Kalender ATC Cycling 2011: November 2010: 14: Bollekescross Hamme-Zogge (Tutti Insieme activiteit) 21: Cross Gavere Asper (Tutti Insieme activiteit) 26: 6daagse Gent (Tutti Insieme activiteit) December 2010: 4: Eindejaarsdiner Open Fire (Tutti Insieme activiteit) 31: Oudejaarsparty Michal Lubanski (Tutti Insieme activiteit)
April: 2: Ronde Van Vlaanderen 16: Peter Van Petegem Classic 16: Amstel Gold Race, Valkenburg (NL) 17: Gran Fondo Colnago, Saint Tropez (FR) 23: Davitamon Classic, Nazareth
Juni: 4: Waalse Pijl, Spa 4: Tour de Namur, Namen 11: 3 Ballons Vogezen (FR) 18: Gran Fondo Eddy Merckx, Hoei 25: La Magnifique des Ardennes, Bouillon 25: Limburgs Mooiste, Heerlen (NL)
11 juni 2011 stond ATC aan de start van Les 3Ballons. Dit is een A categorie wedstrijd waarvoor Hilaire zijn volledige ploeg had opgetrommeld zodat we met 8 konden starten. Helaas hadden Andrei Michal Tchmil en Summie-Tom reeds tijdens de voorbereiding moeten afhaken met blessures. Andrei maakte met een mooie 4° plaats wel zijn wederoptreden in een locale kermiskoers te Oekraine..
Uiteindelijk telde de ploeg 6 helden: Polli dourke (Stijn), De jokke, Wardsj, Matsu Matsu, Bambino dOro (Wim) en Francesco.
Voor Francesco die zijn peilen al op de kortere en plattere koersen aan het richten is, is dit een wedstrijd volledig in dienst van de kopman.
Spijtig genoeg zouden een natwegdek en een spoorovergang nog voor de eerste helling een schifting voeren waardoor de hulp aan de kopman nogal beperkt zou blijven.. Dit was alvast het teken voor een iet wat moeilijke aanvangsfase. Francesco besloot dan ook rustig aan te vatten, maar nog tijdens de eerste klim verloor hij zijn lunchpakket en moest hij gedwongen terugkeren. Tijdens de afdaling lag er 1 verraderlijk bultje alwaar menig bidon de graskant koos, alsook deze van Held Rik. Bij de langere koersen kan hij wel wat water gebruiken, dus keerde hij voor een 2de keer om. Vervolgens verloor hij tijdens de beklimming van de Col dOderen ook nog het regenvestje en mocht hij al voor de 3de keer omkeren.
Tijdens de briefing had hij blijkbaar ook al niet goed opgelet want de bevoorrading bevond zich aan de voet van Col dOderen en niet boven.. Met 2 lege bidons begon hij dan ook te schooien om water. Hier betaalde hij al snel de tol van het succes van ATC, want geen enkele ploeg wou te hulp schieten. Hierdoor moest hij noodgedwongen stoppen bij een fan, die voor een handtekening de bidons weer vulde. Dit was dan weer het teken voor het begin van de wederopstanding. Geleidelijk aan voelde Francesco zich beter worden en dreef hij het tempo op. Zo passeerde hij op de route d Americain, de onfortuinlijke Bambino dOro die nog grotere problemen kende. Hoewel hij op weg naar de top van de grand Ballon nog zijn zonnebril eens verloor en voor een 4de keer mocht omkeren, bleef de moral en het tempo hoog.
Aan de voet van col Hunsdruck nam hij nog snel 24 redbulls tot zich en vloog letterlijk naar boven opzoek naar een goede groep. Hoewel de Jokke hem gewaarschuwd had voor de nadelen van zoveel RBs, twijfelde hij niet aan de voet van Ballon dAlsace om nog eens 24 RBs tot zich te nemen.. Dit zou hem op 2 km van de top alsnog zuur opbreken.. Hammertime!!! Gelukkig had hij eerder die dag toch teruggekeerd voor zijn lunchpakket dat hem er weer boven op hielp. Ook de gedachte van aankomst bij de scheune miekes gaven een boost aan de moral. Vervolgens zou een groep van een 20-tal renners in goede verstandhouding vaart maken naar de slotklim. De laatste 10km voor de klim was de samenwerking weg, maar een attente Francesco at rustig het bord van zijn medevluchters leeg.
Aan de voet van Planche des belle filles bleek een gouden Louis nog tot de mogelijkheden te behoren en werd de gas nog eens volledig opengetrokken. Met zijn gedachten bij de miekes vloog hij dan ook naar boven. Boven zag hij nog net Matsu Matsu voor zich uit rijden.. Uiteindelijk een kleine 8u30 gefietst en tevreden met de gouden plak. Planche des belles filles leverde overigens vooral uitgewrongen koeruirs op.. De miekes waren waarschijnlijk al vertrokken met de winnaar..
Proficiat aan alle helden, die allen een gouden medaille behaalden!!
Toch ook nog een woord van dank voor soigneur Ludo en Mecanicien Benny, die onze benen en fietsen in perfecte staat aan de start brachten!!! DANK U!
3 Ballons, een prachtige topcyclo dwars door het
Parc naturel des Ballons des Vosges met beklimmingen van de Ballon de Servance
(1200m), le cols des Ménil (678m), le col dOderen (884m),le col du Herrenberg
(1186m), le Markstein, le Grand Ballon (1325m), le Hundsdruck (748m), le Ballon
dAlsace (1200m) en als laatste de vreselijke Planche des Belles Filles
(1148m). Een van de vele doelen dit jaar om
hier een mooi klassement te rijden. Doelstelling vooraf was top 100. Na het
lange voorjaar, het kleinere trainingsvolume van de laatste weken, de
beperkte parcourskennis en de talrijke hoogtemeters die men in de 3 Ballons
dient te overwinnen (+/- 4500 hm) was het voor mij dan ook een groot vraagteken
wat de Ballons zouden brengen.
Donderdagavond werd er aangezet richting
Champagney. Onmiddellijk na het werk vertrok ik vanuit Brussel als eerste van
het ATC team om de Middeleeuwse burcht Clos Fleuri voor middernacht te
betrekken.Bij aankomst, werd ik -toen
nog- hartelijk ontvangen door Uil Albert en Vogelbekdier Brigitte waarom
verblijven wij eigenlijk steeds bij dieren? Later op de avond, en zonder warm
welkomstcomité, arriveerden de rest van het afgevaardigde ATC Cycling Team.
Bij het krieken van de dag stond de huisgemaakte
kriekenconfituur reeds op tafel, hoewel Thieuke reeds duchtig lokale kaas op
zijn toasten aan het degusteren was. Aan de ontbijttafel werden we vergezeld
van nog enkele fietscoryfeeën, dé Ludo en dén Benny bij den Uil kon er echter
geen glimlach meer af. Na het ontbijt werd er onmiddellijk richting
inschrijving gereden, op een steenworp van ons Middeleeuws verblijf. Alle
rugnummers en chips lagen reeds klaar voor ATC, het was gewoon afhalen en
wegwezen.
Daarna had Hilaire een korte verkenningstocht
ingepland, doorspekt met enkele fotoshoots voor fans en sponsors. Op het
programma stonden enkele hectometers van de Ballon de Servance en de volledige
beklimming van de Planche des Belles Filles. Aan de voet van de Planche pikte
bambino doro Pierreke aan. Hij had de nacht nog in België doorgebracht en was
s ochtends vertrokken om alsnog een laatste keer van de medische geneugten van
zijn hypoxietent te kunnen genieten.
Het werd stilaan tijd voor een hapje en daarom
opende Pierre zijn koffer, legde zijn Specialized ATC Team Replica er in en bezorgde
me een laatste snelheidstraining achter de wagen. Er werd halt gehouden voor
een carbo-loading ter hoogte van bar La Martina. Daar werd
verder nagekaart over het parcours en het wielrennersleven; Jokke vond de
Planche serieus overroepen, Thieu wou zijn stuurlint zeker nog vervangen,
Pierre vond het al best warm en brainstormde wat over het vestimentaire
gedeelte van de tocht, terwijl Rik blij was dat hij zijn hoge velgen niet mee
had en Ward een lijstje voor de Colruyt aan het opstellen was. Daarbij kwam nog
eens dat we samen opdringerige fans van de spiksplinternieuwe VA_CORSE wielen,
op afstand moesten houden.
De dag werd afgesloten met het tunen van de
fietsen, hamsteren in de lokale Colruyt en een sober avondmaal: kip met
gebakken pasta. Er werd snel weer gekozen om naar de vlindertuin terug te keren
en de ogen te sluiten.
s Ochtends ging de wekker reeds af omstreeks
5u. De nodige koolhydraten werden naar binnen gespeeld, de kledij werd
aangemeten en ik kon met mijn fiets onmiddellijk plaats nemen in de voorste
gelederen. De start werd gegeven omstreeks 7u15, na enkele interviews met oa.
Michel Snel en een voorstelling van enkele profs uit Ethiopië (uitkomend voor
Marco Polo Cycling).
De eerste kilometers werden aan een rustig tempo
afgehaspeld en ik had zodoende nog tijd om met Bart Van Damme even te keuvelen.
Op de Ballon de Servance was het echter direct prijs, de Veltecers legden er
meteen een snoeihard ritme op. De ontbrekende parcourskennis speelde me hier
echt wel parten, naast de benen die niet echt wouden warm lopen. Ik verloor een
pak plaatsen en kwam als 100ste door op de top. Na de snelle en
leuke afdaling, kon ik jammerlijk genoeg door een rood licht net niet aanpikken
aan een snellere vooropliggende groep. Met een 30-tal stormden we af op de col
du Ménil en col dOderen. Een eerste schifting werd gevoerd op de col de
Brammont, een echte loper die me op het lijf is geschreven. Ik schoof mee om
zodoende op de stijlere route Americain door te bijten. Bovenop route de Crêtes
bleken we nog met een 8-tal over te blijven, waarmee we verder samen de Grand
Ballon opreden. Een moordende opeenvolging van beklimmingen met bijzonder
weinig recuperatie.
De verstandhouding in het groepje na de Grand
Ballon viel al bij al nog mee, we wisten dat iedereen wel een beetje moest
rijden. De Hundsruck was opnieuw doorbijten met zijn steilere stukken, maar ik
voelde dat ik nog genoeg krachten over had voor wat nog komen zou. Hier en
daar, verspreid over het parcours raapten we de eerste renners op, en ik kan u
verzekeren het waren lijken!
Op de ballon dAlsace bleven we nog met een
5-tal renners over. We reden aan een gezapig tempo naar boven, zodat we
allemaal wat samen bleven. Dit kwam goed van pas want de weg tot aan de voet
van de Planche des Belles Fillles was net voor Champagney bezaaid met
kuitenbijters die wel zeer aan de beentjes begonnen te doen. Ik probeerde nog
goed te eten om vol krachten de finale te rijden en dat bleek nodig te zijn,
want een groep van een 30 tal renners kwam terug net voor de voet van de
Planche des Belles Filles.
Er was maar één opdracht, zo ver mogelijk
vooraan aan de klim starten en de kleinste versnelling 39x25 zo snel mogelijk
rond krijgen. De percentages vlogen me om de oren, ik beet door en eindigde
uiteindelijk in een tijd van 7u 7minuten, goed voor een 75ste plaats. Ik kwam tevreden binnengebold, maar
ben alsnog benieuwd wat het zou gegeven hebben indien ik bij een snellere groep
had kunnen aanpikken op de col de Servance iets voor volgend jaar!
De prachtprestatie van de andere helden, de
heroïsche verhalen en de welverdiende pasta nadien, maakten van dit kale
skistation alsnog een gezellig vertoeven achteraf.
Aan de winnaar Michel Snel en éénieder die deze
cyclo tot een goed einde bracht: klasse en respect!
Les Trois Ballons: een ritje
van 200km + 5km molshoop. Hiervoor stonden de zenuwen bij mezelf en de meeste
ATC deelnemers al sinds half week 23 strak gespannen. Donderdagavond werden we
dan eindelijk gelost en trokken Rik, Joris, Matthias, Stijn en ik richting
Champagney. Na een lange rit kwamen we rond 1u aan en kropen we samen met onze
fietsen onder de wol.
De ochtend nadien gingen we
naar de ploegvoorstelling in de immense evenementenhal van Champagney. Veltec,
Grinta! en MarcoPolo keken aandachtig toe hoe kopman Stijn De Clippeleir en
zijn knechten werden voorgesteld op het podium. Na dit verplicht nummertje
gingen we ons snel omkleden en trokken we op verkenning voor de begin- en
slotkilometers. We verkenden de eerste serieus hellende strook van de Ballon de
Servance en daalden opnieuw af om onze schaduwkopman Wim te ontmoeten,
rechtstreeks uit België gekomen samen met Geert Plancke en Valentino Roncada. Samen verkenden we de slotklim naar de Planche
des belles filles. 5,6 km
aan 9% gemiddeld. Voor de ene held ging het duidelijk al wat makkelijker dan
voor de andere. Ik vond het in elk geval moordend zwaar en de onzekerheid voor
morgen nam stilletjes toe. In het terugkeren aten we nog een pasta en genoten
we van het zonnetje en het vakantiegevoel. Terug op het hotel kon de 3 Ballons
eigenlijk beginnen. Fietsen kuisen en afstellen, wielen africhten, nummers
pimpen en ophangen, naar de Colruyt gaan, eten, drinken, profielen instuderen,
discussiëren,... proberen slapen. Een good-old granfondo-sfeertje dus!
Enkele uren slapen later was
het zover: de dag van mijn eerste 3Ballons. Eerst propten de helden zich vol met brood, confituur,
honing, pannekoeken, kaas, yoghurt, om nadien te gaan ontbijten. Veel meer dan
een bord pasta kregen de meesten er niet meer in. Zeker niet toen bleek dat het
beginnen regenen was. Mats en Jokke moesten in allerijl nog hun wielen en
remblokken vervangen zeg! Hier hadden ze niet op gerekend. Stijn stond
ondertussen al klaar in het eerste startvak en Rik, Wim en ikzelf besloten ook
maar te vertrekken. Gehuld in een regenvestje stonden we in onze box te wachten
en zagen we het stoppen met regenen. God zij dank, want dat zou gevaarlijk
geworden zijn. Regenvestjes in de achterzak en enkele tellen later wordt het
startschot gegeven. Succes mannen, en route!
Mijn persoonlijke ambitie was om te finishen tussen 8u en
8u15, wat een plaats bij de eerste 400 zou moeten opleveren. Daarom ging ik
zoals altijd stevig van start. Op de natte wegen baande ik mij langzaam een weg
naar voren, op zoek naar een goed wiel. Dat vond ik en samen met een 5-tal
lotgenoten schoven we op deze manier enkele honderden plaatsen naar voor tot
aan de voet van de Servance. Ik peddelde bergop verder naar voor in het
deelnemersveld tegen een stevig tempo, maar moest al snel een tandje of 2
kleiner schakelen. Te snel begonnen? Ik vond dat ik traag vooruit kwam nu en
was blij toen ik eindelijk aan de top was. Met een krantje onder de trui daalde
ik voorzichtig af want de baan lag nog redelijk nat. Ik werd langs alle kanten
voorbij gereden maar dat kon mij niet schelen. Beneden had ik geluk toen zich
aan de verkeerslichten een groep van een man of 50 gevormd had en ik kon
aansluiten toen het net terug groen werd. Ik nam ongeveer de tiende positie in
in de groep en liet me meeglijden over de Col de Ménil en de Col dOderen.
Zalig lopende klimmetjes waren dit en ik voelde mezelf er goed door komen. In
de haarspeldbochten zag ik wel dat de groep in stukken brak en we met een
20-tal over bleven. De schifting ging verder op de Col du Bramont, en ik zakte
weg in het groepje. Na de korte afdaling begon meteen de Route des Américains
en ik moest de groep (die nog uit een man of 10 bestond) laten gaan. Boven op
de route des crètes liet ik me inlopen door een achtervolgend groepje en in een
rotvaart ging het naar de top van de Grand Ballon. Ik had geen moeite om in het
wieletje te volgen en we haalden de ontsnapten terug in. Op de top
(halfkoers) hield de groep halt om de drinkbussen bij te vullen en een
plaspauze te houden, uiteraard kwam dit ook voor mij op een ideaal moment.
Tijdens de lange afdaling werden de batterijen terug wat
opgeladen zodat ik vrij fris aan de voet van de Hundsruck kwam, een venijnig
beest van een 7-tal kilometer. Deze klim kon ik opnieuw in groep afwerken, en
opnieuw kwamen we ferm uitgedund aan de top. Een sociale Westfluut spoorde mij
en nog enkele metgezellen aan om het tempo hoog te houden op het tussenstuk
vanuit Masevaux naar de Ballon dAlsace. Ik gehoorzaamde en we kletsten met
zijn negenen de slepers uit de wielen. Onze Westfluut was zo fier als een
gieter en kwam iedereen persoonlijk bedanken. Al glimlachend kon ik dus aan de
Ballon dAlsace beginnen. 10
kilometer verder lag de top en het begon nu stilaan door
te wegen. Ondertussen was ik alleen gevallen want mijn collegas waren blijven
plakken aan de bevoorradingspost. Ik vond een goed ritme en raapte links en
rechts wat lijken op. Boven voelde ik de honger knagen en speelde snel wat
snoep en repen naar binnen. Misschien wel te laat, want in het glooiende stuk
naar Champagney moest ik de rol lossen. Opnieuw had zich een mooi groepje
gevormd waarmee ik graag naar de voet van de slotklim was gereden. Maar het
ging dus iets te snel, met name op de venijnige hellende stroken die ik in dit
deel niet verwacht had. Bij de doortocht in Champagney twijfelde ik tussen
alleen doorgaan of me laten inlopen om zuiniger naar de Planche te rijden. Ik
koos voor de solorit. Verstand op nul en trapen maar, tenslotte waren het de
laatste 20 kilometer.
Ik haalde een dame van Veltec bij en vroeg haar om samen te rijden maar verder
dan mijn achterwiel raakte ze niet meer, damn. Nu moest ik ook wel blijven
doortrappen want stel je voor dat ik door een vrouw zou worden ingehaald Neen
Op een drafje naar de Planche des belles filles dus. Bij het begin van het
beest zegt mevrouw bedankt he, en ze laat me achter. Ik luister in mijn
oortje en hoor Hilaire zeggen De 3 Ballons begint hier, en twijfel geen
moment. Ik bundel al mijn krachten en haal haar opnieuw in en laat haar
definitief achter. Gelukkig hadden we deze klim verkend of ik was misschien wel
afgestapt. Loodzwaar! Bij het ingaan van de laatste kilometer verschijnt een
brede lach op mijn gezicht en ik pers er op het einde zelfs nog een spurtje uit
bergop. I did it!
Als een slappe vod begeef ik mij naar de stand met
recuperatiedrank. Liters kap ik achterover, mijn tank was volledig leeg!
Stilaan kwam ook het besef dat ik het beter deed dan ik gehoopt had. 7u42 en
een 255ste plaats. Hier doe je het toch voor! De 75ste plaats
van Stijn en de andere Golden ATC Boys maakten deze dag top!
Donderdagavond/nacht streek het heldenteam neer in Champagney, een
vredig dorpje in de Vogezen dat als startplaats fungeert voor de jaarlijkse 3
Ballons cyclo. De helden voelden zich vermoeid na een drukke werkweek en er werd dan
ook snel onder de wol gekropen in de plaatselijke B&B Clos Fleuri. Clos Fleuri kenmerkt zich door een aparte decoratie dito inrichting en
een vrij stroeve gastheer met autistische trekjes desalniettemin kunnen we deze
B&B aanraden als het gaat om prijs/kwaliteit. Vrijdagochtend werd er vroeg opgestaan en aan de gezamenlijke
ontbijttafel deed ATC zich duchtig tegoed aan kaas , stokbrood , huisgemaakt rozijenbrood
en confituur en werd ook kennisgemaakt met onze medebewoners Benny en Ludo,
twee el sympaticosop leeftijd van
een superieur soort!Na het ochtendtafereel werd er naar de start gereden om de nummers op te
halen, er werd nog een klein verkenningritje georganiseerd op La planche des
belles filles en werd er volop aan de fietsen gesleuteld om deze klaar te
stomen voor de grote dag. Ik verkoos carbonnen wielen van VA_CORSE gezien de
zonnige dag die meteofrance.fr voorspelde voor de dag erna. Uiteraard was de
carboloading ook weer van de partij en werd er duchtig pasta en pannekoeken
gegeten bij de plaatselijke Italiaan. Zelfs gerenommeerd Veltec rijder Geert
Plancke verkoos dit etablissement. Ja hoor , de helden zaten weer op het juiste
adres. Zaterdag 11/06/2011 5.15 am,Stijn vond het nodig om zn medebewoners Matsu Matsu en Jokke wakker te
maken en spontaan zn koolhydraten peil aan te vullen. We zullen het de kopman
maar vergeven want op deze grote dag kon dit wel eens van pas komen. Wanneer we naar buiten keken bleek meteofrance.fr toch niet echt de correcte weersvoorspellingen
doorgegeven te hebben. Donkere wolken beheersten namelijk Champagney en toen
onze gastvrouw de pasta opdiende vielen dikke regendruppels neer op het
terras een kleine ramp want met
carbonnen velgen in regenweer rijden leek mij niet echt de ideale situatie. Dan
maar snel de wielen en remblokken vervangen, maar veel tijd was er niet met als
gevolg dat ik als allerlaatste aansloot op de startgrid. Een inhaalrace kon
beginnen, die al na 500m werd gestaakt door voet aan de grond te zetten vemits
een lompe stoot zich vastreed op de spoorwegovergang van Champagney. De eerste 18 km werd al slalommend
afgelegd tegen dik 40km/u, om vervolgens met opgeblazen beentjes te beginnen
aan de Ballon de Servance. Dit is een zeer onregelmatige klim die een dikke
15km lang is. Onderweg kwam ik helden Wim, Rik en Matthias tegen dieergens vooraan waren gestart. In de smalle en
hobbeligeafdaling van de Servance
verloor ik mn drinkbus inclusief bidonhouder, niet echt een goede timing met
nog 170km voor de boeg. Er zat niks anders op dan naar omhoog rijden en deze
terug op te pikken en in mn achterzak te stoppen.Na deze gevaarlijke afdaling werd koers gezet
riching het tweeluik Col dOderen en Col de Bramont, twee mooi glooiende
lopers. Ik reed van groepje nr groepje en kwam met een goed gevoel boven op de
Bramont.Maar het venijn zat hem in de
korte afdaling die gevolgd werd door nog een pittige klim via route des
Américains naar de Grand Ballon. De drinkbus was ondertussen reeds enkele
malen uit mijn acherzak gedonderd en ik besloot ze dan maar achter te laten
boven op de routes Américains. Boven op de Grand Ballon halverwege race ( 3u45
gereden ) en een kleine 3000hm verder werden toch de eerste tekenen van
vermoeidheid geconstateerd. Vlug even de drinkbus opvullen en een vleugje olie
aan de ketting gesmeerd ( blijkbaar iets te heftig ontvet de dag ervoor ) en de
afdaling tot aan de voet van Col de Hundsdruck kon beginnen. Ook een lastige
klim van een 7 tal km met af en toe stijgingspercentages boven 15%.De afdaling gaf ik volle gas door , maar dit
bleek niet echt de juiste keuze want vanaf Masevaux tot de voet van de volgende
Ballon dAlsace bleken nog 20 heel vervelende kilometers te zijn die ik
helemaal alleen aflegde met een vervelende tegenwind. Aan de voet van de Alsace
was het dan ook temporiseren en het juiste ritme zoeken wat me maar met moeite
lukte, de top werd dan ook op gejuich onthaald.Na de supersnelle afdaling ging het over een golvend parcours richting
Champagney tot aan de voet van de slotklim La planche des belles filles. Ik
zat in een goede groep en tegen een snel tempo deze laatste tussenstrook tot
aan de slotklim. Mn Garmin vertelde me dat ik reeds 7u15 onderweg was en dus
een tijd onder de 8u was zonder twijfel mogelijk. Ik ging dan ook goed van
start op de eerste km van La planche,maar een kilometer later ontving ik een klop van de hamer die me nog
maar zelden is overkomen.Geen poot kwam
ik vooruit en een suikerklop van jewelste, een gelleke zou hier soelaas kunnen
brengen maar mn achterzakken waren leeg was het de zwarte kat waar ik 15 kilometer eerder
over reed of Murphy die toesloeg , ik weet het niet , maar zwalpend reed ik
naar boven om uiteindelijk af te klokken op 8u05 aan de eindmeet. Goud was wel
ruim binnen, maar mijn doelstelling, onder de 8u blijven bleek net niet
gelukt te zijn.