Inhoud blog
  • Eindejaars groeten
  • Essen Motorshow
  • Classic Car Show Brussel
  • 24 H 2CV
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    BUCK SPEED RACING
    The experience of having the automobiel virus
    28-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spirit of Extasy
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een verandering in de regelgeving in de Europese Unie maakt de lichtgevende Spirit of Extasy waar sommige Rolls-Royces mee zijn uitgerust ILLEGAAL .
    De oplichtende "Dame" was voor het eerst te zien in 2011 op een concept car met de naam 120EX, is een optie geworden op alle modellen in het gamma van R&R.
    Dit kitscherig accessoire dat 3.800 Euro kostte wordt dus niet meer aangeboden vanwege deze wijziging in de EU-regelgeving. Wat onmiddellijk een jacht deed ontstaan bij automobilia verzamelaars. De reden van het 'verbod' is dat de mascotte als lichtvervuiling word beschouwd. Rolls-Royce is verplicht om ervoor te zorgen dat dit probleem wordt rechtgezet en dus dit  uit te voeren op eigen kostten bij de reeds verkochte wagens met zo'n oplichtend figuurtje. Niet getreurd ,want de fabrikant bereidt nu een alternatieve oplossing voor , wie het kan betalen, een verzilverd beeldje van de Spirit of Extasy......

    28-10-2020 om 09:09 geschreven door JPDB  


    Tags:Spirit of Extasy
    >> Reageer (0)
    21-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lamborghini Urraco 50 !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In oktober 1970 werd de Lamborghini Urraco voorgesteld op het autosalon van Turijn. De super bolide trok onmiddellijk de aandacht van het publiek om twee redenen ;
    zijn "elegante" ontwerp en de vele technische innovaties. Urraco is de naam gegeven aan een bepaald ras van runderen, stieren en zoals je kan zien op het logo ,de stier moet en zal aanwezig zijn op alle Lambo's ! De Urraco was uitgerust met een V8-motor achterin gemonteerd en een onafhankelijke wiel ophanging. Voor eerst werd een productie- wagen uit gerust met Mac -Pherson veerpoten, zowel voor als achteraan. De coupé was uitgerust met een 2.5 liter V8 die 220 pk. kon leveren. Een andere innovatie waren de vier Weber dubbellichaams 40 IDF Carburatoren . Wat resulteerde in een topsnelheid van 245 km/h. en 220 pk. op de wielen. Van de Urraco werden er van 1970 tot 1979 slechts 500 stuks gemaakt . De kostprijs van een model Urraco -250-  een 'kleine' 85.394 Eurookes.

    21-10-2020 om 10:27 geschreven door JPDB  


    Tags:Lamborghini URRACO
    >> Reageer (0)
    14-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda 100 !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hiroshima is niet alleen bekend om "de bom" maar ook omdat er honderd jaar geleden het bedrijf MAZDA werd opgericht. Het eerste voertuig dat Mazda produceerde was een soort motorfiets met drie-wielen, achterop was er een open bak gemonteerd en droeg de naam Mazda-Go. De eerste echte auto die uit de Mazda-Fabriek rolde was de Mazda R360 anno 1960. Het was een coupé met vier zit plaatsen, twee deuren en een motor met 16 pk,356 cc en luchtkoeling. Mazda is een pionier in rotatie motoren (Wankel motoren ) een innovatie die vele autoconstructeurs als onmogelijk achten. Vanaf 1967 werd de technologie gebruikt door Mazda bij de productie van personen wagens, seriewagens zoals de Mazda Cosmo Sports. Dezelfde motor zat in de Mazda 787B . De wagen die MAZDA in 1991 de overwinning opleverde in de 24 uur van Le Mans. Zo werd Mazda het eerste Japanse merk dat deze legendarische uithouding-race in de wacht sleepte. In Auto World word de geschiedenis van Mazda in de kijker gezet,  van 16 oktober tot 13 december, met een overzicht van de meest legendarische wagens van het merk Mazda tentoon gesteld. Mede door de samenwerking en steun van Mazda Motor Benelux is er de legendarische Mazda 787B te zien, speciaal voor deze gelegenheid overgebracht uit het Le Mans museum.
    Meer info ,tickets e.d. via de webstek van het museum Auto World Brussel. 

    14-10-2020 om 09:07 geschreven door JPDB  


    Tags:Mazda 100 !
    >> Reageer (0)
    07-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morgan 3 Wheeler
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De MORGAN 3 wheeler is autorijden op zijn puurst ! De eerste iconische Morgan drie wieler was er al in 1909. Het is een synoniem als het ware voor sportief rijden als in de "tijd van toen" veel plezier, opwinding, avontuur en tegenwoordig extreme prestaties. Nu staat de Morgan 3 wieler in de 21°eeuw er opnieuw. Het idee, concept is hetzelfde de technologie geeft een "up-date" gekregen . Een 2.0 V -twin krachtbron die 86 pk met een vijf-bak en het achterwiel wordt aangedreven via een cardanas en een getande riem. dit concept vertaalt zich in een soepele bediening. Gevolg spectaculaire prestaties Verder geeft Morgan wel degelijk aan de veiligheid gedacht van de
    "piloot" en zijn eventuele passagier De 3 wieler geeft een versterkt buizenframe en een roll-bar en minimum 3 punt gordels .Bij de fabrikant kan je  een eigen stempel drukken op de bouw van je eigen persoonlijk ontwerp. De optie lijst is lang, zelfs een fotoreportage van de bouw van je bestelde 3 wieler behoort er tot de mogelijkheden.
    Het is niet goedkoop en een tweede hands kan je al vinden op het www -net  voor een prijs tussen de 38.000€ - 54.000€ Best prijzig maar wat een plezier!!!

    07-10-2020 om 08:36 geschreven door JPDB  


    Tags:Morgan 3 Wheeler
    >> Reageer (0)
    30-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mini Cooper S
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 56 jaar geleden won Paddy Hopkirk de Monte Carlo Rally samen met zijn co-piloot Henry Liddon. We schrijven het jaar 1964. Hun overwinning werd in het Verenigd Konikrijk massaal gevierd. De Mini presteerde in de rally uitstekend, hoewel de meeste concurenten met veel krachtiger wagens aantraden. De combinatie van voorwielaandrijving en een efficiënt onderstel wat vooral de "weg ligging" ten goede kwam maakte de Mini ongenaakbaar op de heuvels rond Monaco.
    De volgende editie in 1965 was de winnaar opnieuw een Mini . Ook in 1967 was het een Mini die als eerst over de eindstreep kwam. In het jaar 1966 was het eveneens 'Paddy' die als eerste binnenkwam maar werd gediskwalificeerd . De reden; er waren andere koplampen gemonteerd die niet gehomologeerd waren. Tja, regels zijn regels ,en als je niet kan winnen op de weg dan maar via de "papieren" weg... Nu lanceert Mini een bijzondere versie van de Mini Cooper S als hommage aan Paddy Hopkirk.
    Deze bijzondere versie is te herkennen aan de rode koetswerkkleur, het witte dak , de witte lijn over het koetswerk en het legendarische start nummer 37.
    Paddy, rally legende, is ondertussen al 87 'lentes' en nog steeds  "a live and kicking".

    30-09-2020 om 08:59 geschreven door JPDB  


    Tags:Mini Cooper S
    >> Reageer (0)
    23-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel Corsa-e Rally
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Opel Corsa -e Rally is de eerste elektrische rallywagen ! Naar aanleiding dat er werd bekendgemaakt dat het WRC in 2022 overgeschakeld naar hybride wagens gaat Opel nu nog een stapje verder. Door een rallywagen te bouwen op basis van de elektrische Corsa-e .Opel heeft de wagen omgebouwd tot rallywagen voor jonge talenten.  Het gaat hier echter niet om een WRC - bolide, maar een auto die het bestaande model , de Adam R2, moet vervangen in de opstap klasse van de Rallysport. Daarvoor werkt Opel nauw samen met de ADAC voor de ADAC Opel Rally Cup en het ADAC Opel Rallye Junior Team. Qua aandrijflijn is de Opel Corsa-e Rally identiek aan de gewone Corsa-e, wat neerkomt op een elektromotor van 136 pk. en 260Nm. De batterij blijft ook even groot. Wel zijn er de nodige aanpassingen gebeurt om hem geschikter te maken voor rallyproeven, zoals een rallyophanging, een nieuw remsysteem met aanpasbare rem druk, een rolkooi, kuipzetels, een volledige bodembescherming en een High-Voltage veiligheidssysteem. Teams kunnen de auto bestellen bij Opel Motorsport voor minder dan 50.000 €, wat goedkoper is dan een Adam R2. De auto zou tegelijk minder onderhoudsgevoelig wezen (?) Is dit de toekomst ??

    23-09-2020 om 08:53 geschreven door JPDB  


    Tags:Opel Corsa-e Rally
    >> Reageer (0)
    16-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bugatti Type 59
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onlangs ,September 2020, is er in London een Bugatti Type 59 uit 1934 geveild voor omgerekend ruim 9,5 miljoen euro. Deze raceauto heeft een bijzondere geschiedenis, de bolide is namelijk eigendom geweest van onze koning ,Leopold III. De auto was een item van een grote verkoop van klassieke auto's door het Londons kantoor van het Amerikaans veilinghuis Gooding & Compagny. Het uiteindelijk bedrag van 9.5 miljoen lijkt hoog maar was minder dan verwacht. Men hoopte op iets van een 11 miljoen. De auto maakte deel uit van het Grand Prix team van Bugatti in het seizoen 1934 -1935. De Franse coureur René Dreyfus haalde destijds in de GP van Monaco de derde plek op het podium. Later won hij met de zelfde wagen de Grand prix van Franchorchamps (B) De auto is daarna omgebouwd met een nieuwe versnellingsbak,  chassis en koetswerk en werd de wagen "zwart" geschilderd. In 1937 werd de wagen verkocht aan de grootvader van onze huidige koning Filip , die een fervent Bugatti - liefhebber was . Bij de veiling kon alleen per telefoon geboden worden. Wie de nieuwe eigenaar is, is dus niet gekend.

    16-09-2020 om 07:24 geschreven door JPDB  


    Tags:Bugatti Type 39
    >> Reageer (0)
    09-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel Ascona 400
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Opel Ascona 400 was het resultaat van een project dat in 1979 startte en ontleende zijn naam aan het aantal exemplaren dat voor homologatie nodig was.
    Irmscher en Cosworth werden ingehuurd voor de 'creatie ' van Opels Groep 4 auto.In januari 1979 wordt de Ascona B 400 voorgesteld .( Totale productie 268 stuks )
    met een2.4 liter injectie motor van 140 pk voor de straatversie. De rally versies voor het  Opel Rothmans Rally team hadden rond de 360 pk! Het injectie systeem van de "straat versie" werd vervangen door 2 dubbele Weber '45' carburateurs.Wat resulteerde dat ene Walter Röhl in 1982 er de wereld titel behaalde en ene Ari Vatanen reed in 1983 in de de zwaarste rally ooit  ( de Marlboro Safari Rally , Afrika ) naar een eerste plaats ! Wat dus een 'speciaal' iets was. Immers de achterwiel aangedreven Opel Ascona haalde het van de 4 wiel aangedreven Audi's . Eind 1983 stond bij Opel de opvolger al klaar  ; de Manta 400. Maar door de verandering in de reglementering in het WRC gebeuren en de ban van groep B wagens was het doek gevallen voor de Ascon's en Manta's 400.
    Onlangs werd de originele Walter Röhl Ascona 400 te koop gesteld voor 89.500 Eurookes.

    09-09-2020 om 09:26 geschreven door JPDB  


    Tags:Opel Ascona B 400
    >> Reageer (0)
    02-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUDI QUATTRO 40 !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 40 jaar geleden zorgde Audi op het salon van Genève voor opschudding met de voorstelling van de Quattro. Het was ongezien dat er een krachtige en sportieve coupé
     ( 200 pk /147 Kw ) met vierwielaandrijving werd voorgesteld. Dit aandrijvingsconcept was tot dan toe voorbehouden voor trucks en 4x4's. De Audi- ingenieurs deden hun inspiratie op in de winter van 1976/1977 tijdens testritten met de volkswagen Iltis off roader die door Audi werd ontwikkeld voor het Duitse leger.
    De uitstekende rijeigenschappen op sneeuw en ijs gaven de ingenieurs het idee  om zo'n integrale aandrijving te monteren onder een Audi 80.
    Het rally debuut van de Audi Quattro volgde een jaar later en zette de rally wereld op zijn kop. Gaande weg werd de Quattro aandrijving ook geïntroduceerd op het gamma personenwagens van Audi. Van 11/9 tot 7/10 zijn er enkele van deze pareltje uit de Audi Quattro geschiedenis te bewonderen in Auto World.( Jubelpark 11 te 1000 Brussel).
    Voor meer info;  info @ autoworld.be

    02-09-2020 om 09:03 geschreven door JPDB  


    Tags:Audi Quattro 40!
    >> Reageer (0)
    26-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mistsubishi Starion
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aanvankelijk zette Mitsubishi in op een aan de Groep B-reglementering aangepaste Groep 4-versie van de Mitsubishi Lancer 2000 Rally Turbo.
    Al zagen de Japanners ook gauw in dat de rally wagens van Audi en Peugeot technologisch superieur waren. De motorsport afdeling van Mitsubishi , Ralliart, trok Alan Wilkinso aan , de ingenieur die mee had ingestaan voor de Audi Quattro , en begon met de ontwikkeling van een rally prototype op basis van de Mitsubishi Starion.De sport coupé kreeg een ingekorte "frontpartij" (zonder opklap lichten) en een permanente vierwielaandrijving. Deze Groep B - rallye wagen raakte nooit gehomologeerd !
    In het WRC  kampioenschap tussen 2001 - 2005 werd er deelgenomen met Mitsubishi Lancer evolution WRC , 41 deelnames doch zonder enig resultaat.

    26-08-2020 om 08:14 geschreven door JPDB  


    Tags:Mitsubishi Starion
    >> Reageer (0)
    20-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgium WRC Rallye
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor de eerste keer in de geschiedenis zal een manche van het FIA World Rally Championship in België vereden worden. De FIA heeft de Renties Ypres Rally Belgium als slotwedstrijd van het FIA Wereldkampioenschap Rally 2020 op de kalender gezet. De Rally van België wordt tussen 19 en 22 november de laatste manche in de strijd om de wereldtitel. Ypres Rally neemt de plaats in van de Rally van Japan. Er worden telkens twee lussen van 5 klassementsproeven afgewerkt per dag. Op de slotdag van de wedstrijd trekt het wrc-circus naar een ander icoon van de Belgische autosport, het circuit van Spa-Franchorchamps, met zijn mytische Raidillon. De slotdag telt twee klassemenstproeven in de omgeving van het circuit, nl. in Ster en Malmedy en een classementsptoef waarbij het F-1 circuit wordt gebruikt. Deze proef zal ook gebruikt worden als "Power - stage". In totaal zal de Renties Ypres Rally Belgium een parkoers van 300 km tegen de klok presenteren. Omdat de wedstrijd georganiseerd wordt in november, zullen meerdere proeven in het donker moeten afgewerkt worden. Daarmee is de link gelegd met het roemrijke verleden van de Ieperse rally. Immers de stad Ieper heeft al 56 jaar de rally in de genen. Wegens "corona" wordt de Ypres Rally Masters en de Ypres Historic Rally dit jaar niet georganiseerd.

    20-08-2020 om 11:23 geschreven door JPDB  


    Tags:Belgium WRC Rallye
    >> Reageer (0)
    19-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TOYOTA CELICA TCT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Toyota Celica TCT, Twin Cam Turbo, is een rallyauto die door Toyota werd ingezet in het groep B-segment in het wereld kampioenschap rally tussen 1983 en 1986.
    De wagen had een merkwaardig ontwerp voor die tijd, Toyota besloot immers geen gebruik te maken van  vierwielaandrijving die alle andere wagens gebruikten zoals Audi,Lancia ,e.a. en gebruikten een relatief conventionele achterwiel aangedreven wagen. Een achteras met bladveren en een voorin geplaatste motor die enkel twee kleppen per cilinder telde, waardoor het een vrij gedateerd ontwerp bleek. Een flink opgevoerde injectie motor met turboaandrijving zorgde er wel voor dat de auto erg krachtig was en dat er hoge topsnelheden werden bereikt. Het conventionele ontwerp betekende ook dat de auto zeer betrouwbaar was. Maar de wagen had toch zijn limieten. De wagen was niet competitief in de Europese evenementen maar in lange afstandsevenementen ,vooral in Afrika, was de Toyota de norm !
    In 1983 winnaar van de Rally van de Ivoorkust, in 1984 winnaar van de Safari Rally.hiermee werd de basis gelegd voor de toekomstige successen in het WK.
    Eerst rally was anno 1983 (Finland) Laatste rallye was anno 1986 (Amerika)

    19-08-2020 om 09:48 geschreven door JPDB  


    Tags:Toyota Celica TCT
    >> Reageer (0)
    12-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NISSAN 240 RS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Anno 1982 introduceerde Nissan de Silvia en met de introductie van Groep B in 1983 maakte de hierop gebaseerde 240RS zijn debuut in het kampioenschap.Het was een conventioneel ontwerp, die nog veel weg had van een Groep 4 auto, onder meer doordat de wagen nog steeds gebruik maakte van achterwiel aandrijving.De motor produceerde 275 pk. Wat hoe dan ook een stuk minder krachtig was in vergelijking met de concurrentie grotendeels omdat Nissan ervoor koos turboaandrijving uit te sluiten. Door het gebruik van diverse lichtgewicht body-panelen was het gewicht van de auto maar net onder de 1000 kg. De 240RS maakte zijn competitieve debuut in het Wereldkampioenschap Rally in 1983 in de Monte Carlo Rally. Zoals te verwachten was kon de auto weinig indruk maken maar later speelde Nissan wel een rol in langeafstandswedstrijden. Tijdens de Safari rally, met fabriek rijder Timo Salonen, lag Salonen tot aan de slotdag aan de leiding tot dat de motor het begaf en hij dus niet voorkwam in de eindresultaten. Een verrassend resultaat kwam echter later dat jaar in Nieuw -Zeeland waar Salonen een tweede plaats behaalde. Een tweede podium kwam pas in de WK-Ronde van 1984 in de Rally van de Ivoorkust (1984) In de Safari rally van 1985 was er opnieuw een derde podium plaats met als rijder Mike Kirkland (privé- rijder) en ene Alain Ambrosio behaalde een derde plaats in de rally van de Ivoorkust (1985, eveneens een privé-inschrijving) Nissan stote de fabrieksactiviteiten na 1985 en zou pas terugkeren in de "debatten" met een NISSAN 200SX in de 'nieuwe' groep A klasse.
    Kostprijs van een 240 RS ,  tweede hands , is iets tussen de 65.000 € & 75.000 € ,afhankelijk van de staat en originaliteit.

    12-08-2020 om 08:27 geschreven door JPDB  


    Tags:Nissan 240RS
    >> Reageer (0)
    05-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Talbot Sunbeam Lotus.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Chrysler Sunbeam is geproduceerd van 1977 tot 1981, het was een compacte ,kleine, personenauto gemaakt door de Britse tak van autofabrikant Chrysler.
    De wagen was zeer succesvol in de motorsport onder de naam Talbot Lotus. In 1978 werd de 1600 Ti uitgebracht.De Ti had een 1600 cc motor met twee Weber-Carburateurs goed voor standaard 100 pk. De auto was achterwiel aangedreven. In Groot-Brittannië experimenteerde men inmiddels al met een door het Competition Centre geprepareerde Lotus versie van de Sunbeam -Hatchback om zo eerst in Groep 4 en later in Groep 2 te kunnen deelnemen aan internationale rally's. In november 1979 won Henri Toivonen met een 240 pk sterke Lotus de RAC rally.  Tegen het eind van het jaar ,1981, won Talbot nog het wereldkampioenschap rally met de Talbot Lotus. De fabrieksrijder, Guy Fréguelin,werd tweede eveneens met een Lotus Talbot. De Talbot Sunbeam Lotus werd daarmee wereldkampioen op het moment dat de productie van het model al was gestaakt. Op 24/06/2020 ll. werd er een Talbot Lotus te koop aangeboden voor 28.500 €uro.

    05-08-2020 om 09:41 geschreven door JPDB  


    Tags:Talbot Lotus
    >> Reageer (0)
    29-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Fulvia Rallye
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Lancia Fulvia werd geproduceerd van 1963 tot 1976 , het model was de opvolger van de Lancia Appia. De Fulvia deed meerdere malen mee in het Internationaal Kampioenschap Rally voor constructeurs welke ook gewonnen werd anno 1972 . Tijdens de productie periode werd de Fulvia continue vernieuwd en verbeterd. De motorinhoud van de V4 steeg in stapjes van 1098cc tot 1584 cc . De exemplaren van na 1970 worden Series 2 genoemd en deze hadden een betere rembekrachtiging en een betere ophanging. Uit de coupé ontstond de "Rallye" , deze uitgeklede en "opgefokte" versie van de Fulvia werd al snel de "rallye" wagen . Er werd zowel door particulieren als fabrieksteams geracet in diverse klassen . Het winnen van het wereldkampioenschap Rally in 1972 zorgde dan ook voor een ongekende populariteit van het merk en zorgde er voor dat menig "coupé" in kleine schuurtjes en garages omgebouwd werd tot een "Rally". Aspirant kopers van een tweede hands Lancia Fulvia HF Rallye doen er goed aan om te letten op tekenen van deze huis-tuin-en keuken versies. Onlangs werd er een echte Lancia Fulvia, 1.6 HF rallye verkocht in Duitsland voor een bedrag van 84.000 €

    29-07-2020 om 09:10 geschreven door JPDB  


    Tags:Lancia Fulvia 1.6 HF Rallye
    >> Reageer (0)
    22-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIAT 131 MIRAFIORI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Fiat 131 , ook bekend onder de naam Mirafiori, genoemd naar de buitenwijk in Turijn waar deze auto's geproduceerd werden. De productie liep van 1974 - 1984.In 1976 werden er 400 wagens gemaakt voor homologatie doeleinden qua deelname aan het auto rally kampioenschap . De Mirafiori  was een samenwerking van Fiat , Bertone en Abarth. De wagens zijn tweedeurs carrosserieën met kunststof spatborden (voor en achter) ,kunststof motorkap en kofferdeksel. Verder werd de carrosserie aangepast voor montage van de onafhankelijke wielophanging. De straatversie van de wagen had een zestien klepper DOHC motor met dubbele carburatoren (Webers) gemonteerd ,goed voor 140 Pk.Verder een standaard versnellingsbak en een ondermaats remsysteem afkomstig van de kleine Fiat 127. Dit ter zijde geaten was de Fiat Abarth 131 een zeer succesvolle Groep 4 rally auto. Deze wagen behaalde dan ook de eerste plaats in het wereldkampioenschap voor constructeurs in 1977 ,1978 en 1980. Tussen 1976 en 1981 won de Fiat 131 maar liefst 20 wedstrijden in het WRC. gebeuren. Bekende namen zoals Marku Allen, Timo Salonen, Walter Röhl en Michèle Mouton namen plaats achter het stuur van deze bolide. Kostprijs tegenwoordig, gezien op autoscout24.it ; 160.000 €

    22-07-2020 om 11:30 geschreven door JPDB  


    Tags:Fiat 131 Mirafiori
    >> Reageer (0)
    15-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lada Samara T3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het merk uit de Sovjet Unie wilde namelijk laten zien ook op sportief vlak mee te tellen en dus werd de Samara T3 ontwikkeld, een rally wagen met midden motor.
    De motor was een opgepepte 1.8 vier cylinder met een turbo . De auto was goed voor 300 pk en het plan was deelname in de befaamde Groep B. Maar zover kwam het nooit. In 1986 kwam de Groep B tot een dramatisch einde. Zonde, anders was de wereld 200 verplichte straat legale homologatie modellen rijker geweest. Nu moeten we het doen met een tweetal prototypes klaar gemaakt voor de rallysport. Vering, besturing , remmen en het 4x4 systeem waren idem aan de reeks van de Dakar-spec. 959.
    Idem dus wat het Franse Lada -Poch team gebruikte zonder de 2.9 turbomotor maar wel een 3.6 atmosferische motor die uit de Porsche 911 kwam. Goed voor een kleine 300 pk ! En verder zoals bij een echte Porsche ligt het blok achter de achteras. Het Lada - Poch team wist met niemand minder dan Jacky Ickx wel twee keer in de top 10 van de "monster rally" Dakar te eindigen. Gelukkig zijn er maar 2 Samara's T3 want de wagen  'oogt' toch niet zo mooi.

    15-07-2020 om 09:24 geschreven door JPDB  


    Tags:Lada Samara T3
    >> Reageer (0)
    08-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 130 RS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 130 RS was actief in de rally sport vanaf 1985 tot december 1989 . In totaal nam het model deel aan 126 Internationale, Europese en WRC wedstrijden. Het verhaal begint in 1969 met de Skoda 1100 GT. Voor competitie werd de wagen , model 110 R, uitgerust met zwaardere motoren , de zestien klepper in het 130 RS model had 110 pk. de 180 RS en de 200 RS respectievelijk 154 pk  en 166 pk. En behaalden topsnelheden van 200 en 220 km/h. Uiteraard hadden de wagens een verlaagd onderstel, stabilisatoren en schijfremmen rondom. Deze Skoda's, met de bijnaam "Praagse Porsche" ,waren wel degelijk wagens die hun plaats verdienden in het rallye gebeuren.
    Wat de wagen tekort kwam werd opgelost door de rijstijl, moed en durf van de piloten. Er was toen nog sprake van het "ijzeren gordijn", de rijders dienden te winnen !
    In de jaren zeventig en tachtig won Skoda Motorsport er zeventien keer op rij de RAC-rally !  De 200 RS won in 1977 de rally van Monte Carlo. Het is opvallend dat het team van Skoda Motorsport met een ontwerp van een gezinsauto uit 1964 zulke successen kon boeken tegenover de nieuwste speciaal ontworpen wagens van de 'concurrentie'. Er was ook nog een Skoda 110 R Coupé, ontwikkeld met een fiberglas carrosserie een opgevoerde 1100 cc motor met een kleine 75 pk. goed voor een maximum snelheid  van 175 km/h. Van deze werden er slechts een honderd tal gebouwd tot de productie in 1971 werd gestaakt. 

    08-07-2020 om 09:31 geschreven door JPDB  


    Tags:Skoda 130 RS
    >> Reageer (0)
    01-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault Alpine A110
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Alpine A110 werd in 1962 voorgesteld aan de wereld tijdens het salon "Mondial de l'automobile " in Parijs . De grote bekendheid van de A110 kwam echter pas rond 1970. En dit dankzij de successen in de diverse rally's. Zowel nationaal (Fr.)als inter nationaal. De bekendste zege was die van de Rally van Monte Carlo anno 1971.
    met als rijder de Zweed Ove Anderson. Nadat Renault het "tuning" bedrijf Alpine volledig had overgenomen werd de wagen ingeschreven voor het Wereldkampioenschap Rally en werd de A110 anno 1973  wereldkampioen . De A110 werd geproduceerd in vele ander landen dan Frankrijk die de wagen onder licentie bouwden van Renault. De Alpine A110 was leverbaar in 2 uitvoeringen. De aanschaf prijs tegenwoordig is een bedrag tussen de 65.000 € en 68.000 €.
    De snelste Alpine A110 acceleert in 4.5 seconden van stilstand naar 100 km/h.

    01-07-2020 om 09:23 geschreven door JPDB  


    Tags:Renault Alpine A110
    >> Reageer (0)
    24-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche 356
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf woensdag 1 Juli tot 30 Augustus is er de "zomer expo" in Autoworld (BX) . Een twintigtal modellen van de Porsche 356, van de oudste tot het laatste model, vertellen het verhaal van deze mythische sportwagen die dit jaar 70 wordt. De 356, ontwikkeld in 1950 door Ferry Porsche is de eerste auto die de naam Porsche mocht dragen. De 356 is een kleine lichte sportwagen met een 1100 cc, luchtgekoelde 4-cilinder boxer-motor  die tal van sportieve successen behaalde.Er zijn er daar ook diverse uitvoeringen van gemaakt zoals de speedster ,de cabrio en de coupé . Enkele van deze zijn dus terug te vinden in Autoworld. Bovendien wordt er een "Cars & Coffee" georganiseerd op zondag 12 Juli (tussen 10h & 14h ) indien er geen verdere "corona" beperkingen zijn .
    Meer info : www.autoworld.be

    24-06-2020 om 08:41 geschreven door JPDB  


    Tags:Porsche 356
    >> Reageer (0)


    Archief per jaar
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs