De 130 RS was actief in de rally sport vanaf 1985 tot december 1989 . In totaal nam het model deel aan 126 Internationale, Europese en WRC wedstrijden. Het verhaal begint in 1969 met de Skoda 1100 GT. Voor competitie werd de wagen , model 110 R, uitgerust met zwaardere motoren , de zestien klepper in het 130 RS model had 110 pk. de 180 RS en de 200 RS respectievelijk 154 pk en 166 pk. En behaalden topsnelheden van 200 en 220 km/h. Uiteraard hadden de wagens een verlaagd onderstel, stabilisatoren en schijfremmen rondom. Deze Skoda's, met de bijnaam "Praagse Porsche" ,waren wel degelijk wagens die hun plaats verdienden in het rallye gebeuren.
Wat de wagen tekort kwam werd opgelost door de rijstijl, moed en durf van de piloten. Er was toen nog sprake van het "ijzeren gordijn", de rijders dienden te winnen !
In de jaren zeventig en tachtig won Skoda Motorsport er zeventien keer op rij de RAC-rally ! De 200 RS won in 1977 de rally van Monte Carlo. Het is opvallend dat het team van Skoda Motorsport met een ontwerp van een gezinsauto uit 1964 zulke successen kon boeken tegenover de nieuwste speciaal ontworpen wagens van de 'concurrentie'. Er was ook nog een Skoda 110 R Coupé, ontwikkeld met een fiberglas carrosserie een opgevoerde 1100 cc motor met een kleine 75 pk. goed voor een maximum snelheid van 175 km/h. Van deze werden er slechts een honderd tal gebouwd tot de productie in 1971 werd gestaakt.
|