De Toyota Celica TCT, Twin Cam Turbo, is een rallyauto die door Toyota werd ingezet in het groep B-segment in het wereld kampioenschap rally tussen 1983 en 1986.
De wagen had een merkwaardig ontwerp voor die tijd, Toyota besloot immers geen gebruik te maken van vierwielaandrijving die alle andere wagens gebruikten zoals Audi,Lancia ,e.a. en gebruikten een relatief conventionele achterwiel aangedreven wagen. Een achteras met bladveren en een voorin geplaatste motor die enkel twee kleppen per cilinder telde, waardoor het een vrij gedateerd ontwerp bleek. Een flink opgevoerde injectie motor met turboaandrijving zorgde er wel voor dat de auto erg krachtig was en dat er hoge topsnelheden werden bereikt. Het conventionele ontwerp betekende ook dat de auto zeer betrouwbaar was. Maar de wagen had toch zijn limieten. De wagen was niet competitief in de Europese evenementen maar in lange afstandsevenementen ,vooral in Afrika, was de Toyota de norm !
In 1983 winnaar van de Rally van de Ivoorkust, in 1984 winnaar van de Safari Rally.hiermee werd de basis gelegd voor de toekomstige successen in het WK.
Eerst rally was anno 1983 (Finland) Laatste rallye was anno 1986 (Amerika)
Anno 1982 introduceerde Nissan de Silvia en met de introductie van Groep B in 1983 maakte de hierop gebaseerde 240RS zijn debuut in het kampioenschap.Het was een conventioneel ontwerp, die nog veel weg had van een Groep 4 auto, onder meer doordat de wagen nog steeds gebruik maakte van achterwiel aandrijving.De motor produceerde 275 pk. Wat hoe dan ook een stuk minder krachtig was in vergelijking met de concurrentie grotendeels omdat Nissan ervoor koos turboaandrijving uit te sluiten. Door het gebruik van diverse lichtgewicht body-panelen was het gewicht van de auto maar net onder de 1000 kg. De 240RS maakte zijn competitieve debuut in het Wereldkampioenschap Rally in 1983 in de Monte Carlo Rally. Zoals te verwachten was kon de auto weinig indruk maken maar later speelde Nissan wel een rol in langeafstandswedstrijden. Tijdens de Safari rally, met fabriek rijder Timo Salonen, lag Salonen tot aan de slotdag aan de leiding tot dat de motor het begaf en hij dus niet voorkwam in de eindresultaten. Een verrassend resultaat kwam echter later dat jaar in Nieuw -Zeeland waar Salonen een tweede plaats behaalde. Een tweede podium kwam pas in de WK-Ronde van 1984 in de Rally van de Ivoorkust (1984) In de Safari rally van 1985 was er opnieuw een derde podium plaats met als rijder Mike Kirkland (privé- rijder) en ene Alain Ambrosio behaalde een derde plaats in de rally van de Ivoorkust (1985, eveneens een privé-inschrijving) Nissan stote de fabrieksactiviteiten na 1985 en zou pas terugkeren in de "debatten" met een NISSAN 200SX in de 'nieuwe' groep A klasse.
Kostprijs van een 240 RS , tweede hands , is iets tussen de 65.000 € & 75.000 € ,afhankelijk van de staat en originaliteit.
De Chrysler Sunbeam is geproduceerd van 1977 tot 1981, het was een compacte ,kleine, personenauto gemaakt door de Britse tak van autofabrikant Chrysler.
De wagen was zeer succesvol in de motorsport onder de naam Talbot Lotus. In 1978 werd de 1600 Ti uitgebracht.De Ti had een 1600 cc motor met twee Weber-Carburateurs goed voor standaard 100 pk. De auto was achterwiel aangedreven. In Groot-Brittannië experimenteerde men inmiddels al met een door het Competition Centre geprepareerde Lotus versie van de Sunbeam -Hatchback om zo eerst in Groep 4 en later in Groep 2 te kunnen deelnemen aan internationale rally's. In november 1979 won Henri Toivonen met een 240 pk sterke Lotus de RAC rally. Tegen het eind van het jaar ,1981, won Talbot nog het wereldkampioenschap rally met de Talbot Lotus. De fabrieksrijder, Guy Fréguelin,werd tweede eveneens met een Lotus Talbot. De Talbot Sunbeam Lotus werd daarmee wereldkampioen op het moment dat de productie van het model al was gestaakt. Op 24/06/2020 ll. werd er een Talbot Lotus te koop aangeboden voor 28.500 uro.
De Lancia Fulvia werd geproduceerd van 1963 tot 1976 , het model was de opvolger van de Lancia Appia. De Fulvia deed meerdere malen mee in het Internationaal Kampioenschap Rally voor constructeurs welke ook gewonnen werd anno 1972 . Tijdens de productie periode werd de Fulvia continue vernieuwd en verbeterd. De motorinhoud van de V4 steeg in stapjes van 1098cc tot 1584 cc . De exemplaren van na 1970 worden Series 2 genoemd en deze hadden een betere rembekrachtiging en een betere ophanging. Uit de coupé ontstond de "Rallye" , deze uitgeklede en "opgefokte" versie van de Fulvia werd al snel de "rallye" wagen . Er werd zowel door particulieren als fabrieksteams geracet in diverse klassen . Het winnen van het wereldkampioenschap Rally in 1972 zorgde dan ook voor een ongekende populariteit van het merk en zorgde er voor dat menig "coupé" in kleine schuurtjes en garages omgebouwd werd tot een "Rally". Aspirant kopers van een tweede hands Lancia Fulvia HF Rallye doen er goed aan om te letten op tekenen van deze huis-tuin-en keuken versies. Onlangs werd er een echte Lancia Fulvia, 1.6 HF rallye verkocht in Duitsland voor een bedrag van 84.000 €
De Fiat 131 , ook bekend onder de naam Mirafiori, genoemd naar de buitenwijk in Turijn waar deze auto's geproduceerd werden. De productie liep van 1974 - 1984.In 1976 werden er 400 wagens gemaakt voor homologatie doeleinden qua deelname aan het auto rally kampioenschap . De Mirafiori was een samenwerking van Fiat , Bertone en Abarth. De wagens zijn tweedeurs carrosserieën met kunststof spatborden (voor en achter) ,kunststof motorkap en kofferdeksel. Verder werd de carrosserie aangepast voor montage van de onafhankelijke wielophanging. De straatversie van de wagen had een zestien klepper DOHC motor met dubbele carburatoren (Webers) gemonteerd ,goed voor 140 Pk.Verder een standaard versnellingsbak en een ondermaats remsysteem afkomstig van de kleine Fiat 127. Dit ter zijde geaten was de Fiat Abarth 131 een zeer succesvolle Groep 4 rally auto. Deze wagen behaalde dan ook de eerste plaats in het wereldkampioenschap voor constructeurs in 1977 ,1978 en 1980. Tussen 1976 en 1981 won de Fiat 131 maar liefst 20 wedstrijden in het WRC. gebeuren. Bekende namen zoals Marku Allen, Timo Salonen, Walter Röhl en Michèle Mouton namen plaats achter het stuur van deze bolide. Kostprijs tegenwoordig, gezien op autoscout24.it ; 160.000 €
Het merk uit de Sovjet Unie wilde namelijk laten zien ook op sportief vlak mee te tellen en dus werd de Samara T3 ontwikkeld, een rally wagen met midden motor.
De motor was een opgepepte 1.8 vier cylinder met een turbo . De auto was goed voor 300 pk en het plan was deelname in de befaamde Groep B. Maar zover kwam het nooit. In 1986 kwam de Groep B tot een dramatisch einde. Zonde, anders was de wereld 200 verplichte straat legale homologatie modellen rijker geweest. Nu moeten we het doen met een tweetal prototypes klaar gemaakt voor de rallysport. Vering, besturing , remmen en het 4x4 systeem waren idem aan de reeks van de Dakar-spec. 959.
Idem dus wat het Franse Lada -Poch team gebruikte zonder de 2.9 turbomotor maar wel een 3.6 atmosferische motor die uit de Porsche 911 kwam. Goed voor een kleine 300 pk ! En verder zoals bij een echte Porsche ligt het blok achter de achteras. Het Lada - Poch team wist met niemand minder dan Jacky Ickx wel twee keer in de top 10 van de "monster rally" Dakar te eindigen. Gelukkig zijn er maar 2 Samara's T3 want de wagen 'oogt' toch niet zo mooi.
De 130 RS was actief in de rally sport vanaf 1985 tot december 1989 . In totaal nam het model deel aan 126 Internationale, Europese en WRC wedstrijden. Het verhaal begint in 1969 met de Skoda 1100 GT. Voor competitie werd de wagen , model 110 R, uitgerust met zwaardere motoren , de zestien klepper in het 130 RS model had 110 pk. de 180 RS en de 200 RS respectievelijk 154 pk en 166 pk. En behaalden topsnelheden van 200 en 220 km/h. Uiteraard hadden de wagens een verlaagd onderstel, stabilisatoren en schijfremmen rondom. Deze Skoda's, met de bijnaam "Praagse Porsche" ,waren wel degelijk wagens die hun plaats verdienden in het rallye gebeuren.
Wat de wagen tekort kwam werd opgelost door de rijstijl, moed en durf van de piloten. Er was toen nog sprake van het "ijzeren gordijn", de rijders dienden te winnen !
In de jaren zeventig en tachtig won Skoda Motorsport er zeventien keer op rij de RAC-rally ! De 200 RS won in 1977 de rally van Monte Carlo. Het is opvallend dat het team van Skoda Motorsport met een ontwerp van een gezinsauto uit 1964 zulke successen kon boeken tegenover de nieuwste speciaal ontworpen wagens van de 'concurrentie'. Er was ook nog een Skoda 110 R Coupé, ontwikkeld met een fiberglas carrosserie een opgevoerde 1100 cc motor met een kleine 75 pk. goed voor een maximum snelheid van 175 km/h. Van deze werden er slechts een honderd tal gebouwd tot de productie in 1971 werd gestaakt.
De Alpine A110 werd in 1962 voorgesteld aan de wereld tijdens het salon "Mondial de l'automobile " in Parijs . De grote bekendheid van de A110 kwam echter pas rond 1970. En dit dankzij de successen in de diverse rally's. Zowel nationaal (Fr.)als inter nationaal. De bekendste zege was die van de Rally van Monte Carlo anno 1971.
met als rijder de Zweed Ove Anderson. Nadat Renault het "tuning" bedrijf Alpine volledig had overgenomen werd de wagen ingeschreven voor het Wereldkampioenschap Rally en werd de A110 anno 1973 wereldkampioen . De A110 werd geproduceerd in vele ander landen dan Frankrijk die de wagen onder licentie bouwden van Renault. De Alpine A110 was leverbaar in 2 uitvoeringen. De aanschaf prijs tegenwoordig is een bedrag tussen de 65.000 € en 68.000 €.
De snelste Alpine A110 acceleert in 4.5 seconden van stilstand naar 100 km/h.
Vanaf woensdag 1 Juli tot 30 Augustus is er de "zomer expo" in Autoworld (BX) . Een twintigtal modellen van de Porsche 356, van de oudste tot het laatste model, vertellen het verhaal van deze mythische sportwagen die dit jaar 70 wordt. De 356, ontwikkeld in 1950 door Ferry Porsche is de eerste auto die de naam Porsche mocht dragen. De 356 is een kleine lichte sportwagen met een 1100 cc, luchtgekoelde 4-cilinder boxer-motor die tal van sportieve successen behaalde.Er zijn er daar ook diverse uitvoeringen van gemaakt zoals de speedster ,de cabrio en de coupé . Enkele van deze zijn dus terug te vinden in Autoworld. Bovendien wordt er een "Cars & Coffee" georganiseerd op zondag 12 Juli (tussen 10h & 14h ) indien er geen verdere "corona" beperkingen zijn .
Als personenwagen was de 959 één van de eerste auto's waar men het begrip super car op toepaste. De permanent vierwielaangedreven auto met een rijhoogte die zich automatisch aanpaste naargelang de snelheid. De 959 was de eerst productie wagen met zes (handgeschakelde) versnellingen. Een aantal carrosserie delen werden vervaardigd uit het lichte materiaal ; Kevlar. De voorvleugel was van polyurethaan en de voorklep in aluminium. De auto was uitgerust met een 2.85 liter achterin geplaatste boxer motor met 6 cilinders, een dubbele turbo met intercooler die meer dan 45o pk produceerde. Dit maakte het mogelijk om van 0 tot 100 km/h te accelereren in 3.7 seconden en een top van 317 km/h. te halen. Aanvankelijk was de ze bolide bedoeld om in de Groep B te gaan racen heeft men de wagen op de markt gebracht om de auto (rally)auto gehomologeerd te krijgen. Toen de groep B werd 'verboden' werden er drie 959's ingezet in de Dakar Rally. De dakar van 1986 werd door de 959 van Réne Metge gewonnen , de ander twee wagens haalden de tweede en zesde plaats. De prijs van zo'n wagen "tweede hands" ligt tussen 1,5 en 2 miljoen Euro.
De FORD Escort RS 1800 is de meest legendarische van automobiel constucteur FORD. De auto werd van 1975 tot 1983 geproduceerd en won tal van rally's.
De rallywagen werd aangedreven door een 2.000 cc. viercilinder Ford -Coswoth -BDA motor met twee dubbele Weber carburatoren. Zo leverde de motor 240 pk bij 7.800 tpm. Door gebruik te maken van injectie in plaats van de "webers" haalde men 280 pk. uit de motor. In 1979 bouwde Ford twee speciale Escorts RS 1800 voor de rally van Monte Carlo.Deze extra brede wagens hadden motoren met een kleine 270 pk's om het op te nemen tegen de Lancia Stratos . De Fin Ari Vatanen, ster- rijder van het M-Sport team die toen deelnam aan het WRC met steun van Ford werd wereldkampioen in 1981. De enige privé rijder ooit die de titel behaalde.De Noor Martin Schance won in 1978,1979 en 1981 het FIA-Europees kampioenschap rally cross met een Ford Escort RS 1800. Spijtig genoeg moest de RS 1800 ,achter wiel aangedreven,het vaak afleggen tegen de opkomende wagens met vier-wiel aandrijving zoals de Lancia's en Audi's.
Na twee maanden lockdown gaat Autoworld terug open met een Knaller !!
Autoworld is er zich van bewust dat het nog eventjes zal duren eer er terug buitenlandse auto fans de weg naar Autoworld zullen vinden.
Daardoor is het plan ontstaan om de Belgische Auto Fanaat eventjes "te verwennen". Het museum kon een handvol importeurs en verzamelaars van super cars in ons land overtuigen om enkele van hun "exooten" uit te lenen. En nu staan er nog tot 28 juni een twintigtal absoluut buitengewone bolides tentoongesteld in verschillende zones van het museum. Het is dus zeer uitzonderlijk om Ferrari's , Mclaren's , Bugatti's op één plaats te kunnen bewonderen , zonder lastig gevallen te worden door een verkoper ;)
Bovendien is er een speciale regeling voor de bezoekers gedurende "Vader dag" Meer info en dergelijke vind je terug op de web stek van Autoworld.
De Ferrari 288 GTO is ontworpen door Pininfarina en gebouwd door Ferrari in 1984.Om toegelaten te worden tot de Groep B-rally's moest Ferrari minimum 200 exemplaren bouwen. Uiteindelijk zijn dat er 272 geworden. Door dat de auto als racewagen werd ontwikkeld,levert de motor 400 pk bij 7000 Rpm. In 1986 bouwde Ferrari 5 modellen, de 208 GTO Evoluzione , met een motor die 650 pk leverde.Dit model vormde uiteindelijk de basis voor de Ferrari F40. De wagen was in staat buitengewone prestaties neer te zetten ; extreem licht (1200Kg ) en met een V8 biturbo kon hij in 4.8 seconden van 0 naar 100 km/h.Zijn topsnelheid ; een magische 300 km/h ! Na de beslissing van de FIA om de Groep B divisie op te heffen werden de meeste 288 GTO's gestald in Musea de wereld rond. Een exemplaar werd nieuw verkocht in Japan, aan ene meneer Matsuda. Een verzamelaar van Ferrari's want hij bezat niet minder dan 250 diverse modellen. De 288 GTO deed voor hem dienst als dagdagelijkse wagen. Met slechts 9.500 km op de teller in 2010 werd het voertuig naar de USA gestuurd waar de wagen geveild werd door Sotheby's. De wagen verwisselde van eigenaar voor een 'kleine' 2 miljoen euro !
De Peugeot 205 T16 waarbij de T staat voor Turbo, is een rallyauto die door Peugeot werd ingezet tijdens het Groep B Segment in het wereldkampioenschap Rally. Vanaf het seizoen 1984 tot en met het seizoen 1986. Met de 205 T16 won Peugeot anno 1985 en 1986 beide kampioenschappen , het rijders en constructeurs kampioenschap.Immers won Peugeot maar liefst 16 van de 28 rallywedstrijden waaraan het Peugeot Rally Team deelnam. Later werd de wagen ingezet in lange afstand evenementen zoals Parijs -Dakar met als rijder de Fin ; Ari Vatanen. Het kleine hatchback model , de Peugeot 205 had een centraal geplaatste motor, gelegen in 'transverse' positie, het was een Turbo aangedreven 16 klepper motor.Verder was de wagen vierwiel aangedreven. De 206 T 16 was daarnaast de eerste auto die gebruik maakte van een achterzijde die geheel los kon worden gemaakt waardoor de monteurs met meer gemak aan de motor konden werken. Er werden 200 van deze wagens gemaakt. Als er zo'n wagen op de 'markt ' komt is die dus heus wel prijzig !
Onlangs werd bij RM Sotheby's , de 205T16 waar mede de Fin (Ari Vatanen) de Rallye van Monte Carlo won (anno 1985) aangeboden ter veiling. De instelprijs was geschat op 450 à 550.000 Euro, maar de 'insiders' spreken dat de wagen voor iets minder dan 1 miljoen euro van eigenaar zal veranderen.
De Ford RS200 is een rallyauto, die halverwege de jaren '80 door Ford werd ontwikkeld. De auto was gebaseerd op de toenmalige , dominante, Groep B klasse in de rallysport,waar Ford met de RS200.De wagen werd van 1984 tot en met 1986 gebouwd, en is ontworpen volgens de regels van de FIA , waar 200 geproduceerde modellen de vereiste was.De wagen had een vrij uniek ontwerp ontwikkeld door Ghia. Vrijwel de gehele carrosserie bestond uit glasvezel.Verder had de auto een centraal geplaatste motor en vierwielaandrijving, een dubbele nokkenas met ook dubbele schokdempers op alle vier de wielen. Wat werd aanzien als een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie. De kracht kwam uit een 1.8 liter,turbo aangedreven motor, een Ford Cosworth BDT , goed voor 450 pk.De wagen maakte zijn debuut in 1985. Anno 1987 werd een tweede evolutie van de RS200 geproduceerd met standaard 550 pk. en met een mogelijkheid 800pk (!) in de top WRC klasse.Er werd gezegd dat de sterkste evolutie kon accelereren van 0 naar 100 km/h in iets van een 2 seconden ! Dat hing natuurlijk af van de verhoudingen in de versnellingsbak. De FIA verbood de Groep B klasse ingaand het seizoen van 1987. De RS200 heeft daarom slechts 4 - WK. optredens. Na de ban van groep B wagens stonden de meeste RS200 modellen op 'stal' ,er werden enkele wagens ingezet in Rallycross kampioenschappen in Europa. Van 1987 tot en met 1992, in 1991 won de Noor Martin Schanche het Europees Rallycross Kampioenschap met een RS200.
In 1986 werd onze landgenoot Robert Droogmans ,Belgisch Kampioen Rally met zijn Ford RS200 in de "Belga Kleuren"
Een weg versie van de Ford RS200 (250 pk) werd recent verhandeld voor een prijs van 400.000 Euro.
De Renault 5 Turbo 1 dateert nog van voor de Groep B-regels. Renault liet de wagen voor het eerst zien op het autosalon van Brussel in 1980. Voor de homologatie in de rallysport was een productie aantal van 400 wagens nodig.De wagen is zo complex als hij eruit ziet.De motor verhuisde van voor naar de achterbank. De wielen moesten zelfs buiten het koetswerk worden geplaatst om alle aandrijving elementen een plaats te geven. De motor is een 1.4 benzinemotor met een turbo ontwikkeld door de Renault Sport afdeling die hun ervaring gebruikten uit de Formule 1.Geen vierwielaandrijving maar wel een vlot schakelende 5-bak. Resultaat : 160 pk. goed voor in een tijd van 6.9 seconden de 100 km/h.te halen.Voor die tijd was dat best "snel". Verder was de opbouw uit aluminium panelen voor het dak ,deuren ,motor en koffer klep.Wat resulteerde in een gewicht van 970 kg !
De sportieve successen waren dan ook beperkt ; winst in de WRC rally van Monte Carlo (1981) en de WRC rally van Corsica (1982). Heden is de Renault R5 Turbo 1 een zeer gewilde klassieker.Tussen 1980 én 1982 zijn er slechts 1.678 wereld wijd verkocht, vandaag de dag zijn ze moeilijk te vinden en dan mag je rekenen op een prijs van rond de 75.000 Euro.
Audi kreeg eind jaren zeventig goedkeuring van de FIA om te beginnen met de ontwikkeling van een vierwielaangedreven model, puur bedoeld voor de rallysport.Toentertijd domineerde nog de achterwiel aangedreven Groep 2 /4 wagens. Audi was bij de eerste die serieus werk maakte van het vierwielaangedreven systeem. Het merk debuteerde in 1980 met de eerste Audi Quattro in het Wereldkampioenschap Rally. Anno 1983 werd de Groep B- klasse geïntroduceerd in het WRC en Hannu Mikola won dat jaar de eerste rijders titel voor Audi.Anno 1984 werd Stig Blomqvist wereld kampioen voor Audi die meteen ook een tweede maal de constucteurs titel binnen haalde.Dit was ook het debuut van de Sport Quattro , die een kortere wielbasis had en daarnaast ook een stuk krachtiger was. Een volgende stap was de spectaculaire Sport Quattro S1 evolution 2 met 560 Pk !
De bekendste piloot van dit "monster" is een vrouw ! Namelijk ; Michèle Mouton ,ze behaalde vier overwinningen met de Audi in het wereldkampioenschap rally en werd in 1982 vice wereld kampioene . Een Audi Sport Quattro S1 kost u heden (tweede hands) ; 555.000 Euro.
De MG Metro 6R4 is een rallyauto die door Austin Rover werd ingezet tijdens het Groep B-segment in het Wereldkampioenschap rally in het seizoen 1985 -1986.
De wagen was geen echt succes en behaalde slechts één keer het podium. Zodoende zijn er slechts 200 stuks geproduceerd. De 6R4 geeft geen turbo-geblazen 1.3 'tje in het vooronder maar een atmosferische 3.0 V6 achter de voorstoelen liggen. Daarmee is het één van de weinige groep B-rallywagens die niet over een turbomotor beschikt. Vierwielaandrijving behoorde wel tot de standaarduitrusting en dat is maar goed ook met ruim 410 pk. Dankzij de versnellingsbak met bizzare korte verhoudingen lag de topsnelheid
onder de 200km/h ! Ietwat "traag" maar je haalde binnen de twee seconden reeds 100km/h. Dat was een pak sneller dan een Formule1 wagen destijds. Deze zomer wordt er een MG Metro 6R4 geveild door Silverstone Auctions . De auto is nog volledig nieuw ,tot op alle schroeven en enkele ongespoten onderdelen na ,en heeft slechts 11 kilometer op de teller. De instelprijs is tussen de 225.000 en 275.000 . Ik weet niet of in deze prijs de veiling kost is inbegrepen.
De Lancia Delta S4 was één van de meest geavanceerde en meest radicale Groep B monsters ooit. Deze machine speelde een sleutelrol in de geschiedenis van de rallysport. In Corsica vonden Henri Toivonen en bijrijder Sergio Cresto immers de dood in een Lancia Delta S4, een fatale crash die het einde betekende voor de Groep B. Een verschrikkelijk slot akkoord voor wat één van de meest fascinerende en meest spectaculaire periodes uit de autosport is. De Lancia Delta S4 was nu eenmaal geen stadswagentje. Centraal achterin lag een 1.8 liter 'blokje' ondersteund door zowel een compressor als een turbo lader. Goed voor minstens 550 pk, dat zijn weg naar alle vier de wielen vond via een manuele vijfversnellingsbak. Uiteindelijk zou dit in Martini-kleuren gestoken monstertje vier wrc proeven achter zijn naam schrijven. En zonder de "technische onregelmatigheden" in de Rally van San Remo zou de delta rijder Markku Alen , wereld kampioen geworden zijn in 1986. Wat is nu het prijskaartje voor 550 schreeuwende pk's over de vier wielen verdeeld ?
Laatst werd er een standaard ,grijze, waarschijnlijk een "trainings wagen", met nauwelijks 1000 km op de teller verkocht voor 500.000 eurookes.
De autosport wereld heeft gisteren afscheid moeten nemen van Sir Stirling Moss één van de pioniers van de Formule 1. Zijn actieve racecarrière duurde van 1948 tot 1962.Hij nam deel aan 529 races, waarvan hij er maar liefst 212 won. Moss werd wereld beroemd in 1955 met de overwinning , een eerste plaats, in de Mille Miglia met een Mercedes Benz 300SLR . Ook reed hij 16 Formule 1 races maar die ene wereldtitel was hem nooit gegund.Tussen 1955 en 1958 eindigde Moss viermaal op rij op de tweede plaats in het wereldkampioenschap. Moss wordt daarom ook wel eens de beste autocoureur genoemd die nooit wereldkampioen werd in de Formule 1. Een van de redenen hiervoor was dt hij erop stond om in een Britse auto te rijden zijn motto was dan ook " Je kunt beter eervol verliezen in een Britse auto dan winnen in een buitenlandse" Op 23 april 1962 kreeg Moss een ongeluk in een Lotus op het Goodwood circuit. Hij was een maand in coma en de linkerkant van zijn lichaam was gedeeltelijk verlamd Het volgende jaar besloot hij te stoppen met racen. Na zijn actieve carrière bleef Moss een veelgevraagde gast in de media en op allerlei race gerelateerde evenementen. Moss werd geboren in london op 17/9/1929 en verliet deze wereld op 90 jarige leeftijd op 12 april 2002 te London.