Als personenwagen was de 959 één van de eerste auto's waar men het begrip super car op toepaste. De permanent vierwielaangedreven auto met een rijhoogte die zich automatisch aanpaste naargelang de snelheid. De 959 was de eerst productie wagen met zes (handgeschakelde) versnellingen. Een aantal carrosserie delen werden vervaardigd uit het lichte materiaal ; Kevlar. De voorvleugel was van polyurethaan en de voorklep in aluminium. De auto was uitgerust met een 2.85 liter achterin geplaatste boxer motor met 6 cilinders, een dubbele turbo met intercooler die meer dan 45o pk produceerde. Dit maakte het mogelijk om van 0 tot 100 km/h te accelereren in 3.7 seconden en een top van 317 km/h. te halen. Aanvankelijk was de ze bolide bedoeld om in de Groep B te gaan racen heeft men de wagen op de markt gebracht om de auto (rally)auto gehomologeerd te krijgen. Toen de groep B werd 'verboden' werden er drie 959's ingezet in de Dakar Rally. De dakar van 1986 werd door de 959 van Réne Metge gewonnen , de ander twee wagens haalden de tweede en zesde plaats. De prijs van zo'n wagen "tweede hands" ligt tussen 1,5 en 2 miljoen Euro.