Zo goed als onze dagen op het eiland waren, zo slecht (nog
veel slechter!) waren deze dagen!! Om 11u vertrok onze boot naar het vaste
land. Onze bus vertrok daar om 11.40 dus tijd genoeg. Gelukkig want het was
zon chaos om de boten gevuld te krijgen dat we pas een kwartier later
vertrokken. We zijn nog op tijd aan de overkant geraakt. Daar vertrok onze bus
naar Pakse. Het was een klein busje zonder airco en dus super warm binnen. We
zaten presies in Thermen Londerzeel. Toen de bus na een kwartier moest stoppen
om een band te vervangen, waren we al licht argwanend over de organisatie maar ach ja een kapot
wiel kan iedereen overkomen. De verdere reis naar pakse verliep redelijk vlot.
In Pakse werden we met een Songtaew naar het noordelijk busstation gebracht
waar we om 15u aankwamen.Tot daar was alles vrij vlot verlopen, maar de miserie
moest toen nog beginnen. Ze hadden ons op voorhand gezegd dat we hier 2 uur zouden
moeten wachten op de bus richting Vietnam, maar hier kregen we te horen dat de
bus pas om half 8 zou vertrekken. In plaats van 2u moesten we dus 4u en een
half wachten. Op zich geen probleem waren het niet dat het noordelijk
busstation van Pakse meer weg heeft van een stort dan van een busstation. Maar
oke, wij zijn geen klagers en wat is nu 4u en een half wachten. We hadden nog
61 000 kip op zak en aangezien we hierna niet meer in Laos komen, hebben we
alles gespendeerd aan een lekker maaltijd. In het busstation kwam nog een
Oostenrijks koppel toe die ook de bus richting Vietnam moesten hebben. Op het
eerste zicht waren ze wel vriendelijk, maar een beetje raar en roken gelijk nen
Turk... Echt de een sigaret na de ander. We hebben daar geen problemen mee
zolang we zelf niet in den doemp moeten zitten. Rond 18u kwam de bus aan. We
moesten ons haasten om onze bagage in te laden alsof we onmiddelijk zouden
vertrekken. Maar nadien ging de buschauffeur op zijn gemak eten en hebben we daar
toch nog tot 19u 30 staan zanahorias schieten. De bus zag er van buitenaf
ongelooflijk slecht uit, maar ja het is het innerlijke dat telt J. De carrosserie leek
ver uiteen te vallen, maar het raarste van al was dat alle achterste ruiten
geblindeerd waren... We zagen de bui al hangen en gingen een kijkje nemen in de
bus. Bleek dat de ruiten niet geblindeerd waren... de achterste helft van de
zetels waren eruit gehaald en ze hadden de bus achteraan vol gestoken met
zakken steenkool. De zetels die er wel nog in stonden waren verschrikkelijk
vuil en vielen ver uit elkaar om nog maar te zwijgen over de ongelooflijke
stank in de bus. ... Je kan je dus al voorstellen dat we niet veel zin hadden
om met deze bus naar Vietnam te gaan, maar ja we hadden niet veel keuze. Tot
overmaat van ramp waren we de enige niet rokers op de bus ... de ene na de
andere sigaret werd opgestoken. We werden precies vergast. Gelukkig hadden we
naast ons nog een klein raampje om door te ademen. Toen de vrouw voor ons begon
te klagen over het openstaande raampje hadden we het wel helemaal gehad en
hebben duidelijk gemaakt dat dat raampje van heel de nacht niet toe ging! We
waren licht in ons gat gebeten. Een van de lokals begon wat aan de kapotte
radio te prutsen, want ja wat heb je nu aan een busreis s nachts zonder
Aziatische tsjingel tsjangel muziek J.
Hij kreeg de radio aan de praat, maar toen er een paar minuten later vonken uit
kwamen besloten ze toch om de radio uit te laten. Dat leek ons geen slecht idee
met al die steenkool op de bus. Om 3 uur s nachts stopte de bus. Een aantal
mensen stapte uit, dus we dachten dat het plaspauze was. Onze kans om een
luchtje te scheppen J.
Na een uur was de chauffeur nog lang niet van plan om terug te vertrekken, dus
besloten we om nog een doke te gaan doen. Om 5 uur werden we wakker gemaakt
door een man die zei dat we onmiddellijk moesten opstaan. Hij vertelde ons dat
we kort bij de grens met Vietnam waren en dat we onmiddellijk onze stempel van
Laos moesten gaan halen om het land te kunnen verlaten. Wij vonden dat nogal
verdacht omdat in de Lonely Planet stond dat de grens pas om 7u open gaat. Nog
half in slaap zijn we met hem meegegaan. Onze bagage moest op de bus blijven,
want rond 7u zou de bus ons dan oppikken aan de grens. Hij toonde ons waar de
grenspost was. Daar was nog niets open ... daar stonden we dan op meer dan een
km wandelen van de bus. We hadden echt het gevoel dat de man ons compleet aan
het bedriegen was en dachten dat het opgezet spel was om onze bagage te stelen.
De 2 Oostenrijkers die nog bij ons waren trokken zich daar niets van aan. Wij
voelden ons zo slecht dat we snel terug naar de bus zijn gegaan. Gelukkig was
onze rugzak nog ter plaatse. We hebben onze zak genomen en zijn zo aan de grens
gaan wachten. Daar bleek dat we om het land te kunnen verlaten ieder 1 dollar
of 10.000 Kip moesten betalen. We hebben geen dollars bij ons en onze Kip
hadden we allemaal al uitgegeven. Raar dat de euro hier nog steeds niet
aanvaard wordt. Gelukkig wouden de Oostenrijkers die 2 dollar voor ons betalen.
Maar dat was wel het minste dat ze konden doen voor ons heel de nacht in de
rook te zetten. Nadat we onze stempel hadden om Laos te verlaten gingen we naar
de grenspost van Vietnam. Daar moeten Westerlingen eerst naar een health
quarantine. Ze maten met een toestel op ons voorhoofd onze lichaamstemperatuur
en deze bleek ok dus we mochten verder naar de visumcontrole. Geen idee wat ze
hadden gedaan als we daar stonden met hevige koorts. Aan de visumcontrole was
het een en al gedrum en toen de locals Marlies er niet wouden tussenlaten heeft
Pieter ze is goed op hun plaats gezet. Na is goed van mijn oren te hebben
gemaakt waren ze plots supervriendelijk. Na nog anderhalf uur wachten
vertrokken we dan terug met onze smoking bus richting Dong Ha. Dong Ha ligt
slechts 85 km van Lao Bao (de grenspost met Laos) dus we dachten er eindelijk
snel geraken. Maar aangezien de bus nog op verschillende plaatsen moest stoppen
om pakketjes (onder andere steenkool) af te leveren en om ergens een boomstronk
op zijn dak te laden zijn we nog wel een tijdje onderweg geweest. Rond 12u dan
eindelijk aangekomen in Dong Ha. We werden niet aan het busstation, maar ergens
in de middle of nowhere gedropt. We werden onmiddellijk aangeklampt door enkele
locals om ons met de brommer te voeren, maar we hadden het ondertussen wel
compleet gehad en besloten te voet verder te gaan. Verderop werden we
aangesproken door een touragent. Hij vertelde ons dat hij een slaapbus naar
Hanoi kon regelen voor 320.000 dong (of 15 dollar). Hij leek ons nogal loech en
we hadden al meer dan onze buik vol van georganiseerde bussen. Dus te voet naar
het busstation dat 1,5 km verder lag. Daar werden we van het kastje naar de
muur gestuurd... er vertrokken daar geen bussen naar Hanoi. We besloten het er
dan toch maar op te wagen en wandelden naar het bureau van de touragent om bij
hem de bus naar Hanoi vast te leggen. De bus vertrok om 17u30 dus we hadden nog
tijd genoeg om iets te eten en te drinken. Ruimschoots op tijd terug naar zijn
bureau gegaan, want we vertrouwden het toch niet helemaal. De man was er nog
steeds aanwezig en was super vriendelijk. We kregen een heel interessante
uiteenzetting over de Vietnam oorlog. Nadien was het tijd om naar de bus te
gaan ... SPANNEND. We moesten 2 min. wandelen en kwamen bij de chikste bus die
we ooit al gezien hebben. Een super chicke slaapbus met airco en lederen
slaapzetels. Ook water en verfrissingsdoekjes ter beschikking voor iedereen.
... Met andere woorden: in 1 dag van hel naar de hemel. Omdat we ons na de
vorige busreis nog niet hadden kunnen douchen hebben we met de doekjes dan maar
snel een heel erg klein waske gedaan.
Vandaag zijn we op stap gegaan met Griet en Julie, de twee
Belgische meisjes die we gisteren op de bus hebben ontmoet. We hebben samen de
boot genomen naar het vaste land en hebben daar onze bus voor morgen vastgelegd
om naar Vietnam te gaan. We waren eerst van plan om een van de andere eilanden
te bezoeken maar aangezien het praktisch niet goed geregeld was zijn we maar op
het vaste land gebleven. We hebben daar een kleine wandeling gemaakt en een
verfrissende duik in de Mekong genomen. Het water mocht iets kouder zijn maar
het heeft toch deugd gedaan. We moesten alletwee een pieke doen maar dat was
niet zo evident. We hadden ons laten vertellen dat er parasieten in het water
zitten die in je urinebuis kunnen komen als je in het water plast. (misschien
kunnen de artsen onder jullie ons hier meer info over geven J) In het water plassen
was dus geen optie. Op de oever een struikje vinden was ook niet zo evident
aangezien we veel bekijks hadden van de lokale kinderen. Het is uiteindelijk
toch gelukt. Na de lunch zijn we terug naar ons eilandje gevaren en hebben we
een fiets gehuurd om nog wat tussen de rijstvelden te fietsen. Het was adembenemend
mooi. s Avonds lekker gegeten en nadien nog een spelletje hartenjagen op ons
terrasje aan de riverside. Het was een topavond ondanks het feit dat we
verloren hebben (maar dat lag misschien aan het feit dat we afgeleid werden
door kakkerlakken.) Aangezien Griet en Julie morgen naar Cambodja vertrekken en
wij naar Vietnam, moesten we spijtig genoeg afscheid nemen. We hadden graag nog
wat met hen verder gereisd. Hopelijk in Equador.
Opnieuw op tijd opgestaan (dat wordt hier stilaan een gewoonte)
om de bus naar de 4000 Islands te nemen. Wij hadden een local bus geboekt in
plaats van een minivan omdat die wat goedkoper was en er maar iets langer over
deed. Om 8 uur werden we opgepikt aan onze guesthouse door een minivan ... we
dachten dat deze ons naar het busstation zou brengen om daar de local bus te
nemen, maar het tegendeel bleek waar te zijn. We reden rechtstreeks met de
minivan naar de 4000 Islands. Bij rondvraag in het busje bleek al snel dat de
anderen wel de minivan geboekt hadden en dus meer betaald hadden. Misschien een
vergissing van het reisagentschap in ons voordeel J, wij hebben in ieder geval
mooi onze mond gehouden tegen de bestuurder. Op de minivan zaten toevallig ook
2 Belgische meisjes. Zij zijn ook een jaar op rondreis en zijn al naar Mongolië
en China geweest. Rond de middag zijn we aangekomen op de 4000 Islands. We
hebben samen met de Belgische meisjes een guesthouse gezocht en al snel een
heel goedkope gevonden: 25000 Kip per nacht voor een kamer met terras aan de
Mekong. Daarna hebben we op ons eiland (Don Det) een fiets gehuurd en naar een
naburig eiland gefietst (Don Khong). Daar hebben we een super mooie waterval
gezien en een verfrissende duik genomen in de Mekong. Een van de eilanden die
we zagen, bleek Cambodja te zijn. We hebben dus al een eerste glimp kunnen
opvangen. We hadden misschien iets te lang op het eiland rondgefietst, want het
was al donker toen we terugreden naar ons eiland. En als het hier donker wordt
dan is het ook echt donker J.
Er is hier geen straatverlichting. Resultaat: een spannende tocht naar ons
eiland. Doordat je hier weinig licht hebt s avonds konden we wel een prachtige
sterrenhemel bewonderen.
Omdat de tocht met de brommer gisteren zo leuk was besloten we er vandaag nog eentje te maken. Op tijd uit de veren want er stond een tocht van 200 km op het programma. Kort bij Pakse ligt het Bolaven plateau. Dit is vooral gekend voor zijn koffie plantages en vele watervallen. Het was een heel mooie tocht langs kleine dorpjes met mooie bloemen en fruitkraampjes. We hebben ons een tros met 10 super lekkere bananen gekocht (die tegen s avonds op waren) en een mega grote papaya als ontbijt voor morgen. MMMMMMMMMMMMM. Bij onze laatste stop van de dag rook Marlies iets herkenbaar: het Chinees snoepje! We hebben de vrucht gevonden waarvan het fameuze Chinese snoepje is gemaakt. Pieter wil het 1 van de komende dagen eens proberen. Hij weet niet wat hem te wachten staat! Toen we terug op de kamer kwamen, bleek dat ze deze keer niet het water maar de elektriciteit hadden afgesloten. Blij dat we morgen naar een andere guesthouse gaan.
Om 7 uur aangekomen in Pakse en naar goede gewoonte te voet
naar het centrum. Het was best wel al warm voor zo vroeg op de ochtend.
Onderweg naar het centrum bij alle guesthouses prijs gevraagd, maar niet echt
iets goed prijs/kwaliteit gevonden. Uiteindelijk dan toch een kamer gevonden
voor 50000 Kip. De kakkerlak en de muggen in de badkamer waren gelukkig
inbegrepen in de prijs . Nadien een brommer gehuurd en vertrokken naar
Champasak en Wat Phou. Het was een mooie rit en wat voor Laos toch wel
uitzonderlijk is een goede geasfalteerde baan. Alleen aan onze brommer waren
deze keer wat mankementjes. De kilometerteller telde niet en de snelheidsmeter
bleef op 0 km/u staan. De zijspiegels waren perfect zolang als we stilstonden,
maar van zodra we wat snelheid hadden gingen deze door de wind naar binnen en
konden we onszelf spiegelen in plaats van achter ons te kijken. Maar we hebben
voorzichtig gereden en zijn er goed geraakt. De tempels zijn oude ruïnes uit de
Khmer periode en zouden een blauwdruk voor Ankor Wat zijn. Het was er niet zo
groot, maar het uitzicht van op de heuvel was wel de moeite waard. Nadien terug
met de brommer richting Pakse, want we wouden op tijd terug zijn. Je hebt hier
namelijk een berg met een grote buddha van waarop je een mooi uitzicht hebt
over de stad en een prachtige zonsondergang kan bewonderen. s Avonds voor de
verandering een lekkere rijstschotel en smoothie. Toen we ons na het lopen
wouden douchen, bleek dat ze ons water hadden afgesloten. Met de kakkerlak in
gedachten hebben we besloten om toch maar in onze lakenzak te slapen vannacht.
Vandaag hebben we fietsen gehuurd om de stad zelf een beetje
te verkennen. Eerst zijn we bij een boekenwinkel gestopt om eens te kijken of
ze geen Lonely Planets verkochten van Cambodja en Vietnam. In de winkel stond
een hele collectie Lonely Planets met een groot opschrift: No copy. Ze kostten
echter maar 70.000 kip per boek. Vreemd want bij ons kosten die boeken toch
zeker 25 euro. We mochten de boeken inkijken en het bleken overduidelijk wel
kopies te zijn. Maar ja voor 7 euro per boek kan je niet sukkelen dus we hebben
ons dan maar 2 namaak boeken gekocht. Nadien zijn we via de Champs délisée
naar een arc de triomphe gefietst. Even ter info: deze triomfboog is gebouwd in
de jaren 60 met cement die de VS geschonken had om een nieuwe luchthaven te
bouwen. Het is een mooi gebouw van ver,
maar iets minder mooi van dichtbij. Nadien hebben we nog wat rondgefietst langs
onder andere een mooie tempel en vele imposante overheidsgebouwen zoals het
museum over de geschiedenis van het Laotiaanse leger en het ministerie van
defensie. s Avonds hebben we de nachtbus naar Pakse genomen. Wel de meest
comfortabele bus die we ooit genomen hebben, maar niet echt de beste nachtrust.
Op de nachtbus lig je effectief in een bed, maar de weg naar Pakse was zo
hobbelig dat we de hele nacht door elkaar werden geschud. Bovendien lagen we in
een stapelbed en had Marlies schrik om bij een van de bulten in de straat uit
het bed te vallen.
Aangezien we morgen naar het zuiden willen vertrekken,
dachten we een fietstochtje naar het busstation te maken en daarna nog wat door
de stad te fietsen. We hadden een plan van de stad gekocht en daarop leek het
busstation niet zo moeilijk te vinden: ofwel 9 km door de stad ofwel 17 km
langs de Mekong rivier. Dat laatste leek ons het leukste en 17 km is echt niet
zo ver. Na een lekker ontbijtje vertrokken we vol goede moed. We dachten na een uurtje aan het
busstation aan te komen. Viel dat effe tegen. Onze kaart bleek niet echt te
kloppen met de realiteit. De wegen op de kaart vonden we niet echt terug maar
we dachten dat als we het water zouden volgen, dat we er van zelf zouden
geraken. Na 2 à 3 uur fietsen op grindwegen in de middle of nowhere begonnen we
ons af te vragen of dat onze kaart wel klopte en of we het busstation al
gepasseerd waren. We besloten in een klein dorpje de weg naar het busstation te
vragen. Die mensen hoorden het presies in Keulen donderen. Ze wisten ons te
vertellen dat het zeker nog 30 km fietsen was. Teleurgesteld in onze kaart maar
wel blij dat we ongeveer wisten waar we ergens waren, zetten we onze tocht
verder. Na in totaal een 6 tal uur fietsen hebben we dan toch het busstation
bereikt. Toen we daar de prijzen zagen van de slaapbus richting het zuiden
bleken deze exact hetzelfde te zijn als degene die we in ons hotel konden kopen.
Aangezien we dan toch tot daar gefietst waren dachten we ze dan toch daar te
kopen. Probleem, na onze tickets besteld te hebben, constateerden we dat we net
te weinig geld mee hadden. Geen probleem want aan het busstation stonden zeker
5 bankautomaten. Om 1 of andere gekke reden werden onze kaarten echter nergens
aanvaard. Dan maar terug met de fiets vertrokken om een andere automaat te
zoeken. Een BCEL-automaat want daarbij was het eerder wel al gelukt. De eerste
automaat van deze bank die werkte, vonden we pas terug in het centrum van
Vientiane.(We konden maar maximaal 700.000 kip afhalen en kregen 35 briefjes
van 20.000 kip. We hebben dus terug een beetje geld maar vooral veel briefjes).
Aangezien we toch terug in het centrum waren, zijn we niet meer teruggefietst
naar het busstation en hebben we de tickets maar in ons hotel geboekt. Voor de
zelfde prijs is er nu wel transport naar het busstation inbegrepen. s Avonds eerst iets gaan eten in de stad en
nadien een kleine wandeling langs de Mekong gemaakt. Kortom, we hebben weer een
leuke, sportieve maar vooral avontuurlijke dag beleefd.
Vandaag zijn we om 6 uur opgestaan om om 7 uur de bus te
nemen naar Vientiane. Het was een local bus. We hadden nog getwijfeld om een
minibus te nemen die om 9 uur vertrok maar de local bus viel best wel mee en nu
kwamen we vroeger aan in Vientiane. Aangekomen in de hoofdstad gingen we op
zoek naar een guesthouse. In de vorige steden hadden we een kamer kunnen huren
voor 40000 kip maar in Vientiane liggen de prijzen duidelijk hoger. Na 2 uur
zoeken hebben we een kamer gevonden voor 70000 kip. De rest van de dag hebben
we wat gewandeld langs het water en s avonds gebeld met de familie. Het was
leuk iedereen nog eens te zien en te horen.