De Lancia Delta S4 was één van de meest geavanceerde en meest radicale Groep B monsters ooit. Deze machine speelde een sleutelrol in de geschiedenis van de rallysport. In Corsica vonden Henri Toivonen en bijrijder Sergio Cresto immers de dood in een Lancia Delta S4, een fatale crash die het einde betekende voor de Groep B. Een verschrikkelijk slot akkoord voor wat één van de meest fascinerende en meest spectaculaire periodes uit de autosport is. De Lancia Delta S4 was nu eenmaal geen stadswagentje. Centraal achterin lag een 1.8 liter 'blokje' ondersteund door zowel een compressor als een turbo lader. Goed voor minstens 550 pk, dat zijn weg naar alle vier de wielen vond via een manuele vijfversnellingsbak. Uiteindelijk zou dit in Martini-kleuren gestoken monstertje vier wrc proeven achter zijn naam schrijven. En zonder de "technische onregelmatigheden" in de Rally van San Remo zou de delta rijder Markku Alen , wereld kampioen geworden zijn in 1986. Wat is nu het prijskaartje voor 550 schreeuwende pk's over de vier wielen verdeeld ?
Laatst werd er een standaard ,grijze, waarschijnlijk een "trainings wagen", met nauwelijks 1000 km op de teller verkocht voor 500.000 eurookes.
|