Het merk uit de Sovjet Unie wilde namelijk laten zien ook op sportief vlak mee te tellen en dus werd de Samara T3 ontwikkeld, een rally wagen met midden motor.
De motor was een opgepepte 1.8 vier cylinder met een turbo . De auto was goed voor 300 pk en het plan was deelname in de befaamde Groep B. Maar zover kwam het nooit. In 1986 kwam de Groep B tot een dramatisch einde. Zonde, anders was de wereld 200 verplichte straat legale homologatie modellen rijker geweest. Nu moeten we het doen met een tweetal prototypes klaar gemaakt voor de rallysport. Vering, besturing , remmen en het 4x4 systeem waren idem aan de reeks van de Dakar-spec. 959.
Idem dus wat het Franse Lada -Poch team gebruikte zonder de 2.9 turbomotor maar wel een 3.6 atmosferische motor die uit de Porsche 911 kwam. Goed voor een kleine 300 pk ! En verder zoals bij een echte Porsche ligt het blok achter de achteras. Het Lada - Poch team wist met niemand minder dan Jacky Ickx wel twee keer in de top 10 van de "monster rally" Dakar te eindigen. Gelukkig zijn er maar 2 Samara's T3 want de wagen 'oogt' toch niet zo mooi.
|