Zaterdag 2 april. Wij zijn gisteren teruggekeerd van een 10 weekse reis naar Australie en moeten nog bijkomen van het tijdsverschil. Onze technisch genie Rob, u wel bekend, belde, dat de boot verhaald moest worden. Natuurlijk laat je hem dat niet alleen doen, dus stond ik om 09.00 uur weer aan het roer. De motor startte goed en liep weer als een zonnetje en dat na 5 maanden rust. De komende weken gaan wij wat aanpassingen doen om niet meer gebonden te zijn aan jachthavens. Koelkasten allebei op gas en 12/240 V voor mijn slaap apparaat. Een ruitenwisser buiten, een nieuw doek op de bimidi en practische aanpassingen binnen. De bedoeling is 27 april te gaan varen, waarbij wij de Heen verlaten om er niet meer terug te keren. Via de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelmina kanaal naar Roermond, verder Maastricht, Luik, Namur, Verdun naar Toul.
Zodra wij klaar zijn voor vertrek zullen wij het melden
Er ging nogal wat de mist in deze week. Een laptop die crashed, afspraken verkeerd begrepen enz. Ik heb zelf de ruimte vrijgemaakt voor de koelkast in de kajuit, wat een zooi kwam overal uit. Pennen om in de grond te slaan hoeven wij niet meer te kopen, er lagen er maar 6. Een onderstel gemaakt voor de koelkast, waardoor hij hoger komt te staan en het vloerdeel boven de accu's eruit kan. De rugleuning op maat gemaakt en een kastje ingekort. Nu nog aansluiten op 12V en gas en klaar is hij. Ja, maar Rob vond het niet wijs om dit te doen zonder goede afvoer, dus dit moet dan maar gebeuren. Dan de motor. Daarop was niet gerekend! De slangen van het koelsysteem vervangen, ja of nee? Nee, uiteindelijk toch maar ja. Eens een slang losmaken, gelukkig had ik drie emmers om ca. 15 ltr koelvloeistof op te vangen. Dus toch nieuwe slangen, de gezeefde vloeistof weer erin, aanvullen en alles is als nieuw. Olie verversen, filters vernieuwen en dan is dat klaar. Nog wat punten doorsmeren. De buitenramen zijn weer geplaatst en moeten wat worden bijgewerkt. De bimidi is door Corrie vernieuwd na de aanvaring in de tunnel bij Givet en ziet e goed uit. Maandag de boot schoonmaken en zien wat er nog nu geverfd moet worden of wat onderweg kan worden gedaan. Streefdatum is nu 28 april
26 april Alles naar de boot gebracht en zo goed mogelijk geïnstalleerd
27 april boodschappen gedaan en Corrie heeft alles in de kasten gekregen. Nog de drie jerrycans met diesel vullen en wij waren gesteld.
28 april de auto terug gebracht en alles afgesloten. Luc heeft ons in de middag naar de boot gebracht, klaar voor vertrek
29 april stand vertrek 2096 stand aankomst 2101 de Heen - Oosterhout 09.30 - 15.00 Alles ging goed, de laatste keer door de Vliet, de bimidi en mast naar beneden anders konden wij nit onder de bruggen door. De oliedruk leek te hoog en na een telefoontje met Rob hebben wij 's-avonds de sensor schoongemaakt en weer aangesloten. Alles god In Oosterhout was het druk en om even tot rust te komen zijn wij op Koninginnedag maar gebleven. Was maar goed ook, leuke plekjes met koffie en koek, veel muziek en spelen te doen. De stad had een rode loper voor de gezelligheid. Corrie vond raapsteeltjes op de markt, met spekkies 's-avonds gesmuld. 's-Nachts heeft het erg geonweerd en geregend, maar de volgende dag was alles eer goed.
01 mei stand vertrek 2101 stand aankomst 2105,4 Oosterhout -Oirschot 08.45 - 16.00 Het Wilhelminakanaal is goed te varen, niet te breed en mooi om te zien . 12 bruggen en 4 sluizen die vlot gedraaid werden. Sluis 3 moest nog eens zakken omdat er iets niet goed was. Bij aankomst in Oirschot bleek er zelfs een echte jachthaven te zijn, met een zeer kleine ingang, wat wij maar niet deden. Bovendien weer een systeem met creditcards waar je beroerd van wordt. Zeker geen reclame om te gaan liggen. Iets verder door varen en je kunt zo aan de kant.
02 mei stand vertrek 2105,4 stand aankomst 2111.8 Oirschot - Maasbracht 08.00 - 17.15 De Zuid-Willemsvaart is minder gezellig om te varen, maar het schiet wel op. 10 bruggen en 6 sluizen, wij zijn weer onderweg! De laatste sluis had een verval van 8.5 mtr maar weinig plekken om de boot te verhalen. Dan maar laten drijven, we komen er wel. Op de Maas stond een harde wind en wij kozen voor de JH Koeweide. Gebeld een box 244 konden wij in. Achter het restaurant en dan maar even kijken. Er was geen enkele aanduiding waar deze box was. De passantenhaven ingevaren, veel ruimte om te keren was er niet en na veel geschreeuw (vanwege de wind) wisten wij waar 244 was. Maar toen was het al te laat. Dwars tegen de dwarssteiger! Schade aan de zijkant en zij een deuk in de trap. Toch aangelegd en het is absoluut een mooie haven en dat voor 12,00 per nacht, stroom en douches incl. Wij zijn dus ,og maar een dag gebleven. Er is een bunkerboot en de prijs van de diesel was dezelfde als in Maastricht (even gebeld) Er ging een best slok in, 94 ltr, toch goed dat wij geen risico genomen hadden.
04 mei stand vertrek 2111.8 stand aankomst 2115.4 Maasbracht - Maastricht 09.15 - 14.15 Het Julianakanaal is zeker niet prettig varen vanwege de vele beroeps, die gewoon doordouwen. De 2 sluizen namen toch ook wat tijd, ook al konden wij er snel invaren. Bij Maastricht kon ik Corrie overtuigen dat wij beter aan de kaai konden blijven en boodschappen gaan doen. Er lagen nog twee schepen, dus druk was het er niet. Ook een goede test om met de omvormer te werken en de tweede koelkast op gas te testen of hij aanbleef. Bij Jumbo aan de andere kant van de brug inkopen gedaan en nog even de markt op ge weest. 's-Avonds was het rustig
05 mei stand vertrek 2115.4 stand aankomst 2118.1 Maastricht - Luik 09.00 - 13.45 Wij waren laat opgestaan, haast hadden wij niet,maar om 09.00 waren wij toch al onderweg. Het stukje naar Lanayen was zo afgelegd, maar wij moesten op de volgende schutting wachten. Drie beroeps en drie jachten. Het ging er maar net in en wij moesten vastmaken aan een beroeps, dat goed ging. Her stuwwater was heftig en wij hadden alle kracht nodig om vast te blijven. Geen papieren meer!, je kon zo door. Iedereen probeerde het eerst bij de bocht te zijn, maar aangezien wij het op 9 km houden waren wij de laatste. Het Albert kanaal blijft "kloten" om te varen vanwege de vele beroeps en golfslag. Bovendien is en weinig te zien. Eindelijk Luik in zicht en de jachthaven binnen. Ja, zoek maar een plek aan de steiger. Welke steiger, alles was vol. Dan maar door tot het eind van de haven en dwars tegen de muur/ Stroom gekregen, er is een hek met code, ook nieuw, en internet, een kaar voor 2,00 voor 2 uur en douches, en dat alles voor 8,50 Een geel jacht, dat ook in de sluis lag, blijkt ook naar Toul te gaan en dan de Moezel op, Sarre terug, ongeveer de zelfde route als wij. Je ziet maar weer, kontakten zijn snel gelegd. Corrie had contact met mensen die de Ouzo wel kenden, maar waarvan dan ook weer? Natuurlijk, in Port Arsenal, de zeilboot, borreltje drinken en verder de Seine op! De wereld is klein. De basis is gelegd, het vervelende stuk zit er op, nog naar Huy en Namur en dan begint het volgende avontuur. Tot morgen
06 mei Luik, geen vertrek of aankomsttijd. Alle voorbereidingen en varen over het Julianakanaal en Alberkanaal vroegen om een tussentijdse stop. Wij liggen hier lekker en het is nog winterseizoen hier. We hebben wat info over de stad gehaald en vanmiddag gaan wij op ontdekking. Allerlei leuke straatjes, citadel, oude gebouwen en stenen met een ketting erom, we gaan het zien. Het blijkt ook, dat er veel kastelen zijn tussen Luik en de Franse grens. We gaan zeker in Huy kijken naar Fond l'Evêque, een boedistisch gebgeuren enTihange. Net na Dinant aan sturboordkant kasteel Freyer. En Namur natuurlijk de citadel. De haven is open van 08.00 - 09.00 en 16.00 - 17.00, er is 1 douche en 1 toilet. Verder is iedereen vriendelijk en krijg je vast een kaart om te in ternetten. Betalen komt vanmiddag wel.
07/08 mei Nog steeds in Luik, wij hebben folders gehaald en gemerkt dat er veel te zien valt in Luik. Wij hebben een tour uitgezocht en zijn gaan lopen. Wat opvalt, is, dat er veel politie in de stad loopt. Schijnbaar toch niet zo veilig! De Place Lambert moest de start zijn en via een paar omwegen, waarbij een groot winkelcentrum, zijn we er toch gekomen. Het grote paleis van de Prins-Bisschop is imposant en het Place Lambert met zijn vele terrassen is leuk. Ergens tussen de bomen staat de Fontain de Tradition uit 1719. De Leffe ernaast smaakte goed. Een standbeeld van Johannes de Doper zeg niet veel, alleen dat je water op je kop krijgt. Langs Hors Chateau is de trap met 372 treden naar de citadel. Wij zijn er maar niet opgegaan. De schooljeugd moet boven naar school en loopt dat gebeuren twee keer per dag. Verborgen zijn er de kleine doodlopende straatjes met leuke huisjes. La Batte is de zondagsmarkt tussen zo'n 4 bruggen. Druk, druk, druk, groente, kaas, vlees en een kippetje ( dood) levend zijn ze er ook! Veel kleding en vooral eten en drinken. Wel gezellig, maar je moet ook weer 4 bruggen terug, dus halverwege zijn we terug gegaan en hebben groente en fruit ingekocht. De haven is nu wat leger, de meesten zijn al door. Wij doen het rustig aan, de gezondheid gaat voor!
dat was weer even geleden, jullie hebben ons vast gemist!
Door het ontbreken van internet heeft het wat geduurd voordat wij weer konden schrijven wat wij hebben meegemaakt.
10-05 vertrek Luik 08.00 teller 2118.1 aankomst Huy 14.00 teller 2121.3 2 sluizen over dit stuk valt weinig te zeggen, doel in Huy een winterplaats te regelen, hetgeen gebeurd is. 's-Avonds gegeten in het restaurant in de haven, erg lekker, met zeer grote porties, die ik deze keer niet op kon!
11-05 vertrek Huy 08.30 teller 2121.3 aankomst Namur 14.00 teller 2124.3 2 sluizen, erg druk met wei nig info van de sluismeester, eigenlijk moet je brutaal maar naar binnen varen. Namur is ons bekend en wij hebben voornamelijk inkopen gedaan bij de Aldi en de slager, met zeer goed vlees. Een dikke biefstuk met frites smaakt natuurlijk goed! Wat wij niet wisten, was, dat er in Namur p zaterdag een grote markt is in het hele centrum van de stad, die niet onder doet voor Luik! Fruit en groente ingeslagen en genoten van een drankje. Weer dezelfde schepen tegen gekomen. Gezien de lengte van mijn haar, ben ik ook nog naar de kapper geweest.
14.05 vertrek Namur 09.00 teller 2124.3 aankomst Dinant 13.30 teller 2127.0 6 sluizen, ging allemaal vlot In tegenstelling tot wat wordt gezegd, dat Dinant onrustig liggen is, hebben wij genoten! In de middag zijn wij de citadel opgegaan met de lift en hebben de rondleiding gevolgd. Dit moet u zeker doen!! Kosten 2,00 De gids verteld op een boeiende wijze over de geschiedenis en stelt daarover ook vragen. Over Karel de Stoute, Lodewijk de XIV mdm de Maintenon, hoeveel mensen er in de Maas zijn gegooid (800) allemaal koperslagers. Het belang van de 5 bruggen, Givet, Dinant, Namur, Huy en Luik. De diverse oorlogen met de bijbehorende wapens. Duur ca kwartier en absoluut de moeite waard! Verder is Dinant een dooie stad waar je niet eens een frietje kunt kopen.
17-05 vertrek Dinant 08.30 teller 2127.0 aankomst Vireux-Wallerand 14.45 teller 2130.5 7 sluizen bij de eerste moesten wij het billet voor Frankrijk kopen. Wij stonden in de computer, dus het ging vlot. De tunnel van Ham zorgde voor spanning. Vorig jaar het doek van de bimidi stuk gevaren. Nu de lamp geplaatst en getest, alles in orde. Nu nog de tweede fout ervaren! Ik was veel te snel binnen gevaren. Met een snelheid van ca. 3 km gaat het hard genoeg en blijf je rustig achter je voorganger. Met een zucht van verlichting kwamen wij goed de tunnel uit. Vireux is een leuk stadje met Intermarché, waar wij een gasfles hebben geruild à 15.30 Liggeld was laag en douches prima. Een gezellige dikke havenmeester, die je ook meeneemt naar de supermarkt. Aan te bevelen!
18-05 vertrek Vireux 09.25 teller 2130.5 aankomst Fumay 11.45 teller 2131.8 3 sluizen, een mooie jachthaven met alle voorzieningen. Wij lagen hier met een viertal boten met wie we al zijn opgevaren. Serenety met André en Domi, Belg met Noël en Mareille, en Holland met Gerrit en Gerda, (later Gérard) Wij zouden nog een dag blijven, echter Henk en Corrie uit Hellevoet meldden dat er een fors aantal schepen onderweg waren, vanwege een sluisprobleem bij Luik, dat wij besloten door te gaan naar Revin.
19-05 vertrek Fumay 10.20 teller 2131.8 aankomst Revin 12.30 teller 2133.2 3 slu izen en 1 tunnel verlicht Henk en Corrie, al 11 jaar onderweg in Frankrijk, kwamen ons uitleggen hoe wij de sluisjes moesten nemen. Wij verwezen naar onze weblog en vertelden dat wij dachten het wel ongeveer te weten. Wel een positief geluid, maak een grote lus aan een landvast, bevestig een dun touwtje op 1/4 van de lus, deze hangt dan open nar beneden en zo kun je in de sluis de lus over de bolder laten glijden! Na aankomst in Revin hebben wij met de fransen/belgen/nederlanders stevig geborreld en besloten 's-avonds te gaan barbequeën. Ricard, chips, worst, wijn (bordeaux 2007) speklapjes, 3 soorten worstjes, hamburgers, sla, aardappels, tomaten, koffie, taart, amourette, port, tot 22.35 uur, dikke mik! 3 lam, 2 aangeschoten, rest moe, geslapen dat wij hebben! Corrie was geroerd, Domi en André hdden een Maltezer die, maar dan ook precies, leek op pluis en dezelfde streken had. En ja hoor, hij moest iedere keer in zijn mand, maar was te vinden aan Corrie haar voeten.
20-05 diesel gehaald bij de super, 106 ltr, de tank weer vol en de yerrycans ook. Boodschappen gedaan, bier, wijn, groente, kaas, vlees voor 5 dagen, wij waren weer gesteld. Om 4 uur begon de borrel weer en wij hebben de restjes van de vorige dag opgemaakt. Smaakte goed en wij hadden er genoeg aan. Gerda begon te zingen van het café aan de haven, maar er zat een barst in haar plaat! De volgende dag ook maar blijven liggen, het is er een paradijs! Prachtige bloembakken, enorm modern sanitair en een goeie ambiance. Nog wat aanvullende boodschappen gedaan en verder rustig gehouden.
22-05 Morgen door naar Charlesvilles-Mézières! Ja, maar dan is Corrie jarig! Daar moeten wij wat aan doen, zeiden de maten! Gérard en Gerda waren stil vertrokken, jammer. Corrie, wat dacht je van eend met champignons, salade, kaas, vooraf, André kookt! Vooraf een champy met kaasjes en chips, dan de eend en deze was voortreffelijk!!!! Het vlees viel zo van het bot, met een sauce en champignons om te zuigen! Salade. Kaas toe, deze rook erg doordringend en werd snel buiten gelegd. Hij smaakte wel goed. Taart en koffie en dan enog een likeur. Corrie voelde zich zeer verwend en ze verdient het! Wat hebben we geslapen, geloof dat maar. Het is erg gezellig als je goede maatjes vind en samen de dag gezellig kan maken.
23.05 Corrie, van harte, nu niet feesten maar varen! vertrek Revin 09.00 teller 2133.2 aankomst Charleville 15.00 teller 2137.2 7 sluizen, waarvan 1 met een stroring. Wij keken ervan op dat Noël in Laifour bleef liggen en wij hebben André ook niet meer gezien. Jammer, wij gingen door om ook onze bestemming te halen. Mooi vaarwater, prachtige bossen en leuke plaatsjes onderweg. Zeker enkele om op de terugweg aan te doen. Wij liggen aan de steiger aan de buitenkant, de haven is leeg! en hebben samen een champy gdronken op Corrie. Zo jullie zijn weer bij en wij melden ons weer zo snel mogelijk. Het weer is goed en wij genieten. De Ouzo doet het toch maat weer!
24.05 vertrek Charleville 08.45 teller 2137,2 aankomst Sedan 13.00 teller 2139,9 6 sluizen met hoge muren, dus aanleggen aan de trap met gebruik van de haak. Onderweg zijn 2 aanlegplaatsen, verder zijn er ondiepe kanalen, ca 0.80 cm onder de kiel. Wij zijn twee dagen gebleven in Sedan, ten eerste omdat er weer eens een markt was, verder om het grootste kasteel van Europa te bezoeken, 35.000 m². De markt was gedeeltelijk overdekt, maar wat wij zochten, geitenkaas, was er niet, verder veel kleren, zelfs een kraam met 2 maltezers, aangekleed! De gekken! Het kasteel was imposant. Je kreeg een zapper mee waarop in het nederlands alle info stond vermeld per specifiek punt. Het was een hele klim naar alle hoeken van het kasteel, dat in meerdere eeuwen was gebouwd en uitgebreid. Muren van 7.5 mtr dik, nissen met allerlei figuren met kanonnen en bogen. Speciaal ontworpen bruggen, niet ophaalbaar, maar draaibaar. Ook hier kom je de Nassau familie weer tegen, evenals engelse en franse afstammelingen. De moeite waard het te bezoeken. De uitzichten over Sedan van boven gezien zijn imposant. De haven van Sedan is niet groot, maar goed verzorgd. Er is nogal negatieve info over deze haven, maar er zijn geen problemen. Douches en sanitair aan de haven zijn wat minder, maar op de camping, die er bij hoort, is alles goed en gratis. De bierbrouwerij is alleen open tijdens lunch en avond, helaas.
26.05 vertrek Sedan 08.30 teller 2139.9 aankomst Mouzon 10.45 teller 2141.4 2 sluizen met ook hier weer ondiepe stukken begroeid met algen, oppassen dus. Mouzon is een leuke haven met ca 8 plaatsen, stroom en 1 waterpunt bij het kantoor. Internet code 08210mouzon. Bij het boodschappen doen, bleek dat de winkel eind mei dicht ging, er was bijna niets meer. Per 3 juni is er een overnemer, die alles weer vol zet, maar daar heb je nu niets aan. Gelukkig hadden wij voldoende voorraad. 's-Middags het viltmuseum bezocht, leuk om te zien, met videopresentatie. Nog eens door de tuinen rond het kasteel gelopen en gezien het dreigende weer, terug gegaan naar de boot. Pintje gedronken en de weblog bijgewerkt. Het weer morgen afwachten of wij doorgaan naar Stenay.
In de nacht van 26 mei hoorden wij gestommel aan boord om 02.15 uur. Normaal slaap ik erg vast, maar dit geluid kende ik niet, dus, eruit en door het raam kijken. Daar zat een gastje met een zaklamp te schijnen, deuren open en naar buiten. Daar springt me een griet van de boot en rende weg. Zij vergat daarbij een zeer dure gsm! Een paar uur later hoorden wij nog steeds herrie, dit werd veroorzaakt door een groep jongelui, die zich te pletter verveelden. Maar om dan met een speedboat tussen de sluizen te gaan scheuren en alle boten in de haven te laten schommelen is minder leuk. De poging tot inbraak gemeld bij de vrouwelijke havenmeester, het bleek, dat er een video bewaking is en inderdaad, de mensen stonden er op. Ook boodschappen op de gsm bracht de daders aan het licht en zij zouden bezocht. Het bellen van 112 heeft geen enkel nut, alleen in geval van gewonden! De flikken komen toch niet. De havenmeester verontschuldigde zich voor de vaaroverlast, haar man was één van de daders.
28-05 vertrek Mouzon 08.30 teller 2414.4 aankomst Stenay 12.00 teller 2143.7 3 sluizen, leuke haven In tegenstelling tot de verhalen over criminaliteit was het goed toeven. Er was nog markt en wij zijn daar heen gegaan. Het is komisch te zien hoe 2 maltezers werden aangekleed om als model te werken. Een bezoek aan het grootste kasteel van Europa is zeker de moeite waard en met een vertaalmachine krijg je alle gewenste info. Je bent wel anderhalf uur aan het klimmen en dalen. Je leert veel van de diverse vorstenhuizen in Europa, ook Nassau. Het biercafe was dicht. Naast de haven is een grote camping waar ook weer veel nederlanders stonden. Het is verwonderlijk dat het helemaal niet druk is onderweg en veel schepen, of onderweg zijn naar Parijs, of naar Basel via de Doubs. In Stenay zou een Belg aan de kant gaan en maakte een draai. Hij had de bocht verkeerd berekend en zou het niet halen. Gas geven dan maar, dan draai je goed door. Ja, even niet, eerst met de boeg tegen 2 gemeerde schepen, nog maar eens gas geven, dus ook met de kont tegen de twee. Schade uiteraard en twee verdwaasde Belgen, jammer
30-05 vertrek Stenay 09.45 teller 2143.7 aankomst Dun s/Meuse 14.15 teller 2145.2 3 sluizen, 2 zapper rest manueel! Ik was een plaats vergeten, dus even tussenvoegen. Stenay is een leuke plaats waar wij de markt zijn opgeweest, de tocht naar Dun ging snel en e was gelukkig plaats. Iedereen even opschuiven, geanimeerd door een pseudo havenmeester! Een overwerkte hollander die iedereen wel vertelde hoe en wat hij moest doen. Als je niet luisterde, zou hij wel zorgen dat je geen sluis meer door kon! Nadine, de eigenlijke havenmeester kwam geld ophalen en hij vertelde wel waar de mensen waren die moesten betalen. Volgens hem had Frans gekke gezichten tegen hem getrokken en dat pikt jij niet. Als hij dat niet liet, zou hij maatregelen nemen. Toen ik mij in de discussie mengde, brak de pleuris pas goed uit. Boos ging hij zijn vrouw vertellen wat hij allemaal had gedaan en wat hij nog zou gaan doen. Heerlijk zo'n toneelstuk.
In één van de sluizen lag al een wat groter schip, maar de deuren gingen maar niet dicht! Het bleek dat er nog een schip bij moest, voordat hij ging draaien. Gas geven dan maar, er in en dicht die hap. In een nadere sluis moesten wij zelf de deuren maar open doen, hij bediende 2 sluizen en had daar geen tijd voor. OK, geen probleem, dat hadden de boten achter ons, want niemand deed de deuren weer dicht.Het weer was nog steeds goed en na aankomst zochten wij met Marja, Teun en Frans een terrasje op. De Orval heeft gewonnen! Ook Jaap en Hélène, een Belg, Zwitser kwamen er aan en gingen de dag erop weer verder in de regen.
31-05 vertrek Consevoye 09.45 teller 2147.0 aankomst Verdun 14.25 teller 2149.5 4 sluizen met een hoop gezeur daar er geen stroom was in Consevoye hebben wij besloten toch maar te gaan varen. De regen hield snel op en wij kwamen droog aan. Er was meer dan voldoende plaats aan de steiger. Wij zijn goed begonnen met een lunch, Kebab special met frites en salade, niet weg te krijgen en zeer goed! De volgende dag zijn wij boodschappen gaan doen bij de Intermarché en Lidl, ca 10 minuten lopen, dus dat is ook weer gedaan. In de middag zouden wij met het treintje meegan, deze stopte nergens om uit te stappen, dus zijn we gaan lopen, met Frans. Het oude gedeelte door, de trap op naar het herdenkingsmonument, door naar de Cathedraal en afzakken naar de Citadel. Corrie had geen zin de trappen op te klauteren, maar wij verstonden niet waarheen zij zou gaan? Later bleek zij al te wachten bij de Citadel. Weer met het treintje de Citadel in, deze keer met een vertaalmachine en weer de ellende gezien. 02-06 De meesten zijn al weer weg, wij gaan misschien morgen. Corrie is naar de wasserette en ik moet nog diesel tanken, water en de motor nakijken. Weer is goed en wij zitten in de zon. Tot de volgende keer
wifi adressen zijn dun gezaaid, dus even wachten tot de volgende
In Verdun zijn wij nog een paar dagen gebeleven, er was nog een markt in de stad waar wij groente en fruit hebben gekocht. Ook een overzicht gemaakt van bv; de motoruren 53,5 ca 430 km, vaaruren 83.25 met 65 sluizen en 23 bruggen en 2 tunnels. Er kwam een oude parlevinker binnen, geel en bruin gekleurd, een snoepie om te zien, ook onderweg naar Koblenz.
04.06 vertrek Verdun 08.45 teller 2149,5 aankomst Dieu s/Meuse 12.00 teller 2151.5 5 sluizen, aanleg aan een schuine kant. De Damiaan en Wiske gingen door! Er was nog voldoende plek, stroom was weer ritselen, geholpen door een camperboer. Bij de Intermarché weer diesel halen. Aan een engelsman gevraagd of de winkel tussen de middag open was, nee. Wat ik er moest? Diesel halen, o, maa kon ik met hem meerijden, hij moest toch ook tanken. Het was weer zo ver! Lopen mag ik eenvoudig niet. Bij de Kebabboer 's-avonds een frietje gehaald bij de steak en heerlijk gegeten. Het dorp stelt niets voor.
05.06 vetrek Dieu s/M 08.15 teller 2151.5 aankomst St.Mihiel 12.00 teller 2153.4 4 sluizen. Weer geen grote afstand en hier troffen we Frans weer met de Dorus. Wat een weerzien. Hij was al in de stad geweest en wij zijn in de middag even wezen rondlopen, verder veel gebabbeld let de opvarenden en geluierd.
06.06 vertrek St.Mihiel 09.05 teller 2153.4 aankomst Commercy 12.45 teller 2155.5 5 sluizen waarvan 2 nogal wild! Ook een paar hevige onweersbuien. Er zijn twee aanlegplaatsen, één voor de brug met stroom op de kade, de andere na de brug zonder stroom, maar wel pal voor de Aldi! Stroom kost 6,00 per 24 uur, dat is niets. De std ingeweest en een lekkerewitte Alsace gedronken Het koekmuseum en bakkerij was in de middag open, maar we hebben het maar zo gelaten. Toch nog een dagje blijven liggen en boodschappen gedaan bij de Aldi, vooral de drankvoorraad weer op peil gebracht.
08.06 vertrek Commercy 08.30 teller 2155.5 aankomst Toul 14.30 teller 2158.8 17 sluizen (5 opgaand, 12 afgaand) 1 tunnel verlicht 866 mtr. Dat was weer even afzien, relatief een korte vaart, maar wel veel tijd kwijt met de sluizen. Voor Frans was dit even nieuw en ook hij was 's-avonds meer dan moe. Wij besloten een aantal dagen in Toul te blijven, voor het eerst hebben wij het gevoel dat niets meer moet, alles mag. Lekker klooien aan de boot, wat drinken, een tukje doen, lekker eten, verzin het maar. Toul is een leuk stadje met veel oude toestanden en een mooie kathedraal. Weer een markt bezocht en wat kleine inkopen gedaan. Vanmiddag gaan wij op fotosessie een een paar mooie plaatjes schieten. Gisteravond een stel duitsers om 22.30 gevraagd de kleppen te sluiten, wij wilden graag slapen. Vandaag drinken wij een pint met hen, want zij kunnen ons wat vertellen over het nieuwe gebied, de Moezel. Zondag gaan wij door voor een nieuw avontuur. Tot de volgende keer.
Het gas is op en een nieuwe propaangasfles is gehaald. Voorlopig hebben wij genoeg! De havenmeester in Toul was zo vriendelijk tegen vergoeding van een fles wijn voor Frans en ons diesel te halen bij de Intermarché. Frans ging vrijdag door en daarvoor hebben wij nog een champy gedronken. Wij zouden nog van hem horen.
12.06 vertrek Toul 09.00 teller 2158.8 aankomst Pompey 13.15 teller 2161.0 6 sluizen, 3 kleine en 3 grote De aanlegplaats in Pompey is geschikt voor 3/4 boten, maar iet als een een peniche van een zwitser gaat aanleggen. We hadden even mot met elkaar maar dat losten wij op. Even van plaats wisselen en wij konden aan de stroom. Sleutel halen bij nr.46 en betalen en alles was goed. Pompey is niet de moeite waard om heen te lopen en er waren ook diverse roemeense kinderen die wel erg veel interesse hadden voor onze boten.
13.06 vertrek Pompey 09.00 teller 2161.0 aankomst Pont à Mousson 11.45 teller 2162.7 2 grote sluizen eigenlijk een stukje van niets, maar Pont is de moeite waard te bezoeken. Wat niet op de kaart staat, is de goede port de plaisance aan stuurboordkant. Goede steigers en dicht bij het stadscentrum. De havenmeester komt alleen 's-avonds en heeft niet veel info. Gelukkig is het vvv niet ver weg. Een leuk plein net over de brug waar je een lekkere Leffe kan drinken (3) Weer een mooie kerk. Nog een dagje blijven liggen om nog meer te zien enwat inkopen te doen en lekker te genieten.
15.06 vertrek Pont à Mousson 09.00 teller 2162.7 aankomst Metz 17.30 teller 2165.5 2 sluizen. Ja je leest het goed!! 8.5 uur varen over zo'n rotstukje Maar ja, als de suizen staken tot 14.30 kun je niet veel doen dan vragen aan de beroeps of je ergens tussen kan. Gelukkig ging alles goed en met een Deense zeilboot gingen wij om 14.30 de sluis in. De beroeps jakkeren met 15 km per uur door naar de volgende sluis en zo snel gaan wij niet. Dus met de Deen naar de volgende sluis en dar wachten op de kleine beroeps, die gelukkig snel kwam. Kwam daar nog zo'n joekel uit de sluis en wij zaten bijna op het fietspad. Het is mooi varen, het is breed water en de uitzichten zijn fantastisch. Bij Metz is het oppassen waar je heen moet. er zijn zogenaamd wel 4 havens, maar uiteindelijk is er maar één geschikt om aan te leggen. De club regatte. Steigers met vingers waar je moeilijk tussen kon en wee lange steigers, waar wij afmeerden. Dat mocht dus niet, maar deze keer dus wel. Wij waren te moe om nog iets te doen. De volgende dag de stad in, lopend! en het is er buitengewoon mooi. De bruggen met kerk en kathedraal, de overdekte markt, het ondergrondse winkelcentrum met 3 verdiepingen en een goede supermarkt. Lekker genoten van een middaglunch op place jacques met een heerlijke alsace erbij. De terugweg bracht ons langs het plein waar in de zomer in de weekeinden fonteinen met muziek zijn. Ook de parken zijn prachtig en er wordt veel gesport. De volgende dag nog eens door alles heengelopen en de kathedraal bezocht waar de crypte en tresor mooie dingen lieten zien. Je mocht er niet fotograferen, maar zolang je niet flits zal het el goed zijn. Als je langs de moezel loopt door de stad en dan een houten brug overgaat, een paar straatjes door, kom je achter de kathedraal. Zorg dat je tegen de lunch dar bent en bezoek Le Chagall een brasserie. Een heerlijke boeuf bourguignon gegeten voor 8,40 met een karaf wijn erbij een paté van de zaak voor het wachten en een koffie toe. Een echt stamrestaurant. Vanmorgen regende en waaide het hevig en wij besloten nog maat te blijven. Naar de markt geweest en wat verse groente gekocht en later op de fiets naar de Lidl, die eigenlijk dicht bij is en daar de wijn en het bier weer aangevuld voor 14 dagen. De Daan en Niets Zonder Gods Zegen, omgedoopt tot ons Liever Herke, liggen er ook weer en gaan ook morgen verder. We hebben wat opties maar zien dat morgen wel. tot de volgende keer
en we zijun verder gegaan, in de hevige wind en veel buien
Kontakt gehad met Frans.Dorus en hij was binnen 5 dagen al in Corre. Naar Epinal stond maat 60 cm water en kon hij dus niet heen. De sluizentrap naat girancourt (14 stuks) vond hij maar appeltje/eitje. Stoer hè. Toch respect om alleen varend een dergelijke afstand af te leggen 4met zoveel sluizen. De huidige stnd, hij is in Gray in vindt alles mooi.
19.06 vertrek Metz 09.00 teller 2165.5 aankomst Schwebsange 17.00 teller 2170.8 het weer zag er niet goed uit en we hebben regelmatig een fikse bui gehad. Wij voeren met Daan en het ons Lieve Heerke mee, zij zouden rustig varen maar dat was lariekoek. Ik moest best gas geven om ze bij te benen. Wij hadden 6 sluizen voor de boeg en gemiddeld 4 meter verval. Voor iedere sluis was ik weer bij. De sluis gaat toch niet dicht, er zijn drie boten gemeld en dan moeten er ook drie in! Waarom geen info over de omgeving? Komt ie! Er is weinig te zien, veel heuvels ver weg, breed vaarwater, waar je je aandacht bij nodig hebt. Aangegeven aanlegplaatsen die er niet zijn, of niet zijn te gebruiken. Je moet dus eigenlijk door naar Schwebsangen, waar een echte haven is. Pas bij Sierck le Bains was het mooi, een oude burcht in een leuk uitziend dorpje. Zelfs een aanlegsteiger met stroom en water, er lag al één scheepje. Toch jammer dat wij zijn doorgevaren. Je ziet hier de wijnbergen en krijg je een goed gevoel. Eerlijk gezegd, als je zo ver moet varen om dit te zien, doe je dat niet meer. De meesten gaan naar Koblenz en vandaar de Rijn af naar Nederland. Wij moeten dan nog een 200 km terug om de Saar op te gaan en dat loont niet. Wij gaan door tot Trier en dan terug naar Konz, de Sarre op. Weer terug naar ons toch wel gewaardeerde klein vaarwater. De jachthaven is goed, maar geen wasmachines (tijdelijk) en alles is in Remich, 5 km verder, of met de bus. Geen optie. Eigenlijk moet je alles doen wat je wilt (wassen) als er mogelijkheden zijn. Het haar groeit bijna in mijn k...., maar een kapper is er niet. Vandaag houden wij ons rustig, het is miezerig weer en morgen gaan we door naar Wasserbillig, of zo. De Daan en ons Lieve Heerke zijn al weer verder, wij zullen ze niet meer zien.
In Schwebsangen getankt voor 1,15 ltr en wij kunnen er voorlopig weer tegen. De Moezel weer op en dat ziet er goed uit met de wijnranken.
Vertrek Schwebsange 08.15 teller 2170.8 aankomst Konz 13.00 teller 2174.1 2 sluizen. Al bij de eerste sluis hadden wij problemen. Er zijn een grote en sportsluis die 3.30 mtr breed is. Er werd gevraagd naar onze breedte en bij de vermelding 3.30 moesten wij door de kleine. Na het binnenhalen van de fenders bleef nog maar 2 x 3 cm over, dus alleen maar schade bij het dalen. Dus niet. De sluismeester stelde: regels zijn regels en je gaat er toch in. Hij kwam de trap af vroeg de papieren. Laat daar nu 3.48 op staan. Hij balen, dat kon niet. Uitgelegd dat dit officiële Nederlandse staasdocumenten zijn gemeten over de breedte inc.fenders als bescherming in sluizen. Dan maar de grote sluis. Hij was niet blij. De opgegeven aanlegplaatsen waren deels niet aanwezig, of anders al door vaste grote schepen ingenomen. Dan maar door. Na de sluis bij Wasserbillig begon het te druppelen, regenen, hozen, storten. Daarbij nog donder en bliksem. Je voelt hem al aankomen, noodweer. De verlichting aangestoken en op halve kracht verder gevaren. Een windvlaag van achter bracht een plons water binnen en wij waren zeiknat. Daar zag Corrie de afslag naar de Saar en iets verder de kraan bij de ingang naar de haven. Aangelegd en gewacht tot de bui over was. De haven was vol waterplanten en niemand aanwezig. Dan maar aanleggen, stroom aansluiten en verder afwachten. De haven was duur, voor alles moest betaald worden, liggeld, water, stroom (via een meter) afval, douchen en zelfs het wassen/drogen was duur. We konden hoog en laag springen, dat waren de regels ( ze waren er weer) en anders ga je maar verder. Van Manfred kregen wij een gastenvlag met het teken van Rheinland/Pfalz. Boodschappen doen is ca 10 min.fietsen bij de Kaufland. Het stadje steld niet veel voor, maar had toch wel aardige dingen te bezoeken. Aan de andere kant van de brug ligt een camping met een goed restaurant, waar we en grote schnitzel heggen genuttigd met hefeweizen bier. Gezien het feit dat wij de Moezel niet zo aantrekkelijk vonden en geen zin hadden van Koblenz nog eens 200 km terug te varen via dure havens, hebben wij besloten gelijk maar de Saar op te gaan.
vertrek Konz 09.30 teller 2174.1 aankomst Saarburg 11.00 teller 2175.2 1 sluis Het vaarwater werd hier al smaller en de omgeving is zeer mooi. De haven is goed en je ligt aan een grote steiger.De prijzen zijn bekend, verder betaal je voor alles. Het clubgebouw is goed verzorgd, alleen als je oom een bier vraagt, krijg je het idee, dat hij de glazen vol druppelt. Boodschappen doen is geen probleem; Lidl, Aldi en Toommarkt zijn niet ver weg Saarburg is een leuk stadje met een mooi centrum o ca. 10 min fietsen. Er loopt een treintje door de straten om allerlei dingen te laten zien en je bent al gauw een half uur onderweg. Er stroomt een riviertje door de stad, klein Venetie, en een waterval van 17 mtr die drie schoepen aandrijft. Er zijn 2 kerken, beide aardig en je kan naar de ruïne van het slot klimmen waar je een mooi uitzicht hebt over de rivier. Er zijn veel terrasjes waar je tegen een schappelijke prijs kunt lunchen. Er is een kabelbaan, rutschbaan en vogelpark, maar dat is ver weg. Met de Andante van Ad en Anneke hebben wij eigenlijk al opgevaren sinds Révin. Gerrit en Gerda hebben schade gehad in een sluis. De boot bleef hangen, de lijn brak af en zij schoten met de preekstoel onder de balk van de sluisdeur. Wij zijn de volgende dag nog eens een tourtje gaan maken om het af te ronden. Er zijn veel touristen.