Anne Hathaway zingt misschien, Gwyneth Paltrow zeker tijdens Oscars.
Naarmate de uitreiking dichter komt, wordt de Oscarkoorts in Hollywood steeds groter. Op het internet gonst het van de geruchten over de show die officiële presentatoren Anne Hathaway en James Franco in elkaar steken. Eén van de luidste geruchten is dat Anne (weer) zou zingen. Dat deed ze tijdens de openings- scène in 2009 ook al eens, toen Hugh Jackman presenteerde.
Of die droom uitkomt, zullen we zondagnacht te weten komen. Wie zeker wél zal zingen tijdens de ceremonie, is Gwyneth Paltrow. Zoals in haar nieuwste film 'Country Song', zal de actrice helemaal zelf zingen en wel het nummer 'Coming Home'. Ze deed hetzelfde tijdens de Grammy Awards en verbaasde daar vriend en vijand. Behalve de Britse pers dan, die jammerde over haar 'schandalig slechte prestatie'.
Gwyneth Paltrow
Florence + The machine zal samen met A.R. Rahman 'If I Rise' uit '127 Hours' brengen, Mandy Moore en Zachary Levi zingen 'I See the light' uit 'Tangled' en Randy Newman speelt 'We Belong Together' uit Toy Story 3.
Javier Bardem
Ook werden extra namen van prijsuitreikers bekend gemaakt: Matthew Mc Conaughey, Helen Mirren, Javier Bardem, Hilary Swank en Josh Brolin vervoegen Anne en James op het podium.
Nicole Kidman
Eerder raakte ook al bekend dat Scarlett Johansson, Russell Brand, Sandra Bullock, Jeff Bridges, Oprah Winfrey, Tom Hanks, Halle Berry, Robert Downey Jr., Hugh Jackman, Reese Witherspoon, Cate Blanchett, Marisa Tomei, Nicole Kidman en Annette Bening een prijs zullen presenteren.
24-02-2011 om 18:00
geschreven door Patje007
Van Looy al in Hollywood voor Loft.
Erik Van Looy zou de Amerikaanse remake van 'Loft' regisseren, meldt de gezaghebbende Amerikaanse filmsite variety.com. Twee acteurs die genoemd worden voor de hoofdrollen zijn Patrick Wilson, die ook een rol had in de remake van The A-Team, en James Marsden, bekend uit Superman Returns en X-Men.
Erik Van Looy
Wesley Strick, die eerder al 'A Nightmare on Elm Street' schreef, bewerkte het originele script van Bart De Pauw. Ook Hilde De Laere, die de Belgische 'Loft' produceerde, zou meewerken aan de remake volgens Variety. De start van de productie is gepland voor het voorjaar.
Van Looy regisseerde ook een aantal scènes van de Nederlandse remake nadat de Nederlandse cineaste Antoinette Beumer van een stelling was gevallen tijdens de opnames. Net als in eigen land was de film ook in Nederland een groot succes.
Erik Van Looy is al drie weken in Los Angeles voor de voorbereidingen van de Amerikaanse remake van 'Loft'. Dat Van Looy de remake gaat regisseren is evenwel nog niet 100% zeker. Maar volgens Hilde De Laere ziet het er wel goed uit.
Patrick Wilson
De start van de productie is gepland voor het voorjaar. Later deze week bezoekt Van Looy samen met de productieploeg een aantal mogelijke locaties.
Het budget van de film bedraagt 15 à 16 miljoen dollar. Dat van de Belgische en Nederlandse 'Loft' bedroeg slechts 3 à 4 miljoen euro. De film wordt gemaakt door het productiehuis Anonymous Content, een kleiner huis dat onder meer Babel en Eternal Sunshine Of The Spotless Mind maakte.
Van Looy heeft voorlopig nog geen commentaar gegeven. De plannen voor een Amerikaanse remake hingen wel al langer in de lucht. De presentator van 'De Allerslimste Mens' ging niet in op de vraag om de Nederlandse versie volledig te regisseren zodat hij zich ten volle kon concentreren op Amerika.
In 2004 was er al sprake om een Amerikaanse remake van 'De zaak Alzheimer' door Van Looy te laten regisseren. En in 2007 kon Van Looy naar Hollywood voor de regie van de horror-thriller 'Mile Zero'. Na problemen met de casting, zegde Van Looy dit project af. Hij koos in de plaats voor de regie van... 'Loft'.
James Marsden
'Loft' lokte in eigen land meer dan 1.186.000 bezoekers naar de bioscoop en is de meest succesvolle Belgische film ooit. De film gaat over vijf getrouwde mannen die gezamenlijk een loft huren om hun minnaressen te ontvangen. Alles gaat prima tot één van hen er op een ochtend het lichaam van een jonge vrouw ontdekt.
24-02-2011 om 17:03
geschreven door Patje007
Dossier wereldsterren: deel 18: interview met Julianne Moore.
Julianne Moore kan alles spelen, en dat doet ze dan ook. In The Forgotten, een thriller uit 2004, heeft de 50-jarige actrice de rol van een vrouw, die volgens haar omgeving aan waanideeën lijdt over haar overleden zoontje. Een gesprek met de actrice:
The Forgotten is een bloedstollende film. Geloof jij zelf in paranormale en bovennatuurlijke zaken? Julianne Moore: Tot dusver ben ik nog geen geesten tegengekomen, maar toch... Er zijn zo veel dingen in dit universum waar we geen weet van hebben. Mensen willen zo graag alles onderzoeken, maar van sommige dingen weet je gewoon niet hoe ze in elkaar zitten. Het onverklaarbare valt nu eenmaal niet uit te leggen."
In de politiek en in de filmindustrie is men dol op complottheorieën. Hoe komt dat toch?
Julianne Moore: Zulke verhalen geven vaak een beeld van de werkelijkheid, tenminste in films. Als het om politiek gaat: iedereen heeft een gezonde dosis scepsis nodig. Het is niet goed om zomaar alles te geloven wat je hoort en ziet. Ik kan me herinneren dat ik als tiener op de bank zat, en met mijn ouders naar het schandaal rond Watergate keek. Het bedrog van Nixon, ik kon het bijna niet geloven. Ik kon me niet voorstellen dat er ooit zoiets zou gebeuren in de wereld, maar het was wel de realiteit. Sinds die tijd ben ik wel enorm geïnteresseerd in zulke verhalen."
The Forgotten is, behalve een heel enge film, vooral een film over de band tussen een moeder en haar kind. Is er volgens jou verschil tussen moeder- en vaderliefde?
Julianne Moore: Ik denk niet dat er verschil is in de hoeveelheid liefde. In mijn familie zijn de mannen even gek op hun kinderen als de vrouwen. Ik geloof heel erg in het twee- oudergezin: er zijn altijd dingen die je als vrouw niet kunt leren aan je kind, maar waarvoor een man nodig is als rolmodel. Dat houdt de opvoeding in balans. Wel geloof ik dat vrouwen een andere band met hun kinderen hebben, alleen al door het feit dat ze hun kind negen maanden in hun buik dragen. Je hebt als moeder een puur fysieke band met je kind. Toen mijn zoon een tijdje geleden griep had, en hij tussen mijn man en ik in bed lag, werd ik elke keer wakker, vlak voordat hij moest overgeven! Ik zie dat niet als een spirituele band, maar als lichamelijke verbondenheid. Wanneer je kinderen ziek worden, moet je ook voor ze zorgen."
Je staat als actrice bekend als een echte kameleon. Ben jij zo iemand die de vaak loodzware rollen mee naar huis neemt?
Julianne Moore: O nee, absoluut niet. Vroeger was ik wat zwaarder op de hand, maar tegenwoordig speelt dat helemaal niet meer. Ik gebruik gewoon mijn fantasie, en op het moment dat ik thuis ben, ben ik daar niet meer mee bezig. Stel je voor, ik heb een porno-actrice gespeeld, ik heb allerlei 19de eeuwse ellende meegemaakt, ik heb zelfs een Engelse gespeeld. Dat zijn dingen die ik allemaal niet bén, en ook nooit geweest ben. Een goed script is natuurlijk het halve werk. Een rol kan heel ingewikkeld lijken, maar met een goed doordacht scenario hoef ik zelf weinig meer in te vullen."
Hoe ziet jouw dagelijks leven eruit, als je niet aan het werk bent?
Julianne Moore: Ik heb nog maar weinig tijd voor mezelf sinds ik kinderen heb. Toen ik nog kinderloos en single was, ging ik altijd bakken. Dan was ik een hele zaterdag kwijt om die ene speciale taart te maken. Jammer genoeg at ik ook alles op wat ik gebakken had, dus daar ben ik maar mee opgehouden. Met kinderen flans je eerder even snel iets in elkaar. Er zijn te veel andere dingen te doen. Ik heb niet eens meer tijd om te sporten."
Heb je jezelf altijd gezien als een beauty of een stijl-icoon, zoals je wel eens wordt genoemd?
Julianne Moore: Absoluut niet! Wat dacht je, ik had knalrood haar, sproeten, een spierwitte huid, ik was klein en dun en droeg ook nog een bril. Volgens mij wordt dat over de hele wereld als uitgesproken lelijk beschouwd. Ik was ook nog eens een verschrikkelijk verlegen kind, dat altijd maar aan het lezen was. Dus nee, ik voelde me niet echt glamourous, in die tijd. Maar als jong meisje was ik vooral gefocust op het actrice worden. Daar was ik heel serieus mee bezig."
Volgende week, filmfreaks, kunnen jullie op Cinefilm in de reeks interviews met wereldsterren een interview lezen met Denzel Washington, acteur uit films zoals American Gangster, Training Day en The Pelican Brief.
24-02-2011 om 12:45
geschreven door Patje007
23-02-2011
Wat Mila Kunis over had voor haar rol in 'Black Swan'.
In het balletdrama 'Black Swan', waarmee hoofdactrice Natalie Portman naar een Oscar dingt, vertolkt ook Mila Kunis een opmerkelijke rol. Kunis speelt in de film de concurrente van Portman die op de hoofdrol van Portman in de balletproductie aast. In 'W Magazine' vertelt Kunis hoe moeilijk het was om het beste van zichzelf te geven als balletdanseres. "In het begin kon ik amper mijn arm deftig in de lucht houden."
"Ik had nog nooit ballet gedanst in mijn leven", zegt Kunis. "Vier maanden lang heb ik getraind. Zeven dag per week, dagelijks vijf uur. Alleen op mijn verjaardag had ik een dagje vrij. Tien kilo ben ik kwijtgespeeld. Ik scheurde een ligament, ontwrichtte een schouder. Op mijn rug staan twee littekens. Maar elke minuut dat ik afgezien heb, was het waard."
Mila Kunis
De film is dan ook een waar succes en het leverde Kunis een nominatie op voor de Golden Globes. Al zullen we Kunis niet meteen nog in een tutu zien. "Nooit zal ik nog ballet dansen. Ik geloof echt dat als je iets in je hoofd wil bereiken, je daartoe in staat bent. Maar pas na deze productie begrijp ik echt wat dat betekent." Nochtans moest Kunis minder ballet dansen dan haar collega Natalie Portman. De Oscar-genomineerde trainde een jaar lang voor de film en voelde zich na een tijdje zo mager en overwerkt dat ze dacht dat ze ging sterven. "Sommige nachten dacht ik echt dat het gedaan was met mij", zei Portman in het blad 'Entertainment Weekly'.
Natalie Portman en Mila Kunis
Aanvankelijk dacht Portman en de crew dat er niemand naar de film zou komen kijken. "Hoe gingen we mannen naar een balletfilm krijgen? En hoe gingen we vrouwen overtuigen om een thriller te zien? Het antwoord was een lesbische scène. Dat wil iedereen zien."
Black Swan is vanaf 2 maart 2011 te zien in de Kinepolis-bioscopen.
23-02-2011 om 18:29
geschreven door Patje007
22-02-2011
Bij de gebroeders Coen is niets wat het lijkt.
Joel en Ethan Coen maken één ding duidelijk tijdens het interview naar aanleiding van de release van True Grit. Ze hebben niet zon zin om het over de gelijknamige film met John Wayne uit 1969 te hebben.
Regissuer Ethan Coen, acteur Jeff Bridges, regisseur Joel Coen en producer David Ellison
Ethan Coen: We zijn daar totaal niet mee bezig geweest. We hebben die film gezien toen ie uitkwam, maar toen waren we nog kinderen en ik kan me er niet meer dan vaag iets van herinneren. We hebben ons geconcentreerd op het boek.
True Grit werd, net als de True Grit van toen, gebaseerd op de bekendste western novel van de Amerikaanse schrijver Charles Portis. Het verhaal gaat over het wereldwijze 14-jarige meisje Mattie Ross (een rol van Hailee Steinfeld) dat een aan whisky verslingerde maar met scherp schietende U.S. Marshal (Jeff Bridges) en een Texas Ranger (Matt Damon) inhuurt om de moordenaar van haar vader op te sporen.
Joel en Ethan Coen vinden niet dat je zomaar kunt stellen dat ze met True Grit iets hebben gemaakt dat onder het kopje western valt.
Ethan Coen: Natuurlijk is het een western in die zin dat er kerels in voorkomen die op paarden rijden en met vuurwapens zwaaien. Maar we zijn geen moment bezig geweest met het maken van een western. Misschien zeg ik dit ook omdat ik niet zo van het in- delen in genres ben. Wij hebben ons gewoon op het verhaal gericht.
Om het juiste tienermeisje te vinden voor de rol van Mattie werden castings in de hele Verenigde Staten georganiseerd.
Ethan Coen: Maar dat was allemaal niet nodig geweest als we hadden geweten dat het perfecte meisje voor de rol bij ons om de hoek in Los Angeles woonde(lacht). Twee mensen zijn anderhalf jaar fulltime in het hele land aan het zoeken geweest; zij hebben duizenden meisjes gezien, maar ze hadden gewoon in LA kunnen blijven, haha.
Mattie Steinfeld - een piepjonge actrice die haar debuut maakt op het witte doek - bleek uitzonderlijk goed uit de voeten te kunnen met de wonderlijke dialogen in het script.
Joel Coen: 99,9 procent van de gecaste meisjes bleken niet in staat om de teksten goed te brengen, Mattie kon dat direct. Vanaf het eerste moment dat zij auditeerde, kwam de zinnen er vloeiend uit.
22-02-2011 om 17:57
geschreven door Patje007
21-02-2011
Interview met acteur Colin Firth over The King's Speech.
The Kings Speech is een historisch drama over twee totaal verschillende mannen die tot hun eigen verbazing elkaars beste vrienden worden. Hoofdrolspeler Colin Firth is Oscarfavoriet.
Een Golden Globe is al binnen, de Bafta, de Britse Oscar, eveneens en voor de echte Oscar is hij de belangrijkste kandidaat: Colin Firth, voor zijn rol in The Kings Speech.
Maar dat weet de Britse acteur allemaal nog niet op het moment van het interview afgelopen september in Toronto. Dat de film goed is gevallen weet hij wel, want een dag voor het interview, op zijn vijftigste verjaardag, was de officiële première. Vooraf aan de film werd hij door het publiek toegezongen, na de film volgde een staande ovatie.
En ook tijdens de persscreening een paar dagen eerder waren er soortgelijke taferelen. The Kings Speech op papier een historisch kostuumdrama is in de regel geen film waar doorgewinterde filmjournalisten enthousiast over worden. Maar ook nu volgde er na de film een stevig applaus, van een duidelijk aangenaam verrast publiek.
Colin Firth in The King's Speech
The Kings Speech is inderdaad een historisch drama. Over de Britse prins Albert die zijn verschrikkelijke gestotter moet overwinnen, omdat hij na het aftreden van zijn broer, Koning Edward VIII in 1936 het Britse volk veilig door de Tweede Wereldoorlog moet leiden. En leiders stotteren niet.
Maar de film is nog zoveel meer. Een familiedrama over het lelijke eendje van de familie bij- voorbeeld, en een film over klasse en afkomst, want de therapeut die Albert van zijn gestotter moet afhelpen is een ongediplomeerde Australiër. Maar bovenal is The Kings Speech een film over twee totaal verschillende mannen die tot hun eigen verbazing elkaars beste vrienden worden. En tijdens dit alles zal er gelachen en gehuild worden. The Kings Speech is een klassieke crowd pleaser. Wist u dat u goud in handen had toen u bezig was met de opnamen voor de film? Colin Firth: We hadden wel het idee dat we met iets moois bezig waren, maar er kon nog zoveel misgaan
Zoals? Colin Firth: Als ik het even alleen over me zelf heb. Ik speel een man die niet goed kan praten, en wil je daar als publiek wel naar luisteren? Ga je echt negentig minuten zitten kijken naar een man die een uur nodig heeft om één woord te zeggen? Ik moest ook goed opletten dat ik van die stotterende prins geen karikatuur zou maken. En dan moesten we nog de oorzaak van al dat gestotter aan de kaak stellen. De relaties met zijn dominante vader en losbollerige broer. En is dat het soort pijn dat mensen willen zien? Nee, er kon echt van alles misgaan. Maar dankzij Tom(Hooper, de regisseur) en Geoffrey(Rush, die de onconventionele therapeut Lionel Logue speelt) is dat niet gebeurd.
Colin Firth en Helena Bonham Carter in The King's Speech
Heeft u met Hooper gesproken over de valkuilen? Colin Firth: Eindeloos. Hij belde me heel vaak op en legde me van alles voor. Hij vond het heerlijk om elke scène uit te pluizen. Als we naar een locatie gingen zorgden we er altijd voor dat we samen in één auto zaten, zodat we door konden gaan met over de film te praten. Het werd bijna obsessief. En ook Geoffrey kwam regelmatig bij mij thuis. Zogenaamd toevallig, s middags voor de lunch, maar dan zaten we weer de hele dag onze personages te bespreken.
Waren Geoffrey en u al vrienden voor de film? Colin Firth: We kenden elkaar van Shakespeare in Love, en de samenwerking was heel prettig toen, maar echte vrienden, nee.
Je hebt films waar acteurs verliefd op elkaar worden op de set. Brad Pitt en Angelina Jolie, enzo. Gebeurde dat ook een beetje tussen u en Rush? Colin Firth: Ik denk dat je dat wel kan zeggen, ja. Haha.
Colin Firth en Geoffrey Rush in The King's Speech
Een camera pikt zoiets altijd op Colin Firth: Op een goede repetitie gebeuren veel ongelukjes. Je ontdekt iets bij toeval, loopt ertegenaan. En een goede repetitie zorgt ervoor dat er vaker ongelukjes voorkomen. Neem Logue en Bertie(prins Albert, Firth zelf). Bertie wil vasthouden aan de oude, mechanische behandelwijzen die hij kent, maar Logue gelooft daar niet in, hij denkt dat hij Bertie alleen via zijn hart en hoofd kan genezen. Maar Logue stemt er mee in, omdat hij verwacht dat tijdens al die oefeningen het ijs tussen de mannen zal breken.
Het zijn hilarische scènes, vooral die waarin u beiden de gezichtsspieren moeten losmaken. Bij Bertie beweegt bijna niets en bij Logue flapt het vlees alle kanten op. Colin Firth: Ja, je kunt heel goed zien hoe gesloten en gespannen ik daar nog ben. En Logue is helemaal los. Op de set grapte Geoffrey daar altijd over dat hij hoopte dat daar nooit een 3d-versie van gemaakt zou worden, haha. De oefeningen zijn Logues manier om vriendschap te sluiten. Via de achterdeur. We rollen over de vloer, schreeuwen naar elkaar, tot we elkaar vertrouwen en Logue kan vragen naar mijn relatie tot mijn vader en broer. De genezing komt door de vriend- schap. En het maken van een film lijkt daar wel op. Geoffrey en ik hebben heel hard gewerkt aan de film, geschaafd aan het script, scènes besproken, maar wat er eigenlijk gebeurde is dat we vriendschap sloten, een verbond. En toen we samen op de set stonden en onze personages speelden, werd die vriend- schap zichtbaar.
Ging het maken van The Kings Speech anders dan bij andere films? Colin Firth: Het was enerverend, confronterend en uitputtend. Alsof we bezig waren met een bokswedstrijd.
Waarom uitgerekend deze film? Colin Firth: Ik weet niet wie er mee begon, maar dat was hoe we gingen werken. We hadden allemaal iets van: we gaan ervoor. Geoffrey kwam eerder over uit Australië, en we begonnen al een week voor de afgesproken tijd met de repetities. Ik heb een maand lang mijn vrouw en kinderen niet gezien, en dat terwijl we de film opnamen in Londen, waar ik nota bene woon!
Had het feit dat u iemand van het koninklijk huis speelde iets maken met dat fanatisme? Colin Firth: O, helemaal niet. Tuurlijk, ik hou rekening met het feit dat ik iemand speel van wie de kinderen en kleinkinderen nog leven(Albert is de vader van koningin Elizabeth II), maar dat heeft niets te maken met hun status. Ik ben geen monarchist. Ik heb wel speciaal een verhaal voor mijn filmkinderen geschreven, want ik ben zelf vader en vertel graag verhalen aan mijn kinderen. Ik heb maar vier scènes in de film met mijn dochters en ik vond dat die uit mijn hart moesten komen. Ik zie te vaak in films hoe gekunsteld de relatie tussen een vader en zijn kinderen is. Je kan bijna zien dat ze die kinderen pas diezelfde dag hebben ontmoet, en dat het eigenlijk verwende ettertjes zijn die je helemaal niet aan je borst wil drukken...
Humor speelt een opvallende rol in deze film. Ik moest in de eerste twintig minuten zo hard lachen, dat ik me bijna begon af te vragen of we niet te ver weg van het drama zouden komen Colin Firth: Zeker, en je vroeg in het begin waar we allemaal bang voor waren, ook dit was een van de gevaren. Maar we hadden elkaar om dat van alle kanten te bekijken. Er was geen dag waar- op Tom, Geoffrey en ik niet tegen elkaar zeiden: god, ik maak me zorgen om Dat het te zwaar werd, bijvoorbeeld, of te licht op het verkeerde moment. Soms zaten we daar uren over te praten voordat de cameras begonnen te draaien.
Derek Jacobi speelt de aartsbisschop in The Kings Speech, maar we kennen hem natuurlijk nog als de stotterende keizer in de televisieserie I Claudius. Jacobi zei dat hij na de opnamen voor die serie zelf begon te stotteren. Colin Firth: Hij heeft mij daar inderdaad voor gewaarschuwd, en het gebeurde ook een beetje. Ik weet nog dat ik bezig was met de promotie voor A Single Man, en dat ik begon te stotteren tijdens interviews en in verschillende toespraken. Ik schrok me rot. Maar Jacobi had me ook verteld dat het stotteren weer weg zou gaan, en hij had gelijk.'
21-02-2011 om 16:30
geschreven door Patje007
20-02-2011
De Bafta-awards in beeld.
De Rode loper
Colin Firth, winnaar van een Bafta-award voor zijn rol in The King's Speech, met echtgenote Livia Firth.
Julianne Moore genomineerd voor haar rol in The Kids are all right
Emma Stone
Hailee Steinfeld genomineerd voor haar rol in True Grit
Jennifer Lawrence, genomineerd voor haar rol in Winter's Bone
Thandie Newton
Emma Watson(Harry Potter)
Rosamund Pike
Minnie Driver
Annette Bening
Noomi Rapace, genomineerde voor haar rol in The Girl with the Dragon Tattoo
Helena Bonham Carter winnaar van een Bafta voor de rol van Queen Elizabeth in The King's Speech.
Barbara Herhey(Black Swan)
Jessica Alba
Amy Adams, genomineerd voor haar rol in The Fighter
De uitreiking van de Bafta-awards
Het Royal Opera House in het Londense Covent Garden waar de uitreiking van de Bafta's plaatsvond
Andrew Garfield(The Social Network), Annette Benning(The kids are all right) en Kevin Spacey
Colin Firth, acteur uit The King's Speech en regisseur Tom Hooper
Amy Adams
Colin Firth winnaar van een Bafta-award voor The King's Speech
Helena Bonham Carter, winnaar van een Bafta voor beste bijrol
De overgelukkige crew van The King's Speech
De after-party
Felicity Jones en Jessica Alba op de Bafta's afterparty
20-02-2011 om 21:24
geschreven door Patje007
The King's Speech.
The King's Speech speelt vanaf 23 februari 2011 in de Kinepolis- bioscopen.
Regie: Tom Hooper Caster: Colin Firth, Helena Bonham Carter Genre: Drama Duur: 120 minuten
20-02-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
James Franco over de intense ervaring van 127 hours.
Je arm afsnijden om je leven te redden. Normaal gezien mag je de plot van een film nooit vertellen, maar het verhaaltje van 127 Hours is zo simpel dat je al snel door hebt, wat er juist is gebeurd. Aron Ralston raakte tijdens een acrobatische trip door een canyon in Utah 127 uren geblokkeerd. Zijn hand raakte klem onder een rotsblok. Maar Aron wilde kost wat kost leven. En wat doe je in zon geval? Juist
Regisseur Danny Boyle verhuisde voor zijn nieuwe film 127 Hours van de sloppen- wijken in Mumbai (Slumdog Millionaire) naar een canyon in Utah. Voor de eenzame rol van Aron koos Boyle James Franco (Milk, Spider-Man, Eat Pray Love), een van de meest onderschatte acteurs van zijn generatie. Een perfecte keuze, want Franco kreeg een Oscarnominatie voor zijn prestatie.
James Franco: «Mensen zijn banger voor wat er in onze film zal gebeuren dan voor gruwelijke moorden in de meeste horrorfilms. Omdat de filmervaring zo intens is. Bijna alle toeschouwers weten dat die kerel anderhalf uur later zijn arm zal afsnijden. De spanning ontspruit dus niet uit de plot, maar wel uit het besef dat je weet wat er zal gebeuren met een persoon waar je intens met meeleeft.»
Heeft u erover nagedacht wat u in zijn plaats zou gedaan hebben? James Franco: «Danny was heel specifiek in hoe ik de rol moest benaderen. Ik moest eerst Aron ontmoeten. Die heeft me dan zijn video opgenomen toen hij in de canyon vast zat laten zien en vervolgens vertelde hij me stap voor stap wat hij tijdens die 127 uren gedaan heeft. Het belangrijkste was dat de film authentiek zou overkomen, maar dat kon alleen indien ikzelf, James Franco, in die canyon vast zat. Ik heb wel alles gedaan wat hij deed: met één hand een touw over een rots gooien, met mijn voet een mes nemen, mij warm proberen te houden met wat ik had, enzovoort. Soms deed ik die dingen gedurende 10 minuten lang. Na een tijdje acteerde ik niet meer, ik deed dingen. Zo kwam ik te weten wat ik in zijn plaats zou gedaan hebben, maar dat hou ik voor mezelf. Ik denk wel dat ik een boek zou meegebracht hebben, wat Aaron niet gedaan heeft. Ik ga nooit ergens naartoe zonder een boek.»
Heeft u zich intensief fysiek voorbereid? James Franco: «Ja, ik heb veel gesport en ben op dieet gegaan. Heel gemakkelijk om daarna te stoppen met een dieet. Alvast gemakkelijker dan stoppen met roken. Ik ben immers beginnen roken toen ik James Dean vertolkte en het heeft me jaren gekost om te stoppen.»
Als acteren reageren is, tegen wie of wat reageerde u? James Franco: «Er was inderdaad niemand om tegen te reageren. Maar zoals ik al zei deed ik acties, zoals met één hand een katrol maken. Danny liet toen de camera draaien en ik moest maar proberen en proberen. Nu, dat was ongelofelijk moeilijk. Ik worstelde zo hard om het goed te doen dat ik gefrustreerd raakte. Echt gefrustreerd. Danny vertikte het om cut te roepen en dus moest ik blijven proberen. Mijn reactie was dus pure frustratie. En die werd nog erger omdat ik, in de rol van Aron, besefte dat ik het nooit zou kunnen. Maar daarnaast reageerde ik ook op mezelf. Je vraagt jezelf af: waarom heb ik niets verteld aan mijn vrienden of moeder dat ik hier was? En dan antwoord je daar voor jezelf op. Een bijna interne dialoog, zeg maar.»
20-02-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
19-02-2011
127 hours.
Morgen op deze filmsite interview met James Franco naar aanleiding van de release van 127 hours.
19-02-2011 om 20:31
geschreven door Patje007
Filmaffiche '127 hours'.
127 hours speelt sinds 16 februari 2011 in de Kinepolis-bioscopen
Regie: Danny Boyle Cast: James Franco, Kate Mara Duur: Drama Duur: 94 minuten
19-02-2011 om 19:18
geschreven door Patje007
Last Night, niet zomaar een verhaal over vreemgaan.
In het romantische, maar ook realistische relatiedrama "Last night" speelt de Britse actrice Keira Knightley de rol van de jonge schrijfster Joanna. Haar literaire carrière sputtert een beetje en daarom doet ze ondertussen wat journalistiek werk. Maar echt veel voldoening geeft haar dat niet. Met haar echtgenoot Michael (rol van Sam "Avatar" Worthington) leidt ze ondertussen een comfortabel en trendy leventje in Manhattan.
Maar tijdens een feestje op het werk van Michael meent Joanna te zien dat haar man wel erg goed kan opschieten met zijn mooie, nieuwe collega Laura (rol van Eva Mendes).
Beeldt ze zich iets in? Is het een opwelling van misplaatste jaloezie? Of moet Joanna zich inderdaad zorgen maken? En dan moet Michael de stad uit. Voor een korte zaken- reis. Jawel, mét Laura. En net op dat moment loopt Joanna op straat in New York haar vroegere grote liefde Alex (rol van Guillaume Canet) tegen het lijf.
Tijdens de nacht die volgt en waar de filmtitel naar verwijst, zullen zowel Michael als Joanna keuzes moeten maken, die misschien wel de rest van hun leven zullen bepalen. Of misschien ook niet...
Keira Knightley: Het centrale thema van Last night is ontrouw, maar het is niet zo- maar een verhaal over al dan niet een scheve schaats rijden. De film stelt vooral de vraag wat het ergste is: emotionele of lichamelijke ontrouw?
Wat is de ergste vorm van bedrog? De film stelt die vraag, maar weigert een antwoord te geven.
Keira Knightley: Last night dringt geen moraal op, maar vraagt aan het publiek om zich zelf een mening te vormen. Wat er na het einde van "Last night" met het koppel van Joanna en Michael zal gebeuren, weet ik ook niet(lacht). Terwijl we aan het draaien waren, veranderden we telkens weer van mening. En we zijn dat blijven doen. Het ene moment dachten we: Dit is zowat het beste wat dit koppel kon overkomen en het kan hun relatie alleen maar ten goede komen. En even later meenden we: Dit moét wel het einde van hun verhouding betekenen. Nu is het toch wel compléét gedaan. En tussendoor dachten we soms ook nog: Alles zal gewoon bij het oude blijven. Ik heb dus echt géén idee."
Met zijn talrijke dialoogscènes is "Last night" natuurlijk een totaal ander soort film dan bijvoorbeeld Bend it like Beckham, King Arthur of de drie Pirates of the Caribbean-films, waarin Keira Knightley te zien was.
Keira Knightley: Maar toch was er hier toch ook sprake van "fysisch" acteren, omdat er vooral met medium- en wideshots werd gewerkt en veel minder met close-ups, wat men toch, zeker bij dit soort film, zou verwachten. We moesten dus met het hele lichaam acteren en niet alleen met het gelaat. Zoiets vraagt een andere, meer naturalistische manier van acteren. Regisseuse Massy Tadjedin wou ook niet dat ik een Amerikaans accent zou gebruiken. Ze wilde dat ik zoveel mogelijk mezelf zou zijn, met mijn stem en mijn gebaren. Dat was nieuw voor mij, maar het was ook bevrijdend, omdat je als actrice dan meer gebruik kunt maken van de ruimte, net zoals in het theater. In films uit de jaren 70, zoals Klute met Jane Fonda of Manhattan met Diane Keaton, werd er veel meer met medium- en wide-shots gewerkt, terwijl er nu vaker close-ups gebruikt worden.
Als Joanna haar vroegere vriend Alex ontmoet, is dat voor haar ook een soort confrontatie met een verleden, waar ze misschien terug naar verlangt. Daarom zegt zij op een bepaald moment in Last night ook letterlijk over die vroegere verhouding dat er niets veranderd is. Al de rest is veranderd, maar dát niet. Het feit dat die relatie in het verleden ligt, maakt het op zekere manier perfect. Het is een ingekapselde herinnering en dat geeft er voor haar een goud- kleurig tintje aan. Joanna denkt terug aan wie of wat zij geweest is en vraagt zich af wat er zou gebeurd zijn indien ze op dat pad verder was gegaan. Dat is een heel krachtig iets."
Al dan niet ingekapselde herinneringen zullen zeker ook een rol spelen in een volgende film van Keira Knightley, namelijk A dangerous method, die ze inmiddels gedraaid heeft met Viggo Mortensen en Michael Fassbender en die geregisseerd werd door David Cronenberg.
Keira Knightley: Die film gaat over het begin van de psychoanalyse en de relatie tussen Sigmund Freud en Carl Jung. Ik speel de rol van Sabina Spielrein, de eerste patiënte van Jung waarop hij die Freudiaanse methode in een klinische context heeft toegepast. Met die Sabina is Jung zelf ook een seksuele verhouding begonnen, waardoor zijn vriendschap met Freud op de helling kwam te staan.
Last Night speelt sinds 16 februari 2011 in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Massy Tadjedin Cast: Keira Knightley, Eva Mendes Genre: Drama Duur: 92 minuten
19-02-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
18-02-2011
Dossier wereldsterren: deel 17: interview met Harrison Ford.
De stoppelbaard was wat grijzer, de rimpels wat dieper. Maar wat zou het: Harrison Ford kwam in 2008 terug als Indiana Jones! Een interview waarbij hij terugblikt op zijn beroemde rol:
Weet je nog hoe je werd gecast als Indiana Jones? Harrison Ford: Tom Selleck was gecast, maar hij kon niet onder zijn contract voor Magnum uit. Van dit alles wist ik niks rond die tijd. George (Lucas, de producent) belde me op, vroeg me het script te lezen en daarna langs te gaan bij Steven Spielberg thuis. Ik had hem nog nooit ontmoet. Ik las het script en was erg enthousiast over wat ik had gelezen en de mogelijkheden. De afspraak verliep goed en dat was het dan.
Hoe heb je die beroemde rol aangepakt? Harrison Ford: Het begon met het script. Als je leest dat deze kerel in het oerwoud rondloopt met een zweep, een hoed draagt en een leren jack, is er geen ontsnappen aan wie dat personage is. Als je die kleren aantrekt, dringt tot je door wie je bent en wie je zou moeten zijn. Ook het script was daar heel duidelijk over. Ik zag geweldige mogelijkheden, ondanks dat ik midden in de jungle een zwaar leren jack aan moest.
In Raiders of the Lost Ark ben je geslagen, beschoten, voortgesleept door een vrachtwagen en werd je bijna verpulverd door een propellor. Je moest lichamelijk wel goed in vorm zijn...
Harrison Ford: Dat was ik ook. Ik wist aan wat voor soort film ik begon, dus ik heb mn uiterste best gedaan om in zon goed mogelijke vorm te raken. Dat gold voor alle vier de films. De kans je te bezeren was relatief hoog en dan is fit worden een goede stap om het ergste te voorkomen. Toch ben ik wel een paar keer geblesseerd geraakt.
Legendarisch is de scène waarin Indiana Jones wordt uitgedaagd door een grote zwaardvechter, waarna hij hem doodleuk neerknalt. Was dat jouw improvisatie?
Harrison Ford: Daar zat een heimelijk motief achter. Ik had een shoot van drie dagen voor de boeg van het meest ingewikkelde zwaard-tegen-zweep-gevecht ooit. Daar had ik geen enkele zin in, want net als 90 procent van de crew had ik zware buikgriep. De maximale tijd die ik buiten mijn trailer kon doorbrengen met mn broek omhoog was tien minuten. Ik wilde er zo snel mogelijk mee klaar zijn. Daarnaast hadden we al een groot gevecht met de zweep opgenomen; ik was van mening dat we in herhaling vielen. Ik had het erover met Steven tijdens de autorit naar de set en zei tegen hem: Waarom schieten we die hufter niet gewoon neer? Hij was tot dezelfde conclusie gekomen, dus we konden snel weer weg en het was een mooie vondst.
Na die film ben je nog drie keer teruggekeerd als Indiana Jones. Komt het personage meteen terug, zodra je die hoed opzet?
Harrison Ford: Inderdaad. Ik heb een lange geschiedenis met Indiana Jones, dus vind ik het geen verrassing dat het personage in mn botten zit. Vooral om na bijna twintig jaar weer in zijn huid te kruipen voor de laatste film, was best interessant. Toen ik zn kleding weer aantrok, voelde dat heel vertrouwd en vriendelijk.
Sommige mensen vonden dat Indiana Jones and the Temple of Doom te ver ging met de gruwelijke scènes en dat hij een beetje racistisch was...
Harrison Ford: Als dit soort films bepaalde stereotypen omarmen, doen ze dat onbewust. Er waren misschien momenten die mensen als verwijtend kunnen beoordelen, maar zo was het niet. We hebben nooit serieuze kritiek geuit op een andere cultuur.
Indiana Jones and the Last Crusade kende met de introductie van Jones vader een nieuwe wending. Harrison Ford: Daar heb ik heel sterk naartoe gewerkt. Ik heb altijd gezegd: Als we het personage nog een keer herhalen, moeten we hem beter kunnen begrijpen. En niets is daar- voor beter geschikt dan de relatie met zijn vader. Die introductie was essentieel voor het verhaal én om Indiana Jones te definiëren.
Een beroemde uitspraak van je is dat acteren geen hersenchirurgie is, maar een vaardigheid. Welke vaardigheid had je nodig voor Indiana Jones?
Harrison Ford: Het is altijd dezelfde vaardigheid. Het is een verhaal vertellen. Het is je best doen om relaties zo overtuigend en spontaan mogelijk te brengen. Struikel niet over de woorden en zorg dat het verhaal wordt verteld. Ik creëer een personage waarmee het publiek hopelijk een band krijgt, en pas die in het verhaal.
Volgende week, filmfreaks, kunnen jullie op deze site, in de reeks interviews met wereld- sterren, een interview lezen met Julianne Moore, actrice uit films zoals Hannibal, The Hours en Children of Men.
18-02-2011 om 15:56
geschreven door Patje007
17-02-2011
Morgen deel 17 in de reeks interviews met wereldsterren: Harrison Ford.
Harrison Ford
17-02-2011 om 23:16
geschreven door Patje007
16-02-2011
Dwayne Johnson opnieuw actieheld in Faster.
Ex-voetballer en -worstelaar Dwayne Johnson, alias The Rock, probeert nog altijd de status van een Stallone of Schwarzenegger te bereiken. In de actiethriller Faster toont Johnson voor het eerst zijn meest bikkelharde kant: hij vertolkt een boef die in ware Terminator-stijl achter de moordenaars van zijn broer aangaat.
Toch gaat Johnson niet akkoord wanneer Faster wordt omschreven als een typisch actievehikel voor een Schwarzenegger-type van acteur. En hij heeft niet helemaal ongelijk. Want de plot (drie verhalen die op het einde samenkomen) is wat inventiever dan je normaal gezien van zon genrefilm kan verwachten.
Droomt u soms van karakterrollen zoals u er nog nooit één gedaan heeft? Dwayne Johnson: «Helemaal niet. Ik voel me goed in mijn vel met de rollen die ik nu krijg. Ik speel mee in komedies, familiefilms en actieprenten: prima dus. Maar ik weet ook wel dat ik diep van binnen vooral een heel fysiek persoon ben.»
Zou u Faster als een echte actiefilm omschrijven? Dwayne Johnson: «Het is een actiefilm die gedreven wordt door de personages. Ik ben uit het actiegenre gestapt om een beter acteur te worden. Ik keer nu met deze film terug, maar wel als beter acteur. Ook qua script wilde ik een beetje meer kwaliteit, en dat vond ik in Faster.»
Welke films hebben u als kind geïnspireerd? Dwayne Johnson: «Toen ik 8 was, keek ik voor het eerst naar een Indiana Jones-film en werd ik verliefd op cinema. Ik was gefascineerd door Indiana Jones en wilde hem zijn. Later wilde ik ook nog Han Solo van The Empire strikes back zijn. Ik was dus als kind een enorme fan van Harrison Ford. Want zelfs al was hij Arnold Schwarzenegger niet, dan nog kon hij de slechterik verrot schoppen, charmant zijn tegen de vrouwen én heel geestig zijn.»
Dwongen de studios u niet om enkel in actiefilms mee te spelen? Dwayne Johnson: «Ik heb nooit grote gevechten moeten leveren met studiomensen. Ik denk dat ze ook wel zagen dat ik meer kon dan actie. Maar in die tijd brachten actiefilms tonnen geld op. En ik kreeg daar mijn deel van.»
16-02-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
15-02-2011
Acteur Alec Baldwin krijgt ster op Walk of Fame.
Acteur Alec Baldwin heeft net als talloze collega's een ster gekregen op een van Hollywoods bekendste straten, de Walk of Fame. Zijn ster ligt aan het bekende restaurant Beso in Los Angeles.
Baldwin maakte furore in films zoals oa. The Getaway, The Juror en The Departed en in de populaire tv-reeksen Friends "30 Rock".
15-02-2011 om 23:17
geschreven door Patje007
Interview met Michael R. Roskam: 'Ik ben een laatbloeier'
Onderschat nooit een debutant, zo leren de bezoekerscijfers van de nieuwe Vlaamse film 'Rundskop' van regisseur Michael R. Roskam.
Meer dan 62.000 zijn we in het openingsweekend naar Rundskop gaan kijken. Daarmee doet de eerste langspeelfilm van regisseur Michaël R. Roskam het beter dan andere Vlaamse films zoals De zaak Alzheimer (49.400 bezoekers), De helaasheid der dingen (40.000 bezoekers) en Frits & Freddy (57.400 bezoekers). Enkel Loftkon na het openingsweekend betere cijfers voorleggen.
Alsof dat nog niet genoeg is, werd Rundskopvoorgesteld op het Filmfestival van Berlijn. Het is meer dan tien jaar geleden dat een Vlaamse film nog eens officieel werd geselecteerd voor de Berlinale. Het is nog iets te vroeg om al een globale balans op te maken, maar de allereerste persvoorstelling van Rundskop in de Panorama-sectie op het filmfestival van Berlijn belooft veel goeds en zal ongetwijfeld meer internationale journalisten naar de komende screenings lokken. Alle reacties waren het afgelopen weekend dan ook lovend voor het debuut van de Truiense regisseur Michaël R. Roskam.
Bestaat er een mooier compliment voor een autodidact? Michael R. Roskam: 'Ik blijf erbij dat ik dit niet had durven voorspellen: ik probeer films te maken waar zoveel mogelijk mensen naar willen komen kijken. Of je daarin slaagt, weet je pas na het openingsweekend. En ik ben inderdaad een autodidact. Ik heb schilderkunst gestudeerd. Maar de film- regisseurs David Lynch en Ridley Scott ook: een artistieke opleiding geeft je de middelen om te experimenteren. In welke kunsttak je uiteindelijk verder gaat, maakt eigenlijk niet uit.'
U debuteert met 'Rundskop' op uw achtendertigste. Is dat niet een beetje laat? Michael R. Roskam: (grinnikt) 'Ik ben behalve een autodidact ook een laatbloeier. Na mijn studie heb ik jaren gezocht naar mijn manier om de verhalen te vertellen waarvan ik vond dat ze de moeite waren om bij stil te staan. Met Rundskop valt alles samen: ik heb eindelijk de rust, maturiteit en het medium gevonden.'
Jonge filmmakers kiezen vaak partij voor de 'kleinere, alternatieve cinema's' zoals de Gentse Studio Skoop. U kiest voor de grote zalen van Kinepolis? Michael R. Roskam: 'Als filmmaker moet je een distributeur hebben en die bepaalt in grote mate in welke zalen je staat. Hij gaat met de exploitanten praten en de sluit de contracten af. Dat we uiteindelijk in de zalen van Kinepolis staan, heeft in elk geval niets te maken met mijn voorkeur voor grote of kleine zalen.'
Zou u ouders aanraden om met hun kinderen te gaan kijken? Michael R. Roskam: 'Kinderen zijn toegelaten, maar we raden toch een leeftijdsgrens van twaalf jaar aan. Malafide veeartsen, spuiten vol hormonen en een aantal bloederige scènes zijn niet voor kleine kinderen bestemd.'
Er zit nochtans geen erotische scène in... Michael R. Roskam: 'Hah! Dat hebben er nog gezegd terwijl er wél een in zit: er komt een scène waarin op de achtergrond een pornofilm wordt afgespeeld. Maar omdat het televisie in een film is, valt dat blijkbaar minder op.'
Heeft u de laatste weken al nieuwe filmvoorstellen gekregen? Michael R. Roskam: 'Nog niet, maar ik heb genoeg eigen ideeën die ik de komende jaren wil uitwerken. Zo ben ik bezig met een langspeelfilm gebaseerd op het theaterscenario D'ardennen van Jeroen Perceval.'
Hoe koppig moet een regisseur zijn om de beelden die hij in het hoofd heeft ook op het scherm te krijgen? Michael R. Roskam: 'Dat valt best mee. Je moet met je medewerkers vooral koppig zijn in dezelfde richting. En dat lukt, zolang je maar goede argumenten hebt om je keuze te verdedigen. Als regisseur moet je niet opnieuw het warm water willen uitvinden, vind ik. Ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik films wil maken in de traditie van filmmakers die ik bewonder: dan denk ik aan de Coen Brothers, Scorsese, Orson Welles, John Huston...'
15-02-2011 om 23:08
geschreven door Patje007
Filmaffiche 'Faster'.
Faster speelt vanaf 16 februari 2011 in Metropolis Antwerpen.
Inhoud: Na 10 jaar in de gevangenis heeft Driver (Dwayne Johnson) maar één gedachte in zijn hoofd: wraak nemen voor de moord op zijn broer tijdens de mislukte bankoverval waarvoor hij de gevangenis in moest. Nu is hij een vrij man, klaar om zijn dodelijke takenlijst af te werken. Hij krijgt echter twee mannen op zijn hielen - een oude politie- agent (Billy Bob Thornton) die op het punt staat met pensioen te gaan, en een jonge egocentrische huurmoordenaar (Oliver Jackson-Cohen), die als geen ander de fijne kunst van het moorden beheerst en een nieuwe, te duchten tegenstander vormt. De jager is ook de prooi. Het is een dodelijke race naar de finish terwijl het mysterie rond de moord op zijn broer steeds groter wordt, en er steeds meer details opduiken die erop wijzen dat Drivers lijst wel eens onvolledig zou kunnen zijn ...
Regie: George Tillman Jr. Cast: Dwayne Johnson, Billy Bob Thornton Genre: Actie, drama Duur: 97 minuten
15-02-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
14-02-2011
Marion Cotillard in nieuwe 'Batman'.
Oscarwinnares Marion Cotillard ('La Vie En Rose') krijgt een rol in 'The Dark Knight Rises', de nieuwe Batmanfilm onder regie van Chris Nolan ('Inception'). Dat meldt de Franse krant Le Figaro. Christian Bale speelt voor de derde keer de vleermuis-weldoener, Anne Hathaway speelt Catwoman.
In mei moet Cotillard bevallen van haar eerste kind en zal dus maar in deze ene film spelen dit jaar. Verwacht wordt dat ze Talia al Ghul gaat vertolken, de dochter van Ra's al Ghul, de rol die Liam Neeson speelde in 'Batman Begins'. Talia is de vrouw op wie Bruce Wayne, Batmans alter ego, een oogje heeft.
De film wordt in juni volgend jaar in de zalen verwacht.
14-02-2011 om 17:48
geschreven door Patje007
'The Kingâs Speech' grote winnaar bij Bafta's.
'The Kings Speech', met acteur Colin Firth in de rol van de stotterende monarch George VI, is de grote overwinnaar geworden van de Bafta Awards, de Britse versie van de Oscars.
De film van de Britse cineast Tom Hooper kaapte zeven prijzen weg, waaronder de Bafta voor beste film. Colin Firth kreeg de Bafta voor beste acteur en Helena Bonham Carter mocht de prijs voor beste vrouwelijke bijrol in ontvangst nemen. De prijs voor beste mannelijke bijrol ging naar Geoffrey Rush die in de film de rol van logopodist voor zijn rekening neemt.
Helena Bonham Carter
Colin Firth won eerder ook al de Golden Globe voor beste acteur voor zijn koninklijke vertolking, wat hem meteen favoriet maakt voor de Oscars.
The Kings Speech won verder nog de Bafta voor beste originele scenario, muziek en beste Britse film, een aparte categorie bij het Britse festival. Grote afwezige onder de winnaars bij The Kings Speech was Tom Hooper. Hij zag de Bafta voor beste regisseur aan zijn neus voorbijgaan naar collega David Fincher van The Social Network. Deze Facebook-film won verder de awards voor beste scenario aangepast voor film en beste montage.
De onmogelijke thriller Inception was maar liefst negen keer genomineerd, maar wist alleen in de technische categorieën te domineren. De film van Christopher Nolan met Leonardo DiCaprio als dromendetective won de Baftas voor beste visuele effecten, geluid en productieontwerp.
De Bafta voor beste actrice ging zondag naar de Amerikaanse Natalie Portman voor haar acteerprestaties in de balletfilm 'Black Swan'. Dat was trouwens de enige prijs voor de balletfilm, die toch twaalf keer genomineerd was.
De Baftas gelden als een van de voornaamste indicatoren voor de Oscars. Ook daar is The Kings Speech met twaalf nominaties de grote favoriet.
De Oscars worden op zondag 27 februari uitgereikt in Los Angeles.