Kalender ATC Cycling 2011: November 2010: 14: Bollekescross Hamme-Zogge (Tutti Insieme activiteit) 21: Cross Gavere Asper (Tutti Insieme activiteit) 26: 6daagse Gent (Tutti Insieme activiteit) December 2010: 4: Eindejaarsdiner Open Fire (Tutti Insieme activiteit) 31: Oudejaarsparty Michal Lubanski (Tutti Insieme activiteit)
April: 2: Ronde Van Vlaanderen 16: Peter Van Petegem Classic 16: Amstel Gold Race, Valkenburg (NL) 17: Gran Fondo Colnago, Saint Tropez (FR) 23: Davitamon Classic, Nazareth
Juni: 4: Waalse Pijl, Spa 4: Tour de Namur, Namen 11: 3 Ballons Vogezen (FR) 18: Gran Fondo Eddy Merckx, Hoei 25: La Magnifique des Ardennes, Bouillon 25: Limburgs Mooiste, Heerlen (NL)
Vandaag ontvingen wij het leuke nieuws dat onze voorzitter Tom en zijn vrouw Michèle de ouders geworden zijn van een tweede dochter. Het nieuwe zusje van Elise luistert naar de naam Léonie. Bij de geboorte woog Léonie 3,66kg en was ze 51,5cm groot. Moeder en dochter stellen het wel. Bij deze wenst het voltallige management van ATC de femilie Van Doorslaer - Roels een dikke proficiat. De blanco cheque wordt eerstdaags overhandigd.
Philippe Gaumont, Andy Schleck en Wim Pieters sloten nog maar net de deuren van danscafé Denia in Lochristi, toen 3 helden om stipt 8u43 op de parking klaar stonden voor een verkenning van Stekene-Geraardsbergen-Stekene, een koers die in 2013 wellicht het statuut van Pro Tour zal krijgen.
Toen Van Wachbeke, De Bock en Van Doorslaer zich al snel op het parcours bevonden, werd algauw de hand geschud en kort gekeuveld met enkele andere wielergoden. Nadien ging het in volle draf naar de eerste koffiepauze van de dag, ergens in Massemen godbetert. Toen het team onder leiding van Michael Boogerd ons voorbijsnelde, wisten we dat deze koers volgend jaar bij heel wat renners op de kalender zal staan.
Eens Oosterzele bereikt, werd afscheid genomen van onze haas van de dag Omer met zijn übergeile vrouw (zit mijn vest goed in mijn achterzakje, vroeg ze, terwijl ze met haar kont in Matthias zijn neus zat), waren onze helden op zichzelf aangewezen. Maar met een De Bock in bloedvorm en een Van Wachbeke die zich graag eens platlegt (op zijn stuur), mocht dit natuurlijk geen problemen opleveren. Hoewel, met Van Doorslaer, die dit jaar meer op de schoolbanken zat dan op zijn fiets, weet je natuurlijk nooit.
Tegen een vlotte 30 gemiddeld werden enkele eenzaten doorheen het glooiende landschap voorbijgesneld om koers te zetten naar de eerste helling van de dag, de Eikenmolen. Nadien werd afgedjakt naar de Muur van Geraardsbergen, waar een massa toeschouwers onze helden stonden aan te moedigen. Helaas voor hen durfde Van Wachbeke het nog niet aan om ook de Kapelmuur erbij te nemen, Bourgondiër zoals hij is, was het hongergevoel te groot en sloeg hij meteen af naar de bevoorrading (van een andere tocht weliswaar). 5 minuten later stonden onze drie avonturiers al op de top van de Bosberg, waar Van Wachbeke een ex-collega tegenkwam, uit de tijd toen hij maar een gewone werkmier was en nog niet mocht proeven van het wielerbestaan. In de kanttekening moeten we ook de prachtige outfit van de ex-collega vermelden, die op de webshop van "Man" door het grote succes momenteel gratis te verkrijgen is.
Na de Bosberg volgde een verkenning van groot Ninove en werd in Haaltert nog even de plaatselijke Carrefour de LArbre overgereden. Nadien ging het via klinkende namen als Impegem, Lebeke en Lede richting Erpe-Mere, waar Van Wachbeke het nodig vond om lek te rijden en zijn ex-collega met de wondermooie en vooral strakke Man outfit ons te laten voorbijrijden.
Toen de kaap van de 100km gepasseerd was kreeg plots Van Doorslaer het lastig. Ze zeggen weleens dat in grote koersen het kaf van het koren wordt gescheiden eens de magische kaap van 100km is bereikt. Welnu, Van Doorslaer voelde zich opeens als verdorven koren. Waar hij voordien de Eikenmolen en de Muur als een vlinder opfladderde, bleek nu het hellend stukje aan de spoorovergang van Wannenzele er te veel aan.
Gelukkig waren onze helden bijna thuis en na 120 km werd Oudenbos City bereikt, waar de pers ons in grote getale stond op te wachten. Het Vedettje maakte voor onze vedetten veel goed!
Wekker loopt af: 05u! Opstaan want Ward is weeral eens van zijn woord, en exact om 05u25 staat hij in de rechtstraat te Gezoarde bij Mats. Jaja, jullie horen het goed, Matsu is terug van de partij na lange overwintering aan zee. Afspraak 6u30 tankstation Leuven!! Andere helden Joris en Stijn zijn ook onderweg! Allemaal met kleine oogjes. Toch even vermelden dat onze Ward bijna geen oog heeft toegedaan, er stond bij hem een mini-voetbalwedstrijd op het programma de vrijdagavond om 10u30! En kon zelfs de slaap niet vatten nadien owv. de adrenaline, al dan niet van de voetbal of van wat nog komen zal. Je bent een ware held kerel!
De vloot vertrekt verder vanuit Leuven richting Monschau. Om 7u45 arriveren op de vaste standplaats. Het is best frisjes, korte broeken verdwijnen voor lange broeken, of lange beenstukken! Behalve Ward, had hij even pech dat hij enkel zijn kniestukken meehad! Pech of geen pech? De weergoden zijn ons alleszins goed gezind gebleven, geen druppel regen gehad! Allen goed ingeduffeld, beginnen we aan onze tocht, via perfect platte asfaltwegen, richting Rursee! De hellingen volgen elkaar ook gezwind op, de helden-berggeiten draaien de gas open! Mats ziet ze voor hem wegrijden en roept nog snel: tot straks e mannè! Ieder bij ons heeft zo zijn specialiteiten.. Na enkele klimmetjes moest er ook nog een plat stuk doorkruist worden, Matsu legt hem graag eens plat op zijn stuur om deze taak dan op zich te nemen.. Met een stevig tempo doorheen de vallei kwamen we aan onze eerste stop te Heimbach om iets te eten. Just gepast zei Stijntje, want hij begon vallende sterren te zien!
In onze vaste stek het Rur Café stonden de eieren al lichtjes te pruttelen, appelpannenkoeken, desserts, een compleet brood wordt er besteld.. Stammer Mats krijgt 3 spiegeleieren voorgeschoteld. De mannen van www.maatjemeer.be komen aan hun trekken! Direct na het eten beginnen we, wat dacht u?, alweer te klimmen, het eiwit zit nog niet defect in de maag of het komt alweer naar boven! Komaan Mats hoor ik de mannen nog roepen, maar het is alweer op eigen tempo naar boven rijden! Er wordt niet gekeken op een kilometer en de zwaardere stukken worden afgewisseld met gemakkelijkere, stevig tempo! Met een helpende hand komt ook Mats de lopende bergjes boven. (Nogmaals bedankt mannen!) Na 110km wordt er toch even halt gehouden om te overleggen, want het is nog een stukje richting Sankt Vither Strasse waar onze autos staan. ATC is unaniem, we blijven samen, het is toch bijna 25km naar beneden. De teller is niet meer onder de 38km/u gegaan.
Het was een prachtige dag, met een even mooie Monschau-rit in het Rurgebied! Thx voor de organisatie, en vooral het kameraadschap op en naast de fiets!
For the records: Distance 137km / Moyenne 29km/u / Altitude 2500m
Wanneer de toppers van
ATC zich tegoed doen aan een weekje welverdiende rust stond dit weekend in het
teken van de comeback. Een wederoptredende Van Doorslaer ( s morgens nog op de
schoolbanken ), Pieters ( met Bobarbenen ) en Wymeersch ( revaliderende ) werden bijgestaan door wegkapiteins Van
Wachbeke en De Clippeleir. Ondanks het
druilerige weer werd er van start gegaan voor een tochtje langsheen de cuesta van
Waasmunster en pittoreske heuvelruggen van Temse. Tussendoor werd er halt gehouden
aan de bevoorrading alwaar een Braziliaans etablissement ons voorzag van de
nodige koolhydraten. Het moet gezegd zijnde , dit was de ideale comeback rit om
de ATC tandem terug in roulatie te
krijgen, het vertrouwen aan te wakkeren en de gekende patronen terug op te
bouwen. Vergelijk het een beetje met de teambuilding sessies van Bjarne Riis.
Hier wordt de basis gelegd van een nog mooi en kleurrijk seizoen.
Na de loodzware Philippe Gilbert Classic van zaterdag waren het opnieuw dezelfde 3 Helden die aan de start van Mons - Chimay - Mons verschenen; Joris, Stijn en Ward. De andere Helden beperkten zich tot hetzij lokaal over honden rijden, hetzij flaneren door de polders met het meest exclusieve fietsteam van het land, hetzij de kat uit de appelboom kijken. Mons - Chimay - Mons dus. Zoals de naam het zelf zegt een rondje met start en aankomst in Mons en een passage in Chimay, het gekende bierdorp. Voor de ATC'ers was het de eerste deelname hier dus het was uitkijken naar wat de parcoursbouwers ons zouden voorschotelen.
Vrijwel meteen kregen we vlotlopende klimmen te verwerken. De combinatie hiervan met de strakke tegenwind zorgde ervoor dat het al van bij de start pittig was. Zeker met de nog niet 100% herstelde Gilbert-benen piekte het al af en toe. Tot aan de eerste bevoorrading reden we vrijwel de hele tijd met ons 3. Als bij wonder reed enkel Joris al plat op de bij momenten bijzonder slechte wegen. Maar over die wegen kwamen we wel op mooie plaatsen, dus dat namen we er maar bij. Tijdens de bandenwissel werden we voorbijgesneld door een groepje onder aanvoering van niemand minder dan Nico Eeckhout.
Na de bevoorrading pikten we bij hen aan en na de Philippe Gilbert Classic leken we vandaag wel op de Nico Eeckhout fandag te zitten. Desalniettemin werd er stevig de pees opgelegd. In groep kan je altijd iets meer en kon er makkelijker gerecupereerd worden op de tussenstukken. Maar het ging te vlot en de groep moest stoppen voor een lekke band. Op ons eigen tempo reden we verder en we haalden zowaar Bart Deurbroeck en David Motte bij. Maar op de klim richting stuwdam van Ry De Rome schudden ze ons terug uit het wiel. Al liet Stijn zich gewillig uitzakken om bij zijn knechten te blijven.
Bij de bevoorrading aan de dam kwamen Eeckhout en compagnie terug aansluiten en we zouden de rest van de rit samen met hen afleggen. Met momenten werd er stevig gekoerst. Joris oogde verrassend fris op de vlakken en ook bergop pikte hij probleemloos zijn wagonnetje aan. Klasse komt altijd bovendrijven zeggen ze. Leuk dat we met 3 samen konden blijven en met dank aan Nico Eeckhout (die niet van de kop is gekomen) een mooi gemiddelde bijeen reden. Na 6u22, 200km en 2500hm klimplezier kwamen we terug aan in Elio zijnen hof. Mons - Chimay - Mons is een ritje dat in de toekomst zeker nog op de agenda zal staan.
Om 6u30 zette ATC (Ward, Joris en Stijn) gezamenlijk koers richting Aywaille, het dorp van Philippe Gilbert. Een aantal weken geleden werd deze Belgische topwielrenner nog verguisd door de media en half België omwille van zijn belabberde prestaties. Vandaag stond een trainingsrit op geaccidenteerd parcours met hem op het programma, netjes geregeld door onze voorzitter en John Lelangue. De opdracht: 165 km.
Klokslag 8u00, nadat het startschot weerklinkt vertrekt Phillippe met in zijn zog een 300-tal lotgenoten, allen netjes onder begeleiding van enkele seingevers en motards. Phil neemt onmiddellijk de leiding en de eerste schiftingen worden doorgevoerd. In de eerste 50 km, doen we maar liefst 1000 hm, stuk voor stuk pittige, minder bekende hellingen die elkaar om de haverklap opvolgen en met stijgingspercentages die de 20% dikwijls overstijgen. Wat opvalt is dat Philippe op de hellingen speelt met de pedalen hij ziet niet af, hij praat nog, hij groet toeschouwers langs de weg terwijl iedereen zowaar à bloc zit. ATC volgt gezwind in zijn spoor en er is zelfs nog tijd om enkele fotos te maken op de fiets.
In het middenstuk van het parcours worden de hellingen minder snel opeenvolgend. De wind blaast pal op de neus en zelfs hier is het opletten door het vormen van waaiers. Ward heeft ondertussen af te rekenen met een mechanisch defect en Joris schakelt een versnelling lager om zijn piek voor het eindejaar niet in het gedrang te brengen.
Op de Muur van Hoei, waar Phil net naast mij een wheelie uit de kast tovert, word de groep verder uitgedund tot een man of 20 en ook één Grinta-vrouw Anja Buysse, de tante van Greg Van Avermaet. Uit de achtergrond komen er af en toe nog mensen terug en aan de bevoorradingen pikken er sommigen nog in, maar het is duidelijk we zijn met niet veel meer als we aan de voet van Philberg staan La Redoute, de laatste helling van de dag. Overal staat hier in Luikse Arial Phil op de weg geschilderd. Phil is hier duidelijk thuis en houdt zich aan zijn afspraak; we rollen binnen met een moyenne van 29,9 km/u.
Enkele ogenblikken later bollen Ward en Joris over de meet. Over één ding zijn we het eens; we kregen een prachtig parcours voorgeschoteld, mooie organisatie, memorabele herinneringen en vooral heerlijke trainingskilometers in het zog van een beresterke Phil. Enkel jammer dat we Patricia niet te zien kregen!
Voor enkele sfeerbeelden, klik op de kleine foto bovenaan het verslag.
ATC-team levendiger dan ooit! (open brief van de voorzitter)
Beste supporter,
het zijn wellicht moeilijke maanden voor u geweest, niet wetende hoe de toekomst van uw favoriete wielerteam er concreet zou uitzien. In verschillende media werd gewag gemaakt van enkele foutieve berichtgevingen. Zo zal ATC niet worden overgenomen door de familie/investeringsgroep Al Nayhan (ik geef toe dat er interesse was), en zal kopman Stijn De Clippeleir eerstdaags zijn aflopend contract gewoon verlengen (een transfer naar Movistar of Europcar is dan ook uit de lucht gegrepen). Ik ben wel eerlijk als ik zeg dat het seizoen tot dusver nog niet is gelopen zoals gewenst. Er was wel de uitschieter van De Clippeleir in Parijs-Roubaix, maar 1 ereplaats is voor een team met een reputatie als de onze absoluut een onvoldoende. Anderzijds wil ik wel stellen dat het tweede luik van het seizoen voor ons absoluut crucialer is, zo hebben we de hele winter geïnvesteerd in De Bock om hem klaar te stomen voor 3 Ballons, maar het voortbestaan van ons team hangt hier niet aan vast en komt hoe dan ook niet in het gedrang. Meer zelfs, momenteel durf ik zeggen dat we in volle onderhandeling zijn met huidige en nieuwe sponsors om volgend seizoen terug op volle sterkte te staan, zodat we het magische jaar 2011 opnieuw kunnen herhalen. Bovendien kreeg ik aanvragen binnen van diverse Italiaanse kledijsponsors, zodat we ook op die manier meer dan gezien zullen worden in het peloton. Tot slot wil ik toch nog eens duiden op de dosis pech die we dit jaar te verwerken kregen: - Wymeersch viel op jammerlijke wijze in de bevoorradingszone tijdens de 3de etappe van de Ronde van Ibiza en was enkele maanden out - Het lichaam van Van Doorslaer is nog niet aangepast aan zijn nieuwe fiets - Pieters heeft deze winter te veel tijd gestoken in het bovenlichaam - Joris De Clippeleir kampt met een postnatale depressie - Lubanski kampt al het hele seizoen met een overdosis testosteron en wil té veel - Van Wachbeke tenslotte wil pieken naar zijn klassieker: Gezoarse Kermis Enkel De Bock en Stijn De Clippeleir presteerden tot dusver op niveau.
Ik wil u alvast danken voor uw trouw, en vanaf heden kan u opnieuw de bemuizenissen van uw helden volgen via deze blog. Zo zal het grootste deel van onze ploeg nu zaterdag aanwezig zijn op de volledige vernieuwde Philippe Gilbert Classic, waar ikzelf in het organisatiecomité van zit (zie foto).
11 juni 2011 stond ATC aan de start van Les 3Ballons. Dit is een A categorie wedstrijd waarvoor Hilaire zijn volledige ploeg had opgetrommeld zodat we met 8 konden starten. Helaas hadden Andrei Michal Tchmil en Summie-Tom reeds tijdens de voorbereiding moeten afhaken met blessures. Andrei maakte met een mooie 4° plaats wel zijn wederoptreden in een locale kermiskoers te Oekraine..
Uiteindelijk telde de ploeg 6 helden: Polli dourke (Stijn), De jokke, Wardsj, Matsu Matsu, Bambino dOro (Wim) en Francesco.
Voor Francesco die zijn peilen al op de kortere en plattere koersen aan het richten is, is dit een wedstrijd volledig in dienst van de kopman.
Spijtig genoeg zouden een natwegdek en een spoorovergang nog voor de eerste helling een schifting voeren waardoor de hulp aan de kopman nogal beperkt zou blijven.. Dit was alvast het teken voor een iet wat moeilijke aanvangsfase. Francesco besloot dan ook rustig aan te vatten, maar nog tijdens de eerste klim verloor hij zijn lunchpakket en moest hij gedwongen terugkeren. Tijdens de afdaling lag er 1 verraderlijk bultje alwaar menig bidon de graskant koos, alsook deze van Held Rik. Bij de langere koersen kan hij wel wat water gebruiken, dus keerde hij voor een 2de keer om. Vervolgens verloor hij tijdens de beklimming van de Col dOderen ook nog het regenvestje en mocht hij al voor de 3de keer omkeren.
Tijdens de briefing had hij blijkbaar ook al niet goed opgelet want de bevoorrading bevond zich aan de voet van Col dOderen en niet boven.. Met 2 lege bidons begon hij dan ook te schooien om water. Hier betaalde hij al snel de tol van het succes van ATC, want geen enkele ploeg wou te hulp schieten. Hierdoor moest hij noodgedwongen stoppen bij een fan, die voor een handtekening de bidons weer vulde. Dit was dan weer het teken voor het begin van de wederopstanding. Geleidelijk aan voelde Francesco zich beter worden en dreef hij het tempo op. Zo passeerde hij op de route d Americain, de onfortuinlijke Bambino dOro die nog grotere problemen kende. Hoewel hij op weg naar de top van de grand Ballon nog zijn zonnebril eens verloor en voor een 4de keer mocht omkeren, bleef de moral en het tempo hoog.
Aan de voet van col Hunsdruck nam hij nog snel 24 redbulls tot zich en vloog letterlijk naar boven opzoek naar een goede groep. Hoewel de Jokke hem gewaarschuwd had voor de nadelen van zoveel RBs, twijfelde hij niet aan de voet van Ballon dAlsace om nog eens 24 RBs tot zich te nemen.. Dit zou hem op 2 km van de top alsnog zuur opbreken.. Hammertime!!! Gelukkig had hij eerder die dag toch teruggekeerd voor zijn lunchpakket dat hem er weer boven op hielp. Ook de gedachte van aankomst bij de scheune miekes gaven een boost aan de moral. Vervolgens zou een groep van een 20-tal renners in goede verstandhouding vaart maken naar de slotklim. De laatste 10km voor de klim was de samenwerking weg, maar een attente Francesco at rustig het bord van zijn medevluchters leeg.
Aan de voet van Planche des belle filles bleek een gouden Louis nog tot de mogelijkheden te behoren en werd de gas nog eens volledig opengetrokken. Met zijn gedachten bij de miekes vloog hij dan ook naar boven. Boven zag hij nog net Matsu Matsu voor zich uit rijden.. Uiteindelijk een kleine 8u30 gefietst en tevreden met de gouden plak. Planche des belles filles leverde overigens vooral uitgewrongen koeruirs op.. De miekes waren waarschijnlijk al vertrokken met de winnaar..
Proficiat aan alle helden, die allen een gouden medaille behaalden!!
Toch ook nog een woord van dank voor soigneur Ludo en Mecanicien Benny, die onze benen en fietsen in perfecte staat aan de start brachten!!! DANK U!
3 Ballons, een prachtige topcyclo dwars door het
Parc naturel des Ballons des Vosges met beklimmingen van de Ballon de Servance
(1200m), le cols des Ménil (678m), le col dOderen (884m),le col du Herrenberg
(1186m), le Markstein, le Grand Ballon (1325m), le Hundsdruck (748m), le Ballon
dAlsace (1200m) en als laatste de vreselijke Planche des Belles Filles
(1148m). Een van de vele doelen dit jaar om
hier een mooi klassement te rijden. Doelstelling vooraf was top 100. Na het
lange voorjaar, het kleinere trainingsvolume van de laatste weken, de
beperkte parcourskennis en de talrijke hoogtemeters die men in de 3 Ballons
dient te overwinnen (+/- 4500 hm) was het voor mij dan ook een groot vraagteken
wat de Ballons zouden brengen.
Donderdagavond werd er aangezet richting
Champagney. Onmiddellijk na het werk vertrok ik vanuit Brussel als eerste van
het ATC team om de Middeleeuwse burcht Clos Fleuri voor middernacht te
betrekken.Bij aankomst, werd ik -toen
nog- hartelijk ontvangen door Uil Albert en Vogelbekdier Brigitte waarom
verblijven wij eigenlijk steeds bij dieren? Later op de avond, en zonder warm
welkomstcomité, arriveerden de rest van het afgevaardigde ATC Cycling Team.
Bij het krieken van de dag stond de huisgemaakte
kriekenconfituur reeds op tafel, hoewel Thieuke reeds duchtig lokale kaas op
zijn toasten aan het degusteren was. Aan de ontbijttafel werden we vergezeld
van nog enkele fietscoryfeeën, dé Ludo en dén Benny bij den Uil kon er echter
geen glimlach meer af. Na het ontbijt werd er onmiddellijk richting
inschrijving gereden, op een steenworp van ons Middeleeuws verblijf. Alle
rugnummers en chips lagen reeds klaar voor ATC, het was gewoon afhalen en
wegwezen.
Daarna had Hilaire een korte verkenningstocht
ingepland, doorspekt met enkele fotoshoots voor fans en sponsors. Op het
programma stonden enkele hectometers van de Ballon de Servance en de volledige
beklimming van de Planche des Belles Filles. Aan de voet van de Planche pikte
bambino doro Pierreke aan. Hij had de nacht nog in België doorgebracht en was
s ochtends vertrokken om alsnog een laatste keer van de medische geneugten van
zijn hypoxietent te kunnen genieten.
Het werd stilaan tijd voor een hapje en daarom
opende Pierre zijn koffer, legde zijn Specialized ATC Team Replica er in en bezorgde
me een laatste snelheidstraining achter de wagen. Er werd halt gehouden voor
een carbo-loading ter hoogte van bar La Martina. Daar werd
verder nagekaart over het parcours en het wielrennersleven; Jokke vond de
Planche serieus overroepen, Thieu wou zijn stuurlint zeker nog vervangen,
Pierre vond het al best warm en brainstormde wat over het vestimentaire
gedeelte van de tocht, terwijl Rik blij was dat hij zijn hoge velgen niet mee
had en Ward een lijstje voor de Colruyt aan het opstellen was. Daarbij kwam nog
eens dat we samen opdringerige fans van de spiksplinternieuwe VA_CORSE wielen,
op afstand moesten houden.
De dag werd afgesloten met het tunen van de
fietsen, hamsteren in de lokale Colruyt en een sober avondmaal: kip met
gebakken pasta. Er werd snel weer gekozen om naar de vlindertuin terug te keren
en de ogen te sluiten.
s Ochtends ging de wekker reeds af omstreeks
5u. De nodige koolhydraten werden naar binnen gespeeld, de kledij werd
aangemeten en ik kon met mijn fiets onmiddellijk plaats nemen in de voorste
gelederen. De start werd gegeven omstreeks 7u15, na enkele interviews met oa.
Michel Snel en een voorstelling van enkele profs uit Ethiopië (uitkomend voor
Marco Polo Cycling).
De eerste kilometers werden aan een rustig tempo
afgehaspeld en ik had zodoende nog tijd om met Bart Van Damme even te keuvelen.
Op de Ballon de Servance was het echter direct prijs, de Veltecers legden er
meteen een snoeihard ritme op. De ontbrekende parcourskennis speelde me hier
echt wel parten, naast de benen die niet echt wouden warm lopen. Ik verloor een
pak plaatsen en kwam als 100ste door op de top. Na de snelle en
leuke afdaling, kon ik jammerlijk genoeg door een rood licht net niet aanpikken
aan een snellere vooropliggende groep. Met een 30-tal stormden we af op de col
du Ménil en col dOderen. Een eerste schifting werd gevoerd op de col de
Brammont, een echte loper die me op het lijf is geschreven. Ik schoof mee om
zodoende op de stijlere route Americain door te bijten. Bovenop route de Crêtes
bleken we nog met een 8-tal over te blijven, waarmee we verder samen de Grand
Ballon opreden. Een moordende opeenvolging van beklimmingen met bijzonder
weinig recuperatie.
De verstandhouding in het groepje na de Grand
Ballon viel al bij al nog mee, we wisten dat iedereen wel een beetje moest
rijden. De Hundsruck was opnieuw doorbijten met zijn steilere stukken, maar ik
voelde dat ik nog genoeg krachten over had voor wat nog komen zou. Hier en
daar, verspreid over het parcours raapten we de eerste renners op, en ik kan u
verzekeren het waren lijken!
Op de ballon dAlsace bleven we nog met een
5-tal renners over. We reden aan een gezapig tempo naar boven, zodat we
allemaal wat samen bleven. Dit kwam goed van pas want de weg tot aan de voet
van de Planche des Belles Fillles was net voor Champagney bezaaid met
kuitenbijters die wel zeer aan de beentjes begonnen te doen. Ik probeerde nog
goed te eten om vol krachten de finale te rijden en dat bleek nodig te zijn,
want een groep van een 30 tal renners kwam terug net voor de voet van de
Planche des Belles Filles.
Er was maar één opdracht, zo ver mogelijk
vooraan aan de klim starten en de kleinste versnelling 39x25 zo snel mogelijk
rond krijgen. De percentages vlogen me om de oren, ik beet door en eindigde
uiteindelijk in een tijd van 7u 7minuten, goed voor een 75ste plaats. Ik kwam tevreden binnengebold, maar
ben alsnog benieuwd wat het zou gegeven hebben indien ik bij een snellere groep
had kunnen aanpikken op de col de Servance iets voor volgend jaar!
De prachtprestatie van de andere helden, de
heroïsche verhalen en de welverdiende pasta nadien, maakten van dit kale
skistation alsnog een gezellig vertoeven achteraf.
Aan de winnaar Michel Snel en éénieder die deze
cyclo tot een goed einde bracht: klasse en respect!
Les Trois Ballons: een ritje
van 200km + 5km molshoop. Hiervoor stonden de zenuwen bij mezelf en de meeste
ATC deelnemers al sinds half week 23 strak gespannen. Donderdagavond werden we
dan eindelijk gelost en trokken Rik, Joris, Matthias, Stijn en ik richting
Champagney. Na een lange rit kwamen we rond 1u aan en kropen we samen met onze
fietsen onder de wol.
De ochtend nadien gingen we
naar de ploegvoorstelling in de immense evenementenhal van Champagney. Veltec,
Grinta! en MarcoPolo keken aandachtig toe hoe kopman Stijn De Clippeleir en
zijn knechten werden voorgesteld op het podium. Na dit verplicht nummertje
gingen we ons snel omkleden en trokken we op verkenning voor de begin- en
slotkilometers. We verkenden de eerste serieus hellende strook van de Ballon de
Servance en daalden opnieuw af om onze schaduwkopman Wim te ontmoeten,
rechtstreeks uit België gekomen samen met Geert Plancke en Valentino Roncada. Samen verkenden we de slotklim naar de Planche
des belles filles. 5,6 km
aan 9% gemiddeld. Voor de ene held ging het duidelijk al wat makkelijker dan
voor de andere. Ik vond het in elk geval moordend zwaar en de onzekerheid voor
morgen nam stilletjes toe. In het terugkeren aten we nog een pasta en genoten
we van het zonnetje en het vakantiegevoel. Terug op het hotel kon de 3 Ballons
eigenlijk beginnen. Fietsen kuisen en afstellen, wielen africhten, nummers
pimpen en ophangen, naar de Colruyt gaan, eten, drinken, profielen instuderen,
discussiëren,... proberen slapen. Een good-old granfondo-sfeertje dus!
Enkele uren slapen later was
het zover: de dag van mijn eerste 3Ballons. Eerst propten de helden zich vol met brood, confituur,
honing, pannekoeken, kaas, yoghurt, om nadien te gaan ontbijten. Veel meer dan
een bord pasta kregen de meesten er niet meer in. Zeker niet toen bleek dat het
beginnen regenen was. Mats en Jokke moesten in allerijl nog hun wielen en
remblokken vervangen zeg! Hier hadden ze niet op gerekend. Stijn stond
ondertussen al klaar in het eerste startvak en Rik, Wim en ikzelf besloten ook
maar te vertrekken. Gehuld in een regenvestje stonden we in onze box te wachten
en zagen we het stoppen met regenen. God zij dank, want dat zou gevaarlijk
geworden zijn. Regenvestjes in de achterzak en enkele tellen later wordt het
startschot gegeven. Succes mannen, en route!
Mijn persoonlijke ambitie was om te finishen tussen 8u en
8u15, wat een plaats bij de eerste 400 zou moeten opleveren. Daarom ging ik
zoals altijd stevig van start. Op de natte wegen baande ik mij langzaam een weg
naar voren, op zoek naar een goed wiel. Dat vond ik en samen met een 5-tal
lotgenoten schoven we op deze manier enkele honderden plaatsen naar voor tot
aan de voet van de Servance. Ik peddelde bergop verder naar voor in het
deelnemersveld tegen een stevig tempo, maar moest al snel een tandje of 2
kleiner schakelen. Te snel begonnen? Ik vond dat ik traag vooruit kwam nu en
was blij toen ik eindelijk aan de top was. Met een krantje onder de trui daalde
ik voorzichtig af want de baan lag nog redelijk nat. Ik werd langs alle kanten
voorbij gereden maar dat kon mij niet schelen. Beneden had ik geluk toen zich
aan de verkeerslichten een groep van een man of 50 gevormd had en ik kon
aansluiten toen het net terug groen werd. Ik nam ongeveer de tiende positie in
in de groep en liet me meeglijden over de Col de Ménil en de Col dOderen.
Zalig lopende klimmetjes waren dit en ik voelde mezelf er goed door komen. In
de haarspeldbochten zag ik wel dat de groep in stukken brak en we met een
20-tal over bleven. De schifting ging verder op de Col du Bramont, en ik zakte
weg in het groepje. Na de korte afdaling begon meteen de Route des Américains
en ik moest de groep (die nog uit een man of 10 bestond) laten gaan. Boven op
de route des crètes liet ik me inlopen door een achtervolgend groepje en in een
rotvaart ging het naar de top van de Grand Ballon. Ik had geen moeite om in het
wieletje te volgen en we haalden de ontsnapten terug in. Op de top
(halfkoers) hield de groep halt om de drinkbussen bij te vullen en een
plaspauze te houden, uiteraard kwam dit ook voor mij op een ideaal moment.
Tijdens de lange afdaling werden de batterijen terug wat
opgeladen zodat ik vrij fris aan de voet van de Hundsruck kwam, een venijnig
beest van een 7-tal kilometer. Deze klim kon ik opnieuw in groep afwerken, en
opnieuw kwamen we ferm uitgedund aan de top. Een sociale Westfluut spoorde mij
en nog enkele metgezellen aan om het tempo hoog te houden op het tussenstuk
vanuit Masevaux naar de Ballon dAlsace. Ik gehoorzaamde en we kletsten met
zijn negenen de slepers uit de wielen. Onze Westfluut was zo fier als een
gieter en kwam iedereen persoonlijk bedanken. Al glimlachend kon ik dus aan de
Ballon dAlsace beginnen. 10
kilometer verder lag de top en het begon nu stilaan door
te wegen. Ondertussen was ik alleen gevallen want mijn collegas waren blijven
plakken aan de bevoorradingspost. Ik vond een goed ritme en raapte links en
rechts wat lijken op. Boven voelde ik de honger knagen en speelde snel wat
snoep en repen naar binnen. Misschien wel te laat, want in het glooiende stuk
naar Champagney moest ik de rol lossen. Opnieuw had zich een mooi groepje
gevormd waarmee ik graag naar de voet van de slotklim was gereden. Maar het
ging dus iets te snel, met name op de venijnige hellende stroken die ik in dit
deel niet verwacht had. Bij de doortocht in Champagney twijfelde ik tussen
alleen doorgaan of me laten inlopen om zuiniger naar de Planche te rijden. Ik
koos voor de solorit. Verstand op nul en trapen maar, tenslotte waren het de
laatste 20 kilometer.
Ik haalde een dame van Veltec bij en vroeg haar om samen te rijden maar verder
dan mijn achterwiel raakte ze niet meer, damn. Nu moest ik ook wel blijven
doortrappen want stel je voor dat ik door een vrouw zou worden ingehaald Neen
Op een drafje naar de Planche des belles filles dus. Bij het begin van het
beest zegt mevrouw bedankt he, en ze laat me achter. Ik luister in mijn
oortje en hoor Hilaire zeggen De 3 Ballons begint hier, en twijfel geen
moment. Ik bundel al mijn krachten en haal haar opnieuw in en laat haar
definitief achter. Gelukkig hadden we deze klim verkend of ik was misschien wel
afgestapt. Loodzwaar! Bij het ingaan van de laatste kilometer verschijnt een
brede lach op mijn gezicht en ik pers er op het einde zelfs nog een spurtje uit
bergop. I did it!
Als een slappe vod begeef ik mij naar de stand met
recuperatiedrank. Liters kap ik achterover, mijn tank was volledig leeg!
Stilaan kwam ook het besef dat ik het beter deed dan ik gehoopt had. 7u42 en
een 255ste plaats. Hier doe je het toch voor! De 75ste plaats
van Stijn en de andere Golden ATC Boys maakten deze dag top!
Donderdagavond/nacht streek het heldenteam neer in Champagney, een
vredig dorpje in de Vogezen dat als startplaats fungeert voor de jaarlijkse 3
Ballons cyclo. De helden voelden zich vermoeid na een drukke werkweek en er werd dan
ook snel onder de wol gekropen in de plaatselijke B&B Clos Fleuri. Clos Fleuri kenmerkt zich door een aparte decoratie dito inrichting en
een vrij stroeve gastheer met autistische trekjes desalniettemin kunnen we deze
B&B aanraden als het gaat om prijs/kwaliteit. Vrijdagochtend werd er vroeg opgestaan en aan de gezamenlijke
ontbijttafel deed ATC zich duchtig tegoed aan kaas , stokbrood , huisgemaakt rozijenbrood
en confituur en werd ook kennisgemaakt met onze medebewoners Benny en Ludo,
twee el sympaticosop leeftijd van
een superieur soort!Na het ochtendtafereel werd er naar de start gereden om de nummers op te
halen, er werd nog een klein verkenningritje georganiseerd op La planche des
belles filles en werd er volop aan de fietsen gesleuteld om deze klaar te
stomen voor de grote dag. Ik verkoos carbonnen wielen van VA_CORSE gezien de
zonnige dag die meteofrance.fr voorspelde voor de dag erna. Uiteraard was de
carboloading ook weer van de partij en werd er duchtig pasta en pannekoeken
gegeten bij de plaatselijke Italiaan. Zelfs gerenommeerd Veltec rijder Geert
Plancke verkoos dit etablissement. Ja hoor , de helden zaten weer op het juiste
adres. Zaterdag 11/06/2011 5.15 am,Stijn vond het nodig om zn medebewoners Matsu Matsu en Jokke wakker te
maken en spontaan zn koolhydraten peil aan te vullen. We zullen het de kopman
maar vergeven want op deze grote dag kon dit wel eens van pas komen. Wanneer we naar buiten keken bleek meteofrance.fr toch niet echt de correcte weersvoorspellingen
doorgegeven te hebben. Donkere wolken beheersten namelijk Champagney en toen
onze gastvrouw de pasta opdiende vielen dikke regendruppels neer op het
terras een kleine ramp want met
carbonnen velgen in regenweer rijden leek mij niet echt de ideale situatie. Dan
maar snel de wielen en remblokken vervangen, maar veel tijd was er niet met als
gevolg dat ik als allerlaatste aansloot op de startgrid. Een inhaalrace kon
beginnen, die al na 500m werd gestaakt door voet aan de grond te zetten vemits
een lompe stoot zich vastreed op de spoorwegovergang van Champagney. De eerste 18 km werd al slalommend
afgelegd tegen dik 40km/u, om vervolgens met opgeblazen beentjes te beginnen
aan de Ballon de Servance. Dit is een zeer onregelmatige klim die een dikke
15km lang is. Onderweg kwam ik helden Wim, Rik en Matthias tegen dieergens vooraan waren gestart. In de smalle en
hobbeligeafdaling van de Servance
verloor ik mn drinkbus inclusief bidonhouder, niet echt een goede timing met
nog 170km voor de boeg. Er zat niks anders op dan naar omhoog rijden en deze
terug op te pikken en in mn achterzak te stoppen.Na deze gevaarlijke afdaling werd koers gezet
riching het tweeluik Col dOderen en Col de Bramont, twee mooi glooiende
lopers. Ik reed van groepje nr groepje en kwam met een goed gevoel boven op de
Bramont.Maar het venijn zat hem in de
korte afdaling die gevolgd werd door nog een pittige klim via route des
Américains naar de Grand Ballon. De drinkbus was ondertussen reeds enkele
malen uit mijn acherzak gedonderd en ik besloot ze dan maar achter te laten
boven op de routes Américains. Boven op de Grand Ballon halverwege race ( 3u45
gereden ) en een kleine 3000hm verder werden toch de eerste tekenen van
vermoeidheid geconstateerd. Vlug even de drinkbus opvullen en een vleugje olie
aan de ketting gesmeerd ( blijkbaar iets te heftig ontvet de dag ervoor ) en de
afdaling tot aan de voet van Col de Hundsdruck kon beginnen. Ook een lastige
klim van een 7 tal km met af en toe stijgingspercentages boven 15%.De afdaling gaf ik volle gas door , maar dit
bleek niet echt de juiste keuze want vanaf Masevaux tot de voet van de volgende
Ballon dAlsace bleken nog 20 heel vervelende kilometers te zijn die ik
helemaal alleen aflegde met een vervelende tegenwind. Aan de voet van de Alsace
was het dan ook temporiseren en het juiste ritme zoeken wat me maar met moeite
lukte, de top werd dan ook op gejuich onthaald.Na de supersnelle afdaling ging het over een golvend parcours richting
Champagney tot aan de voet van de slotklim La planche des belles filles. Ik
zat in een goede groep en tegen een snel tempo deze laatste tussenstrook tot
aan de slotklim. Mn Garmin vertelde me dat ik reeds 7u15 onderweg was en dus
een tijd onder de 8u was zonder twijfel mogelijk. Ik ging dan ook goed van
start op de eerste km van La planche,maar een kilometer later ontving ik een klop van de hamer die me nog
maar zelden is overkomen.Geen poot kwam
ik vooruit en een suikerklop van jewelste, een gelleke zou hier soelaas kunnen
brengen maar mn achterzakken waren leeg was het de zwarte kat waar ik 15 kilometer eerder
over reed of Murphy die toesloeg , ik weet het niet , maar zwalpend reed ik
naar boven om uiteindelijk af te klokken op 8u05 aan de eindmeet. Goud was wel
ruim binnen, maar mijn doelstelling, onder de 8u blijven bleek net niet
gelukt te zijn.
De Eifel is het oostelijke deel van
het laaggebergte Eifel-Ardennen. Het ligt ten noorden van de Moezel en ten westen van de Rijn. Het grootste deel ligt in Duitsland, een klein
deel ligt in België, in de Oostkantons.Daarginds ligt ook het charmante Eupen die met open armen de helden
ontving aan de voet van de Kehrweg. Daags voordien
demonstreerde daar de Phil reeds zijn kunnen op dezepittige klim richting AS Eupen tijdens de
Ronde van België.
Alvorens de start zich kon voltrekken diende
Matsu Matsu hem nog even te ontlasten van een pakskein de plaatselijke Best Western waardoor er
klokslag 9u werd aangezet. Een goeie 20km
verder werden reeds de landsgrenzen overschreden op een hoogte van 560m die een
plek bleek te zijn waar Lightweight gemakkelijk plat rijdt. De stijgende
aanvangsfase werd dan ook rustig aangevat. Desalniettemin hadden sommige helden
al spijt van hun sympathisantenrit met het Scheldepeloton daags
voorheen.
De helden waren
enorm te spreken over de staat van het wegdek, zelden zon goed bollende tarmac
gehad, kortom deze rit was van het eerste uur reeds een voltreffer. Dit
verbeterde er enkel op wanneer de Rursee het decor was van de lunch.
Hänenfleisch en andere Schinken vulden de maagom vervolgensweer een 5km lang
klimmetje aan te vatten. Gene meter plat hier wist onze kopman te vertellen,
alhoewel hij beweerde hier nog niet achter de derny verkend te
hebben. Onze helden
haspelden vermoedelijk de hele Eifel af, er kwam maar geen einde aan na 175km
mooie kilometers werd er dan ook voldaan afgetikt op de
Garmin.
Een Eupener bier
vormde een prachtig slot van deze unieke
rit. Helden van dienst :
Stijn , Matthias , Ward en Joris.
Stijn De Clippeleir zet ATC wederom op de cyclokaart
Vorig weekend nam ATC's raspaardje Stijn De Clippeleir deel aan La Look, een gerenomeerde Franse cyclo. Na de GF Colnago werd het ook ditmaal een succes, getuige daarvan onderstaand artikel, letterlijk overgenomen van de website www.cyclobenelux.com :
La 695 Look: De Clippeleir, rapste renner uit de lage landen. Gisteren werd in centraal Frankrijk La 695 Look verreden. Zodoende
geen onduidelijkheid omtrent de hoofdsponsor bij de seizoensopening van
sportcommunication.
Om acht uur vetrokken de renners vanaf het F1 circuit Magny-Cours.
Deze 164km lange heuvel cyclo met 1500hm voert de renners door een
prachtige omgeving. Aangezien La Look qua parcours geen bijzonder
selectieve cyclo is, wordt het gevecht om in een goed groepje te
belanden essentieel voor een naar eigen vermogen leuke uitslag. 362
renners wisten de finish in Nevers te bereiken.
De Fransman Benetiere wist in de slotfase zijn landgenoot Lubach af
te schudden en kwam na 4uur19mn solo over de meet. Drouet legde beslag
op de derde plaats.
Belgen en Nederlanders
In totaal finishte er 16 Belgen en 6 Nederlanders in La 695 Look
2011. De rapste renner uit de lage landen is de Belg Stijn De
Clippeleir. Na zijn geslaagde cyclo debuut in de GF Colnago
een maand geleden lijkt het alsof De Clippeleir de smaak te pakken
heeft. Ondanks zijn 26e plaats is hij niet geheel tevreden. Hij redde
het net niet om in het tweede groepje post te vatten die uiteindelijk om
de plekken 8 tot 17 streden. Wel een unieke start op het F1 parcours. Neyrinck en Mies zaten in een groep van 18 en kwamen 4 minuten achter De Clippeleir binnen.
Ruvar Spauwen werd tweede in de sprint van een groepje van 8 en
finishte als 64e. Naar eigen zeggen heeft hij in het begin te diep in
het vaatje moeten tasten, waardoor halverwege opspelende krampen hem
parten speelde. Licht teleurgesteld over zijn klassering, maar met een
goed finale uurtje gisteren kan hij met frisse moed richting het zuiden
afreizen waar hij dit weekend uitkomt in La Ventoux. Cas Graafmans was
de snelste Nederlander en kwam drie plaatsjes voor Spauwen over de meet.
De Nederlanders Thul en Van Helvoort en de Belgen Van Espen en
Vermersch finishte in een grote groep van 63 renners.
Opnieuw wenst het voltallige ATC-bestuur zijn renner te feliciteren met
deze schitterende prestatie. Ondertussen wordt er achter de schermen ook
gewerkt aan een verlengd verblijf voor volgend seizoen. Het contract
van De Clippeleir loopt immers af en hij werd al benaderd door Veltec om
volgend seizoen als meesterknecht voor Michel Snel te gaan rijden.
Financieel wordt het moeilijk voor ATC om met Veltec te kunnen
concurreren, maar een nog onbekende Egyptische sponsor zou bereid zijn
om het budget van ATC te verdrievoudigen. Wordt vervolgd...
Hillaire kon zaterdag rekenen op een zo goed als
voltalige ATC ploeg voor de oudste en waarschijnlijk wel zwaarste klassieker
van dit seizoen : La Doyenne.Enkel
Wim Wimmer , die menig jetlag maar moeilijk verteerde, kreeg een dagje rust toegeschreven. De kompanen vertrokken in karavaan om een ontiegelijk
vroeg ochtenduur richting het land van papa. De voorzitter had nog een kleine
tussenstop nodig om zijn overtollige kilos achter te laten zodat er omstreeks
7u15 vertrokken werd op de militaire grond van Ans voor deze 270km durende rit.
Het parcours ging de eerste kilometers vlotjes omhoog, jammer genoeg waren dit geen gecatalogeerde hellingen en blies de wind strak
tegen wat ATC nerveus maakte omtrent het
verdere verloop.Er werd dan ook druk
onderhandeld door Hillaire met de collega sportdirecteurs en uiteindelijk
vondhij Topsport Vlaanderen bereid (al dan niet gewillig)om mee tempo te maken in de koers. Tim Mertens zette zich
ettelijke kilometers op kop van het peloton zodat onze helden met frisse benen
aan de Wanne werden afgezet. Tussendoor kregenwe in het land van de La Chouffe nog een mini La Redoute voor de neus
geschoven. En toen begon de trilogie
waar menig melkzuur maar moeilijk tegen bestand is, Wanne, Stockeu, Haute
Levée; in totaal 8km klimmen met een gemiddeld stijgingspercentage van 8%.
Enkele WAGS kwamen hun helden op de top van de Stockeu
nog bevoorraden en aanmoedigen,geen
overbodige luxe zo bleek.Na dit trio
werd koers gezet richting Spa waar de wondermooie beklimming van de Rosier ons
te wachten stond gevolgd door de Maquisard en voor sommigen de verschrikkelijke
Mont-Theux. Kort daarna was het verzamelen geblazen aan de laatste
bevoorrading, zelfs Stijn, die nadrukkelijk solliciteerde op een contract bij
Topsport Vlaanderen,vond het welletjes
en nam even een rustpauze.Menige
gezichten hadden een gelijkaardig kleurtje als hun tenues, sommigen hadden
chocomelk in de benen, anderen hadden hun Kapazaa account al aangemaakt, nog
anderen hadden zelfs na 8u fietsen nog overtollige kilos bij en onze kopman
sukkelde met knieperikelen voortkomend van een zeker Matsu Matsu virus. Desalniettemin
werd er toch koers gezet richting La Redoute waar wederom de WAGdelegatie ATC naar boven schreeuwde.
Na een afdaling van La Redoute had Hillaire de
opdracht gegeven om de Clippeleirs een koppeltijdrit te laten afwerken, zij
namen dan ook de benen en bereikten via Roche au Faucon en Saint Nicolas de
aankomststreep in Ans waar de locomotief vanTopsport Vlaanderen gezellig bezig was aan zn3de braadworst met mosterd.Ook de andere helden druppelden binnen en na
bijna 4000 hm en 270 km
kan men hier spreken van een prachtprestatie van het hele team!
Forza Stijn De Clippeleir, forza ATC!!! - Verslag GF Colnago
EINDELIJK EINDELIJK EINDELIJK. Als protour ploeg
tracht je steeds op verschillende fronten mee te strijden en dit is uiteraard
niet anders voor ATC Cycling. Reeds voor het seizoen werd Duidelijk dat Hilaire
punten wou scoren in de Granfondo Colnago te St Tropez en zo geschiedde.ATC boys Rik, Michal en Tom werden ingezet in
Vlaanderen en de VS en sprokkelden daar de nodige punten. De Ronderenners
werden dit maal aan de Franse Riviera ingezet.
Op donderdagavond 14 April vertrekt een welgespekte
ATC selectie richting het zwoele zuiden. José selecteerde volgende renners : Stijn De
Clippeleir (uitgesproken ATC kopman), Joris De Clippeleir (Meester
superknecht), Ward De Bock
(Meester superknecht), Matthias Van Wachbeke (Salamander boy, vrije rol wegens
grote form in Hamme) en Wim
Pieters (pédaleur de charme).
Held Ward, Held Stijn en Held Joris vertrekken op
donderdagavond met de teambus. Stipt 11u vrijdagmorgen arriveert het trio in
Domaine du Calidianus te Sainte Maxime. Het Is werkelijk bakken geblazen die
dag... lekker om zo voet aan wal te zetten. Held Wim werd eerder die morgen vanuit London
ingevlogen met een Zweedse touroperator, Held Mats zou zijn voorbeeld later op
de dag volgen en zijn intrede maken vanuit Brussel.
Bij aankomst is Held Joris onmiddelijk onder de indruk
van de rust die Le Domaine du Calidianus uitstraalt. Hilaire verwende zijn
poulains met 2 zwembaden, tennisveld, hammam, jacuzzi en een wel erg lekkere
gastvrouw. Een Droom (met grote D)! Na een lunch in het centrum van Sainte Maxime startten
de helden met een korte trainingsrit op het wedstrijdparcours voor zondag. Al snel zou blijken dat van de 179 km die zondag op het
programma staan, er maar enkele vlak zijn. Een loodzwaar parcours is het, constant
op en neer, doch lopers, met een maximum stijgingspercentage van 10%. Mannen met macht zullen hier zondag de scepter
zwaaien riep Held Ward tijdens de verkenning bovenop de Col De Canadel.
Na 800 hoogtemeters besluiten de Helden weer hotelwaards te keren aangezien Held Mats dient opgepikt te worden aan de
Aeroport in Nice. Gelukkig kan Matthias de vlieghaven langs een
achterpoortje verlaten en zo een horde fotografen verschalken. De Helden keren
vereningd terug naar Sainte Maxime en vallen rond 12u lepeltje lepeltje in
slaap.
Zaterdagmorgen. Na een schitterend ontbijtbuffet in de
orangerie besluiten de helden het toch rustig aan te doen. Na de korte
verkenning van gisteren was er toch enige ongerustheid in de rangen geslopen. Zonder parcourskennis kom je in de Colnago echt niet
aan de bak. Held Mats wordt een beetje zenuwachtig, kan zijn
dansbenen maar moeilijk onder controle houden en besluit dan maar nieuwe
plaatjes te monteren op Sidis. Held Ward en Held Wim laten het niet aan hun hartje
komen en spelen een matchke tennis op center court onder leiding van umpire
Joris. Held Stijn besluit wijselijk het parcours verder te
gaan verkennen met de wagen. Op zijn programma staat vooral de Notre Dame de
Anges: de scherprechter van de Colnago, met zijn 11 km en 8% stijging
gemiddeld, een ware kuitenbijter.
Na de middag wordt er besloten om een kort ritje
richting St Tropez te maken en alsook de startnummers te gaan afhalen te
Cogolin. Heerlijk vertoeven is het tijdens de lunch chez Octave
in de port van St Trop. Toeval wil dat de mâitre een goede vriend is van
Ernesto Colnago en nodigt ons dan ook uit in de VIP tent op zondag na de koers.
Ons kent ons.Na het afhalen van de startnummers te Cogolin fietsen
de Helden terug naar het Hotel, met nog een drukke en spannende avond voor de
boeg : Fietsen in orde brengen, Shoppen in Carrefour, eten en slaap trachten te
vatten.
Bij het aanvatten van de activiteiten slaat de stress
andermaal toe. 'Wim, ik zal u moeten teleurstellen zegt held Mats, wijzend nr
de achtertrein van Held Wims fiets. De levering van Vredestein was blijkbaar
niet naar behoren waardoor het team onvoldoende buitenbanden ter zijner
beschikking had. Na wat gekibbel en gekwebbel werd leverancier Ultremo
aangesproken en een crisis in de kiem gesmoord. De fietsen zijn er klaar voor,
nu de helden nog!
In de vooravond wordt in de lokale Carrefour
gerantsoeneerd. Er is namelijk geen ontbijt voorzien om zondagmorgen aangezien
de Helden de voetjes reeds om 5u30 onder tafel willen schuiven. Dan maar Lubanski-gewijs naar de Carrefour in Sainte
Maxime. Dankzij de snelcursus van Held Michal vorige zomer in Bourg dOisans,
weten de Helden perfect wat te kopen en rijden met 2 winkelkarren buiten. Een
greep uit het aanbod : 9 broden, bananen, confituur in alle geuren en kleuren,
radijzen, look om het bloed te zuiveren, cactus voor de Jokke en St Félicien
smeuige kaas voor Held Mats en Held Wim.
Na de shopping gaan de helden een pasta nuttigen bij
Italo Belge Rodrigo Vafancullo. Heel lekker, doch laten de Helden, de koffie
aan hun neus voorbij gaan. Er moet immers straks gekoerst worden en een goede
nachtrust is hiervoor primordiaal!
Zondagmorgen 5u30. Ah de manne!, Held Stijn is als
eerste wakker. Stijn zet de ontbijttafel klaar in zijn loge. Stijn
slaapt als kopman immers alleen, en terecht. Eén voor één komen de helden binnengedruppeld. Kopman
Stijn heeft een uitstekende nacht achter de rug, Joris en Ward zijn fris als
een hoentje, Held Mats heeft nog een beetje vaak, Held Wim wandelt binnen als
een zombie. Stillnoct was niet door de douane geraakt, en rode wijn bleek niet
het gewenste effect te hebben gehad. Al lezend bracht Held Wim de nacht door
maar had toch het voornemen zijn kopman de eerste kilometers naar voor te
piloteren.Er wordt gegeten als wolven, maar dat is zeker niet
overbodig, zo zou later blijken.
Rond 7u vertrekken de helden naar de start. Een
kwartiertje fietsen tot in de Port de St Tropez. De spieren worden nog even onder spanning gebracht en
Held Stijn knikt naar zijn kompanen.. Het zit goed, tot groot jolijt van de 4
andere Helden. Eens aangekomen aan de start blijkt dat de eerste 200
coureurs een apart vak kregen toegewezen. Een beetje een domper als je wil
meestrijden met de toppers. Onder impuls van een Paris Hilton lookalike en dito
chiwawa worden Held Stijn en Held Joris toch in het eerste vak binnen
gesmokkeld. Gelukkig maar!
8u, de speaker aan de start overloopt de
deelnemerslijst en citeert enkele toppers: Julien Absolon (4-voudig
wereldkampioen MTB en 6 voudig Frans kampioen), Richard Virenque, Philippe
Gaumont, Alain Prost, en vele andere profs en ex profs. Werkelijk
indrukwekkend.
8u05. Weg zijn we! De om en bij 3,000 deelnemers
trekken zich op gang. Een verschroeiend tempo worden dadelijk voorin opgelegd
onder impuls van de ronkende Ferraris. Oorverdovend! De Eerste 20km wordt er een gemiddelde van boven de 40
km/u op nagehouden. Held Joris en Held Stijn snellen onmiddelijk naar voor
en posteren zich in de voorste gelederen van het peleton. Held Mats, Held Ward
en Held Wim verschuilen zich in de buik van een tweede peleton en hopen later
de sprong te kunnen maken. Tevergeefs!
Op eerste helling van de dag, de Col de Canadel draait
Absolon de gashendel open en spurt naar boven. Held Stijn zit even in het wiel,
maar kon helaas zijn wagonnetje niet aanpikken en moet enkele seconden
prijsgeven op een onteketende Wereldkampioen. Gestaag bouwt Absolon met enkele medevluchters zijn
voorsprong uit en wordt uiteindelijk 3e in het eindresultaat met een
gemiddelde van 36,5 km/u.
Held Stijn rijdt een absoluut schitterende race. In de
achtervolgende groept kletst Held Stijn tevens Professor Vos, aka Voske
meedogenloos uit het wiel. De Jokke riep nog snel even Mottigen Beirrrr! naar
Voske alvorens de rol te lossen van zijn grote broer. Mission completed voor
Held Joris. Uiteindelijk wordt held Stijn vierde in de spurt in
het eerste achtervolgende groepje op slechts 15 min van de winnaar en eindigt
hierbij op een FANTASTISCHE 23ste plaats.Als je rekening houdt met het feit dat de top 10
voornamelijk uit profs en ex profs bestaat en dit Stijns eerste echte
Granfondo was, dan kan je zeggen dat Held Stijn een uitzonderlijke koers reed.ATC steekt hierbij zijn bewondering ook niet onder
stoelen of banken en is terecht fier: Forza Stijn De Clippeleir, Forza
ATC!!
De overige helden rijden allen ook een hele mooie
koers met iets mindere goden aan hun zijde, maar behalen toch allen Goud in
deze Granfondo. Proficiat aan de Golden Boys, jullie reden als een
hecht team!
Terug naar het hotel, vino en tapas aan het zwembad
en Nagenieten met grote N en Profité met grote P. De dag werd afgesloten in de haven van St Trop, waar
hij ook begon. Liters bier, liters wijn en een verdiende entrecôte. HEAVEN!
Een schitterende ervaring was het voor ons allen.
Fantastisch weer, Fantastisch eten, Fantastische streek, Fantastische koers,
Fantastische Stijn De Clippeleir, Fantastisch ATC!!!!! FORZA!!!! Volgend jaar komen we nog sterker terug en mikken we
alvast op de top 10! Ciao Veltec, Ciao Grinta, ATC is the daddy!!!!
Afgelopen weekend reed een delegatie van ATC mee in de Granfondo Colnago Saint-Tropez. Het verslag volgt nog, maar via de website van cyclobenelux lichten we al een tipje van de sluier. ATC maakt stilaan naam, Veltec en het Grinta team mogen rekening met ons beginnen houden... We citeren letterlijk (enkel de dt-fouten werden gecorrigeerd):
Naast de bovenstaande heren stonden er nog meerdere gerenommeerde namen
uit het Benelux cyclo-circuit aan de start. Bekende maar ook een
verrassing. 4 minuten achter de bovenstaande heren kwam een groep van
30, onder leiding van Frank Scheffer, langs gewalst. Naast Scheffer
zaten ook Van Vucht, Vandenhoudt en Vos in deze groep. Van Damme en
Wielfaert stonden hier niet aan de start, maar Lokeren was ook zonder
hen goed vertegenwoordigd. Stijn De Clippeleir uitkomend voor ATC
Cycling team Lokeren reed goed in deze groep mee. Van de 30 bleven er
18 over en De Clippeleir kwam bij zijn cyclodebuut knap als 23e over de
meet.
Stijn, bij deze een dikke proficiat van het voltallige ATC-bestuur. Bron: http://cyclobenelux.com/nieuws/granfondo-colnago-de-cyclokleppers-uit-de-benelux-carpaij-en-enckels-op-stoom
Voor de Peter van Petegem Classic, toch een mooie
klassieker en een 1.HC wedstrijd, selecteerde Hilaire zijn 2 kompanen Tom
(Summie) en Rik (Francesco). Aangezien deze wedstrijd binnen het World Tour
statuut valt en hierdoor een aanwezigheid van het ATC heldenteam verplicht is,
mochten Summie en Francesco niet deelnemen aan de internationale GF Colnago
Classic en zakten zij af naar Oudenaarde. Voor het eerst reed ook het ATC
vrouwenteam (bestaande uit Michèle en Ann) deze klassieker, uiteraard enkele
uren voor de grote jongens.
Na een gezapige aanloop langs de Scheldedijk trok
het peloton richting Brakel, waar er, langs mooie, kronkelende baantjes, nog
tijd was om rustig te keuvelen en van het mooie landschap te genieten. De
eerste hellingen waren de naam helling eigenlijk niet waardig (de Makkegem
bijvoorbeeld was wel echt een makkie), maar na een 40-tal kilometer kwamen de
eerste kuitenbijters toch al eens piepen. Intussen verging het Francesco niet
goed: zijn goede vriend Thomas De Gendt gaf hem deze week nog wat tuintips,
maar blijkbaar had Francesco hem toch wat mispakt aan het sleuren met
betonblokken de dag voordien. Daarbovenop kwam nog een opspelende verkoudheid,
waardoor Francesco niet verder kwam dan wat gehijg en gepiep. Er was heel wat
peptalk nodig van Hilaire om Francesco na de eerste bevoorrading niet voet aan
grond te laten zetten. Beter verging het Summie: hij had blijkbaar zijn Roubaix
benen mee vandaag en nam zijn kompaan Francesco op sleeptouw voorbij o.a. de
Steenbeek, de Veldeman, Berg ten Houte en de loodzware Fortuinberg. En wonder o
wonder, ook Francesco kwam er steeds meer door en kon op de lange Korsele zelfs
even afstand nemen van het peloton in het zog van de 54 jarige Fredje Guesdon.
Op de Taaienberg vond Summie het tijd om ATC
de wedstrijd in handen te laten nemen en werd het kaf van het koren gescheiden.
De laatste hellingen volgden elkaar in sneltempo op, en via een extra ommetje
langs de Scheldedijk waar de snelheid niet meer onder de 37km/uur ging, kon een
select groepje sprinten voor de overwinning in Oudenaarde En de overwinning,
dat was voor onze helden een Ename Blond met een lekkere hamburger! Kortom, een
heel mooie en geslaagde rit, zeker tot volgend jaar! (Afstand: 150km, 17
hellingen, 29km/u gemiddeld)
Een dag na de klassieker de Brabantse Pijl stond er in Hamme de 1.2 toertocht 53x11 Classic op het programma. De courreurs die de Brabantse Pijl gereden hadden kregen rust na de knappe prestatie, behalve Ward. Die stond volgens Hilaire nog niet scherp genoeg en werd op strafkamp naar Hamme gestuurd. Stijn en Michal waren gedurende het hele weekend afwezig. Stijn logeerde bij een zekere Frank en een zekere Andy in Luxemburg om daar een intensief trainingskamp te hebben met oog op zijn favorietenrol in de Granfondo Colnago Saint-Tropez. Michal vertoeft dezer dagen in New York om samen met Senior Marketing Manager Nicolas DD en David Zabriskie, de naambekendheid van ATC binnen de Verenigde Staten te promoten. Naast Ward stonden ook Matthias en Wim aan de start. De vroege vlucht werd gemist en er werd post gevat in de buik van het peloton. Daar deden de mannen van het Heiende het werk maar de vluchters bouwden al snel een kloof uit van 9 minuten. Eenmaal in de buurt van Erondegem begonnen de helicopters van de televisie boven het peloton te cirkelen, de live-uitzending was begonnen. Team Keurslager uit Bazel had dit goed gezien en met een ruk ging het tempo de hoogte in. We kwamen niet meer onder de 35km/h, wat toch vrij merkwaardig was met een groep hoogbejaarde dikkertjes die de kop trokken. De Keurslager weet waarschijnlijk wel welke biefstukjes hij aan zijn courreurs moet geven... Op de eerste helling, de Muur van Lede, moest favoriet Giovanni Parcheggio van team Heiende direct lossen uit het peloton maar zijn ploegmaats legden vooraan de boel stil zodat hij terug kon komen aansluiten. Anyway, na de eerste bevoorradingszone besloot Mats dat het tijd was om de koers in handen te nemen. Genoeg wieltjes gezogen en met de heuvelzone die er aan kwam leek het ideale moment gekomen om ons te onderscheiden van de rest. Zo geschiedde ook, een laatste tegenspartelende Keurslager werd genadeloos uit het wiel gekletst op de brug over de E40 en de 3 zaten geïsoleerd voorin. De koers trok verder richting Zwalmstreek en Brakel, alwaar toch een behoorlijk pittig parcours lag te wachten op het drietal. Minder bekende hellingen werden afgewisseld met prachtige vergezichten. Geen meter plat kregen ze nog voor de wielen. Ward moet duidelijk al in zijn reserves tasten en Wim zette een pokerface op telkens hij in beeld werd gebracht. De enige die geen hinder ondervond van de stijging en de strakke tegenwind was Mats. Hij kende zijn eigen grenzen niet en werd meermaals tot de orde geroepen door Hilaire om zich in te houden. Wim en Ward nestelden zich in het wiel en zetten alle zeilen bij om op de Lippenhovestraat niet op meer dan een minuut gereden te worden. Na de tweede bevoorrading zat het grootste deel van het klimwerk er op en was het vechten tegen de wind om terug richting Hamme te rijden. Met een gemiddelde dat zoals steeds boven de 30km/h lag kwamen de Helden in stijl aan de aankomst. Matthias en Wim nuttigden nog een pannekoeksken en een hotdogsken alvorens de pers te woord te staan, voor Ward had het strafkamp lang genoeg geduurd en hij zonderde zich zonder commentaar af in de teambus.
Dit weekend
begon de feitelijke voorbereiding op wielerklassieker L-B-L.. Met het oog op
deze klassieker tekeden Wardsj, Tom Summie Van Doorslaer, Jerre en Francesco
present in de bierhoofdstad van de wereld voor de Brabantse Pijl. Het zou een
tumultueuze koers worden
Al
vanaf het begin van de koers werd duidelijk dat pech hun deel zou worden
vandaag.. Dit zorgde ervoor dat de helden al snel op achtervolgen aangewezen
waren. Gelukkig hadden Jerre en Wardsj de goede benen mee en vooral Summie een
stel blinkende benen. Hierdoor werd al snel terug aansluiting gevonden in het
peloton.
Nadat
iedereen weer op krachten was, gaf Hilaire het sein om vol voor de winst te
gaan vandaag. De coup die ATC pleegde deed ons al snel terugdenken aan de
grote dagen van de Mapei ploeg. De Helden slaagden er dan ook in om met 4 weg
te rijden uit het peloton. Al snel werden alle vluchters terug gehaald en als décor
ter plekke achtergelaten.
Helaas
was pech weer hun deel toen Francesco achteraan plat reed, het ontbreken van de
neutrale wagen, Hilaire die in panne stond en de helaas enkele
theoretisch kennis over banden vervangen van een Tiense boer met Luikse roots zorgde
ervoor dat de 4 helden opnieuw op achtervolgen aangewezen waren. Ons motto
blijft immers Tutti Insieme!!
Ook
deze week had Redbull weer een aangename verrassing voor de helden in petto.
Het verzorgde opnieuw de kleding van een aantal uitzinnige vrouwelijke
fans die trachten de helden vleugels te geven.. Het lijkt er dus op dat RB
uitdrukkelijk blijft solliciteren naar een felbegeerde plaats op de
heldentrui..
Net
voor de aansluiting een feit zou zijn, sloeg het noodlot nog eens keihard toe
met pech voor Jerre en alweer Francesco. Met een moyenne hoger dan
die gemeten voor de winnaar mogen de helden toch tevreden terug kijken op hun
Brabantse Pijl en lijkt het enkel nog een kwestie van dagen alvorens de eerste
winst genoteerd zal worden. We kijken dan ook al reikhalzend uit
naar het drieluik van volgende week: Van Petegem Classic, Amstel Gold en
natuurlijk de Gran Fondo Saint-Tropez waar Stijn hopelijk zijn favorieten rol
kan waarmaken..
Het eerste weekend van april staat er maar één koers op de agenda van elke
wielerliefhebber: DE RONDE VAN VLAANDEREN! Ook dit jaar werd dit
niet gemist door de helden. Al werd er dit jaar wel gekozen voor
verschillende parcours! De groteren onder ons, Michal, Stijn, Joris, Ward en
Rik kozen voor de lange afstand 260km. De minderen maar zeker niet de minste,
Tom, Wim en Matthias verkiezen de comfortabelere afstand van 150km te
rijden! De weergoden zijn alvast ook van de partij, geen wolkje te
bespeuren en omstreeks 9u was er al een 15°C op de thermometer te
lezen! De Genieters (150km) zijn bij het vertrek in Lokeren enige
vertraging opgelopen, dit mede door het twitteren van Wim P met een zekere
Fabio om nog enkele tactische afspraken te maken. Want in den tijd van
Spartacus reden ze ook al de RVV. De voorzitter opgepikt en weg waren
ze, net iets later dan de eerste lichting, 9u45 zitten de genieters op de
fiets! Zoals het echte helden betaamt moeten zij uiteraard niet
deelnemen aan formaliteiten zoals inschrijvingen en toestanden. Nee, het was
direct de pees erop en aanvallen. Een strak tempo werd er afgelegd, met als één
kopman Dhr. Van Doorslaar! Jaja, onze voorzitter zat op hete kolen! Er stond
geen maat op! Het eerste uur afgemaald aan een tempo van 33km/u
moyenne! De eerste officiele bevoorrading voorbij gereden, om niet veel later
langs het parcours bij de lekkere wijven van RedBull eens halt te houden! Al
snel werd er geknipoogt naar ons Sofie'ke die een paar extra's koel had gezet
voor de Helden, want ja, we kende Sofie reeds sinds onze rit van Ename
Classic! En ons kent ons hé. Er werd nog steeds goed doorgereden,
afgewisseld Matthias en Tom om tegen de wind kop te trekken, in onze groep
kwamen er niet veel andere gasten hun diensten aanbieden om kopwerk te
verrichten! De Helden met de neus in de wind reden ze verder richting
het heuvelland van de Vlaamse Ardennen! Op de Kaperij vond onze Wim het
nog nodig om een extra trainingske in te lassen door zijn drinkbidon halverwege
te laten vallen, en pas bij het beeindigen van deze kasseistrook z'n bidon te
gaan halen! Over extra'tjes gesproken, aangezien onzen Tom vond dat er geen
Kluisberg is opgenomen in deze editie van de RVV, vond hij het nodig om toch
een extra omleiding te volgen met als kuitenbijter de 'Waaienberg' en daarna nog
een hellingske (naam onbekend) van gem. 15% voor een 800m!! De bergskes
kwamen in een razendsnel tempo achter elkaar aan, op Ten Bosse wordt al snel
gespeculeerd hoe we de koers sterk gaan maken want er waren maar 2 hellingen
meer op ons programma! Aangekomen na een langere tussenrit in Geraardsbergen
komen we op de Vesten toe richting Kappelmuur. Maar wat gebeurt op de de
Muur, der staat ne dwazen Marokaan mee zijnen witten Seat in de weg, afstappen
geblazen! Nadat we die Marokaan zijn huid vol gescholden hebben kruipen de
Helden terug de fiets op, afwerken van de Kappelmuur! De helden
verkrampen niet, integendeel op de Bosberg wordt nog een extra demarrage gezet
van Van Wachbeke op de grote plateau! Die zijn mannen dan eventjes alleen
laat om een solo te doen tegen 50km/u richting Meerbeek. We finishen in
Ninove tegen een gem. van 28km/u, waar we best trots op mogen zijn! Het
zou de genietersbende niet zijn als we daarna niet enkele pakskes friet mee
mayonnaise zouden besteld hebben!! Het was een mooie RVV, enkel wat
tegenslag toen we terug aan de toerbus kwamen, er was een raam stukgegooid
van enkele mindere goden die ons wiel niet konden volgen tijdens de
rit! Hilaire zat er niet mee aangezien zijn poulains de hele dag in
beeld waren!! De boys, Michal, Stijn, Joris, Ward en Rik wensen we een
hele dikke proficiat toe want zij hebben nog veel meer afgezien, maar ook
genoten van Vlaanders moois! En vooral Joris wensen we sterkte en een nieuw
broekske toe want een onfortuinlijke aanrijding met een paaltje op de route
strooide wat roet in het eten! Maar dapper zette hij zijn weg verder en koos
hij het hazenpad van zijn broer. De details kunnen nagelezen worden van deze
helden op twitter. Tot volgend jaar!!