Een verhuis plannen naar Spanje is toch wel een beetje anders dan naar een gemeente verderop. Het grootste verschil is dat alles in 1 vrachtwagen moet passen aangezien over en weer rijden om de camionette nog eens te vullen niet echt evident is. Een gelinkt probleem is ook dat je de vrachtwagen moeilijker kan terugbrengen. 2200 km heen, uitladen, nog eens 2200 km terug, vrachtwagen afleveren en dan terugvliegen... een heel dure zaak. Daarom ging ik op zoek naar een verhuisfirma die gespecialiseerd is in transport naar Spanje. Ik vroeg bij 4 firma's offertes aan en stond in eerste instantie versteld van de kostprijs. Tot we berekenden hoeveel het zou kosten als we het zelf deden... Uiteindelijk kozen we voor Vagotrans. Niet de goedkoopste, niet de duurste, goede reviews, aangeraden vanuit Spanje en heel vlotte contacten. Zij werken met grouped trips, dit wil zeggen dat ze in hun vrachtwagen meerdere inboedels inladen zodat ze bespaard kan worden op brandstof, péage en chauffeurskosten. We krijgen twee verhuizers ter beschikking die vakkundig de vrachtwagen inladen. Deze heeft een dubbel laadvloer zodat elk plekje ten volle benut kan worden en niet beschadigd geraakt. Onze inboedel is eveneens verzekerd en wordt vervoerd door 2 chauffeurs die veel ervaring hebben in zo'n lange autotrip. Dit alles geeft al een heel gerust gevoel. Uiteindelijk geef je toch een deel van je leven mee met deze mensen. We lieten onze offerte opmaken voor een inboedel van 35 kubieke meter. Ons doel is nu om daarop nog te besparen, vandaar Clean house. Van alles wat in hun huis staat momenteel, moeten we beslissen of we het meenemen. Is het duurder om het op te laden of om het opnieuw te kopen in Spanje? Qua grote meubelen valt het goed mee. Onze grote houten en zware tafel (eigen maaksel van manlief) werd al met spijt in het hart verkocht. Aan Sam beloofden we een nieuw stapelbed. Onze zetels gaan uit elkaar gevezen mee, enz... Maar naast grote meubelen zit ons huis letterlijk tot de nok toe vol met gerief, vooral ook veel gerief waar we geen afscheid van konden nemen (babyspullen, cursussen uit studeertijd, dingen waar herinneringen aan vasthangen...). Met een verhuis in het vooruitzicht, die voor ons allevier een soort van nieuw begin inhoudt, gaat afscheid nemen veel makkelijker. Zo zijn we enkele weken geleden al begonnen met allerlei spullen te verkopen met dank aan de harde inzet van manlief, mijn top-2ehands verkoper. Dit zorgt natuurlijk voor een beetje extra centen in de spaarpot. We kijken ook uit naar de rommelmarkt in onze straat op 13 mei. Dit is de moment om kledij, speelgoed en andere kleinere zaken te verkopen. Hopelijk geraken we ook dan veel kwijt. We zetten de kinderen ook aan om speelgoed en knuffels te verkopen met de belofte dat de verdienste in hun spaarpot gaat (waarmee ze dan in Spanje iets anders kunnen kopen ;-) ). Dat is een goede stimulans. We zijn ook grondig aan het selecteren in bewaarde administratie, schoolmateriaal, cursussen en ander papierwerk dat we niet meer nodig hebben. De papierophalers zullen volgende maand hun rug breken op onze hoeveelheid papier. :-) Er is natuurlijk plaats om de belangrijkste herinneringen te bewaren. Wat we echt koesteren, kunnen we gewoon niet wegdoen. En ik denk dat ik voor ons allebei spreek dat het wegdoen en het opruimen echt goed voelt. Zowel Steffen als ik voelen heel snel aan wat we willen bewaren en wat weg mag. Het voelt echt aan als een nieuw begin. Ondertussen weten we ook wanneer dit nieuw begin zal starten. Op 5 juli wordt de vrachtwagen geladen, op 8 juli vertrekt hij naar Spanje en op 11 of 12 juli komt hij aan in Vinuela. Vandaag ontdekte ik ook het officiële adres van onze Spaanse woonst, Calle Haza del Olivo 26 in 29712 Vinuela. Het wordt elke dag een beetje concreter... Hasta luego, Lies!