Anno 1982 introduceerde Nissan de Silvia en met de introductie van Groep B in 1983 maakte de hierop gebaseerde 240RS zijn debuut in het kampioenschap.Het was een conventioneel ontwerp, die nog veel weg had van een Groep 4 auto, onder meer doordat de wagen nog steeds gebruik maakte van achterwiel aandrijving.De motor produceerde 275 pk. Wat hoe dan ook een stuk minder krachtig was in vergelijking met de concurrentie grotendeels omdat Nissan ervoor koos turboaandrijving uit te sluiten. Door het gebruik van diverse lichtgewicht body-panelen was het gewicht van de auto maar net onder de 1000 kg. De 240RS maakte zijn competitieve debuut in het Wereldkampioenschap Rally in 1983 in de Monte Carlo Rally. Zoals te verwachten was kon de auto weinig indruk maken maar later speelde Nissan wel een rol in langeafstandswedstrijden. Tijdens de Safari rally, met fabriek rijder Timo Salonen, lag Salonen tot aan de slotdag aan de leiding tot dat de motor het begaf en hij dus niet voorkwam in de eindresultaten. Een verrassend resultaat kwam echter later dat jaar in Nieuw -Zeeland waar Salonen een tweede plaats behaalde. Een tweede podium kwam pas in de WK-Ronde van 1984 in de Rally van de Ivoorkust (1984) In de Safari rally van 1985 was er opnieuw een derde podium plaats met als rijder Mike Kirkland (privé- rijder) en ene Alain Ambrosio behaalde een derde plaats in de rally van de Ivoorkust (1985, eveneens een privé-inschrijving) Nissan stote de fabrieksactiviteiten na 1985 en zou pas terugkeren in de "debatten" met een NISSAN 200SX in de 'nieuwe' groep A klasse.
Kostprijs van een 240 RS , tweede hands , is iets tussen de 65.000 € & 75.000 € ,afhankelijk van de staat en originaliteit.
|