef niet langer de controle had op een situatie. Om me hierop voor te bereiden heb ik met voormalige CIA-agenten gesproken. De opnames duurden drie dagen en vonden plaats in een grafkelder. Die periode was emotioneel zeer intens voor me. Aan het einde was ik een tijdje behoorlijk ziek. Dat was waarschijnlijk het 'grote' verhaal.
Hoe was het om voor het eerst met regisseur Ridley Scott te werken?
Leonardo: Ridley is naar mijn mening niet alleen een grote vernieuwer, maar hij heeft ook net als Stanley Kubrick en Martin Scorsese in bijna elk genre een meesterwerk afgeleverd. Ik wilde al een lange tijd met hem samenwerken. Hij heeft een unieke filmstijl die ik nog niet kende. Ridley filmt instinctief en schiet vanuit meerdere invalshoeken. Hij wil in de montagekamer meerdere opties hebben. Ook houdt hij ervan om de gehele cast en crew mee te nemen van locatie naar locatie. Je leert om op je instinct te vertrouwen. Wanneer de opnames beginnen, is er geen tijd meer om het script te ontleden. Alles gaat in een slopend tempo en als je daarin meegaat, is het een geweldige ervaring.
Welke scènes zijn werkelijk in het Midden Oosten geschoten?
Leonardo: We hebben de gehele film in Marokko opgenomen. Dit land is dé plek voor Amerikaanse filmmakers die op zoek zijn naar het Midden Oosten 'gevoel'. Naast figuranten en plaatsen die lijken op mensen en steden uit het Midden Oosten, zijn regisseurs ook gefascineerd door het specifieke licht. Je speelt vaak personages met dubbele persoonlijkheden, zoals de geheim agent in Body of lies. Zoek je bewust naar deze rollen? Leonardo: Ik sta open voor elk type rol en filmgenre. Maar net zoals je vaak terugkeert naar je favoriete restaurant, ben je ook onbewust geneigd om bepaalde rollen en thema's op te zoeken. Ik heb geprobeerd om andere personages te spelen, maar ik keer toch terug naar bepaalde rollen in - zoals ik eerder zei - films die politiek relevant zijn. Ik voel me meer aangetrokken tot een film, wanneer ik het gevoel heb van 'wow, dit gaat over iets waar ik mij momenteel druk om maak'.
Je lijkt met Gangs of New York, The Aviator, The Departed en binnenkort Shutter Island een vaste samenwerking met regisseur Martine Scorsese te zijn aangegaan...
Leonardo: Ik ben vooral dankbaar dat een regisseur van zijn statuur films met mij wil maken. Hij is volgens mij dé grote cineast van deze tijd. Hij heeft films gemaakt die ik steeds opnieuw kan bekijken, want elke keer ontdek je weer nieuwe details en nuances. Het werken met Marty is als een soort filmopleiding. Hij is mijn mentor en ik zou het liefst nog een lange tijd met hem samenwerken.
Naast Martin Scorsese heb je ook met Woody Allen(Celebrity), Steven Spielberg(Catch me if you can) en nu dus Ridley Scott gewerkt. Van welke regisseur heb je het meeste geleerd?
Leonardo: Van wie ik het meeste heb geleerd..? Ik heb nu vier keer met Marty gewerkt. Hij is een soort wandelende filmencyclopedie. Ik kan toch wel zeggen dat ik het meeste van hem heb geleerd over cinema en het historisch belang van films in het algemeen. Verder is zijn ongebreidelde enthousiasme besmettelijk. Ik merk dat ik net zo'n grote fan word als hij.
Zou je ook in zijn voetsporen willen treden als regisseur?
Leonardo: Ik zie vaak hoe hard je moet werken als regisseur. En het is zo verschrikkelijk moeilijk. Ik kan nog maar net de verantwoordelijkheid nemen voor mijn kleine bijdrage met de rol die ik speel. Ik kan me moeilijk voorstellen om verantwoordelijk te zijn voor elke afdeling. Ik denk dat ik mij te veel zou laten leiden door de meningen van anderen. Als regisseur moet je elke dag beslissingen nemen voor op z'n minst twintig afdelingen. Ik zou bij God niet weten wat ik tegen al die mensen moet zeggen.
Maar je hebt wel al geproduceerd en scenario's geschreven. Dus de stap naar regie is toch niet zo groot?
Leonardo: Ja, ik heb de documentaire The 11 th Hour geproduceerd en het scenario ervoor geschreven. Maar ik heb gemerkt dat ik het moeilijk vind om onder grote druk beslissingen te nemen. Ik wil namelijk elke scène vanuit verschillende invalshoeken bekijken. Je moet als regisseur instinctief weten wat de film nodig heeft.
Dat is zo geweldig aan Ridley Scott. Ik heb nog niet eerder met een regisseur gewerkt die op het laatste moment met de gehele crew naar een nieuwe locatie verhuist. Dat is ongelofelijk. Hij zit daar met zes monitoren voor zich, er hangen helikopters en vliegtuigen in de lucht die op de acteurs inzoomen, maar ook een camera in een vuilnisbak. En Scott knipt met zijn vingers van camera naar camera en zegt: cut hier, en zoom in daar. En ik denk: wat?! Scott heeft op zo'n moment gewoon een montagetafel in zijn hoofd.
Body of Lies draait vanaf 19 november in Metropolis Antwerpen
18-11-2008 om 20:12
geschreven door Patje007
15-11-2008
Charlize Theron benoemd tot vredesambassadrice VN
Actrice Charlize Theron is benoemd tot vredesambassadrice van de Verenigde Naties. De Zuid-Afrikaanse zal zich in die functie voornamelijk richten op het beëindigen van geweld tegen vrouwen. Vredesambassadeurs zijn internationale beroemdheden van wie wordt verwacht dat ze aandacht vragen voor de activiteiten en idealen van de VN. Met de benoeming van Theron komt hun aantal op tien. Acteurs George Clooney en Michael Douglas, schrijver Paulo Coelho en cellist Yo-Yo Ma zijn ook vredesambassadeur.
Secretaris-generaal van de Verenigde Naties Ban Ki-moon gelooft dat Theron een 'krachtige en overtuigende' ambassadeur zal zijn. "Je hebt je stem, medeleven en band met het grote publiek al eerder gebruikt om een betere wereld te creëren. Je hebt jezelf het doel gesteld om het leven van vrouwen en kinderen in Zuid-Afrika te verbeteren en om geweld tegen hen te voorkomen en te stoppen."
De 33-jarige Theron richtte vorig jaar het Charlize Theron Africa Outreach Project op, waarmee ze probeert een betere leefomgeving te creëren voor kansloze kinderen in Zuid-Afrika en hun families.
15-11-2008 om 18:17
geschreven door Patje007
14-11-2008
Recensie: Changeling
Changeling vertelt het verhaal van Christine Collins(rol van Angelina Jolie) een alleenstaande moeder die op een dag wordt geconfronteerd met de verdwijning van haar zoon. Vijf maanden later wordt er door de LAPD een jongen teruggevonden, waarvan de politie beweert dat het haar zoon is. Wanneer mevr. Collins meermaals verklaart dat dit haar zoon niet is, wordt ze als verward bestempeld en door het corrupte politiekorps opgesloten in een psychiatrische instelling, dit omdat zij het korps in diskrediet zou brengen. Met de hulp van Gustav Briegleb(rol van John Malkovich) start zij gerechtelijke acties tegen het corrupte politiekorps van Los Angeles die volgens haar niets doet om haar echte zoon terug te vinden.
Beoordeling: met deze film wordt door Clint Eastwood wederom een prent afgeleverd waaruit duidelijk vakmanschap blijkt. De tijdsperiode(we bevinden ons in het jaar 1928) wordt naar mijn gevoel accuraat weergegeven, en de acteerprestaties zijn, vooral van Angelina Jolie, dan uitstekend(alhoewel soms op het randje van overacting). Ik kan verder nog meegeven dat deze film in Kinepolis onder het cinémanie-concept valt, m.a.w. films voor de meerwaardezoeker. Kortom, indien je op zoek bent naar een film waar je achteraf over kan napraten, en die nog wel enkele dagen in je hoofd blijft rondspoken, dan is dit waarschijnlijk een aanrader. Ben je op zoek naar een ontspannende film, waarbij je goedgezind de cinemazaal verlaat, dan vrees ik dat dit niet echt je ding gaat zijn.
ontvoeringsdrama / reg. & muz. Clint Eastwood / Angelina Jolie (Christine Collins), John Malkovich (Rev. Gustav Brigleb), Jeffrey Donovan (Captain J.J. Jones), Colm Feore (captain James E. Davies), Jason Butler Harner (Gordon Northcott), Amy Ryan (Carol Dexter), Gattlin Griffith (Walter Collins), Michael Kelly (Lester Ybarra) / pro. Clint Eastwood, Brian Grazer, Ron Howard & Rob Lorenz / USA / 2008 / 141 Niet geschikt voor kinderen.
14-11-2008 om 00:00
geschreven door Patje007
12-11-2008
Bondspecial Deel 3: recensie: Quantum of Solace
Beste cinefilmers en cinefilmsters,
Met hooggespannen verwachtingen ging ik recent naar Quantum of Solace, de nieuwste Bond-film kijken. Hooggespannen, omwille van het feit dat de 22 ste James Bond-film een vervolg was op het uitstekende Casino Royale, maar ook omwille van het feit dat Daniel Craig wederom onze favoriete geheimagent is. In tegenstelling tot alle kritieken die ik tot dusver heb gelezen, en die ronduit positief waren, vrees ik jullie te moeten meedelen dat deze film naar mijn gevoel een afknapper is geworden. De eerste 10 minuten krijg je het gevoel dat regisseur Marc Forster verder gaat op het elan van de vorige film, dit door middel van een spectaculaire achtervolging/schietpartij. Wat volgt is, naar mijn gevoel, op zijn zachtst gezegd veel minder.
Het verhaal: Agent 007 wil wraak nemen voor de moord op Vesper, de vrouw van wie hij hield, er is een geheimzinnige organisatie die overal(tot zelf in MI6 toe) geïnfiltreerd is. Het spoor leidt naar Dominique Greene(rol voor Mathieu Amalric), een belangrijke figuur in deze organisatie die tot alles bereid is om de controle te verwerven over een van 's werelds belangrijkste natuurlijke hulpbronnen die een deal wil sluiten met de verbannen Generaal Medrano. Greene gebruikt zijn partners in de organisatie + manipuleert zijn machtige contacten in de CIA en de Britse regering, waarbij hij belooft het bestaande regime in een Latijns-Amerikaans land omver te werpen en zo de Generaal de controle over het land te bezorgen in ruil voor een schijnbaar dor stuk land.
Wat maakt deze film volgens mij dan zo slecht: wel, de reden waarom de Bond-films mij steeds gefascineerd hebben zijn de combinatie van mooie vrouwen, gadgets, spectaculaire actiescenes, en de gebruikelijke booswicht die 007 het vuur aan de schenen legt, m.a.w. de herkenbaarheid maakt naar mijn gevoel deel uit van het succes van deze francise. Van deze genoemde herkenbaarheid is niet veel meer overgebleven: actiescenes zijn er nog wel in overvloed, maar over het algemeen nogal rommelig gefilmd, dus moeilijk te volgen net zoals het onsamenhangende verhaal trouwens, de Bondvrouw(Olga Kurylenko als Camille) valt naar mijn gevoel volledig uit de toon, en Mathieu Amalric kan best een acteur zijn met een aanzienlijk palmares maar als keiharde zakenman valt hij naar mijn gevoel iets te licht uit.
Het verhaal, dat overigens een ecologisch tintje bevat(meer bepaald de controle over water), deed mij eveneens weinig waardoor dit Bondavontuur bij momenten zelf ronduit saai wordt. En van gadgets(op een occasionele GSM??? na) is er al evenmin iets te merken.
Conclusie: ik kijk al met spanning uit naar het volgende Bondavontuur, hopelijk nog wel met Daniel Craig, maar liefst met een regisseur met enige ervaring in het maken van actiefilms.
12-11-2008 om 00:00
geschreven door Patje007
07-11-2008
Bondspecial: Deel 2: Interview met Olga Kurylenko
Het leven van de 28-jarige Oekraïnse Olga Kurylenko veranderde op Kerstmis 2007. Toen kreeg ze te horen dat ze de rol had van Bondgirl Camille in Quantum of Solace. Haar personage? Een wraakzuchtige Boliviaanse schone die 007(Daniel Craig) bijstaat in zijn strijd tegen Quantum-handlanger Dominic Green.
Een talentscout ontdekte Olga op 13-jarige leeftijd in een metrostation in Moskou. Op haar zestiende verhuiste ze naar Parijs waar ze het schopte tot topmodel dat de covers sierde van Elle en Vogue. Op haar 26ste zette ze de stap naar het witte doek met een rol in de Franse film L'Annulaire. Als tegenspeeler van Daniel Craig klimt ze opnieuw een trap hoger op de celebrityladder. "Ik ben erg blij dat ik het Bondmeisje van 2008 ben", getuigt Olga.
De relatie tussen uw personage Camille en Bond blijft opvallend kuis. Een tegenvaller? Olga Kurylenko: Neen, dat maakt Quantum of Solace zo verschillend van de andere Bond-films. Wat niet wil zeggen dat er niets is tussen Bond en Camille. Ik denk dat ze elkaar heel erg mogen. Maar ze bevinden zich niet in die periode van hun leven dat ze voor elkaar kunnen kiesen. Camille is helemaal niet in de sfeer voor een romance. Ze heeft een te sterke persoonlijkheid om haar wraakactie zomaar te vergeten en mee te gaan met iemand. En Bond is zeker ook in andere sferen. Want hij voelt nog altijd een grote liefde voor Vesper. Ik denk wel dat hij helemaal smoor op Camille zou worden indien Vesper er nooit geweest was.
U ziet er op de poster een beetje vuil uit en met krassen op het lichaam. Had u geen aantrekkelijker beeld van uzelf verwacht? Olga Kurylenko: Neen, I think it's hot (lacht). Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen smaak. Sommige mannen houden enkel van een vrouw die er clean en glanzend uitziet, met blinkende diamanten. Maar dit type van vrouw vind ik juist heel aantrekkelijk als ze een beetje verweerde look heeft.
Heeft u de vroegere Bond-meisjes aan het werk gezien? Olga Kurylenko: Een paar. Toen ik de rol had, heb ik de producers alle bondfilms op dvd gevraagd. Ik wilde vooral de heel oude afleveringen uit de serie zien, de films die gemaakt zijn voor ik geboren was. maar ik hield vooral van Vesper, gespeeld door Eva Green. Eindelijk een sterk personage. Veel interessanter dan de vorige meisjes. Daarom was ik zo enthousiast om in deze film mee te spelen. Het was duidelijk dat de Bondfilms een heel andere richting uitgingen. Ik verkies deze benadering.
Stoort het u dat men u in de eerste plaats zal vragen voor een film omdat u een mooie vrouw bent? Olga Kurylenko: Dat was vroeger ook al een probleem. Ik ben dus zeker niet verrast. Mensen blijven nu eenmaal geloven in clichés. Och, het is hun probleem. Ik krijg tonnen scripts waarin ik het mooie muurbloempje moet spelen, maar die gaan allemaal de vuilnismand in. Zelfs toen ik nog geen films deed, kreeg ik van die aanbiedingen. Je kon zelfs niet van vrouwenrollen spreken. Het waren meer schaduwen van vrouwen.
Wat vond u van die kritiek in Rusland dat u in een decadente Bondfilm meespeelde? Olga Kurylenko: Ik dacht dat het een grap was. Ik denk het nog steeds. Dat kunnen ze echt niet menen. Het is gewoon te gek. En als die mensen het echt menen, vind ik dat heel droevig. Trouwens, de meeste mensen in mijn thuisland Oekraïne zijn fel tegen het communisme. Bovendien woon ik al jaren in Frankrijk en ben ik Frans staatsburger geworden.
Heeft u een souvenir mogen behouden? Olga Kurylenko: Ja, ik heb één van de Pradajurken ingepikt. Er zijn in totaal 20 jurken gemaakt omdat er tijdens de opnames nogal wat scheuren. Ik neem altijd wel een souvenir mee van een filmset. Maar ik zal die jurk nooit in het openbaar dragen. Het blijft de outfit van Camille, niet die van mij.
Ziet u uw personage nog terugkeren, want nu haken al die Bondfilms meer in mekaar? Olga Kurylenko: Ik denk van niet. Er is nooit een Bondgirl die terugkeerde. Ik denk dat het onmogelijk is, omdat het niet tot de traditie behoort. Maar uiteindelijk beslissen de producers. Overigens heb ik geen idee van wat het volgende verhaal zal zijn. Dat moeten ze nog schrijven. En als Camille terugkeert, wil ik eerst het script lezen.
07-11-2008 om 00:00
geschreven door Patje007
03-11-2008
Bondspecial n.a.v. release Quantum of Solace: Deel 1: Interview Daniel Craig.
Zoveel is duidelijk: in Casino Royale en nu ook in Quantum of Solace is James Bond een geheim agent die zijn werk heel ernstig neemt. Stoer en stevig. Geen tijd voor knipoogjes. Een man van de actie. En daarbij wordt maar weinig ruimte gelaten voor humor. Hoogstens wat ironie of ronduit cynisme. Van zijn kant is Daniel Craig een acteur die zijn job bij deze langst lopende en succesrijkste franchise uit de filmgeschiedenis ook erg serieus neemt. Maar er zijn toch wel grenzen aan al die ernst: " We hebben het hier over een actiefilm, for f*** sake. Een grote brok entertainment!"
Er zijn van die dingen die onmiddellijk opvallen als Daniel Craig de hotelkamer in het Londense The Dorchester binnenstapt. Zijn ogen zijn opmerkelijk lichtblauw, de blik is direct en indringend maar zeker niet dreigend of onvriendelijk. En hij praat veel sneller, met een zwaarder accent en gelukkig ook veel meer dan zijn 007-personage. Maar er is nog iets. Hij draagt een lichte schouderriem om zijn rechterarm te ondersteunen. Daar hoort toch wel een woordje uitleg bij, zeker na al die rampberichten over kleine accidenten en grote ongevallen op de set van Quantum of Solace, waarbij men in een bepaald soort pers zelfs over ' the curse of Bond ' begon te spreken.
Daniel Craig: Maar er valt helemaal niets uit te leggen. Ik heb een schouderoperatie ondergaan. Er was een scheur in mijn kraakbeenrand en die is nu hersteld. Alles is dus in orde.
Die blessure zult u dan toch tijdens de opnames van Quantum of Solace opgelopen hebben? Daniel Craig: Waarschijnlijk , ja. Maar ik weet niet waar of wanneer het precies gebeurd is. Er zijn wel een paar momenten geweest die daarvoor in aanmerking komen. Tijdens het draaien is er ook iets gebeurd met uw vinger. En toen hebt u ook al zo uw best gedaan om dat te minimaliseren. Hoort dat bij het machismo van uw Bondvertolking? Zo van: we gaan toch niet zeuren over een schrammetje meer of minder? Daniel Craig: Dat heeft er absoluut niets mee te maken. Ik ga zeker niet macho doen over iets ernstigs als accidenten en verwondingen. Maar er bestaat ook zoiets als een orde van belangrijkheid. Er is tijdens het draaien een zeer zwaar ongeval gebeurd met een stuntman. Gelukkig heeft hij het overleeft en is hij nu volop aan het herstellen. In mijn geval ging het alleen om lichte verwondinkjes. Da's het grote verschil.
Heeft het succes van Casino Royale ervoor gezorgd dat u deze tweede film met meer zelfvertrouwen kon aanpakken? Sommigen vinden zelfs dat u nu meer 'Bondish' bent geworden. Daniel Craig: Is dat zo? Ik voel mij juist veel minder 'Bondish' dan toen. Maar ik ben nu wel veel zekerder geworden over de scheiding tussen mijn eigen leven en mijn werk als Bondacteur. Dat onderscheid is nu veel groter. Ik probeer mijn leven zo normaal en reëel mogelijk te houden. Mijn familie en vrienden zo dicht mogelijk te houden. Op professioneel vlak was het succes van Casino Royale natuurlijk een opsteker. Wat we dus gedaan hebben, is dat succes gebruiken op te proberen een tweede film te maken die minstens even goed, misschien zelfs beter is geworden.
Met meer 'Bondish' wordt ook bedoeld dat u, in tegenstelling tot eerdere vertolkers, veel meer betrokken lijkt, veel meer 'hands-on' bij de nieuwe definitie van dat inmiddels bijna mythische personage. Daniel Craig: Het is zo dat ik bij Quantum of Solace veel eerder betrokken ben geweest bij de ontwikkeling van het scenario en dus bij sommige beslissingen die in dat verband genomen werden. Maar het blijft hoe dan ook een totale samenwerking. De manier waarop ik als acteur het best functioneer, is eigenlijk heel eenvoudig: betrek mij bij het proces en laat ons praten. Dergelijke discussies moeten hoe dan ook op voorhand gebeuren, want zodra de opnames beginnen wordt zo'n Bondfilm een machine die niet meer te stoppen is. Om de releasedatum te halen moest de draaiperiode in juni afgelopen zijn. Het kwam er dus op aan om, voor we begonnen te filmen, zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Er kon geen sprake zijn van onderweg eventjes drie of vier dagen te pauzeren. Het waren draaiweken van zes dagen en de zevende dag waren er repetities.
Wat voor discussies moesten er op voorhand gevoerd worden? Daniel Craig: Dat was niet zozeer met de scenaristen. Het waren vooral gesprekken met Marc(Forster, de regisseir, JT). Het scenario zorgde sowieso voor de basis van het verhaal. Wat Marc en ik dan voornamelijjk deden, was op zoek gaan naar de essentie van de story, het hart van het verhaal en ook wel het realiteitsgehalte. Dit is en blijft natuurlijk een actiefilm. Er zijn momenten -niet veel, maar toch- waarin de kijker de kans moet krijgen om even te voelen of te begrijpen wat er zoal in het hoofd van James Bond omgaat. En dat ook te geloven. En dan laten we iets ontploffen (lacht). Maar dat hoeft ons dus niet te beletten om het verhaal zo sterk mogelijk te proberen maken.
En wat is de essentie van dit verhaal volgens u? Daniel Craig: Vertrouwen.
Ik dacht eerder aan wraak. Daniel Craig: Neen, dat is het verhaal van Camille, het personage van Olga Koerilenko. James Bond is niet uit op wraak. Hij is bezig met zijn job. En in dit geval betekent dat uitvissen wie de slechteriken zijn. En ja, hij is daar nogal obsessief mee bezig en hij maakt ook niet meteen een erg gelukkige indruk, maar dat komt natuurlijk omdat ze in Casino Royale zijn meisje vermoord hebben. Maar wraak is niet zijn voornaamste drijfveer. Wat Bond in de loop van dit verhaal ontdekt, is dat hij weliswaar allerlei mensen vermoordt, omdat dit nu eenmaal zijn job is, maar dat hij zich daardoor op geen enkele manier ook maar iets beter zal voelen. Dat is ook wat hij op het einde tegen Camille zegt: wraak is geen oplossing, het levert geen antwoord. Als je verder wilt met je leven, moet je iets beters zien te vinden. Voor zichzelf ontdekt Bond dat M en Felix zijn echte medestanders zijn en dat hij hen in dezelfde mate kan vertrouwen als zij hem. Dat is de essentie, dat wordt zijn basis.
Voor het zover komt, denkt M toch ook dat Bond door wraakgevoelens verblind wordt. Daniel Craig: Maar zij kent hem nog niet goed genoeg. Dat maakt dus gewoon deel uit van de intrige. In de eerste film werd Bond al verschillende keren met verraad geconfronteerd en in Quantum of Solace ontdekt hij dat er een organisatie bestaat die zowat overal geïnfiltreerd is: zowel bij MI6 als bij de CIA en zelfs op regeringsniveau. Wie kan men in dergelijke omstandigheden nog vertrouwen? Dat is de kern van zijn speurtocht. Dat anderen daarbij denken dat James Bond voornamelijk door wraakgevoelens gedreven wordt, is niet meer dan een excuus. Het is een deel van de energie die het verhaal vooruitstuwt. Jezus, we zitten hier de plot uiteen te rafelen en te analyseren. En dat allemaal voor een Bondfilm, for f***'s sake!(lacht).
Het nieuwe James Bondpersonage wordt soms vergeleken met figuren als Jason Bourne of Jack Bauer uit 24, in die zin dat zij ook veeleer getormenteerde actiehelden zijn. Daniel Craig: Maar wij hebben helemaal niet geprobeerd om van James Bond een getormenteerd personage te maken. Dat was niet de bedoeling. Wij zijn begonnen met Casino Royale en dat is nu eenmaal een boeiend verhaal, omdat het ook gaat over verliefd worden, over wie men kan vertrouwen, over harten die gebroken worden, over verraad. Dat wilden we dus zeker ook in de film stoppen. Maar dat betekent nog niet dat James Bond een getormenteerde figuur zou zijn. Hij probeert alleen maar uit te vissen wat er allemaal aan de hand is. He's figuring shit out! Bond is daarmee begonnen in Casino Royale en iedereen vond het de moeite waard om daarmee door te gaan in Quantum of Solace. Ik probeer die titel nu gewoon zo vaak mogelijk te laten vallen in dit interview (lacht). De zoektocht die hij in de eerste film begonnen was - naar zichzelf, naar echte vrienden, naar wie hij absoluut kan vertrouwen - was nog niet helemaal afgerond. De troost in de titel verwijst ook naar een vorm van gemoedsrust die hij nog niet gevonden had. Maar nu staat James Bond er! En ik ben blij dat we het op deze manier hebben aangepakt. Vanaf nu kan het alle kanten op. Bond is er klaar voor. Alles is mogelijk. Niet dat we daarom de volgende keer een slapstickpersonage moeten verwachten. Zolang we maar op een strand kunnen beginnen, kan het voor mij. (lacht)
In welke mate was het een gok om de regie van Quantum of Solace toe te vertrouwen aan Marc Forster, die nog nooit een echte actiefilm had gedraaid? Daniel Craig: Het was misschien een gok, maar ik heb altijd al met Marc willen werken omdat ik een bewonderaar was van zijn vorige films. Hij was misschien geen actieregisseur, maar als men kijkt naar The Kite Runner en men realiseert zich waar hij die film is gaan draaien, dan hoeft men zich verder geen vragen te stellen over zijn moed en zijn lef. Ik heb hem gewoon gezegd: ik wist ook niet wat mij te wachten stond toen ik mijn eerste Bondfilm zou draaien, maar ik heb het volste vertrouwen in u als filmmaker. Doe het dus gewoon. En hij heeft een briljante job gedaan. De operasequentie in Bregenz is bijvoorbeeld helemaal zijn werk. En het is een prachtige actiesequentie. Het werk van second unit director Dan Bradley is natuurlijk ook fantastisch, maar deze film draagt helemaal de stempel van Marc Forster en daarom hebben we hem ingehuurd. Wel, ik heb hem niet ingehuurd, want dat hebben de producers gedaan. Maar toen ik hoorde dat ze met Marc aan het praten waren, heb ik hen wel laten weten: Please, please, please! Laat Marc deze film regisseren!.
De Koude Oorlogthematiek lijkt definitief verdwenen uit het Bonduniversum. Quantum of Solace heeft nu eerder een ecologische problematiek en de globalisering als achtergrond. Daniel Craig: Het is niet bepaald een nieuwe problematiek. Men hoefde niet op deze Bondfilm te wachten om te beseffen dat de grondstoffen van deze planeet steeds schaarser worden. Het gaat daarbij zowel om water als om olie. Aardolie of plantaardige olie, het maakt niet uit. Maar het moet wel duidelijk zijn dat de controle over die grondstoffen en het machtsmisbruik dat daarmee gepaard kan gaan, onze toekomst zullen bepalen. Deze film maakt geen politiek statement, maar het is toch wel relevant om die problematiek ter sprake te brengen. Men vraagt mij nu soms ook of ik verrast ben door de huidige financiële crisis? Neen dus. Dat zat er al jaren aan te komen. Zowat iedereen die ik ken en die op een of andere mantier iets met geld te maken heeft, heeft voorspeld dat er een crash op komst was. Maar iedereen heeft dat gewoon genegeerd. Ik denk niet dat iemand had kunnen voorspellen dat het zo erg zou zijn, maar uiteindelijk is het voor niemand een verrassing. Ja, de enigen die nu verrast lijken, zijn de bankiers zelf. En dat vind ik toch wel bizar.
Was u als kleine jongen al een grote Bondfan? Daniel Craig: Natuurlijk hield ik van de Bondfilms, maar ik was daarin zeker niet fanatiek. Ik hield minstens evenveel van voetbalclub Liverpool. En ik hield ook van Superman. Ik was gewoon dol op alle dingen waar een normale jongen dol op is.
Wie is uw favoriete Bondacteur? Daniel Craig: Sean Connery. Waarom? Omdat hij de rol gedefinieerd heeft. Maar verder houd ik mij liever niet bezig met vergelijkingen of uitspraken over de gelijkenissen of verschillen tussen mij en de andere Bondvertolkers. Dat moeten anderen maar doen. Ik ben, zoals ik als zei, een fan van Bondfilms. Alle Bondfilms. Een Bondfilm is altijd een groot evenement. Het zijn event movies. Grote brokken entertainment. De enige druk die ik als Bondacteur voel, is dat ik die traditie gewoon wil voortzetten. Als ik dan toch een vergelijking moet maken: Pierce Brosnan is een van de meest verfijnde en gesofisticeerde kerels die ik ken. En dat was zijn Bond dus ook. Pierce is Suave en ik ben dat niet. Ziezo, hier heb je het verschil. (lacht)
Uw Bond moet hier zelfs zijn smoking stelen. Daniel Craig: Lenen! Hij heeft hem teruggegeven. Dat denk ik tenminste. Weet je, ik ben en blijf een grote fan van al die typische James Bondtrekjes. Maar ik ben er mij ook van bewust dat er telkens een hele generatie opduikt die nog nooit een Bondfilm gezien heeft. We kunnen hier wel zitten praten over de verschillen met Pierce Brosnan, maar daarbuiten zijn er een heleboel kids die niet het flauwste idee hebben van waar we over bezig zijn! Wel, ik wil dat ook zij meteen kunnen begrijpen waar dit personage voor staat. En ik wil dus niet absoluut kunnen zeggen dat ik mijn Martini shaken, not stirred wil, als een knipoog naar de vroegere films. Ik wil dat mijn James Bond bij wijze van spreken het recht krijgt en de gelegenheid vindt om dat soort zaken te zeggen.
Maar de bekendste zin, namelijk The name is Bond. James Bond, zit niet eens in Quantum of Solace. Daniel Craig: We hebben de scène wel gedraaid, maar de zin is uiteindelijk niet in de film terechtgekomen. Het viel te veel op, het paste gewoon niet. Maar als ik bij een volgende gelegenheid de kans krijg om die zin te gebruiken, dan zal ik dat zeker doen.
Hoe gaat u om met dat hele James Bond is een sekssymbool-gedoe? Daniel Craig: Wil je nu weten of ik al slipjes naar mijn hoofd heb gekregen? Neen, dat is nog niet gebeurd (lacht). Ach, mijn familie en vrienden houden mij met beide voeten op de grond. En dat is de plaats waar ik wil blijven. Ik kan mij daar echt niet mee bezighouden. Natuurlijk zijn er reacties van vrouwelijke fans enn die kunnen behoorlijk crazy zijn. Maar ik maak een onderscheid tussen dangerous crazy en nice crazy. Zolang het dat laatste blijft, is er geen enkel probleem. En over dat eerste wil ik het eigenlijk niet eens hebben, want dan lijkt het wel alsof ik hier zit te klagen over iets wat zich eigenlijk nog nooit heeft voorgedaan.
03-11-2008 om 00:00
geschreven door Patje007
29-10-2008
Joaquin Phoenix stopt met acteren
Joaquin Phoenix gaat een punt zetten achter zijn acteercarrière. De 34-jarige Amerikaan is het Hollywoodwereldje beu en wil zich volledig concentreren op zijn carrière als muzikant.
'Ik stop met acteren. Two Lovers' wordt mijn laatste film', vertelde Phoenix aan een reporter van het Amerikaanse programma 'Extra'. De acteur vertelde dat hij zich vanaf nu wil toeleggen op zijn muziek, maar wou geen verdere uitleg geven.
Joaquin is de jongere broer van acteur River Phoenix, die in 1993 stierf aan een overdosis. Hij werd in 2005 nog genomineerd voor een Oscar voor zijn vertolking van Johnny Cash in de film 'Walk the line'.
29-10-2008 om 19:30
geschreven door Patje007
27-10-2008
Interview Erik van Looy & Bart De Pauw n.a.v. de release van de film Loft.
Vijf vrienden. Een lijk. Veel eenvoudiger kan je de premisse van loft niet verwoorden, maar het mag duidelijk zijn dat de plot je twee uur lang meeneemt op een stroom van geheimen, intriges en verrassingen. Verantwoordelijk voor deze Vlaamse whodunit zijn scenarist Bart De Pauw, die jaren aan het script sleutelde vooraleer hij het aan iemand liet lezen, en regisseur Erik Van Looy, die zonder verpinken toezegde om dit tot een stukje nagelbijtende pelliculle om te zetten.
Zijn jullie nerveus?
Erik: Ja , absoluut. Bart: Het gaat altijd om de smaak van de kijker , hoe goed je het ook probeert te doen. Op een bepaald moment vat je liefde op voor je project en dan beland je in zo'n situatie van eigen kind, schoon kind. En dan heb je het publiek nodig om te weten of je jezelf vergist hebt of niet, om te weten of zij jouw kind ook schoon vinden. Erik: Of geestig, of spannend.
Is de druk bij jou extra groot, Erik, omdat je na een vrij lange tussentijd van vijf jaar na het zeer goed onthaalde De Zaak Alzheimer met een nieuw project komt?
Erik: Zeker wel, ja, dat moet een goede film zijn. Ik heb niet voor niets zolang gewacht en er zolang aan gewerkt. Ik heb geleerd inmiddels, zowel bij mijn tv-werk als bij mijn filmwerk, dat hoe langer je aan iets werkt, hoe beter het kan worden. Bij een film geldt dat zeker in het scenariostadium, maar ook op de set is dat zo. Als je een acteur meer takes gunt en je probeert meer dingen uit met de camera, dan wordt de film automatisch beter. Dus we hebben er enorm veel energie en tijd ingestoken en dan wil je ook dat het allemaal rendeert. Als je afkomt met een film waarvan iedereen zegt: Ja, 't is niet slecht, maar ook geen De Zaak Alzheimer, dan is dat niet wat je wilt horen. Terwijl ik ook wel besef dat die film op één of andere manier een belangrijke Vlaamse film was.
Inderdaad, ik heb het gevoel dat hij zoiets in gang gestoken heeft en dat de Vlaamse film sindsdien een fikse heropleving kent...
Erik: Al dan niet toevallig natuurlijk, want ook met de invoering van de tax shelter en Jan Verheyen die de Fait Divers-reeks gelanceerd heeft, heeft de Vlaamse film terug aan kracht gewonnen, maar 't is inderdaad zo dat het allemaal samenkwam rond die periode. Waar de mensen vroeger zoiets hadden dat je met een Vlaamse film niet moest afkomen, zie je dat er nu goodwill is. Maar pas op: er worden ook veel meer publieksvriendelijke films gemaakt.
Bart: Ja, en ook films met een meer internationaal karakter, waarmee ik dan de universele verhalen bedoel die erin verteld worden. Daar waar je vroeger de typische Vlaamsche, met de ch, films had, heb je nu een film als Aanrijding In Moscou, wat een heel mooi liefdesverhaal is. Dat speelt zich wel af in Gent, maar eigenlijk is dat niet typisch Vlaams, dat is een heel schoon gegeven en dat pakt je geweldig in. En dan zie je dat in die Vlaamse film ook heel goed gespeeld wordt. Wat Barbara Sarafian daarin doet, is zo schoon, zo klein, dat is superacteren en niet langer meer met de grote frons. Wat dat betreft, is iedereen heel goed zijn best aan het doen om daar een naturel in te steken. Erik: Heel goeie acteurs hebben we in België. Vroeger was het bon ton om te zeggen dat we in België niet zon goeie acteurs hadden, maar dat vind ik dus niet.
Als we kijken naar de poster, maar ook op de begingeneriek van de film, dan verschijnt daar Een film van Bart De Pauw & Erik Van Looy. Sta mij toe, maar het is niet gebruikelijk dat een scenarist zulke vermelding krijgt Erik: Schandalig (lacht). Bart: Nee, je hebt gelijk. Ik weet het, maar ik heb er niet om gevraagd, hè (lacht). Erik: Voor alle duidelijkheid: dat komt van mij, omdat ik het gevoel had dat Bart in deze meer is dan een scenarist. Hij is er van begin tot eind bij betrokken geweest, en we hebben m echt samen gemaakt. Bart: Laat ons zeggen: daar waar ik alleen met het scenario begonnen ben en na een paar versies naar Erik ben gestapt om te vragen wat hij ervan vond, zijn we samen scènes gaan verfijnen, hebben we het verhaal zinnetje per zinnetje beginnen overlopen, en ik heb het gevoel dat wij mekaar beter maken.
Hoe ben je eigenlijk bij de plot uitgekomen? Bart: Ik kom soms op de vreemdste ideeën (lacht). Heel concreet: we waren op weekend met een aantal koppels, en je kent dat, iedereen uitgelaten, samen koken, en op een bepaald moment de mannen en vrouwen door elkaar. En toen dacht ik: stel je voor dat wij hier, al die mannen, geheimen zouden delen die de vrouwen niet zouden weten? Want hier zaten we dan, hè. Dat kwam in me op, de avond ging verder, maar de volgende ochtend werd ik daar terug mee wakker, en vroeg ik me af wat er zou gebeuren als die mannen zich zouden organiseren in vreemdgaan. Want je zoekt het dan zo extreem mogelijk. Welk effect zou dat allemaal op deze levens hebben? Het zou nooit meer als voorheen zijn mocht dit uitkomen. Dat was het vertrekpunt, en dan kijken: hoe kan ik dit zo interessant mogelijk aankleden? Eerst is er dan een dilemma, waarbij iedereen elkaar zou kunnen wantrouwen, en dan zijn er natuurlijk de personages, die interessant en vooral verschillend genoeg moeten zijn. t Is niet dat je vijf personages hebt die allemaal hetzelfde denken of doen, iedereen heeft zijn reden om zo te handelen. Ik was gebeten, en het heeft me niet meer losgelaten tot het scenario geschreven was. Het gaat over trouw en ontrouw, dus op één of andere manier wil je dat niet te vrijblijvend maken en denk je daar ook over na.
En het idee om het te verpakken als een thriller was dan een logisch gevolg? Bart: De thrillertouch was er als eerste. De rest is er eigenlijk bijgekomen, ik hou van verhalen waarbij de hoofdpersonages zich in een grijze zone bevinden. Het zijn geen slechte mensen, ze zijn geen misdadigers. Het zijn gewoon mannen die iets laakbaars doen en denken dat ze buiten de lijntjes kunnen kleuren, maar de straf is niet in verhouding tot de misdaad. Met andere woorden, de straf - hun levens worden verwoest, mogelijk betrokken zijn bij een misdaad - is niet in verhouding tot buiten de lijntjes kleuren. En dat vond ik een interessante spanning waarop kon worden verder gedacht.
Je hebt dan een whodunit en de uitwerking is een volbloed thriller. Worden jullie daarbij dan beïnvloed door andere thrillers die jullie zelf goed vonden? Erik: Ja, maar niet specifiek. Wij houden van The Usual Suspects, Seven en A Simple Plan. Ik ben opgegroeid in de jaren zeventig en tachtig met de films van Brian De Palma die ik heel graag zag toen, en dan later waren er de films van Michael Mann, die ik adoreer. En ook de oosterse misdaadcinema vind ik heel straf, en dat zit allemaal in u. Als ik dan een bepaalde bedscène in Loft zie, dan zie ik wel invloeden van bijvoorbeeld Wong Kar-Wai, maar t is niet dat we op voorhand hebben gezegd: dat gaan we nu eens op zn Kar-Wais filmen. Of we gaan dat op zn Michael Manns filmen. Je doet dat onbewust, omdat dat in u zit, een soort esthetische voorkeur die van overal komt. Bart: Als je buitenkomt uit een film en je zit daar nog over na te denken. Het gevoel dat een filmmaker en een scenarist je kan geven dat je er helemaal doordrongen van bent, dát wil je. Je wil eigenlijk altijd de film maken die je zelf fantastisch vindt.
Maar tegelijk houd je toch ook rekening met het publiek? Erik, jij vond Shades ook zeer interessant om te maken, maar het publiek dacht daar anders over Erik: Nee, ik weet dat toen ik dat scenario las, dat ik dacht: ik heb heel veel zin om die film te maken, want het verhaal interesseert me, maar ik heb niet het gevoel dat er heel veel andere mensen het verhaal interessant zullen vinden. Je stort je er dan in, je probeert het zo goed mogelijk te vertellen, en ook een beetje te verbreden, en op het einde van de rit denk je dat er toch nog een publiek voor zou bestaan, maar het antwoord bleek: nee. Maar dat zou ik nu ook niet meer doen. Bij elke film die ik nu maak, stel ik mij in ieder geval de vraag: ik vind het interessant, maar zal er voldoende volk naast mij zijn dat het ook interessant vindt? Het publiek is heel belangrijk, maar het is ook essentieel om geen compromissen te moeten sluiten, dat je de film kan maken die je wil maken. Bart: Net zoals we ook proberen te doen op televisiegebied. Bij Schalkse Ruiters willen we het programma maken dat we zelf voor ogen hebben, maar we gaan daar niet ons broek voor laten zakken om nog zoveel duizend keer meer te halen. De Mol bijvoorbeeld was ook een programma, waarbij de opdrachten toch net iets meer waren dan een stok van hier naar daar brengen of een paar minuten op één been gaan staan. Maar pas op, we hebben dat meegemaakt, hè. De Hongaren gingen ook een versie van De Mol maken, en op een maand tijd hadden die al hun opdrachten. Dat leek ons zeer snel, dus dan informeer je zo al eens naar hun opdrachten. Ze hadden zon spel dat ze omschreven als we run with stick from one to other, and then back. Ik vroeg hoe je daar een mol in kan steken, en hij zei: he who drops stick. (algemene hilariteit)
De Mol had eigenlijk ook een groepsopzet met één verrader, en De Parelvissers, wat ook van Woestjnvis was, ging ook over vrienden die elkaar minder konden vertrouwen dan verwacht. Is het toevallig dat Loft zich ook in die sferen bevindt, of is het iets typisch Woestijnvis? Bart: Goh, eens je met een thriller begint, heb je altijd terugkerende elementen. Iedereen heeft geheimen. Als je spaghettisaus maakt, zitten daar ook altijd tomaten in. Erik: Ja, iedereen is verdacht, volgens mij is dat zelfs al eens gebruikt als tagline voor een film, maar dat had je dus ook nu evengoed boven de titel kunnen zetten. Bart: We hanteren een aantal dezelfde ingrediënten, maar ik denk dat we een andere schotel daarmee maken. Toevallig zijn die drie dingen van Woestijnvis, maar het is gewoon zo dat eens je een genre bewandelt je met bepaalde ingrediënten aan de slag gaat.
Een scène die me, tussen de vele andere stilistische hoogstandjes, écht opviel, was die in het casino Erik: Ja, dat is ook onze beider lievelingsscène. Ze was er al in het scenario en zelfs de camerabewegingen stonden daarin beschreven - niet dat we die allemaal gevolgd hebben - maar in alle eerlijkheid: toen ik die las, dacht ik dat het een scène is die Brian De Palma heel graag zou lezen in een scenario en verfilmen. Zon moment heb ik in zijn films vaak gezien, tot en met de slow motion. Bart: Weet je nog dat ik gezegd heb dat we het in één take zouden moeten proberen? Wat eigenlijk misschien een slecht idee was. Erik: De Palmas lange opening in Snake Eyes was misschien ook een slecht idee, maar het zag er wel fantastisch uit. Maar die scène in het casino is dus ook zon scène waarvan ik het gevoel heb dat we een soort De Palma-scène hebben kunnen draaien, en we hoeven er niet eens beschaamd om te zijn. Voor mij is dat het krachtigste moment van de film.
Kan je het nog verdragen als mensen zeggen: Sterk naar Vlaamse normen? Erik: Ze hebben het over Loft nu nog niet gezegd, maar t zou natuurlijk wel kunnen. Goed, het zij zo, daar kan ik perfect mee leven, maar ik heb het gevoel dat dat de laatste jaren, met het succes van de Vlaamse film, toch wel een beetje aan het wegebben is. Ik heb niet het gevoel dat ze dat bij Aanrijding In Moscou of Ben X gezegd hebben.
Is het feit dat Loft er nu is het gevolg van de vele gesprekken in Hollywood die uiteindelijk op weinig uitdraaiden? Erik: Er liepen nog een paar projecten, maar het scenario kwam binnen en het was gewoon beter dan de projecten waar ik mee bezig was en dan was de keuze rap gemaakt.
Zie je jezelf ooit nog naar daar gaan? Erik: We zullen zien, ik sluit het niet uit, maar ik zit er niet achteraan te gaan. Wat je wel voelt, is dat er daar wel veel interesse is voor deze film. Hij heeft ook internationale allures. Los van of je m nu goed of slecht vindt, je voelt dat het scenario zich perfect naar een Amerikaanse context kan vertalen. Overspel bestaat daar ook. Ik dacht eerst van niet, maar toch wel. Bart: Bill Clinton heeft dat ingevoerd (lacht). Daarvoor gebeurde dat niet.
Jullie hebben toch ook samengewerkt aan Street Kings, de actiethriller met Keanu Reeves? Erik: Ja, dat was een paar dagen. Tenminste, ik heb er zes weken op gewerkt, en Bart een dag of drie-vier. Ik heb m uiteindelijk gezien, en ik vond het een vrije goeie film.
Zijn er dan zaken die je herkent, waar je zelf verantwoordelijk voor was? Erik: Er zitten twee grappen in van Bart, das wel geestig. Bart: Ja? Erik: Wel, er zitten alleszins twee grappen in die van ons komen. Eén is zeker van jou, maar van de andere weet ik niet of ze van mij was of van jou. Bart: t Zal wel van mij geweest zijn (lacht). Erik: En op het einde was er ook een plotwending die van mij was, en dat is wel plezant. Enfin, het ware leuker geweest als ik de film ook gewoon had kunnen maken natuurlijk. Daar stond ik vrij dicht tegen, maar daar was het probleem dat zij mij niet weer wilden na het verhuizen van de studio. Bart: Maar van de scenarios die je aangeboden hebt gekregen, was dat wel het beste dat ertussen zat, vond ik. Erik: Voor Vacancy hebben ze me zes keer gevraagd. Die heeft heel goeie kritieken gehad, maar Bart had het gelezen en hij vond het niets. Bart: Ik vond het te weinig. Erik: Ik ook, maar das toch een film die beter is geworden dan je oorspronkelijk had kunnen verwachten. Bart: Oké, maar als je dan toch naar Hollywood vertrekt, ga dan door de grote poort en maak geen film die iemand anders ook gewoon kan maken. Erik: Ik weet niet of ik die grote poort haal, of ik daar door mag. De regisseur van Vacancy heeft iets kunnen laten zien, das waar, maar toch bleef ik ook daarbij wat op mijn honger zitten.
Is het werken in Vlaanderen leuker omdat je weet dat alles wat je aanbrengt ook daadwerkelijk uitgevoerd kan worden en dat je minder botst op eigenwijze studios? Erik: Ja, hoewel het ginder ook niet onprettig is. Je hebt vaak het gevoel: hier zitten de intelligente mensen en in Hollywood de domoren, maar dat is niet zo. Die gasten weten heel goed waar ze mee bezig zijn, alleen zijn ze soms genoodzaakt om keuzes te maken omdat alles bepaald wordt door de dollar, de box office. En vaste stramienen. Bij elke film zit ik te pleiten voor minder speciale effecten, terwijl elke studio er altijd maar meer wil. Bart: In Europese films heb je dat veel minder. In bijvoorbeeld Scandinavische films durven ze ook wel wat scherper zijn, terwijl zulke verhalen in Amerika altijd worden afgevlakt onder het mom: we moeten er nog wat suiker bij doen, anders slikt de Amerikaan het niet. Gewoon niet durven.
Al heb ik bij Loft wel het gevoel dat het een film is die daar op dezelfde manier gemaakt zou kunnen worden en die tegelijk toch clever is Erik: Absoluut. Dat gevoel heb ik ook. Maar je spreekt dan over een thriller als The Usual Suspects en niet over een honderd miljoen dollar opbrengende film natuurlijk. Al hangt dat natuurlijk af van de acteurs die je daarin steekt. Als je daar George Clooney, Brad Pitt, Andy Garcia, de cast van Oceans Eleven zeg maar, zou insteken, dan kom je inderdaad wel aan honderd miljoen dollar. Nu, we zullen zien.
Bedankt voor dit gesprek.
27-10-2008 om 00:00
geschreven door Patje007
26-10-2008
Catherine Zeta Jones wordt Cleopatra
Catherine Zeta Jones kruipt in de rol van de Egyptische koningin Cleopatra in 'Cleo', een musical die geregisseerd zal worden door de Amerikaanse cineast Steven Soderbergh. Dat meldt The Hollywood Reporter.
De film zal zich afspelen in het Amerika van de jaren '20 in plaats van in het antieke Egypte en vertelt het verhaal van Cleopatra en haar relaties met Julius Caesar en Marcus Antonius. Hugh Jackman zal ook een van de hoofdrollen voor zijn rekening nemen.
'Cleo' wordt de eerste musical voor regisseur Soderbergh. Hij is vooral gekend door succesfilms als 'Erin Brokovic' en 'Traffic', waarvoor hij een oscar won. Binnenkort loopt van hem ook 'Che' in de zalen, een tweedelige biografische film over het leven van Che Guevara.
Catherine Zeta Jones heeft al ervaring met musicals. In 2002 won ze een oscar voor haar rol als Velma in 'Chicago'.
26-10-2008 om 21:54
geschreven door Patje007
24-10-2008
Paul Verhoeven en Rob Houwer maken samen film
Paul Verhoeven en Rob Houwer drinken op een nieuwe samenwerking. Na 'Turks Fruit' en 'Soldaat van Oranje' wil het gouden duo van de Nederlandse film een nieuwe rolprent maken: 'Joanna's Passions'. "Carice van Houten zou prima passen in de hoofdrol", zegt producent Houwer.
"Maar voor bijvoorbeeld Scarlett Johansson of Kate Winslet is die ook erg aantrekkelijk", vult regisseur Paul Verhoeven aan. "Hoe dan ook, degene die deze schitterende rol mag spelen kan wel eens kans maken op een Oscar".
Het nieuwe project wordt, volgens Houwer, de duurste Nederlandse film ooit. "Het budget is vooralsnog 35 miljoen euro. Paul heeft gezegd: 'Dat heb ik nodig, zie maar dat je het krijgt'. Bij Paul is niets goedkoop: grote historische decors, steden moeten worden omgebouwd... De film is een liefdesgeschiedenis tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog, en is gebaseerd op de roman 'Erfolg' van de Duits-Joodse schrijver Lion Feuchtwanger". Paul en Rob, beiden zeventig, hebben al een lange samenwerking achter de rug. Het wordt hun zesde film samen. Gerard Soeteman schrijft het scenario.