Dat is even geleden, Frankrijk zit vol verrassingen en niet altijd leuk!
26/07 urenteller 2008,1 vertrek Pont s.Saone 08,15 urenteller 2011,7 aankomst Corre 14,00 4 sluizen Een mooi stuk varen met vergezichten. Het blijft wennen om op de rivieren en kanalen te varen met grote ondiepten en niet overal even breed.Bij Conflandey zou een kasteel moeten zijn op een eiland, verstopt in het bos! Fouchecourt zag er redelijk uit, maar wij moesten verder. Sommige afkortingen zijn zo smal, dat je blij bent niemand tegen te komen. Bij Corre moesten we kiezen, of de jachthaven ov de verhuurplaats. De sluiswachter had de lichten al op rood/groen gezet. Wij hebben toch maar voor de jachthaven gekozen en de sluis afgezegd. Een moderne haven met goede anlegplaatsen, de havenmeesteres ontvangt je zelf en helpt bij het aanleggen. Over een stalen brug ga je naar de capitainerie, waar ook de douches en toiletten zijn. Het land van uitersten! Douches van 3 x 4 mtr, waarschijnlijk groepsdouche voor alle gasten om 20.00 uur! De Ecomarché was 800 mtr weg en wij besloten groot in te kopen. Hoe dat te vervoeren. Optie 1: een dubbele fiets met baagagerek, te klein. Optie 2, lopen en sjouwen, echt niet, Optie 3: de havenmeesteres bracht ons met de auto en zou ons na een half uur ophalen. Optie 3 aangepast, de autosleutel gevraagd en zelf de auto maar meegenomen. Had je Corrie's gezicht moeten zien! 's-Avonds kwam zij zeggen dat sluis 37 richting Fontenoy zou sluiten voor reparatie en wij echt de volgende dag weg moesten. Corre zelf stelt niets voor.
29/07 urenteller 2011,7 vertrek Corre 09,00 urenteller 2014,8 aankomst Fontenoy 15,30 11 sluizen Fontenoy is één van die plaatsen die zijn uitgestorven. Er zijn wat Nederlanders die goedkoop een huis hebben gekocht en daar met de boot overwinteren. Er is 1 supermarkt met 6 rekken en die zijn zo leeg. Het binnenvaren van Fontenoy is spectaculair: door een soort gracht met hoge muren naar de sluis en dan opeens de haven, iets breder dan het kanaal, ziet er wel goed uit. Het was ons al opgevallen dat er zoveel huurboten ons tegemoet kwamen. Duidelijk, door het sluiten van de sluis 37 konden deze niet verder en werden daarom doorgestuurd! Corre stuurde ook nog andere jachten door om de afsluiting te ontlopen. Het was dus vol. Diesel geregeld en kennis gemaakt met Ernst en Marlene. Wij besloten vroeg naar bed te gaan, het zou druk worden aan de sluis morgen en wij wilden toch wel vroeg er bij zijn
30/07 urenteller 2014,8 vertrek Fontenoy 08,45 urenteller 2017,1 aankomst sluis 21 14,00 14 sluizen Met Ernst en Marlene, 2 duitse gasten van 74 jaar, opgevaren en dat ging redelijk snel. Wij in het midden van de sluis aan de stang trekken, Ernst helpen met sluisje draaien. De omgeving is best wel mooi, maar je leeft gescheiden van tafel en bed! Corrie voorop, de sluizen liggen vrij kort na elkaar, en ik achterop, sturen en met de motor spelen in de sluizen. Na sluis 21 waren wij het zat, er was een mooie aanlegplaats met steiger en wij besloten daar te overnachten. Geen service, dan maar niet. Wat met de sluismeester gepraat over de reparatie van zo'n deur. Hiervoor moet een heel kanaaldeel worden drooggemaakt! Wij hebben Sajnie en Ton van de Grutte Bollen hierover in gelicht en zij zouden een andere route nemen.
31/07 urenteller 2017,1 vertrek sluis 21 08,45 urenteller 2019,8 aankomst Girancourt 15,30 20sluizen, ja je leest het goed 20 sluizen. Corrie ben je er nog? Hier was de Ecomarché om de hoek en hebben wij weer goed ingeslagen. Bier en dergelijke! Ook vlees voor een paar dagen. Girancourt is ook weer leeg, je kan het stuwmeer voor de sluizen bezoeken, 14 km fietsen heuvel op. Corrie zei néé. Toch een dag blijven liggen om bij te komen en dat was wel nodig. De boot geverfd, op sommige plekken was dat wel nodig en het gangboord vlak gemaakt. Motor nagekeken en een beetje olie bijgedaan. In de avond een grandiose onweersbui, gebrek aan water zou er niet meer zijn, dachten wij.
02/08 urenteller 2019,8 vertrek Girancourt 09,00 urenteller 2022,6 aankomst Epinal 13,30 15 sluizen waarvan 14 in een sluizentrap neerwaards! Je bent eigenlijk boven op het plateau bij Epinal en maakt een bocht om dat plateau heen en zakt met de sluizentrap omlaag. Het is wel schrikken als je na de eerste sluis in een soort tunnel komt, vrij weinig water, muren aan beide kanten en aardig donker! Bij Chaumoussy wordt dat beter, maar bij Bois l'Abbé is er weer zo'n haakse bocht met een vernauwing. Dan de sluizentrap, je kan je niet beter wensen! Na de eerste sluis uit, staat de volgende open en gemiddeld ben je 10 min. kwijt per sluis. Maar toch, dat is 10 x 14 sluizen. Dan verwacht je een brede toevaart naar Epinal, de haven was weer open! Stuurboord uit, weer een soort tunnel in, met af en toe 20 cm onder de kiel, na 40 min. eindelijk de haven, breed met goede aanlegplaatsen. Stroom om de koelkasten weer koud te krijgen en 1 douche om schoon te worden. Sleutel halen in het restaurant, maar niemand weet waar die is. Epinal een een redelijk grote stad waar wij vanmiddag gaan kijken. Nu zijn wij bij McDonald om met Nicole te scypen en de weblog aan te vullen. Eerst chinesen en dan de stad in. Vannacht weer hevige regen, nu schijnt de zon weer. De haven is wel duur! 4,50 per nacht alles in.