10/08 urenteller 2033,5 vertrek Toul 09,00 urenteller 2036,8 aankomst Commercy 15,15 17 sluizen en 1 tunnel 866 mtr In Toul lag nog de Anastasia uit Amsteram. De eigenaars waren een week naar huis. De haven ligt vol planten en ook het kanaal ligt er vol van. Het is niet aangenaam als je een tegenligger hebt of voor een sluis moet wachten met behoorlijke zijwind. De sluizentrap bij Toul ging vlot, je zakt en binnen 6 minten lig je weer buiten. Het canal is oms erg smal of er hangen veel bomen over. Ook de diepte is verschillend en je moet toch oppassen. De dieptemeter is een zegen maar ook af en toe een pest. Bij Foug staat een dubbele sluis aangegeven, deze zie je echter pas als je de bocht om bent. Eén van de sluizen staat wel open, verval 6,15 mtr. Als je de sluis uitgaan staat ook het licht voor de tunnel op groen en kan je invaren. Redelijk verlicht en toch weer leuk om te doen.Lay-s-Rémy en Pagny s Meuse hebben haakse bochten en het is daar oppassen, zeker als er zo'n grote joekel de hoek komt omzetten. Dan de splitsing Canal Marne au Rhin en Canal de la Meuse. Nog 272 km tot aan Givet, we gaan aftellen! Veel aanlegplaatsen zijn er niet en er zijn veel waterplanten. Commercy komt in zicht en er zijn twee aanlegplaatsen. Eén voor de brug, waar onze schaduws ligger, zonder voorzieningen en na de brug aan een ponton. Wij mogen aanleggen naast een engels schip en de stroom wordt geregeld dmv een creditcard waarbij je een aantal uren kan kiezen. Dit is dan ook je liggeld! Mooi stadje met ook hier weer de Lidl, die je vanaf nu meer tegen komt. Het Chateau de Commercy is een soort plein, met daaromheen veel gebouwen en natuurlijk weer de kerk. Corrie loopt bijna met een mijter op, ze krijgt er wat van. Na een toch wel lange reis, lekker gegeten en in bed.
11/08 urenteller 2036,8 vetrek Commercy 08,45 urenteller 2038,9 aankomst St.Mihiel 12,15 4 sluizen Een betrekkelijke korte tocht waarbij je langs aardige plaatsjes komt. Tot St.Mihiel zijn de sluizen met een zapper, daarna manueel. Ik had toch graag wat diesel en vroeg iemand op de brug waar ik een tankstation kon vinden. Hij legde uit dat er verschillende opties waren maar alle 4 och vrij ver weg. Of wij met de auto waren, neen, met de boot en dze deed het niet zo best op de weg. Goede raad is duur, met de fiets was het ook niet en lopen zou ca. 2 uur kosten. Hij stelde voor met zijn auto te gaan! Ja, hoor, ik had er weer één! Corrie, portemonai en 2 bidons en ik was vertrokken. Dikke pech, de Castorama was dicht tussen de middag, dan naar Intermarché, dik 2,5 km aan de andere kant uit het dorp. Weer dikke pech, deze pakte geen buitenlandese creditcard. Wat nu te doen. De goedheid van de chauffeur kende geen grenzen. Of wij ook cash geld hadden. Natuurlijk! Opgelost dan, met zijn card getankt en in baar terug betaald. Voor de boot afgezet en van dank wilde hij niet weten. Is dat super of is dat super? Wij zijn nog een dag gebleven en Corrie heeft alles was gedaan. Nou ja, de machine dan en gedroogd. Ik wilde naar de kapper, maar die waren alle besproken. Naar de l'eglise Saint Michel gelopen met de bijbehorende gebouwen en weer genoten van de oude cultuur. Je kunt hele routes van mensen volgen. Wat ook prettig overkomt zijn de bloembakken op de bruggen.
13/08 urenteller 2038,9 vertrek St.Mihiel 08,30 urenteller 2041,2 aankomst Dieu s Meuse 4 sluizen De aankomst was anders dan verwacht, een strook langs de kade, schuine kanten en dikke betonnen bolders. Toch aan de kant gekomen, de fenders ver laten zakken en niet te vast gelegd. Stroom was er wel, maar nu begint het gedeelte met franse stekkers, geen euro! Er stonden ook weer de nodige campers die onze stroompunten pikken. Dan maar een dubbele euro erin bij een camper en alles was weer geregeld. Het was er snel vol en de meesten gingen door naar Verdun. Uit veiligheid diesel gehaald bij de Euromarche. Een van de schepen wees de weg en gaf een karretje mee, waarvoor onzen dank. Je bent toch wel 1 uur onderweg, maar hebben is hebben! Het dorp stelt niets voor dus bleven wij aan boord. De volgende morgen waren een paar fransen begonnen een speenvarken te braden op het spit. Zo maar een lekkere hap met vrienden! Moeten wij in de haven ook eens doen. Rob, doe je mee?
14/08 urenteller 2041,2 vertrek Dieu s Meuse 08,45 urenteller 2042,7 aankomst Verdun 11,15 5 sluizen manueel Tot op heden 1815 km gevaren! Zogezegd eeb korte trip. Snel door de sluizen, de sluisvrouwen worden jonger en mooier en als je even meehelpt gaat het snel. Het vaarwater is afwisselend maar weer die waterplanten. De binnenkomst in Verdun is speciaal. Je komt door een soort tunnel in de sluis en daarna door een gracht de grote haven van Verdun in. Is er plaats? Het is nogal druk onderweg. Ja gelukkig aan stuurboordkant aan de kade met stroom. Water is er niet maar dat komt. De stad ziet er indrukwekkend uit. We gaan eerst wat eten op terras, wandelen langs de andere kant van de haven en zien daar weer oude bekenden liggen. O.a.de Anastasia uit Amsterdam en ik word aangesproken door de schipper. Zijn zoon Gerard had gebeld over het stukje in mijn weblog en hij vond het wel leuk? Nou, fijn dan. 's-Middags de trap naar het vrijheidsmonument opgegaan. zeer indrukwekkend. Daarna achterom naar de cathedraal gelopen. Deze is buitengewoon mooi en we genoten van het orgelspel. Ook de kloosterhof is mooi. Moe van het klimmen zijn wij wat gaan drinken. In de namiddag kwamen de engelsen naast ons liggen en wij moesten wat gaan drinken. Het begon echter te hozen en dat doet het tot maandag 11,41 uur nog steeds. Wij willen nog de Citadel op en blijven tot woensdag liggen. Daarna willen wij in wat grotere etappes door naar Givet. Zo weer even bijgepraat, tot de volgende keer.
De citadel zijn wij niet op, maar in geweest. Hier is een verslag van de ellende in de 1st wereldoorlog in en rond Verdun. Je gaat in een wagentje langs allerlei dingen die in die tijd zijn gebeurd. Vooral het enorme aantal mensen dat in de citadel verbleef, men spreekt van 10.000, wel dan niet gewond. Brood werd ter plaatse gemaakt, dubbele bedden maar dan ook boven elkaar. Er was een stukje loopgraaf waar een bombardement plaats vond. Wat een waanzin. vechten voor je vaderland krijgt daar wel een heel aparte betekenis. Rondom Verdun is veel gevochten en er zijn veel oorlogsgraven. Wij zijn er maar niet heengegaan. Je komt zowiezo niet vrolijk uit de Citadel.
Dan wat vrolijkers! Achter ons aan de kade lag een motorbootje. Er kwamen nog al wat boten binnen en ieder wilde toch graag aan de kant of dubbel. Eén van de boten legde aan achter de dreut, maar vond dat hij te dicht bij de brug lag en wilde graag wat naar voren. Daarvoor was ruimte genoeg. Aangezien de schipper er niet was, besloten wij het kleintje te verhalen. De landvasten waren bijna los, toen een gehuil en geschreeuw van de kade kwam: (ik vertaal) wie geeft jullie het recht om aan mijn boot te komen? dat is mijn plaats en er gebeurd niets! ik bel de politie, dat is braak en aan andermans eigendom komen. Springend en bekken trekkend deed hij zijn beklag. Wij legden hem uit, dat het een ongeschreven wet is, dat, als er ruimte is en anderen kunnen aanleggen, de boten opschuiven. Is de eigenaar er niet, wordt dit met de grootste zorg gedaan. Bij hem niet, hij werkte niet mee. Wij hadden toch de touwen losgemaakt en het schip wat naar voren gedaan. De politie werd gebeld en ja hoor, na 20 min. kwamen 2 geuniformeerde dames aanlopen. Louis erop af en druk vertellend wat er aan de hand was, springend en al. De dames hoorden hem aan en vroegen nu onze mening. Allereerst legitimeerde onze buurman zich als hoofdinspecteur van politie en vroeg of zij deze man konden kalmeren. Ik, zei de gek, mocht de uitleg doen en de dames begrepen niet waarom deze hijsa nu was. Als iedereen nu opschoof was toch alles geregeld. Opeens stond daar Maigret, met paraplui, namens de VNF en liet zich het verhaal ook nog een doen. Wat is dat voor dikke zeven? Opschuiven en vastmaken, moet je daarvoor nu de politie bellen, die hebben wel wat anders te doen. Louike droop af, zijn bootje werd verlegd en wij stonden hartelijk te lachten. Dat naderhand iemand een dubbelstekker bij hem instak en zo ook stroom had, zag hij pas de volgende morgen. Na boodschappen bij de Lidl te hebben gedaan, klaar gemaakt om verder te gaan.
19/08 urenteller 2042,7 vertrek Verdun 08,00 urenteller 2046,7 aankomst Dun sur Meuse 14,30 10 sluizen Wij zijn vroeg vertrokken omdat de eerste sluis 6km verder lag en wij verwachtten dat anderen ook doorgingen. Behalve de laatste sluis, zijn alle sluizen nog manueel. Je krijgt toch de indruk dat je er sneller doorheen bent dan de automatische. Het is een prachtig vaarwater met mooie vergezichten en dorpjes. Consevoy zou een goede aanlegplaats moeten zijn, is het niet. Zo af en toe komt de maas uit in het kanaal en dan vaar je echt op de maas. De vele watervallen zien er mooi uit en het leuk te zien hoe de maas langs het kanaal kronkelt. Dun sur Meuse is een steiger met stroom en water en je kunt er douchen. Dun op zicht stelt weinig voor en de kerk lig op de berg en aangezien hij niet naar ons wenste te komen, hebben wij hem er maar gelaten.
20/08 urenteller 2046,7 vertrek Dun 08,00 urenteller 2049,8 aankomst Mouzon 13,30 7 sluizen Na het vertrek blijkt dat onder de brug een verhuurbedrijf is waar je diesel kunt tanken. Je komt meer en meer op de echte maas, een beetje stroom mee en waar het diep genoeg is kan je weer snelheid maken. Wat niet interessant leek, maar zeker is, is Stenay. Een haventje in de kom onder de brug door in een leuk dorp. Voor de volgende keer. Na een paar lange rechte stukken ga je kronkelen en dit vraag wel aandacht omdat het niet overal even diep is. Weer hele stukken op de maas, hij wordt ook breder en het is er prachtig. Dan bij de afwateringen wordt alles weer smaller tot de volgende samenvloeing. Het is wel een goed gevoel eens lekker een uur te kunnen varen zonder een sluis. Deze zijn nu weer automatisch, wij varen alleen, dus het gaat snel. Bij binnenkomst in Mouzon staat een groot bord: port de plaisance 1200 mtr. Dan moet je het verder zelf uitzoeken. Ineens zie je een motorboot, stroomkolommen en steigers, hier zal het wel zijn. Inderdaad, geheel vernieuwd en zeker plaats voor 12 boten enkel. Nu komen ook de andere boten binnen en ligt de club weer bij elkaar om morgen verder te gaan. Mouzon heeft een oud centrum, kerken hebben wij nu wel gezien. Er is wel een mooi park bij het treiterhuis (batiment de retraite-oudjes) Na wat inkopen te hebben gedaan, drinken wij een glaasje witte wijn en rusten uit. Morgen weer een lange dag naar Charville Mézieres. Wij willen nu toch wel terug.
Corrie merkte op dat wij zo lang met het gas deden. Moet je natuurlijk nooit zeggen! Onder het spaghetti koken was het einde verhaal.Geen probleem, wij hadden nog een fles. Op de één of andere manier had ik de aansluiting niet goed en kwam er geen gas uit. Paniek in de tent. Op de fiets gestapt en naar de super. Deze had wel butagas, dan die maar genomen. Aangesloten, maar ook geen gas. Terug op de propaan en na de rode handel ook maar eens de groene knop ingedrukt. Hé, er kwam ineens gas uit. Na een genoeglijke avond met een zwitsers echtpaar afgesproken om de volgende dag samen verder te varen, zij naar Sedan, wij Naar Charlville
urenteller2049,8 vertrek Mouzon 08,45 urenteller 2053,7 aankomst Charlville-Mézières 15.00 8 sluizen, alle automatisch Het wordt hoe langer hoe mooier op het water. De meeste tijd vaar je op de Maas en waar de sluisjes zijn, is een aftakking. Het is leuk de maas, dan links dan rechts te zien, met grote plassen en wilder worden. Bazelles zie je op afstand liggen, een grote stad. Daar de maas erg kronkelt, is het af en toe verwarrend varen. Dan zie je een pijl links en moet je een gat in, wqaar nog geen roeiboot in kan. Toch lukt het.De jachthaven van Sedan ligt net onder de brug en direct stuurboord uit. Toeteren en daar gingen de Zwitsers. De sluisjes werken vertragend. Je drukt op de zapper en het duurt vrij lang voordat rood/groen komt. Dan gaan de deuren open en ligt er niemand in de sluis. Om deze vertraging goed te maken, trekt er iemand de stop uit de sluis en lazer je naar beneden. Corrie heeft geen tijd de landvast terug te trekken. Bij de volgende laten wij het maar zo, wij zakken zo wel. Donchery geeft ook verwarring. Je denkt rechtuit te moeten, ziet er leuk uit, nee! weer zo'n sloot in. Dan trekt Corrie haar sluishandschoenen aan. Waar doe je dat voor? Nou, daar ois toch een sluis! Nee lieverd, dat is de sluis van het canal des Ardennes! Er komt een schip uit met twee dames (je ziet ze meer nu en dan!!) en zij razen met 12 km voor ons uit. De volgende sluis ligt 2 km verder en als zij binnen zijn, maar nog niet aan de stang hebben getrokken, gaat het licht op rood. Dikke ..., gassen en de sluis in. Lukt ook nog en wij schutten mee. Dan komen er 9km voor de volgende sluis en zij varen ons eruit. Goed zo, weer alleen, het mooiste.Na Filze en Lumes nog 2sluisjes en dan Ch-M Dit is ook een hip-hop toestand: 2 scherpe bochten naar stuurboord, onder de brug door en dan gelijk sterk naar bakboord om op het gedeelte te komen naar de jachthaven. Het is toch wel even varen en je moet onder een bruggetje door, de hoogte is beklad, je kunt niet zien of je er door kunt. Het scheelde 5 cm! De jachthaven heeft 88 plaatsen, er liggen 5 schepen. Oorzaak: de slechte naam vanwege overlast. Ook is hij wat prijzig. Velen vergeten dat in de voorgaande havens niet hoefde te worden betaald, maar ons bent zunig! Wij hebben boodschappen gedaan en houden het verder voor gezien. De faciliteiten in de haven zijn zonder meer goed. O ja, achter wie hebben wij gelegen aan de grote steiger? de Anastasia uit Amsterdam. Een hartelijke ontvangst en als wij niet oppassen worden wij nog vrienden! Nog 80 km en dan gaan wij Frankrijk verlaten. Het is mooi, maar we worden moe. Nog Révin en Givet en dan naar Anseremme. Hopenlijk is de sluis bij Andenne dan weer open en de meute weg en kunnen wij na een paar dagen Namur naar huis.