Les Trois Ballons: een ritje
van 200km + 5km molshoop. Hiervoor stonden de zenuwen bij mezelf en de meeste
ATC deelnemers al sinds half week 23 strak gespannen. Donderdagavond werden we
dan eindelijk gelost en trokken Rik, Joris, Matthias, Stijn en ik richting
Champagney. Na een lange rit kwamen we rond 1u aan en kropen we samen met onze
fietsen onder de wol.
De ochtend nadien gingen we
naar de ploegvoorstelling in de immense evenementenhal van Champagney. Veltec,
Grinta! en MarcoPolo keken aandachtig toe hoe kopman Stijn De Clippeleir en
zijn knechten werden voorgesteld op het podium. Na dit verplicht nummertje
gingen we ons snel omkleden en trokken we op verkenning voor de begin- en
slotkilometers. We verkenden de eerste serieus hellende strook van de Ballon de
Servance en daalden opnieuw af om onze schaduwkopman Wim te ontmoeten,
rechtstreeks uit België gekomen samen met Geert Plancke en Valentino Roncada. Samen verkenden we de slotklim naar de Planche
des belles filles. 5,6 km
aan 9% gemiddeld. Voor de ene held ging het duidelijk al wat makkelijker dan
voor de andere. Ik vond het in elk geval moordend zwaar en de onzekerheid voor
morgen nam stilletjes toe. In het terugkeren aten we nog een pasta en genoten
we van het zonnetje en het vakantiegevoel. Terug op het hotel kon de 3 Ballons
eigenlijk beginnen. Fietsen kuisen en afstellen, wielen africhten, nummers
pimpen en ophangen, naar de Colruyt gaan, eten, drinken, profielen instuderen,
discussiëren,... proberen slapen. Een good-old granfondo-sfeertje dus!
Enkele uren slapen later was
het zover: de dag van mijn eerste 3Ballons. Eerst propten de helden zich vol met brood, confituur,
honing, pannekoeken, kaas, yoghurt,
om nadien te gaan ontbijten. Veel meer dan
een bord pasta kregen de meesten er niet meer in. Zeker niet toen bleek dat het
beginnen regenen was. Mats en Jokke moesten in allerijl nog hun wielen en
remblokken vervangen zeg! Hier hadden ze niet op gerekend. Stijn stond
ondertussen al klaar in het eerste startvak en Rik, Wim en ikzelf besloten ook
maar te vertrekken. Gehuld in een regenvestje stonden we in onze box te wachten
en zagen we het stoppen met regenen. God zij dank, want dat zou gevaarlijk
geworden zijn. Regenvestjes in de achterzak en enkele tellen later wordt het
startschot gegeven. Succes mannen, en route!
Mijn persoonlijke ambitie was om te finishen tussen 8u en
8u15, wat een plaats bij de eerste 400 zou moeten opleveren. Daarom ging ik
zoals altijd stevig van start. Op de natte wegen baande ik mij langzaam een weg
naar voren, op zoek naar een goed wiel. Dat vond ik en samen met een 5-tal
lotgenoten schoven we op deze manier enkele honderden plaatsen naar voor tot
aan de voet van de Servance. Ik peddelde bergop verder naar voor in het
deelnemersveld tegen een stevig tempo, maar moest al snel een tandje of 2
kleiner schakelen. Te snel begonnen? Ik vond dat ik traag vooruit kwam nu en
was blij toen ik eindelijk aan de top was. Met een krantje onder de trui daalde
ik voorzichtig af want de baan lag nog redelijk nat. Ik werd langs alle kanten
voorbij gereden maar dat kon mij niet schelen. Beneden had ik geluk toen zich
aan de verkeerslichten een groep van een man of 50 gevormd had en ik kon
aansluiten toen het net terug groen werd. Ik nam ongeveer de tiende positie in
in de groep en liet me meeglijden over de Col de Ménil en de Col dOderen.
Zalig lopende klimmetjes waren dit en ik voelde mezelf er goed door komen. In
de haarspeldbochten zag ik wel dat de groep in stukken brak en we met een
20-tal over bleven. De schifting ging verder op de Col du Bramont, en ik zakte
weg in het groepje. Na de korte afdaling begon meteen de Route des Américains
en ik moest de groep (die nog uit een man of 10 bestond) laten gaan. Boven op
de route des crètes liet ik me inlopen door een achtervolgend groepje en in een
rotvaart ging het naar de top van de Grand Ballon. Ik had geen moeite om in het
wieletje te volgen en we haalden de ontsnapten terug in. Op de top
(halfkoers) hield de groep halt om de drinkbussen bij te vullen en een
plaspauze te houden, uiteraard kwam dit ook voor mij op een ideaal moment.
Tijdens de lange afdaling werden de batterijen terug wat
opgeladen zodat ik vrij fris aan de voet van de Hundsruck kwam, een venijnig
beest van een 7-tal kilometer. Deze klim kon ik opnieuw in groep afwerken, en
opnieuw kwamen we ferm uitgedund aan de top. Een sociale Westfluut spoorde mij
en nog enkele metgezellen aan om het tempo hoog te houden op het tussenstuk
vanuit Masevaux naar de Ballon dAlsace. Ik gehoorzaamde en we kletsten met
zijn negenen de slepers uit de wielen. Onze Westfluut was zo fier als een
gieter en kwam iedereen persoonlijk bedanken. Al glimlachend kon ik dus aan de
Ballon dAlsace beginnen. 10
kilometer verder lag de top en het begon nu stilaan door
te wegen. Ondertussen was ik alleen gevallen want mijn collegas waren blijven
plakken aan de bevoorradingspost. Ik vond een goed ritme en raapte links en
rechts wat lijken op. Boven voelde ik de honger knagen en speelde snel wat
snoep en repen naar binnen. Misschien wel te laat, want in het glooiende stuk
naar Champagney moest ik de rol lossen. Opnieuw had zich een mooi groepje
gevormd waarmee ik graag naar de voet van de slotklim was gereden. Maar het
ging dus iets te snel, met name op de venijnige hellende stroken die ik in dit
deel niet verwacht had. Bij de doortocht in Champagney twijfelde ik tussen
alleen doorgaan of me laten inlopen om zuiniger naar de Planche te rijden. Ik
koos voor de solorit. Verstand op nul en trapen maar, tenslotte waren het de
laatste 20 kilometer.
Ik haalde een dame van Veltec bij en vroeg haar om samen te rijden maar verder
dan mijn achterwiel raakte ze niet meer, damn. Nu moest ik ook wel blijven
doortrappen want stel je voor dat ik door een vrouw zou worden ingehaald
Neen
Op een drafje naar de Planche des belles filles dus. Bij het begin van het
beest zegt mevrouw bedankt he, en ze laat me achter. Ik luister in mijn
oortje en hoor Hilaire zeggen De 3 Ballons begint hier, en twijfel geen
moment. Ik bundel al mijn krachten en haal haar opnieuw in en laat haar
definitief achter. Gelukkig hadden we deze klim verkend of ik was misschien wel
afgestapt. Loodzwaar! Bij het ingaan van de laatste kilometer verschijnt een
brede lach op mijn gezicht en ik pers er op het einde zelfs nog een spurtje uit
bergop. I did it!
Als een slappe vod begeef ik mij naar de stand met
recuperatiedrank. Liters kap ik achterover, mijn tank was volledig leeg!
Stilaan kwam ook het besef dat ik het beter deed dan ik gehoopt had. 7u42 en
een 255ste plaats. Hier doe je het toch voor! De 75ste plaats
van Stijn en de andere Golden ATC Boys maakten deze dag top!
|