Kalender ATC Cycling 2011: November 2010: 14: Bollekescross Hamme-Zogge (Tutti Insieme activiteit) 21: Cross Gavere Asper (Tutti Insieme activiteit) 26: 6daagse Gent (Tutti Insieme activiteit) December 2010: 4: Eindejaarsdiner Open Fire (Tutti Insieme activiteit) 31: Oudejaarsparty Michal Lubanski (Tutti Insieme activiteit)
April: 2: Ronde Van Vlaanderen 16: Peter Van Petegem Classic 16: Amstel Gold Race, Valkenburg (NL) 17: Gran Fondo Colnago, Saint Tropez (FR) 23: Davitamon Classic, Nazareth
Juni: 4: Waalse Pijl, Spa 4: Tour de Namur, Namen 11: 3 Ballons Vogezen (FR) 18: Gran Fondo Eddy Merckx, Hoei 25: La Magnifique des Ardennes, Bouillon 25: Limburgs Mooiste, Heerlen (NL)
3 Ballons, een prachtige topcyclo dwars door het
Parc naturel des Ballons des Vosges met beklimmingen van de Ballon de Servance
(1200m), le cols des Ménil (678m), le col dOderen (884m),le col du Herrenberg
(1186m), le Markstein, le Grand Ballon (1325m), le Hundsdruck (748m), le Ballon
dAlsace (1200m) en als laatste de vreselijke Planche des Belles Filles
(1148m). Een van de vele doelen dit jaar om
hier een mooi klassement te rijden. Doelstelling vooraf was top 100. Na het
lange voorjaar, het kleinere trainingsvolume van de laatste weken, de
beperkte parcourskennis en de talrijke hoogtemeters die men in de 3 Ballons
dient te overwinnen (+/- 4500 hm) was het voor mij dan ook een groot vraagteken
wat de Ballons zouden brengen.
Donderdagavond werd er aangezet richting
Champagney. Onmiddellijk na het werk vertrok ik vanuit Brussel als eerste van
het ATC team om de Middeleeuwse burcht Clos Fleuri voor middernacht te
betrekken.Bij aankomst, werd ik -toen
nog- hartelijk ontvangen door Uil Albert en Vogelbekdier Brigitte waarom
verblijven wij eigenlijk steeds bij dieren? Later op de avond, en zonder warm
welkomstcomité, arriveerden de rest van het afgevaardigde ATC Cycling Team.
Bij het krieken van de dag stond de huisgemaakte
kriekenconfituur reeds op tafel, hoewel Thieuke reeds duchtig lokale kaas op
zijn toasten aan het degusteren was. Aan de ontbijttafel werden we vergezeld
van nog enkele fietscoryfeeën, dé Ludo en dén Benny bij den Uil kon er echter
geen glimlach meer af. Na het ontbijt werd er onmiddellijk richting
inschrijving gereden, op een steenworp van ons Middeleeuws verblijf. Alle
rugnummers en chips lagen reeds klaar voor ATC, het was gewoon afhalen en
wegwezen.
Daarna had Hilaire een korte verkenningstocht
ingepland, doorspekt met enkele fotoshoots voor fans en sponsors. Op het
programma stonden enkele hectometers van de Ballon de Servance en de volledige
beklimming van de Planche des Belles Filles. Aan de voet van de Planche pikte
bambino doro Pierreke aan. Hij had de nacht nog in België doorgebracht en was
s ochtends vertrokken om alsnog een laatste keer van de medische geneugten van
zijn hypoxietent te kunnen genieten.
Het werd stilaan tijd voor een hapje en daarom
opende Pierre zijn koffer, legde zijn Specialized ATC Team Replica er in en bezorgde
me een laatste snelheidstraining achter de wagen. Er werd halt gehouden voor
een carbo-loading ter hoogte van bar La Martina. Daar werd
verder nagekaart over het parcours en het wielrennersleven; Jokke vond de
Planche serieus overroepen, Thieu wou zijn stuurlint zeker nog vervangen,
Pierre vond het al best warm en brainstormde wat over het vestimentaire
gedeelte van de tocht, terwijl Rik blij was dat hij zijn hoge velgen niet mee
had en Ward een lijstje voor de Colruyt aan het opstellen was. Daarbij kwam nog
eens dat we samen opdringerige fans van de spiksplinternieuwe VA_CORSE wielen,
op afstand moesten houden.
De dag werd afgesloten met het tunen van de
fietsen, hamsteren in de lokale Colruyt en een sober avondmaal: kip met
gebakken pasta. Er werd snel weer gekozen om naar de vlindertuin terug te keren
en de ogen te sluiten.
s Ochtends ging de wekker reeds af omstreeks
5u. De nodige koolhydraten werden naar binnen gespeeld, de kledij werd
aangemeten en ik kon met mijn fiets onmiddellijk plaats nemen in de voorste
gelederen. De start werd gegeven omstreeks 7u15, na enkele interviews met oa.
Michel Snel en een voorstelling van enkele profs uit Ethiopië (uitkomend voor
Marco Polo Cycling).
De eerste kilometers werden aan een rustig tempo
afgehaspeld en ik had zodoende nog tijd om met Bart Van Damme even te keuvelen.
Op de Ballon de Servance was het echter direct prijs, de Veltecers legden er
meteen een snoeihard ritme op. De ontbrekende parcourskennis speelde me hier
echt wel parten, naast de benen die niet echt wouden warm lopen. Ik verloor een
pak plaatsen en kwam als 100ste door op de top. Na de snelle en
leuke afdaling, kon ik jammerlijk genoeg door een rood licht net niet aanpikken
aan een snellere vooropliggende groep. Met een 30-tal stormden we af op de col
du Ménil en col dOderen. Een eerste schifting werd gevoerd op de col de
Brammont, een echte loper die me op het lijf is geschreven. Ik schoof mee om
zodoende op de stijlere route Americain door te bijten. Bovenop route de Crêtes
bleken we nog met een 8-tal over te blijven, waarmee we verder samen de Grand
Ballon opreden. Een moordende opeenvolging van beklimmingen met bijzonder
weinig recuperatie.
De verstandhouding in het groepje na de Grand
Ballon viel al bij al nog mee, we wisten dat iedereen wel een beetje moest
rijden. De Hundsruck was opnieuw doorbijten met zijn steilere stukken, maar ik
voelde dat ik nog genoeg krachten over had voor wat nog komen zou. Hier en
daar, verspreid over het parcours raapten we de eerste renners op, en ik kan u
verzekeren het waren lijken!
Op de ballon dAlsace bleven we nog met een
5-tal renners over. We reden aan een gezapig tempo naar boven, zodat we
allemaal wat samen bleven. Dit kwam goed van pas want de weg tot aan de voet
van de Planche des Belles Fillles was net voor Champagney bezaaid met
kuitenbijters die wel zeer aan de beentjes begonnen te doen. Ik probeerde nog
goed te eten om vol krachten de finale te rijden en dat bleek nodig te zijn,
want een groep van een 30 tal renners kwam terug net voor de voet van de
Planche des Belles Filles.
Er was maar één opdracht, zo ver mogelijk
vooraan aan de klim starten en de kleinste versnelling 39x25 zo snel mogelijk
rond krijgen. De percentages vlogen me om de oren, ik beet door en eindigde
uiteindelijk in een tijd van 7u 7minuten, goed voor een 75ste plaats. Ik kwam tevreden binnengebold, maar
ben alsnog benieuwd wat het zou gegeven hebben indien ik bij een snellere groep
had kunnen aanpikken op de col de Servance iets voor volgend jaar!
De prachtprestatie van de andere helden, de
heroïsche verhalen en de welverdiende pasta nadien, maakten van dit kale
skistation alsnog een gezellig vertoeven achteraf.
Aan de winnaar Michel Snel en éénieder die deze
cyclo tot een goed einde bracht: klasse en respect!
Les Trois Ballons: een ritje
van 200km + 5km molshoop. Hiervoor stonden de zenuwen bij mezelf en de meeste
ATC deelnemers al sinds half week 23 strak gespannen. Donderdagavond werden we
dan eindelijk gelost en trokken Rik, Joris, Matthias, Stijn en ik richting
Champagney. Na een lange rit kwamen we rond 1u aan en kropen we samen met onze
fietsen onder de wol.
De ochtend nadien gingen we
naar de ploegvoorstelling in de immense evenementenhal van Champagney. Veltec,
Grinta! en MarcoPolo keken aandachtig toe hoe kopman Stijn De Clippeleir en
zijn knechten werden voorgesteld op het podium. Na dit verplicht nummertje
gingen we ons snel omkleden en trokken we op verkenning voor de begin- en
slotkilometers. We verkenden de eerste serieus hellende strook van de Ballon de
Servance en daalden opnieuw af om onze schaduwkopman Wim te ontmoeten,
rechtstreeks uit België gekomen samen met Geert Plancke en Valentino Roncada. Samen verkenden we de slotklim naar de Planche
des belles filles. 5,6 km
aan 9% gemiddeld. Voor de ene held ging het duidelijk al wat makkelijker dan
voor de andere. Ik vond het in elk geval moordend zwaar en de onzekerheid voor
morgen nam stilletjes toe. In het terugkeren aten we nog een pasta en genoten
we van het zonnetje en het vakantiegevoel. Terug op het hotel kon de 3 Ballons
eigenlijk beginnen. Fietsen kuisen en afstellen, wielen africhten, nummers
pimpen en ophangen, naar de Colruyt gaan, eten, drinken, profielen instuderen,
discussiëren,... proberen slapen. Een good-old granfondo-sfeertje dus!
Enkele uren slapen later was
het zover: de dag van mijn eerste 3Ballons. Eerst propten de helden zich vol met brood, confituur,
honing, pannekoeken, kaas, yoghurt, om nadien te gaan ontbijten. Veel meer dan
een bord pasta kregen de meesten er niet meer in. Zeker niet toen bleek dat het
beginnen regenen was. Mats en Jokke moesten in allerijl nog hun wielen en
remblokken vervangen zeg! Hier hadden ze niet op gerekend. Stijn stond
ondertussen al klaar in het eerste startvak en Rik, Wim en ikzelf besloten ook
maar te vertrekken. Gehuld in een regenvestje stonden we in onze box te wachten
en zagen we het stoppen met regenen. God zij dank, want dat zou gevaarlijk
geworden zijn. Regenvestjes in de achterzak en enkele tellen later wordt het
startschot gegeven. Succes mannen, en route!
Mijn persoonlijke ambitie was om te finishen tussen 8u en
8u15, wat een plaats bij de eerste 400 zou moeten opleveren. Daarom ging ik
zoals altijd stevig van start. Op de natte wegen baande ik mij langzaam een weg
naar voren, op zoek naar een goed wiel. Dat vond ik en samen met een 5-tal
lotgenoten schoven we op deze manier enkele honderden plaatsen naar voor tot
aan de voet van de Servance. Ik peddelde bergop verder naar voor in het
deelnemersveld tegen een stevig tempo, maar moest al snel een tandje of 2
kleiner schakelen. Te snel begonnen? Ik vond dat ik traag vooruit kwam nu en
was blij toen ik eindelijk aan de top was. Met een krantje onder de trui daalde
ik voorzichtig af want de baan lag nog redelijk nat. Ik werd langs alle kanten
voorbij gereden maar dat kon mij niet schelen. Beneden had ik geluk toen zich
aan de verkeerslichten een groep van een man of 50 gevormd had en ik kon
aansluiten toen het net terug groen werd. Ik nam ongeveer de tiende positie in
in de groep en liet me meeglijden over de Col de Ménil en de Col dOderen.
Zalig lopende klimmetjes waren dit en ik voelde mezelf er goed door komen. In
de haarspeldbochten zag ik wel dat de groep in stukken brak en we met een
20-tal over bleven. De schifting ging verder op de Col du Bramont, en ik zakte
weg in het groepje. Na de korte afdaling begon meteen de Route des Américains
en ik moest de groep (die nog uit een man of 10 bestond) laten gaan. Boven op
de route des crètes liet ik me inlopen door een achtervolgend groepje en in een
rotvaart ging het naar de top van de Grand Ballon. Ik had geen moeite om in het
wieletje te volgen en we haalden de ontsnapten terug in. Op de top
(halfkoers) hield de groep halt om de drinkbussen bij te vullen en een
plaspauze te houden, uiteraard kwam dit ook voor mij op een ideaal moment.
Tijdens de lange afdaling werden de batterijen terug wat
opgeladen zodat ik vrij fris aan de voet van de Hundsruck kwam, een venijnig
beest van een 7-tal kilometer. Deze klim kon ik opnieuw in groep afwerken, en
opnieuw kwamen we ferm uitgedund aan de top. Een sociale Westfluut spoorde mij
en nog enkele metgezellen aan om het tempo hoog te houden op het tussenstuk
vanuit Masevaux naar de Ballon dAlsace. Ik gehoorzaamde en we kletsten met
zijn negenen de slepers uit de wielen. Onze Westfluut was zo fier als een
gieter en kwam iedereen persoonlijk bedanken. Al glimlachend kon ik dus aan de
Ballon dAlsace beginnen. 10
kilometer verder lag de top en het begon nu stilaan door
te wegen. Ondertussen was ik alleen gevallen want mijn collegas waren blijven
plakken aan de bevoorradingspost. Ik vond een goed ritme en raapte links en
rechts wat lijken op. Boven voelde ik de honger knagen en speelde snel wat
snoep en repen naar binnen. Misschien wel te laat, want in het glooiende stuk
naar Champagney moest ik de rol lossen. Opnieuw had zich een mooi groepje
gevormd waarmee ik graag naar de voet van de slotklim was gereden. Maar het
ging dus iets te snel, met name op de venijnige hellende stroken die ik in dit
deel niet verwacht had. Bij de doortocht in Champagney twijfelde ik tussen
alleen doorgaan of me laten inlopen om zuiniger naar de Planche te rijden. Ik
koos voor de solorit. Verstand op nul en trapen maar, tenslotte waren het de
laatste 20 kilometer.
Ik haalde een dame van Veltec bij en vroeg haar om samen te rijden maar verder
dan mijn achterwiel raakte ze niet meer, damn. Nu moest ik ook wel blijven
doortrappen want stel je voor dat ik door een vrouw zou worden ingehaald Neen
Op een drafje naar de Planche des belles filles dus. Bij het begin van het
beest zegt mevrouw bedankt he, en ze laat me achter. Ik luister in mijn
oortje en hoor Hilaire zeggen De 3 Ballons begint hier, en twijfel geen
moment. Ik bundel al mijn krachten en haal haar opnieuw in en laat haar
definitief achter. Gelukkig hadden we deze klim verkend of ik was misschien wel
afgestapt. Loodzwaar! Bij het ingaan van de laatste kilometer verschijnt een
brede lach op mijn gezicht en ik pers er op het einde zelfs nog een spurtje uit
bergop. I did it!
Als een slappe vod begeef ik mij naar de stand met
recuperatiedrank. Liters kap ik achterover, mijn tank was volledig leeg!
Stilaan kwam ook het besef dat ik het beter deed dan ik gehoopt had. 7u42 en
een 255ste plaats. Hier doe je het toch voor! De 75ste plaats
van Stijn en de andere Golden ATC Boys maakten deze dag top!
Donderdagavond/nacht streek het heldenteam neer in Champagney, een
vredig dorpje in de Vogezen dat als startplaats fungeert voor de jaarlijkse 3
Ballons cyclo. De helden voelden zich vermoeid na een drukke werkweek en er werd dan
ook snel onder de wol gekropen in de plaatselijke B&B Clos Fleuri. Clos Fleuri kenmerkt zich door een aparte decoratie dito inrichting en
een vrij stroeve gastheer met autistische trekjes desalniettemin kunnen we deze
B&B aanraden als het gaat om prijs/kwaliteit. Vrijdagochtend werd er vroeg opgestaan en aan de gezamenlijke
ontbijttafel deed ATC zich duchtig tegoed aan kaas , stokbrood , huisgemaakt rozijenbrood
en confituur en werd ook kennisgemaakt met onze medebewoners Benny en Ludo,
twee el sympaticosop leeftijd van
een superieur soort!Na het ochtendtafereel werd er naar de start gereden om de nummers op te
halen, er werd nog een klein verkenningritje georganiseerd op La planche des
belles filles en werd er volop aan de fietsen gesleuteld om deze klaar te
stomen voor de grote dag. Ik verkoos carbonnen wielen van VA_CORSE gezien de
zonnige dag die meteofrance.fr voorspelde voor de dag erna. Uiteraard was de
carboloading ook weer van de partij en werd er duchtig pasta en pannekoeken
gegeten bij de plaatselijke Italiaan. Zelfs gerenommeerd Veltec rijder Geert
Plancke verkoos dit etablissement. Ja hoor , de helden zaten weer op het juiste
adres. Zaterdag 11/06/2011 5.15 am,Stijn vond het nodig om zn medebewoners Matsu Matsu en Jokke wakker te
maken en spontaan zn koolhydraten peil aan te vullen. We zullen het de kopman
maar vergeven want op deze grote dag kon dit wel eens van pas komen. Wanneer we naar buiten keken bleek meteofrance.fr toch niet echt de correcte weersvoorspellingen
doorgegeven te hebben. Donkere wolken beheersten namelijk Champagney en toen
onze gastvrouw de pasta opdiende vielen dikke regendruppels neer op het
terras een kleine ramp want met
carbonnen velgen in regenweer rijden leek mij niet echt de ideale situatie. Dan
maar snel de wielen en remblokken vervangen, maar veel tijd was er niet met als
gevolg dat ik als allerlaatste aansloot op de startgrid. Een inhaalrace kon
beginnen, die al na 500m werd gestaakt door voet aan de grond te zetten vemits
een lompe stoot zich vastreed op de spoorwegovergang van Champagney. De eerste 18 km werd al slalommend
afgelegd tegen dik 40km/u, om vervolgens met opgeblazen beentjes te beginnen
aan de Ballon de Servance. Dit is een zeer onregelmatige klim die een dikke
15km lang is. Onderweg kwam ik helden Wim, Rik en Matthias tegen dieergens vooraan waren gestart. In de smalle en
hobbeligeafdaling van de Servance
verloor ik mn drinkbus inclusief bidonhouder, niet echt een goede timing met
nog 170km voor de boeg. Er zat niks anders op dan naar omhoog rijden en deze
terug op te pikken en in mn achterzak te stoppen.Na deze gevaarlijke afdaling werd koers gezet
riching het tweeluik Col dOderen en Col de Bramont, twee mooi glooiende
lopers. Ik reed van groepje nr groepje en kwam met een goed gevoel boven op de
Bramont.Maar het venijn zat hem in de
korte afdaling die gevolgd werd door nog een pittige klim via route des
Américains naar de Grand Ballon. De drinkbus was ondertussen reeds enkele
malen uit mijn acherzak gedonderd en ik besloot ze dan maar achter te laten
boven op de routes Américains. Boven op de Grand Ballon halverwege race ( 3u45
gereden ) en een kleine 3000hm verder werden toch de eerste tekenen van
vermoeidheid geconstateerd. Vlug even de drinkbus opvullen en een vleugje olie
aan de ketting gesmeerd ( blijkbaar iets te heftig ontvet de dag ervoor ) en de
afdaling tot aan de voet van Col de Hundsdruck kon beginnen. Ook een lastige
klim van een 7 tal km met af en toe stijgingspercentages boven 15%.De afdaling gaf ik volle gas door , maar dit
bleek niet echt de juiste keuze want vanaf Masevaux tot de voet van de volgende
Ballon dAlsace bleken nog 20 heel vervelende kilometers te zijn die ik
helemaal alleen aflegde met een vervelende tegenwind. Aan de voet van de Alsace
was het dan ook temporiseren en het juiste ritme zoeken wat me maar met moeite
lukte, de top werd dan ook op gejuich onthaald.Na de supersnelle afdaling ging het over een golvend parcours richting
Champagney tot aan de voet van de slotklim La planche des belles filles. Ik
zat in een goede groep en tegen een snel tempo deze laatste tussenstrook tot
aan de slotklim. Mn Garmin vertelde me dat ik reeds 7u15 onderweg was en dus
een tijd onder de 8u was zonder twijfel mogelijk. Ik ging dan ook goed van
start op de eerste km van La planche,maar een kilometer later ontving ik een klop van de hamer die me nog
maar zelden is overkomen.Geen poot kwam
ik vooruit en een suikerklop van jewelste, een gelleke zou hier soelaas kunnen
brengen maar mn achterzakken waren leeg was het de zwarte kat waar ik 15 kilometer eerder
over reed of Murphy die toesloeg , ik weet het niet , maar zwalpend reed ik
naar boven om uiteindelijk af te klokken op 8u05 aan de eindmeet. Goud was wel
ruim binnen, maar mijn doelstelling, onder de 8u blijven bleek net niet
gelukt te zijn.
De Eifel is het oostelijke deel van
het laaggebergte Eifel-Ardennen. Het ligt ten noorden van de Moezel en ten westen van de Rijn. Het grootste deel ligt in Duitsland, een klein
deel ligt in België, in de Oostkantons.Daarginds ligt ook het charmante Eupen die met open armen de helden
ontving aan de voet van de Kehrweg. Daags voordien
demonstreerde daar de Phil reeds zijn kunnen op dezepittige klim richting AS Eupen tijdens de
Ronde van België.
Alvorens de start zich kon voltrekken diende
Matsu Matsu hem nog even te ontlasten van een pakskein de plaatselijke Best Western waardoor er
klokslag 9u werd aangezet. Een goeie 20km
verder werden reeds de landsgrenzen overschreden op een hoogte van 560m die een
plek bleek te zijn waar Lightweight gemakkelijk plat rijdt. De stijgende
aanvangsfase werd dan ook rustig aangevat. Desalniettemin hadden sommige helden
al spijt van hun sympathisantenrit met het Scheldepeloton daags
voorheen.
De helden waren
enorm te spreken over de staat van het wegdek, zelden zon goed bollende tarmac
gehad, kortom deze rit was van het eerste uur reeds een voltreffer. Dit
verbeterde er enkel op wanneer de Rursee het decor was van de lunch.
Hänenfleisch en andere Schinken vulden de maagom vervolgensweer een 5km lang
klimmetje aan te vatten. Gene meter plat hier wist onze kopman te vertellen,
alhoewel hij beweerde hier nog niet achter de derny verkend te
hebben. Onze helden
haspelden vermoedelijk de hele Eifel af, er kwam maar geen einde aan na 175km
mooie kilometers werd er dan ook voldaan afgetikt op de
Garmin.
Een Eupener bier
vormde een prachtig slot van deze unieke
rit. Helden van dienst :
Stijn , Matthias , Ward en Joris.
Stijn De Clippeleir zet ATC wederom op de cyclokaart
Vorig weekend nam ATC's raspaardje Stijn De Clippeleir deel aan La Look, een gerenomeerde Franse cyclo. Na de GF Colnago werd het ook ditmaal een succes, getuige daarvan onderstaand artikel, letterlijk overgenomen van de website www.cyclobenelux.com :
La 695 Look: De Clippeleir, rapste renner uit de lage landen. Gisteren werd in centraal Frankrijk La 695 Look verreden. Zodoende
geen onduidelijkheid omtrent de hoofdsponsor bij de seizoensopening van
sportcommunication.
Om acht uur vetrokken de renners vanaf het F1 circuit Magny-Cours.
Deze 164km lange heuvel cyclo met 1500hm voert de renners door een
prachtige omgeving. Aangezien La Look qua parcours geen bijzonder
selectieve cyclo is, wordt het gevecht om in een goed groepje te
belanden essentieel voor een naar eigen vermogen leuke uitslag. 362
renners wisten de finish in Nevers te bereiken.
De Fransman Benetiere wist in de slotfase zijn landgenoot Lubach af
te schudden en kwam na 4uur19mn solo over de meet. Drouet legde beslag
op de derde plaats.
Belgen en Nederlanders
In totaal finishte er 16 Belgen en 6 Nederlanders in La 695 Look
2011. De rapste renner uit de lage landen is de Belg Stijn De
Clippeleir. Na zijn geslaagde cyclo debuut in de GF Colnago
een maand geleden lijkt het alsof De Clippeleir de smaak te pakken
heeft. Ondanks zijn 26e plaats is hij niet geheel tevreden. Hij redde
het net niet om in het tweede groepje post te vatten die uiteindelijk om
de plekken 8 tot 17 streden. Wel een unieke start op het F1 parcours. Neyrinck en Mies zaten in een groep van 18 en kwamen 4 minuten achter De Clippeleir binnen.
Ruvar Spauwen werd tweede in de sprint van een groepje van 8 en
finishte als 64e. Naar eigen zeggen heeft hij in het begin te diep in
het vaatje moeten tasten, waardoor halverwege opspelende krampen hem
parten speelde. Licht teleurgesteld over zijn klassering, maar met een
goed finale uurtje gisteren kan hij met frisse moed richting het zuiden
afreizen waar hij dit weekend uitkomt in La Ventoux. Cas Graafmans was
de snelste Nederlander en kwam drie plaatsjes voor Spauwen over de meet.
De Nederlanders Thul en Van Helvoort en de Belgen Van Espen en
Vermersch finishte in een grote groep van 63 renners.
Opnieuw wenst het voltallige ATC-bestuur zijn renner te feliciteren met
deze schitterende prestatie. Ondertussen wordt er achter de schermen ook
gewerkt aan een verlengd verblijf voor volgend seizoen. Het contract
van De Clippeleir loopt immers af en hij werd al benaderd door Veltec om
volgend seizoen als meesterknecht voor Michel Snel te gaan rijden.
Financieel wordt het moeilijk voor ATC om met Veltec te kunnen
concurreren, maar een nog onbekende Egyptische sponsor zou bereid zijn
om het budget van ATC te verdrievoudigen. Wordt vervolgd...
Hillaire kon zaterdag rekenen op een zo goed als
voltalige ATC ploeg voor de oudste en waarschijnlijk wel zwaarste klassieker
van dit seizoen : La Doyenne.Enkel
Wim Wimmer , die menig jetlag maar moeilijk verteerde, kreeg een dagje rust toegeschreven. De kompanen vertrokken in karavaan om een ontiegelijk
vroeg ochtenduur richting het land van papa. De voorzitter had nog een kleine
tussenstop nodig om zijn overtollige kilos achter te laten zodat er omstreeks
7u15 vertrokken werd op de militaire grond van Ans voor deze 270km durende rit.
Het parcours ging de eerste kilometers vlotjes omhoog, jammer genoeg waren dit geen gecatalogeerde hellingen en blies de wind strak
tegen wat ATC nerveus maakte omtrent het
verdere verloop.Er werd dan ook druk
onderhandeld door Hillaire met de collega sportdirecteurs en uiteindelijk
vondhij Topsport Vlaanderen bereid (al dan niet gewillig)om mee tempo te maken in de koers. Tim Mertens zette zich
ettelijke kilometers op kop van het peloton zodat onze helden met frisse benen
aan de Wanne werden afgezet. Tussendoor kregenwe in het land van de La Chouffe nog een mini La Redoute voor de neus
geschoven. En toen begon de trilogie
waar menig melkzuur maar moeilijk tegen bestand is, Wanne, Stockeu, Haute
Levée; in totaal 8km klimmen met een gemiddeld stijgingspercentage van 8%.
Enkele WAGS kwamen hun helden op de top van de Stockeu
nog bevoorraden en aanmoedigen,geen
overbodige luxe zo bleek.Na dit trio
werd koers gezet richting Spa waar de wondermooie beklimming van de Rosier ons
te wachten stond gevolgd door de Maquisard en voor sommigen de verschrikkelijke
Mont-Theux. Kort daarna was het verzamelen geblazen aan de laatste
bevoorrading, zelfs Stijn, die nadrukkelijk solliciteerde op een contract bij
Topsport Vlaanderen,vond het welletjes
en nam even een rustpauze.Menige
gezichten hadden een gelijkaardig kleurtje als hun tenues, sommigen hadden
chocomelk in de benen, anderen hadden hun Kapazaa account al aangemaakt, nog
anderen hadden zelfs na 8u fietsen nog overtollige kilos bij en onze kopman
sukkelde met knieperikelen voortkomend van een zeker Matsu Matsu virus. Desalniettemin
werd er toch koers gezet richting La Redoute waar wederom de WAGdelegatie ATC naar boven schreeuwde.
Na een afdaling van La Redoute had Hillaire de
opdracht gegeven om de Clippeleirs een koppeltijdrit te laten afwerken, zij
namen dan ook de benen en bereikten via Roche au Faucon en Saint Nicolas de
aankomststreep in Ans waar de locomotief vanTopsport Vlaanderen gezellig bezig was aan zn3de braadworst met mosterd.Ook de andere helden druppelden binnen en na
bijna 4000 hm en 270 km
kan men hier spreken van een prachtprestatie van het hele team!
Forza Stijn De Clippeleir, forza ATC!!! - Verslag GF Colnago
EINDELIJK EINDELIJK EINDELIJK. Als protour ploeg
tracht je steeds op verschillende fronten mee te strijden en dit is uiteraard
niet anders voor ATC Cycling. Reeds voor het seizoen werd Duidelijk dat Hilaire
punten wou scoren in de Granfondo Colnago te St Tropez en zo geschiedde.ATC boys Rik, Michal en Tom werden ingezet in
Vlaanderen en de VS en sprokkelden daar de nodige punten. De Ronderenners
werden dit maal aan de Franse Riviera ingezet.
Op donderdagavond 14 April vertrekt een welgespekte
ATC selectie richting het zwoele zuiden. José selecteerde volgende renners : Stijn De
Clippeleir (uitgesproken ATC kopman), Joris De Clippeleir (Meester
superknecht), Ward De Bock
(Meester superknecht), Matthias Van Wachbeke (Salamander boy, vrije rol wegens
grote form in Hamme) en Wim
Pieters (pédaleur de charme).
Held Ward, Held Stijn en Held Joris vertrekken op
donderdagavond met de teambus. Stipt 11u vrijdagmorgen arriveert het trio in
Domaine du Calidianus te Sainte Maxime. Het Is werkelijk bakken geblazen die
dag... lekker om zo voet aan wal te zetten. Held Wim werd eerder die morgen vanuit London
ingevlogen met een Zweedse touroperator, Held Mats zou zijn voorbeeld later op
de dag volgen en zijn intrede maken vanuit Brussel.
Bij aankomst is Held Joris onmiddelijk onder de indruk
van de rust die Le Domaine du Calidianus uitstraalt. Hilaire verwende zijn
poulains met 2 zwembaden, tennisveld, hammam, jacuzzi en een wel erg lekkere
gastvrouw. Een Droom (met grote D)! Na een lunch in het centrum van Sainte Maxime startten
de helden met een korte trainingsrit op het wedstrijdparcours voor zondag. Al snel zou blijken dat van de 179 km die zondag op het
programma staan, er maar enkele vlak zijn. Een loodzwaar parcours is het, constant
op en neer, doch lopers, met een maximum stijgingspercentage van 10%. Mannen met macht zullen hier zondag de scepter
zwaaien riep Held Ward tijdens de verkenning bovenop de Col De Canadel.
Na 800 hoogtemeters besluiten de Helden weer hotelwaards te keren aangezien Held Mats dient opgepikt te worden aan de
Aeroport in Nice. Gelukkig kan Matthias de vlieghaven langs een
achterpoortje verlaten en zo een horde fotografen verschalken. De Helden keren
vereningd terug naar Sainte Maxime en vallen rond 12u lepeltje lepeltje in
slaap.
Zaterdagmorgen. Na een schitterend ontbijtbuffet in de
orangerie besluiten de helden het toch rustig aan te doen. Na de korte
verkenning van gisteren was er toch enige ongerustheid in de rangen geslopen. Zonder parcourskennis kom je in de Colnago echt niet
aan de bak. Held Mats wordt een beetje zenuwachtig, kan zijn
dansbenen maar moeilijk onder controle houden en besluit dan maar nieuwe
plaatjes te monteren op Sidis. Held Ward en Held Wim laten het niet aan hun hartje
komen en spelen een matchke tennis op center court onder leiding van umpire
Joris. Held Stijn besluit wijselijk het parcours verder te
gaan verkennen met de wagen. Op zijn programma staat vooral de Notre Dame de
Anges: de scherprechter van de Colnago, met zijn 11 km en 8% stijging
gemiddeld, een ware kuitenbijter.
Na de middag wordt er besloten om een kort ritje
richting St Tropez te maken en alsook de startnummers te gaan afhalen te
Cogolin. Heerlijk vertoeven is het tijdens de lunch chez Octave
in de port van St Trop. Toeval wil dat de mâitre een goede vriend is van
Ernesto Colnago en nodigt ons dan ook uit in de VIP tent op zondag na de koers.
Ons kent ons.Na het afhalen van de startnummers te Cogolin fietsen
de Helden terug naar het Hotel, met nog een drukke en spannende avond voor de
boeg : Fietsen in orde brengen, Shoppen in Carrefour, eten en slaap trachten te
vatten.
Bij het aanvatten van de activiteiten slaat de stress
andermaal toe. 'Wim, ik zal u moeten teleurstellen zegt held Mats, wijzend nr
de achtertrein van Held Wims fiets. De levering van Vredestein was blijkbaar
niet naar behoren waardoor het team onvoldoende buitenbanden ter zijner
beschikking had. Na wat gekibbel en gekwebbel werd leverancier Ultremo
aangesproken en een crisis in de kiem gesmoord. De fietsen zijn er klaar voor,
nu de helden nog!
In de vooravond wordt in de lokale Carrefour
gerantsoeneerd. Er is namelijk geen ontbijt voorzien om zondagmorgen aangezien
de Helden de voetjes reeds om 5u30 onder tafel willen schuiven. Dan maar Lubanski-gewijs naar de Carrefour in Sainte
Maxime. Dankzij de snelcursus van Held Michal vorige zomer in Bourg dOisans,
weten de Helden perfect wat te kopen en rijden met 2 winkelkarren buiten. Een
greep uit het aanbod : 9 broden, bananen, confituur in alle geuren en kleuren,
radijzen, look om het bloed te zuiveren, cactus voor de Jokke en St Félicien
smeuige kaas voor Held Mats en Held Wim.
Na de shopping gaan de helden een pasta nuttigen bij
Italo Belge Rodrigo Vafancullo. Heel lekker, doch laten de Helden, de koffie
aan hun neus voorbij gaan. Er moet immers straks gekoerst worden en een goede
nachtrust is hiervoor primordiaal!
Zondagmorgen 5u30. Ah de manne!, Held Stijn is als
eerste wakker. Stijn zet de ontbijttafel klaar in zijn loge. Stijn
slaapt als kopman immers alleen, en terecht. Eén voor één komen de helden binnengedruppeld. Kopman
Stijn heeft een uitstekende nacht achter de rug, Joris en Ward zijn fris als
een hoentje, Held Mats heeft nog een beetje vaak, Held Wim wandelt binnen als
een zombie. Stillnoct was niet door de douane geraakt, en rode wijn bleek niet
het gewenste effect te hebben gehad. Al lezend bracht Held Wim de nacht door
maar had toch het voornemen zijn kopman de eerste kilometers naar voor te
piloteren.Er wordt gegeten als wolven, maar dat is zeker niet
overbodig, zo zou later blijken.
Rond 7u vertrekken de helden naar de start. Een
kwartiertje fietsen tot in de Port de St Tropez. De spieren worden nog even onder spanning gebracht en
Held Stijn knikt naar zijn kompanen.. Het zit goed, tot groot jolijt van de 4
andere Helden. Eens aangekomen aan de start blijkt dat de eerste 200
coureurs een apart vak kregen toegewezen. Een beetje een domper als je wil
meestrijden met de toppers. Onder impuls van een Paris Hilton lookalike en dito
chiwawa worden Held Stijn en Held Joris toch in het eerste vak binnen
gesmokkeld. Gelukkig maar!
8u, de speaker aan de start overloopt de
deelnemerslijst en citeert enkele toppers: Julien Absolon (4-voudig
wereldkampioen MTB en 6 voudig Frans kampioen), Richard Virenque, Philippe
Gaumont, Alain Prost, en vele andere profs en ex profs. Werkelijk
indrukwekkend.
8u05. Weg zijn we! De om en bij 3,000 deelnemers
trekken zich op gang. Een verschroeiend tempo worden dadelijk voorin opgelegd
onder impuls van de ronkende Ferraris. Oorverdovend! De Eerste 20km wordt er een gemiddelde van boven de 40
km/u op nagehouden. Held Joris en Held Stijn snellen onmiddelijk naar voor
en posteren zich in de voorste gelederen van het peleton. Held Mats, Held Ward
en Held Wim verschuilen zich in de buik van een tweede peleton en hopen later
de sprong te kunnen maken. Tevergeefs!
Op eerste helling van de dag, de Col de Canadel draait
Absolon de gashendel open en spurt naar boven. Held Stijn zit even in het wiel,
maar kon helaas zijn wagonnetje niet aanpikken en moet enkele seconden
prijsgeven op een onteketende Wereldkampioen. Gestaag bouwt Absolon met enkele medevluchters zijn
voorsprong uit en wordt uiteindelijk 3e in het eindresultaat met een
gemiddelde van 36,5 km/u.
Held Stijn rijdt een absoluut schitterende race. In de
achtervolgende groept kletst Held Stijn tevens Professor Vos, aka Voske
meedogenloos uit het wiel. De Jokke riep nog snel even Mottigen Beirrrr! naar
Voske alvorens de rol te lossen van zijn grote broer. Mission completed voor
Held Joris. Uiteindelijk wordt held Stijn vierde in de spurt in
het eerste achtervolgende groepje op slechts 15 min van de winnaar en eindigt
hierbij op een FANTASTISCHE 23ste plaats.Als je rekening houdt met het feit dat de top 10
voornamelijk uit profs en ex profs bestaat en dit Stijns eerste echte
Granfondo was, dan kan je zeggen dat Held Stijn een uitzonderlijke koers reed.ATC steekt hierbij zijn bewondering ook niet onder
stoelen of banken en is terecht fier: Forza Stijn De Clippeleir, Forza
ATC!!
De overige helden rijden allen ook een hele mooie
koers met iets mindere goden aan hun zijde, maar behalen toch allen Goud in
deze Granfondo. Proficiat aan de Golden Boys, jullie reden als een
hecht team!
Terug naar het hotel, vino en tapas aan het zwembad
en Nagenieten met grote N en Profité met grote P. De dag werd afgesloten in de haven van St Trop, waar
hij ook begon. Liters bier, liters wijn en een verdiende entrecôte. HEAVEN!
Een schitterende ervaring was het voor ons allen.
Fantastisch weer, Fantastisch eten, Fantastische streek, Fantastische koers,
Fantastische Stijn De Clippeleir, Fantastisch ATC!!!!! FORZA!!!! Volgend jaar komen we nog sterker terug en mikken we
alvast op de top 10! Ciao Veltec, Ciao Grinta, ATC is the daddy!!!!
Afgelopen weekend reed een delegatie van ATC mee in de Granfondo Colnago Saint-Tropez. Het verslag volgt nog, maar via de website van cyclobenelux lichten we al een tipje van de sluier. ATC maakt stilaan naam, Veltec en het Grinta team mogen rekening met ons beginnen houden... We citeren letterlijk (enkel de dt-fouten werden gecorrigeerd):
Naast de bovenstaande heren stonden er nog meerdere gerenommeerde namen
uit het Benelux cyclo-circuit aan de start. Bekende maar ook een
verrassing. 4 minuten achter de bovenstaande heren kwam een groep van
30, onder leiding van Frank Scheffer, langs gewalst. Naast Scheffer
zaten ook Van Vucht, Vandenhoudt en Vos in deze groep. Van Damme en
Wielfaert stonden hier niet aan de start, maar Lokeren was ook zonder
hen goed vertegenwoordigd. Stijn De Clippeleir uitkomend voor ATC
Cycling team Lokeren reed goed in deze groep mee. Van de 30 bleven er
18 over en De Clippeleir kwam bij zijn cyclodebuut knap als 23e over de
meet.
Stijn, bij deze een dikke proficiat van het voltallige ATC-bestuur. Bron: http://cyclobenelux.com/nieuws/granfondo-colnago-de-cyclokleppers-uit-de-benelux-carpaij-en-enckels-op-stoom
Voor de Peter van Petegem Classic, toch een mooie
klassieker en een 1.HC wedstrijd, selecteerde Hilaire zijn 2 kompanen Tom
(Summie) en Rik (Francesco). Aangezien deze wedstrijd binnen het World Tour
statuut valt en hierdoor een aanwezigheid van het ATC heldenteam verplicht is,
mochten Summie en Francesco niet deelnemen aan de internationale GF Colnago
Classic en zakten zij af naar Oudenaarde. Voor het eerst reed ook het ATC
vrouwenteam (bestaande uit Michèle en Ann) deze klassieker, uiteraard enkele
uren voor de grote jongens.
Na een gezapige aanloop langs de Scheldedijk trok
het peloton richting Brakel, waar er, langs mooie, kronkelende baantjes, nog
tijd was om rustig te keuvelen en van het mooie landschap te genieten. De
eerste hellingen waren de naam helling eigenlijk niet waardig (de Makkegem
bijvoorbeeld was wel echt een makkie), maar na een 40-tal kilometer kwamen de
eerste kuitenbijters toch al eens piepen. Intussen verging het Francesco niet
goed: zijn goede vriend Thomas De Gendt gaf hem deze week nog wat tuintips,
maar blijkbaar had Francesco hem toch wat mispakt aan het sleuren met
betonblokken de dag voordien. Daarbovenop kwam nog een opspelende verkoudheid,
waardoor Francesco niet verder kwam dan wat gehijg en gepiep. Er was heel wat
peptalk nodig van Hilaire om Francesco na de eerste bevoorrading niet voet aan
grond te laten zetten. Beter verging het Summie: hij had blijkbaar zijn Roubaix
benen mee vandaag en nam zijn kompaan Francesco op sleeptouw voorbij o.a. de
Steenbeek, de Veldeman, Berg ten Houte en de loodzware Fortuinberg. En wonder o
wonder, ook Francesco kwam er steeds meer door en kon op de lange Korsele zelfs
even afstand nemen van het peloton in het zog van de 54 jarige Fredje Guesdon.
Op de Taaienberg vond Summie het tijd om ATC
de wedstrijd in handen te laten nemen en werd het kaf van het koren gescheiden.
De laatste hellingen volgden elkaar in sneltempo op, en via een extra ommetje
langs de Scheldedijk waar de snelheid niet meer onder de 37km/uur ging, kon een
select groepje sprinten voor de overwinning in Oudenaarde En de overwinning,
dat was voor onze helden een Ename Blond met een lekkere hamburger! Kortom, een
heel mooie en geslaagde rit, zeker tot volgend jaar! (Afstand: 150km, 17
hellingen, 29km/u gemiddeld)
Een dag na de klassieker de Brabantse Pijl stond er in Hamme de 1.2 toertocht 53x11 Classic op het programma. De courreurs die de Brabantse Pijl gereden hadden kregen rust na de knappe prestatie, behalve Ward. Die stond volgens Hilaire nog niet scherp genoeg en werd op strafkamp naar Hamme gestuurd. Stijn en Michal waren gedurende het hele weekend afwezig. Stijn logeerde bij een zekere Frank en een zekere Andy in Luxemburg om daar een intensief trainingskamp te hebben met oog op zijn favorietenrol in de Granfondo Colnago Saint-Tropez. Michal vertoeft dezer dagen in New York om samen met Senior Marketing Manager Nicolas DD en David Zabriskie, de naambekendheid van ATC binnen de Verenigde Staten te promoten. Naast Ward stonden ook Matthias en Wim aan de start. De vroege vlucht werd gemist en er werd post gevat in de buik van het peloton. Daar deden de mannen van het Heiende het werk maar de vluchters bouwden al snel een kloof uit van 9 minuten. Eenmaal in de buurt van Erondegem begonnen de helicopters van de televisie boven het peloton te cirkelen, de live-uitzending was begonnen. Team Keurslager uit Bazel had dit goed gezien en met een ruk ging het tempo de hoogte in. We kwamen niet meer onder de 35km/h, wat toch vrij merkwaardig was met een groep hoogbejaarde dikkertjes die de kop trokken. De Keurslager weet waarschijnlijk wel welke biefstukjes hij aan zijn courreurs moet geven... Op de eerste helling, de Muur van Lede, moest favoriet Giovanni Parcheggio van team Heiende direct lossen uit het peloton maar zijn ploegmaats legden vooraan de boel stil zodat hij terug kon komen aansluiten. Anyway, na de eerste bevoorradingszone besloot Mats dat het tijd was om de koers in handen te nemen. Genoeg wieltjes gezogen en met de heuvelzone die er aan kwam leek het ideale moment gekomen om ons te onderscheiden van de rest. Zo geschiedde ook, een laatste tegenspartelende Keurslager werd genadeloos uit het wiel gekletst op de brug over de E40 en de 3 zaten geïsoleerd voorin. De koers trok verder richting Zwalmstreek en Brakel, alwaar toch een behoorlijk pittig parcours lag te wachten op het drietal. Minder bekende hellingen werden afgewisseld met prachtige vergezichten. Geen meter plat kregen ze nog voor de wielen. Ward moet duidelijk al in zijn reserves tasten en Wim zette een pokerface op telkens hij in beeld werd gebracht. De enige die geen hinder ondervond van de stijging en de strakke tegenwind was Mats. Hij kende zijn eigen grenzen niet en werd meermaals tot de orde geroepen door Hilaire om zich in te houden. Wim en Ward nestelden zich in het wiel en zetten alle zeilen bij om op de Lippenhovestraat niet op meer dan een minuut gereden te worden. Na de tweede bevoorrading zat het grootste deel van het klimwerk er op en was het vechten tegen de wind om terug richting Hamme te rijden. Met een gemiddelde dat zoals steeds boven de 30km/h lag kwamen de Helden in stijl aan de aankomst. Matthias en Wim nuttigden nog een pannekoeksken en een hotdogsken alvorens de pers te woord te staan, voor Ward had het strafkamp lang genoeg geduurd en hij zonderde zich zonder commentaar af in de teambus.
Dit weekend
begon de feitelijke voorbereiding op wielerklassieker L-B-L.. Met het oog op
deze klassieker tekeden Wardsj, Tom Summie Van Doorslaer, Jerre en Francesco
present in de bierhoofdstad van de wereld voor de Brabantse Pijl. Het zou een
tumultueuze koers worden
Al
vanaf het begin van de koers werd duidelijk dat pech hun deel zou worden
vandaag.. Dit zorgde ervoor dat de helden al snel op achtervolgen aangewezen
waren. Gelukkig hadden Jerre en Wardsj de goede benen mee en vooral Summie een
stel blinkende benen. Hierdoor werd al snel terug aansluiting gevonden in het
peloton.
Nadat
iedereen weer op krachten was, gaf Hilaire het sein om vol voor de winst te
gaan vandaag. De coup die ATC pleegde deed ons al snel terugdenken aan de
grote dagen van de Mapei ploeg. De Helden slaagden er dan ook in om met 4 weg
te rijden uit het peloton. Al snel werden alle vluchters terug gehaald en als décor
ter plekke achtergelaten.
Helaas
was pech weer hun deel toen Francesco achteraan plat reed, het ontbreken van de
neutrale wagen, Hilaire die in panne stond en de helaas enkele
theoretisch kennis over banden vervangen van een Tiense boer met Luikse roots zorgde
ervoor dat de 4 helden opnieuw op achtervolgen aangewezen waren. Ons motto
blijft immers Tutti Insieme!!
Ook
deze week had Redbull weer een aangename verrassing voor de helden in petto.
Het verzorgde opnieuw de kleding van een aantal uitzinnige vrouwelijke
fans die trachten de helden vleugels te geven.. Het lijkt er dus op dat RB
uitdrukkelijk blijft solliciteren naar een felbegeerde plaats op de
heldentrui..
Net
voor de aansluiting een feit zou zijn, sloeg het noodlot nog eens keihard toe
met pech voor Jerre en alweer Francesco. Met een moyenne hoger dan
die gemeten voor de winnaar mogen de helden toch tevreden terug kijken op hun
Brabantse Pijl en lijkt het enkel nog een kwestie van dagen alvorens de eerste
winst genoteerd zal worden. We kijken dan ook al reikhalzend uit
naar het drieluik van volgende week: Van Petegem Classic, Amstel Gold en
natuurlijk de Gran Fondo Saint-Tropez waar Stijn hopelijk zijn favorieten rol
kan waarmaken..
Het eerste weekend van april staat er maar één koers op de agenda van elke
wielerliefhebber: DE RONDE VAN VLAANDEREN! Ook dit jaar werd dit
niet gemist door de helden. Al werd er dit jaar wel gekozen voor
verschillende parcours! De groteren onder ons, Michal, Stijn, Joris, Ward en
Rik kozen voor de lange afstand 260km. De minderen maar zeker niet de minste,
Tom, Wim en Matthias verkiezen de comfortabelere afstand van 150km te
rijden! De weergoden zijn alvast ook van de partij, geen wolkje te
bespeuren en omstreeks 9u was er al een 15°C op de thermometer te
lezen! De Genieters (150km) zijn bij het vertrek in Lokeren enige
vertraging opgelopen, dit mede door het twitteren van Wim P met een zekere
Fabio om nog enkele tactische afspraken te maken. Want in den tijd van
Spartacus reden ze ook al de RVV. De voorzitter opgepikt en weg waren
ze, net iets later dan de eerste lichting, 9u45 zitten de genieters op de
fiets! Zoals het echte helden betaamt moeten zij uiteraard niet
deelnemen aan formaliteiten zoals inschrijvingen en toestanden. Nee, het was
direct de pees erop en aanvallen. Een strak tempo werd er afgelegd, met als één
kopman Dhr. Van Doorslaar! Jaja, onze voorzitter zat op hete kolen! Er stond
geen maat op! Het eerste uur afgemaald aan een tempo van 33km/u
moyenne! De eerste officiele bevoorrading voorbij gereden, om niet veel later
langs het parcours bij de lekkere wijven van RedBull eens halt te houden! Al
snel werd er geknipoogt naar ons Sofie'ke die een paar extra's koel had gezet
voor de Helden, want ja, we kende Sofie reeds sinds onze rit van Ename
Classic! En ons kent ons hé. Er werd nog steeds goed doorgereden,
afgewisseld Matthias en Tom om tegen de wind kop te trekken, in onze groep
kwamen er niet veel andere gasten hun diensten aanbieden om kopwerk te
verrichten! De Helden met de neus in de wind reden ze verder richting
het heuvelland van de Vlaamse Ardennen! Op de Kaperij vond onze Wim het
nog nodig om een extra trainingske in te lassen door zijn drinkbidon halverwege
te laten vallen, en pas bij het beeindigen van deze kasseistrook z'n bidon te
gaan halen! Over extra'tjes gesproken, aangezien onzen Tom vond dat er geen
Kluisberg is opgenomen in deze editie van de RVV, vond hij het nodig om toch
een extra omleiding te volgen met als kuitenbijter de 'Waaienberg' en daarna nog
een hellingske (naam onbekend) van gem. 15% voor een 800m!! De bergskes
kwamen in een razendsnel tempo achter elkaar aan, op Ten Bosse wordt al snel
gespeculeerd hoe we de koers sterk gaan maken want er waren maar 2 hellingen
meer op ons programma! Aangekomen na een langere tussenrit in Geraardsbergen
komen we op de Vesten toe richting Kappelmuur. Maar wat gebeurt op de de
Muur, der staat ne dwazen Marokaan mee zijnen witten Seat in de weg, afstappen
geblazen! Nadat we die Marokaan zijn huid vol gescholden hebben kruipen de
Helden terug de fiets op, afwerken van de Kappelmuur! De helden
verkrampen niet, integendeel op de Bosberg wordt nog een extra demarrage gezet
van Van Wachbeke op de grote plateau! Die zijn mannen dan eventjes alleen
laat om een solo te doen tegen 50km/u richting Meerbeek. We finishen in
Ninove tegen een gem. van 28km/u, waar we best trots op mogen zijn! Het
zou de genietersbende niet zijn als we daarna niet enkele pakskes friet mee
mayonnaise zouden besteld hebben!! Het was een mooie RVV, enkel wat
tegenslag toen we terug aan de toerbus kwamen, er was een raam stukgegooid
van enkele mindere goden die ons wiel niet konden volgen tijdens de
rit! Hilaire zat er niet mee aangezien zijn poulains de hele dag in
beeld waren!! De boys, Michal, Stijn, Joris, Ward en Rik wensen we een
hele dikke proficiat toe want zij hebben nog veel meer afgezien, maar ook
genoten van Vlaanders moois! En vooral Joris wensen we sterkte en een nieuw
broekske toe want een onfortuinlijke aanrijding met een paaltje op de route
strooide wat roet in het eten! Maar dapper zette hij zijn weg verder en koos
hij het hazenpad van zijn broer. De details kunnen nagelezen worden van deze
helden op twitter. Tot volgend jaar!!
Na Gent-Wevelgem op zaterdag, toch al niet te onderschatten, stond ook zondag een Vlaamse klassieker op het programma voor ATC. De E3-prijs in Harelbeke legde een aantal valieskes dollars op tafel om ons binnen te halen en Hilaire ging er uiteraard gretig op in. De bus parkeerde zich onder massale belangstelling aan het Forrestierstadion. De menigte verwelkomde de helden enthousiast, al viel er toch wel behoorlijk wat ontgoocheling te merken toen werd medegedeeld dat El bambino d'oro Wim niet aan de start kwam na zijn val van gisteren. Wim lag immers al op de tafel van Lieven Maesschalck om toch maar fit te raken tegen de Ronde Van Vlaanderen van volgende week. Ook Joris kreeg een aangepast schema en verscheen niet aan de start. De topfavoriet voor de Ronde hoopte met een vierdaagse stage in Ventimiglia zichzelf nog eens superscherp te zetten. Voor de rest was het team voltallig, en vergezeld van een aantal HBC'ers werd er gestart in Harelbeke. De aanloop was vrij vlak maar heel bochtig. Michal kon zijn goede benen onmogelijk in toom houden en trok al vrij snel het hele peloton op een lang lint. Als een slang kronkelde de meute via de landelijke dorpjes richting Edelare, de eerste helling van de dag. Daar werd al eens aan de boom geschud en scheurde het pak genadeloos uiteen. In kleinere groepjes, of individueel, werd La Houppe beklommen en boven wachtte een welgekomen bevoorrading. Met een gemiddelde van boven de 33 km/h ging het eigenlijk iets te snel om nog plezierig te zijn. Daarom werd er besloten om tutti insieme verder te rijden aan een iets minder strak tempo en op de hellingen kon iedereen dan zijn ding doen. De frangipannekes en confituurtaartjes van de bevoorrading deden hun werk en iedereen begon vol energie aan deel 2. En dat was nodig want met toch nog wat melkzuur in de benen van gisteren moesten er hier een kleine 10 Vlaamse Ardennenhellingen beklommen worden. Al vrij snel werd aan Michal en Stijn een vrijgeleide gegeven, de rest deed het iets rustiger aan. Op de tussenstukken werd nog altijd goed doorgevlamd en op de hellingen was het eigen tempo en bovenaan hergroeperen. Na de Kwaremont volgde een nieuwe bevoorrading en vanaf daar bleven ook Stijn en Michal bij de groep. Michal offerde zich op om het merendeel van het kopwerk te doen en gidste de groep over de Kluisberg en over de Tiegemberg terug richting Harelbeke. De gemiddeldes waren bij iedereen verschillend door het wachten af en toe, gaande van 29km/h tot 32,5km/h. Samengevat: ATC presteerde wederom hel sterk en is klaar voor de Ronde van volgende week. Achteraf werd nog wat nagekaart in de kantine in Harelbeke. Vandaar werden ook de fans op de hoogte gebracht van de prestaties door enkele twitterberichten de wijde wereld in te sturen.
Gent Wevelgem, sinds 2011
onderdeel van de UCI World Tour en daarom met stip aangeduid op de
ATC-kalender. Een dag voor de profs arriveerde het ATC-team omstreeks 8u00 in
het dorp aan de Leie, Wevelgem. De stewards verwelkomden helden Ward, Tom, Wim,
Joris en Stijn op de VIP-parking, waar het ATC-konvooi juist achter het podium
plaats kon nemen. Er werd besloten om zowel de 130km als de 180km te verkennen.
Na het tekenen van de feuille, waarbij de helden met hun bolides zelfs de recht
de VIP tent mochten inrijden, werd het tempo onmiddellijk de hoogte ingejaagd.
Met wind in de rug trok het zwarte ATC treintje zich op gang over de prachtige
slingerende wegen doorheen het West-Vlaamse landschap. Aan de eerste
bevoorrading klokten we af met een moyenne van 34 km/u. Het was duidelijk dat
het hoge tempo niet zonder gevolgen bleef. Held Wim voelde zich niet lekker
lijkbleek en met draaiende Gin-ogen wou hij met de tuinlans zijn drinkbus
afspuiten in plaats van ze te vullen. Zelfs naar zijn fiets moest er even
gezocht worden en als klap op de vuurpijl werd er al gelachen met de grijze
VWB volgwagen, dat later echter nog een godsgeschenk zou zijn.
Kort na deze
pitstop volgde de splitsing. De Clippeleirkes kozen voor een 180 km koppeltijdrit,
terwijl helden Ward en Tom kozen voor de 130 km. Held van de dag, Wim, verkoos kort na
deze splitsing om via zijn WIFI-gestuurde GPS terug te keren richting aankomst.
Echter besliste mechanische pech en evenwichtsstoornissen ter hoogte van de
Menenpoort voor een andere wending. Onder het fluwelen geluid van de Last Post,
gespeeld door enkele lokale klaroenblazers, werd Wim afgevoerd met de fameuze
VWB volgwagen. Een latere controle in het UZ te Lokeren bleek noodzakelijk,
maar bracht gelukkig geen slecht nieuws aan het licht.
De andere helden zetten
vrolijk hun tocht verder richting Heuvelland. Daar werden kleppers als De Mont
de Cats, Vidaigneberg, Rodeberg, Zwarte Berg en natuurlijk Kemmelberg en
Monteberg op de grote plaat bedwongen. Op de top van de Monteberg werd er via
het radiosysteem van Jerre nog even met helden Ward en Tom gecommuniceerd. Zij
waren reeds vlotjes aangekomen.Voor de Clippeleirkes wachtte er nog een finale
gekruid met tegenwind en licht hoogteverschil. Held Stijn bedwong de finish met
2 vingers in de neus, terwijl Jerre, bijtend op zijn tandvlees, met water in de
ogen en krampen tot achter zijn reet, uitgeput over de meet bolde. Er werd
afgeklokt met een gemiddelde van 32,9 km/u.
Onze Primevera lag afgelopen zaterdag in Zottegem, want
daar vond de tweede afspraak van het seizoen plaats, namelijk de Ename Classic.
Deze toertocht werd voor het eerst gereden, maar aangezien zij werd opgenomen
in ProTour, kon deze op heel wat volk rekenen. Volgens de organisatie waren
4.500 mensen ingeschreven, de politie sprak zelfs van 6.000 à 7.000 deelnemers.
Na het tekenen van het startblad en de verplichte ceremonie
die iets teveel tijd in beslag nam, trokken onze helden, aangevuld met enkele
HBCers op pad voor 115km wedstrijd. Onder de aanwezigen: held Ward, held
Matthias, held Wim, held Rik, held Tom (met blinkende nieuwe fiets), held
Stijn, held of HBCer Mich, en de HBC Boys Ignacovic en Patje.
Het aanvangstempo was eerder gezapig, het parcours mooi en
golvend, hoewel enkele slechte wegen zorgden voor pech bij o.a. Sensa boys Rik
en Mich, en Ward. Na de eerste pitstop kozen onze helden om de wedstrijd in
handen te nemen en zij zorgden ervoor dat het peloton van 5.000 man op 1 lint
werd getrokken. Er werd gevloekt en gesakkert in de buik van het peloton, en de
kilometerteller ging niet meer onder de 35km per uur. De hellingenzone zorgde
ook voor enige afscheiding bij de helden, maar gelukkig vonden ze elkaar zonder
problemen terug bij de aankomst. Er werd afgeklokt met een gemiddelde van om en
bij de 29km per uur. Nadien werd er nog nagekaart met enkele Vedettjes, kazekes
en salamikes in Zottegem City, en keerden we terug huiswaarts met 3 kg snoepen,
7 bandanas, 12kg sportdrank, 2 bakken Ename en 10 dozen mueslirepen.
s Avonds tekenden nog enkele helden present op de
modeshow van de sponsor, waar ook Bikkembergs model Ward zijn optreden maakte en
heel wat BVs te spotten waren, waaronder antiheld Sven Ornelis.
In het programma van de helden had Hilaire VdS in week 10
opnieuw een LSDke ingeschreven. Zaterdag klokslag 13u15 stonden 6 helden (Matthias, Stijn, Ward, Wim, Tom en Joris) te popelen om hun "long slow
distance training te vervolmaken. Iedereen verscheen in het nagelnieuwe ebony
pakje dat prachtig uitkwam in het Lokerse decor. De strakke zuidwester zorgde
voor een rit richting Herzele via een mooi glooiend parcours. Ergens halverwege
werd halt gehouden bij superette Prima Van Melkebeke in het pittoreske Aaigem
om de familiale banden aan te halen van enkele helden. De helden werden
gastvrij ontvangen en de rekening werd naar Hilaire doorgestuurd. Met de wind
in de rug werd er al niet meer zo slow teruggereden en werden enkele Calpéaanse
benen getest. Speedo Wim kon maar zelden zijn sterk koppel geschoren benen
wegsteken terwijl onzen dikken van de afdaling gebruik maakte om weer in te
pikken. Held Stijn werd dan weer geconfronteerd met uitwerpselen op zn nieuwe
Lightweights, en diende bijna zn lama moves weer boven te halen voor
overstekend wild, kortom een geaccidenteerde terugkeer Edoch werd er na een 100 tal kilometers terug afgetikt in de
stad van de raap en werd er nog een vedettje dito croques genuttigd ten huize
Jerre.
Zondag had Hillaire een vrij programma voor onze helden opgesteld.
Ward vloog voor een fotoshoot naar
Lausanne om de nieuwste Assos collectie te gaan promoten, Matthias laste een
rustpauze in voor zn pezen en las een boek van ene zekereMichel Montignac,Wim kon de draw van Lokeren niet verwerken en
bleef thuis, terwijl Tom dacht dat de Ventourist te Kluisbergen doorgingen beklom los uit de pols de Kluisberg dan
ook maar liefst 8 maal. Tot slot deden de gebroeders Schleck van ATC en kopman
Mich zich te goed aan de Verada Follens Classic. Verada en Follens zal u denken,
wel 2 uit de kluiten gewassen KMOtjes uit het mondaine Zwevegem staken een
wondermooie tocht doorheen pays des Colinnes in elkaar. Onze Lokerse vrienden
van HBC waren ook van de partij en kopman Mich nam reeds vroeg het voortouw in
deze rit, hij kon zijn uitstekende vorm niet wegsteken. De rit nam een rustige
aanvang maar naarmate de kilometers vorderden diende er stevig geklommen
worden. Er werden zelf stukken tot 17% op de Garmin gesignaleerd ter hoogte
van Houtaing. Via de Mont de lEnclus werd er in dalende lijn richting Zwevegem
gereden. Het ging er hard aan toe en met een gemiddelde van 31km/u - 1000 hm en na 100km werd er met een Omerke
op geklonken.
Voor de laatste dag van de Spaanse stage voorspelde de lokale Frank Deboosere veelos zonnos, dat zag er dus goedos uitos voor de heldos. Joris had, na overleg met Stijn, een prachtige koninginnenrit uitgetekend als afsluiter van de trainingsweek. Er werd op tijd verzameld aan het ontbijt want er moesten toch een 150-tal kilometers afgemalen worden door de bergen. Bij het openen van de gordijnen schenen de eerste zonnestralen al binnen in de hotelkamers, alles verliep dus perfect volgens plan! De calorievoorraden werden aangevuld en de talrijke bejaarde fans wensten het vijftal een mooie rit toe. Nog even naar de kamer om de fietsen te halen en het startschot kon worden gegeven aan de Avinguda Primavera. Geen vlakke aanloop vandaag, maar al vanaf de eerste kilometer was het klimmen geblazen. Zo hoort dat nu eenmaal in een koninginnenrit. De eerste klim was lettterlijk een opwarmer. De zon liet de geoliede beentjes blinken tijdens de klim richting Finestrat, ondertussen reeds een vertrouwde baan voor de helden. Iedereen bleef hier nog samen, geen vroege vluchters of Thomas Voeckler vandaag. Het gezelschap was op weg om via de flanken van de Alto Aitana richting Port de Tudons te rijden, op een hoogte van maar liefst 1024m boven de zeespiegel. Deze col werd trouwens al meermaals in de Vuelta opgenomen. Vanaf het dorpje Sella besloot Michal om er een snok aan te geven en weg was hij. Ward en Joris besproken nog snel even hun tactiek alvorens Joris met een strakke coup de pédale ook alleen wegreed. Wim en Matthias weken geen seconde van mekaars zijde, en zijn van plan om als een perfect op mekaar ingespeelde tandem furrore te maken in de granfondo's. Binnenbochten tot 20% waren geen uitzondering en tijdens de laatste 6km zakte de gemiddelde stijging niet meer onder de 8,5%. Na een klim van 35km kon dit zeker tellen en de vergelijking met een Alpencol was hier zeker gerechtvaardigd. Op de top trok iedereen zijn windstopper aan want het was er heel fris. Er lag zelfs wat sneeuw en dat is eerder uitzonderlijk. In groep werd er afgedaald richting Alcolecha en Benasau. Vanaf dan wisselden stukjes pittig klimmen en dalen mekaar systematisch af. In een bergdorpje werd een water-, koffie- en colastop gehouden om daarna terug vol door te trekken, op zoek naar de Col des Rates. Die bleek nog verder te liggen dan gedacht en ondertussen begonnen de maagjes te knorren. In het dorpje Bolulla werd een zonneterrasje gevonden en kon er genoten worden van een overheerlijke paella of lekkere sandwich. Het leven als een prof stond de helden wel aan op deze manier. @Held_Mats, @warddb, @wlodek1979, @josken_007 en @wimwimmer gooiden snel nog wat info op twitter voor het thuisfront en weg waren ze, op zoek naar de top van de Col des Rates. Ook deze klim werd al meermaals opgenomen in de Vuelta. Hij was qua stijging iets minder zwaar dan de vorige klim en ook een pak minder lang. Over kronkelende wegen via de bergflank scheurde de groep opnieuw uiteen. Michal en Joris bleken over de juiste benen te beschikken om aan het tempo van een gemiddelde prof zoals Matthew Hayman naar boven te rijden. Ward, Wim en Matthias reden meer aan het tempo van Kurt Hovelinck, wat in feite nog altijd niet slecht is. Boven werden de windvestjes opnieuw aangetrokken om de snelle afdaling richting Alcalali in te zetten. Er moesten van daaruit nog enkele pittige heuvelrugjes overwonnen worden om terug aan de kustlijn van Calpé te komen. Joris en Ward namen de laatste punten voor de bergprijs maar kwamen toch tekort om Michal van de bolletjestrui te houden door zijn voorsprong op de klim buiten categorie. Een lange afdaling leidde de laatste rechte lijn richting Benidorm in. Tutti Insieme maakte de zwarte armada haar intrede in de mondaine badplaats. De cijfers: 148km en 2800 hoogtemeters, lekker! Een pannekoekje met Nutella als afsluiter kon niet ontbreken alvorens terug naar het hotel te trekken. Daar werd alles terug ingepakt voor de terugreis de dag nadien en na de maaltijd trok het olijke vijftal richting Engelse wijk om, verkleed als gebronzeerde afgetrainde atleten, een pintje te drinken op Benidorm-carnaval. Het wekkertje liep vroeg af de volgende ochtend. Nog heel erg moe maar supertevreden na een meer dan geslaagde stage vlogen de helden terug richting vliegveld van Lokeren.
Regen, regen, regen en nog eens regen... Dat is wat de Calpé-boys zagen toen ze 's morgens door het raam keken. De stemming zakte meteen naar een dieptepunt want iedereen wist dat fietsen in de regen geen zin had. Ook de gedachte dat het in België zonnig was deed daar niet veel goeds aan. Voor het ontbijt hield het even op met regenen en groeide de hoop, maar tijdens dat ontbijt begon het opnieuw te regenen, zelfs nog harder dan daarvoor. De rit werd uitgesteld naar de namiddag, tenminste als het dan zou stoppen met regenen. Er werd gezocht naar alternatieven maar in Benidorm is er zo al weining te beleven, en bij regenweer doe je er al helemaal beter niks. Terug naar de kamer dan maar. Wim en Joris hadden aan de receptie het volledige internet gekocht, en op de kamers werd er volop naar Belgische nieuwssites gesurft. Ondertussen stopte het wel met regenen en begonnen de wegen heel langzaam op te drogen. Om de tijd wat te versnellen kreeg Wim het geniale idee om naar 'Oh Oh Tirol' te kijken via Youtube. Een goede zet, want in een mum van tijd werden de straten droog en maakten de helden zich dan toch klaar voor een tochtje. Het plan was om via de kustlijn naar den Denia te fietsen en dan via het binnenland terug te keren over de bergen. Maar al na enkele kilometers dook een zwart wolkenpak op en begon het terug te druppelen. Rechtsomkeer en de andere richting uit. Want daar zag het weer er veel beter uit. Op de promenade in Benidorm werd heel sterk getwijfeld over doorrijden of een terrasje doen. Uiteindelijk werd het het eerste en de zwarte brigade (het debuut van de nieuwe uitrusting) trok zich op gang richting het zuiden. In Villajoyosa werd de dijk aangedaan en was iedereen onder de indruk van de pracht van deze locatie. Er brak een spontane fotosessie uit, het album wordt binnenkort door Pannini op de markt gebracht. Na al dat moois trokken de semi-profs op het gevoel het binnenland in om de beentjes eens vol te laten lopen in de bergen. De zon was van de partij, de streek was prachtig, kortom de druilerige voormiddag was al lang uit het geheugen gewist. Ook Matthias was opnieuw van de partij en bleek wonderwel opeens geen last meer te hebben aan de pezen. Hij kon pijnloos klimmen, iets wat hem de laatste maanden nooit gelukt was. Het mirakel van Benidorm? Het was genieten om op de perfect geasfalteerde wegen door de prachtig glooiende streek te rijden. Net als gisteren werd er ook nu richting Finestrat geklommen, hetzij langs een andere kant. Van daaruit werd de afdaling ingezet richting Benidorm. Omdat het zo goed was om te fietsen besloten de helden om nog wat door te rijden richting Altea, in de streek ook Aruba genoemd. Het onthaal door de lokale bevolking was hartelijk en om de onverhoopt mooie rit te beëindigen stopten de helden op een terrasje in de zon voor wat tapas en een colaatje. Genieten met een grote G! Bij terugkomst in het basiskamp toonde de kilometerteller 75km en 800 hoogtemeters. Wie dat 's morgens had durven hopen werd gek verklaard. Omdat de zon maar bleef schijnen zakte het vijftal nog eens af naar de dijk in Benidorm. De ontvangst was alweer hartelijk en verschillende horeca-zaken ondernamen een poging om de helden binnen te lokken. Uiteindelijk belandden ze in een Engelse bar waar nog enkele colaatjes en wat watertjes achterover werden gekieperd. De dag eindigde met opnieuw een heerlijk buffet in het hotel, gevolgd door een Belgische voetbaltopper op de laptop die nooit echt de verwachtingen kon inlossen. Met een compex-sessie als toetje vielen de helden met een al iets bruiner kleurtje voldaan in slaap.
Een stevige nachtrust zorgde ervoor dat er aan het ontbijt 5 uitgeslapen helden verschenen, strak in het witte pak. Voor Matthias zou het een dagje solo cruisen worden, want door zijn blessure kon hij onmogelijk meerijden met de groep. De rest had opnieuw afgesproken met de Seeldraeyers en zijn begeleider voor een al wat pittigere rit door de bergen. Het zonnetje scheen volop, al voelde het 's morgens wel nog wat frisjes aan. Er werd afgesproken tussen Benidorm en Altea, waar de helden naar goede gewoonte een tiental minuutjes te laat opdaagden. Vanaf Altea trok het gezelschap landinwaarts en in deze streek wil dit zeggen dat er geklommen kon worden. Wim had last van de luchtwegen en waarschuwde zijn kompanen dat hij wel eens vroeg zou kunnen afhaken vandaag. Maar in het begin haakte hij zijn wagonnetje aan en poseerde hij nog vlijtig voor de meegereisde fotografen. In Callosa d'En Sarria eindigde de eerste klim en besloot Wim om toch niet verder mee te rijden. Hij zou zijn meesterknecht Matthias gaan vervoegen om langs de kustlijn nog wat relatief vlakke kilometers af te malen en ondertussen ook te genieten van al het lekkers dat de streek te bieden heeft. De andere 3 helden reden samen met hun metgezellen via Polop en La Nuncia om daar terug naar beneden te duiken en aan de voet van een nieuwe klim te komen. De klim richting Finestrat was een leuke loper, en Michal en Seeldraeyers kozen het hazenpad. Joris sukkelde met de versnellingen en kon niet anders dan op een te groot verzet naar boven rijden, hetgeen behoorlijk wat krachten kostte. In Finestrat volgde een hergroepering en over de vers aangelegde asfalt voor de Vuelta werd er richting Relleu geknald. Daar was het hoog tijd voor een waterstop, want 1 drinkbus per persoon was eigenlijk veel te weinig. Na de tankbeurt volgde een stukje op en af waar de snelheid amper onder de 30km/h zakte. Er vielen ook wat regendruppels maar gelukkig niet meer dan dat. Uiteindelijk werd er via de stuwdam van Amadori terug naar de kustlijn gefietst. Meerbepaald in Villajoyosa fietste het vijftal terug richting Benidorm. Aan het hotel werd afgetikt met 96km op het tellertje en 1500 hoogtemeters na een heel mooi ritje. Joris, Michal en Ward namen een middagmaal in het hotel. Van Matthias en Wim was geen spoor. Na contact op te nemen met Childfocus bleek dat de 2 rakkers in Calpé aan het rondtoeren waren. Op het gemakske een beetje genieten, niemand kon hen ongelijk geven. Er werd afgesproken dat ze zouden terugkeren en rond 16u30 zou de rest hen vergezellen in Café D'Anvers op de promenade in Benidorm. Maar ondertussen was het beginnen regenen in Benidorm en werd de uitstap afgelast. Met de fiets rijden bij regenweer zou heel gevaarlijk zijn op de gladde Spaanse wegen. Matthias en Wim konden niet anders want ze moesten nog terug in het hotel geraken. Dat lukte hen ook, zij het wel met redelijk wat zwarte oliestrepen op hun witte tenues. Afspraak in de bar van het hotel dan maar voor een partijtje pool, een aperitiefje en de bespreking van de ritten voor de komende 2 dagen. Het was er wel gezellig vertoeven en na het eten besloten de helden om nog eens naar daar terug te keren voor het avond-animatieprogramma. Maar nadat Matthias bijna werd aangevallen door een hoogbejaarde, verbaal agressieve Schot, besloten de helden om toch maar in de lobby van het hotel te gaan zitten. Daar hadden ze ook geen last van de veel te luide muziek die werd gespeeld voor de club der 75 plussers en konden ze zich voorbereiden op een nieuwe dag vol fietsplezier.
Woensdagochtend 2 maart, luchthaven
Zaventem. Last call for passengers De Clippeleir, De Bock, Pieters, Lubanski
and Van Wachbeke for the flight to Alicante. Achteroverleunend in de zeteltjes
voor de Starbucks en de tijd volledig uit het oog verloren tijdens het eerste
van de vele gesprekken over koers, hoorden de helden deze boodschap uit de
speakers komen. Na een lange spurt kwamen ze dus als laatsten aan boord van de
bejaardenvlucht richting Costa Blanca. Maar geen probleem, een tweetal uurtjes
later zetten ze voet op Spaanse bodem onder een stralend zonnetje. De Spaanse
pers was duidelijk op de hoogte van hun komst en onder begeleiding verlieten de
helden de luchthaven op weg naar Calpé. Toen bleek dat de bus hen voor een
hotel in Benidorm afzette fronsten de helden hun wenkbrauwen. Blijkbaar had de
ploeg in extremis het beste hotel aan de Costa Blanca geboekt. Het Iberostar
Royal Hilton Prince Park Resort lag nu eenmaal in het minder tot de verbeelding
sprekende Benidorm, maar bleek veel beter voorzien om internationale vedetten
te ontvangen dan 20km verderop in Calpé.
De helden vonden dit uiteraard geen
probleem en trokken naar de kamers om de fietsen te monteren en zich ook
vestimentair fietsklaar te maken. Na een korte lunch trok het vijftal op pad
met Tom Seeldraeyers, een toptalent uit het Belgische profwereldje, en zijn
persoonlijke begeleider Stefaan Vaerewijck. Zij kenden de streek vanbinnen en
vanbuiten want ze verbleven er al een aantal weken en hebben er zelfs een eigen
residentie. Eerst werd er via de kustlijn richting Calpé gereden. Al snel werd
duidelijk dat vlakke wegen in deze streek gewoonweg niet bestaan. Vanuit Calpé
volgde dan een gelijkmatig lopende klim landinwaarts richting Benissa. Hier
werd het gas voor een eerste keer opengedraaid door Seeldraeyers en bijgevolg
verbrokkelde de groep in een drietal delen. Boven volgde een kort fotomoment en
nadien volgde een lange afdaling terug richting Calpé. Ondertussen was ook
duidelijk geworden dat Matthias zijn blessure nog steeds niet genezen was. Hij
diende met pijn aan de pezen maar vooral in het hart, afscheid te nemen van de
groep en alleen terug te rijden richting hotel. De anderen sloegen van de
hoofdbaan af naar het mondaine Altea Hills, niet toevallig de vaste
verblijfplaats van Seeldraeyers en zijn begeleider. Om Altea Hills te kunnen
bereiken moest een pittige klim genomen overwonnen worden. Een mini-versie van
Alpe DHuez met stukken tot 16% leidden de groep (opnieuw in verbrokkelde
deeltjes) naar Casa Seeldraeyers. Daar werd de helden een blik achter de
schermen van een profwielrenner gegund alvorens de berg af te dalen en terug te
keren naar het hotel. Met 75km en 1000 hoogtemeters op de teller werd er afgeduwd, de kop was er af
en de helden hadden een idee van wat hen de komende dagen te wachten stond qua
parcours.
Na een verkwikkende douche en dito
massage werd er aangeschove aan het buffet. Zorgvuldig werden de gezondste
stukjes eten geselecteerd om toch maar zo dicht mogelijk bij het leven als een
prof te komen. Na het eten daalden de helden nog eens af richting stadscentrum.
Dit bleek op een woensdagavond echter een dode bedoening te zijn. De vijf
belandden in een Engelse pub en kaartten daar nog wat na over de afgelopen dag.
De vermoeidheid sloeg snel toe en toen Michal door de patron werd beschouwd als een
dubbelganger van de Nederlandse Zilveren Harp-winnaar Frans Duijts (spreek uit
French Douitsch) besloten de helden om terug te keren naar het hotel. Na een
lange dag vielen de oogjes al snel dicht om de batterijen op te laden voor de
volgende dag.