Unknown speelt vanaf 2 maart 2011 in de Kinepolis-bioscopen.
Inhoud: Na een zwaar verkeersongeval wordt dokter Martin Harris (Liam Neeson) wakker in een Berlijns ziekenhuis. Zijn vrouw (January Jones) herkent hem niet, een andere man (Aidan Quinn) heeft zijn identiteit overgenomen. En de situatie wordt nog vreemder, wanneer de Duitse politie zijn verhaal in twijfel trekt en onbekenden hem proberen te vermoorden. Alleen, verward en vermoeid slaat hij op de vlucht. Tot hij op een bekend gezicht stuit: de taxichauffeur die hem de nacht van het ongeval vervoerde (Diane Kruger). Samen met haar tracht hij het mysterie te ontrafelen, maar al snel slaat de twijfel toe. Lijdt hij aan waanideeën? Is het wel zijn identeit? En hoe ver wil hij gaan om de waarheid te achterhalen?
Natalie Portman en Darren Aronofsky over Black Swan.
Voor ballerina Nina Sayers(rol van Natalie Portman) is de carrière al bijna voorbij. Ze is achter in de twintig en zucht al jaren onder het juk van haar betuttelende moeder (rol van Barbara Hershey). Dan dient zich De Grote Kans aan. Thomas Leroy(Vincent Cassel), de artistiek leider van haar balletgezelschap wil een nieuwe, rauwe versie van Het Zwanenmeer brengen.
Nina is perfect als de brave witte zwaan, maar veel te ingehouden voor de rol van het alter ego, de uitdagende zwarte zwaan. Door druk van buitenaf Leroy begint haar te verleiden, nieuwkomer Lilly is de perfecte zwarte zwaan en door druk van binnenuit Ninas onzekerheid en perfectionisme draait ze langzaam maar zeker dol. Werkelijk- heid en fictie beginnen door elkaar te lopen, en jarenlang onderdrukte gevoelens moeten naar buiten.
De psychologische thriller Black Swan werd 5 keer genomineerd voor een Oscar, waar- onder die voor Beste Film, Beste Regie en Beste Actrice. Uiteindelijk werd er daarvan één verzilverd door Natalie Portman zelf(beste actrice). Vanaf vandaag speelt dit huiveringwekkende horrordrama in de Kinepolis-bioscopen.
Een gesprek met regisseur Darren Aronofsky en hoofdrolspeelster Natalie Portman naar aanleiding van de release van Black Swan:
Het verhaal gaat dat deze productie al tien jaar geleden van start ging... Darren Aronofsky: Ik ben een fan van Natalie sinds Leon-The Professional van Luc Besson, een van mijn favoriete regisseurs. Het bleek dat haar manager een oude schoolvriend van mij was, dus had ik een directe lijn naar haar. We hadden een ontmoeting op Times Square, en onder het genot van een erg slechte kop koffie had ik het over een paar losse ideeën over de film. Maar het bleek enorm moeilijk om de productie van de grond te krijgen, omdat het zo lastig was om in de balletwereld te komen. Meestal word je met open armen ontvangen als je zegt dat je een film gaat maken, maar balletdansers waren helemaal niet enthousiast om ons binnen te laten. De research nam daardoor jaren in beslag, waar- op Natalie tegen me zei: "Schiet eens op, ik begin te oud te worden om een ballerina te spelen." Een jaar voordat we aan de film begonnen had ik eindelijk het script af. Zo is het begonnen.
Darren Aronofsky
Natalie, is dit een droomrol voor jou? Natalie Portman: Tot m'n twaalfde heb ik gedanst. Net als de meeste jonge meisjes idealiseerde ik het als de prachtigste kunstvorm, expressie zonder woorden. Ik wilde altijd al een film over dans maken en toen kwam Darren met dit geweldige idee, dat zich niet alleen afspeelde binnen de danswereld maar ook ging over een zeer complex personage. Het was een enorme kans, zeker met een regisseur als Darren, voor wie ik alles zou doen.
Zijn er verschillen in de manier waarop je Black Swan benaderde en je vorige film, The Wrestler? Darren Aronofsky: Ik geloof niet dat daar veel verschil tussen zit. Het maakt ook niet uit of het gaat om een verlopen worstelaar aan het eind van zijn carrière of een ambitieuze ballet- danseres van in de twintig. Zo lang personages geloofwaardig zijn en ze echte gevoelens uiten, dan schept het een band met het publiek. Dat geldt voor cinema in het algemeen. Daarom kunnen we zowel een film zien over een zevenjarig meisje uit Iran, als een Amerikaanse super- heldenfilm. Zolang het maar oprecht is.
Natalie Portman en Vincent Cassel in Black Swan
Vincent Cassel speelt een regisseur in de film. Lijkt dat personage op jou? Darren Aronofsky: Ik weet het niet. Ik wou dat ik zo manipulatief kon zijn als hij. Zelf ben ik echt veel te direct. Zo heb ik ook veel topacteurs weggejaagd. Natalie Portman was de eerste die met me wilde werken. De anderen zeiden zoiets als: "Jij wilt dat ik dat allemaal gaan doen, voor zo'n lange tijd, voor zo weinig geld?" En dan gingen ze weg. Een meer manipulatieve regisseur zou hebben gezegd: "Ach, het valt allemaal wel mee. Doe gezellig mee, het wordt leuk." Maar zo ontstaan er problemen. Dan krijg je op de set opmerkingen van: "Jij had beloofd dat er elke dag sushi zou zijn!" Daarvoor ben ik dus iets te rechtdoorzee.
Natalie, hoe heb jij je voorbereid op deze veeleisende rol? Natalie Portman: Het was een grote uitdaging, maar ik kreeg de geweldige steun van alle danscoaches, de choreograaf en natuurlijk de regisseur. Een jaar voor de opnames begon ik de eerste zes maanden samen met balletlerares Mary Helen Bowers twee uur per dag aan basisoefeningen, zes maanden lang. Gewoon om lichaamskracht op te bouwen en ervoor te zorgen dat ik me niet zou gaan blesseren als ik moeilijke dingen ging doen. Na een half jaar, begon ik vijf uur per dag te trainen, met zwemmen erbij. Dus zwemmen, krachtoefeningen en drie uur balletles. Twee maanden voordat we gingen draaien, kwam de choreografie erbij, zodat ik acht uur per dag bezig was. Die fysieke discipline hielp enorm om me in te leven in de emotionele kant van mijn personage. Als je de hele dag door traint, krijg je het gevoel van de kloosterlijke levensstijl van een ballerina. Je drinkt niet, je gaat niet uit. Je mag niet veel eten. Je lichaam doorstaat enorme pijnen. Je voelt echt de zelfkastijding van een balletdanser
Vincent Cassel en Natalie Portman
Jij hebt psychologie gestudeerd.Wat is je professionele mening over je personage in Black Swan? Natalie Portman: Het komt niet vaak voor dat ik iets wat ik tijdens de studie heb geleerd ook in de praktijk tegenkom. Maar dit is absoluut een geval van dwangneurose. Het krassen, de boulimia... Anorexia en boulimia zijn vormen van een obsessief-compulsieve stoornis. De rituelen van het ballet lenen zich daar wel voor. De verzorging van de balletschoenen lijkt haast een religieuze bezigheid, zoals joden hebben met hun tefila of de katholieken met de rozen- krans. Daarnaast kennen ballerina's een soort goddelijke aanbidding van de regisseur. Het is een enorm toegewijde, ritualistische, religieuze kunstvorm. Als acteur kun je je daarin verplaatsen, want tijdens filmopnames geef je je ook over aan de regisseur. Jouw regisseur betekent alles voor je. Je doet er alles aan om zijn visie te verbeelden.
Hoe zorg jij er dan zelf voor dat de balans niet doorslaat? Natalie Portman: Zodra een scène is afgelopen, ben ik mezelf weer. Ik ben niet iemand die graag in de huid van mijn personage blijft zitten. Black Swan had zich daar misschien beter voor geleend dan eerdere films, omdat de wereld zo dicht bij die van mij ligt. Maar ik ga gewoon telkens weer terug naar mijn eigen leven. Ik ben geen perfectionist, maar wel erg gedisciplineerd. Je werkt gewoon iedere dag zo hard als je kan.
Darren Aronofsky: Ik heb wel eens met 'method actors' gewerkt en ik weet niet of ik dit moet zeggen, maar volgens mij is het complete onzin. Bij een film moet je alleen acteren wanneer de camera's draaien. Natuurlijk, bij een intense scène wil je tussen de takes door misschien die energie bewaren, maar als het klaar is, is het klaar. Trouwens, tijdens de opnames staan er camera's en lopen er allerlei mensen om je heen. Het is niet mogelijk om te doen alsof dat helemaal niet bestaat. Goede acteurs kunnen dat op zekere hoogte, dat is hun vak. Maar het is allemaal nep. Ik wil de 'method actors' niet afschrikken... Ik wil ze trouwens wel afschrikken, want het is altijd zo'n gedoe met die lui. Dan moet ik zeggen: "Kom op nou, dit was niet echt. Zit je er nu echt over te piekeren? Nou goed dan, ga maar naar je trailer, ik zie je wel weer over een uurtje."
Natalie Portman en Mila Kunis
Er zitten surrealistische elementen in Black Swan. Heb je deze film anders benaderd dan je vorige film? Darren Aronofsky: Het was een groot risico om de documentaire-achtige filmstijl van The Wrestler te gebruiken voor Black Swan, want ik kende geen suspense-film zoals deze, die gedraaid was met een handheld camera. Ik was altijd bang dat het publiek tijdens een enge scène zou verwachten dat Natalie hulp ging vragen aan de cameraman. Maar uiteindelijk werkte het geweldig, want het geeft de kijker het gevoel dat ze een film zien, waarvan ze niet verwachten dat-ie zo enorm eng kan gaan worden. In het begin voelt het dus aan als een documentaire, voordat het helemaal uit de hand loopt.
Er waren kennelijk reacties op deze film dat de danswereld in een kwaad daglicht wordt gesteld... Darren Aronofsky: Dat vond ik erg vervelend, want zelf kregen wij heel andere reacties van allerlei dansers. Velen waren juist enorm blij dat er eindelijk een film was die de balletwereld als een serieuze kunstvorm beschouwt en niet gebruikt als de achtergrond voor een verhaaltje over twee mensen die verliefd worden. Het ballet zelf is eigenlijk ook zeer duister en gotisch, als je kijkt naar 'De schone slaapster', 'Romeo en Juliet' en natuurlijk 'Het Zwanenmeer' - deze film had trouwens ook 'Swan Lake' kunnen heten. Feitelijk hebben we het sprookje van 'Het Zwanenmeer' gebruikt en alle personages - tovenaar Rothbart, de prins, de koningin - vertaald naar de realiteit van onze film. Het is dus in feite een andere versie van 'Het Zwanenmeer', maar het laat ook zeker de uitdaging, de duisternis en de realiteit zien van hoe zwaar het leven van een balletdanser is. Maar we tonen ook de schoonheid en de verheffing van de kunstvorm. Dus er zullen altijd mensen zijn die er problemen mee hebben, maar de balletdansers die wij gesproken hebben, zeiden allemaal: 'Eindelijk een echte film over ballet.'
02-03-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
01-03-2011
'Black Swan'.
Hello filmfreaks,
Morgen kunnen jullie op Cinefilm naar aanleiding van de release van Black Swan een interview lezen met Natalie Portman en Darren Aronofsky.
Groetjes,
01-03-2011 om 12:48
geschreven door Patje007
De Oscars in beeld.
De Rode Loper
Hugh Jackman met echtgenote Deborra-Lee Furness en Nicole Kidman met echtgenoot Keith Urban
Nicole Kidman en Keith Urban
Jeff Bridges met echtgenote Susan en hun dochters Jessie, Hayley en Isabelle.
Steven Spielberg met zijn dochter Destry Allyn
Natalie Portman
Jennifer Lawrence
Jennifer Lawrence
Javier Bardem en Penélope Cruz
Mila Kunis
Jennifer Hudson
Anne Hathaway
Scarlett Johansson
Gwyneth Paltrow
Amy Adams
Michelle Williams
Hailee Steinfeld
Cate Blanchett
Helena Bonham Carter
Halle Berry
Halle Berry
Christian Bale en zijn echtgenote Sibi Bale
Sandra Bullock
Reese Witherspoon
Acteur Colin Firth en zijn echtgenote Livia Giuggioli
Josh Brolin
De uitreiking van de Oscars
James Franco en Anne Hathaway
Natalie Portman
Natalie Portman krijgt de Oscar voor beste actrice van Jeff Bridges
Colin Firth krijgt de Oscar voor beste acteur uit handen van Sandra Bullock
Jude Law en Robert Downey Jr. presenteren de Oscar voor beste visuele effecten
Kirk Douglas en Melissa Leo(winnaar voor de Oscar voor beste actrice in een bijrol voor The Fighter)
Melissa Leo ontvangt de award voor beste actrice in een bijrol voor haar rol in The Fighter
Cate Blanchett
Christian Bale
Jeff Bridges, Kevin Spacey en Hailee Steinfeld
Russell Brand en Helen Mirren
Aaron Sorking na de ontvangst van zijn Oscar voor beste bewerkt script voor The Social Network
Mila Kunis en Justin Timberlake overhandigen de award voor beste animatie- film aan Lee Unkrich
Zachary Levi en Mandy Moore
Colin Firth
Afterparty
Jessica Biel en Justin Timberlake
Natalie Portman met haar verloofde Benjamin Millepied
Jeff Bridges en Hailee Steinfeld
Geoffrey Rush
Jennifer Lawrence
De cast van 'The Fighter': Christian Bale, Mark Wahlberg, Amy Adams
Scarlett Johansson en Tom Hooper(regisseur van The King's Speech)
01-03-2011 om 12:20
geschreven door Patje007
Filmaffiche 'Black Swan'.
Black Swan speelt vanaf 2 maart 2010 in de Kinepolis-bioscopen.
Inhoud: Nina (Natalie Portman) is een ballerina in een prestigieus ballet- gezelschap in New York City. Haar leven staat volledig in het teken van dansen. Wanneer artistiek directeur Thomas Leroy (Vincent Cassel) besluit de prima ballerina Beth Macintyre (Winona Ryder) te vervangen voor zijn nieuwe spektakel 'Het zwanenmeer', kiest hij Nina. Maar een nieuwe danseres, Lily (Mila Kunis), maakt ook een enorme indruk op Leroy. 'Het Zwanenmeer' heeft een danseres nodig die de belichaming is van de witte zwaan, onschuldig en elegant, maar ook de zwarte zwaan, die staat voor bedrog en sensualiteit, kan spelen. De rol van witte zwaan is Nina op het lijf geschreven, maar Lily is de belichaming van de zwarte zwaan. Terwijl de twee jonge danseressen hun rivaliteit laten uitgroeien tot een vreemde vriendschap, ontdekt Nina steeds meer haar duistere kant. Een obsessie die haar ondergang zou kunnen betekenen...
Regie: Darren Aronofsky Cast: Natalie Portman, Mila Kunis Genre: Thriller, drama Duur: 103 minuten
01-03-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
28-02-2011
The Kingâs Speech grote winnaar op de 83ste Oscaruitreiking.
De gedoodverfde winnaars: Colin Firth, Natalie Portman en 'The King's Speech' mochten de Oscar voor respectievelijk 'Beste Acteur', 'Beste Actrice' en 'Beste Film' mee naar huis nemen. 'Beste regisseur' werd Tom Hooper, ook al voor 'The King's Speech'.
Colin Firth
The King's Speech was wel voor 12 Oscars genomineerd, en kon uiteindelijk 'maar' vier beeldjes mee naar huis nemen, maar wel met drie van de belangrijkste categorieën: Beste Acteur, Regisseur en Film. 'Inception' kreeg er ook vier: Beste Geluid, Beste Geluidsmontage, Beste Cinematografie en Beste Visuele Effecten.
Anne Hathaway en James Franco mochten deze 83ste Awards presenteren, en dat deden ze met gevoel voor humor, stijl én timing. Franco amuseerde zich tussen het presenteren door ook nog met Twitter en het posten van video's.
Anne Hathaway en James Franco
Tom Hanks mocht na het openingsfilmpje de spits afbijten met de awards voor 'Best Art Direction'. 'Alice in Wonderland' versloeg daar alvast kleppers als 'Inception', 'True Grit' en 'Harry Potter and the deathly hollows part I'.
Hij presenteerde meteen ook de tweede award, voor 'Beste Cinematografie', waar Wally Pfister de prijs voor 'Inception' in ontvangst mocht nemen.
Daarna was het de beurt aan Kirk Douglas. Het Hollywoodicoon was niet goed verstaanbaar, maar slaagde er wel in Anne Hathaway te charmeren. 'Waar zat jij toen ik nog films maakte'? klonk het. Douglas mocht de film voor'Beste Vrouwelijke Bijrol' uitreiken, maar hij maakte er een showtje van. Voor hij de envelop maar wilde aannemen maakte hij nog een grapje over een lachende Hugh Jackman, en 'vocht' hij om zijn wandelstok. 'I'll only loose' klonk het toen droog. "I'll never forget this moment", grapte hij nog, "three times and I lost every time'. Uiteindelijk las hij toch de winnares voor: gedoodverfde favoriete Melissa Leo voor haar rol in 'The Fighter'. "Really really really wauw", reageerde ze.
Kirk Douglas
Justin Timberlake en Mila Kunis mochten twee awards uitreiken: 'Beste Animatiefilm' en 'Beste korte animatiefilm'. De duopresentatie was heel levendig, ook al probeerde Timberlake om iedereen te doen geloven dat hij straatartiest Banksy was. De winnaar voor 'Beste korte animatiefilm' ging naar 'The lost thing'. De 'grote' prijs ging naar 'Toy Story 3', zoals verwacht en voorspeld.
Mila Kunis en Justin Timberlake
Josh Brolin en Javier Bardem, beiden in een nette, witte vest, mochten de award voor 'Beste bewerkt script' voorstellen. Een van de grote favorieten, en meest genomineerde films, won alvast: 'The social network.' Brolin en Bardem verklapten meteen ook het 'Beste originele script' voor'The King's Speech'. Daarmee won de tweede topfavoriet van de avond alvast iets. Jammer voor Christopher Nolan, die vergeten werd in de categorie 'Beste regisseur' en ook hier geen punten voor kon opstrijken.
Zoals beloofd, zong Anne Hathaway een stukje. Ze nam daarbij de al bij al kinderachtige weigering van Katie Holmes en Tom Cruise om te komen op te korrel, nadat Holmes beledigd was door de hilarische parodie die Hathaway van haar neerzette in Saterday Night Live. Dat deed ze door een stukje uit Les Misérables ('On my own') te zingen, en de tekst een beetje aan te passen. Holmes zingt dit nummer als 'Joey' uit de tienerserie 'Dawson's Creek'. Tussen die twee komt het nooit meer goed. Op het eind kreeg ze gezelschap van Franco, die tegen alle geruchten in toch als drag queen verkleed het podium opkwam.
De Deense film 'In a better world' won de film voor 'Beste buitenlandse film'. De award werd gepresenteerd door Helen Mirren en Russell Brand. Mirren sprak daarbij zeer netjes Frans, wat Brand zeer vrij (en fout) 'vertaalde'.
'Beste Mannelijke bijrol' werd gepresenteerd door Reese Witherspoon. Ook hier geen verrassingen: de eerste nominatie kon meteen verzilverd worden door Christian Bale voor zijn rol in 'The Fighter'. Algemeen wordt gedacht dat Bale daarmee geëerd wordt voor zijn hele carrière tot nu toe.
Christian Bale neemt de Oscar in ontvangst van Reese Witherspoon
Aussies Nicole Kidman en Hugh Jackman mochten de award voor 'Beste Soundtrack' uitreiken, vergezeld van een compleet orkest dat op het podium wordt gerold terwijl ze enkele van de meest iconische tunes ooit ten berde brachten. Trent Reznor en Atticus Ross ('The Social Network') mochten de prijs in ontvangst nemen.
Trent Reznor en Atticus Ross
'Beste Sound' werd gepresenteerd door Matthew McConaughey en Scarlett Johansson, die een klein woordgrapje uithaalden door 'sounds' nogal vaak te benadrukken. Ze maakten er een zootje van bij het voorlezen van de winnaars, Lora Hirschberg, Gary A. Rizzo en Ed Novick voor'Inception'. Ook de prijs voor 'Beste geluidsmontage' ging naar 'Inception' (Richard King).
'Beste make-up' werd toegewezen aan 'The Wolfman' (Rick Baker en Dave Elsey), 'Beste kostuums' werd meegenomen door Colleen Atwood voor 'Alice in Wonderland'. Ze won de prijs eerder als voor 'Memoirs of a Geisha' en 'Chicago'. Dat is niets in vergelijking met Baker, die al zeven beeldjes op zijn schoorsteenmantel heeft staan.
Rick Baker en Dave Elsey
De overgang naar'Beste Originele Song', gepresenteerd door Kevin Spacey die de aankondiging zong, verliep met een montage over de lievelingssongs door sterren, gewone mensen én Barack Obama. Vervolgens werden twee songs live gebracht, de andere twee werden aangekondigd door een zicht- en hoorbaar nerveuse Jennifer Hudson. Uiteindelijk won Randy Newman voor 'We belong together' uit 'Toy Story 3'.
'Strangers no more' (Karen Goodman & Kirk Simon)werd de Beste Documentaire Kortfilm, gepresenteerd door Jake Gyllenhaal en Amy Adams. 'God of love' (Luke Matheny) werd geprezen als 'Beste live action kortfilm'. De winnaar kreeg meteen de lachers op zijn hand door te grappen 'verdorie, ik had naar de kapper moeten gaan'.
Beste documentaire werd gepresenteerd door Oprah Winfrey, en ging uiteindelijk niet naar Exit through the gift shop' van Banksy maar naar 'Inside Job', een film over de financiële crisis. Charles Ferguson en Audrey Marrs begonnen hun dankspeech door te wijzen op het feit dat geen enkele financiële bobo verantwoordelijk is gesteld voor de crisis, wat een erg luid applaus opleverde.
Oprah Winfrey tijdens de presentatie van de award voor beste documentaire
'Inception'werd ook gelauwerd voor 'Beste Visuele Effecten'.'Beste montage' verloor 'Inception' aan 'The Social Network', die door dezelfde mensen werd gemonteerd als 'The curious case of Benjamin Button' en daar ook al een Oscar voor kregen.
De eerste van de grote awards, Beste Regisseur, werd gegeven aan Tom Hooper voor 'The King's Speech', een teken dat de film 'Beste Film' niet zal winnen? Hooper bedankte alvast zijn collega's voor hun uitzonderlijke prestaties.
Tom Hooper
Jeff Bridges, zelf genomineerd, presenteerde 'Beste Actrice' en had persoonlijke bood- schappen voor elke genomineerden: Annette Bening, Nicole Kidman, Jennifer Lawrence, Natalie Portman en Michelle Williams.
Het beeldje was uiteindelijk voor Natalie Portman, haar eerste na haar tweede nominatie. Geheel terecht, en geheel in lijn met alle andere awards die ze al voor de rol mocht bijeen sparen. De zwangere Portman gaf vervolgens met trillende stem en tranen in de ogen een lange dankspeech, met plaats 'voor de mensen die iedereen altijd vergeet' en haar ouders 'voor het geven van haar leven'.
Natalie Portman
Sandra Bullock mocht de tegengestelde categorie presenteren, Beste Acteur, en dat maakte zelfs gastvrouw Anne Hathaway nerveus. Bullock kreeg meteen de lachers op haar hand door Javier Bardem in het Spaans te begroeten: 'Ola!'. Jeff Bridges noemde ze 'dude' en vroeg of hij dit jaar de eer niet aan iemand anders zou laten. Ook voor Jesse Eisenberg, Colin Firth en James Franco had ze persoonlijke boodschappen. Het begeerde beeldje was voor de gedoodverfde winnaar, ook geheel terecht, Colin Firth voor zijn rol als s totterende koning George VI in 'The King's Speech'.
Colin Firth
Steven Spielberg kreeg de eer om de grootste prijs van avond aan te kondigen: Beste Film. Het werd de gedoodverfde winnaar: The King's Speech. Van de 12 nominaties kon de film er dus vier verzilveren.
28-02-2011 om 13:19
geschreven door Patje007
27-02-2011
De sterren die vergeten werden bij de Oscars
Voor elke verrassende Oscarnominatie is er ook altijd een die verrassend vergeten werd. Dat is voor de 83ste Oscars niet anders en we zetten de belangrijkste op een rijtje.
1) Christopher Nolan ('Inception')
Zonder enige twijfel is de grootste 'verliezer' Christopher Nolan. Ook voor 'Inception' sleepte hij geen nominatie als Beste Regisseur in de wacht, en daarmee werd hij voor de tweede keer na een alom geprezen film gepasseerd. Ook na 'The Dark Knight' zag Nolan de nominatie aan zijn neus voorbijgaan.
Christopher Nolan
Nolan is daarmee ook de enige regisseur die wel door de Director's Guild werd genomineerd en niet door de Academy; en de broers Coen ('True Grit') die wel werden genomineerd voor een Oscar waren als enige niet genomineerd door de Director's Guild. Bovendien kon Nolan nog nooit een Oscarnominatie voor Beste regisseur in de wacht slepen, ook al maakte hij eerder al 'Memento' en 'The Prestige'.
De film zelf, 'Inception', heeft de prijzen ook niet voor het oprapen. Hoewel een van de meest originele, visueel ijzersterke films ooit, gaan 'The Social Network' en 'The King's Speech' met 'Beste Film' lopen.
Zijn troostprijs? Hij kan nog 'beste origineel script' (en zeven andere prijzen) in de wacht slepen. Hoewel ook niemand begrijpt waarom de film niet genomineerd werd voor 'beste montage': zonder excellentie montage was er namelijk geen film geweest.
2) Mark Wahlberg ('The Fighter')
'The Fighter' gooit hoge ogen in zowat alle categorieën: genomineerd voor beste film, twee nominaties voor beste vrouwelijke bijrol (Amy Adams en Melissa Leo) en beste mannelijke bijrol (Christian Bale). Wahlberg, toch de ster van de film, kreeg niks voor zijn persoonlijke prestatie. Als de film beste film zou winnen, wat weinig waarschijnlijk is, kan hij evenwel nog het podium op als producer.
Mark Wahlberg
3) Andrew Garfield ('The Social Network')
Ongeveer hetzelfde verhaal voor Andrew Garfield, de beste vriend van Mark Zuckerberg in 'The Social Network'. Niks geen nominatie als Beste Mannelijke Bijrol, net zomin als Justin Timberlake trouwens.
Andrew Garfield
4) Mila Kunis ('The Black Swan')
Wat zou 'The Black Swan' zijn zonder 'nemesis' Lily (Mila Kunis)? Weinig, maar ook deze actrice raakte 'vergeten' bij de Oscarnominaties voor Beste Vrouwelijke Bijrol. Al was dit nog enigszins te begrijpen: de concurrentie in deze categorie is dit jaar erg sterk.
Mila Kunis
5) Ryan Gosling ('Blue Valentine')
'Onbegrijpelijk' dat Ryan Gosling vergeten werd voor 'Blue Valentine', vooral omdat Michelle Williams wél opgemerkt werd. En ze spelen nochtans samen het getrouwde koppel dat de kern vormt van de film.
Ryan Gosling
6) Andere acteurs
Waar bovenstaande acteurs nog af en toe opdoken in de nominatielijstjes, werden deze de facto vergeten: Michael Douglas ('Wall Street: Money never sleeps), Matt Damon ('True Grit'), Julianne Moore ('The kids are allright'), Leonardo diCaprio ('Inception' en 'Shutter Island'), Barbara Hershey ('The Black Swan') en Lesley Manville ('Another Year').
7) 'The Town'
Van 'The Town' werd verwacht dat het hoge ogen zou scoren in Awards Season, maar het is enkel Jeremy Renner (Beste Mannelijke Bijrol) die systematisch opduikt in de lijstjes. Ben Affleck (schrijver, producer én regisseur) kreeg enkel nominaties voor enkele kleine prijzen.
8) 'Despicable Me' en 'Tangled'
'Despicable Me' was alom geliefd en geprezen, en raakte toch niet genomineerd voor Beste Animatiefilm. Aangezien er maar drie genomineerden waren ('Toy Story 3', 'How to train your dragon' en 'The illusionist') had er bést nog eentje bijgekunnen, en nog eentje voor 'Tangled' ook. Vooral omdat 'Toy Story 3' ook al genomineerd is voor Beste Film.
9) 'Tron: Legacy'
De film was misschien niet goed, maar qua visuele effecten kon het wel tellen.
Scène uit Tron: Legacy
10) 'Burlesque'
In hetzelfde straatje ziek als 'Tron: Legacy': 'Burlesque' oftewel de wederopstanding van Christina Aguilera, dit ondanks verwachtingen voor nominaties in de muziekcategorieën.
Christina Aguilera in Burlesque
11) 'Waiting for superman'
Deze fantastische documentaire over het falende schoolsysteem in de States kreeg ook niks. Tegen ieders verwachtingen in overigens.
12) Daft Punk
De muziek maakte van 'Tron: Legacy' een nog enigszins verdraagbare film, maar ook Daft Punk werd niet geprezen voor geleverd werk.
27-02-2011 om 21:51
geschreven door Patje007
'The Last Airbender' grote 'winnaar' op de Razzies.
De fantasyfilm 'The Last Airbender' van regisseur M. Night Shyamalan is de grote 'winnaar' geworden op de Golden Raspberry Awards, ook wel de Razzies genoemd. Die Razzies (frambozen) bekronen de slechtste films en acteurs.
'The Last Airbender' kreeg vijf Razzies, die voor slechtste film, slechtste regisseur, slechtste scenario, slechtste bijrol en die voor het slechtste gebruik van 3D (een prijs die voor het eerst werd uitgereikt).
Scène uit The Last Airbender
De Razzies worden traditioneel een dag voor de Oscars uitgereikt. Vorig jaar verraste actrice Sandra Bullock door haar Razzie voor slechtste actrice persoonlijk te komen oppikken.
Dat gebeurde dit jaar niet met regisseur Shyamalan, noch met diens voornaamste concurrenten, met name de ploeg van 'Sex and the City 2'. De vier hoofdrolspeelsters van die film (Sarah Jessica Parker, Kim Cattrall, Kristin Davis en Cynthia Nixon) werden gezamenlijk bekroond met de Razzie voor slechtste actrice. De film kreeg ook de prijzen voor slechtste vervolgfilm en slechtste filmploeg.
Cynthia Nixon, Sarah Jessica Parker, Kim Cattrall en Kristin Davis in 'Sex and the city 2'
Ashton Kutcher kreeg de Razzie voor slechtste acteur voor zijn rol in 'Valentine's Day'. De prijs voor de slechtste mannelijke bijrol ging naar Jackson Roathbone voor zijn rollen in 'The Last Airbender' en 'Twilight Saga: Eclipse'. De trofee voor slechtste vrouwelijke bijrol ging naar Jessica Alba voor haar rol in liefst vier films, 'The Killer Inside Me', 'Little Fockers', 'Machete' en 'Valentine's Day'.
27-02-2011 om 15:52
geschreven door Patje007
'Black Swan' overwinnaar op Spirit Awards.
De film 'Black Swan' van regisseur Darren Aronofsky met actrice Nathalie Portman is zaterdag de grote winnaar geworden van de Spirit Awards, zeg maar de Oscars van de onafhankelijke filmindustrie. De prent ging aan de haal met de prijzen voor beste film, beste cinematografie, beste regisseur en beste actrice.
Darren Aronofsky
De psychologische thriller 'Black Swan' heeft ook 5 Oscarnominaties te pakken, waaronder die voor beste film, beste regie en beste actrice.
James Franco werd zaterdag op de Spirit Awards bekroond als beste acteur voor zijn rol in '127 Hours'. Franco is ook genomineerd voor de Oscars.
De trofee voor beste buitenlandse film ging naar 'The King's Speech', de film van regisseur Tom Hooper die zondag in de running is voor liefst 12 Oscars. De prijs voor het beste scenario ging naar Stuart Blumberg en Lisa Cholodenko voor 'The kids are all right'.
Op de uitreikingsceremonie waren onder meer sterren als Uma Thurman, Jesse Eisenberg, Eva Mendez, Nicole Kidman en Mark Ruffalo aanwezig.
27-02-2011 om 15:31
geschreven door Patje007
26-02-2011
De Oscars in 20 opmerkelijke cijfers
Voor de Oscarliefhebbers onder ons geven wij de Oscars in 20 opmerkelijke cijfers weer.
0: Dat is de waardevan het Oscarbeeldje. In 1950 voerde de Academy 'The Winner's Agreement' in, waarin staat dat een winnaar zijn Oscar niet mag verkopen. De award kan wel gewoon naar vrienden of familie gaan, op voorwaarde dus dat er geen prijskaartje aan verbonden is.
1: Alfred Hitchcock is een man van weinig woorden. Hij had voor zijn dank- woordslechts 1 seconde nodig: "Thanks!"
Alfred Hitchcock
2: Het aantal acteurs dat een Oscar won voor een en dezelfde rol als Don Corleone (Marlon Brando in 'Godfather' en Robert DeNiro in 'Godfather II')
Marlon Brando in 'The Godfather'
3: De ceremonie werd nog maar 3 keer van datum veranderd. Dat gebeurde in 1938 door overstromingen in Los Angeles, in 1968 uit respect voor de vermoorde Martin Luther King Jr., en in 1981 na de moordpoging op president Ronald Reagan.
4,5: De langste uitzending van de Academy Awards klokte af op 4,5 uur.
5: Charlie Chaplin ontving de langste staande ovatie ooit in de geschiedenis van de Oscars. Die duurde maar liefst 5 minuten.
Charlie Chaplin
6: Shirley Temple was amper 6 jaar oud toen ze een Oscar won. Dat maakt van haar meteen de jongste actrice ooit die werd opgenomen in de lijst van Academy Award- winnaars.
11: Zoveel Oscarswonnen 'Titanic' (1997), 'Ben-Hur '(1959) en 'Lord Of The Rings op rij: een record.
Scène uit Titanic
28: Het meest indrukwekkende Oscar-cv staat op naam van Walt Disney: hij sprokkelde doorheen de jaren maar liefst 28 beeldjes bij elkaar.
34: Het felbegeerde Oscarbeeldje meet 34 centimeter en weegt 3,8 kilogram. Ter vergelijking: een pasgeboren baby meet ongeveer 50 centimeter en weegt 3,1 kilogram.
40: Een film moetminstens 40 minuten lang zijn om in aanmerking te komen voor een nominatie voor Beste Film.
45: Nadat Greer Garson op de uitreiking in 1942 de langste toespraak (meer dan 5 minuten) ooit afstak, voerde de Academy het jaar daarop een limietin: vanaf nu mogen dankwoorden nog maar 45 seconden duren.
87: Zo oud was Gloria Stuart toen ze genomineerd werd voor haar rol in 'Titanic'. Zij is daarmee de oudste genomineerde aller tijden.
152: De rode loper voor het Kodak Theatre is 152 meter lang en 10 meter breed.
Het plaatsen van de Rode Loper aan de ingang van het Kodak Theatre
200: In zoveel landenworden de Academy Awards uitgezonden. De uitzending wordt jaarlijks door tientallen miljoenen mensen over heel de wereld bekeken.
365: De productiekosten van een Oscarbeeldje in euro.
2010: Het jaar waarin de eerste vrouw als beste filmmakerwerd bekroond. Die eer ging naar Kathryn Bigelow, die 'The Hurt Locker' regisseerde.
Kathryn Bigelow
3400: Het aantal zitplaatsen tijdens de ceremonie in het Kodak Theatre in Hollywood.
1000000: De kostprijs van een reclameblok van 30 seconden tijdens de uitzending van de Academy Awards.
14000000: Het bedrag in euro van het duurste juweel ooit op de uitreiking van de Oscars. De ketting werd in 1998 door 'Titanic'-actrice Gloria Stuart gedragen
26-02-2011 om 18:40
geschreven door Patje007
Zondag 27 februari 2011: 83ste Oscaruitreiking.
Hello filmfreaks,
Zondagavond is het dan eindelijk zover: de 83ste uitreiking van de Oscars in het Kodak Theatre in Hollywood. De presentatie is in handen van acteurs Anne Hathaway en James Franco. James Franco is zelf trouwens ook genomineerd voor zijn rol in 127 hours.
Bij de uitreiking van de Academy Awards, zoals de Oscars ook wel genoemd worden, zijn traditioneel veel beroemdheden aanwezig die een Oscar mogen uitreiken. Zo mogen Scarlett Johansson en Russell Brand bijvoorbeeld ieder een Oscar uitdelen en actrice Gwyneth Paltrow komt optreden als zangeres.
De presentatie is in handen van acteurs Anne Hathaway en James Franco. The King's Speech is met twaalf nominaties de grote kanshebber van de avond.
Anne Hathaway en James Franco
Ter informatie geef ik nog even mee dat, wanneer jullie op de linkerboven- hoek van deze site op de Oscarbeeltjes klikken, jullie automatisch worden doorverwezen naar de officiële Oscarpagina, waar jullie de stand van zaken met betrekking tot de Oscaruitreiking kunnen volgen.
26-02-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
25-02-2011
Film op TV: Transformers.
26/02/2010: 2BE-21u25
Inhoud: De Autobots en de Decepticons, twee buitenaardse robotrassen, zijn al eeuwenlang in een bittere oorlog gewikkeld met als inzet de heerschappij over het universum. Als het strijdtoneel zich naar de Aarde verplaatst blijkt de jonge Sam Witwicky het laatste obstakel dat de boze Decepticons van een totale overwinning houdt... Sam, een modale tiener, maakt zich zoals al zijn leeftijdsgenoten alleen zorgen over de school, zijn vrienden, auto's en meisjes... Zonder het te beseffen belandt hij, samen met zijn vriendin Mikaela (Megan Fox), middenin de finale kracht- meting tussen Autobots en Decepticons.
Een interview met regisseur Michael Bay:
Shia LaBeouf, regisseur Michael Bay en Josh Duhamel op de set van Transformers
Producent Steven Spielberg himself heeft je benaderd om Transformers te regisseren. Toch had je zo je twijfels of je het wel moest doen... Michael Bay: Hij vroeg me over de telefoon of ik de film wilde regisseren, ook al was er nog geen script. Hij wist me wel te vertellen dat het ging over een jongen die zijn eerste auto koopt, die daarna een buitenaardse robot blijkt te zijn. Ik zei dat ik erover zou nadenken. Toen ik de telefoon neerlegde, dacht ik: Die stomme film doe ik niet. Ik dacht dat het een film over speelgoed was, ik wist niet wat het inhield. Al mijn vrienden vroegen ook waarom ik er überhaupt over nadacht, ze dachten dat het een animatiefilm was. Toen ben ik maar eens langsgegaan bij Hasbro (de fabrikant van de Transformers- actiefiguren). Ik keek in die tijd ook veel Japanse animatiefilms en toen dacht ik: Misschien is dit toch wel een leuk project.
Toen je eenmaal aan de slag ging, kreeg je te maken met de extreem fanatieke Transformers-fans op internet... Michael Bay: De doodsbedreigingen kwamen vrij snel, ja. Sommige mensen reageren nogal extreem, als je aan hun tv-jeugdliefde komt. Er zijn bijna 40.000 pogingen gedaan om de servers te hacken, waar we de nieuwe ontwerpen van de Transformers op bewaarden. Maar ik stond wel open voor de suggesties van de fans. Zo heeft Peter Cullen de stem gedaan van Optimus Prime, net als in de originele tv-serie. Ik heb hem wel twee keer auditie laten doen, maar nu kan ik me niemand anders meer voorstellen voor die rol. Toen ik begon, was ik geen Transformers-fan. Dat is een goede zaak, want dat maakt de film ook toegankelijk voor niet-fans.
Optimus Prime
Volgens de producenten werken ze zo graag met jou, omdat je snel werkt en daar- om niet zo duur bent. Michael Bay: O, ik ben wel degelijk duur, neem dat maar van me aan. Maar ik werk inderdaad snel en blijf daardoor binnen het budget. Maar dat is iets anders. Ik heb de reputatie een harde te zijn, daarin word ik wel eens vergeleken met James Cameron. Ik was op zijn set van Titanic, en daar heb ik het verschil gezien. Jim is echt gemeen tegen zijn crew. Ik niet, ik werk al zestien jaar met dezelfde mensen samen, we zijn net familie. Ik gedraag me meer als een assistent-regisseur, de stuwende kracht achter de crew. Ik ben altijd op de set te vinden, stel zelf de cameras op, draai dagen van 12 uur. Veel regisseurs eisen dagen van 16 uur en branden hun crew op. Ik werk hard en snel. Ik ben gewoon erg georganiseerd en kijk altijd vooruit: terwijl ik het ene shot aan het schieten ben, zet ik het volgende alvast op, zodat we altijd door kunnen. Door snel te werken heb ik ook meer gelegenheid om met de acteurs dingen te proberen; ik kan meer takes doen. Ik improviseer veel in mn films. In The Rock bijvoorbeeld. Er viel oorspronkelijk niks te lachen in The Rock, maar Sean(Connery) en Nic(Cage) begonnen gewoon te experimenteren met sommige scènes. Tijdens het draaien gaan films een eigen leven leiden.
Megan Fox
Je geeft zelf al aan dat je de reputatie hebt een harde te zijn, maar de acteurs in Transformers vinden stuk voor stuk dat je reuze meevalt. Is die reputatie dan een compleet misverstand of ben je met de jaren wat milder geworden? Michael Bay: Het zou best kunnen dat ik een beetje veranderd ben, ik ben wel wat gekalmeerd. Ik kan me nog herinneren hoe het ging bij mn eerste film, Bad Boys. Het budget was 9 miljoen dollar, dat was niet veel geld. En het script was afschuwelijk. Martin(Lawrence) en Will(Smith) waren enorm grappig samen, dus hebben we ter plekke het scenario verbeterd. De studio weigerde gewoon om een fatsoenlijke script- schrijver in te huren. Ze gaven me weinig steun voor de film, omdat ze weinig vertrouwen hadden in een film met twee zwarte jongens in de hoofdrol. Die slaan maar zelden aan buiten de VS, maar Bad Boys was een uitzondering. Ik moest vechten voor die film, begrijp je? Er zijn van die nieuwe regisseurs van wie hun eerste film flopt, die vervolgens in een soort niemandsland van mislukte regisseurs belanden. Die zie je nooit meer terug. Het is ook zwaar. Maar intussen ben ik wat kalmer geworden, ik voel me beter op mn gemak. Ik heb ook niet meer zo veel te bewijzen.
Er wordt vaak opvallend hatelijk op je films gereageerd. Heb je enige idee hoe dat komt? Michael Bay: Ik weet het niet, misschien houden die mensen niet van lol maken.
Sommigen gaan wel erg ver: je bent wel eens de duivel genoemd. Michael Bay: Het artikel waarin dat gebeurde, was een heel goed stuk over mij. Dat moet je er maar eens op naslaan. Ik heb eens aan een bevriende filmwetenschapper gevraagd waarom de pers me vaak zo vijandig benadert. Haar verklaring was dat ik het actiegenre en de manier waarop actiefilms gemaakt worden, heb veranderd. De tijd heeft geleerd dat mensen nu eenmaal negatief reageren op regisseurs die veranderingen brengen, omdat ze het niet gewend zijn. Ze vonden mijn stijl maar niks. Maar als je tegenwoordig naar actiefilms kijkt, zie je heel wat imitatie. Mijn manier van schieten, mijn manier van monteren... alles wordt gekopieerd.
Je bent ook actief als producent, vooral met remakes van klassieke horrorfilms. Waarom nooit eens wat origineels? Michael Bay: Ik weet het niet, met die remakes zijn we gestart, we zijn nog maar net begonnen. We hebben inmiddels ook drie originele projecten in ontwikkeling.
Megatron
Dus geen remake van The Birds? Michael Bay: Dat was niet mijn idee, daar ben ik in getrokken. Het is ook geen remake, maar een nieuwe film over agressieve vogels.
De derde Transformers-film, Dark of the Moon(zonder Megan Fox dit keer), zal omstreeks 30 juni 2011 wereldwijd in première gaan.
25-02-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
24-02-2011
Anne Hathaway zingt misschien, Gwyneth Paltrow zeker tijdens Oscars.
Naarmate de uitreiking dichter komt, wordt de Oscarkoorts in Hollywood steeds groter. Op het internet gonst het van de geruchten over de show die officiële presentatoren Anne Hathaway en James Franco in elkaar steken. Eén van de luidste geruchten is dat Anne (weer) zou zingen. Dat deed ze tijdens de openings- scène in 2009 ook al eens, toen Hugh Jackman presenteerde.
Of die droom uitkomt, zullen we zondagnacht te weten komen. Wie zeker wél zal zingen tijdens de ceremonie, is Gwyneth Paltrow. Zoals in haar nieuwste film 'Country Song', zal de actrice helemaal zelf zingen en wel het nummer 'Coming Home'. Ze deed hetzelfde tijdens de Grammy Awards en verbaasde daar vriend en vijand. Behalve de Britse pers dan, die jammerde over haar 'schandalig slechte prestatie'.
Gwyneth Paltrow
Florence + The machine zal samen met A.R. Rahman 'If I Rise' uit '127 Hours' brengen, Mandy Moore en Zachary Levi zingen 'I See the light' uit 'Tangled' en Randy Newman speelt 'We Belong Together' uit Toy Story 3.
Javier Bardem
Ook werden extra namen van prijsuitreikers bekend gemaakt: Matthew Mc Conaughey, Helen Mirren, Javier Bardem, Hilary Swank en Josh Brolin vervoegen Anne en James op het podium.
Nicole Kidman
Eerder raakte ook al bekend dat Scarlett Johansson, Russell Brand, Sandra Bullock, Jeff Bridges, Oprah Winfrey, Tom Hanks, Halle Berry, Robert Downey Jr., Hugh Jackman, Reese Witherspoon, Cate Blanchett, Marisa Tomei, Nicole Kidman en Annette Bening een prijs zullen presenteren.
24-02-2011 om 18:00
geschreven door Patje007
Van Looy al in Hollywood voor Loft.
Erik Van Looy zou de Amerikaanse remake van 'Loft' regisseren, meldt de gezaghebbende Amerikaanse filmsite variety.com. Twee acteurs die genoemd worden voor de hoofdrollen zijn Patrick Wilson, die ook een rol had in de remake van The A-Team, en James Marsden, bekend uit Superman Returns en X-Men.
Erik Van Looy
Wesley Strick, die eerder al 'A Nightmare on Elm Street' schreef, bewerkte het originele script van Bart De Pauw. Ook Hilde De Laere, die de Belgische 'Loft' produceerde, zou meewerken aan de remake volgens Variety. De start van de productie is gepland voor het voorjaar.
Van Looy regisseerde ook een aantal scènes van de Nederlandse remake nadat de Nederlandse cineaste Antoinette Beumer van een stelling was gevallen tijdens de opnames. Net als in eigen land was de film ook in Nederland een groot succes.
Erik Van Looy is al drie weken in Los Angeles voor de voorbereidingen van de Amerikaanse remake van 'Loft'. Dat Van Looy de remake gaat regisseren is evenwel nog niet 100% zeker. Maar volgens Hilde De Laere ziet het er wel goed uit.
Patrick Wilson
De start van de productie is gepland voor het voorjaar. Later deze week bezoekt Van Looy samen met de productieploeg een aantal mogelijke locaties.
Het budget van de film bedraagt 15 à 16 miljoen dollar. Dat van de Belgische en Nederlandse 'Loft' bedroeg slechts 3 à 4 miljoen euro. De film wordt gemaakt door het productiehuis Anonymous Content, een kleiner huis dat onder meer Babel en Eternal Sunshine Of The Spotless Mind maakte.
Van Looy heeft voorlopig nog geen commentaar gegeven. De plannen voor een Amerikaanse remake hingen wel al langer in de lucht. De presentator van 'De Allerslimste Mens' ging niet in op de vraag om de Nederlandse versie volledig te regisseren zodat hij zich ten volle kon concentreren op Amerika.
In 2004 was er al sprake om een Amerikaanse remake van 'De zaak Alzheimer' door Van Looy te laten regisseren. En in 2007 kon Van Looy naar Hollywood voor de regie van de horror-thriller 'Mile Zero'. Na problemen met de casting, zegde Van Looy dit project af. Hij koos in de plaats voor de regie van... 'Loft'.
James Marsden
'Loft' lokte in eigen land meer dan 1.186.000 bezoekers naar de bioscoop en is de meest succesvolle Belgische film ooit. De film gaat over vijf getrouwde mannen die gezamenlijk een loft huren om hun minnaressen te ontvangen. Alles gaat prima tot één van hen er op een ochtend het lichaam van een jonge vrouw ontdekt.
24-02-2011 om 17:03
geschreven door Patje007
Dossier wereldsterren: deel 18: interview met Julianne Moore.
Julianne Moore kan alles spelen, en dat doet ze dan ook. In The Forgotten, een thriller uit 2004, heeft de 50-jarige actrice de rol van een vrouw, die volgens haar omgeving aan waanideeën lijdt over haar overleden zoontje. Een gesprek met de actrice:
The Forgotten is een bloedstollende film. Geloof jij zelf in paranormale en bovennatuurlijke zaken? Julianne Moore: Tot dusver ben ik nog geen geesten tegengekomen, maar toch... Er zijn zo veel dingen in dit universum waar we geen weet van hebben. Mensen willen zo graag alles onderzoeken, maar van sommige dingen weet je gewoon niet hoe ze in elkaar zitten. Het onverklaarbare valt nu eenmaal niet uit te leggen."
In de politiek en in de filmindustrie is men dol op complottheorieën. Hoe komt dat toch?
Julianne Moore: Zulke verhalen geven vaak een beeld van de werkelijkheid, tenminste in films. Als het om politiek gaat: iedereen heeft een gezonde dosis scepsis nodig. Het is niet goed om zomaar alles te geloven wat je hoort en ziet. Ik kan me herinneren dat ik als tiener op de bank zat, en met mijn ouders naar het schandaal rond Watergate keek. Het bedrog van Nixon, ik kon het bijna niet geloven. Ik kon me niet voorstellen dat er ooit zoiets zou gebeuren in de wereld, maar het was wel de realiteit. Sinds die tijd ben ik wel enorm geïnteresseerd in zulke verhalen."
The Forgotten is, behalve een heel enge film, vooral een film over de band tussen een moeder en haar kind. Is er volgens jou verschil tussen moeder- en vaderliefde?
Julianne Moore: Ik denk niet dat er verschil is in de hoeveelheid liefde. In mijn familie zijn de mannen even gek op hun kinderen als de vrouwen. Ik geloof heel erg in het twee- oudergezin: er zijn altijd dingen die je als vrouw niet kunt leren aan je kind, maar waarvoor een man nodig is als rolmodel. Dat houdt de opvoeding in balans. Wel geloof ik dat vrouwen een andere band met hun kinderen hebben, alleen al door het feit dat ze hun kind negen maanden in hun buik dragen. Je hebt als moeder een puur fysieke band met je kind. Toen mijn zoon een tijdje geleden griep had, en hij tussen mijn man en ik in bed lag, werd ik elke keer wakker, vlak voordat hij moest overgeven! Ik zie dat niet als een spirituele band, maar als lichamelijke verbondenheid. Wanneer je kinderen ziek worden, moet je ook voor ze zorgen."
Je staat als actrice bekend als een echte kameleon. Ben jij zo iemand die de vaak loodzware rollen mee naar huis neemt?
Julianne Moore: O nee, absoluut niet. Vroeger was ik wat zwaarder op de hand, maar tegenwoordig speelt dat helemaal niet meer. Ik gebruik gewoon mijn fantasie, en op het moment dat ik thuis ben, ben ik daar niet meer mee bezig. Stel je voor, ik heb een porno-actrice gespeeld, ik heb allerlei 19de eeuwse ellende meegemaakt, ik heb zelfs een Engelse gespeeld. Dat zijn dingen die ik allemaal niet bén, en ook nooit geweest ben. Een goed script is natuurlijk het halve werk. Een rol kan heel ingewikkeld lijken, maar met een goed doordacht scenario hoef ik zelf weinig meer in te vullen."
Hoe ziet jouw dagelijks leven eruit, als je niet aan het werk bent?
Julianne Moore: Ik heb nog maar weinig tijd voor mezelf sinds ik kinderen heb. Toen ik nog kinderloos en single was, ging ik altijd bakken. Dan was ik een hele zaterdag kwijt om die ene speciale taart te maken. Jammer genoeg at ik ook alles op wat ik gebakken had, dus daar ben ik maar mee opgehouden. Met kinderen flans je eerder even snel iets in elkaar. Er zijn te veel andere dingen te doen. Ik heb niet eens meer tijd om te sporten."
Heb je jezelf altijd gezien als een beauty of een stijl-icoon, zoals je wel eens wordt genoemd?
Julianne Moore: Absoluut niet! Wat dacht je, ik had knalrood haar, sproeten, een spierwitte huid, ik was klein en dun en droeg ook nog een bril. Volgens mij wordt dat over de hele wereld als uitgesproken lelijk beschouwd. Ik was ook nog eens een verschrikkelijk verlegen kind, dat altijd maar aan het lezen was. Dus nee, ik voelde me niet echt glamourous, in die tijd. Maar als jong meisje was ik vooral gefocust op het actrice worden. Daar was ik heel serieus mee bezig."
Volgende week, filmfreaks, kunnen jullie op Cinefilm in de reeks interviews met wereldsterren een interview lezen met Denzel Washington, acteur uit films zoals American Gangster, Training Day en The Pelican Brief.
24-02-2011 om 12:45
geschreven door Patje007
23-02-2011
Wat Mila Kunis over had voor haar rol in 'Black Swan'.
In het balletdrama 'Black Swan', waarmee hoofdactrice Natalie Portman naar een Oscar dingt, vertolkt ook Mila Kunis een opmerkelijke rol. Kunis speelt in de film de concurrente van Portman die op de hoofdrol van Portman in de balletproductie aast. In 'W Magazine' vertelt Kunis hoe moeilijk het was om het beste van zichzelf te geven als balletdanseres. "In het begin kon ik amper mijn arm deftig in de lucht houden."
"Ik had nog nooit ballet gedanst in mijn leven", zegt Kunis. "Vier maanden lang heb ik getraind. Zeven dag per week, dagelijks vijf uur. Alleen op mijn verjaardag had ik een dagje vrij. Tien kilo ben ik kwijtgespeeld. Ik scheurde een ligament, ontwrichtte een schouder. Op mijn rug staan twee littekens. Maar elke minuut dat ik afgezien heb, was het waard."
Mila Kunis
De film is dan ook een waar succes en het leverde Kunis een nominatie op voor de Golden Globes. Al zullen we Kunis niet meteen nog in een tutu zien. "Nooit zal ik nog ballet dansen. Ik geloof echt dat als je iets in je hoofd wil bereiken, je daartoe in staat bent. Maar pas na deze productie begrijp ik echt wat dat betekent." Nochtans moest Kunis minder ballet dansen dan haar collega Natalie Portman. De Oscar-genomineerde trainde een jaar lang voor de film en voelde zich na een tijdje zo mager en overwerkt dat ze dacht dat ze ging sterven. "Sommige nachten dacht ik echt dat het gedaan was met mij", zei Portman in het blad 'Entertainment Weekly'.
Natalie Portman en Mila Kunis
Aanvankelijk dacht Portman en de crew dat er niemand naar de film zou komen kijken. "Hoe gingen we mannen naar een balletfilm krijgen? En hoe gingen we vrouwen overtuigen om een thriller te zien? Het antwoord was een lesbische scène. Dat wil iedereen zien."
Black Swan is vanaf 2 maart 2011 te zien in de Kinepolis-bioscopen.
23-02-2011 om 18:29
geschreven door Patje007
22-02-2011
Bij de gebroeders Coen is niets wat het lijkt.
Joel en Ethan Coen maken één ding duidelijk tijdens het interview naar aanleiding van de release van True Grit. Ze hebben niet zon zin om het over de gelijknamige film met John Wayne uit 1969 te hebben.
Regissuer Ethan Coen, acteur Jeff Bridges, regisseur Joel Coen en producer David Ellison
Ethan Coen: We zijn daar totaal niet mee bezig geweest. We hebben die film gezien toen ie uitkwam, maar toen waren we nog kinderen en ik kan me er niet meer dan vaag iets van herinneren. We hebben ons geconcentreerd op het boek.
True Grit werd, net als de True Grit van toen, gebaseerd op de bekendste western novel van de Amerikaanse schrijver Charles Portis. Het verhaal gaat over het wereldwijze 14-jarige meisje Mattie Ross (een rol van Hailee Steinfeld) dat een aan whisky verslingerde maar met scherp schietende U.S. Marshal (Jeff Bridges) en een Texas Ranger (Matt Damon) inhuurt om de moordenaar van haar vader op te sporen.
Joel en Ethan Coen vinden niet dat je zomaar kunt stellen dat ze met True Grit iets hebben gemaakt dat onder het kopje western valt.
Ethan Coen: Natuurlijk is het een western in die zin dat er kerels in voorkomen die op paarden rijden en met vuurwapens zwaaien. Maar we zijn geen moment bezig geweest met het maken van een western. Misschien zeg ik dit ook omdat ik niet zo van het in- delen in genres ben. Wij hebben ons gewoon op het verhaal gericht.
Om het juiste tienermeisje te vinden voor de rol van Mattie werden castings in de hele Verenigde Staten georganiseerd.
Ethan Coen: Maar dat was allemaal niet nodig geweest als we hadden geweten dat het perfecte meisje voor de rol bij ons om de hoek in Los Angeles woonde(lacht). Twee mensen zijn anderhalf jaar fulltime in het hele land aan het zoeken geweest; zij hebben duizenden meisjes gezien, maar ze hadden gewoon in LA kunnen blijven, haha.
Mattie Steinfeld - een piepjonge actrice die haar debuut maakt op het witte doek - bleek uitzonderlijk goed uit de voeten te kunnen met de wonderlijke dialogen in het script.
Joel Coen: 99,9 procent van de gecaste meisjes bleken niet in staat om de teksten goed te brengen, Mattie kon dat direct. Vanaf het eerste moment dat zij auditeerde, kwam de zinnen er vloeiend uit.
22-02-2011 om 17:57
geschreven door Patje007
21-02-2011
Interview met acteur Colin Firth over The King's Speech.
The Kings Speech is een historisch drama over twee totaal verschillende mannen die tot hun eigen verbazing elkaars beste vrienden worden. Hoofdrolspeler Colin Firth is Oscarfavoriet.
Een Golden Globe is al binnen, de Bafta, de Britse Oscar, eveneens en voor de echte Oscar is hij de belangrijkste kandidaat: Colin Firth, voor zijn rol in The Kings Speech.
Maar dat weet de Britse acteur allemaal nog niet op het moment van het interview afgelopen september in Toronto. Dat de film goed is gevallen weet hij wel, want een dag voor het interview, op zijn vijftigste verjaardag, was de officiële première. Vooraf aan de film werd hij door het publiek toegezongen, na de film volgde een staande ovatie.
En ook tijdens de persscreening een paar dagen eerder waren er soortgelijke taferelen. The Kings Speech op papier een historisch kostuumdrama is in de regel geen film waar doorgewinterde filmjournalisten enthousiast over worden. Maar ook nu volgde er na de film een stevig applaus, van een duidelijk aangenaam verrast publiek.
Colin Firth in The King's Speech
The Kings Speech is inderdaad een historisch drama. Over de Britse prins Albert die zijn verschrikkelijke gestotter moet overwinnen, omdat hij na het aftreden van zijn broer, Koning Edward VIII in 1936 het Britse volk veilig door de Tweede Wereldoorlog moet leiden. En leiders stotteren niet.
Maar de film is nog zoveel meer. Een familiedrama over het lelijke eendje van de familie bij- voorbeeld, en een film over klasse en afkomst, want de therapeut die Albert van zijn gestotter moet afhelpen is een ongediplomeerde Australiër. Maar bovenal is The Kings Speech een film over twee totaal verschillende mannen die tot hun eigen verbazing elkaars beste vrienden worden. En tijdens dit alles zal er gelachen en gehuild worden. The Kings Speech is een klassieke crowd pleaser. Wist u dat u goud in handen had toen u bezig was met de opnamen voor de film? Colin Firth: We hadden wel het idee dat we met iets moois bezig waren, maar er kon nog zoveel misgaan
Zoals? Colin Firth: Als ik het even alleen over me zelf heb. Ik speel een man die niet goed kan praten, en wil je daar als publiek wel naar luisteren? Ga je echt negentig minuten zitten kijken naar een man die een uur nodig heeft om één woord te zeggen? Ik moest ook goed opletten dat ik van die stotterende prins geen karikatuur zou maken. En dan moesten we nog de oorzaak van al dat gestotter aan de kaak stellen. De relaties met zijn dominante vader en losbollerige broer. En is dat het soort pijn dat mensen willen zien? Nee, er kon echt van alles misgaan. Maar dankzij Tom(Hooper, de regisseur) en Geoffrey(Rush, die de onconventionele therapeut Lionel Logue speelt) is dat niet gebeurd.
Colin Firth en Helena Bonham Carter in The King's Speech
Heeft u met Hooper gesproken over de valkuilen? Colin Firth: Eindeloos. Hij belde me heel vaak op en legde me van alles voor. Hij vond het heerlijk om elke scène uit te pluizen. Als we naar een locatie gingen zorgden we er altijd voor dat we samen in één auto zaten, zodat we door konden gaan met over de film te praten. Het werd bijna obsessief. En ook Geoffrey kwam regelmatig bij mij thuis. Zogenaamd toevallig, s middags voor de lunch, maar dan zaten we weer de hele dag onze personages te bespreken.
Waren Geoffrey en u al vrienden voor de film? Colin Firth: We kenden elkaar van Shakespeare in Love, en de samenwerking was heel prettig toen, maar echte vrienden, nee.
Je hebt films waar acteurs verliefd op elkaar worden op de set. Brad Pitt en Angelina Jolie, enzo. Gebeurde dat ook een beetje tussen u en Rush? Colin Firth: Ik denk dat je dat wel kan zeggen, ja. Haha.
Colin Firth en Geoffrey Rush in The King's Speech
Een camera pikt zoiets altijd op Colin Firth: Op een goede repetitie gebeuren veel ongelukjes. Je ontdekt iets bij toeval, loopt ertegenaan. En een goede repetitie zorgt ervoor dat er vaker ongelukjes voorkomen. Neem Logue en Bertie(prins Albert, Firth zelf). Bertie wil vasthouden aan de oude, mechanische behandelwijzen die hij kent, maar Logue gelooft daar niet in, hij denkt dat hij Bertie alleen via zijn hart en hoofd kan genezen. Maar Logue stemt er mee in, omdat hij verwacht dat tijdens al die oefeningen het ijs tussen de mannen zal breken.
Het zijn hilarische scènes, vooral die waarin u beiden de gezichtsspieren moeten losmaken. Bij Bertie beweegt bijna niets en bij Logue flapt het vlees alle kanten op. Colin Firth: Ja, je kunt heel goed zien hoe gesloten en gespannen ik daar nog ben. En Logue is helemaal los. Op de set grapte Geoffrey daar altijd over dat hij hoopte dat daar nooit een 3d-versie van gemaakt zou worden, haha. De oefeningen zijn Logues manier om vriendschap te sluiten. Via de achterdeur. We rollen over de vloer, schreeuwen naar elkaar, tot we elkaar vertrouwen en Logue kan vragen naar mijn relatie tot mijn vader en broer. De genezing komt door de vriend- schap. En het maken van een film lijkt daar wel op. Geoffrey en ik hebben heel hard gewerkt aan de film, geschaafd aan het script, scènes besproken, maar wat er eigenlijk gebeurde is dat we vriendschap sloten, een verbond. En toen we samen op de set stonden en onze personages speelden, werd die vriend- schap zichtbaar.
Ging het maken van The Kings Speech anders dan bij andere films? Colin Firth: Het was enerverend, confronterend en uitputtend. Alsof we bezig waren met een bokswedstrijd.
Waarom uitgerekend deze film? Colin Firth: Ik weet niet wie er mee begon, maar dat was hoe we gingen werken. We hadden allemaal iets van: we gaan ervoor. Geoffrey kwam eerder over uit Australië, en we begonnen al een week voor de afgesproken tijd met de repetities. Ik heb een maand lang mijn vrouw en kinderen niet gezien, en dat terwijl we de film opnamen in Londen, waar ik nota bene woon!
Had het feit dat u iemand van het koninklijk huis speelde iets maken met dat fanatisme? Colin Firth: O, helemaal niet. Tuurlijk, ik hou rekening met het feit dat ik iemand speel van wie de kinderen en kleinkinderen nog leven(Albert is de vader van koningin Elizabeth II), maar dat heeft niets te maken met hun status. Ik ben geen monarchist. Ik heb wel speciaal een verhaal voor mijn filmkinderen geschreven, want ik ben zelf vader en vertel graag verhalen aan mijn kinderen. Ik heb maar vier scènes in de film met mijn dochters en ik vond dat die uit mijn hart moesten komen. Ik zie te vaak in films hoe gekunsteld de relatie tussen een vader en zijn kinderen is. Je kan bijna zien dat ze die kinderen pas diezelfde dag hebben ontmoet, en dat het eigenlijk verwende ettertjes zijn die je helemaal niet aan je borst wil drukken...
Humor speelt een opvallende rol in deze film. Ik moest in de eerste twintig minuten zo hard lachen, dat ik me bijna begon af te vragen of we niet te ver weg van het drama zouden komen Colin Firth: Zeker, en je vroeg in het begin waar we allemaal bang voor waren, ook dit was een van de gevaren. Maar we hadden elkaar om dat van alle kanten te bekijken. Er was geen dag waar- op Tom, Geoffrey en ik niet tegen elkaar zeiden: god, ik maak me zorgen om Dat het te zwaar werd, bijvoorbeeld, of te licht op het verkeerde moment. Soms zaten we daar uren over te praten voordat de cameras begonnen te draaien.
Derek Jacobi speelt de aartsbisschop in The Kings Speech, maar we kennen hem natuurlijk nog als de stotterende keizer in de televisieserie I Claudius. Jacobi zei dat hij na de opnamen voor die serie zelf begon te stotteren. Colin Firth: Hij heeft mij daar inderdaad voor gewaarschuwd, en het gebeurde ook een beetje. Ik weet nog dat ik bezig was met de promotie voor A Single Man, en dat ik begon te stotteren tijdens interviews en in verschillende toespraken. Ik schrok me rot. Maar Jacobi had me ook verteld dat het stotteren weer weg zou gaan, en hij had gelijk.'
21-02-2011 om 16:30
geschreven door Patje007
20-02-2011
De Bafta-awards in beeld.
De Rode loper
Colin Firth, winnaar van een Bafta-award voor zijn rol in The King's Speech, met echtgenote Livia Firth.
Julianne Moore genomineerd voor haar rol in The Kids are all right
Emma Stone
Hailee Steinfeld genomineerd voor haar rol in True Grit
Jennifer Lawrence, genomineerd voor haar rol in Winter's Bone
Thandie Newton
Emma Watson(Harry Potter)
Rosamund Pike
Minnie Driver
Annette Bening
Noomi Rapace, genomineerde voor haar rol in The Girl with the Dragon Tattoo
Helena Bonham Carter winnaar van een Bafta voor de rol van Queen Elizabeth in The King's Speech.
Barbara Herhey(Black Swan)
Jessica Alba
Amy Adams, genomineerd voor haar rol in The Fighter
De uitreiking van de Bafta-awards
Het Royal Opera House in het Londense Covent Garden waar de uitreiking van de Bafta's plaatsvond
Andrew Garfield(The Social Network), Annette Benning(The kids are all right) en Kevin Spacey
Colin Firth, acteur uit The King's Speech en regisseur Tom Hooper
Amy Adams
Colin Firth winnaar van een Bafta-award voor The King's Speech
Helena Bonham Carter, winnaar van een Bafta voor beste bijrol
De overgelukkige crew van The King's Speech
De after-party
Felicity Jones en Jessica Alba op de Bafta's afterparty
20-02-2011 om 21:24
geschreven door Patje007
The King's Speech.
The King's Speech speelt vanaf 23 februari 2011 in de Kinepolis- bioscopen.
Regie: Tom Hooper Caster: Colin Firth, Helena Bonham Carter Genre: Drama Duur: 120 minuten