De Renault 5 Turbo 1 dateert nog van voor de Groep B-regels. Renault liet de wagen voor het eerst zien op het autosalon van Brussel in 1980. Voor de homologatie in de rallysport was een productie aantal van 400 wagens nodig.De wagen is zo complex als hij eruit ziet.De motor verhuisde van voor naar de achterbank. De wielen moesten zelfs buiten het koetswerk worden geplaatst om alle aandrijving elementen een plaats te geven. De motor is een 1.4 benzinemotor met een turbo ontwikkeld door de Renault Sport afdeling die hun ervaring gebruikten uit de Formule 1.Geen vierwielaandrijving maar wel een vlot schakelende 5-bak. Resultaat : 160 pk. goed voor in een tijd van 6.9 seconden de 100 km/h.te halen.Voor die tijd was dat best "snel". Verder was de opbouw uit aluminium panelen voor het dak ,deuren ,motor en koffer klep.Wat resulteerde in een gewicht van 970 kg !
De sportieve successen waren dan ook beperkt ; winst in de WRC rally van Monte Carlo (1981) en de WRC rally van Corsica (1982). Heden is de Renault R5 Turbo 1 een zeer gewilde klassieker.Tussen 1980 én 1982 zijn er slechts 1.678 wereld wijd verkocht, vandaag de dag zijn ze moeilijk te vinden en dan mag je rekenen op een prijs van rond de 75.000 Euro.
|