Interview Erik van Looy & Bart De Pauw n.a.v. de release van de film Loft.
Vijf vrienden. Een lijk. Veel eenvoudiger kan je de premisse van loft niet verwoorden, maar het mag duidelijk zijn dat de plot je twee uur lang meeneemt op een stroom van geheimen, intriges en verrassingen. Verantwoordelijk voor deze Vlaamse whodunit zijn scenarist Bart De Pauw, die jaren aan het script sleutelde vooraleer hij het aan iemand liet lezen, en regisseur Erik Van Looy, die zonder verpinken toezegde om dit tot een stukje nagelbijtende pelliculle om te zetten.
Zijn jullie nerveus?
Erik: Ja , absoluut. Bart: Het gaat altijd om de smaak van de kijker , hoe goed je het ook probeert te doen. Op een bepaald moment vat je liefde op voor je project en dan beland je in zo'n situatie van eigen kind, schoon kind. En dan heb je het publiek nodig om te weten of je jezelf vergist hebt of niet, om te weten of zij jouw kind ook schoon vinden. Erik: Of geestig, of spannend.
Is de druk bij jou extra groot, Erik, omdat je na een vrij lange tussentijd van vijf jaar na het zeer goed onthaalde De Zaak Alzheimer met een nieuw project komt?
Erik: Zeker wel, ja, dat moet een goede film zijn. Ik heb niet voor niets zolang gewacht en er zolang aan gewerkt. Ik heb geleerd inmiddels, zowel bij mijn tv-werk als bij mijn filmwerk, dat hoe langer je aan iets werkt, hoe beter het kan worden. Bij een film geldt dat zeker in het scenariostadium, maar ook op de set is dat zo. Als je een acteur meer takes gunt en je probeert meer dingen uit met de camera, dan wordt de film automatisch beter. Dus we hebben er enorm veel energie en tijd ingestoken en dan wil je ook dat het allemaal rendeert. Als je afkomt met een film waarvan iedereen zegt: Ja, 't is niet slecht, maar ook geen De Zaak Alzheimer, dan is dat niet wat je wilt horen. Terwijl ik ook wel besef dat die film op één of andere manier een belangrijke Vlaamse film was.
Inderdaad, ik heb het gevoel dat hij zoiets in gang gestoken heeft en dat de Vlaamse film sindsdien een fikse heropleving kent...
Erik: Al dan niet toevallig natuurlijk, want ook met de invoering van de tax shelter en Jan Verheyen die de Fait Divers-reeks gelanceerd heeft, heeft de Vlaamse film terug aan kracht gewonnen, maar 't is inderdaad zo dat het allemaal samenkwam rond die periode. Waar de mensen vroeger zoiets hadden dat je met een Vlaamse film niet moest afkomen, zie je dat er nu goodwill is. Maar pas op: er worden ook veel meer publieksvriendelijke films gemaakt.
Bart: Ja, en ook films met een meer internationaal karakter, waarmee ik dan de universele verhalen bedoel die erin verteld worden. Daar waar je vroeger de typische Vlaamsche, met de ch, films had, heb je nu een film als Aanrijding In Moscou, wat een heel mooi liefdesverhaal is. Dat speelt zich wel af in Gent, maar eigenlijk is dat niet typisch Vlaams, dat is een heel schoon gegeven en dat pakt je geweldig in. En dan zie je dat in die Vlaamse film ook heel goed gespeeld wordt. Wat Barbara Sarafian daarin doet, is zo schoon, zo klein, dat is superacteren en niet langer meer met de grote frons. Wat dat betreft, is iedereen heel goed zijn best aan het doen om daar een naturel in te steken. Erik: Heel goeie acteurs hebben we in België. Vroeger was het bon ton om te zeggen dat we in België niet zon goeie acteurs hadden, maar dat vind ik dus niet.
Als we kijken naar de poster, maar ook op de begingeneriek van de film, dan verschijnt daar Een film van Bart De Pauw & Erik Van Looy. Sta mij toe, maar het is niet gebruikelijk dat een scenarist zulke vermelding krijgt Erik: Schandalig (lacht). Bart: Nee, je hebt gelijk. Ik weet het, maar ik heb er niet om gevraagd, hè (lacht). Erik: Voor alle duidelijkheid: dat komt van mij, omdat ik het gevoel had dat Bart in deze meer is dan een scenarist. Hij is er van begin tot eind bij betrokken geweest, en we hebben m echt samen gemaakt. Bart: Laat ons zeggen: daar waar ik alleen met het scenario begonnen ben en na een paar versies naar Erik ben gestapt om te vragen wat hij ervan vond, zijn we samen scènes gaan verfijnen, hebben we het verhaal zinnetje per zinnetje beginnen overlopen, en ik heb het gevoel dat wij mekaar beter maken.
Hoe ben je eigenlijk bij de plot uitgekomen? Bart: Ik kom soms op de vreemdste ideeën (lacht). Heel concreet: we waren op weekend met een aantal koppels, en je kent dat, iedereen uitgelaten, samen koken, en op een bepaald moment de mannen en vrouwen door elkaar. En toen dacht ik: stel je voor dat wij hier, al die mannen, geheimen zouden delen die de vrouwen niet zouden weten? Want hier zaten we dan, hè. Dat kwam in me op, de avond ging verder, maar de volgende ochtend werd ik daar terug mee wakker, en vroeg ik me af wat er zou gebeuren als die mannen zich zouden organiseren in vreemdgaan. Want je zoekt het dan zo extreem mogelijk. Welk effect zou dat allemaal op deze levens hebben? Het zou nooit meer als voorheen zijn mocht dit uitkomen. Dat was het vertrekpunt, en dan kijken: hoe kan ik dit zo interessant mogelijk aankleden? Eerst is er dan een dilemma, waarbij iedereen elkaar zou kunnen wantrouwen, en dan zijn er natuurlijk de personages, die interessant en vooral verschillend genoeg moeten zijn. t Is niet dat je vijf personages hebt die allemaal hetzelfde denken of doen, iedereen heeft zijn reden om zo te handelen. Ik was gebeten, en het heeft me niet meer losgelaten tot het scenario geschreven was. Het gaat over trouw en ontrouw, dus op één of andere manier wil je dat niet te vrijblijvend maken en denk je daar ook over na.
En het idee om het te verpakken als een thriller was dan een logisch gevolg? Bart: De thrillertouch was er als eerste. De rest is er eigenlijk bijgekomen, ik hou van verhalen waarbij de hoofdpersonages zich in een grijze zone bevinden. Het zijn geen slechte mensen, ze zijn geen misdadigers. Het zijn gewoon mannen die iets laakbaars doen en denken dat ze buiten de lijntjes kunnen kleuren, maar de straf is niet in verhouding tot de misdaad. Met andere woorden, de straf - hun levens worden verwoest, mogelijk betrokken zijn bij een misdaad - is niet in verhouding tot buiten de lijntjes kleuren. En dat vond ik een interessante spanning waarop kon worden verder gedacht.
Je hebt dan een whodunit en de uitwerking is een volbloed thriller. Worden jullie daarbij dan beïnvloed door andere thrillers die jullie zelf goed vonden? Erik: Ja, maar niet specifiek. Wij houden van The Usual Suspects, Seven en A Simple Plan. Ik ben opgegroeid in de jaren zeventig en tachtig met de films van Brian De Palma die ik heel graag zag toen, en dan later waren er de films van Michael Mann, die ik adoreer. En ook de oosterse misdaadcinema vind ik heel straf, en dat zit allemaal in u. Als ik dan een bepaalde bedscène in Loft zie, dan zie ik wel invloeden van bijvoorbeeld Wong Kar-Wai, maar t is niet dat we op voorhand hebben gezegd: dat gaan we nu eens op zn Kar-Wais filmen. Of we gaan dat op zn Michael Manns filmen. Je doet dat onbewust, omdat dat in u zit, een soort esthetische voorkeur die van overal komt. Bart: Als je buitenkomt uit een film en je zit daar nog over na te denken. Het gevoel dat een filmmaker en een scenarist je kan geven dat je er helemaal doordrongen van bent, dát wil je. Je wil eigenlijk altijd de film maken die je zelf fantastisch vindt.
Maar tegelijk houd je toch ook rekening met het publiek? Erik, jij vond Shades ook zeer interessant om te maken, maar het publiek dacht daar anders over Erik: Nee, ik weet dat toen ik dat scenario las, dat ik dacht: ik heb heel veel zin om die film te maken, want het verhaal interesseert me, maar ik heb niet het gevoel dat er heel veel andere mensen het verhaal interessant zullen vinden. Je stort je er dan in, je probeert het zo goed mogelijk te vertellen, en ook een beetje te verbreden, en op het einde van de rit denk je dat er toch nog een publiek voor zou bestaan, maar het antwoord bleek: nee. Maar dat zou ik nu ook niet meer doen. Bij elke film die ik nu maak, stel ik mij in ieder geval de vraag: ik vind het interessant, maar zal er voldoende volk naast mij zijn dat het ook interessant vindt? Het publiek is heel belangrijk, maar het is ook essentieel om geen compromissen te moeten sluiten, dat je de film kan maken die je wil maken. Bart: Net zoals we ook proberen te doen op televisiegebied. Bij Schalkse Ruiters willen we het programma maken dat we zelf voor ogen hebben, maar we gaan daar niet ons broek voor laten zakken om nog zoveel duizend keer meer te halen. De Mol bijvoorbeeld was ook een programma, waarbij de opdrachten toch net iets meer waren dan een stok van hier naar daar brengen of een paar minuten op één been gaan staan. Maar pas op, we hebben dat meegemaakt, hè. De Hongaren gingen ook een versie van De Mol maken, en op een maand tijd hadden die al hun opdrachten. Dat leek ons zeer snel, dus dan informeer je zo al eens naar hun opdrachten. Ze hadden zon spel dat ze omschreven als we run with stick from one to other, and then back. Ik vroeg hoe je daar een mol in kan steken, en hij zei: he who drops stick. (algemene hilariteit)
De Mol had eigenlijk ook een groepsopzet met één verrader, en De Parelvissers, wat ook van Woestjnvis was, ging ook over vrienden die elkaar minder konden vertrouwen dan verwacht. Is het toevallig dat Loft zich ook in die sferen bevindt, of is het iets typisch Woestijnvis? Bart: Goh, eens je met een thriller begint, heb je altijd terugkerende elementen. Iedereen heeft geheimen. Als je spaghettisaus maakt, zitten daar ook altijd tomaten in. Erik: Ja, iedereen is verdacht, volgens mij is dat zelfs al eens gebruikt als tagline voor een film, maar dat had je dus ook nu evengoed boven de titel kunnen zetten. Bart: We hanteren een aantal dezelfde ingrediënten, maar ik denk dat we een andere schotel daarmee maken. Toevallig zijn die drie dingen van Woestijnvis, maar het is gewoon zo dat eens je een genre bewandelt je met bepaalde ingrediënten aan de slag gaat.
Een scène die me, tussen de vele andere stilistische hoogstandjes, écht opviel, was die in het casino Erik: Ja, dat is ook onze beider lievelingsscène. Ze was er al in het scenario en zelfs de camerabewegingen stonden daarin beschreven - niet dat we die allemaal gevolgd hebben - maar in alle eerlijkheid: toen ik die las, dacht ik dat het een scène is die Brian De Palma heel graag zou lezen in een scenario en verfilmen. Zon moment heb ik in zijn films vaak gezien, tot en met de slow motion. Bart: Weet je nog dat ik gezegd heb dat we het in één take zouden moeten proberen? Wat eigenlijk misschien een slecht idee was. Erik: De Palmas lange opening in Snake Eyes was misschien ook een slecht idee, maar het zag er wel fantastisch uit. Maar die scène in het casino is dus ook zon scène waarvan ik het gevoel heb dat we een soort De Palma-scène hebben kunnen draaien, en we hoeven er niet eens beschaamd om te zijn. Voor mij is dat het krachtigste moment van de film.
Kan je het nog verdragen als mensen zeggen: Sterk naar Vlaamse normen? Erik: Ze hebben het over Loft nu nog niet gezegd, maar t zou natuurlijk wel kunnen. Goed, het zij zo, daar kan ik perfect mee leven, maar ik heb het gevoel dat dat de laatste jaren, met het succes van de Vlaamse film, toch wel een beetje aan het wegebben is. Ik heb niet het gevoel dat ze dat bij Aanrijding In Moscou of Ben X gezegd hebben.
Is het feit dat Loft er nu is het gevolg van de vele gesprekken in Hollywood die uiteindelijk op weinig uitdraaiden? Erik: Er liepen nog een paar projecten, maar het scenario kwam binnen en het was gewoon beter dan de projecten waar ik mee bezig was en dan was de keuze rap gemaakt.
Zie je jezelf ooit nog naar daar gaan? Erik: We zullen zien, ik sluit het niet uit, maar ik zit er niet achteraan te gaan. Wat je wel voelt, is dat er daar wel veel interesse is voor deze film. Hij heeft ook internationale allures. Los van of je m nu goed of slecht vindt, je voelt dat het scenario zich perfect naar een Amerikaanse context kan vertalen. Overspel bestaat daar ook. Ik dacht eerst van niet, maar toch wel. Bart: Bill Clinton heeft dat ingevoerd (lacht). Daarvoor gebeurde dat niet.
Jullie hebben toch ook samengewerkt aan Street Kings, de actiethriller met Keanu Reeves? Erik: Ja, dat was een paar dagen. Tenminste, ik heb er zes weken op gewerkt, en Bart een dag of drie-vier. Ik heb m uiteindelijk gezien, en ik vond het een vrije goeie film.
Zijn er dan zaken die je herkent, waar je zelf verantwoordelijk voor was? Erik: Er zitten twee grappen in van Bart, das wel geestig. Bart: Ja? Erik: Wel, er zitten alleszins twee grappen in die van ons komen. Eén is zeker van jou, maar van de andere weet ik niet of ze van mij was of van jou. Bart: t Zal wel van mij geweest zijn (lacht). Erik: En op het einde was er ook een plotwending die van mij was, en dat is wel plezant. Enfin, het ware leuker geweest als ik de film ook gewoon had kunnen maken natuurlijk. Daar stond ik vrij dicht tegen, maar daar was het probleem dat zij mij niet weer wilden na het verhuizen van de studio. Bart: Maar van de scenarios die je aangeboden hebt gekregen, was dat wel het beste dat ertussen zat, vond ik. Erik: Voor Vacancy hebben ze me zes keer gevraagd. Die heeft heel goeie kritieken gehad, maar Bart had het gelezen en hij vond het niets. Bart: Ik vond het te weinig. Erik: Ik ook, maar das toch een film die beter is geworden dan je oorspronkelijk had kunnen verwachten. Bart: Oké, maar als je dan toch naar Hollywood vertrekt, ga dan door de grote poort en maak geen film die iemand anders ook gewoon kan maken. Erik: Ik weet niet of ik die grote poort haal, of ik daar door mag. De regisseur van Vacancy heeft iets kunnen laten zien, das waar, maar toch bleef ik ook daarbij wat op mijn honger zitten.
Is het werken in Vlaanderen leuker omdat je weet dat alles wat je aanbrengt ook daadwerkelijk uitgevoerd kan worden en dat je minder botst op eigenwijze studios? Erik: Ja, hoewel het ginder ook niet onprettig is. Je hebt vaak het gevoel: hier zitten de intelligente mensen en in Hollywood de domoren, maar dat is niet zo. Die gasten weten heel goed waar ze mee bezig zijn, alleen zijn ze soms genoodzaakt om keuzes te maken omdat alles bepaald wordt door de dollar, de box office. En vaste stramienen. Bij elke film zit ik te pleiten voor minder speciale effecten, terwijl elke studio er altijd maar meer wil. Bart: In Europese films heb je dat veel minder. In bijvoorbeeld Scandinavische films durven ze ook wel wat scherper zijn, terwijl zulke verhalen in Amerika altijd worden afgevlakt onder het mom: we moeten er nog wat suiker bij doen, anders slikt de Amerikaan het niet. Gewoon niet durven.
Al heb ik bij Loft wel het gevoel dat het een film is die daar op dezelfde manier gemaakt zou kunnen worden en die tegelijk toch clever is Erik: Absoluut. Dat gevoel heb ik ook. Maar je spreekt dan over een thriller als The Usual Suspects en niet over een honderd miljoen dollar opbrengende film natuurlijk. Al hangt dat natuurlijk af van de acteurs die je daarin steekt. Als je daar George Clooney, Brad Pitt, Andy Garcia, de cast van Oceans Eleven zeg maar, zou insteken, dan kom je inderdaad wel aan honderd miljoen dollar. Nu, we zullen zien.
Bedankt voor dit gesprek.
27-10-2008 om 00:00
geschreven door Patje007
26-10-2008
Catherine Zeta Jones wordt Cleopatra
Catherine Zeta Jones kruipt in de rol van de Egyptische koningin Cleopatra in 'Cleo', een musical die geregisseerd zal worden door de Amerikaanse cineast Steven Soderbergh. Dat meldt The Hollywood Reporter.
De film zal zich afspelen in het Amerika van de jaren '20 in plaats van in het antieke Egypte en vertelt het verhaal van Cleopatra en haar relaties met Julius Caesar en Marcus Antonius. Hugh Jackman zal ook een van de hoofdrollen voor zijn rekening nemen.
'Cleo' wordt de eerste musical voor regisseur Soderbergh. Hij is vooral gekend door succesfilms als 'Erin Brokovic' en 'Traffic', waarvoor hij een oscar won. Binnenkort loopt van hem ook 'Che' in de zalen, een tweedelige biografische film over het leven van Che Guevara.
Catherine Zeta Jones heeft al ervaring met musicals. In 2002 won ze een oscar voor haar rol als Velma in 'Chicago'.
26-10-2008 om 21:54
geschreven door Patje007
24-10-2008
Paul Verhoeven en Rob Houwer maken samen film
Paul Verhoeven en Rob Houwer drinken op een nieuwe samenwerking. Na 'Turks Fruit' en 'Soldaat van Oranje' wil het gouden duo van de Nederlandse film een nieuwe rolprent maken: 'Joanna's Passions'. "Carice van Houten zou prima passen in de hoofdrol", zegt producent Houwer.
"Maar voor bijvoorbeeld Scarlett Johansson of Kate Winslet is die ook erg aantrekkelijk", vult regisseur Paul Verhoeven aan. "Hoe dan ook, degene die deze schitterende rol mag spelen kan wel eens kans maken op een Oscar".
Het nieuwe project wordt, volgens Houwer, de duurste Nederlandse film ooit. "Het budget is vooralsnog 35 miljoen euro. Paul heeft gezegd: 'Dat heb ik nodig, zie maar dat je het krijgt'. Bij Paul is niets goedkoop: grote historische decors, steden moeten worden omgebouwd... De film is een liefdesgeschiedenis tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog, en is gebaseerd op de roman 'Erfolg' van de Duits-Joodse schrijver Lion Feuchtwanger". Paul en Rob, beiden zeventig, hebben al een lange samenwerking achter de rug. Het wordt hun zesde film samen. Gerard Soeteman schrijft het scenario.
24-10-2008 om 20:58
geschreven door Patje007
18-10-2008
Plannen voor vierde Bourne-film
Er komt een vierde rond de fictieve CIA-agent Jason Bourne. Dat meldt het Amerikaanse filmvakblad Variety vrijdag. Hoofdrolspeler Matt Damon en regisseur Paul Greengrass zouden door filmproducent Universal al aangetrokken zijn om het vervolg op 'The Bourne identity', 'The Bourne supremacy' en 'The Bourne ultimatum' in te blikken.
De drie films, waarvan het laatste deel vorig jaar uitkwam, waren gebaseerd op de boeken van Robert Ludlum over Jason Bourne, die aan geheugenverlies lijdt en op de hielen wordt gezeten door de CIA.
Scenarist George Nolfi zal het script van de vierde film tekenen. Eerder was hij verantwoordelijk voor de scriptbewerking van Ludlums derde en laatste Bourne-boek.
Na de dood van Robert Ludlum in 2001 schreef auteur Eric van Lustbader nog drie vervolgromans over Jason Bourne. Het is nog niet duidelijk of die gebruikt zullen worden voor de nieuwe film. De Brit Paul Greengrass neemt alvast wel opnieuw plaats in de regiestoel.
18-10-2008 om 13:18
geschreven door Patje007
17-10-2008
Wereldpremière van 'Loft' tovert Antwerpen om tot Hollywood aan de Schelde.
De Antwerpse Metropolis werd gisteren overrompeld voor de film van Erik Van Looy en Bart De Pauw. 'Loft' ging er in wereldpremière, hét Vlaamse bioscoopevenement van het jaar. De zenuwen bij regisseur en scenarist stonden strak gespannen, maar die smolten snel. Het publiek reageerde dolenthousiast. En Van Looy was 'héél erg tevreden'.
U moet er nog een weekje op wachten, maar een VIP-publiek van zo'n 3.000 mensen kreeg gisteravond in wereldpremière Erik Van Looys langverwachte opvolger van De zaak Alzheimer te zien. Loft , naar een scenario van Bart Pauw, wordt dé film van het najaar en de thriller neemt alvast een optie op een plaats in de top-10 van meest succesvolle Vlaamse films ooit. Als kwaliteit een maatstaf mag zijn, dan moet Loft het nog beter doen dan De zaak Alzheimer. Van Looy is erin geslaagd zichzelf te overtreffen. Dit verhaal van vijf vrienden die in het geheim een loft delen waar ze hun scharrels kunnen 'soigneren' kan moeiteloos de concurrentie met Amerikaanse thrillers aan.
Dat was ook de mening van Filip Peeters. 'Ik vind het opmerkelijk hoeveel volk hier staat. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt bij een premiere. De hype leeft dus echt. En terecht, want deze film kan gerust wedijveren met grote jongens uit Hollywood.'
Minder zeker van zijn stuk was de regisseur zelf. 'Ik ben toch wel een beetje zenuwachtig, maar nu is het te laat. Ik kan niets meer aan de film veranderen', zei Erik Van Looy op de rode loper. 'Ik heb hier vanochtend in Metropolis al drie uur rond gelopen. Ik weet, dat is een beetje gek, maar ik heb alles nog 'ns gecheckt. Zo ben ik nu eenmaal.'
Waarop scenarist Bart De Pauw: 'Zegt Eric dat hij een beetje zenuwachtig is? Heel érg zenuwachtig zal je bedoelen. Ik ben het alleszins. Je zou voor minder, mijn kindje wordt getoond vanavond. Alle kritieken zijn goed tot heel goed, maar uiteindelijk is het het grote publiek dat beslist. Ik ben heel benieuwd.'
Ook Jan Decleir, die tekent voor een pittige bijrol, was erg benieuwd. 'Ik heb deze film gedaan for old times' sake . Als de regisseur het wil en ik heb tijd, dan doe ik mee. Ik heb de film nog niet op voorhand gezien.' Regisseur Jan Verheyen stond te popelen voor het werk van zijn collega: 'Een film van Eric Van Looy wil ik voor geen geld van de wereld missen. Dit wordt de film van het jaar.' Daar voegde Veerle Baetens een nuchtere noot aan toe. 'Er is al heel veel geschreven over Loft . Dat is wel een beetje gevaarlijk, omdat de verwachtingen misschien veel te hoog liggen. Maar ik vind de film alvast héél goed. Entertainend, spannend en met een kleine moralisende ondertoon. Ook voor mij is deze film speciaal. Hiermee trek ik een streep onder Sara .'
Vlak vóór de film gingen de handen op elkaar voor de cast die op twee acteurs na voltallig was. Koen De Bouw en Matthias Schoenaerts konden er tot hun spijt niet bij zijn omdat ze in Namibië zitten voor de opnames de nieuwe Eén-fictiereeks De ontdekkingsreis . 'Master of ceremonies' Marc Uytterhoeven had nog volk genoeg om voor te stellen. Loft brengt niet alleen schuinsmarcheerders Filip Peeters, Bruno Vanden Broecke en Koen de Graeve op het podium, er zijn ook de bedrogen vrouwen Veerle Dobbelaere, Tine Reymer, An Miller, Marie Vynck en Maaike Cafmeyer.
Uiteindelijk werden de hoge verwachtingen meer dan ingevuld. Het premièrepubliek in de Antwerpse Metropolis was overtuigd en het beloonde de film met een warm applaus. Acteur Bruno Vanden Broecke, Bart De Pauw en Erik Van Looy slopen zelf even de zaal in om de reacties van het publiek te horen. Van Looy zette zich een twintigtal minuten op de trappen, en bleef daar tot na de naaktscène in het zwembad. 'Nu zijn de meeste grappen voorbij. De grappen in een film zijn de beste en enige manier om het publiek in te schatten. En ik ben héél tevreden. Er werd hard gelachen op het juiste moment. Dat is niet vanzelfsprekend tijdens een première. Ja, ik ben erg content!'
Zoals de traditie het wil wanneer een Vlaamse prent in première gaat, mocht ook de Loft -equipe een ster onthullen in de foyer van het bioscoopcomplex. Dat vraagt om een stevig feestje. Tot in de late uurtjes in de nabijlegen AEC/Club Industria was Axel Dhaeseleire de VIP-dj van dienst.
17-10-2008 om 12:53
geschreven door Patje007
11-10-2008
Tim Robbins onthult ster op Walk of Fame
Tim Robbins heeft gisteren zijn ster onthuld op de Hollywood Walk of Fame. De Oscarwinnaar toonde zich tijdens de ceremonie van zijn komische kant. "Ik pakte hier vroeger de bus naar Burbank voor mijn werk", zei hij. "Als de bus te laat was, liep ik heen en weer en gooide ik mijn sigaretten op de grond. Nu heb ik de eer dat er sigaretten op mijn ster terechtkomen." Bij de ceremonie was actrice Susan Sarandon, sinds 1988 de vriendin van Robbins, van de partij. Ook acteur Jack Black was aanwezig om de filmster te feliciteren met zijn ster. De 49-jarige Robbins is bekend van zijn rollen in films als 'The Shawshank redemption' en 'The player'. Hij regisseerde de dramafilm 'Dead man walking', waarvoor Sarandon de Oscar won voor beste actrice. Zelf won hij een gouden beeldje voor zijn bijrol in 'Mystic river'.
11-10-2008 om 19:45
geschreven door Patje007
09-10-2008
Recensie: Eagle Eye
**
Het verhaal: wanneer Jerry Shaw (Shia LaBeouf) en Rachel Holloman (Michelle Monaghan) allebei een mysterieus telefoontje krijgen van een onbekende vrouw, komen ze door dit toeval met elkaar in aanraking. De vrouw bedreigt hen en hun familie met de dood en brengt Jerry en Rachel in verschillende levensgevaarlijke omstandigheden. Hierbij gebruikt ze de hedendaagse technologie om elke stap die ze doen te controleren. Uiteindelijk escaleert de situatie en worden deze twee gewone mensen de meest gezochte voortvluchtigen. In een race tegen de klok proberen ze er samen achter te komen wat er werkelijk gaande is en waarom hen dit overkomt.
Beoordeling: niettegenstaande het feit dat deze film aan een zeer hoog tempo begint, dit met de nodige spektakelscenes, valt het geheel naar mijn gevoel ongeveer halfweg als een pudding in mekaar, dit omdat de ongeloofwaardigheden zich opstapelen, de actiescenes allomtegenwoordig zijn, waardoor de film zeer vermoeiend is om naar te kijken, en omdat het verhaal(mogelijke invloed van technologie op onze samenleving) niet bepaald origineel is. Vergelijkingen met Hitchcockklassiekers als North By Northwest en The Man Who Knew Too Much maar ook enemy of the state, welke door verschillende gespecialiseerde media werden gemaakt kan ik enkel bevestigen.
Conclusie: zoals hierboven vermeld een samenraapsel van allerlei film, zodat je nooit het gevoel hebt dat je naar een orgininele film kijkt Enkel de fans van Shia LaBeouf(Transformers, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull, Disturbia) komen hier aan hun trekken. De tweede ster in mijn beoordeling aan het begin van dit artikel is er gekomen omwille van de solide vertolking van één van mijn favoriete acteurs nl. Billy Bob Thornton(Armageddon, a simple plan, U-Turn)
Regie: D.J. Caruso Genre: actie, thriller Tijdsduur: 118 minuten Acteurs: Shia LaBeouf, Michelle Monaghan, Rosario Dawson, Anthony Mackie, Billy Bob Thornton
09-10-2008 om 20:55
geschreven door Patje007
03-10-2008
Dreamteam levert binnenkort nieuwe maffiafilm af.
Goed nieuws voor fans van Martin Scorsese en/of Robert De Niro: Hollywoods Dreamteam gaat de maffiathriller "I Heard You Paint Houses" verfilmen, zo meldt vandaag het vakblad Variety. Voor regisseur Scorsese en acteur De Niro wordt het al de negende samenwerking. Drie maal reeds blikten zij samen een maffiafilm in: "Mean Streets" in 1973, het meesterwerk "Goodfellas" (1990) en "Casino" (1993).
Het scenario wordt van de hand van Steven Zaillian, die met zijn script voor "Schindler's List" Oscargoud won.
Huurmoordenaar In de filmadaptatie van "I Heard You Paint Houses", een boek van Charles Brandt, zal De Niro huurmoordenaar Frank 'The Irishman' Sheeran spelen, van wie gezegd wordt dat hij al 25 moorden heeft begaan. In opdracht van de maffia zou hij ook vakbondsleider van de truckers Jimmy Hoffa omgebracht hebben en diens lijk in stukken gesneden. Hoffa verdween in 1975, zijn lijk werd nooit gevonden. Sheeran overleed in 2003.
De titel verwijst naar de door de maffiosi gebruikte praktijk om de "muren van huizen met bloed te besmeuren", met andere woorden: om hun moordpartijen zo bloedig mogelijk te maken.
Verfilming niet voor morgen De verfilming van Brandts biografie is niet voor morgen. De Niro heeft net de opnames voor de komische avonturenprent "Everybody's Fine" achter de rug en hij maakt zich nu op voor de thriller "Frankie Machine" onder leiding van Michael Mann. Scorsese is momenteel in de pastproductie van "Shutter Island", een drama met zijn nieuwe lievelingsacteur Leonardo DiCaprio en Michelle Williams.
03-10-2008 om 00:00
geschreven door Patje007
27-09-2008
Paul Newman is gestorven
De legendarische acteur Paul Newman is gisteren op 83-jarige leeftijd overleden na een lange, slepende strijd tegen kanker. Dat meldt zijn woordvoerster Marni Tomljanovic. Newman was één van de grootste Hollywoodsterren ooit, een wereldicoon in zijn gloriejaren. En hoewel hij een sexsymbool was, slaagde hij erin de liefde van zijn leven sinds 1958 tot zijn dood trouw te blijven. Hij was ook een groot filantroop en schonk naar schatting gedurende zijn leven voor een half miljard euro weg aan goede doelen.
Chemo Newman stopte de chemotherapie in augustus, en iedereen wist dat het een kwestie van weken was voordat hij zou overlijden. In mei dit jaar trok hij zich terug uit het filmproject 'Of mice and men', een film naar de roman van John Steinbeck die hij zou gaan regisseren. Toen klonk het nog vaag 'wegens gezondheidsredenen'.
Eerder klonken al geruchten als zou Newman kanker hebben, maar die werden door zijn vertegenwoordiger Toni Howard weggewuifd als 'uit de lucht gegrepen'. Nochtans getuigde een buurman van de acteur dat hij vorig jaar al door de acteur op de hoogte werd gebracht van zijn strijd tegen kanker.
Paul Newman ging in 2006 op pensioen, na een carrière van meer dan 50 jaar. Hij speelde onder meer in Butch Cassidy And The Sundance Kid (1969), The Sting (1971), The Hustler (1961), Hud (1963) and Cool Hand Luke (1967). Hij werd 10 keer genomineerd voor een Oscar en won er uiteindelijk een in 1986 als beste acteur voor zijn rol in 'The Color of money'.
Het leven van een ster Paul Newman werd in 1925 geboren in Shaker Heights, een plaatsje nabij Cleveland, Ohio. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ging hij bij de marine. In 1946 ging hij naar Kenyon College. Later ging hij Drama volgen bij de Universiteit van Yale. Via rollen bij de tv kwam hij in 1953 op Broadway, waar hij zijn debuut maakte in het stuk Picnic. Hierna kreeg hij een filmcontract bij Warner Bros.
Eerste film, eerste flop Zijn eerste film, The Silver Chalice uit 1954, was een grote flop. In 1956 had hij zijn eerste succes te pakken, met de boksfilm Somebody Up There Likes Me. Tijdens de opnamen van zijn volgende film, The Long, Hot Summer, ontmoette hij zijn tweede vrouw, actrice Joanne Woodward. Ze zouden hierna vaker samen in een film verschijnen. Met zijn rol in Cat on a Hot Tin Roof, met Elizabeth Taylor, werd hij voor de eerste maal genomineerd voor een Oscar.
Twee vrouwen, hondstrouw Paul Newman heeft uit zijn eerste huwelijk met Jackie Witte drie kinderen en ook uit zijn tweede huwelijk met Joanne Woodward ontsproten drie kinderen. Zijn vijf dochters schonken Newman acht kleinkinderen. Zijn eerste huwelijk duurde van 1949 tot 1958. Toen trouwde hij met actrice Joanne Woodward. Een relatie die duurde tot zijn dood. Newman koos er dan ook voor niet te leven in wat hij de 'Hollywood environment' noemde. Hij settelde in Westport, Connecticut. Gevraagd waarom hij zijn Joanne al die jaren trouw was gebleven terwijl zovele vrouwen hem aanbaden, antwoordde hij: "Waarom ergens een hamburger gaan eten als je thuis steak krijgt."
Sixties-icoon De jaren zestig ging hij in als een grote ster. Hij speelde in een rij kassuccessen, zoals Exodus, The Hustler en Hud. Voor de laatste twee kreeg hij zijn tweede en derde Oscarnominatie. Na een dipje van twee jaar keerde hij terug met Hitchcock's Torn Curtain.
Regiedebuut In 1968 kreeg hij zijn vierde Oscarnominatie, voor Cool Hand Luke. Datzelfde jaar volgde zijn regiedebuut, Rachel, Rachel, met Joanne Woodward in de hoofdrol. Hij kreeg een Oscarnominatie voor Beste Film, en werd door de New York critics uitgeroepen tot beste regisseur van 1968. Datzelfde jaar voerde hij samen met zijn vrouw campagne voor Eugene McCarthy, de presidentskandidaat voor de Democraten. Hierdoor kwam hij op de "Enemies list" van Richard Nixon, de Republikeinse tegenkandidaat terecht.
Racen In 1969 kwam hij voor de eerste keer in aanraking met de autosport, in de film Winning. Wat begon als een hobby, leidde tot een tweede carrière. Vanaf 1972 doet hij aan professionele wedstrijden mee. In 1979 werd hij tweede in een Porsche 935 in de 24 uur van Le Mans, en in 1995 won hij op zeventigjarige leeftijd de 24 uur van Daytona. Door Newmans passie voor wagens konden de makers van Cars hem strikken om de stem te doen van Doc Hudson.
Hij richtte in 1983 Newman-Haas Racing op, een erg succesvol raceteam dat ondermeer meedeed in de champcar en indycar-series, de Amerikaanse versies van Formule 1.
Meest succesvolle western ooit In 1969 speelde hij met Robert Redford in de western Butch Cassidy and the Sundance Kid. Het werd de succesvolste western aller tijden, en betekende de grote doorbraak van Redford. In 1973 speelde hij weer samen met Redford in The Sting, die de Oscar voor Beste Film won. Andere succesvolle films uit de jaren zeventig waren de rampenfilm The Towering Inferno en de sportfilm-parodie Slap Shot. Hij speelde ook de hoofdrol in The Life and Times of Roy Bean (1972).
Zoon In 1971 richtte hij samen met Barbra Streisand en Steve McQueen de productiemaatschappij First Artists op, waarvoor hij enkele films regisseerde. In 1978 stierf zijn enige zoon Scott Newman aan een overdosis. In zijn naam stichtte hij de Scott Newman Foundation, een stichting die zich inzet voor het genezen van drugsverslaafden.
Ere-Oscar In de jaren tachtig speelde hij nog in een enkele succesvolle films, waaronder Absence of Malice en The Verdict, waarvoor hij zijn zesde en zevende Oscarnominaties kreeg. In 1986 werd hij door de Academy geëerd met een ere-Oscar. Voor The Color of Money, de sequel van The Hustler, kreeg hij uiteindelijk zijn eerste echte Oscar. Vanaf 1989 speelde hij in minder films. In 1995 kreeg hij nog een Oscarnominatie voor Nobody's Fool, en in 2003 voor Road to Perdition.
Voor de TV-film "The Shadow Box" kreeg hij een Emmy. We maken het lijstje met prijzen nog wat langer met een Emmy, Golden Globe en een 'Screen Actors Guild Award' voor zijn rol in de miniserie "Empire Falls" waarvan hij overigens ook uitvoerend producent was.
Pasta In de jaren tachtig begon Newman ook een nieuwe carrière. In 1982 startte hij Newman's Own, een bedrijf dat verscheidene voedselproducten produceert, waaronder saladedressing, pastasaus en popcorn. De winst van het bedrijf wordt geschonken aan goede doelen, voornamelijk aan kinderen met kanker. Newman gaf zo meer dan 250 miljoen euro weg. Het was slechts één van de goede doelen die hij steunde.
Laatste interview Op 25 mei 2007 verklaarde hij nog in een interview met de Amerikaanse zender ABC dat hij zou stoppen met acteren omdat hij "niet meer kan werken op het niveau dat ik zou willen", en omdat hij naar eigen zeggen zijn geheugen, zijn vertrouwen en zijn vindingrijkheid begon te verliezen. Hij wilde zich voortaan concentreren op zijn restaurant en op projecten voor terminaal zieke kinderen.
Filmografie van Paul Newman: Cars (2006) The Life Between (as himself) (2003) Road To Perdition (2002) The Simpsons (TV series, one episode, voice) (2001) Where The Money Is (2000) Message In A Bottle (1999) Twilight (1998) Nobody's Fool (1994) Baseball (TV miniseries, voice, as himself) (1994) The Hudsucker Proxy (1994) La Classe Americaine (1993) Mr And Mrs Bridge (1990) Blaze (1989) Shadow Makers (1989) The Colour Of Money (1986) Harry & Son (1984) The Verdict (1982) Absence Of Malice (1981) Fort Apache: The Bronx (1981) When Time Ran Out (1980) Quintet (1979) Slap Shot (1977) The Gong Show (TV series, one episode, as himself) (1976) Buffalo Bill And The Indians (1976) Silent Movie (as himself) (1976) McCarthy: Death Of A Witch Hunter (host) (1975) The Drowning Pool (1975) The Towering Inferno (1974) The Sting (1973) The Mackintosh Man (1973) The Life And Times Of Judge Roy Bean (1972) Pocket Money (1972) Sometimes A Great Notion (1971) WUSA (1970) King: A Filmed Record... Montgomery To Memphis (commentator) (1970) Butch Cassidy And The Sundance Kid (1969) Winning (1969) The Secret War Of Harry Frigg (1968) Cool Hand Luke (1967) Hombre (1967) A Year Toward Tomorrow (narrator) (1966) Torn Curtain (1966) Harper (1966) Lady L (1965) The Outrage (1964) What A Way To Go! (1964) The Prize (1963) A New Kind Of Love (1963) Hud (1963) Adventures Of A Young Man (1962) Sweet Bird Of Youth (1962) Paris Blues (1961) The Hustler (1961) From The Terrace (1960) Exodus (1960) What's My Line (TV series, one episode, as himself) (1959) The Young Philadelphians (1959) Rally 'Round The Flag, Boys! (1958) The Left Handed Gun (1958) Cat On A Hot Tin Roof (1958) The Long Hot Summer (1958) Playhouse 90 (TV series, one episode) (1958) Until They Sail (1957) The Helen Morgan Story (1957) The United States Steel Hour (TV series, 2 episodes) (1956) The Kaiser Aluminum Hour (TV series, one episode) (1956) The Rack (1956) Somebody Up There Likes Me (1956) Playwrights 56 (TV series, one episode) (1955) Producers' Showcase (TV series, one episode) (1955) The Philco Television Playhouse (TV series, one episode) (1955) Appointment With Adventure (TV series, one episode) (1955) Danger (TV series, one episode) (1954) Goodyear Television Playhouse (TV series, 2 episodes) (1954) The Mask (TV series, one episode) (1954) The Silver Chalice (1954) The Web (TV series, 2 episodes) (1953) You Are There (TV series, 2 episodes) (1953) The Aldrich Family (TV series) (1952-1953) Tales Of Tomorrow (TV series, one episode) (1951)
27/09/08 16u07
27-09-2008 om 17:58
geschreven door Patje007
25-09-2008
Sean Penn ontvangt oeuvreprijs.
Sean Penn wordt voor zijn oeuvre onderscheiden met een Stanley Kubrick Award. De prestigieuze prijs wordt op 6 november uitgereikt tijdens de eigen prijzenceremonie van de in Los Angeles gevestigde afdeling van de Bafta, de British Academy of Film and Television Arts. Dat meldt de BBC.
Acteur, regisseur, producent Peter Morris, de voorzitter van Bafta LA, noemt de 48-jarige Amerikaanse acteur, regisseur en producent een filmicoon. "De rolllen en onderwerpen die hij kiest als filmmaker zijn uitdagend en inspirerend voor een wereldwijd publiek", vindt hij.
Vier oscarnominaties Penn brak in 1980 door met de film 'Fast Times at Ridgemont High' en was te zien in films als 'Carlito's Way', 'The Thin Red Line', '21 Grams' en 'The Interpreter'. Hij werd vier keer voor een Oscar genomineerd en won er één voor zijn rol in 'Mystic River' van regisseur Clint Eastwood. Vorig jaar werd Denzel Washington onderscheiden met een Stanley Kubrick Award. Eerder ontvingen acteurs als Clint Eastwood, Tom Cruise, Tom Hanks en regisseur Steven Spielberg de prijs.
25-09-2008 om 20:14
geschreven door Patje007
Johnny Depp in vierde 'Pirates of the Caribbean'
Johnny Depp gaat nog maar eens in de huid van de dronken piraat Jack Sparrow kruipen. Dat heeft de grote baas van Disney, Dick Cook, bevestigd. Keira Knightley zal echter wellicht niet van de partij zijn. Keira speelde Elizabeth Swann in de eerste drie 'Pirates'-films, maar liet recent optekenen dat ze geen zin heeft in een vierde film. "Mijn piratentijd is voorbij", stelde ze desgevraagd. De Disneybaas bevestigde ook dat Depp de Mad Hatter zal spelen in de film rond het kinderboek 'Alice's Adventures in Wonderland' en een hoofdrol krijgt in de filmversie van de tv-reeks 'The Lone Ranger'. Depp zal Tonto spelen, de indianenvriend van de gemaskerde held. De productie van 'The Lone Ranger' is in handen van Jerry Bruckheimer.
25-09-2008 om 20:10
geschreven door Patje007
Bruce Willis wordt regisseur
Bruce Willis ruilt binnenkort de rol van actieheld voor die van regisseur. De 53-jarige Amerikaanse acteur zal de regie van 'Three Stories About Joan' verzorgen. Dat schrijft het filmvakblad Variety.
Willis, die vooral bekend is door zijn rol als John McClane in de Die Hard films, zal zelf ook een kleine rol spelen in 'Three Stories About Joan'. Hij vertolkt de vader van het hoofdpersonage.
Voor zijn allereerste regieproject kon de acteur Camilla Belle ('10.000 B.C.') en Kieran Culkin ('Igby') als hoofdrolspelers strikken. De film vertelt het verhaal van een vrouw die worstelt met familietragedies. De opnames beginnen in oktober in het Amerikaanse Louisiana.
Tot voor kort stond Willis nog samen met Radha Mitchell en Ving Rhames voor de camera in een film van regisseur Jonathan Mostow, de sciencefiction-thriller 'The Surrogates'. De film wordt eind 2009 in de zalen verwacht.
25-09-2008 om 20:00
geschreven door Patje007
18-09-2008
Nieuwe Clint Eastwood: Changeling
Vier jaar na zijn oscarwinnende 'Million Dollar Baby' is Clint Eastwood terug met het drama 'Changeling' met in de hoofdrollen Angelina Jolie en John Malkovich.
We zijn het jaar 1928, Los Angeles. Christine Collins (Angelina Jolie) haar negen jaar oude zoontje wordt gekidnapt. Talloze zoekacties later is er nog steeds geen spoor van haar zoontje Walter, tot hij plots terugkeert. Maar van zodra ze Walter ziet, weet Christine het zeker: dit is niet haar zoon. Ze wil dat er verder gezocht wordt naar haar echte kind, maar botst op een corrupte en onbegrijpende politie. Gelukkig vindt ze steun in de radiopredikant Gustav Briegleb (John Malkovich).
'Changeling' werd voorgesteld op het Filmfestival van Cannes en werd daar niet echt op onverdeeld succes onthaald, hoewel de algemene teneur toch wel luidde dat Eastwood weer degelijk werk neergezet heeft met zijn film die dan weer melodrama, dan weer thriller is. Rest alleen de vraag of Angelina Jolie voor de rol toch net iets te licht uitvalt of dat ze juist haar sterkste prestatie ooit neerzet.
18-09-2008 om 20:35
geschreven door Patje007
17-09-2008
Antje De Boeck geschorst door RVA omdat ze job weigert
Actrice Antje De Boeck heeft bedankt voor een job als vestiaire bij de musical 'Daens'. Dat is de baan die de VDAB voor haar in gedachten had. 'Omdat ik die job geweigerd heb, heeft de RVA mij geschorst', zegt de actrice. 'Dat vind ik niet eerlijk. Ik wil mijn recht op steun behouden.'
Antje De Boeck, dit jaar nog te zien in een aflevering van de tv-serie Vermist , zit al een poos zonder opdrachten. 'De RVA heeft mij een tijd geleden gecontacteerd. Ik moest mij verantwoorden en bewijzen dat ik inspanningen lever om werk te zoeken. Maar ik heb nooit een beroep gedaan op hun diensten. Dat heb ik hen ook gezegd.'
Toch viel er van de VDAB een voorstel in de bus. 'De VDAB had voor mij een job op het oog. Ik kon bij de musical Daens aan de slag.' De actrice, die voor haar rol in de film Daens op het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen de prijs kreeg voor de beste Belgische actrice, moest een baantje aannemen als medewerkster bij de vestiaire.
'Dat heb ik geweigerd', zegt De Boeck. 'Ik ben met zoveel dingen bezig op dit moment. Ik werk zelf aan producties, samen met mijn man Tony Verbiest. We werken rond Tom Waits, samen met de jazzpianist Jef Neve. Die productie gaat in januari in première. Ik werk ook aan een project rond klassieke muziek voor kinderen. Werk genoeg, dus.'
Die informatie geraakte blijkbaar niet tot bij de RVA, want de instelling heeft de actrice geschorst. Daardoor kan ze geen uitkering meer ontvangen als dat ooit nodig zou zijn.
'Op zich verwijt ik die mensen van de VDAB niets', zegt De Boeck. 'Zij hebben mij dat voorstel ook maar gegeven, waarschijnlijk niet wetende wie ik ben. Maar het kwetst mij wel. Ze mogen mij het recht op een uitkering toch niet afnemen? Ik ben een moeder van twee kinderen. Wat zal er gebeuren op de dag dat ik mijn boontjes niet meer zelf zal kunnen doppen, zoals ik nu doe?'
De actrice klaagt het hele systeem aan waarin acteurs en andere artiesten hun plaats moeten zien te vinden. 'Vroeger zag de RVA mij als zelfstandige. Soms werk ik met dagcontracten. Werk je als artiest als zelfstandige in bijberoep en je hebt een paar goede maanden, dan verdien je plots te veel en moet je enorme bijdragen betalen. Het statuut voor artiesten is gewoon veel te ingewikkeld. Bij de RVA geven ze ook toe dat ze niet voldoende op de hoogte zijn. Dat is voor mij een schuldbekentenis.'
Antje De Boeck is niet van plan om bij de pakken te blijven zitten. 'Ik heb iemand van de vakbond onder de arm genomen om dit op te lossen. Maar ik ben ervan overtuigd dat er veel andere artiesten in hetzelfde schuitje zitten. De overheid denkt dat het statuut voor artiesten de lading dekt, maar dat is duidelijk niet het geval.'
17-09-2008 om 21:34
geschreven door Patje007
16-09-2008
Tom Hanks geëerd met oeuvreprijs
Tom Hanks wordt geëerd voor zijn oeuvre. De Film Society van het Lincoln Center zet de acteur op 27 april volgend jaar in het zonnetje tijdens een gala in New York. Het is de 36ste keer dat het culturele centrum een acteur of actrice eert voor zijn of haar carrière. Vorig jaar werd Meryl Streep gelauwerd.
Lat hoog gelegd De directeur van het Lincoln Center, Kent Jones, prijst de 52-jarige Hanks om "zijn talent, zijn verschijning, zijn veelzijdigheid en zijn gevoel voor humor". "Hij heeft daarmee de lat hoog gelegd voor andere acteurs", meent Jones. "Er zijn weinig acteurs die de strijd en het drama van een man met een goed hart boeiend kunnen maken."
16-09-2008 om 21:24
geschreven door Patje007
13-09-2008
Natalie Portman regisseert Israëlische film.
Natalie Portman gaat een film regisseren die is gebaseerd op de memoires van de Israëlische schrijver Amos Oz. 'A tale of love and darkness' speelt zich af in de door oorlog verwoeste straten van Jeruzalem in de jaren vijftig en zestig, zo meldt het Amerikaanse filmvakblad Variety.
De 27-jarige Portman, die in Jeruzalem werd geboren, is van plan de film volledig in het Hebreeuws op te nemen. "Iemand vroeg me eens hoe wij het zouden vinden als Mexicanen een Spaanstalige film zouden maken over George Washington. Dat zou absurd zijn, maar wij doen het constant", vertelt de filmster, die als jonge tiener doorbrak met haar rol in de thriller 'Léon'. "Men staat tegenwoordig veel meer open voor ondertiteling en geeft de voorkeur aan het zien van een film in de originele taal."
Het is niet de eerste keer dat Portman plaatsneemt in de regisseursstoel. Eerder maakte ze de korte film 'Eve', die werd vertoond op het filmfestival van Venetië. "Als ik acteer heb ik zoveel vrije tijd dat ik iedere dag een boek kan lezen", vertelt ze. "Regisseren is andere koek, ik was 24 uur per dag bezig.
13-09-2008 om 18:03
geschreven door Patje007
09-09-2008
Recensie: City by the sea
Regelmatige bezoekers van deze blog zullen reeds gemerkt hebben dat ik niet alleen maar de nieuwste films bespreek. Ook iets oudere, of onbekende of naar mijn mening terecht of onterecht geflopte films krijgen een plaatsje op deze pagina, dit om jullie een idee te geven welke films ik zoal bekijk, maar vooral om jullie wegwijs te maken in welke films je zeker moet gezien hebben, of welke films je vooral moet mijden. Mijn keuze is vandaag gevallen op de film City by the sea, een drama met Robert De Niro, Frances McDormand en James Franco.
Robert De Niro speelt een steeds zeldzamere ernstige rol als Vincent LaMarca, een politie-inspecteur die de moord op een kleine drugdealer toegewezen krijgt. LaMarcas vader werd in 1959 geëxecuteerd voor de moord op een baby, en zelfs na zovele jaren bij de flikken, continu op zoek naar mensen die gelijkaardige misdaden pleegden, leeft hij nog altijd met zijn verleden als moordenaarszoon. LaMarca heeft een relatie met zijn onderbuurvrouw, Michelle (Frances McDormand), en zijn leven kabbelt rustig verder, tot hij erachter komt dat de moordenaar waar hij naar op zoek is, zijn eigen zoon is. Die jongen, Joey (James Franco), zit zwaar aan de drugs, en we zien hem door de film sluipen als een opgejaagd beest, op de vlucht voor de politie én voor de gevaarlijke, grote drugdealer die de baas was van de kleine dealer die hij om zeep heeft geholpen. De zaken lopen uit de hand, er wordt kwaad bloed gezet onder de politie zelf, en LaMarca moet nu plots verantwoordelijkheden opnemen voor zijn kind die hij eerder nooit onder ogen heeft willen komen, door zijn zoon als eerste te vinden, voor de andere flikken hem te pakken krijgen.
Beoordeling: deze film bevat alle ingrediënten om een boeiend kijkstuk op te leveren: goede acteurs(Robert De Niro en vooral James Franco-zie oa. Spiderman 1 en 2 en 3 en Tristan and Isolde) een interessant verhaal, maar toch wil het geheel nooit boeien. Wat begint als een thriller wordt uiteindelijk een drama, maar beklijven doet het geen enkel moment. In scenes waarin James Franco minder aanwezig is wordt de film slaapverwekkend.
Ik vrees dan ook dat dit werkstuk, dat commercieel ook geen hoogvlieger was, enkel voor de hevige fans van Robert De Niro de moeite waard is om te bekijken.
09-09-2008 om 16:50
geschreven door Patje007
08-09-2008
Recensie: Wanted
James McAvoy(The Last King of Scotland, Atonement) speelt de rol van Wesley Gibson: een onopvallende bediende op de boekhoudafdeling die zich door het leven van alledag sleept, zijn donutvretende bazin hatend en zijn vriendin (die trouwens een relatie heeft met één van zijn collegas) in stilte vervloekend. Aan dat saaie leventje komt een eind wanneer plots Fox (Angelina Jolie) voor zijn neus staat en hem meteen betrekt in een dolle shoot-out in de straten van Chicago. Fox troont hem mee naar het hoofdkwartier van The Fraternity, een broederschap van getrainde moordenaars. Van leider Sloan (Morgan Freeman) krijgt Wesley te horen dat zijn vader ook lid was, en werd vermoord door de overloper Cross. Wesley gelooft aanvankelijk niets van het verhaal, tot hij ontdekt dat hij echt wel een bolleboos is met wapens en ondermeer ook de baan van afgevuurde kogels kan beïnvloeden. Na een paar executies raakt Gibson helemaal in de ban van zijn roeping en denkt hij nog maar aan ding: zijn vader wreken en op zoek gaan naar Cross
Beoordeling: in het begin van de film ziet het er allemaal nog veelbelovend uit, maar het wordt al snel duidelijk dat je hier naar de zoveelste comic book-verfilming kijkt. De film is namelijk gebaseerd op de graphic novel van de Schot Mark Millar. Kogels die mekaar raken of een bocht maken, een gewapende man die van een woonblok springt, daarbij een pistool afvurend, om even later terug op een ander woonblok op te duiken, het hoort er allemaal bij. Visueel zit het ontzettend knap in elkaar, maar van een verhaal is nauwelijks sprake. Vandaar dat ik deze film enkel kan aanraden voor de actieliefhebber die meer belang hecht aan actie dan aan een geniaal script.
08-09-2008 om 17:49
geschreven door Patje007
07-09-2008
'The Wrestler' wint Gouden Leeuw
De Gouden Leeuw voor Beste film is zaterdag op het 65e filmfestival van Venetië gegaan naar de Amerikaanse regisseur Darren Aronofsky (39) voor zijn film The Wrestler. In The Wrestler speelt de Amerikaanse acteur Mickey Rourke een professioneel worstelaar die met pensioen is, Randy The Ram Robinson genaamd. Randy wil nog één keer een grote finale worstelen tegen zijn voormalige rivaal.
Aronofsky droeg de film op aan alle worstelaars die we onderweg tegenkwamen die 140 euro per nacht verdienen en bereid zijn hun lichaam en ziel te geven voor de sport. Rourke, die deze maand 56 jaar wordt, bedankte de jury voor het maken van de juiste keuze. Begin jaren negentig was Rourke gedurende vier jaar professioneel bokser. Zijn bijnaam was toen El Marielito.
07-09-2008 om 19:11
geschreven door Patje007
06-09-2008
Twee nieuwe Spider-Manfilms in aantocht
HOLLYWOOD - Regisseur Sam Raimi en hoofrolspeler Tobey Maguire staan op het punt contracten te tekenen voor twee nieuwe Spider-Manfilms. Dat meldt het gezaghebbende filmblad The Hollywood Reporter zaterdag op zijn website. De bedoeling is dat beide films in het najaar van 2009 achter elkaar worden gedraaid.
Het nieuws maakt een einde aan maandenlange speculaties of het tweetal nog wel zin had in nieuwe vertellingen over de held met zijn spinnenpak. Het is nog niet bekend welke schurken in de nieuwe films acte de presence gaan geven. Ook is nog niet duidelijk of Kirsten Dunst, die in eerste drie delen zijn vriendin Mary Jane speelde, terug zal keren.
Spider-Man 4 zou in mei 2011 in première moeten gaan, negen jaar nadat de eerste film in de bioscopen verscheen. De drie eerste episodes leverden producent Columbia Pictures 2,5 miljard dollar op.